quote:De man die gisteren bij de herdenking van Nelson Mandela de toespraken in gebarentaal zou moeten vertalen, was de gebarentaal helemaal niet machtig. Het dove Zuid-Afrikaanse parlementslid Wilma Newhoudt-Druchen probeerde tijdens de ceremonie tot de organisatie door te laten dringen dat de man maar wat deed.
"Hij kan helemaal niet gebaren", twitterde Newhoudt. "Hij verzint de gebaren, haal hem alsjeblieft van het podium. Wat een schande dat deze man op het podium staat."
Onbegrijpelijk
Ook bij de Nederlandse Beroepsvereniging Tolken Gebarentaal is het filmpje van de wanprestatie van de tolk gezien. Woordvoerder Markell Gremmel: "Het gebeurt niet vaak dat bij grote publieke evenementen als deze een gebarentolk aanwezig is, dus in eerste instantie waren we heel blij. Maar toen zagen we de berichten voorbijkomen dat er niets van te begrijpen was."
Gebarentaal bestaat in meerdere talen en Gremmel beheerst de Afrikaanse variant niet. "Ik kon dus niet meteen inschatten of hij zijn werk goed deed."
In Nederland bestaat een register van doventolken, waar gecheckt kan worden of iemand gekwalificeerd is voor hij of zij wordt ingehuurd.
Net als fotograveren.quote:Op woensdag 11 december 2013 12:53 schreef Whiskers2009 het volgende:
Is dat een nieuwe rage of zo "begrafenis" spellen als "begravenis"? Zie het ineens opmerkelijk vaak..
Daarnaast was het een herdenkingsdienst en niet de begrafenis.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$quote:Op woensdag 11 december 2013 13:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat zou zijn motivatie zijn geweest om daar te gaan staan?
Alsof ie dat geld nog krijgt? Lijkt mij een hoogst curieuze Nigeriaanse scammethode als het werkt dan.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Het leek helemaal nergens op. De hele tijd ook dezelfde gebaren.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Maar was hij helemaal niet bezig met gebarentaal of was hij bezig in een andere dan de verwachte taal?
Dit kan strikt gezien wel! Het betekent alleen iets anders...quote:
Ik vraag het me af. Een tolk gebruikt normaal gesproken een overvloed aan mimiek, gezichtsuitdrukkingen en mondbewegingen, deze staat erbij als een gladgestreken theedoek die met z'n armen wappert. Het idee was aardig, de uitvoering kutquote:Op woensdag 11 december 2013 13:01 schreef Dagonet het volgende:
Maar was hij helemaal niet bezig met gebarentaal of was hij bezig in een andere dan de verwachte taal?
Lijkt me nog best moeilijk, uren achter elkaar gebarentaal verzinnenquote:Op woensdag 11 december 2013 13:02 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Alsof ie dat geld nog krijgt? Lijkt mij een hoogst curieuze Nigeriaanse scammethode als het werkt dan.
[..]
Het leek helemaal nergens op. De hele tijd ook dezelfde gebaren.
Ja, dan sta je daar te wapperen met je handen en denk je 'shit, ff scherp blijven, deze heb ik net al gehad'quote:Op woensdag 11 december 2013 13:30 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Lijkt me nog best moeilijk, uren achter elkaar gebarentaal verzinnen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 13:35 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Ja, dan sta je daar te wapperen met je handen en denk je 'shit, ff scherp blijven, deze heb ik net al gehad'
In Afrika is het nog een stuk zeldzamer om een competent persoon tegen te komen dan hier.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:00 schreef Quyxz_ het volgende:
Wat zou zijn motivatie zijn geweest om daar te gaan staan? Weddenschapje? Bazenmoment of fame? Hij staat er met zo'n dikke pokerface bij de hele tijd, terwijl die gebarentolken normaal ook allerlei dingen uitbeelden met hun hoofd.
quote:Op woensdag 11 december 2013 14:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
In Afrika is het nog een stuk zeldzamer om een competent persoon tegen te komen dan hier.
Blijkbaar is hij één keer eerder gezien, op een partijcongres van het ANC als tolk voor Zuma, maar het ANC zegt nu dat ze van niks weten en het een zaak van de regering is. Duuuus...quote:Op woensdag 11 december 2013 15:41 schreef Eijsselstein het volgende:
Wat zou er in het hoofd van deze kerel zijn omgegaan, toen hij daar - ten overstaan van miljoenen mensen - driftig stond te wapperen met zijn handen terwijl hij werkelijk geen flauw benul had waar hij mee bezig was.
Dat neemt niet weg dat het natuurlijk absurd is dat deze zelfbenoemde doventolk voor een dergelijke gelegenheid niet eerst zorgvuldig is gescreend; het zal wel iets te maken hebben met de corruptie in Zuid-Afrika.
quote:Daar is minder as 60 professionele tolke in Suid-Afrika - waarvan die meerderheid wonder hoe dié tolk só gelukkig was om die pos los te slaan.
Die "indringer-tolk" het glo ook verlede jaar by die ANC se Mangaung-konferensie in Bloemfontein getolk en is by allerlei ANC-saamtrekke die tolk.
http://www.dieburger.com/(...)glo-sy-eie-tekens-op
Ja ja.quote:"I don't know this guy. He doesn't work for the ANC. It was a government event. Ask them," spokesperson Jackson Mthembu said.
Zuma spokesperson Mac Maharaj said he was checking the reports to try to determine the man's identity.
http://www.news24.com/Sou(...)la-memorial-20131211
Eentje die niemand kentquote:Op woensdag 11 december 2013 17:01 schreef penny-wise het volgende:
Misschien deed ie het in een andere taal...
Dan zou hij het in een herkansing dus wel kunnen. Dat lijkt me eenvoudig te controleren. Ben erg benieuwdquote:Doventolk: ik hallucineerde
De bekritiseerde doventolk Thamsanqa Jantjie bij de herdenkingsplechtigheid voor Nelson Mandela zegt dat hij dinsdag last had van hallucinaties en dat hij stemmen in zijn hoofd hoorde. Volgens hem verklaart dat waarom er niets van zijn tolken te begrijpen was.
"Ik probeerde mezelf onder controle te krijgen en de wereld niet te laten zien wat er aan de hand was. Ik bied excuus aan voor de situatie waarin ik was beland", zei hij tegen een Zuid-Afrikaans radiostation.
Dove kijkers bij de plechtigheid zeiden dat de man er een potje van maakte en dat hij niet over de basiskennis beschikte om te kunnen tolken.
Schizofreen
Volgens de man wordt hij behandeld voor schizofrenie en kreeg hij dinsdag op het podium een psychose. Ook vertelde hij dat hij gekwalificeerd is als doventolk, waar na zijn optreden dinsdag over getwijfeld wordt. Hij was ingehuurd voor 85 dollar om de plechtigheid te tolken.
De Nederlandse Beroepsvereniging Tolken Gebarentaal sprak gisteren van een wanprestatie van de tolk. "Er was niets van te begrijpen", zei een woordvoerder van de vereniging. Zelfs het woord Mandela zou hij niet goed hebben weergegeven.
Stel dat het waar is. Dan hebben de veiligheidsdiensten dus een schizofrene man met psychoses op een podium met regeringsleiders gezet. Goed gedaan...quote:Op donderdag 12 december 2013 10:25 schreef Postbus100 het volgende:
NOS: http://nos.nl/artikel/585651-doventolk-ik-hallucineerde.html
[..]
Dan zou hij het in een herkansing dus wel kunnen. Dat lijkt me eenvoudig te controleren. Ben erg benieuwd
Wel een goede deal voor maar 85 eurootjes een doventolk.quote:Op donderdag 12 december 2013 10:30 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Stel dat het waar is. Dan hebben de veiligheidsdiensten dus een schizofrene man met psychoses op een podium met regeringsleiders gezet. Goed gedaan...
Goed punt, daar had ik nog niet eens aan gedacht. Maar dan nog, uitvluchten, uitvluchten, uitvluchten. Terwijl me dit zo makkelijk te controleren lijkt. Laat die man nog eens voor een commissie gebarentaal gebruiken.quote:Op donderdag 12 december 2013 10:30 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Stel dat het waar is. Dan hebben de veiligheidsdiensten dus een schizofrene man met psychoses op een podium met regeringsleiders gezet. Goed gedaan...
Dollar, en hoe gaat zoiets in de praktijk:quote:Op donderdag 12 december 2013 10:31 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Wel een goede deal voor maar 85 eurootjes een doventolk.
Als tolk had ik er wel wat meer dan 35 dollar voor willen hebbenquote:Op donderdag 12 december 2013 10:42 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Dollar, en hoe gaat zoiets in de praktijk:
Organisator: We hebben een budget van 500 dollar voor de tolk. Michael, kun jij een tolk regelen?
Michael: Ja, hoor.
Tolk: Hallo, ik wil het wel doen voor 50 dollar.
Michael: Dat is te gek, maar kun je een receipt geven dat je 500 dollar kost?
Tolk: Dat kan, maar dan wil ik wel 35 dollar extra.
Michael: Goed, 85 dollar it is en ik krijg van jou een receipt voor 500 dollar.
Organisator: Is het gelukt?
Michael: Ja, het is 500 dollar precies.
Organisator: Oh, mooi, hier is 500 dollar.
Michael: KASSA!
Tolk: ASDFJAFHDOIHOADSF (KASSA in zijn onbevoegde gebarentaal)
Dan had hij gewoon een andere neptolk gecontracteerd.quote:Op donderdag 12 december 2013 12:14 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Als tolk had ik er wel wat meer dan 35 dollar voor willen hebben
quote:Zuid-Afrika geeft toe dat er iets fout ging bij inhuren doventolk
Volgens Bogopane-Zulu (minister voor Vrouwen, Kinderen en Mensen met een handicap) 'is er iets fout gegaan' toen de organisatie een doventolk wilde inhuren. Zo spreekt de tolk vooral de taal Xhosa en was Engels te moeilijk voor Jantjie om te vertalen. De leiding van het bedrijf dat Jantjie naar de ceremonie stuurde, SA Interpreters, is volgens de minister 'spoorloos verdwenen'.
Vooroordeel dat mensen die lijden aan schizofrenie/psychoses geweldadig zijn?quote:Op donderdag 12 december 2013 10:30 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Deze man heeft naar eigen zeggen daadwerkelijk een geschiedenis van geweld tijdens zijn psychoses.quote:Op donderdag 12 december 2013 14:51 schreef Caesu het volgende:
[..]
Vooroordeel dat mensen die lijden aan schizofrenie/psychoses geweldadig zijn?
Ja er zijn voorbeelden te noemen maar ook genoeg voorbeelden van mensen zonder psychiatrische problemen die geweldadig zijn.
Laat maar.quote:Op donderdag 12 december 2013 15:06 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Deze man heeft naar eigen zeggen daadwerkelijk een geschiedenis van geweld tijdens zijn psychoses.
http://www.volkskrant.nl/(...)uren-doventolk.dhtmlquote:
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-25345627quote:Doventolk Thamsanqa Jantjie zei donderdag in een interview met persbureau AP dat hij aan schizofrenie lijdt en daardoor vaak gewelddadig wordt.
quote:Mr Dyantyi himself has blamed his flawed interpretation on a schizophrenic episode. He also admitted he has been violent in the past.
quote:He also indicated that his past behaviour had sometimes been unpredictable, telling the Associated Press news agency that "sometimes I will react violent on this place, sometimes I will see things chasing me".
Precies.quote:Op donderdag 12 december 2013 16:55 schreef Gewas het volgende:
Dat deze man soms gewelddadig wordt kan natuurlijk wel.
Maar over het algemeen zijn mensen met schizofrenie vaker slachtoffer van geweld.
Die man kan niks aan zijn ziekte doen nee. Maar dat is het punt ook helemaal niet.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vind het echt ziekelijk hoe de media deze man wil kapot maken, terwijl die man een serieuze ziekte heeft en mits hij de waarheid vertelt er echt niks kan doen dat het zo is gelopen.
Oneens. De man wist dondersgoed dat hij het Engels onvoldoende beheerste. Ook zonder psychose (er van uitgaande dat hij de waarheid spreekt) zou hij er dus niets van gebakken hebben.quote:Op donderdag 12 december 2013 18:58 schreef Keep_Walking het volgende:
Ik vind het echt ziekelijk hoe de media deze man wil kapot maken, terwijl die man een serieuze ziekte heeft en mits hij de waarheid vertelt er echt niks kan doen dat het zo is gelopen.
quote:Op woensdag 11 december 2013 12:55 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
TS is solidair met die 'tolk'.
Mij zou het niet opgevallen zijn als ik als niet-dove en zonder het te weten hier naar keek.quote:Op woensdag 11 december 2013 13:02 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Alsof ie dat geld nog krijgt? Lijkt mij een hoogst curieuze Nigeriaanse scammethode als het werkt dan.
[..]
Geen gebarentaal sprekenquote:Op donderdag 12 december 2013 19:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Mij zou het niet opgevallen zijn als ik als niet-dove en zonder het te weten hier naar keek.
quote:Op woensdag 11 december 2013 13:02 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
[..]
Mensen met een handicap, vrouwen en kinderen. Alle zwakke, kwetsbare groepenquote:Op vrijdag 13 december 2013 11:10 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Vrouwen, kinderen en mensen?
Die vent is een oplichter. Dat mensen zijn zielige leugentjes nog geloven ookquote:Op donderdag 12 december 2013 16:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Laat maar.
Maar toch, is best zielig voor die man eigenlijk. Hij kan er ook niks aan doen.
quote:BREAKING: alleged fake interpreter faced murder, kidnapping, rape, attempted murder charges. Full story on @eNCAnews at 1:30pm.
Aan de positieve kant (nouja, positief...): hij is dus waarschijnlijk werkelijk ziek.quote:Op vrijdag 13 december 2013 12:37 schreef Perrin het volgende:
http://twitter.com/karynmaughan/status/411457471304458240
[..]
Van de link op twitter. En de aanklachten waren tussen 1994 en 2003; meer dan dan 10 jaar terug.quote:Many of the charges brought against him were dropped, allegedly because he was mentally unfit to stand trial.
Hij had gewoon thuis kunnen blijven ipv de clown uit te hangen..quote:Op donderdag 12 december 2013 16:20 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Laat maar.
Maar toch, is best zielig voor die man eigenlijk. Hij kan er ook niks aan doen.
Hoe weet jij dat het een leugen is?quote:Op vrijdag 13 december 2013 11:13 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die vent is een oplichter. Dat mensen zijn zielige leugentjes nog geloven ook
Want mensen met ernstige ziektes mogen niet werken?quote:Op vrijdag 13 december 2013 13:43 schreef kawotski het volgende:
[..]
Hij had gewoon thuis kunnen blijven ipv de clown uit te hangen..
Tja, dat recente nieuws over zijn verleden maakt 't allemaal wel weer plausibel idd. Maar het leek me in eerste instantie een stuk logischer dat het 't zoveelste leugentje van een oplichter was.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:03 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Hoe weet jij dat het een leugen is?
Als je moeite hebt met het verstaan van Engels moet je geen baan aannemen waarbij je live de woorden van iemand die Engels spreekt moet vertalen. Dat staat los van ziektes.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:05 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Want mensen met ernstige ziektes mogen niet werken?
Zeg ik dat dan? Dit sloeg nergens op en had niets met werken te maken, tenzij je vak niet verstaan onder werken valt.. Hij was dan aanwezig op z'n werk maar daar houdt het mee op.quote:Op vrijdag 13 december 2013 14:05 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Want mensen met ernstige ziektes mogen niet werken?
Stel hij is normaal wel een goede competente tolk, maar door hij een psychose zijn werk niet kon doen. Dan is het een triest verhaal waar er sprake is van onmacht.quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:09 schreef kawotski het volgende:
[..]
Zeg ik dat dan? Dit sloeg nergens op en had niets met werken te maken, tenzij je vak niet verstaan onder werken valt.. Hij was dan aanwezig op z'n werk maar daar houdt het mee op.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik heb die man Engels horen praten en ik zou hem nog geen Engels naar Engels laten vertalen, if you know what I mean. Volgens mij hadden er op allerlei andere gronden al mensen wakker moeten worden voordat ze hem dit lieten doen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:13 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Stel hij is normaal wel een goede competente tolk, maar door hij een psychose zijn werk niet kon doen. Dan is het een triest verhaal waar er sprake is van onmacht.
Ik ben wel eens dat ze wel beter hadden kunnen nachecken op zijn verleden. Iemand met een geschiedenis van geweld moet niet zo dicht komen te staan bij wereldleiders. Maar dat deze man wordt opgehangen aan de schandpaal vind ik ook te ver gaan. Dan doel ik niet perse op jou, maar de media zelf. Niemand die ook maar een beetje voor hem opneemt en het lijkt wel dat mensen alles wil doen om deze man te "straffen" terwijl hij gewoon ontoerekeningsvatbaar is.
Ook zonder psychose had deze man zijn werk niet goed kunnen doen.quote:Op vrijdag 13 december 2013 16:13 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Stel hij is normaal wel een goede competente tolk, maar door hij een psychose zijn werk niet kon doen. Dan is het een triest verhaal waar er sprake is van onmacht.
http://rt.com/news/mandela-signer-murder-charge-249/quote:National channel, eNCA investigations, discovered that Jantjie, who is receiving treatment for his schizophrenia, has also faced rape (1994), theft (1995), housebreaking (1997), malicious damage to property (1998), murder, attempted murder and kidnapping (2003) charges.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |