abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134353333
Banken kunnen in Nederland 20 keer zoveel geld uitlenen dan ze eigenlijk hebben en maken het geld hierbij eigenlijk uit het 'niets' (zover ik weet). Kan het niet voordelig zijn om, als je bijvoorbeeld een grote investering wilt doen, eerst een eigen bank op te richten? Je richt je eigen bank op, vermenigvuldigt met 20 door het geld tegen lage/geen rente aan jezelf uit te lenen en gebruikt dat geld vervolgens om je investering te doen.

Lijkt me toch dat dit niet zomaar kan en dat dit allemaal wel wat gecompliceerder zal zitten. Daarom hierbij de vraag hoe dit eigenlijk allemaal zit of bronnen waar ik kan lezen hoe dit zit?
pi_134353351
:')
pi_134353363
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:02 schreef Trebo het volgende:
Zover ik weet hoeven banken in Nederland slechts 5% van het geld te hebben dat ze uitlenen, dus in welke zin klopt dit niet?
pi_134353379
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:03 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Zover ik weet hoeven banken in Nederland slechts 5% van het geld te hebben dat ze uitlenen, dus in welke zin klopt dit niet?
  dinsdag 17 december 2013 @ 01:05:09 #5
379300 Snowballed
Dans omdat het kan
pi_134353383
Ik richt elke week mijn bank op.. weetje hoeveel zooi daar altijd onder ligt?
One good thing about music:
When it hits, you feel no pain,
So hit me with music.. Bob Marley
pi_134353558
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:05 schreef Snowballed het volgende:
Ik richt elke week mijn bank op.. weetje hoeveel zooi daar altijd onder ligt?
Vast niet 20x zoveel geld als dat je eigenlijk hebt. :P
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
pi_134368551
Misschien kan je beter wat eigen BitCoin klonen beginnen. Daarvan houdt je 10% ofzo in je eigen wallets voor je ze de wereld in stuurt. Als er toevallig eentje aanslaat ben je binnen.
Goud kan je niet bijdrukken
  dinsdag 17 december 2013 @ 16:47:17 #9
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_134370497
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 01:03 schreef JaJammerJan het volgende:

[..]

Dat betekent dat je eerst 100 euro spaargeld moet aantrekken en daarvan 95 euro kan uitlenen in de vorm van hypotheken en consumptief krediet. Dat is het businessmodel van een bank.

Het betekent niet dat je je geld 20x vermenigvuldigt en het aan jezelf kan geven.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  dinsdag 17 december 2013 @ 18:52:41 #10
359659 dinosteen
Stenen zijn hard
pi_134374687
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 16:47 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Dat betekent dat je eerst 100 euro spaargeld moet aantrekken en daarvan 95 euro kan uitlenen in de vorm van hypotheken en consumptief krediet. Dat is het businessmodel van een bank.

Het betekent niet dat je je geld 20x vermenigvuldigt en het aan jezelf kan geven.
Banken kunnen ook gewoon lenen van centrale banken.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:22:31 #11
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134375785
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 16:47 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Nee hoor. Je kan gewoon als iemand bij je bank geld komt lenen, uit het niets dat bedrag creeeren en daar rente over innen. En dan heb je IN PRINCIPE voor een lening van 100 euro maar 3 euro nodig alhoewel in de praktijk banken vaak niet eens die 3 euro hebben.
Feyenoord!
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:31:45 #12
344884 monkyyy
pi_134376108
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:22 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee hoor. Je kan gewoon als iemand bij je bank geld komt lenen, uit het niets dat bedrag creeeren en daar rente over innen. En dan heb je IN PRINCIPE voor een lening van 100 euro maar 3 euro nodig alhoewel in de praktijk banken vaak niet eens die 3 euro hebben.
Raar dan dat banken in de problemen komen als veel mensen stoppen hun lening te betalen.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:31:55 #13
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_134376115
Ik zou is beginnen met het aanvragen van een bankvergunning.

http://www.dnb.nl/vraagnueenbankvergunningaan.jps
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
  dinsdag 17 december 2013 @ 19:58:44 #14
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134377264
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:31 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Raar dan dat banken in de problemen komen als veel mensen stoppen hun lening te betalen.
Dat komt omdat ze maar zo weinig eigen vermogen hebben. Dat is toch niet raar? Ze balanceren al ver beneden het eigen vermogen wat andere bedrijven moeten hebben.
Feyenoord!
  dinsdag 17 december 2013 @ 20:07:43 #15
344884 monkyyy
pi_134377728
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 19:58 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Dat komt omdat ze maar zo weinig eigen vermogen hebben. Dat is toch niet raar? Ze balanceren al ver beneden het eigen vermogen wat andere bedrijven moeten hebben.
Maar als ik geld uitleen wat letterlijk uit mijn printer komt en iemand betaalt het niet terug, hoe word ik daar dan slechter van?
  dinsdag 17 december 2013 @ 21:32:48 #16
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134382465
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 20:07 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Maar als ik geld uitleen wat letterlijk uit mijn printer komt en iemand betaalt het niet terug, hoe word ik daar dan slechter van?
Nou dat is dus wel gebeurd tijdens het begin van de crisis. Waarschijnlijk omdat banken op zo'n grote voet gaan leven dat ze zoveel bijkomende kosten hebben dat ze het niet meer rond kunnen krijgen. En het eigen vermogen wat ze op de balans hebben staan vermindert natuurlijk drastisch door de dalende huizenprijzen wat ze in de problemen brengt. Zeker aangezien ze maar zo weinig buffer hebben.
Feyenoord!
  dinsdag 17 december 2013 @ 21:38:50 #17
344884 monkyyy
pi_134382839
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 21:32 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nou dat is dus wel gebeurd tijdens het begin van de crisis. Waarschijnlijk omdat banken op zo'n grote voet gaan leven dat ze zoveel bijkomende kosten hebben dat ze het niet meer rond kunnen krijgen. En het eigen vermogen wat ze op de balans hebben staan vermindert natuurlijk drastisch door de dalende huizenprijzen wat ze in de problemen brengt. Zeker aangezien ze maar zo weinig buffer hebben.
Ik heb als bankier 3 euro op m'n bureau liggen en iemand vraagt om een lening van 100 euro. Ik zeg prima, druk op een knop en creëer het geld. Is dat hoe het gaat volgens jou?

De volgende dag gaat diegene failliet en nu zit ik in de problemen. Maar mijn begin situatie is exact hetzelfde als de eindsituatie, nog steeds 3 euro op m'n bureau. Is dat hoe het gaat volgens jou?
pi_134384360
Ok even voor wat duidelijkheid: Media suggereren een hoop. Banken kunnen idd geld "creëren" maar niet op de manier die jij voor ogen hebt.

Bij normale leningen leen jij geld bij de bank, hierover betaal je rente. Het bedrag dat je leent wordt door de bank geleend van een 3e partij, welke hier ook rente over vraagt. Deze rente is lager dan jouw rente en het verschil is voor de bank. Hier betalen zij hun kosten van en wat daarvan overblijft is winst voor investeringen of dividend voor de aandeelhouders.

Bij het creëren van geld gaat het als volgt:
Ik hoop dat je weet wat een balans is, kort samengevat is het een opsomming van bezittingen en schulden waarbij beiden altijd gelijk aan elkaar zijn. Wanneer de bank op deze manier bijv. 5000 euro aan je leent, nemen jouw bezit met 5000 euro toe, maar neemt tevens jouw schuld aan de bank met 5000 euro toe. Bij de bank gebeurt precies het tegenovergestelde. De schuld van de bank neemt met 5000 euro toe, evenals de bezittingen zijde. Zij bezitten namelijk een vordering op jou van 5000 euro, maar hebben een schuld van 5000 euro omdat ze geld uitgeleend hebben dat ze niet zelf hebben. Gevolg is dat de totaal van de balans dus met 5000 euro stijgt en zo is er meer geld in omloop.

In feite kun je dus stellen dat niet de bank geld "creëert", maar dat jullie dit samen doen. Wanneer jij 100 euro per maand aflost zal bij de bank de bezittingenzijde en de schuldenzijde met 100 euro per maand dalen en zal het gecreëerde geld weer verdwijnen.

De benaming voor de bezittingenzijde is Debet, voor schuldenzijde is het Credit. Openstaande vorderingen vallen onder Debiteuren.

hier even een voorbeeld van een balans, voor de duidelijkheid:

Pin me hier trouwens niet helemaal 100% op vast (het is niet mijn vakgebied), maar in grote lijnen is dit hoe het werkt.
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:36:43 #19
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134386259
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 21:38 schreef monkyyy het volgende:

[..]

Ik heb als bankier 3 euro op m'n bureau liggen en iemand vraagt om een lening van 100 euro. Ik zeg prima, druk op een knop en creëer het geld. Is dat hoe het gaat volgens jou?

De volgende dag gaat diegene failliet en nu zit ik in de problemen. Maar mijn begin situatie is exact hetzelfde als de eindsituatie, nog steeds 3 euro op m'n bureau. Is dat hoe het gaat volgens jou?
Niet volgens mij maar volgens de experts. En het is nog erger dan dat. Het is niet eens zo dat banken kijken of ze wel 3 euro hebben die ze volgens de regels zouden moeten hebben. Ze creeeren het geld gewoon en kijken daarna of ze genoeg geld hebben om aan die 3 euro eis te voldoen.

En ik kan je meerdere bronnen geven die dat allemaal bevestigen. Kijk alleen al naar de presentatie die ik heb gepost van de Rode Hoed. En kan je nobel prijs winnaars quotes geven die allemaal bevestigen dat het zo werkt,
Feyenoord!
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:40:05 #20
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134386471
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:05 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:
Ok even voor wat duidelijkheid: Media suggereren een hoop. Banken kunnen idd geld "creëren" maar niet op de manier die jij voor ogen hebt.

Bij normale leningen leen jij geld bij de bank, hierover betaal je rente. Het bedrag dat je leent wordt door de bank geleend van een 3e partij, welke hier ook rente over vraagt. Deze rente is lager dan jouw rente en het verschil is voor de bank. Hier betalen zij hun kosten van en wat daarvan overblijft is winst voor investeringen of dividend voor de aandeelhouders

Pin me hier trouwens niet helemaal 100% op vast (het is niet mijn vakgebied), maar in grote lijnen is dit hoe het werkt.
Nee dat is dus niet hoe het werkt. De bank hoeft dat geld niet in kas te hebben om het aan jou uit te lenen. Als je meer info wil, zie Money as Debt, Positive Money, Ons Geld en andere posts die ik heb gemaakt.
Feyenoord!
pi_134386535
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:40 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Nee dat is dus niet hoe het werkt. De bank hoeft dat geld niet in kas te hebben om het aan jou uit te lenen. Als je meer info wil, zie Money as Debt, Positive Money, Ons Geld en andere posts die ik heb gemaakt.
Dude, neem dan de tijd om mijn hele post te lezen. Ik geef 2 opties voor het lennen van geld door een bank. Dat jij toevallig alleen documentaires bekijkt over optie 2 wil niet zeggen dat optie 1 niet bestaat.
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:43:38 #22
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134386674
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:41 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:

[..]

Dude, neem dan de tijd om mijn hele post te lezen. Ik geef 2 opties voor het lennen van geld door een bank. Dat jij toevallig alleen documentaires bekijkt over optie 2 wil niet zeggen dat optie 1 niet bestaat.
Optie 1 bestaat in theorie ja. Optie 2 is de praktijk. Aangezien die optie veel lucratiever en makkelijker is voor banken.
Feyenoord!
pi_134386738
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:43 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Optie 1 bestaat in theorie ja. Optie 2 is de praktijk.
Dus moet je voortaan even beter lezen voordat je zomaar gaat lopen bashen. Ik probeer het alleen maar zo volledig mogelijk uit te leggen aan de mensen die niet weten hoe het werkt.

Toevoeging: Optie 2 is idd lucratiever, niet alleen voor de bank maar ook voor de lener. De bank hoeft dan geen rentepercentage te betalen waardoor jouw rentepercentage ook lager is. Dat dit eventueel lager zou kunnen zijn is niet de discussie, voordat je hierover begint.
  dinsdag 17 december 2013 @ 22:55:19 #24
314582 Japie77
Alle harten naar links!
pi_134387300
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:44 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:

[..]

Dus moet je voortaan even beter lezen voordat je zomaar gaat lopen bashen. Ik probeer het alleen maar zo volledig mogelijk uit te leggen aan de mensen die niet weten hoe het werkt.

Toevoeging: Optie 2 is idd lucratiever, niet alleen voor de bank maar ook voor de lener. De bank hoeft dan geen rentepercentage te betalen waardoor jouw rentepercentage ook lager is. Dat dit eventueel lager zou kunnen zijn is niet de discussie, voordat je hierover begint.
Ik bash je niet. Jij zegt dat de manier waarop banken geld creeeren niet zo werkt zoals ik beschrijf. En daarop probeer ik aan te geven dat het wel werkt zoals ik beschrijf. Het is enorm complexe materie waar ik zelf sinds een tijdje inzit en ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Maar jij stelt dat ik het fout heb.

En laten we de discussies over rente maar liggen dan, want dat is nog veel corrupter in principe. Rente heffen over geld dat de bank niet bezit.
Feyenoord!
pi_134387707
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 december 2013 22:55 schreef Japie77 het volgende:

[..]

Ik bash je niet. Jij zegt dat de manier waarop banken geld creeeren niet zo werkt zoals ik beschrijf. En daarop probeer ik aan te geven dat het wel werkt zoals ik beschrijf. Het is enorm complexe materie waar ik zelf sinds een tijdje inzit en ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Maar jij stelt dat ik het fout heb.

En laten we de discussies over rente maar liggen dan, want dat is nog veel corrupter in principe. Rente heffen over geld dat de bank niet bezit.
Ik heb nergens gezegd dat jouw beschrijving niet klopt. Volgens mij heb ik in een post beschreven hoe het werkt en ben jij daarop mij gaan quoten om te zeggen dat
quote:
Je zegt hier dat wat ik zeg niet klopt, terwijl jouw argument overeenkomt met 1 van de 2 opties die ik geef.

Wat betreft de rentediscussie; rente is opgebouwd uit verschillende delen (onder andere kosten dekken, risico van niet kunnen incasseren afdekken, inflatierisico afdekken) en derhalve is het volkomen logisch dat er rente geheven wordt over geld dat de bank niet bezit. Dergelijke kosten worden namelijk wel gemaakt en risico's worden ook gelopen.

De rentediscussie waarop ik doelde is die van óf de bank niet een te hoog rentepercentage vraagt voor het geld zij uitlenen. Het kan best zijn dat dit te hoog is, als jij dit vind kan ik je daar geen gelijk én geen ongelijk in geven, aangezien ik daar geen cijfers van heb en daarom zou die discussie nutteloos zijn ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')