"Mini review en hands-on ervaring met Need for Speed."
Voorwoord:quote:
Haat-liefde verhoudingen met games, wie heeft het niet? De ene iteratie is de andere niet en wij gamers weten dat maar al te goed.
De Need for Speed franchise is zo'n rollercoaster van hoogtepunten en teleurstelling. Maar wat gebeurd er als je een ervaren racegamebakker naar je toe trekt om de reeks levend te houden?
Magische dingen. Sinds Criterion een stevige vinger in de pap heeft bij de NFS, is de reeks opgeklommen van vergane glorie (Undercover anyone?) naar een degelijke arcaderacer.
Need for Speed Rivals is de laatste telg uit deze stal en deze New Kid on the Block pakt je beet, ranselt je af en toch wil je meer.
Bij Rivals ligt de nadruk op het Cops vs Racers principe en daar slaat de term Rivals dan ook op. Zodra je het spel start, krijg je een intro voorgeschoteld waarbij een agent en racer hun filosofie uiten.
Zodra je de keuze hebt gemaakt om te beginnen als Racer of Cop, begint de tutorial. Het maakt dan ook geen ene moer uit welke kant je kiest, want beide tutorials dienen doorlopen te worden.
Gameplay:quote:
Zodra de verplichte zaakjes doorlopen zijn, krijg je de keuze. Ga je als lange arm der wet verder, of als Racer? Eigenlijk maakt het niks uit, want je kan ten alle tijden wisselen van career in de Garage.
Het deelnemen aan events is simpel als 1,2,3. Je kan events kiezen via de Map, of via Easy Drive. Zet een marker en rij naar het event toe. Zo simpel is het.
Afhankelijk van je career zijn er Time Trials, Races, Interceptors, Pursuits, Rapid Respones etc. waarmee je SP verdiend. Die Speed Points heb je als Racer nodig om auto's, vinyls, uprgades en Pursuit Tech te kopen.
Als Cop krijg je de auto's bij een bepaald level gratis, maar hangt het type auto af van welk event je doet. Auto's zijn niet te upgraden, alleen Pursuit Tech is mogelijk als upgrade.
Copcars zijn er in 3 smaken, Undercover, Enforcer en Patrol. Speel je een patrol event uit, dan win je de Patrol versie van een bepaalde auto en vice versa.
De controls zijn uiteraard erg arcady, maar dat siert een game als deze. Drifts tover je uit de knoppen door simpel even op de rem te trappen in een bocht, politie om de tuin leiden met een snell 180 doe je met O.
Het is even wennen, maar na een tijdje slide, zig-zag of boost je je weg door het verkeer heen om de penose te ontwijken of die ene hardnekkige racer genadeloos in de vangrail te drukken.
Pursuit Tech:quote:
Wat schilden en bananen zijn voor Mario Kart, dat is de Pursuit Tech voor Rivals. Zowel racers als cops hebben een arsenaal aan gadgets tot hun beschikking om het de tegenpartij lastig te maken. Spikestrips en Roadblocks, EMP pulse, Charge Ram etc zijn allen standaard voor de cops.
Racers hebben dan weer dingen als Counter EMP, Escape Turbo (ZIEK!!) en anders leuke hebbedingetjes.
Offline = Online:quote:
Als je singleplayer speelt, bevinden zich automatisch andere spelers in jouw omgeving. Dit kan mede door de Host Migrations (Host Migraine is beter) soms voor irritatie zorgen. Ben je net lekker bezig, PLOF! Host Migration voor je kanis. Niet echt ideaal.
Maarrrr, het kent ook een positieve keerzijde.
Toen ik mijn Aston Martin Interceptor unlocked had, even wat free roam gedaan.
Opeens kwamen er vanuit tegenovergestelde richting 3 online racers voorbij scheuren en een GT-R politie wagen (ook online speler). Omgedraaid en ook de achtervolging ingezet.
Gevolg: 20 minuten battle tussen 3 racers en 2 cops.

En het ging er niet bepaald zachtzinnig aan toe.
Het ging van licht naar donker, begon te regenen en we knalden met 180+ door de dunne bospaden.

1 Racer dacht zich te kunnen verstoppen op een ongemarkeerd stukje zandweg, maar ik zag hem daar inslaan.
EMP op zijn snavel en een goede T-bone gegeven.

De hele sfeer is erg vet gedaan in dit spel. Donkere twistweggetjes, politie sirenes reflecteerden op het natte asfalt, voor mij de beste NFS sinds Hot Pursuit 2010.

Als ze die migration op de 1 of andere manier weten te fixen, is de offline+online implementatie perfect. Nu is dat helaas nog niet het geval.
Graphics en geluid:quote:
Need for Speed zal nergens prijzen winnen in de categorie "Best graphics" en mede daarom vind ik het jammer dat het spel niet op 60fps draait. Juist bij een game met snelheid als selling point zou je mogen verwachten dat het bliksemsnel gaat.
Begrijp me niet verkeerd, op 30fps gaat het nog loeihard, maar bij 60fps voelt het toch wat meer "echt" aan gok ik.
Het spel ziet er prima uit voor een opgepoetste lastgen game en het verschil met de PS3 versie is dan ook goed zichtbaar. Hogere resolutie, anti aliasing, ambient occlusion etc maken het allemaal net wat mooier, maar volgens mij draait de PS4 dit met 2 vingers in zijn neus.
Het geluid is geweldadig! Ja geweldadig, geen typefout. Als je een goede sub hebt staan en je pakt bv de Mercedes C63 AMG, dan hoor je de rouwe grom van een opgefokte V8 echt onwijs mooi! De agressiviteit hoor je gewoon heel goed en past ook perfect bij de agressieve aard van het spel.
De muziek daarentegen, daar werd ik weer agressief van. Verwerpelijke tracks die niks toevoegen aan de ervaring.
Oordeel:
+ Spontane situaties door de offline/online integratie
+ Speelt zalig!
+ Auto's klinken rouw en agressief
+ Mooi overhaul van de PS3 versie
- Host Migrations verpesten bij vlagen de ervaring
- Die muziek, like, what the fuck........
Cijfer: Dikke 8
Zo, nu roken! Peace out.