Zover ik weet hoeven banken in Nederland slechts 5% van het geld te hebben dat ze uitlenen, dus in welke zin klopt dit niet?quote:
quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:03 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Zover ik weet hoeven banken in Nederland slechts 5% van het geld te hebben dat ze uitlenen, dus in welke zin klopt dit niet?
Vast niet 20x zoveel geld als dat je eigenlijk hebt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:05 schreef Snowballed het volgende:
Ik richt elke week mijn bank op.. weetje hoeveel zooi daar altijd onder ligt?
Dat betekent dat je eerst 100 euro spaargeld moet aantrekken en daarvan 95 euro kan uitlenen in de vorm van hypotheken en consumptief krediet. Dat is het businessmodel van een bank.quote:Op dinsdag 17 december 2013 01:03 schreef JaJammerJan het volgende:
[..]
Zover ik weet hoeven banken in Nederland slechts 5% van het geld te hebben dat ze uitlenen, dus in welke zin klopt dit niet?
Banken kunnen ook gewoon lenen van centrale banken.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:47 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat betekent dat je eerst 100 euro spaargeld moet aantrekken en daarvan 95 euro kan uitlenen in de vorm van hypotheken en consumptief krediet. Dat is het businessmodel van een bank.
Het betekent niet dat je je geld 20x vermenigvuldigt en het aan jezelf kan geven.
Nee hoor. Je kan gewoon als iemand bij je bank geld komt lenen, uit het niets dat bedrag creeeren en daar rente over innen. En dan heb je IN PRINCIPE voor een lening van 100 euro maar 3 euro nodig alhoewel in de praktijk banken vaak niet eens die 3 euro hebben.quote:Op dinsdag 17 december 2013 16:47 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Dat betekent dat je eerst 100 euro spaargeld moet aantrekken en daarvan 95 euro kan uitlenen in de vorm van hypotheken en consumptief krediet. Dat is het businessmodel van een bank.
Het betekent niet dat je je geld 20x vermenigvuldigt en het aan jezelf kan geven.
Raar dan dat banken in de problemen komen als veel mensen stoppen hun lening te betalen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 19:22 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kan gewoon als iemand bij je bank geld komt lenen, uit het niets dat bedrag creeeren en daar rente over innen. En dan heb je IN PRINCIPE voor een lening van 100 euro maar 3 euro nodig alhoewel in de praktijk banken vaak niet eens die 3 euro hebben.
Dat komt omdat ze maar zo weinig eigen vermogen hebben. Dat is toch niet raar? Ze balanceren al ver beneden het eigen vermogen wat andere bedrijven moeten hebben.quote:Op dinsdag 17 december 2013 19:31 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Raar dan dat banken in de problemen komen als veel mensen stoppen hun lening te betalen.
Maar als ik geld uitleen wat letterlijk uit mijn printer komt en iemand betaalt het niet terug, hoe word ik daar dan slechter van?quote:Op dinsdag 17 december 2013 19:58 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Dat komt omdat ze maar zo weinig eigen vermogen hebben. Dat is toch niet raar? Ze balanceren al ver beneden het eigen vermogen wat andere bedrijven moeten hebben.
Nou dat is dus wel gebeurd tijdens het begin van de crisis. Waarschijnlijk omdat banken op zo'n grote voet gaan leven dat ze zoveel bijkomende kosten hebben dat ze het niet meer rond kunnen krijgen. En het eigen vermogen wat ze op de balans hebben staan vermindert natuurlijk drastisch door de dalende huizenprijzen wat ze in de problemen brengt. Zeker aangezien ze maar zo weinig buffer hebben.quote:Op dinsdag 17 december 2013 20:07 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Maar als ik geld uitleen wat letterlijk uit mijn printer komt en iemand betaalt het niet terug, hoe word ik daar dan slechter van?
Ik heb als bankier 3 euro op m'n bureau liggen en iemand vraagt om een lening van 100 euro. Ik zeg prima, druk op een knop en creëer het geld. Is dat hoe het gaat volgens jou?quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:32 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nou dat is dus wel gebeurd tijdens het begin van de crisis. Waarschijnlijk omdat banken op zo'n grote voet gaan leven dat ze zoveel bijkomende kosten hebben dat ze het niet meer rond kunnen krijgen. En het eigen vermogen wat ze op de balans hebben staan vermindert natuurlijk drastisch door de dalende huizenprijzen wat ze in de problemen brengt. Zeker aangezien ze maar zo weinig buffer hebben.
Niet volgens mij maar volgens de experts. En het is nog erger dan dat. Het is niet eens zo dat banken kijken of ze wel 3 euro hebben die ze volgens de regels zouden moeten hebben. Ze creeeren het geld gewoon en kijken daarna of ze genoeg geld hebben om aan die 3 euro eis te voldoen.quote:Op dinsdag 17 december 2013 21:38 schreef monkyyy het volgende:
[..]
Ik heb als bankier 3 euro op m'n bureau liggen en iemand vraagt om een lening van 100 euro. Ik zeg prima, druk op een knop en creëer het geld. Is dat hoe het gaat volgens jou?
De volgende dag gaat diegene failliet en nu zit ik in de problemen. Maar mijn begin situatie is exact hetzelfde als de eindsituatie, nog steeds 3 euro op m'n bureau. Is dat hoe het gaat volgens jou?
Nee dat is dus niet hoe het werkt. De bank hoeft dat geld niet in kas te hebben om het aan jou uit te lenen. Als je meer info wil, zie Money as Debt, Positive Money, Ons Geld en andere posts die ik heb gemaakt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:05 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:
Ok even voor wat duidelijkheid: Media suggereren een hoop. Banken kunnen idd geld "creëren" maar niet op de manier die jij voor ogen hebt.
Bij normale leningen leen jij geld bij de bank, hierover betaal je rente. Het bedrag dat je leent wordt door de bank geleend van een 3e partij, welke hier ook rente over vraagt. Deze rente is lager dan jouw rente en het verschil is voor de bank. Hier betalen zij hun kosten van en wat daarvan overblijft is winst voor investeringen of dividend voor de aandeelhouders
Pin me hier trouwens niet helemaal 100% op vast (het is niet mijn vakgebied), maar in grote lijnen is dit hoe het werkt.
Dude, neem dan de tijd om mijn hele post te lezen. Ik geef 2 opties voor het lennen van geld door een bank. Dat jij toevallig alleen documentaires bekijkt over optie 2 wil niet zeggen dat optie 1 niet bestaat.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:40 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Nee dat is dus niet hoe het werkt. De bank hoeft dat geld niet in kas te hebben om het aan jou uit te lenen. Als je meer info wil, zie Money as Debt, Positive Money, Ons Geld en andere posts die ik heb gemaakt.
Optie 1 bestaat in theorie ja. Optie 2 is de praktijk. Aangezien die optie veel lucratiever en makkelijker is voor banken.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:41 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:
[..]
Dude, neem dan de tijd om mijn hele post te lezen. Ik geef 2 opties voor het lennen van geld door een bank. Dat jij toevallig alleen documentaires bekijkt over optie 2 wil niet zeggen dat optie 1 niet bestaat.
Dus moet je voortaan even beter lezen voordat je zomaar gaat lopen bashen. Ik probeer het alleen maar zo volledig mogelijk uit te leggen aan de mensen die niet weten hoe het werkt.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:43 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Optie 1 bestaat in theorie ja. Optie 2 is de praktijk.
Ik bash je niet. Jij zegt dat de manier waarop banken geld creeeren niet zo werkt zoals ik beschrijf. En daarop probeer ik aan te geven dat het wel werkt zoals ik beschrijf. Het is enorm complexe materie waar ik zelf sinds een tijdje inzit en ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Maar jij stelt dat ik het fout heb.quote:Op dinsdag 17 december 2013 22:44 schreef Kakdieusernameisalbezet het volgende:
[..]
Dus moet je voortaan even beter lezen voordat je zomaar gaat lopen bashen. Ik probeer het alleen maar zo volledig mogelijk uit te leggen aan de mensen die niet weten hoe het werkt.
Toevoeging: Optie 2 is idd lucratiever, niet alleen voor de bank maar ook voor de lener. De bank hoeft dan geen rentepercentage te betalen waardoor jouw rentepercentage ook lager is. Dat dit eventueel lager zou kunnen zijn is niet de discussie, voordat je hierover begint.
Ik heb nergens gezegd dat jouw beschrijving niet klopt. Volgens mij heb ik in een post beschreven hoe het werkt en ben jij daarop mij gaan quoten om te zeggen datquote:Op dinsdag 17 december 2013 22:55 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Ik bash je niet. Jij zegt dat de manier waarop banken geld creeeren niet zo werkt zoals ik beschrijf. En daarop probeer ik aan te geven dat het wel werkt zoals ik beschrijf. Het is enorm complexe materie waar ik zelf sinds een tijdje inzit en ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen. Maar jij stelt dat ik het fout heb.
En laten we de discussies over rente maar liggen dan, want dat is nog veel corrupter in principe. Rente heffen over geld dat de bank niet bezit.
Je zegt hier dat wat ik zeg niet klopt, terwijl jouw argument overeenkomt met 1 van de 2 opties die ik geef.quote:Nee dat is dus niet hoe het werkt. De bank hoeft dat geld niet in kas te hebben om het aan jou uit te lenen. Als je meer info wil, zie Money as Debt, Positive Money, Ons Geld en andere posts die ik heb gemaakt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |