Klopt, en dat is nog steeds bezig. Vandaag en waarschijnlijk morgen nog. Ik heb er al diverse ontvangen.quote:Op zondag 22 februari 2015 23:59 schreef Klapskaats het volgende:
Wat nog leuker was vandaag: het ISS wat meerdere malen over kwam, en signalen van dat ISS heb ik kunnen ontvangen met mijn zendontvanger en een simpel draadje.
Nu nog wat technische aanpassingen hier, en het signaal kan omgezet worden naar beeld.
Ik ook. Vanmorgen kost na 11 uur heb ik al wat ontvangen ook al was de baan van het ISS toen eigenlijk te laag. Dat is dus ook niet om aan te zien, maar ik heb wat ontvangen.quote:Op maandag 23 februari 2015 12:36 schreef Klapskaats het volgende:
Ik zit hier al klaarKijken of ik ze kan horen.
Zal nog eens op zoek gaan naar twee hoofdtelefoonplugjes, misschien heb ik die hier nog wel ergns liggen.
En dat MMSSTV is gratis dus dat scheelt ook weer.
De doorkomst van 1600 uur is wel erg gunstig, komt dan pal over zuid Nederland heen.
De simpelste antennes zijn ook de beste. Met een gerichte antenne "kijk" je snel iets de verkeerde kant op, een rondstraler ontvangt het altijd. Ik gebruik een Diamond X30 oftewel een rondstraler van 20 a 25 jaar oud. De zender die ik ervoor gebruik is een Yaesu FT480R en die is van rond 1980.quote:Op maandag 23 februari 2015 14:51 schreef Klapskaats het volgende:
Hier zojuist ook mijn eerste afbeelding binnen, helaas maar gedeeltelijk.
Verder dan zijn pet ging het nietMaar wel leuk om te weten dat het werkt, en dat met heel simpele spullen: een pc, een zender, een draadje en een eenvoudige antenne gemaakt van een stuk pvc buis en wat coax.
Bereid je maar alvast voor...quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:34 schreef Thrilled het volgende:
Gisteravond mijn eerste maan-shot, blijft een leuk onderwerp en hoort bij iedereen in zijn collectie thuis niet waar
[ afbeelding ]
De zonsverduistering? Ik moet gewoon werken en heb niet de spullen om de zon te fotograferenquote:Op zondag 1 maart 2015 00:11 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Bereid je maar alvast voor...
20 maart komt nog wat mooiers voor in je collectie
mooie fotoquote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:34 schreef Thrilled het volgende:
Gisteravond mijn eerste maan-shot, blijft een leuk onderwerp en hoort bij iedereen in zijn collectie thuis niet waar
[ afbeelding ]
Vertel je baas van de bijzondere gebeurtenisquote:Op zondag 1 maart 2015 02:29 schreef Thrilled het volgende:
[..]
De zonsverduistering? Ik moet gewoon werken en heb niet de spullen om de zon te fotograferen
nice!quote:Op zaterdag 28 februari 2015 12:34 schreef Thrilled het volgende:
[ afbeelding ]
Helemaal niet. Die was ook gedeeltelijk.quote:Op woensdag 11 maart 2015 05:39 schreef TLC het volgende:
Iets van 80 tot 84% zonsverduistering toch ? Mooi man, ik kan me die van '99 nog voor de geest halen maar dat was een gehele zonsverduistering
Inderdaad, die was 90-95%, voor 100% moest je naar Noord-Frankrijk.quote:Op woensdag 11 maart 2015 14:36 schreef Saekerhett het volgende:
[..]
Helemaal niet. Die was ook gedeeltelijk.
Om iets te merken van donker worden moet je al een verduistering hebben van minstens 93%quote:Op vrijdag 20 maart 2015 15:25 schreef Molurus het volgende:
Het was in 1999 duidelijk donker, ook al was dat toen ook niet volledig.
Vandaag bleef het gewoon licht... iets minder licht misschien, maar niet echt opvallend.
Jazeker! Niet heel erg duidelijk te zien door de lichtsoep van enschede heen, maar op de foto wel degelijk kunnen vastleggenquote:Op dinsdag 17 maart 2015 19:26 schreef Thrilled het volgende:
Vannacht kans op poollicht, gaat iemand nog een poging wagen?
(planeet) Venusquote:Op zondag 22 maart 2015 19:58 schreef Geerd het volgende:
Welke ster hangt er nu rechts boven van de maan?
Jup idd!! Mooi gezichtquote:Op zondag 22 maart 2015 22:35 schreef Gwywen het volgende:
Mooi hè, die samenstand, en dat de donkere kant van de maan ook zelfs zichtbaar was.
Ik gebruik jouw maand overzichten regelmatig bij het naar boven turenquote:Op woensdag 1 april 2015 08:44 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
woensdag 1 april 2015
Vanaf 21.00 UUR zie je de 'avondster' Venus, vrij hoog in het westen. Rechtsonder Venus is misschien ook Mars nog zichtbaar.
donderdag 2 april 2015
's Morgens rond 05.30 uur zie je Saturnus aan de zuidelijke hemel staan.
vrijdag 3 april 2015
Op grote afstand linksonder de maan is de ster Spica zichtbaar, in het sterrenbeeld Maagd. Bekijk de wijde samenstand rond 23.00 uur in het zuidoosten.
ZATERDAG 4 april 2015
Volle Maan (14.05 uur). Dit is de zogeheten Paasvollemaan: de eerste Volle Maan na het begin van de lente. Vanuit de Stille Oceaan, Alaska, Oost-Azi
zondag 5 april 2015
Eerste Paasdag. Pasen wordt altijd gevierd op de eerste zondag na de eerste Volle Maan in de lente.
MAANDAG 6 april 2015
Tegen middernacht staat de maan vrij laag aan de zuidoostelijke hemel. Op grote afstand rechtsboven de maan zie je de ster Spica in het sterrenbeeld Maagd.
dinsdag 7 april 2015
De planeet Venus is het helderste object aan de avondhemel. Vanaf 21.00 UURschittert hij boven de westelijke horizon.
woensdag 8 april 2015
's Morgens rond 05.00 UUR is aan de zuidelijke hemel een mooie samenstand zichtbaar van de maan en de planeet Saturnus, linksonder de maan. Linksonder Saturnus zie je de oranje ster Antares in het sterrenbeeld Schorpioen.
donderdag 9 april 2015
De maan vormt een gelijkzijde driehoek met de planeet Saturnus en de ster Antares. Bekijk het trio rond 05.00 uur, vrij laag boven de zuidelijke horizon.
vrijdag 10 april 2015
Mercurius beweegt vandaag ' gezien vanaf de aarde ' min of meer achter de zon langs. De kleine planeet is daardoor geruime tijd niet waarneembaar.
ZATERDAG 11 april 2015
Vandaag staat de heldere planeet Venus op kleine schijnbare afstand van het Zevengesternte, de bekende open sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. Bekijk de groepering rond 22.30 uur, in het westnoordwesten.
zondag 12 april 2015
Laatste Kwartier (05.44 uur). Rond 05.00 uur 's morgens staat de maan laag aan de zuidoostelijke hemel, in het verlengde van de linkerzijde van de Zomerdriehoek.
MAANDAG 13 april 2015
Venus staat op 1 lijn met het Zevengesternte (rechts van de planeet) en de ster Aldebaran (links). Bekijk de groepering vanaf 22.00 uur, in het westnoordwesten.
dinsdag 14 april 2015
De reuzenplaneet Jupiter staat deze week 's avonds hoog in het zuidwesten, ongeveer halverwege Regulus in de Leeuw en Castor en Pollux in de Tweelingen. Rechtsonder Jupiter is de ster Procyon in de Kleine Hond zichtbaar.
woensdag 15 april 2015
Tijdens de ochtendschemering, rond 06.00 uur, is de afnemende maansikkel laag aan de oostzuidoostelijke hemel zichtbaar.
donderdag 16 april 2015
Het beroemde sterrenbeeld Grote Beer staat in het voorjaar 's avonds vrijwel recht boven je hoofd. De helderste sterren van de Grote Beer vormen de bekende 'Steelpan'. De zijkant van de pan wijst je de weg naar de Poolster.
vrijdag 17 april 2015
Venus vormt een platte gelijkbenige driehoek met de ster Aldebaran en het Zevengesternte, beide in het sterrenbeeld Stier. Kijk rond 22.30 uur in het westnoordwesten.
zaterdag 18 april 2015
Nieuwe Maan (20.57 uur).
zondag 19 april 2015
Als je een heel vrij uitzicht op het westnoordwesten hebt, kun je tussen 21.00 en 21.15 uur, als het nog volop schemert, op zoek gaan naar de smalle maansikkel en de planeten Mercurius en Mars. Daar heb je wel een verrekijker bij nodig.
maandag 20 april 2015
Rond 21.30 uur is de smalle maansikkel zichtbaar, laag in het westen. Op grote afstand linksboven de maan staat de planeet Venus.
dinsdag 21 april 2015
Wijde samenstand van de maan en de heldere planeet Venus. Kijk vanaf 22.00 uur in het westnoordwesten. Direct rechtsonder de maan moet later op de avond, als het goed donker is, ook de ster Aldebaran zichtbaar zijn. Vannacht is ook het maximum van de Lyriden, een meteorenzwerm met het vluchtpunt in het sterrenbeeld Lier. De stofjes die je in de dampkring van de aarde ziet verbranden, zijn afkomstig van komeet Thatcher.
woensdag 22 april 2015
Moeilijk waarneembare samenstand van de planeten Mercurius en Mars. Mercurius (rechtsboven Mars) is de helderste van de twee. Tijdens de avondschemering staan de twee planeten laag in het westnoordwesten. Gebruik eventueel een verrekijker.
vrijdag 24 april 2015
De maan wordt ' op zeer grote afstand ' geflankeerd door de planeten Venus (in het westnoordwesten) en Jupiter (hoog in het zuidwesten). Kijk rond 23.00 uur.
zaterdag 25 april 2015
Op vrij grote afstand linksboven de halfverlichte maan schittert de reuzenplaneet Jupiter. Bekijk de samenstand rond 23.00 uur, hoog in het zuidwesten.
zondag 26 april 2015
Eerste Kwartier (01.55 uur). 's Avonds rond 23.00 uur zie je rechtsboven de halfverlichte maan, hoog in het zuidwesten, de reuzenplaneet Jupiter.
dinsdag 28 april 2015
Wijde samenstand van de wassende maan en de ster Regulus, rechtsboven de maan. Verder naar rechts schittert de planeet Jupiter.
woensdag 29 april 2015
Tijdens de avondschemering, rond 22.00 uur, schittert Venus hoog in het westen. Rechtsonder Venus, laag aan de hemel, is met enige moeite ook Mercurius zichtbaar.
donderdag 30 april 2015
Gebruik een verrekijker om rond 22.00 uur, als het nog flink schemert, de planeet Mercurius en het Zevengesternte te zien, laag in het westnoordwesten.
quote:Op woensdag 1 april 2015 08:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik gebruik jouw maand overzichten regelmatig bij het naar boven turen
Dacht even dat de helderste lichtbron in de avond aan het westen Jupiter was, maar is dus Venus.quote:Op woensdag 1 april 2015 08:47 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik gebruik jouw maand overzichten regelmatig bij het naar boven turen
Je hebt m'n vraag al beantwoord voor ik 'm gesteld hadquote:Op dinsdag 2 juni 2015 01:31 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
dinsdag 30 juni 2015
Al enkele dagen lang staan de heldere planeten Venus en Jupiter dicht bij elkaar aan de avondhemel. Vanavond bereiken ze hun kleinste onderlinge afstand. Kijk vanaf 23.00 uur in het westnoordwesten. Venus is verreweg de helderste van de twee; Jupiter staat er vrijwel recht boven. In werkelijkheid staat Jupiter bijna twaalf keer zo ver weg als Venus! - /
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |