Ziet er super uit voor een eerste fotoquote:Op zondag 4 januari 2015 20:06 schreef Thrilled het volgende:
Eergisteravond bij de sterrenwacht geweest voor een lezing over astrofotografie, daarna nog even naar Jupiter en 3 manen gekeken. Had verwacht dat je hem wel iets groter zou kunnen bekijken, maar desalniettemin toch indrukwekkend om de twee bruine banden te zien lopenDaarna naar de Orion-nevel en dat was wel boven verwachting duidelijk, erg gaaf!
Vervolgens uiteraard ook naar de maan die er vanavond ook weer was. Ditmaal met onze telescoop vanaf zolder gekeken en geprobeerd een foto te maken met de iphone voor de lens
[ afbeelding ]
M'n eerste astrofoto
Het plan is om een betere telescoop op volgmontering en GoTo-systeem aan te schaffen en een adapter voor mn spiegelreflex zodat ik leukere plaatjes kan schieten. Maar voor nu was dit wel erg leuk
Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoorquote:Op zondag 18 januari 2015 20:14 schreef Klapskaats het volgende:
Ik heb gisteravond nog met mijn 13cm telescoop ernaar staan kijken. Was weer gaaf om te zien.
Dacht dat ik, door perifeer ernaar te kijken, iets van de staart kon zien.
Overigens: zijn er hier mensen die wat ervaring hebben met astrofotografie?
Wil daar ook eens mijn camera aan gaan wagen, maar heb eigenlijk nogal wat vragen, zoals: is mijn camera wel geschikt ervoor ( is wel digitale camera, maar zonder afneembare lens).
Ja ik kan de lens er wel af krijgen, maar dan kan ik daarna de camera weggooien
Uiteraard kan ik ook veel vinden op internet, maar als er hier iemand is die ervaring ermee heeft, hou ik me aanbevolen.
Daar heb ik dus al probleem nummer 1: mijn camera heeft geen afneembare lens.quote:Op zondag 18 januari 2015 22:33 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoorJij hebt zo te horen al een goede telescoop dus dat is een begin, maar ik heb alleen een spiegelreflex en af en toe een telescoop in bruikleen..
Wat je dus minimaal nodig hebt:
- spiegelreflex camera (want: afneembare lens) of webcam (ook daar: lens eraf draaien)
- adapter tussen de camera en de telescoop (T-ring/T-adapter of in het geval van de webcam kan je een leeg fotorolletje plakken op de behuizing van de cam)
- een goed en stevig statief
- een equatoriale montering met volgmotor
- telescoop (ik lees over het algemeen dat spiegeltelescopen (reflector) met een diameter van 110 of groter wel geschikt zijn, maar of je nou juist een laag of hoog F-getal moet hebben durf ik niet te zeggen..
Maar het vervelende is dat alles weer erg kan veranderen als je alleen planeten wilt fotograferen (dan is een webcam een goede oplossing) of juist nevels (dan spiegelreflex), of de maan etc..
En het kost een paar knaken
Nadeel van zo'n webcam is dan weer dat je met een laptop aan de slag moet, en laat ik die nu net niet hebben.quote:Op maandag 19 januari 2015 13:32 schreef Thrilled het volgende:
Het schijnt dat de doorsnee webcam van enkele tientjes ook al resultaat genoeg geeft. Je moet echt het licht uit je telescoop direct op je camera-sensor laten vallen voor goed resultaat..
wordt het niet eens tijd om te gaan experimenteren met nucleaire rakketen die door de dampkring heen te schieten zijn om eventuele toekomstige ruimtestenen die een bedreiging vormen aan flenters te schieten?quote:Op woensdag 21 januari 2015 00:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
Hoewel de ruimtesteen dicht bij ons in de buurt komt, vormt hij geen bedreiging.
Nog een herinnering:quote:Op woensdag 21 januari 2015 00:42 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
20-01-2015
Planetoļde scheert maandag langs de aarde
http://www.iflscience.com(...)ible-small-telescopequote:Huge Asteroid To Pass By Earth On Monday
On January 26/27, the asteroid 2004 BL86 will sweep past the Earth at a distance of 1.2 million kilometers, three times the distance of the moon. Closer asteroid approaches are common, but this one is gaining attention because of the size and brightness of the object involved.
The website Lunar Meteorite Hunters lists 41 close asteroid approaches in January alone. However, some are as small as 24 meters across. The larger representatives, such as the 1.1 kilometer 2062 Aten, will pass at least ten lunar distances (LD) away; 73 in Aten's case.
What makes 2004 BL86 (also known as 357439) stand out is the combination of closeness and size. With a length somewhere between 400 and 900 meters, its passage at 3.1LD will be the closest approach of anything this size until 2027, unless an undetected object is waiting to give us a scare.
Such a surprise is reasonably unlikely. The Jet Propulsion Laboratory believe they have found 90% of the objects this size or larger that frequently come into Earth's vicinity. The appearance of a long period comet from the outer solar system cannot be ruled out, but close approaches don't come along all that often.
An asteroid of that size at such a close approach will make 2004 BL86 relatively bright. Not bright enough to see with the naked eye, unfortunately, but at magnitude 8.8 even the smallest home telescopes should pick it up under dark skies, as will many binoculars.
Peak brightness will occur around 4am Greenwich Mean Time, at which point it will be visible over Europe, Africa and most of the Americas. Eastern Asia and Australia will get a chance to see the asteroid several hours earlier at closest approach. Being in a less favorable position for reflecting sunlight, it will be around a magnitude fainter at this time.
At its closest approach, 2004 BL86 will be moving around 4° an hour, passing through Hydra, Cancer and Leo in the course of the night. Real time images and commentary will be available at The Virtual Telescope.
Undeterred by centuries of failure, doomsdayers are taking this as a sign of the forthcoming apocalypse. In fact, 2004 BL86's orbit has been mapped accurately enough to be entirely confident it will pass at a safe distance both this time and for millennia to come.
If it did hit, however, it would do plenty of damage. While certainly not in the dinosaur-killer class, 2004 BL86 is big enough to create a crater perhaps 10 kilometers across. At least at the larger end of size estimates, its effects would be felt worldwide, with global firestorms, acid rain and an impact winter, possibly followed by a longer period of enhanced Greenhouse Effect. In the likely event of an ocean landing, the tsunamis generated would be devastating even thousands of kilometers away.
If it's cloudy in your area, you can also watch the asteroid pass us by live on Slooh's live webcast. You can watch it right here:
Het probleem is dat je dan een regen van ruimtestenen krijgt die op Aarde inslaan. Een betere methode is om de astroļde uit zn baan te duwen met stuwraketten oid.quote:Op donderdag 22 januari 2015 10:51 schreef chronocrypto het volgende:
[..]
wordt het niet eens tijd om te gaan experimenteren met nucleaire rakketen die door de dampkring heen te schieten zijn om eventuele toekomstige ruimtestenen die een bedreiging vormen aan flenters te schieten?
Ik had gisteren helaas geen tijd.quote:Op maandag 26 januari 2015 09:36 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Nog een herinnering:
[..]
http://www.iflscience.com(...)ible-small-telescope
Een zo groot mogelijke diameter van je spiegel of lens zorgt ervoor dat je meer licht invangt, waardoor je de sluitertijd van je astrofotografiecamera korter kunt houden, en het volgen van de draaiing van de Aarde minder belangrijk wordt. Met een moderne digitale spiegelreflexcamera en een lichtsterke lens (f-getal < 1) kun je met een statief binnen een paar seconden rete-strakke astrofotografieplaatjes schieten. De nieuwste Canons hebben zo'n gevoelige detector, dat het zelfs voor amateurs tegenwoordig mogelijk is om time-lapse filmpjes van de melkweg te maken.quote:Op zondag 18 januari 2015 22:33 schreef Thrilled het volgende:
[..]
Toevallig ben ik mij er ook flink in aan het verdiepen maar het is een apart wereldje hoorJij hebt zo te horen al een goede telescoop dus dat is een begin, maar ik heb alleen een spiegelreflex en af en toe een telescoop in bruikleen..
Wat je dus minimaal nodig hebt:
- spiegelreflex camera (want: afneembare lens) of webcam (ook daar: lens eraf draaien)
- adapter tussen de camera en de telescoop (T-ring/T-adapter of in het geval van de webcam kan je een leeg fotorolletje plakken op de behuizing van de cam)
- een goed en stevig statief
- een equatoriale montering met volgmotor
- telescoop (ik lees over het algemeen dat spiegeltelescopen (reflector) met een diameter van 110 of groter wel geschikt zijn, maar of je nou juist een laag of hoog F-getal moet hebben durf ik niet te zeggen..
Maar het vervelende is dat alles weer erg kan veranderen als je alleen planeten wilt fotograferen (dan is een webcam een goede oplossing) of juist nevels (dan spiegelreflex), of de maan etc..
En het kost een paar knaken
Kun je daar gewoon binnen lopen ja?quote:Op maandag 2 februari 2015 19:40 schreef Thrilled het volgende:
Vrijdagavond een avondje naar de sterrenwacht, hopelijk is het helder genoeg om Jupiter goed te bekijken
Het is juist een publiekelijke attractie he :p ze hebben gewoon openingstijden en deze heeft elke eerste vrijdag vd maand een thema-avond met presentatie etc.. Wel entreegeld van een paar euro maar dat mag geen naam hebbenquote:Op dinsdag 3 februari 2015 18:39 schreef Schunckelstar het volgende:
[..]
Kun je daar gewoon binnen lopen ja?
Wat wil je zien?quote:Op donderdag 5 februari 2015 21:05 schreef Bami-Powner het volgende:
hallo, ik ben nieuw hier
zou iemand me kunnen helpen met het kiezen van een telescoop?
Het is, hier (regio Nijmegen) althans, erg helder momenteel.quote:Op maandag 2 februari 2015 19:40 schreef Thrilled het volgende:
Vrijdagavond een avondje naar de sterrenwacht, hopelijk is het helder genoeg om Jupiter goed te bekijken
waarom niet?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:11 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Sterren kun je niet in detail zien.
Omdat ze te ver weg zijn. Je ziet door een telescoop hooguit een grotere stip.quote:
en tot welke planeten kan ik zien?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:19 schreef FoolWithMokey het volgende:
[..]
Omdat ze te ver weg zijn. Je ziet door een telescoop hooguit een grotere stip.
Momenteel (de laatste paar dagen) zijn o.a. Mars en Jupiter met het blote oog goed te zien, dus met een fatsoenlijke telescoop zou je daar wel details mee moeten kunnen zien denk ik.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:21 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
en tot welke planeten kan ik zien?
wat is een fatsoenlijke telescoop? (prijs)quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:23 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Momenteel (de laatste paar dagen) zijn o.a. Mars en Jupiter met het blote oog goed te zien, dus met een fatsoenlijke telescoop zou je daar wel details mee moeten kunnen zien denk ik.
Geen idee, ik heb zelf alleen een balkon, dus een telescoop schiet voor mij niet op. Mijn volgende woning moet wel een tuin hebben en dan ga ik ook eens kijken voor een telescoop.quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:24 schreef Bami-Powner het volgende:
[..]
wat is een fatsoenlijke telescoop? (prijs)
Hoop ik niet dat je van die buren krijgt zoals ik had, die de hele nacht tig felle lampen in de tuin hebben brandenquote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:26 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb zelf alleen een balkon, dus een telescoop schiet voor mij niet op. Mijn volgende woning moet wel een tuin hebben en dan ga ik ook eens kijken voor een telescoop.
Als je de Melkweg kan zien, dan woon je vast ergens in het Noorden van het land?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 22:27 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Hoop ik niet dat je van die buren krijgt zoals ik had, die de hele nacht tig felle lampen in de tuin hebben branden
Ontopic: prachtig helder vanavond, Melkweg en de rest met het blote oog prima zichtbaar
Daarvoor hoef je echt niet in het noorden te wonenquote:Op vrijdag 6 februari 2015 23:08 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Als je de Melkweg kan zien, dan woon je vast ergens in het Noorden van het land?
welkomquote:Op donderdag 5 februari 2015 21:05 schreef Bami-Powner het volgende:
hallo, ik ben nieuw hier
zou iemand me kunnen helpen met het kiezen van een telescoop?
quote:Op dinsdag 25 november 2014 12:33 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
[..]
Ik heb een Meade etx-70.
Die heb ik toen voor 100 euro (aanbieding) gekocht + statief. Degelijke telescoop (gemotoriseerd) met computer (1471 hemelobjecten voorgeprogrammeerd). De telescoop blijft, nadat het object gevonden is, deze met de juiste snelheid volgen. Zeker aan te raden.
En anders moet je de opvolger kopen: Maede etx-80. De openening is 14% groter
die kost 334 euro (of de opvolger daarvan, de Maede etx-90, die is maar 50 euro duurder dan de -80 (zie de superkortingen))
http://www.telescoop-expert.nl/meade-etx-80
hier zijn een aantal superkortingen
http://www.meade-online.n(...)/Meade-SUPERKORTING!!.html
en hier zijn nog een paar aanbiedingen
http://www.meade-online.nl/aanbiedingen
[..]
het hangt er een beetje van af wat je wilt doen met de telescoop. Welke hemelobjecten wil je ermee kunnen zien? Wil je een telescoop die makkelijk mee te nemen is op reis, eentje die je even snel kunt opzetten in de tuin, wil je ermee kunnen fotograferen
Dit is een goede, erg compacte, telescoop die perfect is voor beginners.
Wat ik hierboven nog niet vermeld had is dat je er ook een rugzak bij krijgt waar alles in past en makkelijk mee op reis te nemen is, je krijgt er ook meerder oculairen erbij.
Je krijgt er een statief bij, maar je kunt m ook van het statief afhalen en op vlakke ondergrond plaatsen.
in de telescoop zijn een meer dan 1000 hemelobjecten voorgeprogrammeerd die je kan opzoeken en automatisch blijven tracken. Je hoeft maar een object in te voeren en de telescoop zoekt automatisch het object (je moet de telescoop wel eerst uitlijnen maar dat staat uitgelegd in de handleiding)
Je kan ook hemelobjecten toevoegen aan de database
Het is geen superbeeld zoals telescopen van hogere prijzen, je krijgt bijvoorbeeld kleine verkleuringen
als je naar bepaalde planeten kijkt, wat veel voorkomt bij telescopen van een iets lagere prijs. Als je bijvoorbeeld naar sterrenhopen of nevels kijkt is de verkleuring minder.
De telescoop is echter niet echt geschikt voor het nemen van foto's, het kan wel.
Je krijgt iig een handleiding bij de telscoop waar je alle info kunt vinden.
Ik zie dat de links het niet meer doen en de telescoop daar iig niet meer te koop is.
Ik heb een paar sites gezien waar hij nu weer 300+ kost, gewoon even beetje googlen en dan kom je vast wel ergens uit op een aanbieding.
of je moet m 2de hands halen, wat ik zelf niet zou aanraden
op deze kun je bijvoorbeeld bieden.
http://www.marktplaats.nl(...)3e3a&previousPage=lr
hier vind je ook veel informatie waar je op moet letten.
http://www.astroforum.nl/(...)aar-moet-ik-beginnen
Klopt, het was een perfecte avond!! De banden op jupiter gezien en zijn manen stonden er ook mooi bij.. Verder ook kunnen kijken naar de pleiaden, het andromeda-sterrenstelsel en twee open sterrenhopen. Die laatste had ik wat meer van verwacht maar toch leuk om te zienquote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:15 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Het is, hier (regio Nijmegen) althans, erg helder momenteel.
Je hebt er ook prima appjes voor, Google Sky Map vind ik heel aardig werken, even instellen waar je bent en je richt je telefoon op de lucht en hij vertelt wat je ziet.quote:Op zondag 8 februari 2015 01:10 schreef Klapskaats het volgende:
Je kunt al heel wat leuks zien met een gewone verrekijker. Als je dan een sterrenkaart erbij neemt kun je ook zien wat je aan het bekijken bent (als je weet waar je moet zoeken.).
Idd, die zou ik bijna vergeten, die appjesquote:Op dinsdag 10 februari 2015 12:16 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Je hebt er ook prima appjes voor, Google Sky Map vind ik heel aardig werken, even instellen waar je bent en je richt je telefoon op de lucht en hij vertelt wat je ziet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |