quote:
Dierenwelzijn lijkt mij een verdomd goede reden.quote:Waarom mogen consumenten geen plofkip e.d. eten als ze dat willen?
Onjuiste premisse. Fossiele energie wordt veel zwaarder gesubsidieerd dan duurzame.quote:Op dinsdag 17 december 2013 18:45 schreef Erno-BE het volgende:
Het is helaas nog steeds zo dat er te veel dieronvriendelijk vlees wordt verkocht, vooral kiloknallers. Dat biologisch vlees niet aanslaat komt door de hoge prijs. Is het geen idee om op dieronvriendelijk vlees accijnsen te heffen en biologisch vlees te subsidieren, zodat de prijs van biologisch vlees gelijk is aan die van dieronvriendelijk vlees? Bij de energiemarkt is toch ook groene stroom erg gesubsidieerd door de overheid zodat ze qua prijs nauwelijks verschilt van grijze stroom. Wat bij de energiemarkt kan, kan toch ook in de voedselmarkt.
Dit gaat lang niet alleen om dierenwelzijn. Dat is het ondoorzichtige van de voedselkwestie. Volksgezondheid, duurzaamheid, dierenwelzijn en etikettenfraude lopen dwars door elkaar heen, en soms is het één oplossen slecht voor het ander (alleen plofkippen toestaan is goed voor het milieu omdat het minder broeikasuitstoot per kilo kip teweeg brengt).quote:
Een Europese vleestaks? Succes.quote:Op woensdag 18 december 2013 01:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Nederland is een van de landen die erg veel geld 'verdient' met vleesverkoop. Strengere wetgeving zou resulteren in minder export, dus gaat de overheid dat niet doen. Dit soort zaken moeten we internationaal regelen, binnen heel de EU hetzelfde speelveld en een importverbod voor vlees wat niet aan die strengere eisen voldoet of iets dergelijks.
Mijn zegen heb je, maar zelfs in Nederland is dit punt politiek totaal onhaalbaar. Daarnaast heeft de EU nog geen enkele competentie op belastingen. Dus een Europese vleestaks staat in mijn beeld van alle denkbare beleidsmaatregelen het verst achteraan in de rij.quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik weet ook wel dat dat er voorlopig niet in zit maar op de lange termijn zal Europa meer dan nu een federatie worden en wordt zoiets wel mogelijk, afhankelijk van ons beschavingsniveau,hoe hoger dat ligt hoe groter de kans is dat we hogere dierenwelzijnseisen gaan stellen. Eenieder die dit leest heeft zelf ook een grote verantwoordelijkheid in dit opzicht, stem met je portemonnee door eieren, vlees, vis en gevogelte te kopen wat op een fatsoenlijke manier is verkregen. Dan maar wat meer betalen voor dat biologische vlees/vis/gevogelte en wat minder per dag eten als het te duur voor je is, dat is nog gezonder ook (m.u.v. eieren).
Vandaar dat we afhankelijk zijn van goede wetgeving. Wat dat betreft is er een parallel met de slavernij. Economische gezien is het het goedkoopste om met slaven te werken, dit bleven wij dan ook doen totdat de wet het verbood. Een mooi stukje beschavingswinst.quote:Op zaterdag 21 december 2013 16:44 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die kiloknallers zijn zo goedkoop omdat het economisch en milieu technisch gezien de goedkoopste manier is om vlees naare de supermarkt te brengen.
Je kan ook 75 gram normaal geproduceerd (biologisch) vlees eten per dag in plaats van 300-400 gram bio-industrievlees. Zou het biologische vlees (75 g/d) dan meer een aanslag op het milieu zijn dan het bio-industrievlees (300-400 g/d)? Het lijkt me sterk. Natuurlijk heb je wel meer grond nodig om biologisch vlees te maken. Big deal, als iedereen zijn vleesconsumptie normaliseert dan is dat probleem direct opgelost en de gezondheid van de mensen verbetert.quote:Dat duurzame vlees is echt een aanslag op het milieu.
Ja - dat had ik zelf al lang aangegeven in deze draad - aangezien Nederland enorm veel geld 'verdient' met de export van vlees, vis en gevogelte. Daarom pleitte ik dus voor strengere EU-eisen voor de productie van vlees, vis en gevogelte. In dat geval is er een gelijk speelveld en hoeft Nederland niet bang te zijn voor het ineenstorten van die export, binnen de EU zullen wij immers ceteris paribus de beste blijven en vlees van buiten de EU komt dan niet de EU binnen tenzij het aan dezelfde eisen voldoet (het importverbod voor vlees wat niet aan die eisen voldoet was immers een onderdeel van de strengere wetgeving die ik hierboven noemde).quote:Op zaterdag 21 december 2013 17:18 schreef Intxaurraga het volgende:
[..]
Mijn zegen heb je, maar zelfs in Nederland is dit punt politiek totaal onhaalbaar.
We laten toch ook de markt zijn werk doen? Mensen beginnen zich steeds meer te realiseren dat we jarenlang te weinig hebben betaald voor vlees wat op een wijze van geproduceerd werd die op geen enkele manier ethisch verantwoord is. Kijk om je heen: het biologische vlees, vrije uitloop eieren, vegetarische producten, vleesvervangers etc. winnen in rap tempo terrein, zie dus het probleem niet echt.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:22 schreef SaucyCock het volgende:
Vlees moet gewoon betaalbaar blijven en lekker boeiend of het een plofkip is.
Mij maakt het niet uit of de koe doodgetrapt is of niet. Laat de markt zijn werk doen; voor ieders wil wat wils.
Eerlijk gezegd eet ik zelf maar 3-4 keer per week vlees en zeker niet de hoeveelheden die bram beweerd. Dit is niet om etnische redenen, ook niet om economische maar ik acht het gezonder.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:47 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
We laten toch ook de markt zijn werk doen? Mensen beginnen zich steeds meer te realiseren dat we jarenlang te weinig hebben betaald voor vlees wat op een wijze van geproduceerd werd die op geen enkele manier ethisch verantwoord is. Kijk om je heen: het biologische vlees, vrije uitloop eieren, vegetarische producten, vleesvervangers etc. winnen in rap tempo terrein, zie dus het probleem niet echt.
Overigens vind ik niet dat jij (of wie dan ook) het recht heeft dieronvriendelijk vlees te eten. Dieren zijn ethische subjecten omdat ze een bepaalde mate van bewustzijn hebben (ze kunnen pijn en geluk ervaren) wat ze rechten geeft. Het minste wat je van een ontwikkelde maatschappij mag verwachten is dat zij op een rechtvaardige manier omgaat met dieren die zich op geen enkele manier kunnen verweren of verzetten. Dat wil niet zeggen dat we ze niet mogen eten, maar wel dat we dat op een fatsoenlijke manier doen. Ik maak overigens moeiteloos onderscheid tussen vliegen/wormen etc. en koeien, paarden, schapen etc. Eerstgenoemde hebben aantoonbaar minder bewustzijn.
Dat jij bij de krimpende minderheid hoort die het geen probleem vindt hoe dieren behandeld worden is jou probleem en zegt veel over jou. Ik hoop dat je ouders trots op je zijn
Ik wil niet paternalistisch of arrogant overkomen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn mening in dezen op zijn minst wat meer onderbouwd is dan de jouwe. Ik heb proberen uit te leggen waarom dieren in mijn optiek met een bepaalde vorm van respect behandeld dienen te worden, dat wil zeggen: geen dieronvriendelijk vlees. Ik heb jou nog niet verder horen komen dan "ik vind wat anders", "het maakt mij niet uit of een koe doodgetrapt is" en "dieren zijn gewoon voedsel." Onderbouw op zijn minst die mening met argumenten.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:11 schreef SaucyCock het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd eet ik zelf maar 3-4 keer per week vlees en zeker niet de hoeveelheden die bram beweerd. Dit is niet om etnische redenen, ook niet om economische maar ik acht het gezonder.
En eigenlijk is dit ook niet relevant voor de discussie.
Er zijn nou eenmaal klassenverschillen en ik vind dat dit voor minderbedeelden gewoon betaalbaar moet blijven. Ik zie een dier als voedsel en niets meer of minder, als jij een andere mening hebt dan kan je daar naar handelen.
Mijn normen en waarden liggen inderdaad anders, geen reden om denigrerend te reageren. Als het economisch gezien minder afwijkt van de norm zal ik daar natuurlijk ook voor gaan. De toekomst ligt hem wellicht in het labvlees en dan zijn we helemaal van dit probleem af. Helaas zal dat nog wel even duren en vind ik dit onderwerp voorlopig een welvaartsprobleem.
Ik heb het wel degelijk onderbouwt door te zeggen dat mijn normen en waarden anders liggen. Ik hecht geen waarde aan dieren, hun bewustzijn en of ze pijn kunnen ervaren. Ik vermenselijk dieren niet en staan dus voor mij gelijk aan een wortel en een kropsla.quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:35 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Ik wil niet paternalistisch of arrogant overkomen, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat mijn mening in dezen op zijn minst wat meer onderbouwd is dan de jouwe. Ik heb proberen uit te leggen waarom dieren in mijn optiek met een bepaalde vorm van respect behandeld dienen te worden, dat wil zeggen: geen dieronvriendelijk vlees. Ik heb jou nog niet verder horen komen dan "ik vind wat anders", "het maakt mij niet uit of een koe doodgetrapt is" en "dieren zijn gewoon voedsel." Onderbouw op zijn minst die mening met argumenten.
Verder: wat mij betreft hebben arme mensen omdat ze arm zijn net zo min het recht om t-shirts te kopen van kinderarbeid dan dat ze dieronvriendelijk vlees mogen eten. Rechtvaardigheid is absoluut en niet relatief aan geld. Iets is moreel juist of onjuist, dat is niet contextafhankelijk. Nogmaals: jij mag de mening toebedeeld zijn dat dieren geen rechten hebben en geen respect verdienen, maar een mening is weinig waard zonder onderbouwing.
Waar hoor je mij om feiten vragen? "Mijn normen en waarden liggen anders" is geen onderbouwing, maar een constatering, dat is net als zeggen dat iets is, omdat het zo is. Ik vraag je niet om je mening met feiten te onderbouwen, ik vraag je om hem uit te leggen, waarom kan ik dat wel en jij niet?quote:Op zaterdag 21 december 2013 19:51 schreef SaucyCock het volgende:
Ik heb het wel degelijk onderbouwt door te zeggen dat mijn normen en waarden anders liggen. Ik hecht geen waarde aan dieren, hun bewustzijn en of ze pijn kunnen ervaren. Ik vermenselijk dieren niet en staan dus voor mij gelijk aan een wortel en een kropsla.
Jij komt met "ze hebben een hoger bewustzijn dan vliegen", "ze kunnen pijn ervaren", "ze zijn bewust". Dit zijn allemaal feiten en mijn onderbouwing is dat het me niet boeit. Als het me wel zou boeien zou ik voor een diervriendelijk product kiezen. Hoe dan ook gaat dit dier dood en is er niks empathischer aan om dieren wat "menswaardiger" te behandelen.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:04 schreef EdAtTheBar het volgende:
[..]
Waar hoor je mij om feiten vragen? "Mijn normen en waarden liggen anders" is geen onderbouwing, maar een constatering, dat is net als zeggen dat iets is, omdat het zo is. Ik vraag je niet om je mening met feiten te onderbouwen, ik vraag je om hem uit te leggen, waarom kan ik dat wel en jij niet?
Als je een onbeschaafde egoïst bent. Zoals jij nu redeneert redeneerden de slaafeigenaren 200 jaar geleden ook.quote:Op zaterdag 21 december 2013 18:22 schreef SaucyCock het volgende:
Vlees moet gewoon betaalbaar blijven en lekker boeiend of het een plofkip is.
Dieren zijn geen mensen.quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als je een onbeschaafde egoïst bent. Zoals jij nu redeneert redeneerden de slaafeigenaren 200 jaar geleden ook.
Was dat nou zo moeilijk? Feiten boeien je gewoon niet, dat is een volstrekt legitieme onderbouwing. Jij klinkt als een jongen die goed nadenkt over zaken in het leven. Rest mij niets dan terug te komen op wat ik eerder zei: dat zegt veel over jou en ik hoop dat je ouders trots op je zijn. Of ga je me dan weer vertellen dat ik niet zo denigrerend moet doen?quote:Op zaterdag 21 december 2013 20:42 schreef SaucyCock het volgende:
Jij komt met "ze hebben een hoger bewustzijn dan vliegen", "ze kunnen pijn ervaren", "ze zijn bewust". Dit zijn allemaal feiten en mijn onderbouwing is dat het me niet boeit. Als het me wel zou boeien zou ik voor een diervriendelijk product kiezen. Hoe dan ook gaat dit dier dood en is er niks empathischer aan om dieren wat "menswaardiger" te behandelen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |