Laat me raden. Dit heb je van een of andere life-hack-twitteraccount, of een facebookplaatje met 16482duizend likes.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 16:00 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
Hij had er ook nog wel bij mogen vertellen dat de ene kant is om iets warm te houden en de andere kant om iets koud te houden.
Weten ook heel veel mensen niet.
quote:
quote:
Ooit van natuurwetten gehoord?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 17:58 schreef Funkel het volgende:
[..]
Laat me raden. Dit heb je van een of andere life-hack-twitteraccount, of een facebookplaatje met 16482duizend likes.
Klopt namelijk geen zak van.
klopt wel met de kleur, al viel het verschil bij de mythbusterstest(met een zwarte en witte auto) mee. Maar bij alufolie is me nog niet zo'n drastisch kleurverschil opgevallenquote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:34 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
[..]
[..]
Ooit van natuurwetten gehoord?
Zelfde principe als dat je in een zwart t-shirt het warmer krijgt dan in een witte.
Één kant glimt en één kant is dof.quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:58 schreef lucky_m3 het volgende:
[..]
klopt wel met de kleur, al viel het verschil bij de mythbusterstest(met een zwarte en witte auto) mee. Maar bij alufolie is me nog niet zo'n drastisch kleurverschil opgevallen
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:34 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
[..]
[..]
Zelfde principe als dat je in een zwart t-shirt het warmer krijgt dan in een witte.
quote:Op dinsdag 28 januari 2014 18:34 schreef jatochneetoch het volgende:
[..]
[..]
[..]
http://ronaldveldhuizen.c(...)e-reflecteert-beter/quote:De website Gastronomen.net raadt aan om ovengerechten met de matte zijde naar buiten te omwikkelen. Zo komt de warmte gelijkmatiger binnen. Handig. Andere internetbronnen die uitpuilen met kooktips van chefs als Angélique Schmeinck weten het ook: de glanzende zijde reflecteert warmte, de doffe zijde houdt het vast. Dus zegt Angélique dat warm te houden eten met de glanzende zijde naar binnen gewikkeld moet worden. Zo kaatst de warmte lekker binnenin rond. En andersom. Status koel betekent de doffe zijde naar binnen. Zo wordt de koelte ‘vastgehouden’.
Volgens Jeff de Hosson, hoogleraar technische natuurkunde aan de RUG, snijdt dat geen hout. Uiterlijke schijn bedriegt, waarschuwt De Hosson. Dat de glimmende zijde zichtbare lichtstralen reflecteert, betekent nog niet dat dit ook zo gaat met warmtestraling. Er is volgens hem geen verschil in temperatuurgeleiding; daar zorgt de dikte van de folie voor. Hij denkt dat het zichtbare verschil in zijden ontstaat bij fabricage.
Een telefoongesprek met foliefabrikant Toppits bevestigt dat. Een lang verhaal dat hierop neerkomt: bij het persen van de folie komt de ene zijde er toevallig glanzend uit, de andere dof. En op culinair vlak maakt het volgens de woordvoerder inderdaad niet uit welke zijde je gebruikt: ze werken hetzelfde. De internetgastronomen en topkoks als Schmeinck vertellen dus fabeltjes.
Wat was het ookalweer? Heb je het koud, dan zie je goud... dus dan moet de zilveren kant naar binnen (toch?quote:Op dinsdag 28 januari 2014 20:25 schreef __Saviour__ het volgende:
Misschien dat mensen zich vergissen met reddingsfolie. Dat heeft een zilveren en gouden kant en kan daardoor afhankelijk van wat naar binnen zit, beschermen tegen kou of hitte.
mind = blownquote:Op woensdag 29 januari 2014 08:54 schreef ArtistA het volgende:
De juiste spelling is dat er geen peil op te trekken is, niet een pijl. Hartstikke logisch, maar nooit bij nagedacht.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 08:54 schreef ArtistA het volgende:
De juiste spelling is dat er geen peil op te trekken is, niet een pijl. Hartstikke logisch, maar nooit bij nagedacht.
Klopt, de zilveren kant reflecteert sterk. Dus zilver naar binnen bij kou, zodat het lichaamswarmte terugkaatst. En bij hitte het zilver juist naar buiten.quote:Op woensdag 29 januari 2014 08:26 schreef NielsTriple het volgende:
[..]
Wat was het ookalweer? Heb je het koud, dan zie je goud... dus dan moet de zilveren kant naar binnen (toch?)
Hij vergeet alleen ff het belangrijkste punt, namelijk dat mensen in noord en zuid holland zichzelf graag als echte hollanders zien en zich ook zo noemen. Terwijl de rest van nederland zich geen hollander noemt. Hollanders zijn (historisch gezien) toch ff wat belangrijker dan 'nederlanders'quote:
Volgens mij moet jij even een paar geschiedenisboeken door gaan lezen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:03 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
Hij vergeet alleen ff het belangrijkste punt, namelijk dat mensen in noord en zuid holland zichzelf graag als echte hollanders zien en zich ook zo noemen. Terwijl de rest van nederland zich geen hollander noemt. Hollanders zijn (historisch gezien) toch ff wat belangrijker dan 'nederlanders'
Net als poolshoogte en niet polshoogte.quote:Op woensdag 29 januari 2014 08:54 schreef ArtistA het volgende:
hoezo?quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij even een paar geschiedenisboeken door gaan lezen.
Ach, over de afgelopen 1000 jaar hebben de mensen uit noord en zuid Holland meer (belangrijke) geschiedenis geschreven dan diegene die uit Drente komen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Volgens mij moet jij even een paar geschiedenisboeken door gaan lezen.
en wat is de hoogte van een pool?quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Net als poolshoogte en niet polshoogte.
quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:11 schreef lucky_m3 het volgende:
[..]
en wat is de hoogte van een pool?
https://onzetaal.nl/taala(...)te-poolshoogte-nemenquote:Poolshoogte is een samenstelling van pool en hoogte en betekent 'hoogte van de hemelpool boven de horizon'. De hemelpool is een denkbeeldig punt aan de hemel waar alle sterren omheen lijken te draaien. Op het noordelijk halfrond wordt de Poolster, die altijd in het noorden staat, als hemelpool gebruikt. Poolshoogte nemen is van oorsprong een zeevaartterm; het betekent 'met behulp van de Poolster berekenen waar het schip zich op zee bevindt'. De uitdrukking heeft de figuurlijke betekenissen 'inlichtingen inwinnen', 'zich van een zaak op de hoogte stellen', 'zich van de toestand (gaan) overtuigen'. De uitdrukkingen geen hoogte van iets/iemand kunnen krijgen en op de hoogte zijn verwijzen volgens de spreekwoordenboeken ook naar 'de poolshoogte'.
Als je echt de geschiedenis in gaat maakt het weinig uit. Wat betreft moderne geschiedenis heb je gelijk.quote:
Ik heb er nog nooit echt naar geluisterd, maar nu denk ik wel iedere keer aan jouw post als ik het hoorquote:Op woensdag 8 januari 2014 20:20 schreef Scootmobiel het volgende:
Geen jaaaaaaren later weliswaar, maar wel pas na een paar maanden.
De eerste regel van de titelsong van de sitcom 'The Big Bang Theory' verstond ik altijd als 'Our whole universe was in a goddamn state'...
Toen ik de tekst ergens tegenkwam op internet, bleek het dus te zijn 'Our whole universe was in a hot, dense state'.
Lolquote:Op woensdag 29 januari 2014 20:24 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit echt naar geluisterd, maar nu denk ik wel iedere keer aan jouw post als ik het hoor
Dan keken jullie waarschijnlijk niet naar All in the Family, met de befaamde openingssong achter de piano.quote:Op woensdag 29 januari 2014 22:26 schreef Gwywen het volgende:
Ik ontdekte laatst dat de Hoover Dam in de VS vernoemd is naar de mij totaal onbekende president Herbert Hoover en helemaal niet naar FBI-baas J. Edgar Hoover...
quote:Boy the way Glen Miller played
Songs that made the hit parade.
Guys like us we had it made,
Those were the days.
And you knew who you were then,
Girls were girls and men were men,
Mister we could use a man
Like Herbert Hoover again.
Didn't need no welfare state,
Everybody pulled his weight.
Gee our old LaSalle ran great.
Those were the days.
Haha, LOL... Ja, ik hoor het er zelf ook nog vaak in.quote:Op woensdag 29 januari 2014 20:24 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Ik heb er nog nooit echt naar geluisterd, maar nu denk ik wel iedere keer aan jouw post als ik het hoor
Ik vond het altijd zo'n leuk toeval. Die naam hoefde helemaal niet veranderd te worden om nog steeds toepasselijk te zijn.quote:Op woensdag 29 januari 2014 19:15 schreef tomatenrood het volgende:
Dat de naam Cruella de Vil gevormd is uit de woorden "Cruel" and "Devil", en dus, hoe toepasselijk ook, niet naar het Nederlandse werkwoord "villen"
Dat is ook een goeie inderdaad.quote:Op woensdag 29 januari 2014 18:10 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Net als poolshoogte en niet polshoogte.
Toch is dat soms wel zoquote:Op donderdag 30 januari 2014 09:29 schreef Etcetera het volgende:
Het is al een paar jaar geleden dat ik dit besefte, maar hij blijft toepasselijk: bij tv-uitzendingen wordt er vaak gezegd 'dit programma is mede mogelijk gemaakt door ...'. Het heeft lang geduurd voor ik snapte dat die bedrijven niet zozeer gezorgd hebben dat het programma werd gemaakt, maar dat ze de zender geld betalen zodat hun naam genoemd wordt.
Ah ja dat is waar. Ik kijk vooral tv-series en films, dus dan is het toch iets minder van toepassingquote:Op donderdag 30 januari 2014 15:51 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Toch is dat soms wel zoBijvoorbeeld als een keukenfabrikant de keukens in de studio van een kookprogramma gebouwd heeft.
Maar niet bij: "de klok wordt mede mogelijk gemaakt door"quote:Op donderdag 30 januari 2014 15:51 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Toch is dat soms wel zoBijvoorbeeld als een keukenfabrikant de keukens in de studio van een kookprogramma gebouwd heeft.
Dat heb ik wel altijd de meest debiele gevondenquote:Op donderdag 30 januari 2014 17:02 schreef Funkel het volgende:
Maar niet bij: "de klok wordt mede mogelijk gemaakt door"
Wat ik vroeger idd wel dacht
Tja zoiets kun je ook moeilijk geleidelijk invoeren, nietwaar ?quote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:28 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Net gelezen dat me in Zweden pad sinds 1967 aan de rechterkant van de weg rijdt!
Is toen van de ene op de andere dag omgezet....
quote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Tja zoiets kun je ook moeilijk geleidelijk invoeren, nietwaar ?
Ja, precies.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:32 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Tja zoiets kun je ook moeilijk geleidelijk invoeren, nietwaar ?
Of voorlopig alleen nog in het weekend linksquote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:34 schreef egeltje1985 het volgende:
![]()
"Volgende week rijden we op dinsdag rechts, om te wennen. Succes!”
Dat lijkt me een zo goed als onmogelijke taak. Alles aanpassen is niet te doen. Verkeerslichten, belijning, borden, slagbomen en wat nog meer. Een logistieke nachtmerrie zou dat worden.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:35 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Of voorlopig alleen nog in het weekend links
Zal Engeland ooit nog om gaan? Denk dat het er nu te druk voor is op de weg, in '67 was er nog niet zo heel erg veel verkeer, toen kon het nog.
Allemaal in 1 nachtquote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:40 schreef __Saviour__ het volgende:
Dat lijkt me een zo goed als onmogelijke taak. Alles aanpassen is niet te doen. Verkeerslichten, belijning, borden, slagbomen en wat nog meer. Een logistieke nachtmerrie zou dat worden.
Man let toch eens op~!!quote:
Haha! Hier wordt ie iets te vaak naar mijn zin gebruikt...quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:33 schreef Montov het volgende:
Het heeft bij mij jaren geduurd voordat ik wist van de Snooze functie van een wekker.
Ignorance is bliss. Gelukkig pas na mijn studententijd ontdekt.quote:Op zaterdag 1 februari 2014 09:35 schreef mriekz het volgende:
[..]
Haha! Hier wordt ie iets te vaak naar mijn zin gebruikt...
Nee hoor, mijn iPhone wekker snoozet ook 9 minuten!quote:Op zaterdag 1 februari 2014 11:13 schreef Dyre het volgende:
Ik kan wel 10 minuten snoozen hoor?
(volgens mij was dat alleen vroeger zo)
Hier ook 10 minuten (hoewel ik hem zelf heb verzet naar 30 haha)quote:Op zaterdag 1 februari 2014 11:13 schreef Dyre het volgende:
Ojaquote:Op zaterdag 1 februari 2014 11:00 schreef Partypoeper het volgende:
Over snooze gesproken: die is 9 minuten (ipv 10 ofzo) omdat op die manier alleen de laatste digit in de gaten gehouden moet worden.
7:15
Snooze
7:24
En dat schijnt makkelijker te zijn dan 7:25, waar 2 digits in de gaten gehouden moeten worden
Kloptquote:Op zaterdag 1 februari 2014 11:13 schreef Dyre het volgende:
Jah, zo zonder uitleg ga ik natuurlijk niet die filmpjes bekijken om te raden wat je bedoelt natuurlijkquote:
Oh jij dacht dat rappers ooit iets zelf produceerden?quote:
Die onderste is toch ook van Puff daddy met Jimmy Page... Aangezien Jimmy Page de gitarist van Led Zeppelin is/was is dit niet heel schokkend natuurlijk.quote:
ohwja, wat stomquote:Op zondag 2 februari 2014 09:34 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Die onderste is toch ook van Puff daddy met Jimmy Page... Aangezien Jimmy Page de gitarist van Led Zeppelin is/was is dit niet heel schokkend natuurlijk.
Jij zag zeker mijn post van Historische fotosquote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:28 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Net gelezen dat me in Zweden pad sinds 1967 aan de rechterkant van de weg rijdt!
Dagen H op wikipedia
Ik vond hier stomtoevallig een plaatje bij. De dag dat het verkeer omgezet werd.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 21:28 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Nee, volgens de makers van de serie.quote:Op donderdag 6 februari 2014 21:57 schreef Gloorbek het volgende:
Dus volgens jou lopen de meest jongens in een rokje, en hebben ze haar tot aan de schouders?
[ afbeelding ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Lol ik wist het ook nooit dacht ook dat het een meisje wasquote:Op donderdag 6 februari 2014 20:34 schreef Gloorbek het volgende:
Dat Wickie de Viking een jongen is....
[ afbeelding ]
Hier nog zo een.quote:Op donderdag 6 februari 2014 23:26 schreef Geerd het volgende:
[..]
Lol ik wist het ook nooit dacht ook dat het een meisje was
Doen al die WoW nerdjes toch?quote:Op donderdag 6 februari 2014 21:57 schreef Gloorbek het volgende:
Dus volgens jou lopen de meest jongens in een rokje, en hebben ze haar tot aan de schouders?
[ afbeelding ]
Hallo, hij is een Viking, die staan toch bekend om hun stoere wapperende haardos en tuniek-met-dikke-riem-om-de-buik.quote:Op donderdag 6 februari 2014 21:57 schreef Gloorbek het volgende:
[ afbeelding ]
Dat zie je toch zo!quote:Op zondag 9 februari 2014 11:57 schreef Gwywen het volgende:
Hallo, hij is een Viking, die staan toch bekend om hun stoere wapperende haardos en tuniek-met-dikke-riem-om-de-buik.
Dat doen we hier (Zuid-Limburg) nog altijd volop voor en tijdens carnaval. Maar hier noemen we ze "Zaate hermeniekes" oftewel dronken harmonieën. Afhankelijk van het dorp is het meestal tussen de 10 á 15 man.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:01 schreef zakpatat90 het volgende:
In Brabant, en in mindere mate Limburg, is (of vaker, was) het gebruikelijk om tijdens carnaval van café naar café te 'dweilen', dit gebeurde onder begeleiding van kleine carnavalskapellen die voor de muziek zorgden.
En als je heel goed zoekt zal je waarschijnlijk ook achter komen dat led zeppelin dat riffje had gejat, die groep stond toch bekend dat ze alle wat vast en los zat bij elkaar had gejatquote:Op zondag 2 februari 2014 09:34 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Die onderste is toch ook van Puff daddy met Jimmy Page... Aangezien Jimmy Page de gitarist van Led Zeppelin is/was is dit niet heel schokkend natuurlijk.
quote:Op vrijdag 20 december 2013 19:15 schreef zoem het volgende:
[..]
Jup, het komt inderdaad van het Latijnse werkwoord ducere (duxi, ductum) maar niet vanuit die context. Het betekent o.a. (heen)leiden, brengen (tot).
Ductum is het supinum van ducere (1e vorm) en betekent 'om (heen) te leiden'. Het gebruik van 'duct' vind je ook terug in woorden als aquaduct, viaduct, conducteur, introductie of reductie. Het gaat dus o.a. om een iets dat iets ergens (door)heen leidt, bijvoorbeeld een buis of leiding.
De oorsprong van duct-tape volgt echter uit het gebruik ervan: de tape werd vroeger gebruikt voor het afdichten/repareren van afvoerkanalen (=duct) van ventilatie- en verwarmingssystemen.
Dat gaan ze echt nooit doen. Wisten jullie dat in totaal een derde van de wereldbevolking links rijdt? En dat wij vroeger allemaal links reden, omdat we onze zwaarden met rechts gebruikten.quote:Op vrijdag 31 januari 2014 23:37 schreef egeltje1985 het volgende:
Ik denk dat de Engelsen dat nooit gaan aanpassen. Veel te koppig.
Komt ook alleen omdat de in India links rijden als voormalige britse kolonie.quote:Op zondag 16 februari 2014 22:55 schreef dodoria het volgende:
[..]
Dat gaan ze echt nooit doen. Wisten jullie dat in totaal een derde van de wereldbevolking links rijdt? En dat wij vroeger allemaal links reden, omdat we onze zwaarden met rechts gebruikten.
Inderdaad. En de meeste mensen in India hebben niet eens een auto. Als je naar volume kijkt: 10% van alle gereden kilometers worden aan de linkerkant gereden.quote:Op maandag 17 februari 2014 09:07 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Komt ook alleen omdat de in India links rijden als voormalige britse kolonie.
Nog leuker: filmpje over van links naar rechts in Zweden:quote:Op woensdag 5 februari 2014 12:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik vond hier stomtoevallig een plaatje bij. De dag dat het verkeer omgezet werd.
[ afbeelding ]
Chaos
quote:Op maandag 17 februari 2014 20:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat de Onbevlekte Ontvangenis van Maria niets te maken heeft met de verwekking van Jezus.
Je beseft dat er een verschil is tussen huishoudfolie/vershoudfolie en magnetronfolie?quote:Op maandag 17 februari 2014 20:35 schreef vencodark het volgende:
Gister pas achter gekomen:![]()
![]()
Die doorzichtige folie in de keuken is niet alleen geschikt om producten te bewaren/af te dekken of iets dergelijks maar ook om te voorkomen dat eten gaat spetteren wanneer je het opwarmt in de magnetron (en geen magnetrondeksel hebt).
Nooit tot mij doorgedrongen dat het dáárom magnetronfolie heet (zo noem ik het ook nooit).![]()
quote:Op maandag 17 februari 2014 20:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat de Onbevlekte Ontvangenis van Maria niets te maken heeft met de verwekking van Jezus.
quote:Op woensdag 5 februari 2014 12:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ik vond hier stomtoevallig een plaatje bij. De dag dat het verkeer omgezet werd.
[ afbeelding ]
Chaos
quote:Op maandag 17 februari 2014 20:44 schreef Bart het volgende:
[..]
Je beseft dat er een verschil is tussen huishoudfolie/vershoudfolie en magnetronfolie?
Mind blownquote:Op maandag 17 februari 2014 20:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ook dat nog.quote:Op maandag 17 februari 2014 20:44 schreef Bart het volgende:
[..]
Je beseft dat er een verschil is tussen huishoudfolie/vershoudfolie en magnetronfolie?
Even overhoren: wat is het verschil?quote:
O bedankt, ik heb me altijd afgevraagd waar die rare naam vandaan kwam. Ik ken het woord vooral van carnaval en andere feesten.quote:Op zaterdag 15 februari 2014 16:01 schreef zakpatat90 het volgende:
Waar het woord 'dweilorkest' vandaan komt.....
Toevoeging:
Het woord 'dweil' in dweilorkesten komt van de term 'dweilen', in de zin van 'doelloos, dan wel dronken, op straat rondzwerven'. In Brabant, en in mindere mate Limburg, is (of vaker, was) het gebruikelijk om tijdens carnaval van café naar café te 'dweilen', dit gebeurde onder begeleiding van kleine carnavalskapellen die voor de muziek zorgden. Zo ontstonden al snel de termen 'dweilband' en 'dweilorkest'.
Een foutieve verklaring van de naam 'dweilorkest' is dat die betrekking zou hebben op de dweilpauzes tijdens schaatswedstrijden, waarin de ijsbaan door een dweilmachine wordt verzorgd, en waarin vaak een muziekkapel het publiek bezighoudt. Dit is een typisch voorbeeld van volksetymologie; deze foutieve uitleg is vooral wijdverbreid in het Noorden van Nederland, waar de carnavalstradities minder bekend zijn.
Dus toch niet omdat ze spelen bij de dweilpauze![]()
Daarom moet je ook altijd voorzichtig zijn, als je (andere) religieën/ideologieën onderuit gaat halen. Voor je het weet, heb je iets heel doms gezegd.quote:Op maandag 17 februari 2014 20:10 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Dat de Onbevlekte Ontvangenis van Maria niets te maken heeft met de verwekking van Jezus.![]()
Magnetronfolie heeft gaatjes er in om lucht er uit te laten.quote:Op maandag 17 februari 2014 21:33 schreef Cat22 het volgende:
[..]
Even overhoren: wat is het verschil?![]()
Ik gebruik beide soorten trouwens door elkaar en heb nooit verschil gemerkt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |