Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 17-12-2013 22:07:57 ]
Op dinsdag 17 december 2013 20:56 schreef b2py het volgende: Zwolle - Herfte wordt viersporig en Zwolle krijgt volledige gelijktijdigheden richting het noorden. ¤225 mio.
Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op dinsdag 17 december 2013 21:03 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
Dat is lastig, omdat het moeilijk is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
2017 komt eerste infra in dienst, einde verbouwing is 2021.
Planning: 2017: Zwolle Rangeer -> Die meuk naast de brug -> Verbouwd en geschikt voor 253 bakeenheden opstelterrein en reiniging. 2021: Oplevering Zwolle - Herfte Aansluiting viersporig.
Maar goed, in the end wordt Leeuwarden - Zwolle gelukkig wel vier x per uur. Net als Groningen nu al heeft alleen met als voordeel dat de Leeuwarden tak niet zo pokkedruk is. Fryslân boppe!
Op dinsdag 17 december 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende: oh dan zal het wel een drietje geweest zijn he Duvel of zit er in de andere kopbak nog zo'n control panel?
Nee, geen chopper in de andere kopbak. Maar als het een viertje was, zit er misschien nog wel zo'n paneel in de andere motorbak. Hé, weet ik veel, steel een materieelgids of zo.
Op dinsdag 17 december 2013 21:12 schreef Zug-Chef het volgende: Maar goed, in the end wordt Leeuwarden - Zwolle gelukkig wel vier x per uur. Net als Groningen nu al heeft alleen met als voordeel dat de Leeuwarden tak niet zo pokkedruk is. Fryslân boppe!
Mooi, kunnen we daar gewoon een halfuurdienst blijven rijden, er zit toch geen mens om die trein te springen.
Op dinsdag 17 december 2013 21:03 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
Ze hebben vanmiddag in ieder geval één keer vanaf Lelystad door naar Zwolle VIRM ingezet om de overbelaste SLT vanaf Almere te ontlasten. Dus het is niet altijd onmogelijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Niet onmogelijk maar wel een uitdaging. Het stel wordt uit zijn onderhoudsomloop getrokken, waar dus iets op verzonnen moet worden. Als het stel in Onnen moet eindigen voor onderhoud en het staat in Amsterdam gaat het mis en mag het de volgende dag de rijdende dienst niet een. Een HC en een MCN vinden is het kleinste probleem eigenlijk..
Niet onmogelijk maar wel een uitdaging. Het stel wordt uit zijn onderhoudsomloop getrokken, waar dus iets op verzonnen moet worden. Als het stel in Onnen moet eindigen voor onderhoud en het staat in Amsterdam gaat het mis en mag het de volgende dag de rijdende dienst niet een. Een HC en een MCN vinden is het kleinste probleem eigenlijk..
Ah zo. Ik zat dan te denken aan tot einde verstoring. Zodra de verstoring voorbij is laat je hem dan staan op CS om daarna richting de onderhoudslocatie te tuffen als zijnde 'buitendienst'. Tijdens de storingsperiode zorg je er dan voor dat er niet een overschot aan passagiers komt wat daarna weer afgevangen moet worden door de 'originele' treinen. Die zouden op die manier dan weer vertraging op gaan lopen.
Ah zo. Ik zat dan te denken aan tot einde verstoring. Zodra de verstoring voorbij is laat je hem dan staan op CS om daarna richting de onderhoudslocatie te tuffen als zijnde 'buitendienst'. Tijdens de storingsperiode zorg je er dan voor dat er niet een overschot aan passagiers komt wat daarna weer afgevangen moet worden door de 'originele' treinen. Die zouden op die manier dan weer vertraging op gaan lopen.
Moet daar wel een machinist voor zijn. Makkelijkst zo zijn om hem dan te koppelen aan een trein naar Groningen als 'dood' stel.
Een langere trein kost ook een extra HC, als die niet beschikbaar is heb je niets aan je tweede stel omdat hij dan alsnog solo moet rijden.
Moet daar wel een machinist voor zijn. Makkelijkst zo zijn om hem dan te koppelen aan een trein naar Groningen als 'dood' stel.
Een langere trein kost ook een extra HC, als die niet beschikbaar is heb je niets aan je tweede stel omdat hij dan alsnog solo moet rijden.
Hmm dat maakt het technisch wel veel lastiger uitvoerbaar inderdaad. Het on the go bijschakelen is ook niets iets wat zomaar gepiept is. Hebben veel reizigers niet echt een beeld bij denk ik ook.
Hmm dat maakt het technisch wel veel lastiger uitvoerbaar inderdaad. Het on the go bijschakelen is ook niets iets wat zomaar gepiept is. Hebben veel reizigers niet echt een beeld bij denk ik ook.
En mijn beeld is ook beperkt. Bijsturing is voor mij ook nog een mysterie.
Nee, geen chopper in de andere kopbak. Maar als het een viertje was, zit er misschien nog wel zo'n paneel in de andere motorbak. Hé, weet ik veel, steel een materieelgids of zo.
Eigenlijk zou je ergens ten westen van de IJssel bij Zwolle nog een wisseltje willen hebben liggen zodat je bij Zwolle ook tegelijk in zou kunnen rijden of uit kunnen rijden in het geval van vertragingen. Maak je de boel nog robuuster van
Op dinsdag 17 december 2013 21:51 schreef Peterselieman het volgende: Eigenlijk zou je ergens ten westen van de IJssel bij Zwolle nog een wisseltje willen hebben liggen zodat je bij Zwolle ook tegelijk in zou kunnen rijden of uit kunnen rijden in het geval van vertragingen. Maak je de boel nog robuuster van
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus!
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus! [ afbeelding ]
Zwolle RGS blijft gelijk.
volgens mij wordt spoor en perron 8 op dit moment nog niet zo aangelegd, maar wordt de mogelijkheid opengehouden dat er extra treinen van/naar Enschede gaan rijden
Wat er feitelijk staat is dat de westzijde en RGS moeten worden verzonnen voor 55 miljoen. Dus eigenlijk kan je alleen de oostzijde als "kloppend" beschouwen.
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus! [ afbeelding ]
Nog steeds een bottleneck richting Deventer.
Blijkbaar is het ook de bedoeling om het spoor naar Kampen aan te sluiten op een doorgaand spoor in plaats van het te laten eindigen als kopspoor.
Dat biedt de mogelijkheid om Zwolle-Kampen bij een andere concessie onder te brengen, bijvoorbeeld Zwolle-Enschede. Dan hoeven ze er ook geen lightrail van te maken.
Op dinsdag 17 december 2013 22:41 schreef Mr_Klaasje het volgende: Wat er feitelijk staat is dat de westzijde en RGS moeten worden verzonnen voor 55 miljoen. Dus eigenlijk kan je alleen de oostzijde als "kloppend" beschouwen.
Maar oost kan niet zonder west doordat alle servicecapaciteit die gesaneerd wordt op oost.
Lijkt mij ook vreemd. Je kunt dan niet meer de sprinter uit Amsterdam en uit Utrecht kwijt op spoor 1, één van beiden zou je dan op spoor 8 moeten afhandelene...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Lijkt mij ook vreemd. Je kunt dan niet meer de sprinter uit Amsterdam en uit Utrecht kwijt op spoor 1, één van beiden zou je dan op spoor 8 moeten afhandelene...
Rijssen krijgt trouwens een nieuw perron aan spoor 1, zodat de sprinter aan de kant kan en de pimpel gewoon met 120km/h voorbij kant. De sprinter staat dan maar meer 10 minuten in Rijssen in plaats van de huidige 12 minuten... http://locov.nl/Images/Lo(...)13_tcm311-348215.pdf
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
binnenkomen via sporen 6/7, tailtracking en via sporen 3 en 5 weer vertrekken.
Dat zou je zelfs nog met beide sprinters kunnen doen inderdaad
Het voordeel van alleen de Amsterdammer is dat je vijf minuten de tijd hebt om het spoor vrij te maken. Als je dat ook met het ding uit Amersfoort doet geeft het een opstropend effect.
Overigens wel jammer dat het zo goed als onmogelijk wordt om de pimpel om te leiden via Zwolle met het nieuwe sporenplan daar. Je kunt vanaf Deventer alleen nog op Zwolle Rangeer komen, en vanaf daar alleen maar linkerspoor over de IJsselbrug...
Op dinsdag 17 december 2013 23:59 schreef dennistd het volgende: Overigens wel jammer dat het zo goed als onmogelijk wordt om de pimpel om te leiden via Zwolle met het nieuwe sporenplan daar. Je kunt vanaf Deventer alleen nog op Zwolle Rangeer komen, en vanaf daar alleen maar linkerspoor over de IJsselbrug...
Op dinsdag 17 december 2013 23:59 schreef dennistd het volgende: Overigens wel jammer dat het zo goed als onmogelijk wordt om de pimpel om te leiden via Zwolle met het nieuwe sporenplan daar. Je kunt vanaf Deventer alleen nog op Zwolle Rangeer komen, en vanaf daar alleen maar linkerspoor over de IJsselbrug...
ik denk dat je met één wisseltje extra er al bent, namelijk vanaf spoor 8 naar spoor 7. De Pimpel zal namelijk af en toe bij Wierden al het spoor naar Zwolle opgestuurd worden en Deventer overslaan.
Ander alternatief zal in de toekomst Arnhem worden als ie dat punt al voorbij is
Nogmaals; Het probleem zit hem in de verontwaardigde manier waarop je het doet. Het doet denken aan de eeuwige politicus die KAMERVRAGEN!!!!!!!111!!!!! roept. Reistijden zijn niet "aanzienlijk langer" ze zijn marginaal langer. Als een overstap hier of daar gesloopt wordt is dat jammer maar dienstregeling 2013 zag meer verbeteringen dan verslechteringen. Okay, belastingdienstambtenaren uit Zwolle, Wijhe en Olst doen er nu 10 minuten langer over om in Apeldoorn te komen. Boohoo. Over het algemeen gesproken vlieg je door het dak als je door een speld geprikt wordt. Als je dat dan aan het einde van het jaar bij elkaar gaat vegen, dan snap ik best dat dit bericht eruit komt maar het is wéér overtrokken.
Concessieverleners, vervoerders maar vooral reizigers zitten helemaal niet te wachten op dat toontje.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Reistijden moeten KORTER worden. Het moet niet zo zijn dat ik van internetgebruiker deadlock2k op mijn knieën moet omdat reistijden "marginaal langer" worden. Je mist iets heel essentieels.
Ik geef Driek deels gelijk, er zit op sommige trajecten redelijk wat lucht in de dienstregeling waardoor een machinist die de spreekwoordelijke koffie ruikt er zo voor kan zorgen dat een trein 5 minuten langs een perron staat.
Tijdens de spits is deze lucht vaak hard nodig: er zijn meer reizigers onderweg waardoor het in- en uitstappen langer duurt. Zonder voldoende speling in de dienstregeling zouden achteropkomende treinen weer vertraagd raken, enzovoorts.
De IC Den Haag - Venlo heeft tijdens de spits tussen Den Haag en Breda eigenlijk alle tijd nodig die in de dienstregeling is opgenomen en zelfs dan lukt het soms maar net. Buiten de spits is het een ander verhaal: een machinist die niet aan EZR doet staat 2 minuten stil in Den Haag HS, 4 minuten in Rotterdam, 4 minuten in Breda, 2 minuten in Tilburg, 3 minuten in Eindhoven, enzovoorts. Zou je een spits- en een daldienstregeling invoeren dan kun je de reis zo met enkele minuten inkorten, verwacht ik.
Het meest schrijnende voorbeeld van de verlangzaming is natuurlijk wel de Beneluxtrein: tussen 2007 en 2012 werden hier en daar al minuten toegevoegd en werd deze trein tussen allerlei andere treinen gepropt, in dienstregeling 2014 is het nog treuriger:
Reistijden moeten KORTER worden. Het moet niet zo zijn dat ik van internetgebruiker deadlock2k op mijn knieën moet omdat reistijden "marginaal langer" worden. Je mist iets heel essentieels.
En hoe precies weerspiegelt dit ook maar in het minst wat ik gezegd heb? Wat ik zei was dat reistijden niet aanzienlijk langer zijn geworden. Kan het korter? Vast. Prima. Maar aanzienlijk langer? Laat me niet lachen.
Op woensdag 18 december 2013 00:59 schreef James1988 het volgende: "Aanzienlijk langer" geldt in ieder geval wel voor de IC's over de oude lijn, die stoppen nu in wereldplaatsen als Heemstede-Aerdenhout.
Hoeveel procent duurt de reis langer?
De precieze tijden ken ik niet meer uit mijn hoofd, maar ten opzichte van dienstregeling 2011 duurt een rit tussen Amsterdam en Rotterdam nu zo'n 10 minuten langer (was 60 minuten, is nu 70), ofwel 16%.
Wat was er nou tussen Weesp en Almere aan de hand vandaag? Op Groningen hadden ze het over een versperring, maar dat hoor ik ze ook niet elke dag zeggen. 's middags al iemand op Facebook zien klagen dat het moeilijk was om vanuit Amsterdam in Lelystad te komen. Tijdens het werk heb ik die omroeptruus wel honderd keer horen roepen dat er een versperring was.
Nog even zitten kijken naar Zwolle-Herfte. Dit is het plan: Met 4 extra wissels en het verplaatsen van 6 wissels wordt het al een stuk handiger volgens mij. En als je dan ook nog zorgt dat je bij Herfte ook elkaars sporen kunt gebruiken wordt het allemaal nog wat mooier bij defecte treinen e.d. Zoiets krijg je dan:
ik denk dat je met één wisseltje extra er al bent, namelijk vanaf spoor 8 naar spoor 7. De Pimpel zal namelijk af en toe bij Wierden al het spoor naar Zwolle opgestuurd worden en Deventer overslaan.
Ander alternatief zal in de toekomst Arnhem worden als ie dat punt al voorbij is
Op woensdag 18 december 2013 01:12 schreef dennistd het volgende: Nog even zitten kijken naar Zwolle-Herfte. Dit is het plan: [ afbeelding ] Met 4 extra wissels en het verplaatsen van 6 wissels wordt het al een stuk handiger volgens mij. En als je dan ook nog zorgt dat je bij Herfte ook elkaars sporen kunt gebruiken wordt het allemaal nog wat mooier bij defecte treinen e.d. Zoiets krijg je dan: [ afbeelding ]
Je hebt ter hoogte van RGS een goederenwachtspoor van 600 m. Daar kan de pimpel dan even wachten op een tegentrein. Veel goedkoper en hoeft die trein eventueel niet via trage wissels het emplacement over. Dit plan is prima.
[ Bericht 4% gewijzigd door b2py op 18-12-2013 07:32:59 ]
Vroeger (2003-2004) bleef de Intercity van 15.18u uit Leeuwarden op vrijdagmiddag(!) slechts één, ik herhaal één, minuut staan te Zwolle om vervolgens vol gas door te karren naar Amersfoort waar deze trein in de praktijk om 16.48u al aankwam. De hele reis in anderhalf uur. Nu doet 'ie er acht minuten langer over...
Op woensdag 18 december 2013 08:54 schreef Socios het volgende: Vroeger (2003-2004) bleef de Intercity van 15.18u uit Leeuwarden op vrijdagmiddag(!) slechts één, ik herhaal één, minuut staan te Zwolle om vervolgens vol gas door te karren naar Amersfoort waar deze trein in de praktijk om 16.48u al aankwam. De hele reis in anderhalf uur. Nu doet 'ie er acht minuten langer over...
Toen had je ook nog geen Hanzelijn en stond de Groninger langer stil. What's your point?
Toen had je ook nog geen Hanzelijn en stond de Groninger langer stil. What's your point?
Dat het nu ook nog steeds mogelijk is om na 1 minuut meteen verder te gaan met de trein. Dan maar geen overstapplatform en laat je de treinen uit Leeuwarden en Groningen om het kwartier binnenkomen te Zwolle. Dan is de doorgaande reizigert in ieder geval voorzien van een snelle verbinding.
Dat het nu ook nog steeds mogelijk is om na 1 minuut meteen verder te gaan met de trein. Dan maar geen overstapplatform en laat je de treinen uit Leeuwarden en Groningen om het kwartier binnenkomen te Zwolle. Dan is de doorgaande reizigert in ieder geval voorzien van een snelle verbinding.
...of je zorgt ervoor dat je de knoop in stand houdt zonder dat een trein 10 minuten langer ergens stilstaat. Het probleem met die aanpak is echter dat dat visie en durf vereist
Op woensdag 18 december 2013 00:54 schreef James1988 het volgende: Tijdens de spits is deze lucht vaak hard nodig: er zijn meer reizigers onderweg waardoor het in- en uitstappen langer duurt. Zonder voldoende speling in de dienstregeling zouden achteropkomende treinen weer vertraagd raken, enzovoorts.
Duurt dat instappen extra lang omdat de treinen dan te kort zijn, zodat het langzaam proppen (of zo u wilt: passen en meten) wordt om überhaupt mee te kunnen.?
Duurt dat instappen extra lang omdat de treinen dan te kort zijn, zodat het langzaam proppen (of zo u wilt: passen en meten) wordt om überhaupt mee te kunnen.?
Volgens mij is dat in Zwolle het probleem niet. Een minuut is gewoon erg weinig op zo'n station (bijna de hele trein stroomt leeg en er stapt weer net zo'n aantal mensen in), hoog risico op vertraging.
En mijn beeld is ook beperkt. Bijsturing is voor mij ook nog een mysterie.
Daar gaat mijn gevoel dat je de lopende spooralmanak was. Dit soort situaties zouden ook makkelijker af te vangen zijn als het vervloekte 'rondje om de kerk' er zou zijn denk ik? Je personeel en materiaal rijd dan veel lokaler rond waardoor je ook op lokale schaal kan bijsturen.
Volgens mij is dat in Zwolle het probleem niet. Een minuut is gewoon erg weinig op zo'n station (bijna de hele trein stroomt leeg en er stapt weer net zo'n aantal mensen in), hoog risico op vertraging.
Ja, maar misschien kan iemand wakker worden dan? Dit is namelijk al sinds 1839 het geval en bekend.
Ben je wel eens in Zwolle geweest in de spits? Ik ben over het algemeen tien minuten voor vertrek op het station en ik heb mijn trein wel eens gemist vanwege drukte op de brug en de perrons.
Als die verrekte verbouwing eindelijk eens af zal zijn dan moet het stukken beter worden. In ieder geval in het station zelf. Het busstation wordt dan waarschijnlijk een NOG grotere puinhoop dan het nu al is
Ben je wel eens in Zwolle geweest in de spits? Ik ben over het algemeen tien minuten voor vertrek op het station en ik heb mijn trein wel eens gemist vanwege drukte op de brug en de perrons.
Wat op dit moment het in/uitstappen ook erg vertraagd is de traverse in combinatie met de werkzaamheden aan de tunnel, er is bar weinig perronruimte over.
Op woensdag 18 december 2013 10:43 schreef Dr_Flash het volgende: Als die verrekte verbouwing eindelijk eens af zal zijn dan moet het stukken beter worden. In ieder geval in het station zelf. Het busstation wordt dan waarschijnlijk een NOG grotere puinhoop dan het nu al is
Tijdens de verbouwing of in het algemeen? Busstation gaat naar de zuidkant van het station, dat moet toch beter worden want aan de noordzijde is het veel te druk voor al die bussen.
Daar gaat mijn gevoel dat je de lopende spooralmanak was. Dit soort situaties zouden ook makkelijker af te vangen zijn als het vervloekte 'rondje om de kerk' er zou zijn denk ik? Je personeel en materiaal rijd dan veel lokaler rond waardoor je ook op lokale schaal kan bijsturen.
Veel zaken zijn niet geschikt voor het openbare internet.
Rond 08:15 is het altijd zeer gezellig op de perrons, trappen en traverse in Zwolle. Vooral op de versmalde gedeeltes.
Tijdens de verbouwing of in het algemeen? Busstation gaat naar de zuidkant van het station, dat moet toch beter worden want aan de noordzijde is het veel te druk voor al die bussen.
Is stadsbussen aan de noordkant en streekbussen aan de zuidkant (of andersom) niet slimmer, dan verspreid je het nog een beetje.
Ik weet niet of dat echt heel erg is als je wat met de tijden knutselt.
Dan heb je nog aan twee kanten bussen wat in mijn ogen niet heel duidelijk is. Zoals het nu in Utrecht is, dat is in Zwolle niet nodig want zo'n grote stad is het niet
ohja Ben alleen bang dat het een chaos aan de zuidkant wordt, maar goed. Daar komen we dan wel weer achter.
Hoezo zou dit gebeuren? Je zit vanaf daar snel in de tunnel (richting centrum) en snel op de IJsselallee. Het enige waar ze wat mee moeten is de stoet auto's op vrijdagmiddag om alle studenten op te pikken, maar daar is wat op te verzinnen.
Oh, dat is ook zo natuurlijk. Hopelijk is daar inderdaad meer ruimte.
Ik weet niet of dat echt heel erg is als je wat met de tijden knutselt.
Ja dat is wel heel slecht, je jaagt namelijk nodeloos tienduizenden reizigers extra per dag door dat station heen, waardoor de net eindelijk uitgebreide capaciteit meteen alweer te weinig is.
Ja dat is wel heel slecht, je jaagt namelijk nodeloos tienduizenden reizigers extra per dag door dat station heen, waardoor de net eindelijk uitgebreide capaciteit meteen alweer te weinig is.
Tienduizenden? De meeste streekbussen zijn leeg als je de scholieren niet meerekent en dat kan je gedeeltelijk oplossen door de bussen bij de scholen langs te laten rijden voor ze op het streekbusstation komen.
Hoezo zou dit gebeuren? Je zit vanaf daar snel in de tunnel (richting centrum) en snel op de IJsselallee. Het enige waar ze wat mee moeten is de stoet auto's op vrijdagmiddag om alle studenten op te pikken, maar daar is wat op te verzinnen.
Alles en iedereen naar Windesheim loopt daar dan langs en studenten letten niet echt op . Het is daar nu meestal 's ochtends een puinhoop.
Tienduizenden? De meeste streekbussen zijn leeg als je de scholieren niet meerekent en dat kan je gedeeltelijk oplossen door de bussen bij de scholen langs te laten rijden voor ze op het streekbusstation komen.
Als het toch om niemand gaat hoef je er ook niks voor te regelen
Vooral een grotere hoeveelheid reizigers die toch vooral rond de trappen blijft plakken, want het is nog altijd een vraag hoe lang de trein zal zijn en waar die zal stoppen. Zo zag ik vanochtend een trein van 6 bakken SGMm die toch stoïcijns bij de 4 werd gezet (zoals normaal met SLT wordt gedaan).
Diezelfde trein was gisteren overigens slechts 3 bakken lang.
Vooral een grotere hoeveelheid reizigers die toch vooral rond de trappen blijft plakken, want het is nog altijd een vraag hoe lang de trein zal zijn en waar die zal stoppen. Zo zag ik vanochtend een trein van 6 bakken SGMm die toch stoïcijns bij de 4 werd gezet (zoals normaal met SLT wordt gedaan).
Tsja, waar moet je beginnen? Voorspelbaarheid misschien wel NOG eerder dan capaciteit dus. Nu is het vaak maar een ratjetoe. Maar als je als machinist al niet weet hoeveel bakken je bij je hebt (of het interesseert je gewoon geen hol, dat kan natuurlijk ook)....
Informatie is er, zie ovtijden. Nu nog correct implementeren.
Eigenlijk geen nieuws, hè. Ik heb altijd al, vele jaren inmiddels, gezegd dat men altijd met een papieren treinkaartje kan blijven reizen.
Door sommige uitgelachen, maar verzin zoiets echt niet.
Als je van mening bent dat een wegwerp-chipkaart met daar op een reisproduct "enkele reis vol tarief" of "retour vol tarief" (want meer mogelijkheden zijn er vanaf maart 2015 niet meer) telt als een papieren kaartje heb je gelijk.
Het lijkt erop dat de Franse overheid tóch gaat investeren in LGV POCL, een tweede HSL tussen Parijs en Lyon via Orléans en Clermont-Ferrand. Eerder dit jaar kondigde de Franse overheid aan zich vooral te willen richten op het klassieke netwerk, maar volgens dit bericht zou het definitieve tracé in 2014 vastgesteld moeten worden.
Zo, in Keulen is eindelijk de U5 aangekomen op de Heumarkt.
Afgelopen zondag in gebruik genomen, zolang bouwfase 1 nog niet afgerond is Heumarkt een kopstation.
Je kan nu wel een cirkel om het centrum heen maken door over te stappen op lijn 1/7/9 op dezelfde Heumarkt en daarna Rudolfplatz (lijn 16/18)
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Ben benieuwd of de prijzen weer verhoogd gaan worden met die wegwerpkaartjes, of dat het als argument gebruikt gaat worden. Het omslagpunt voor de auto komt voor mij nu erg dichtbij.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Op woensdag 18 december 2013 13:35 schreef Bitlord het volgende: Zag net dat het terrein van Stator Utrecht ontruimd is en dat ook de ICM-0 die daar stond ook verdwenen is.
Op woensdag 18 december 2013 13:07 schreef Straatcommando. het volgende: Ben benieuwd of de prijzen weer verhoogd gaan worden met die wegwerpkaartjes, of dat het als argument gebruikt gaat worden. Het omslagpunt voor de auto komt voor mij nu erg dichtbij.
De NS wil een toeslag voor die wegwerpkaartjes gaan heffen, maar weigert te vertellen, wat voor bedrag of percentage ze in gedachten hebben...
Ik verwacht een toeslag van 50 cent vanwege het stukje elektronica in de chip. Om één of andere reden lijkt NS niet aan een simpelere oplossing te willen: een QR-code printen op het ticket en de poortjes uitrusten met barcodescanners (gaat toch al gebeuren i.v.m. internationale tickets).
Zijn ook compleet van de pot gerukt die tering leeghoofden daar
Ik ben precies een van de mensen waar je het over hebt in de brief. Ik koop incidenteel (of ja, redelijk vaak nog) een los kaartje. Daar verdienen ze aan.
Leuk dat de NS zo graag digitaal wil. Daar betalen ze dan maar lekker zelf voor imo. Openbaar vervoer moet, zoals de naam al doet vermoeden, openbaar en dus toegankelijk blijven. Dat doe je niet door de prijzen te verhogen en het allemaal nóg ingewikkelder te maken. Zeker voor mensen die niet zo vaak met de trein gaan!
Ik zie het probleem ook niet. Je hebt kaartenautomaten en conducteurs met een kniptang. Oeioeioei wat een overhead? Dat hele OV gebeuren heeft waarschijnlijk een stuk meer overhead (maar ach, da's dan weer een goed argument om jaarlijks de prijzen te verhogen!)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
Op woensdag 18 december 2013 14:01 schreef James1988 het volgende: Ik verwacht een toeslag van 50 cent vanwege het stukje elektronica in de chip. Om één of andere reden lijkt NS niet aan een simpelere oplossing te willen: een QR-code printen op het ticket en de poortjes uitrusten met barcodescanners (gaat toch al gebeuren i.v.m. internationale tickets).
Ja maar hallo. Da's toch veel te simpel man. Dan kun je niet ''legitiem'' extra geld vragen voor een onzinnig iets waar niemand om gevraagd heeft.
Ik vind het gewoon smerig. Er zijn zoveel mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer dat ze het gewoon flikken. Je kunt lastig collectief met z'n allen een week, of 2, de trein laten staan. Laat ze maar bloeien met dat vakkundige gekloot van ze elke keer. Dit is maar een van de paar nijpende problemen die keer op keer de kop opsteken.
Op woensdag 18 december 2013 14:01 schreef James1988 het volgende: Ik verwacht een toeslag van 50 cent vanwege het stukje elektronica in de chip. Om één of andere reden lijkt NS niet aan een simpelere oplossing te willen: een QR-code printen op het ticket en de poortjes uitrusten met barcodescanners (gaat toch al gebeuren i.v.m. internationale tickets).
ik verwacht wel meer. Voor 50 cent krijg je net wat woorden uit een balie-trien.
Als coulance zouden ze eigenlijk gewoon weer een periode met gratis OV-Chipkaarten moeten komen (en dan nog bij voorkeur met mobiele teams die ze ter plekke drukken)
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Vraag me af of stations als Skopje of Teheran daar ook aan mee gaan doen. Die hebben namelijk gewoon handgeschreven tickets en die zijn ook gewoon geldig.
Op woensdag 18 december 2013 14:58 schreef _serial_ het volgende: Als coulance zouden ze eigenlijk gewoon weer een periode met gratis OV-Chipkaarten moeten komen (en dan nog bij voorkeur met mobiele teams die ze ter plekke drukken)
In Portugal vragen ze voor een vergelijkbaar kartonnen ov-chipkaartje ook dat bedrag. Het ding is dan wel een jaar lang te herladen met enkele reizen of dagkaarten.
MARTA, het regionaal railnetwerk rond Atlanta, werkt uitsluitend met chipkaarten. Een wegwerkchipkaart kost daar $ 0,50 en is 90 dagen geldig. Je kunt 'm herladen als dat nodig is.
Vandaag voor het eerst Sloterdijk Hemboog aangedaan. Stiekem een schitterend station geworden zo met die overkapping. Voldoet ook in een behoefte, die verbinding.
Van NSR een antwoord gekregen over mijn claim voor onkostenvergoeding voor enkele zaterdag terug toen Rotterdam tot rond 8:45 plat lag door uitgelopen werkzaamheden. Nee, wordt niet uitgekeerd. Maar gezien de reis kan je gewoon GtbV aanvragen, want die wordt wel geaccepteerd.
Het einde der tijden volgens nrc.next, met een bijrolletje voor de Fyra/V250 Dus, +1 ontopic. 't Was alweer even geleden bovendien, dat er hier iets negatiefs over de V250 werd gemeld
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
Op woensdag 18 december 2013 15:29 schreef Bitlord het volgende: Vandaag voor het eerst Sloterdijk Hemboog aangedaan. Stiekem een schitterend station geworden zo met die overkapping. Voldoet ook in een behoefte, die verbinding.
Behoefte van wie? Meest nutteloze kunstwerk uit RAIL21.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 18-12-2013 15:59:04 ]
Komt ook omdat ze er niks nuttigs over laten rijden Alleen een gare sprinter. Zou al een stuk meer nut hebben als er bijv een IC Alkmaar - Leiden via schiphol overheen ging. Maar dat past weer niet bij Schiphol.
[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2013 16:13:02 ]
Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen Nederland moet het hoofdrailnet gedeeltelijk opknippen. Het hoofdrailnet moet worden verkleind en openbaar worden aanbesteed. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten.
Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerkEuroparlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is ontstemd over het besluit van de Transportcommissie. Volgens de Europarlementariër is dit een ongewenste vorm van spoorwegliberalisering.
‘Het hoofdrailnet voor passagiersvervoer is een kostbaar publiek goed in ons land. Ik zit niet te wachten op een nog grotere versnippering van het netwerk. Dat leidt waarschijnlijk alleen maar tot slechtere aansluitingen en een langere reistijd waarvan de reiziger de dupe wordt. Plus het risico van duurdere treinkaartjes.’
Niet rijmen Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, kan het besluit ook niet rijmen met de algemene transportdoelstellingen van de Europese Unie. ‘In elk debat in het Europees Parlement is er wel iemand die stelt dat in Europa meer personen en goederen via het spoor moeten worden vervoerd. In Nederland doen we dat al: we hebben het drukst bereden spoor van de EU. Dit besluit van de Transportcommissie jaagt passagiers de trein uit! Ik hoop dat de Raad van Transportministers in de onderhandelingen met het Europees Parlement dit besluit tegen houdt.’ (Bron: ChristenUnie)
Op woensdag 18 december 2013 16:13 schreef greavy het volgende: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen Nederland moet het hoofdrailnet gedeeltelijk opknippen. Het hoofdrailnet moet worden verkleind en openbaar worden aanbesteed. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten.
Ik vind het niet een heel slecht idee. Op de regionale spoorlijnen hebben de regionale vervoerders wel laten zien dat ze het aankunnen. En meer marktaandeel voor bijvoorbeeld Arriva kan ik sowieso alleen maar toejuichen natuurlijk.
Jammer weer van die typische argumenten zoals "Dan worden de treinkaartjes duurder!", "slechtere aansluitingen" en "een langere reistijd". Dat zijn namelijk allemaal dingen waar de Nederlandse overheid rechtstreeks invloed op kan uitoefenen.
Op woensdag 18 december 2013 01:12 schreef dennistd het volgende: Nog even zitten kijken naar Zwolle-Herfte. Dit is het plan: [ afbeelding ] Met 4 extra wissels en het verplaatsen van 6 wissels wordt het al een stuk handiger volgens mij. En als je dan ook nog zorgt dat je bij Herfte ook elkaars sporen kunt gebruiken wordt het allemaal nog wat mooier bij defecte treinen e.d. Zoiets krijg je dan: [ afbeelding ]
met slechts een paar extra wissels ben je er gewoon. Denk niet dat het nodig is om het bij Herfte nog uitgebreider te maken
Op woensdag 18 december 2013 16:30 schreef James1988 het volgende: Jammer weer van die typische argumenten zoals "Dan worden de treinkaartjes duurder!", "slechtere aansluitingen" en "een langere reistijd". Dat zijn namelijk allemaal dingen waar de Nederlandse overheid rechtstreeks invloed op kan uitoefenen.
Versplintering is gewoon nooit goed. De overheid kan invloed uitoefenen wat ie wil, maar als je straks tussen (ik noem maar wat) Den Haag en Groningen ineens drie keer moet overstappen is dat gewoon kut. Zelfs als alles op tijd rijdt.
Op woensdag 18 december 2013 16:36 schreef Dr_Flash het volgende: maar als je straks tussen (ik noem maar wat) Den Haag en Groningen ineens drie keer moet overstappen is dat gewoon kut. Zelfs als alles op tijd rijdt.
En uiteraard met 3x opstaptarief, kortingskaart alleen geldig bij 1 van de 3 vervoerders en een perron met 6 paaltjes naast elkaar
[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 18-12-2013 16:37:44 ]
Versplintering is gewoon nooit goed. De overheid kan invloed uitoefenen wat ie wil, maar als je straks tussen (ik noem maar wat) Den Haag en Groningen ineens drie keer moet overstappen is dat gewoon kut. Zelfs als alles op tijd rijdt.
zal niet gebeuren. Eerder een plan dat lijkt op het opknippen zoals voorgesteld door de FMN
Op woensdag 18 december 2013 16:13 schreef greavy het volgende: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen Nederland moet het hoofdrailnet gedeeltelijk opknippen. Het hoofdrailnet moet worden verkleind en openbaar worden aanbesteed. Dat heeft het Europees Parlement vandaag besloten.
Dit wil je echt niet...
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
Ja, maar dat hóéft niet. Als je als overheid besluit om een lijnenpakket aan te besteden i.p.v. een regiogebonden pakket, dan verandert er voor de reiziger de facto niets.
Ja, maar dat hóéft niet. Als je als overheid besluit om een lijnenpakket aan te besteden i.p.v. een regiogebonden pakket, dan verandert er voor de reiziger de facto niets.
Klopt, maar dan moeten er wel een aantal essentiële zaken met de OV-chipkaart worden aangepakt. Ik wil liever niet bij elke overstap uit- en inchecken. Eén paal voor al het treinverkeer dus, met eventueel een overstappaal. Kaartautomaten en stations moeten naar een externe partij (ProRail?), want anders heeft NS alsnog voordeel.
Met rücksichtlos aanbesteden om het aanbesteden schiet je geen meter op, maar met een goed doordacht plan kan het best wel eens goed uitpakken. Voorbeeld: stel een IC-concessie op die je aan NS gunt, en besteed alle stoptreinen aan samen met het busvervoer in die regio.
Klopt, maar dan moeten er wel een aantal essentiële zaken met de OV-chipkaart worden aangepakt. Ik wil liever niet bij elke overstap uit- en inchecken. Eén paal voor al het treinverkeer dus, met eventueel een overstappaal. Kaartautomaten en stations moeten naar een externe partij (ProRail?), want anders heeft NS alsnog voordeel.
Dat valt allemaal te regelen, maar dan moet de overheid wel de regie voeren.
Zag net dat op spoor 106 van de Amsterdamse Dijksgracht een treinstel Plan V door een stootblok was gereden. Was verder niemand bij. Was dit al ergens bekend ofzo?
Verder een idioot gezicht om die gloednieuwe V250-en daar zo (overigens ontdaan van Fyra-stickers), tussen sloopmaterieel te zien staan.
Klopt, maar dan moet dat wel goed gebeuren. Dat moet ik eerlijk gezegd eerst nog eens zien.
Ja, eens.
Met de huidige lakse houding van I&M ten aanzien van de HRN en de HSL is het denk ik beter om de boel te laten zoals het is. Er valt genoeg aan te merken op wat NS zoal flikt, maar door op een domme manier aan te besteden ("Groningen en Friesland zijn voor Arriva, Brabant en Limburg voor Veolia, Gelderland gaat naar Breng, Utrecht naar QBuzz, de Hollanden naar SNCF, ...) gaat een reiziger er niet op vooruit.
Op woensdag 18 december 2013 16:45 schreef Bitlord het volgende: Zag net dat op spoor 106 van de Amsterdamse Dijksgracht een treinstel Plan V door een stootblok was gereden. Was verder niemand bij. Was dit al ergens bekend ofzo?
Verder een idioot gezicht om die gloednieuwe V250-en daar zo (overigens ontdaan van Fyra-stickers), tussen sloopmaterieel te zien staan.
Had ik gister of eergister gemeld, van dat Veetje. Ze hebben er dus geen haast mee om dat juk weer in ere te herstellen.
Ik denk dat er de nodige verbeterslagen te voeren zijn binnen de NS en dat het bedrijf door de "staats/commercieel-bedrijf wanneer het ons uitkomt" daar intern niet voor te motiveren is. Echter, als je de regie aan Melanie en Wilma geeft kan je hem vermoedelijk net zo goed aan Eva geven voor al het goed wat het de reiziger gaat doen.
Daarmee zou je ook bij definitie die bizarre spaghetti-bende die nu "Materieel- en personeelsomloop" heet, uit de wereld kunnen helpen. Pak je ze gewoon lekker die baangarantie af, mogen ze zelf kiezen op het rondje rond WELKE kerk ze gaan bieden.
Op woensdag 18 december 2013 16:52 schreef Litpho het volgende: Ik denk dat er de nodige verbeterslagen te voeren zijn binnen de NS en dat het bedrijf door de "staats/commercieel-bedrijf wanneer het ons uitkomt" daar intern niet voor te motiveren is. Echter, als je de regie aan Melanie en Wilma geeft kan je hem vermoedelijk net zo goed aan Eva geven voor al het goed wat het de reiziger gaat doen.
Daarmee zou je ook bij definitie die bizarre spaghetti-bende die nu "Materieel- en personeelsomloop" heet, uit de wereld kunnen helpen. Pak je ze gewoon lekker die baangarantie af, mogen ze zelf kiezen op het rondje rond WELKE kerk ze gaan bieden.
Ik denk dat "de Noord-Oost" alleen al wel groot genoeg is voor een concessie.
Dan regelen de vakbonden wel een uitzendconstructie. Een dagje NS, twee daagjes Arriva en een Syntusje tussendoor .
Was: aankomen uit Rotterdam op spoor 4, 2 minuten cross-platform overstap op de stoptrein naar Antwerpen op spoor 3. aankomen uit Antwerpen op spoor 3, 2 minuten cross-platform overstap op de intercity naar Rotterdam op spoor 4.
Is: aankomen uit Rotterdam op spoor 4, de stoptrein naar Antwerpen voor je neus zien wegrijden op spoor 1. aankomen uit Antwerpen op spoor 1, de intercity naar Rotterdam voor je neus zien wegrijden op spoor 4.
't Is natuurlijk veel belangrijker dat de IC naar Zwolle vanaf spoor 3a vertrekt zodat reizigers uit Vlissingen hun overstap van 12 minuten wel halen . En om reizigers die naar België willen natuurlijk zoveel mogelijk recht in het gezicht uit te lachen terwijl je ze anaal vuistneukt .
Was: aankomen uit Rotterdam op spoor 4, 2 minuten cross-platform overstap op de stoptrein naar Antwerpen op spoor 3. aankomen uit Antwerpen op spoor 3, 2 minuten cross-platform overstap op de intercity naar Rotterdam op spoor 4.
Is: aankomen uit Rotterdam op spoor 4, de stoptrein naar Antwerpen voor je neus zien wegrijden op spoor 1. aankomen uit Antwerpen op spoor 1, de intercity naar Rotterdam voor je neus zien wegrijden op spoor 4.
't Is natuurlijk veel belangrijker dat de IC naar Zwolle vanaf spoor 3a vertrekt zodat reizigers uit Vlissingen hun overstap van 12 minuten wel halen . En om reizigers die naar België willen natuurlijk zoveel mogelijk recht in het gezicht uit te lachen terwijl je ze anaal vuistneukt .
Lees het verhaal van Anno1982 nog eens en verdiep je in volgordedwang.
Om nog even terug te komen op de problemen bij Almere gisteren: Problemen in de bovenleiding, twee groepen afgeschakeld waardoor sporen FB en FC (Weesp <-> Almere) niet gebruikt konden worden. Bovenleidingschakelaar, motorkast en isolatoren kapot.
Maar komaan, als ge snel en comfortabel naar België wilt reizen dan pakt ge toch d'n Thalys zeker?
Op woensdag 18 december 2013 16:07 schreef CrashO het volgende: Komt ook omdat ze er niks nuttigs over laten rijden Alleen een gare sprinter. Zou al een stuk meer nut hebben als er bijv een IC Alkmaar - Leiden via schiphol overheen ging. Maar dat past weer niet bij Schiphol.
Grootste stroom reizigers uit Alkmaar gaat niet naar Schiphol, heb je dus weinig aan. Moet iedereen er weer uit in Zaandam..
NETHERLANDS Railways (NS) has awarded Bombardier a contract to supply 19 Traxx F140 MS multi-system electric locomotives to operate Dutch domestic services on HSL South following the cancellation of its order for AnsaldoBreda V250 trains.
The 160km/h units, which are designated class 186, will take over Intercity Direct (formerly Fyra) services from similar locomotives, which are leased from Alpha Trains.
The new locomotives will be equipped with ETCS Level 2, a prerequisite for operation on HSL South, and deliveries are due to start before the end of 2014. From December 2014 the locomotives will be introduced on Amsterdam – Rotterdam services, and they will also be used on Eindhoven – The Hague services from December 2015. However, they will not be used on cross-border services to Antwerp and Brussels.
The fact that the locomotives are already approved for use in the Netherlands was a key consideration for NS, which has decided to purchase its own fleet because it believes leasing companies will not be able to supply a sufficient number of locomotives of the specific type required in such a short timescale.
The locomotives will operate with refurbished NS ICR coaches.
Bombardier is expected to maintain the new locomotives at Watergraafsmeer depot near Amsterdam, which currently maintains the leased Traxx locomotives used by NS.
NS has been exempted from issuing a Europe-wide tender – normally a legal requirement for a public procurement of this size – due to the urgency of the situation. As no appeals were made against the decision, NS was able to place the order without tendering.
Europees Parlement stelt 26 miljard beschikbaar voor transportnetwerkEuroparlementariër Peter van Dalen (ChristenUnie) is ontstemd over het besluit van de Transportcommissie. Volgens de Europarlementariër is dit een ongewenste vorm van spoorwegliberalisering.
‘Het hoofdrailnet voor passagiersvervoer is een kostbaar publiek goed in ons land. Ik zit niet te wachten op een nog grotere versnippering van het netwerk. Dat leidt waarschijnlijk alleen maar tot slechtere aansluitingen en een langere reistijd waarvan de reiziger de dupe wordt. Plus het risico van duurdere treinkaartjes.’
Niet rijmen Van Dalen, vicevoorzitter van de Transportcommissie van het Europees Parlement, kan het besluit ook niet rijmen met de algemene transportdoelstellingen van de Europese Unie. ‘In elk debat in het Europees Parlement is er wel iemand die stelt dat in Europa meer personen en goederen via het spoor moeten worden vervoerd. In Nederland doen we dat al: we hebben het drukst bereden spoor van de EU. Dit besluit van de Transportcommissie jaagt passagiers de trein uit! Ik hoop dat de Raad van Transportministers in de onderhandelingen met het Europees Parlement dit besluit tegen houdt.’ (Bron: ChristenUnie)
Typisch. "Die Benelux rijdt nu wel weer vaker, dus dan gaan we de sporen lekker weer omgooien"
Communicatie over de Benelux kunnen de Belgen dan wel goed:
In Antwerpen Berchem hing zondag dit biljet op diverse perrons:
ALLE, maar dan ook ALLE Benelux-IC's die er rijden. Zelfs als die niet stops in Berchem wordt het daar op 3 perrons aangegeven. En in de centrale hal. Ook gezien op Brussel Noord, waar die trein ook niet stops.
Op woensdag 18 december 2013 17:09 schreef greavy het volgende: ALLE, maar dan ook ALLE Benelux-IC's die er rijden. Zelfs als die niet stops in Berchem wordt het daar op 3 perrons aangegeven. En in de centrale hal. Ook gezien op Brussel Noord, waar die trein ook niet stops.
Dat heb je toch zeker wel meteen van de muur gerukt he. Zulke borden zijn niet meer van deze tijd namelijk
De IC's naar Deventer en Nijmegen zijn sinds de nieuwe dienstregeling van spoor gewisseld op Amsterdam Sloterdijk. Desondanks komen ze gewoon op hun oude sporen binnen en wordt er dus een spoorwijziging voor beide treinen omgeroepen. Weer iemand waar dat goed voor is?
Nee, het hangt daar nog netjes. Met een tweet met foto naar NS HiSpeed hoe communicatie naar de (mogelijke) reizigers ook kan. NMBS Europe heeft erop gereageerd, NS LowSpeed niet natuurlijk.
Typisch. "Die Benelux rijdt nu wel weer vaker, dus dan gaan we de sporen lekker weer omgooien"
Ja beetje jammer alleen dat de meest nuttige tijd (v. 15.29 Den Haag, 17:00 in Antwerpen) is geschrapt en je nu kunt kiezen tussen een half uur eerder of anderhalf uur later. Qua aankomst in Antwerpen dan. Qua vertrek is het drie kwartier eerder of een uur en een kwartier later. Want men moet natuurlijk wel 10 minuten in zowel Rotterdam als Roosendaal stilstaan. Het is echt ongelofelijk hoe NSH er een nóg grotere kansloze teringbende van heeft gemaakt.
Grootste stroom reizigers uit Alkmaar gaat niet naar Schiphol, heb je dus weinig aan. Moet iedereen er weer uit in Zaandam..
Maar je hebt wel een grote stroom die naar Sloterdijk wilt. (Westhaven en verder op GVB). Hij zou dus de IC nijmegen/maastricht kunnen ontlasten en tegelijk een stoot volk van de noordkop naar schiphol/leiden krijgen. Want de sneltrein die kopmaakt in Haarlem is ronduit kut.
Ja beetje jammer alleen dat de meest nuttige tijd (v. 15.29 Den Haag, 17:00 in Antwerpen) is geschrapt en je nu kunt kiezen tussen een half uur eerder of anderhalf uur later. Qua aankomst in Antwerpen dan. Qua vertrek is het drie kwartier eerder of een uur en een kwartier later. Want men moet natuurlijk wel 10 minuten in zowel Rotterdam als Roosendaal stilstaan. Het is echt ongelofelijk hoe NSH er een nóg grotere kansloze teringbende van heeft gemaakt.
In het weekend is de laatste trein een uur later, waardoor de 19:47 is geschrapt. Het is altijd kiezen en delen. Gelukkig is het in het weekend niet meer veel kamperen. Heb destijds de records wel verbroken. Roosendaal - Antwerpen in 21 minuten, 18:47 vertrekken en 19:08 stilstaan aan het perrons mét de deuren die open gaan (gepland vertrek 19:30). Toen was de Belgische Trainmanager zelfs attent, hij riep om dat de reizigers sneller waren als zij op de IC naar Amsterdam Centraal overstapten aan de overzijde van het perron.
Maar je hebt wel een grote stroom die naar Sloterdijk wilt. (Westhaven en verder op GVB). Hij zou dus de IC nijmegen/maastricht kunnen ontlasten en tegelijk een stoot volk van de noordkop naar schiphol/leiden krijgen. Want de sneltrein die kopmaakt in Haarlem is ronduit kut.
Sloterdijk/Zuid is handiger om op Laag te arriveren ipv op de hemboog.
Op woensdag 18 december 2013 17:13 schreef WhiteJoker het volgende: De IC's naar Deventer en Nijmegen zijn sinds de nieuwe dienstregeling van spoor gewisseld op Amsterdam Sloterdijk. Desondanks komen ze gewoon op hun oude sporen binnen en wordt er dus een spoorwijziging voor beide treinen omgeroepen. Weer iemand waar dat goed voor is?
Foutje in jaarplanning en aanpassing in dagplan? Beter voor de doorstroming in ieder geval
Wat valt er in Duitsland nog op te knippen? Dat is een grote kluwen aan kleine concessies voor regionaal vervoer en open acces voor lange afstanden.
België en Frankrijk ben ik wel benieuwd naar ja.
In België zie ik het er nog wel van komen: Infrabel wordt volledig afgesplitst (het personeel wordt ondergebracht bij een soort-van detacheringsbureautje, want stel je eens voor dat je aan HET STATUUT!!!111oneoneone komt) en de schuldenberg van NMBS blijft alleen maar groeien.
Verplichte aanbesteding in Frankrijk? Ik denk dat varkens nog eerder gaan vliegen Al zijn de eerste stapjes al wel gezet: regio's kopen tegenwoordig vaker zelf de treinen die zij in dienst willen zien en zeggen dan tegen SNCF dat ze daarmee moeten gaan rijden..
Hmm that's a first: IC naar Deventer krijgt zojuist een treinstel bijgeplaatst op Amsterdam Centraal. Tenminste dat is wat ik uit de schok en de positionering van het voormalig voorste treinstel opmaak.
Op woensdag 18 december 2013 17:28 schreef Thetallguy het volgende: Zag vandaag voor het eerst een knipperende lichtbak 'machinist aanwezig' boven de cabinedeur in een ICM Krijgt ander materieel dit ook?
Zag dat laatst ook ja. Ze hebben het echter nog niet allemaal. Die van vanochtend had hem iig niet. Degene die ik gister zag knipperde echter niet.
Uit de samenvatting kan ik in ieder geval niet direct halen dat er verplicht aanbesteed en verder opgeknipt moet worden:
quote:
Public service contracts
• Member states may continue to award public service contracts for rail passenger transport directly on certain conditions, but the awarding authority would be required to justify how direct award can meet efficiency criteria such as punctuality of services, cost-efficiency, frequency of train operations, and customer satisfaction. • If these requirements are not met, the regulatory body could oblige the competent authority to award the contract through competitive tendering.A deadline of 2022 would be set to allow competent authorities to phase in competitive tendering. • To ensure that new entrants and smaller operators are able to fulfil public service contracts, a minimum number of public service contracts to be awarded in a member state should be set, based on national market volume of rail passenger transport under public service contracts. • Rail service provision would be subject to open access, but for routes covered by public service contracts, access may be limited, if a regulatory body decides, based on an economic analysis, that this would adversely affect the viability of the public service. In cases where member states opt for competitive tendering for public service contracts, member states could block open access for operators.
Overigens is dit pas de eerste stap in nog vele besprekingen. Dit is het besluit van de Transportcommissie, nu is het hele Europese Parlement aan de beurt. Ook moet er nog onderhandeld gaan worden met de Raad van Ministers, want de lidstaten moeten meebeslissen.
NMBS besliste in 2006 het Belgische veiligheidssysteem TBL1+ op haar vloot te installeren. In tegenstelling tot de bestaande systemen veroorzaakt TBL1+ een noodstop bij het overschrijden van een rood sein alsook bij een snelheid hoger dan 40 kilometer per uur op 300 meter afstand van een rood sein.
Na de treinramp te Buizingen besliste NMBS om de installatie van het veiligheidssysteem op haar treinen versneld door te voeren, en dat al tegen eind 2013. Dat is nu voor het rollend materieel in commerciële dienst ook effectief het geval. “Veiligheid is een topprioriteit voor NMBS. De installatie van TBL1+ op al onze krachtvoertuigen op drie jaar tijd vereiste een ware krachttoer van de betrokken werkplaatsen. Die inspanning heeft nu haar vruchten afgeworpen en de veiligheid van het Belgische spoor is daardoor fors toegenomen, ook al in nauwe samenwerking met onze collega’s van Infrabel. Ik wil dan ook al onze medewerkers voor hun bijdrage bedanken,” zegt Jo Cornu, Gedelegeerd Bestuurder van NMBS.
“Ik benadruk het belang van een standaardisering van signalisatie- en andere technische systemen in Europa. Het kan niet zijn dat treinen – zoals voor bepaalde internationale treinen het geval is – met maar liefst vijf signalisatiesystemen worden uitgerust,” gaat hij verder. Samen met het nieuwe materieel (waaronder de T18 locomotieven en de Desiromotorstellen) die via de aanwezigheid van het Europese veiligheidssysteem ETCS al over de functionaliteit TBL1+ beschikken, zijn in totaal zo’n 1.200 krachtvoertuigen met TBL1+ uitgerust. Van zijn kant is spoorwegnetbeheerder Infrabel eveneens in lijn met de engagementen die hij ten opzichte van de Bijzondere Commissie Spoorveiligheid had aangegaan.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Dus ik lees net dat de NS 19 traxx locs heeft besteld als vervanging voor de fyra. Waarom laat de 2e kamer dit infantiele bedrijf uberhaupt nog door gaan.... 160km/h is toch niet een goed alternatief voor de fyra....
Dit is weer miljoenen uitgeven aan 1 groot faal project. Laat een andere vervoerder maar is een kans krijgen!
Op woensdag 18 december 2013 18:38 schreef the-it het volgende: Dus ik lees net dat de NS 19 traxx locs heeft besteld als vervanging voor de fyra. Waarom laat de 2e kamer dit infantiele bedrijf uberhaupt nog door gaan.... 160km/h is toch niet een goed alternatief voor de fyra....
Dit is weer miljoenen uitgeven aan 1 groot faal project. Laat een andere vervoerder maar is een kans krijgen!
Of sla ik de plank volledig mis?
Integendeel. Je slaat de spijker op z'n kop.
Maar als ik dat zeg, heet ik een onredelijke, rabiate NS-hatert.
Op woensdag 18 december 2013 18:38 schreef the-it het volgende: Dus ik lees net dat de NS 19 traxx locs heeft besteld als vervanging voor de fyra. Waarom laat de 2e kamer dit infantiele bedrijf uberhaupt nog door gaan.... 160km/h is toch niet een goed alternatief voor de fyra....
Dat klopt. Maar Nederland is ook te klein voor een zinnige hogesnelheidstrein. Zolang je puur een paar stationnetjes in Vlaanderen aandoet, is 160 snel zat. Die paar keer dat je het haalt.
Dat klopt. Maar Nederland is ook te klein voor een zinnige hogesnelheidstrein. Zolang je puur een paar stationnetjes in Vlaanderen aandoet, is 160 snel zat. Die paar keer dat je het haalt.
Dat ik in the thalys zat gingen we anders netjes 300
Klopt maar dan had je ze maar niet moeten beloven, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten heb ik vroeger geleerd, dat geldt nu dus niet meer?
Of sla ik de plank volledig mis?
Totale gebrek aan ambitie is niet onbekend bij de NS
klopt. Relatief geringe afstanden tussen de stations, waardoor de voordelen van rijtijdwinst niet opwegen tegen de meerkosten met het snellere materieel gemoeid zijn.
klopt. Relatief geringe afstanden tussen de stations, waardoor de voordelen van rijtijdwinst niet opwegen tegen de meerkosten met het snellere materieel gemoeid zijn.
Eens. Maar dat hadden ze ook zelf kunnen bedenken van tevoren. Dan hoef ik er nu niet ineens genuanceerd over te doen. Ik word er niet voor betaald. De overheid en prorail en de NS zijn allemaal incompetente gasdebielen en een schande voor het land. Weg ermee.
Gelukkig gaat er namelijk heel veel goed en een mooi voorbeeld is de overeenstemming die nu bereikt is over station Zwolle. Daar zijn alle partijen toch maar mooi tot elkaar gekomen.
Als het op meer punten zou gebeuren met bevlogen mensen aan het roer dan had het er nu een stukje beter uitgezien. Op bepaalde momenten zou je eigenlijk willen dat de klok teruggedraaid zou kunnen worden om enkele van de gemaakte fouten ongedaan te kunnen maken.
Ja, laten we mensen die graag zouden zien dat de NS hun maatschappelijke taak serieus neemt allemaal de auto in jagen. Dat mensen zonder alternatief dan minder goed mee kunnen draaien is irrelevant, zolang b2py zijn bloeddruk maar goed zit .
Op woensdag 18 december 2013 19:48 schreef b2py het volgende: Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Totaal ambitieloos Altijd alles stuk Bedrijf doet alles fout
Waarom gaan jullie eigenlijk nog in zee met het bedrijf door gebruik te maken van hun diensten? Koop alsjeblieft een auto.
Op woensdag 18 december 2013 20:06 schreef Litpho het volgende: Ja, laten we mensen die graag zouden zien dat de NS hun maatschappelijke taak serieus neemt allemaal de auto in jagen. Dat mensen zonder alternatief dan minder goed mee kunnen draaien is irrelevant, zolang b2py zijn bloeddruk maar goed zit .
Ik vind het nogal een beschuldiging dat ze die taak niet serieus zouden nemen.
Op woensdag 18 december 2013 20:06 schreef Litpho het volgende: Ja, laten we mensen die graag zouden zien dat de NS hun maatschappelijke taak serieus neemt allemaal de auto in jagen. Dat mensen zonder alternatief dan minder goed mee kunnen draaien is irrelevant, zolang b2py zijn bloeddruk maar goed zit .
Ik vind de beschuldigingen aan het adres van NS & I&M dat daar een stel incompetente falers zitten veel dommer en onrechtvaardiger dan wat ik benoem. Als ik jouw werkgever afkraak omdat hij compleet faalt terwijl jij keihard heb zitten zwoegen voor een goed resultaat schiet je toch ook in de verdediging?
Ik vind de beschuldigingen aan het adres van NS & I&M dat daar een stel incompetente falers zitten veel dommer en onrechtvaardiger dan wat ik benoem. Als ik jouw werkgever afkraak omdat hij compleet faalt terwijl jij keihard heb zitten zwoegen voor een goed resultaat schiet je toch ook in de verdediging?
Als ik keihard heb zitten zwoegen krijg je een bijbehorend resultaat te zien. Dat is bij NS niet het geval. Integendeel. Je kan nog zo hard je best doen, als de kritiek terecht is heb je dat te slikken als een man en niet als een pussy.
En het idee dat er voor NS een alternatief is, is onjuist. Als er een alternatief was, ik noem maar een Arriva trein naar België, dan zou ik en vele anderen die per direct kiezen. Maar NS weet dat iedereen van ze afhankelijk is en die nonchalance uit zich keer op keer in hun handelen.
Even voor de goede orde, ik was het vandaag juist eens met a) het HRN bij de NS houden en b) de Traxx aanschaffen aangezien de HSL toch niet echt te exploiteren valt met die afstanden. De kritiek was richting Schultz/Mansveld en bij extensie, Netelenbos.
Als ik keihard heb zitten zwoegen krijg je een bijbehorend resultaat te zien. Dat is bij NS niet het geval. Integendeel. Je kan nog zo hard je best doen, als de kritiek terecht is heb je dat te slikken als een man en niet als een pussy.
Wow, echt, dat is totaal niet wat b2py bedoelde.
quote:
En het idee dat er voor NS een alternatief is, is onjuist. Als er een alternatief was, ik noem maar een Arriva trein naar België, dan zou ik en vele anderen die per direct kiezen. Maar NS weet dat iedereen van ze afhankelijk is en die nonchalance uit zich keer op keer in hun handelen.
Ja joh, goh leuk. De reiziger wil gewoon een trein en het boeit ze geen kak van welke maatschappij die trein is.
Waarom vecht Voor Beter OV tegen de bierkaai? Waarom sleur ik er zo aan?
Heel veel mensen hebben voor de trein geen alternatief. In jargon: captives. Mensen zonder rijbewijs. Mensen die wegens leeftijd, inkomen of gezondheid niet kunnen autorijden. Voor die mensen zet ik mij in. De overheid beschouwt deze reizigers als tweederangs consumenten. Ze kunnen niet kiezen voor een andere spoorwegmaatschappij, en zijn door 8:108 BW tot overmaat van ramp ook nog uitgesloten van het recht op serieuze schadevergoedingen als de vervoerder een wanprestatie levert.
Ja. Het zit in mijn karakter om op te komen voor de underdog.
En natuurlijk, er valt van alles te zeggen over de stijl, de aanpak en de toon van (het gezicht van) MVBOV. Maar soms boeken we successen. Het in stand houden van laatste aansluitingen die men bij LUD oorspronkelijk was vergeten. Mogelijkheid om je automatische incasso bij de OVC stop te zetten. Minder beroerde handhaving van concessies door IenM en DO’s. Een einde aan de overstappuinhoop bij de Amsterdamse metro afgedwongen. Politieke druk. Het zijn geen enorm grote, wereldschokkende successen. Maar wel de moeite waard.
Ik hoop en denk dat ik op deze manier, samen met de mensen van MVBOV, iets zinvols beteken voor de samenleving. Los van wat men vindt van stijl, aanpak en toon.
Ja joh, goh leuk. De reiziger wil gewoon een trein en het boeit ze geen kak van welke maatschappij die trein is.
Een alternatief zou zijn dat de reiziger kan kiezen tussen de trein van NS Hispeed en de trein van Arriva waarbij de frequentie 2x zo hoog ligt, het materieel luxe en fatsoenlijk onderhouden is en de reistijd een dik half uur korter. Jij denkt serieus dat dat de reizigers niet zou boeien .
Op woensdag 18 december 2013 20:18 schreef DriekOplopers het volgende: Heel veel mensen hebben voor de trein geen alternatief. In jargon: captives. Mensen zonder rijbewijs. Mensen die wegens leeftijd, inkomen of gezondheid niet kunnen autorijden. Voor die mensen zet ik mij in.
De rest kan de schijt krijgen?
quote:
De overheid beschouwt deze reizigers als tweederangs consumenten. Ze kunnen niet kiezen voor een andere spoorwegmaatschappij,
Gelukkig niet. Het zou een mooie janboel worden als iedere mongool iedere 10 minuten een trein zou mogen laten rijden. Trouwens, een consument die met de auto verkeert kan ook niet even een andere auto uitzoeken.
quote:
en zijn door 8:108 BW tot overmaat van ramp ook nog uitgesloten van het recht op serieuze schadevergoedingen als de vervoerder een wanprestatie levert.
Wat is er gebeurd met eigen verantwoordelijkheid? De overheid is ook niet aansprakelijk als er een brug niet dicht wil en je daardoor je vlucht mist. Gelijke monniken, gelijke kappen hier dus.
quote:
En natuurlijk, er valt van alles te zeggen over de stijl, de aanpak en de toon van (het gezicht van) MVBOV.
Er valt niet alleen heel veel over te zeggen, MVBOV zet zichzelf op een zijspoor door op deze manier als een volslagen randdebiel te gaan windmill-moshen.
quote:
Maar soms boeken we successen. Het in stand houden van laatste aansluitingen die men bij LUD oorspronkelijk was vergeten. Mogelijkheid om je automatische incasso bij de OVC stop te zetten. Minder beroerde handhaving van concessies door IenM en DO’s. Een einde aan de overstappuinhoop bij de Amsterdamse metro afgedwongen. Politieke druk. Het zijn geen enorm grote, wereldschokkende successen. Maar wel de moeite waard.
Och ende wee. Alsof dat niet zonder VBOV gerealiseerd zou zijn.
quote:
Ik hoop en denk dat ik op deze manier, samen met de mensen van MVBOV, iets zinvols beteken voor de samenleving. Los van wat men vindt van stijl, aanpak en toon.
Nee. Je bent niets meer dan een luis in de pels. Overbodig, en nutteloos en een van de redenen dat er in Brussel geschreeuwd wordt dat het HRN opgeknipt aanbesteed moet worden. Ga je diep schamen.
Een alternatief zou zijn dat de reiziger kan kiezen tussen de trein van NS Hispeed en de trein van Arriva waarbij de frequentie 2x zo hoog ligt, het materieel luxe en fatsoenlijk onderhouden is en de reistijd een dik half uur korter. Jij denkt serieus dat dat de reizigers niet zou boeien .
Ooooh dat boeit de reiziger wel hoor. Maar hoe gaan we dit aanpakken dan? Honderden reizigers in de Arriva-trein met een NS-vervoersbewijs. Jaaa leuk joh. In dit land werkt zoiets als HKX niet.
Thanks, ik heb trouwens een OV chipkaart zonder abonnement erop, kan ik dan een kaartje met korting kopen en bij de controle die OV chipkaart laten zien?
Thanks, ik heb trouwens een OV chipkaart zonder abonnement erop, kan ik dan een kaartje met korting kopen en bij de controle die OV chipkaart laten zien?
De stelling aannemen dat er bij NS geen goeds uit komt. Daar ga je al fout.
Maar noem het dan Maatschappij voor beter treinvervoer, als je alleen voor treinreizigers opkomt. Dan weet de wereld in ieder geval waar ze aan toe is.
Op woensdag 18 december 2013 20:58 schreef Regenjas het volgende: Maar noem het dan Maatschappij voor beter treinvervoer, als je alleen voor treinreizigers opkomt. Dan weet de wereld in ieder geval waar ze aan toe is.
Nou okee, misschien treinreizigers en GVB-reizigers, maar daar blijft het dan ook wel bij. Terwijl gisteren in Brabant de slechtste toekomstplannen voor het busvervoer ooit zijn geïntroduceerd, maar daar hoor je niemand over.
Op woensdag 18 december 2013 21:03 schreef Regenjas het volgende: Nou okee, misschien treinreizigers en GVB-reizigers, maar daar blijft het dan ook wel bij. Terwijl gisteren in Brabant de slechtste toekomstplannen voor het busvervoer ooit zijn geïntroduceerd, maar daar hoor je niemand over.
Ook RET en HTM kregen er flink van langs. RET heeft inmiddels in een aantal opzichten zijn leven gebeterd, dus hoeven we daar minder hard op te hameren. En Connexxion hebben we in het verleden ook stevig te grazen genomen. Net als dat rare STS-incident van Arriva, dit voorjaar.
Ik spreek vrijdag met vakbondsbestuurders over de afbraak van het regionale busvervoer. Niet alleen in Brabant, maar ook in o.a. Overijssel.
Heel veel mensen hebben voor de trein geen alternatief. In jargon: captives. Mensen zonder rijbewijs. Mensen die wegens leeftijd, inkomen of gezondheid niet kunnen autorijden. Voor die mensen zet ik mij in. De overheid beschouwt deze reizigers als tweederangs consumenten. Ze kunnen niet kiezen voor een andere spoorwegmaatschappij, en zijn door 8:108 BW tot overmaat van ramp ook nog uitgesloten van het recht op serieuze schadevergoedingen als de vervoerder een wanprestatie levert
Na een aanbesteding is er nog steeds een partij, waar is de marktwerking dan? Volledig open-access en je claimt maar capaciteit bij beheerder en je gaat mee in de vigerende tarieven lijkt mij een betere oplossing. Het fernverkehr in Duitsland is ook volledig open-access en draait als een tierelier.
quote:
.
Ja. Het zit in mijn karakter om op te komen voor de underdog.
En natuurlijk, er valt van alles te zeggen over de stijl, de aanpak en de toon van (het gezicht van) MVBOV. Maar soms boeken we successen. Het in stand houden van laatste aansluitingen die men bij LUD oorspronkelijk was vergeten. Mogelijkheid om je automatische incasso bij de OVC stop te zetten. Minder beroerde handhaving van concessies door IenM en DO’s. Een einde aan de overstappuinhoop bij de Amsterdamse metro afgedwongen. Politieke druk. Het zijn geen enorm grote, wereldschokkende successen. Maar wel de moeite waard.
De successen zijn gekend, maar VBOV staat inmiddels niet bekend als een partij voor de reiziger maar als een bijeengeraapt zooitje wat bij zoals al is aangehaald bij ieder windje een brief de deur uit jaagt. Het lachertje van de sector. En dan op de eigen website durven neer te zetten dat je een van de 'toonaangevende reizigersclubs' bent.
'SPOORSECTOR FAALT OOK OP TWEEDE WERKDAG NIEUWE SPOORBOEKJE' Huh wacht? Moet dat altijd in hoofdletters? En over twee (!) dagen iets zinnigs willen zeggen over een nieuwe dienstregeling is natuurlijk lariekoek. Direct komen fouten, want waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, aan het licht en worden zo veel mogelijk gecorrigeerd. Ben je de afgelopen dagen wezen buurten bij de bijsturing of bij logistiek? Heb je daar informatie over opgevraagd? Lijkt mij niet. Wat voor puinhoop had het kunnen worden door tomeloze inzet en overuren van betrokkenen?
Het zal je sieren je meer bij de feiten te houden. Er is gisteren niet een kast met apparatuur bij Almere 'ontploft', zoals ProRail al naar je had bericht. Als vervolgens alsnog het woord ontploft op de website verschijnt zal ProRail ook wel denken. 'Goh, geef je ze een eerlijk antwoord en dan alsnog het woord 'ontploft' op de website neerzetten. Die vereniging neem ik niet meer serieus.'
De bedoelingen kunnen nog zo goed zijn, met huidig beleid zal er voor VBOV geen toekomst zijn weggelegd binnen de reizigersbelangenverenigingen.
Op woensdag 18 december 2013 21:08 schreef Frozen-assassin het volgende: Als je zo zit te afgeven op Driek vraag ik me af of je zelf niet een eigen reizigersorganisatie moet gaan oprichten of je al bij ROVER zit?
Oh, maar ik geef helemaal niet zwaar af. Ik ken alleen in veel gevallen ook de andere kant van het verhaal. Het hele gebeuren is complex en er moet veel gebeuren over veel schijven voor iets goed staat, bovendien op een manier die verantwoord is en niet zodat op een andere plek een nieuw probleem ontstaat en daarnaast zijn er ook zeker nog interne situaties bij de spoorbedrijven die opgelost moeten worden, in sommige gevallen trekken ze zich daar ook de haren uit het hoofd.
Het probleem is dan dat de toon van Voor Beter OV soms net de verkeerde toon aanslaat, omdat de reactie sneller is dan een mogelijk actie. Het is goed dat er reizigersorganisaties bestaan, maar het lukt de anderen met constructief deelnemen aan de bestaande overlegstructuur vaak beter om resultaten te krijgen. Daarom vraag ik mij gewoon af of de huidige strategie wel helemaal de juiste weg is.
Na een aanbesteding is er nog steeds een partij, waar is de marktwerking dan? Volledig open-access en je claimt maar capaciteit bij beheerder en je gaat mee in de vigerende tarieven lijkt mij een betere oplossing. Het fernverkehr in Duitsland is ook volledig open-access en draait als een tierelier.
[..]
De successen zijn gekend, maar VBOV staat inmiddels niet bekend als een partij voor de reiziger maar als een bijeengeraapt zooitje wat bij zoals al is aangehaald bij ieder windje een brief de deur uit jaagt. Het lachertje van de sector. En dan op de eigen website durven neer te zetten dat je een van de 'toonaangevende reizigersclubs' bent.
'SPOORSECTOR FAALT OOK OP TWEEDE WERKDAG NIEUWE SPOORBOEKJE' Huh wacht? Moet dat altijd in hoofdletters? En over twee (!) dagen iets zinnigs willen zeggen over een nieuwe dienstregeling is natuurlijk lariekoek. Direct komen fouten, want waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, aan het licht en worden zo veel mogelijk gecorrigeerd. Ben je de afgelopen dagen wezen buurten bij de bijsturing of bij logistiek? Heb je daar informatie over opgevraagd? Lijkt mij niet. Wat voor puinhoop had het kunnen worden door tomeloze inzet en overuren van betrokkenen?
Het zal je sieren je meer bij de feiten te houden. Er is gisteren niet een kast met apparatuur bij Almere 'ontploft', zoals ProRail al naar je had bericht. Als vervolgens alsnog het woord ontploft op de website verschijnt zal ProRail ook wel denken. 'Goh, geef je ze een eerlijk antwoord en dan alsnog het woord 'ontploft' op de website neerzetten. Die vereniging neem ik niet meer serieus.'
De bedoelingen kunnen nog zo goed zijn, met huidig beleid zal er voor VBOV geen toekomst zijn weggelegd binnen de reizigersbelangenverenigingen.
En jouw reacties lijken alleen maar bedoeld om A) MBOV aan te vallen en B) de NS te verdedigen. Welk je bij de NS op de reclame/communicatieafdeling oid?
En jouw reacties lijken alleen maar bedoeld om A) MBOV aan te vallen en B) de NS te verdedigen. Welk je bij de NS op de reclame/communicatieafdeling oid?
Ik vind mijn tekst absoluut niet aanvallend, en getracht zoveel mogelijk te onderbouwen. Soms moet een derde zich opwerpen voor een organisatie die onterecht aan de schandpaal genageld wordt. Zat Nederlanders die de keuzes van het kabinet verdedigen terwijl een andere ploeg zich er vol tegenin gaat. Zelfde situatie.
De stelling aannemen dat er bij NS geen goeds uit komt. Daar ga je al fout.
Dit meen je serieus? Jij kijkt naar wat er rijdt op de HSL en naar België en denkt dan "Goed bezig jongens, jullie zetten je echt voor de volle 100% in!"?
Ik denk toch echt dat, kijkend naar met name de internationale trein, geen goeds nog een zwaar understatement is.
Dit meen je serieus? Jij kijkt naar wat er rijdt op de HSL en naar België en denkt dan "Goed bezig jongens, jullie zetten je echt voor de volle 100% in!"?
Hoe had jij het Fyra debacle afgehandeld dan? Had jij er wel in 2007 een streep doorgezet als je Bert Meerstadt was geweest? Lijkt me sterk.
Ja, het NS plan is niet optimaal. Nee ik wil niet dat NS daarom van het HRN + HSL geschopt wordt.
Hoe had jij het Fyra debacle afgehandeld dan? Had jij er wel in 2007 een streep doorgezet als je Bert Meerstadt was geweest? Lijkt me sterk.
Ja, het NS plan is niet optimaal. Nee ik wil niet dat NS daarom van het HRN + HSL geschopt wordt.
Nee tuurlijk had ik als NS'er hetzelfde gehandeld. Lekker je HRN-consessie veiligstellen en alsnog met een mindere dienst het monopoly in stand houden.. En dat door het leveren van een wanprestatie. Als je daar mee weg kan komen en ook een korting op de gebruikersvergoeding bedingt, dan heb je het knap gedaan, wegkomen met zoveel gepruts. I&M zijn de echte faalhazen.
De internationale rijtuigen zijn inderdaad uitgeleefd, maar dat idee heb ik ook bij de binnenlandse rijtuigen die in andere treinen in Brabant worden ingezet, en de oudere series dubbeldekkers met paarse stoelen zien er op het moment ook behoorlijk sleets uit.
Maar de revisies van dat alles start volgend jaar, het is even door de zure appel bijten.
Over de eerste werkdag schreven we: NIEUWE SPOORBOEKJE SLECHT VAN START
De eerste ochtendspits volgens de nieuwe treindienstregeling is slecht verlopen. Op allerlei trajecten in het hele land waren trajecten gestremd of liepen passagiers flinke vertragingen op ten gevolge van stroom- sein- en wisselstoringen en kapotte treinen. Een nieuwe dienstregeling zou en moment van hoop moeten zijn. Hoop op een kwaliteitsverbetering. Ook dit keer heeft de spoorsector dit geheel niet waargemaakt. Afgezien van de slechte betrouwbaarheid, is ook de dienstregeling fors slechter. De trein tussen Den Haag en Brussel is weer tien minuten langzamer en allerlei late en nachtelijke ritten vervallen.
Wat is daar onwaar aan? We noemen gewoon man en paard, zonder te schelden.
Over de tweede werkdag schreven we:
SPOORSECTOR FAALT OOK OP TWEEDE WERKDAG NIEUWE SPOORBOEKJE
Ook vandaag is het reizigersvervoer per spoor dramatisch verlopen. Vanmiddag is een kast met apparatuur ontploft, waardoor het treinverkeer van, naar en via Almere nagenoeg stilviel. Vele duizenden forenzen zijn op stations gestrand en kunnen voorlopig niet naar huis. Van vervangend busvervoer is gedurende de hele avondspits geen sprake geweest.
Afgezien van de fatale storing rond Almere, wordt op verschillende trajecten geklaagd over te korte treinen. Met name tussen Den Haag en Brabant wordt de treindienst gereden met een allegaartje van verschillende treintypes, met gebrek aan vervoercapaciteit tot gevolg.
Ook hier schelden we niemand uit. Je zou kunnen vallen over het woord ‘ontploft’. Had ook ‘verbrand’ kunnen zijn. Het effect blijft gelijk: voor, tijdens en na de middagspits urenlang amper treinverkeer op een van de drukste forensentrajecten.
En ja, het regent bij ons klachten over te korte treinen. Treinen die niet veranderd zijn tov drgl 2013, maar wel fors zijn ingekort. Terwijl NS dus kon weten dat dat niet fijn ging passen, qua reizigersdrukte. En tussen Den Haag en Brabant is het gewoon een volstrekt willekeurig allegaartje.
En ja, we weten dat er ook veel NSers en ProRailers zijn die keihard werken. Maar het resultaat telt. Even in mijn andere rol: als ik hier op FOK! een slechte column schrijf, kan ik mij ook niet verschuilen achter het feit dat ik wel mijn best had gedaan.
En qua gebruikte hoofdletters: de koppen op de website zijn altijd bovenkast.
Ik vind mijn tekst absoluut niet aanvallend, en getracht zoveel mogelijk te onderbouwen.
Even voor de goede orde: ik vind b2by niet aanvallend en ook niet vijandig. Wel zeer kritisch, maar daar is niets mis mee. Juist luisteren naar en ingaan op goed onderbouwde kritiek heeft van mij een beter, wijzer mens gemaakt.
Ik neem ze vooral het omgaan met de Beneluxtrein bijzonder kwalijk
1) Het schrappen in DRGL 2013 was een ongekende fout. Iedereen wist hoe onbetrouwbaar V250 was. Iedereen wist hoe belangrijk en onmisbaar de Beneluxtrein was. Maar NS heeft gelijk het rijpad weggegooid, de locomotieven teruggegeven en de rijtuigen zonder onderhoud aan de kant gezet.
2) Dat de terugkeer van deze trein 3 maanden op zich heeft laten wachten, is krankzinnig. Rijtuigen hadden vanaf dag 1 weer beschikbaar kunnen zijn. Personeel eveneens aangezien v250 toch alweer aan de kant stond.
3) Één heel jaar later is de frequentie nog steeds beschamend laag en is de reistijd toegenomen met een half uur. Op een rit van anderhalf uur is dit onbegrijpelijk en onacceptabel. Pure onwil en ongeschiktheid laat zich hier zien.
4) Het onderhoud van de trein is een lachertje. Geen zelfrespecterende vervoerder laat hun klanten deurgrepen vastpakken die een laag roest op hun vingertoppen achterlaat. Geen capabele vervoerder rijdt een internationale trein met 3 defecte toiletten. Geen ambitieuze vervoerder laat gaten in de vloer repareren met spaanplaat en scheuren in de muur met ducttape.
Echt veel conclusies zijn er niet mogelijk:
NS kan niet en wil niet: Even goede vrienden, maar optyfen dan. NS kan niet, maar wil wel: Incapabel NS kan wel, maar wil niet: Onwillend NS kan wel, wil wel, maar doet niet: Fuck de reiziger
Op woensdag 18 december 2013 21:43 schreef Regenjas het volgende: Het schrijven van een column is iets eenvoudiger dan met 300 man een dienstregeling maken, maargoed mijn punt is gemaakt, ik houd er over op.
absoluut, maar daar zit het grootste probleem vaak ook niet. Vaak is het de materieelinzet die niet voldoende is. Op papier klopt het, maar tussen het papier en de praktijk zit vaak een groot verschil. Daarom juich ik zelf ook het meldpunt volle treinen toe, zodat er zicht komt op welke treinen te vol zijn en wat de oorzaak daarvan is.
Over de eerste werkdag schreven we: NIEUWE SPOORBOEKJE SLECHT VAN START
De eerste ochtendspits volgens de nieuwe treindienstregeling is slecht verlopen. Op allerlei trajecten in het hele land waren trajecten gestremd of liepen passagiers flinke vertragingen op ten gevolge van stroom- sein- en wisselstoringen en kapotte treinen. Een nieuwe dienstregeling zou en moment van hoop moeten zijn. Hoop op een kwaliteitsverbetering. Ook dit keer heeft de spoorsector dit geheel niet waargemaakt. Afgezien van de slechte betrouwbaarheid, is ook de dienstregeling fors slechter. De trein tussen Den Haag en Brussel is weer tien minuten langzamer en allerlei late en nachtelijke ritten vervallen.
Wat is daar onwaar aan? We noemen gewoon man en paard, zonder te schelden.
Over de tweede werkdag schreven we:
SPOORSECTOR FAALT OOK OP TWEEDE WERKDAG NIEUWE SPOORBOEKJE
Ook vandaag is het reizigersvervoer per spoor dramatisch verlopen. Vanmiddag is een kast met apparatuur ontploft, waardoor het treinverkeer van, naar en via Almere nagenoeg stilviel. Vele duizenden forenzen zijn op stations gestrand en kunnen voorlopig niet naar huis. Van vervangend busvervoer is gedurende de hele avondspits geen sprake geweest.
Afgezien van de fatale storing rond Almere, wordt op verschillende trajecten geklaagd over te korte treinen. Met name tussen Den Haag en Brabant wordt de treindienst gereden met een allegaartje van verschillende treintypes, met gebrek aan vervoercapaciteit tot gevolg.
Ook hier schelden we niemand uit. Je zou kunnen vallen over het woord ‘ontploft’. Had ook ‘verbrand’ kunnen zijn. Het effect blijft gelijk: voor, tijdens en na de middagspits urenlang amper treinverkeer op een van de drukste forensentrajecten.
En ja, het regent bij ons klachten over te korte treinen. Treinen die niet veranderd zijn tov drgl 2013, maar wel fors zijn ingekort. Terwijl NS dus kon weten dat dat niet fijn ging passen, qua reizigersdrukte. En tussen Den Haag en Brabant is het gewoon een volstrekt willekeurig allegaartje.
En ja, we weten dat er ook veel NSers en ProRailers zijn die keihard werken. Maar het resultaat telt. Even in mijn andere rol: als ik hier op FOK! een slechte column schrijf, kan ik mij ook niet verschuilen achter het feit dat ik wel mijn best had gedaan.
En qua gebruikte hoofdletters: de koppen op de website zijn altijd bovenkast.
Wat is de oorzaak van die te korte treinen? Verkeerde planning? Defecten? Oorzaak door derden? Elders problemen die meer prioriteit hadden? Allemaal vragen die bij mij opkomen in plaats van een kop 'Spoorsector faalt ...'
Een nieuwe dienstregeling is een kans op hoop. Ja natuurlijk. Fouten die in drgl 2012 gemaakt zijn worden gedurende het jaar niet opgelost? Continue verbetering zit binnen een continue bedrijf.
Ben je de afgelopen dagen wezen buurten bij de bijsturing of bij logistiek? Heb je daar informatie over opgevraagd? Lijkt mij niet. Wat voor puinhoop had het kunnen worden door tomeloze inzet en overuren van betrokkenen? (Ik herhaal deze nog even omdat ik vind dat dit wel belangrijk is.)
Even voor de goede orde: ik vind b2by niet aanvallend en ook niet vijandig. Wel zeer kritisch, maar daar is niets mis mee. Juist luisteren naar en ingaan op goed onderbouwde kritiek heeft van mij een beter, wijzer mens gemaakt.
Ben je de afgelopen dagen wezen buurten bij de bijsturing of bij logistiek? Heb je daar informatie over opgevraagd? Lijkt mij niet. Wat voor puinhoop had het kunnen worden door tomeloze inzet en overuren van betrokkenen? (Ik herhaal deze nog even omdat ik vind dat dit wel belangrijk is.)
Uitgerekend op dit soort dagen ga ik daar niet in de weg lopen of tijd verdoen van mensen die het razend druk hebben.
Dit najaar wel een demonstratie gezien van de nieuwste bijsturings-computerprogramma's. Daarbij heb ik toen wel een paar tekortkomingen gezien en aangestipt, die ik hier niet ga herhalen omdat ik niet wil dat de openhartigheid van NS en ProRail hier dan in de openbaarheid wordt afgestraft. Stank voor dank is niet mijn ding.
Ik neem ze vooral het omgaan met de Beneluxtrein bijzonder kwalijk
1) Het schrappen in DRGL 2013 was een ongekende fout. Iedereen wist hoe onbetrouwbaar V250 was. Iedereen wist hoe belangrijk en onmisbaar de Beneluxtrein was. Maar NS heeft gelijk het rijpad weggegooid, de locomotieven teruggegeven en de rijtuigen zonder onderhoud aan de kant gezet.
Ik kan je aanraden het ProRail filmpje over proces totstandkoming dienstregeling te kijken. Keuzes over rijpaden worden 14-18 maanden van te voren gemaakt, niet drie of vier. Die mensen daar gaan uit van wat hun beloofd wordt. Over 14-18 maanden een trein die rijdt, dat hij vervolgens niet rijdt is een factor anders.
quote:
2) Dat de terugkeer van deze trein 3 maanden op zich heeft laten wachten, is krankzinnig. Rijtuigen hadden vanaf dag 1 weer beschikbaar kunnen zijn. Personeel eveneens aangezien v250 toch alweer aan de kant stond.
Onredelijke eisen.
quote:
3) Één heel jaar later is de frequentie nog steeds beschamend laag en is de reistijd toegenomen met een half uur. Op een rit van anderhalf uur is dit onbegrijpelijk en onacceptabel. Pure onwil en ongeschiktheid laat zich hier zien.
Waaruit blijkt die onwil en ongeschiktheid? Een treinpad van Den Haag naar Brussel hangt aan meer draadjes. Dienstregeling 2014 wordt al mee gestart een half jaar voordat de dienstregeling 2013 in gaat, zo blijkt uit het filmpje. Dat betekent dus: V250 was nog niet afgeschreven. Je bouwt verder op vorig jaar, voert verbeteringen in en bekijkt mogelijkheden. In die fase zal de benelux nooit maar dan ook nooit besproken zijn als terugkerende trein. Vervolgens is het maart 2013 waarin besloten wordt dat de benelux terug moet komen in de volgende dienstregeling. Alles is al in elkaar gefietst, de bottleneck Den Haag HS - Rotterdam C is gevuld en wat blijkt. Er moet nóg een trein bij. Die past binnen de plannormen, de brugopeningen niet raakt en snijdt met andere treinen. Makkelijk is anders.
quote:
4) Het onderhoud van de trein is een lachertje. Geen zelfrespecterende vervoerder laat hun klanten deurgrepen vastpakken die een laag roest op hun vingertoppen achterlaat. Geen capabele vervoerder rijdt een internationale trein met 3 defecte toiletten. Geen ambitieuze vervoerder laat gaten in de vloer repareren met spaanplaat en scheuren in de muur met ducttape.
Kan ik niet anders dan me je eens zijn, maar weer vragen. Hoe kan dit ontstaan? Wat is de oorzaak? Hoe kan ik het voorkomen? Hoe lang is dit materieel nog nodig? Hoe 'goed' moet ik het dus repareren?
quote:
Echt veel conclusies zijn er niet mogelijk:
NS kan niet en wil niet: Even goede vrienden, maar optyfen dan. NS kan niet, maar wil wel: Incapabel NS kan wel, maar wil niet: Onwillend NS kan wel, wil wel, maar doet niet: Fuck de reiziger
Uitgerekend op dit soort dagen ga ik daar niet in de weg lopen of tijd verdoen van mensen die het razend druk hebben.
Dit najaar wel een demonstratie gezien van de nieuwste bijsturings-computerprogramma's. Daarbij heb ik toen wel een paar tekortkomingen gezien en aangestipt, die ik hier niet ga herhalen omdat ik niet wil dat de openhartigheid van NS en ProRail hier dan in de openbaarheid wordt afgestraft. Stank voor dank is niet mijn ding.
Meer dan logisch. Maar er is vast wel iemand die je mee over de afdeling kan nemen om zaken uit te leggen.
Ik ben benieuwd, ergens 2015 operationeel geloof ik?
Iedere dag dat gehaat op NS vind ik ook overdreven. De tweets die hier gepost worden zijn waardeloos, maar dat is heel Twitter. Lees en gebruik dat gewoon niet en concentreer je op NOS-TT 751 dat altijd juist is.
Ook ik zie liever Deutsche Bahn met onmiddellijke ingang op de HSL rijden met ICE's (ook door de rest van Nederland). Naast NS met haar ICR-stammen. Sowieso concessies
Nederlandse Spoorwegen doet het prima verder (zolang zij maar conform de dienstregeling rijden), al ben ik het niet altijd eens met de dienstregeling die zij uitvoeren. Verder moeten ze niet zo krampachtig proberen het papieren treinkaartje af te schaffen, want dat blijft toch altijd bestaan. Treinen verlengen tot maximale perronlengte ook nog een goed punt.
Verbinding met België is prima. Thalys (en in de toekomst ICE en Eurostar) met 300 km/u en gaan. Gezeur over reistijdverlenging is dan ook zwaar onterecht; NS trekt zich daar terecht niets van aan.
Oh, maar ik geef helemaal niet zwaar af. Ik ken alleen in veel gevallen ook de andere kant van het verhaal. Het hele gebeuren is complex en er moet veel gebeuren over veel schijven voor iets goed staat, bovendien op een manier die verantwoord is en niet zodat op een andere plek een nieuw probleem ontstaat en daarnaast zijn er ook zeker nog interne situaties bij de spoorbedrijven die opgelost moeten worden, in sommige gevallen trekken ze zich daar ook de haren uit het hoofd.
Het probleem is dan dat de toon van Voor Beter OV soms net de verkeerde toon aanslaat, omdat de reactie sneller is dan een mogelijk actie. Het is goed dat er reizigersorganisaties bestaan, maar het lukt de anderen met constructief deelnemen aan de bestaande overlegstructuur vaak beter om resultaten te krijgen. Daarom vraag ik mij gewoon af of de huidige strategie wel helemaal de juiste weg is.
Mijn opmerking was op Deadlock gericht, vergeten te quoten sorry. Maar ik ben het met je eens dat MVBOV zo en nu dan wat te vroeg reageert en misschien wat langer kan wachten tot alle feiten boven tafel is en dan pas gaan reageren. Maar in welk sector dan ook is er altijd wel een partij nodig die tegen de schenen stopt en stennis maakt. Soms komt daar toch wat goeds uit. Van ROVER heb ik namelijk niet zo'n hoge pet op, ik vind het nogal een makke organisatie (heeft volgens mij ook subsidie vanuit ministerie)
Op woensdag 18 december 2013 22:08 schreef Frozen-assassin het volgende: Van ROVER heb ik namelijk niet zo'n hoge pet op, ik vind het nogal een makke organisatie (heeft volgens mij ook subsidie vanuit ministerie)
Klopt. En wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Dat gaat niet over lef. Ik ben gewoon niet bereid om te debatteren met iemand die zijn uiterste best doet, ieder woord verkeerd uit te leggen.
Jij debatteert niet, jij antidiscussieert. Je flikkert je stelling neer en dat is dan dat. Wederhoor? Oh jah, sorry ik ben geen journalist, sorry.
Voor wat betreft woorden verkeerd uitleggen; het zou je sieren als je eerst kennis over de spoorsector zou opnemen voordat je dit soort belachelijke posts doet. Rijtijden langer? Aantoonbaar onjuist. Je hebt NUL research gedaan. Je schreeuwt maar wat en het ergste is nog dat een groot gedeelte van Nederland achter je aanloopt vanwege de sensatielust. En als je echt niet wil horen wat ik te zeggen heb gooi me dan op je negeerlijst of negeer me daadwerkelijk.
Jij was, net als ik, dat ventje dat altijd gepest werd op school. Alleen ik ben daar overheen gegroeid, jij moet nog steeds je laten gelden door je als een klein kind zogenaamd op de bres te moeten gooien voor alle andere 'gepeste kinderen'. Serieus vent, zoek een echte baan.
Jij was, net als ik, dat ventje dat altijd gepest werd op school. Alleen ik ben daar overheen gegroeid, jij moet nog steeds je laten gelden door je als een klein kind zogenaamd op de bres te moeten gooien voor alle andere 'gepeste kinderen'. Serieus vent, zoek een echte baan.
Jij debatteert niet, jij antidiscussieert. Je flikkert je stelling neer en dat is dan dat. Wederhoor? Oh jah, sorry ik ben geen journalist, sorry.
Voor wat betreft woorden verkeerd uitleggen; het zou je sieren als je eerst kennis over de spoorsector zou opnemen voordat je dit soort belachelijke posts doet. Rijtijden langer? Aantoonbaar onjuist. Je hebt NUL research gedaan. Je schreeuwt maar wat en het ergste is nog dat een groot gedeelte van Nederland achter je aanloopt vanwege de sensatielust. En als je echt niet wil horen wat ik te zeggen heb gooi me dan op je negeerlijst of negeer me daadwerkelijk.
Wat je zegt ben je zelf. Niks meer en niks minder.
Het is ook niet bedoeld als debatteren. Ik reageer op zijn comment dat hij niet met mij spreekt want boohoo ik ben het niet met hem eens. Neem in gedachten dat de reden dat hij niet met me in discussie wil is omdat ik ooit tegen hem gezegd heb dat je over dit soort dingen deze dingen niet kan zeggen als je niet genoeg verstand van zaken hebt.
Het is ook niet bedoeld als debatteren. Ik reageer op zijn comment dat hij niet met mij spreekt want boohoo ik ben het niet met hem eens. Neem in gedachten dat de reden dat hij niet met me in discussie wil is omdat ik ooit tegen hem gezegd heb over dit soort dingen niet kan zeggen als je niet genoeg verstand van zaken hebt.
Nee, je gaat gewoon te ver. Al jouw "argumenten" zijn op zijn minst kromme vergelijkingen of andere drogredenen. Jij wilt gewoon per se de tegenstelling om de tegenstelling. Nou ja, dat kan je hebben he Maar dan kun je ook weleens hebben dat mensen daar klaar mee zijn
Nee, je gaat gewoon te ver. Al jouw "argumenten" zijn op zijn minst kromme vergelijkingen of andere drogredenen. Jij wilt gewoon per se de tegenstelling om de tegenstelling. Nou ja, dat kan je hebben he Maar dan kun je ook weleens hebben dat mensen daar klaar mee zijn
Dat mag je vinden, maar er zijn meer dan genoeg mensen klaar met dat gezeik van Voor Minder OV.
Op woensdag 18 december 2013 19:48 schreef b2py het volgende: Ik snap het eigenlijk niet zo goed. Totaal ambitieloos Altijd alles stuk Bedrijf doet alles fout
Waarom gaan jullie eigenlijk nog in zee met het bedrijf door gebruik te maken van hun diensten? Koop alsjeblieft een auto.
Ondanks dat ik het bezit heb over een auto stap ik liever in de trein, ik ben dus een keuzereiziger pur sang. Ik reis graag met de trein, ik vind het handig, makkelijk, goed te betalen (lang leve Dal Vrij), maar ik ben ook kritisch. Ik zie zaken waar dingen beter kunnen, anders kunnen, of die ronduit raar zijn.
Wat mij bij NS ontzettend stoort is dat NS geen enkele voeling heeft met wat de klanten en opdrachtgevers van dat bedrijf belangrijk vinden. Gemor over een ontbrekend toilet? NS pist over de voeten van de reizigers heen met de plaszak. Overvolle treinen? NS zegt dat dat helemaal niet het geval is, maar dat reizigers zich beter moeten verspreiden (in een ICM-drietje tijdens de spits? Serieus?). Een trein naar België onbetaalbaar en onbereikbaar? Welnee, NS biedt de reiziger juist mogelijkheden en comfort, bla bla bla.
NS heeft maling aan z'n klanten en laat dat iedere keer zien. Voor mij hoeft dat niet, maar omdat NS een monopolie heeft heb ik geen keuze. Ik accepteer de tekortkomingen van NS, de voordelen van de trein als vervoermiddel wegen nog steeds op tegen de nadelen. Dat ontneemt mij niet het recht om kritisch te zijn.
Zeker over de HSL ben ik kritisch, er is maar één manier waarop dat fiasco op een juiste manier kan worden afgehandeld: uithuilen en opnieuw beginnen. Dat betekent een streep door de HSL-concessie, een einde aan geprojecteerde onrealistische concessieinkomsten, en een einde aan een plan voor een trein die trager is dan z'n voorganger in de jaren '60 ooit is geweest.
Op woensdag 18 december 2013 23:01 schreef James1988 het volgende: Ik ben overigens niet zo negatief als dat het hier soms lijkt, er zijn ook genoeg dingen op en rond het spoor die wél goed gaan.
Het is makkelijk om dat te vergeten. Nederlanders zijn over het algemeen een zeer kritisch en zeer direct volk dat ontevredenheid niet onder stoelen of banken schuift.
Op woensdag 18 december 2013 23:01 schreef James1988 het volgende: Ik ben overigens niet zo negatief als dat het hier soms lijkt, er zijn ook genoeg dingen op en rond het spoor die wél goed gaan.
Dat haal ik er bij jou ook wel uit de afgelopen maanden (Y)