Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt Mr_Klaasje, voor alle juiste antwoorden
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 17-12-2013 22:07:57 ]
Op dinsdag 17 december 2013 20:56 schreef b2py het volgende: Zwolle - Herfte wordt viersporig en Zwolle krijgt volledige gelijktijdigheden richting het noorden. ¤225 mio.
Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Op dinsdag 17 december 2013 21:03 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
Dat is lastig, omdat het moeilijk is.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
2017 komt eerste infra in dienst, einde verbouwing is 2021.
Planning: 2017: Zwolle Rangeer -> Die meuk naast de brug -> Verbouwd en geschikt voor 253 bakeenheden opstelterrein en reiniging. 2021: Oplevering Zwolle - Herfte Aansluiting viersporig.
Maar goed, in the end wordt Leeuwarden - Zwolle gelukkig wel vier x per uur. Net als Groningen nu al heeft alleen met als voordeel dat de Leeuwarden tak niet zo pokkedruk is. Fryslân boppe!
Op dinsdag 17 december 2013 21:13 schreef Dr_Flash het volgende: oh dan zal het wel een drietje geweest zijn he Duvel of zit er in de andere kopbak nog zo'n control panel?
Nee, geen chopper in de andere kopbak. Maar als het een viertje was, zit er misschien nog wel zo'n paneel in de andere motorbak. Hé, weet ik veel, steel een materieelgids of zo.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 17 december 2013 21:12 schreef Zug-Chef het volgende: Maar goed, in the end wordt Leeuwarden - Zwolle gelukkig wel vier x per uur. Net als Groningen nu al heeft alleen met als voordeel dat de Leeuwarden tak niet zo pokkedruk is. Fryslân boppe!
Mooi, kunnen we daar gewoon een halfuurdienst blijven rijden, er zit toch geen mens om die trein te springen.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op dinsdag 17 december 2013 21:03 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
Ze hebben vanmiddag in ieder geval één keer vanaf Lelystad door naar Zwolle VIRM ingezet om de overbelaste SLT vanaf Almere te ontlasten. Dus het is niet altijd onmogelijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op dinsdag 17 december 2013 21:03 schreef Ajaxfan het volgende: Hoe lastig is het eigenlijk een treinserie aan te passen qua dienst? Zoals nu je die verstoring bij Weesp had en vanaf CS er alleen sprinter CS<>Zwolle ging bijvoorbeeld. Is het vanwege de omloop dan onmogelijk om een deel van het stel wat voor Vlissingen<>Lelystad was in te zetten op die lijn? Je hebt dan meer ruimte om de krappere capaciteit te verruimen. Het was nu een ietsiepietsie het sardientje in blik verhaal daar.
Niet onmogelijk maar wel een uitdaging. Het stel wordt uit zijn onderhoudsomloop getrokken, waar dus iets op verzonnen moet worden. Als het stel in Onnen moet eindigen voor onderhoud en het staat in Amsterdam gaat het mis en mag het de volgende dag de rijdende dienst niet een. Een HC en een MCN vinden is het kleinste probleem eigenlijk..
Niet onmogelijk maar wel een uitdaging. Het stel wordt uit zijn onderhoudsomloop getrokken, waar dus iets op verzonnen moet worden. Als het stel in Onnen moet eindigen voor onderhoud en het staat in Amsterdam gaat het mis en mag het de volgende dag de rijdende dienst niet een. Een HC en een MCN vinden is het kleinste probleem eigenlijk..
Ah zo. Ik zat dan te denken aan tot einde verstoring. Zodra de verstoring voorbij is laat je hem dan staan op CS om daarna richting de onderhoudslocatie te tuffen als zijnde 'buitendienst'. Tijdens de storingsperiode zorg je er dan voor dat er niet een overschot aan passagiers komt wat daarna weer afgevangen moet worden door de 'originele' treinen. Die zouden op die manier dan weer vertraging op gaan lopen.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Ah zo. Ik zat dan te denken aan tot einde verstoring. Zodra de verstoring voorbij is laat je hem dan staan op CS om daarna richting de onderhoudslocatie te tuffen als zijnde 'buitendienst'. Tijdens de storingsperiode zorg je er dan voor dat er niet een overschot aan passagiers komt wat daarna weer afgevangen moet worden door de 'originele' treinen. Die zouden op die manier dan weer vertraging op gaan lopen.
Moet daar wel een machinist voor zijn. Makkelijkst zo zijn om hem dan te koppelen aan een trein naar Groningen als 'dood' stel.
Een langere trein kost ook een extra HC, als die niet beschikbaar is heb je niets aan je tweede stel omdat hij dan alsnog solo moet rijden.
Moet daar wel een machinist voor zijn. Makkelijkst zo zijn om hem dan te koppelen aan een trein naar Groningen als 'dood' stel.
Een langere trein kost ook een extra HC, als die niet beschikbaar is heb je niets aan je tweede stel omdat hij dan alsnog solo moet rijden.
Hmm dat maakt het technisch wel veel lastiger uitvoerbaar inderdaad. Het on the go bijschakelen is ook niets iets wat zomaar gepiept is. Hebben veel reizigers niet echt een beeld bij denk ik ook.
* Ajax * Arsenal * Barca * Fiorentina * Napoli * Leeds *
Hmm dat maakt het technisch wel veel lastiger uitvoerbaar inderdaad. Het on the go bijschakelen is ook niets iets wat zomaar gepiept is. Hebben veel reizigers niet echt een beeld bij denk ik ook.
En mijn beeld is ook beperkt. Bijsturing is voor mij ook nog een mysterie.
Nee, geen chopper in de andere kopbak. Maar als het een viertje was, zit er misschien nog wel zo'n paneel in de andere motorbak. Hé, weet ik veel, steel een materieelgids of zo.
Eigenlijk zou je ergens ten westen van de IJssel bij Zwolle nog een wisseltje willen hebben liggen zodat je bij Zwolle ook tegelijk in zou kunnen rijden of uit kunnen rijden in het geval van vertragingen. Maak je de boel nog robuuster van
Op dinsdag 17 december 2013 21:51 schreef Peterselieman het volgende: Eigenlijk zou je ergens ten westen van de IJssel bij Zwolle nog een wisseltje willen hebben liggen zodat je bij Zwolle ook tegelijk in zou kunnen rijden of uit kunnen rijden in het geval van vertragingen. Maak je de boel nog robuuster van
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus!
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus! [ afbeelding ]
Zwolle RGS blijft gelijk.
volgens mij wordt spoor en perron 8 op dit moment nog niet zo aangelegd, maar wordt de mogelijkheid opengehouden dat er extra treinen van/naar Enschede gaan rijden
Wat er feitelijk staat is dat de westzijde en RGS moeten worden verzonnen voor 55 miljoen. Dus eigenlijk kan je alleen de oostzijde als "kloppend" beschouwen.
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus! [ afbeelding ]
Zwolle RGS blijft gelijk.
Nog steeds een bottleneck richting Deventer.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Blijkbaar is het ook de bedoeling om het spoor naar Kampen aan te sluiten op een doorgaand spoor in plaats van het te laten eindigen als kopspoor.
Dat biedt de mogelijkheid om Zwolle-Kampen bij een andere concessie onder te brengen, bijvoorbeeld Zwolle-Enschede. Dan hoeven ze er ook geen lightrail van te maken.
Op dinsdag 17 december 2013 22:41 schreef Mr_Klaasje het volgende: Wat er feitelijk staat is dat de westzijde en RGS moeten worden verzonnen voor 55 miljoen. Dus eigenlijk kan je alleen de oostzijde als "kloppend" beschouwen.
Maar oost kan niet zonder west doordat alle servicecapaciteit die gesaneerd wordt op oost.
Ik heb mij laten influisteren dat dit niet klopt en dat de onderstaande tekening het zou moeten zijn. Omdat de documenten niet echt uitsluitsel geven onder voorbehoud dus! [ afbeelding ]
Zwolle RGS blijft gelijk.
Lijkt mij ook vreemd. Je kunt dan niet meer de sprinter uit Amsterdam en uit Utrecht kwijt op spoor 1, één van beiden zou je dan op spoor 8 moeten afhandelene...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Lijkt mij ook vreemd. Je kunt dan niet meer de sprinter uit Amsterdam en uit Utrecht kwijt op spoor 1, één van beiden zou je dan op spoor 8 moeten afhandelene...
Rijssen krijgt trouwens een nieuw perron aan spoor 1, zodat de sprinter aan de kant kan en de pimpel gewoon met 120km/h voorbij kant. De sprinter staat dan maar meer 10 minuten in Rijssen in plaats van de huidige 12 minuten... http://locov.nl/Images/Lo(...)13_tcm311-348215.pdf
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Lijkt mij ook vreemd. Je kunt dan niet meer de sprinter uit Amsterdam en uit Utrecht kwijt op spoor 1, één van beiden zou je dan op spoor 8 moeten afhandelene...
binnenkomen via sporen 6/7, tailtracking en via sporen 3 en 5 weer vertrekken.