DiegoArmandoMaradona | vrijdag 13 december 2013 @ 18:10 | |
In oostenrijk wordt Sebastián kurz benoemd tot minister van buitenlandse zaken Te jong? Zou zeggen mensen die goed, knap en talentvol zijn is het nooit te vroeg | ||
HighVolume | vrijdag 13 december 2013 @ 18:13 | |
Hihihi ik gebruikte nog pep op mn 27ste hihihihuhuhi | ||
davako | vrijdag 13 december 2013 @ 18:19 | |
Ik denk dat heel veel ministers dat doen. | ||
Hexagon | vrijdag 13 december 2013 @ 19:27 | |
Het hangt ook een beetje van zijn CV tot nu toe af. De nodige bestuurlijke en politieke ervaring lijkt me toch wel wenselijk om overeind te kunnen blijven. | ||
freako | zaterdag 14 december 2013 @ 00:23 | |
De afgelopen 3 jaar was hij staatssecretaris voor Integratie. Blijkbaar met succes, want hij had van alle kandidaten de meeste voorkeursstemmen bij de verkiezingen in september. http://derstandard.at/138(...)lideNumber=9&_seite= | ||
Cockwhale | zaterdag 14 december 2013 @ 02:00 | |
Leeftijd moet geen rol spelen. | ||
Hexagon | zaterdag 14 december 2013 @ 09:48 | |
Nouja, dan een prima kandidaat ![]() | ||
Aeqvitas | zaterdag 14 december 2013 @ 10:12 | |
Hij ziet er wel echt uit als een smerig balletje. | ||
Rurik | zaterdag 14 december 2013 @ 10:16 | |
Hij ziet er uit als een bad guy inderdaad | ||
freako | zaterdag 14 december 2013 @ 13:13 | |
Je gaat je dan wel afvragen waar het mis is gegaan in je eigen politieke carrière? ![]() | ||
Monolith | zaterdag 14 december 2013 @ 13:16 | |
Ach ja, dat zou ik me ook kunnen afvragen als ik kijk naar bijvoorbeeld Brin, Page en Zuckerberg, maar ik ben prima tevreden met het leven dat ik heb. ![]() | ||
Ryon | zaterdag 14 december 2013 @ 13:24 | |
Zou mooi zijn als zij in Nederland van de staatssecretarispositie gewoon een stagefunctie maken. Kan een student een beetje ervaring opdoen en dat scheelt de belastingbetaler ook weer aanzienlijk veel geld. | ||
freako | zaterdag 14 december 2013 @ 13:27 | |
Dit artikel uit de Süddeutsche Zeitung geeft wat meer info over Kurz:http://www.sueddeutsche.d(...)hoen-fesch-1.1842883 Kurz werd bekend bij de verkiezingscampagne voor het Weense parlement in 2011, onder de slogan "Schwarz macht geil", daarbij werd ook de Geil-o-mobil werd gebruikt ![]() ![]() | ||
Ryon | zaterdag 14 december 2013 @ 13:29 | |
Oh wacht. het minister ambt is zijn afstudeerstage. Zie daar.. Oostenrijk loopt jaren op ons voor. | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 december 2013 @ 14:20 | |
Jij bent dus echt niet wijs he. ![]() | ||
Ryon | zaterdag 14 december 2013 @ 14:52 | |
Ik zie anders alleen maar voordelen ![]() Een staatssecretaris verdient nu 135.000¤ per jaar. Daar maken wij dan een stagevergoeding van 350¤ per maand, genoeg om een mooie kamer te huren, de rest kan vervolgens bij geleend worden en dat is toch een mooie besparing van zo rond de 130.800 per jaar. Reiskostenvergoeding hoeft niet, want er is nog een ov jaarkaart. De stagebegeleider wordt dan gewoon de S-G en als men echt met lastige dingen te maken krijgt (zoals wetgeving enzo) kan de universiteit of de hogeschool altijd nog inspringen. De uiteindelijke stagebeoordeling laten we vervolgens doen door het parlement. Wel zo democratisch. | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 december 2013 @ 14:54 | |
Ja man, komt de democratie ten top. We laten studenten toe in onze volksvertegenwoordiging, zonder dat er op hen gestemd kon worden. Top idee. Next. | ||
Ryon | zaterdag 14 december 2013 @ 14:57 | |
Dat zou natuurlijk raar zijn. Maar een staatssecretaris is dan ook geen volksvertegenwoordiger ![]() | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 december 2013 @ 15:00 | |
Ah shit, ik dacht dat een staatssecretaris altijd uit de Kamer kwam. Wat krom gezegd, maar komt op dezelfde manier aan zijn positie als een minister. [ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-12-2013 15:01:23 ] | ||
Ryon | zaterdag 14 december 2013 @ 15:09 | |
In de praktijk loopt dat wel met elkaar gelijk. Maar het ambt van de staatssecretaris is net even iets anders. Staatsrechtelijk gezien vormt het geen onderdeel van de regering maar is het een apart aangestelde hoge ambtenaar die verantwoording aflegt aan de volksvertegenwoordiging. Over het algemeen is de minister als leidinggevende en eindverantwoordelijke verantwoordelijk voor zijn ambtenaren. Om wat meer jongeren toe te laten tot de politiek is dat dus een prima ambt om te gebruiken. Kan men een beetje oefenen met debatteren in de Tweede Kamer, een beleidsnota opstellen, af en toe een besluit nemen. Staat goed op het cv als je daarna nog een ministerpost ambieert. | ||
finsdefis | zaterdag 14 december 2013 @ 18:14 | |
Ik zie alleen maar voordelen. Weer eens wat nieuw bloed in plaats van enkel de old boys. | ||
#ANONIEM | zaterdag 14 december 2013 @ 19:12 | |
Vergeet vooral levenservaring niet. | ||
arjan1112 | zaterdag 14 december 2013 @ 19:18 | |
Camiel Eurlings was raadslid op zijn 20ste kamerlid op zijn 24ste lid van het europees parlement op zijn 30ste en minister op zijn 33ste Komt best wel in de buurt toch ? | ||
arjan1112 | zaterdag 14 december 2013 @ 19:20 | |
Er was trouwens in 1948!!!! een minister van 31 jaar Best wel jong zeker in die tijd, toen ze allemaal 70 waren | ||
Bram_van_Loon | zaterdag 14 december 2013 @ 19:33 | |
Ja, te jong. Veel te jong! Laat dat vak maar over aan mensen die minstens 40+ zijn. Eerste ministerschap voor mensen die 50+ zijn.
| ||
Bram_van_Loon | zaterdag 14 december 2013 @ 19:35 | |
Yep, de nodige levenservaring en wijsheid - die je mogelijk kan opdoen als je ouder wordt (je kan ook dwazer worden maar we gaan uit van talenten) - ook. In alle leeftijdsgroepen zijn er talenten, dan maar liever de talenten die wat meer gerijpt zijn. Vroeg of laat moet je ervaring opdoen maar laat die ervaring maar op een ander podium (wethouderschap, bedrijf, andere publieke organisatie) worden opgedaan. Wat is er mis mee als een verondersteld talent (valt vaak in de praktijk vies tegen en vice versa) eerst parlementariër en wethouder wordt? Laat hem/haar op dat niveau maar oefenen, niet op het niveau van de landelijke politiek. Het is geen speeltuin, ook al lijkt het vaak zo! Een staatssecretaris mag dan minder verantwoordelijkheid hebben dan een minister, hij/zij handelt nog steeds zelfstandig (en hij/zij heeft een topsalaris, geen leerling-salaris, maar dat terzijde). We hebben met Zijlstra kunnen aanschouwen wat de destructieve gevolgen zijn wanneer een incompetent iemand die functie vervult. Wat goed staat op het CV is in deze kwestie compleet irrelevant, hoop ik. | ||
Hexagon | zondag 15 december 2013 @ 02:52 | |
Te laat begonnen. ![]() | ||
Hexagon | zondag 15 december 2013 @ 12:39 | |
Elco Brinkman was ook pas 34. En Jan Pronk ook 33. Het gebeurt vaker. | ||
Hexagon | zondag 15 december 2013 @ 12:41 | |
Dat vind ik wel erg rigide gesteld. Jongere mensen kunnen natuurlijk ook nieuwe zienswijzen en verfrissing meebrengen. Het is niet zo dat een ouder iemand per definitie beter is. Als het iemand is die vastgeroest is in verouderde denkbeelden dan kun je beter een jonger iemand hebben. De ervaring die nodig is die gaat erom dat iemand het politieke proces kan beheersen en de werkwijze herkent en/of snel kan oppikken. | ||
Ryon | zondag 15 december 2013 @ 14:03 | |
Ja, maar Brinkman was al D-G toen hij eind twintig was. Vrij uitzonderlijke situatie. Pronk was ook een uitzondering. Stukje tijdsgeest dat hij mee had. Probleem van een 24 jarige op een dergelijk post zetten is dat zo'n ventje geen enkel overwicht heeft. Zijn ambtenaren eten hem op en lopen over hem heen. Ook in de ministerraad zal zo'n een snotneus weinig te weeg brengen. Of dat daadwerkelijk een probleem is, daar verschillen de meningen over. Maar als burger heb je denk wel een iets krachtiger bewindspersoon. | ||
Ryon | zondag 15 december 2013 @ 14:06 | |
Ik was ook niet heel serieus ![]() Een staatssecretarispositie wordt in de landelijke politiek wel gezien als een soort van stage voor een ministerschap. Vandaar dat ik die opmerking maakte. Een relatief jonge politicus (30 - 40) die het goed doet in die positie kan daarna doorgroeien. Rutte is er bijv nog premier mee geworden. | ||
Hexagon | zondag 15 december 2013 @ 14:09 | |
Ik ben het ermee eens dat het ook zeldzaam zal blijven. En met 24 is het nu eenmaal onmogelijk de juiste bagage mee te krijgen. Maar dat je minstens 50 moet zijn vind ik ook onzin. | ||
Ryon | zondag 15 december 2013 @ 14:13 | |
Mwah, vijftig hoeft natuurlijk niet. Voor iemand met ambitie kan een ministerschap ook geen eindstation zijn maar juist een opstap naar een echt zware bestuursfunctie. Maar jonger dan 35 is wel heel erg jong. | ||
arjan1112 | zondag 15 december 2013 @ 15:37 | |
Dus c.e.o van KLM is een zwaardere functie dan minister van verkeer ? | ||
Ryon | zondag 15 december 2013 @ 16:03 | |
Ja, dat is wel van een heel andere orde. Minister zijn in Nederland is topsport, maar president-directeur van KLM is huge. Dat is al een Europees topbedrijf en zet de deur op een kier voor een zware internationale functie. Eurlings is al of zal binnenkort waarschijnlijk een van de machtigste personen in Nederland worden. Met dit tempo behoort hij binnen afzienbare tijd tot de Europese top. | ||
betyar | zondag 15 december 2013 @ 17:06 | |
Njah, we hebben een minister-president die geestelijk maximaal 18 jaar is. | ||
Bram_van_Loon | maandag 16 december 2013 @ 03:01 | |
Ik had de grens op 40 gelegd, niet op 50. De grens van 50 is voor de eerste minister, de hoogste politieke functie die je kan krijgen. Natuurlijk is het geen ijzeren wet maar een vuistregel - ja, het kan best dat iemand die 34 jaar oud is bekwaam is voor het ministerschap en voldoende zijn/haar sporen heeft verdiend in het vakgebied maar het komt weinig voor (je weet dat ik een voorstander ben van het niet benoemen van leken voor het ministerschap, je hoeft niet de grootste deskundige en autoriteit te zijn maar je moet zeker ook geen leek zijn) -, helaas heeft Mark Rutte deze vuistregel onderstreept al weten we natuurlijk niet zeker of dat hij wel deze klus aan zou hebben gekunnen als hij 10 jaar ouder zou zijn geweest en 10 jaar meer ervaring zou hebben gehad. Ik denk het wel. Ja, een ouder iemand kan vastgeroest zijn in denkpatronen maar dat geldt voor heel veel oudere mensen - juist de wijzere oudere mensen - niet. We spreken hier over oud maar het gaat m.i. eerder om meer/minder ervaren in de politiek, ik denk dat dat niet zo zeer leeftijdsgerelateerd is al valt het natuurlijk wel vaak samen met de leeftijd. | ||
Bram_van_Loon | maandag 16 december 2013 @ 03:03 | |
Hier gaat het al fout! Het zien van het ministerschap als tussenstap. Prima hoor als dat voor een deel van de ministers het geval is en ze 'doorgroeien' naar de baas van Europa, Europees commissariaat etc. maar die attitude is verkeerd en schadelijk voor het land. Het gaat om een aantal van de belangrijkste functies die een land heeft, dat is geen tussenstapje voor iemand die zogenaamd hoger mikt ("zogenaamd" is gekoppeld aan "hoger", niet aan "mikt"). Mwah, hij heeft enkel die functie gekregen dankzij zijn ministerschap en dankzij het feit dat hij zo'n jonge 'frisse' uitstraling had, hij heeft het dus te danken aan zijn politieke netwerk. Bij mijn weten had hij professioneel gezien ook nog niet bijster veel gepresteerd (technische bedrijfskunde gestudeerd en een hele gewone start van zijn carrière) voordat hij dankzij zijn netwerk staatssecretaris werd (wat ook normaal is op die leeftijd en met dat aantal jaren werkervaring). Voor hem 10 anderen die het zeker niet slechter zouden doen bij diezelfde functie bij de KLM/Air France. Verdiend of niet, ik ben het met je eens dat dit voor hem als katalysator zal functioneren om tal van andere hoge functies in de publieke en private sector te kunnen krijgen. Het is hem gegund maar de loftrompet verdienen veel anderen m.i. meer. Edit Inderdaad.
Een soort van Sharon Dijksma van het CDA maar dan capabeler en intelligenter. [ Bericht 8% gewijzigd door Bram_van_Loon op 16-12-2013 03:12:14 ] | ||
Ryon | maandag 16 december 2013 @ 11:41 | |
Dat het gaat om een zeer belangrijke functie zal niemand ontkennen. Maar wethouder van een grote gemeente is ook een zeer belangrijke functie. Mensen met ambitie zien dat echter ook niet als een eindstation en dat is meer dan terecht. Ik ken Eurlings natuurlijk niet persoonlijk, en waarom men bij het CDA precies gekozen heeft om al op jonge leeftijd verschillende (zware) politieke functies te geven weet ik niet. Het kan naar goed Limburgs CDA gebruik inderdaad handjeklap zijn geweest, maar dat geloof ik niet. Men zag in hem al vrij snel een opvolger van Balkenende en toekomstig premier,. Ware het niet dat hij nu niet meer voor de publieke zaak werkt. Dat gaat niettemin al een stuk verder dan het bekende mensen kennen die mensen kennen. Dat zijn carrière begon als 'beroepspoliticus' (a la Dijksma) is m.i niet iets wat tegen hem spreekt. De ervaringen die je dan in je twintiger jaren opdoet is wat veel anderen pas rond hun veertigste opdoen. Je hebt dan letterlijk een voorsprong van 20 jaar. Dat is, hoe je het ook wendt of keert, knap. Dat Eurlings geen groot staatsman geworden is, is denk ik niet heel verwonderlijk. Sowieso is RWS niet het ministerie bij uitstek waar je als groot politiek leider kan schitteren. Maar het blijft een indrukwekkende prestatie. | ||
Bram_van_Loon | dinsdag 17 december 2013 @ 01:59 | |
[ Bericht 100% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-12-2013 02:02:12 ] | ||
Bram_van_Loon | dinsdag 17 december 2013 @ 02:01 | |
Je hebt toch gezien dat Eurlings geen baan buiten de politiek heeft gehad, anders dan bijbaantjes, voordat hij een hoge functie kreeg bij KLM, puur omwille van de politieke functies die hij heeft gehad? Ik heb geen enkel probleem met Camiel Eurlings maar hij is nogal omhoog gekatapulteert zonder dat er aanleiding voor was. Het is hem gegund maar om nu te zeggen dat het land het van mensen als hem moet hebben, nee. Hij is een voor TU-TBK-begrippen normaal intelligente jongen die op het oog goede communicatieve en sociale vaardigheden heeft. Hij zou ongetwijfeld een goede manager hebben kunnen worden als hij op eigen kracht een carrière had opgebouwd maar om nu te zeggen dat hij een enorm groot talent heeft op dit vlak, nee. Hij was trouwens ook vrij laat afgestudeerd voor zo'n simpele opleiding maar goed, dat maakt mij verder niet uit maar daarmee kom je bijv. geen investeringsbank binnen. ![]() Voor de duidelijkheid, ik heb sympathie voor die knul, ik ben objectief met dit soort zaken en ik ontzie mensen die ik sympathiek vind niet omdat ik hen sympathiek vind. | ||
Bram_van_Loon | dinsdag 17 december 2013 @ 02:11 | |
Ja, laten we de functie van de baas van het land even vergelijken met de functie van de baas van een afdeling van de gemeente. ![]() Kom op, de functie van eerste minister is belangrijker en prestigieuzer dan de functie van een hoge bestuurder bij een groot bedrijf. Met het laatste zal je meer poen scheppen en meer het alfamannetje zijn in een bepaald milieu, dat maakt het niet belangrijker. Voor mij wel maar louter omdat hij niet heeft bewezen op eigen kracht een carrière te kunnen opbouwen en omdat hij niet de nodige weerstand heeft gehad. Je wordt beter gevormd als je gepokt en gemazeld bent doordat je hard hebt moeten werken voor iets en doordat je ook eens wat tegenslagen hebt gehad. Hij heeft het te veel in zijn schoot geworpen gekregen omdat hij dankzij dat partijtje (het CDA) de juiste connectie had. Het kan natuurlijk best dat hij superveel talent heeft en als blijkt dat hij het het fantastisch goed doet dan kan je best verder gaan met hem alleen als ik zou moeten kiezen tussen twee personen en ik zou kansrekening moeten toepassen, wat je nu eenmaal doet bij sollicitaties, dan zou ik voor de persoon gaan die het heeft moeten afdwingen als de kandidaten verder ongeveer even geschikt lijken te zijn. Daar is niets knap aan! Hij heeft het letterlijk in de schoot geworpen gekregen. Nogmaals, ik gun het hem van harte maar het zegt weinig dat hij dankzij dat netwerkje op jonge leeftijd zo'n functie heeft gekregen. Je hoeft niet zo bijzonder goed te presteren om bij zo'n zieltogende partij als jonge goed gebekte politicus goede kansen te krijgen. Die partijen smachten naar jonge gezichten, vrouwelijke gezichten en allochtone gezichten. ![]() Hij is redelijk intelligent (normaal intelligent binnen dat milieu) en goed gebekt, hij ziet er goed uit en hij kan met de media omgaan. Dan krijg je bij zo'n partij kansen. Het verschil tussen hem en anderen is dat hij op jonge leeftijd politiek actief is geworden. Misschien is dat wel een verdienste, ik denk dat meer talentvolle jongeren dat zouden moeten doen. | ||
Ryon | dinsdag 17 december 2013 @ 09:57 | |
Daar heeft hij dan heel erg veel geluk mee gehad, een investeringsbank had hem vrij weing kunnen bieden. Dat hij wat langer over zijn studie heeft gedaan heeft een aantoonbare reden: Uit een interview in 1998. Toen was hij pas 24 en stond hij op het punt om zijn studie cum laude (!) af te ronden, ware het niet dat hij al verkozen was tot Tweede Kamerlid. http://www.volkskrant.nl/(...)amiel-Eurlings.dhtml Een studie cum laude afronden en daarnaast al een succesvolle politieke carrière starten is geen kattenpis. 24 lentes jong is ook vrij jong om een studie af te ronden. Veel politici wachten rustig nog een jaartje. Eurlings komt hij uit typisch katholiek middenklasse-burgemeester gezin. Dat biedt een stabiele en maatschappelijk geëngageerde omgeving, maar geen enkel garantie voor echt maatschappelijk succes buiten limboland om. Dat moet dan op eigen kracht gebeuren. Qua achtergrond lijkt hij een katholieke tegenhanger te zijn van de andere vroegwijze CDA politicus Brinkman, die ook uit een burgemeestersgezin kwam en vastberaden was om zo snel mogelijk ook burgemeester te worden. Wat uiteindelijk anders liep. CDA is nog steeds een van de machtigste volkspartijen van Nederland en geen partij waar ze als een zielig vogeltje zitten te wachten op iedereen en alles die wat kan om die asap dan maar minister te maken. Eurlings is technisch-economisch onderlegd, maatschappelijk betrokken en sociaal, welbespraakt en internationaal georiënteerd (spreekt Europese diverse talen vloeiend). Ik ken vrij veel 'talent' binnen de jongerenverenigingen en echt talent is dungezaaid. Mensen die op jonge leeftijd politiek actief worden moeten het vaak meer van hun enthousiasme en ambitie hebben dan van kwaliteiten. Zijn benoeming bij KLM is ook in alle opzichten uitzonderlijk als men kijkt naar het verleden: http://www.barin.nl/show_pubnews.php?publ_id=3092 Het is sowieso extreem zeldzaam dat een ingenieur dankzij zijn politiek-maatschappelijke successen binnen het bedrijfsleven een van de zwaarste bestuursfuncties weet af te dwingen ten koste van diverse kandidaten die daar voor alle elementen in huis hadden. Daar kan al bijna een volledige studie naar gedaan worden waarom het nu wel lukte. Wij hebben het hier over de meest invloedrijke mensen van Nederland, het element vriendjespolitiek biedt binnen een dergelijk machtsspel geen sluitende verklaring. Tot slot komen wij ook nog bij die andere benoeming. Namelijk de opvolger van Wim-Lex bij het IOC. Een van de meest prestigieuze banen binnen de internationale sportwereld. http://nos.nl/artikel/548766-hoe-eurlings-onze-iocman-werd.html Door Zijne Majesteit zelf gepusht te worden om deze baan op te nemen is ook verbazingwekkend. Niet omdat Eurlings en ons staatshoofd vroeger nog geknikkerd hebben, maar omdat iedereen er van overtuigd is dat Eurlings de beste kandidaat is om deze prestigieuze functie in te kunnen vullen en behouden. Ook met de zware taak (met oog op 2028) die hem in de toekomst toegeschoven werd. Een dergelijke carrière toeschrijven 'aan geluk bij de juiste partij te zitten' is te kort door de bocht. Eurlings is bij uitstek een persoon die vanwege zijn eigen kwaliteiten zich al vrij vroeg in de kijker heeft gespeeld en ook op verschillende gebieden succesvol is. Dat hij ook verreweg de knapste vriendin heeft van de meeste voormalige politici is voor een ingenieur al vrij uitzonderlijk een teken dat hij ook privé het een en ander goed doet. | ||
Ryon | dinsdag 17 december 2013 @ 10:07 | |
Nou, die vergelijking maak ik natuurlijk niet geheel toevallig ![]() Ja, een premierschap levert meer prestigepunten op dan een bestuursfunctie in het bedrijfsleven (dit is trouwens nog behoorlijk ingewikkeld, want prestige is sowieso een lastig en relatief moeilijk meetbaar concept doch wel zeer interessant). Maar wij moeten dingen wel in verhouding zien. Als Nederlander is het aanlokkelijk om het premierschap als summum te zien. In Europees opzicht is Nederland niets meer dan een grote provincie. In het dagelijks bestuur zitten van een van de grote Europese metropolen levert evenveel aanzien op. Het is doodzonde dat wij in Nederland geen apart bestuur kennen voor de Randstad regio (zo'n 4 miljoen inwoners gezamenlijk), anders was dat voor een Nederlander ook goed te begrijpen geweest. Dat het prestige dat voortkomt uit een ministerschap heeft meegedragen bij zijn benoeming tot president-directeur van KLM staat zonder meer vast. Maar ook dat doet denken aan de traditionele cursus honorum, de stijging op de maatschappelijk ladder waarin Romeinen na het op jonge leeftijd vervullen van de publieke functies (consul etc) op latere leeftijd genoeg credits hadden om te mogen cashen in machtsposities. Op jonge leeftijd moest een Romein zich bewijzen in militair en politiek opzicht om zijn sporen te kunnen verdienen. Minister zijn is topsport, en dat ambt succesvol bekleden is echt een prestatie. Dat komt niet in je schoot gevolgen, daarvoor moet geknokt worden. | ||
Bram_van_Loon | dinsdag 17 december 2013 @ 16:52 | |
Ik wilde maar aangeven dat hij niet echt het profiel had van een high potential, wat ik trouwens zelf heel erg betrekkelijk vind. Leuk en aardig maar met lof slagen voor tbk is niet bijster moeilijk. ![]() Ik wil absoluut niets naars over hem zeggen, daarvoor mag ik hem te graag. Hij is een snuggere jongen (gemiddeld slim voor oud TU-studenten), ik wou er maar op wijzen dat hij zijn huidige hoge banen te danken heeft aan zijn politieke netwerk. Het is hem gegund maar laten we niet doen alsof hij een supertalent is wat we straks 1 miljoen Euro per jaar of meer moeten betalen voor een of andere hoge functie. Dat is alles. Als je bijv. naar de echte high potentials kijkt dan denk ik eerder aan Wouter Bos die hoogbegaafd is, op jonge leeftijd twee opleidingen afrondde, met lof slaagde en in no time op eigen kracht bij Shell naar de top steeg. Als je direct na je afstuderen, of eerder, parlementariër mag worden voor je partij dan heb je het toch echt in je schoot geworpen gekregen, hoe goed je het ook deed bij de jongerenafdeling van die partij. Al de rest is daaruit voortgevloeid. Omdat hij goed funcitioneerde als parlementariër, hij mediageniek was en jong was mocht hij staatssecretaris en minister worden, omdat hij in die baan contacten had gelegd met hoge KLM-functionarissen die een goede indruk van hem kregen en die iemand met een politiek netwerk goed kunnen gebruiken kreeg hij een hoge baan bij de KLM. Hij is competent, zeker, maar hij is een van de vele mensen. Het verschil zit hem in een soepele start dankzij een politiek netwerk. Voor Rutte geldt trouwens iets soortgelijks: geen briljante student, een goede baan maar niet een topfunctie en gekatapulteerd worden naar de partijtop als jong en fris gezicht met goede communicatieve en sociale vaardigheden. Alleen kreeg hij eerst een normale baan voordat hij een politieke baan kreeg. Dit bijv. in contrast met Wouter Bos die zichzelf al ruimschoots buiten de politiek had bewezen. Niets mis mee, maar aangezien jij Eurlings afschilderde als een van de machtigste Nederlanders wilde ik deze nuance aanbrengen. Hij is niet technisch onderlegd! Neem dat rustig van mij (TU-student) aan. ![]() Officiëel is hij een ingenieur maar zelfs veel afgestudeerde technische bedrijfskundigen lachen er een beetje mee dat zij zichzelf een ingenieur mogen noemen. Er is niets mis met zo'n opleiding, het is echter een vreemde eend in de bijt op een TU, een beetje vergelijkbaar met een wiskundedepartement op een gammafaculteit. ![]() Kudos dat hij meerdere talen spreekt, dat is niet vanzelfsprekend voor een hoogopgeleid iemand van die generatie. Eens, verreweg de meeste talentvolle jongeren kiezen er niet voor om politiek actief te worden op jonge leeftijd. [ Bericht 0% gewijzigd door Bram_van_Loon op 17-12-2013 16:57:58 ] | ||
Ryon | dinsdag 17 december 2013 @ 23:27 | |
Ik vind het eerste wat je stelt een merkwaardig uitgangspunt. Ik ben er geen fan van om mensen op hun 24ste staatssecretaris te maken (om wat ervaring op te doen ![]() Dat is ook meteen het ding. Nederland stikt van de sociale, knappe jonge mensen met een goed stel hersens die quasi-boeiende dingen doen zoals raadslid zijn, JOVD/CDJA voorzitter zijn etc.. Dat is echt niet voldoende om het geluk te hebben omhoog gekruiwaagd te worden omdat iemand uit een old boys network het je zo ongelooflijk gunt. Je moet echt aanzienlijk meer in je mars hebben. Natuurlijk is iedereen talent geil. Als je met een beetje handigheid de status van 'golden boy met gunfactor' weet te verwerven en dit ook weet uit te buiten kan je heel snel heel ver komen. Ongetwijfeld dat dat het geval is geweest met onze goedlachse Limburgse vriend. Of je wel of geen middenmanagement bent geweest bij Unilever of in talent ontwikkelingsprogramma hebt gezeten van Shell maakt mij trouwens weinig uit. Het gaat erom of je op succesvolle wijze jouw talenten weet te brengen daar waar zij het meest nodig zijn. Niet alleen dwing je daar respect mee af, ook krijg je dan de mogelijkheid om deze talenten maximaal te ontplooiien. Dat levert uiteindelijk het meeste op. Dan verander je ook al vrij snel in iemand die het volledig begrepen heeft, een bestuurlijke kanon, waar wij in Nederland er maar weinig van hebben. Dan kom ik inderdaad op het punt dat ik denk dat Eurlings momenteel een van de machtigste Nederlanders is. Hij is dit jaar ook nieuw binnen gekomen op plek 42 in de Volkskrant top 200: http://www.volkskrant.nl/(...)erlanders-2013.dhtml Ja, ongetwijfeld dat TBK de communicatiewetenschap is van de TU/e, dat neemt niet weg dat met een dergelijke achtergrond je mogelijkheid hebt om techniek, overheid en het bedrijfsleven met elkaar te combineren. Daar komt een stukje visie bij kijken om daar ook op succesvolle wijze een gevolg aan te geven. Nou, als Eurlings iets gedaan heeft dan is het dat wel. Zoals ik al zei: een groot staatsman zal je niet worden als je op RWS zit, maar je krijgt wel de mogelijkheid (vrij letterlijk zelfs) om een stempel op Nederland te drukken. Kansen krijgen is kansen pakken en die stempel is ook gezet. Als je dan vervolgens de kans krijgt om je strepen te verdienen bij de lastigste divisie binnen KLM en dat ook doet (wederom komt dezelfde achtergrond van pas) dan is dat bewonderingswaardig. Dat de gedoodverfde president-kandidaat vervolgens binnen KLM de opvolger is geworden van Eurlings in zijn vorige functie zegt ook wel het een en ander. | ||
Bram_van_Loon | woensdag 18 december 2013 @ 01:57 | |
Eh, nee. Niet meer dan iemand die economie, bestuurskunde of rechten heeft gestudeerd, of niet heeft gestudeerd. Ingenieurs zelf begrijpen al weinig van andere specialismes, zelfs binnen de eigen discipline. Laat staan dat je met technische bedrijfskunde ook maar iets begrijpt van wat ingenieurs doen. Ze krijgen 0 technische vakken, ze krijgen enkel een paar wiskundebasisvakjes (calculus, lineaire algebra, een beetje statistiek en kansrekening) en VWO-natuurkunde. Het lijkt er op dat Eurlings het prima doet bij zijn banen maar dat lijkt mij vooral een kwestie van geluk voor de mensen die hem die kansen hebben gegeven. Viel te verwachten dat hij het als minister/staatssecretaris behoorlijk zou doen? Ik zou niet weten op basis waarvan je dat zou hebben kunnen verwachten. Is iemand die het als minister/staatssecretaris behoorlijk deed automatisch geschikt voor zo'n functie bij KLM? Het lijkt me niet. Ik zie het Vogelaar bijvoorbeeld niet doen. ![]() | ||
randomo | woensdag 18 december 2013 @ 02:26 | |
Ach, als het aan de Utrechters lag was Henk Westbroek nu burgemeester. Er is, naar mijn mening, vrij weinig democratie in Nederland, en wat er is, is indirect. |