abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134141484
Natuurlijk is het tegenwoordig helemaal hip om met een grote backpack naar Australië of Azië te gaan. Velen gaan niet voor het onbekende pad, maar volgen in kuddes alle toeristische hotspots..

Nu zijn er ook op dit forum een hoop mensen die dat natuurlijk weer gaan afzeiken. Je bent een hipster, het is oppervlakkig, iedereen doet het al, het is niet origineel, dat zijn vaak de argumenten die aan de aversie tegen backpacken ten grondslag liggen..

Maar wat doen deze mensen zelf vaak? Een beetje bij een studentenvereniging zitten, beetje hangen op de universiteit, beetje voetballen, beetje uitgaan, op vakantie naar Ibiza jaar in jaar uit, een beetje prominent doen.

5 Jaar geleden heb ik zelf ook zo'n reis gemaakt, en de meeste van mijn vrienden zeiden : Veel plezier, maar zelf zal ik zoiets eigenlijk niet hoeven. Vermoedelijk zijn zij het soort mensen dat hier op het forum lopen te zeiken op backpacken. Maar wat hebben die vrienden dan gedaan? Elke week uit in het cooldown cafe, al drie dagen vantevoren jezelf verheugen op AC Milan - Ajax, in het weekend met je vriendin een filmpje kijken op de bank, lekker op een terrasje zitten in schubbekutteveen..

Nu wil ik absoluut niet betogen dat backpacken heel diepzinnig is. Dat je zoveel wijzer en volwassener wordt als je toevallig aan de andere kant van de wereld rondloopt. Maar waarom vinden zoveel mensen het opeens niet meer tof ''omdat iedereen het doet''? Je overbrugt lekker de Nederlandse winter, kunt gaan en staan waar je wilt, er zijn heel veel jongeren die ook rondreizen wat heel gezellig is, en je ontmoet nog eens mensen van buiten je vaste dagelijkse kringetje...
  woensdag 11 december 2013 @ 09:34:51 #2
379064 Dumpafval
Gooi jezelf weg
pi_134141525
Verkapt ik ben backpacker en jullie lekker niet topic
pi_134141531
TS is een ongewassen hippie backpacker
  woensdag 11 december 2013 @ 09:35:34 #4
386792 Dressers
Luctor et ejaculator
pi_134141541
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:32 schreef Badger. het volgende:

Maar wat hebben die vrienden dan gedaan? Elke week uit in het cooldown cafe, al drie dagen van tevoren jezelf verheugen op AC Milan - Ajax Vitesse- Petrolul, in het weekend met je vriendin een filmpje kijken op de bank, lekker op een terrasje zitten in schubbekutteveen..

_O_
pi_134141590
Mensen die het niet meer zo tof vinden omdat iedereen het doet moet je sowieso niet serieus nemen.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_134141612
Je backpackt toch omdat je het zelf leuk vindt en niet vanwege wat andere mensen ervan vinden. Toch?
Dus wat maakt het jou dan uit.
Oh.
pi_134141705
In zekere zin snap ik de afkeer wel een beetje tegenwoordig ; De foto's zijn ook altijd hetzelfde. Foto met een corona en een kerstmuts op bondi beach, foto bij het opera house, foto met een kangaroo, foto van tijdens het snorkelen bij great barrier reef, en verder alleen maar uitgaansfoto's, foto's van festivals etc... Dat vind ik wel echt de meest oppervlakkige manier waarop je zo'n reis kunt invullen..

Prima natuurlijk dat feesten, maar ''mijn'' generatie backpackers ging ook nog de outback in, of een paar dagen hiken in the middle of nowhere. Die backpacktrutjes van tegenwoordig zoeken alleen nog maar hostels met zwembad op en lopen een beetje populair te doen daar.. Ga dan lekker naar Kos ofzo.
pi_134141713
als iedereen het tof vond, was het geen reet meer aan.
pi_134141760
Bijna een terechte klacht tot je weer duidelijk laat merken waarom iedereen haat op die PABO-kutjes, je voelt jezelf duidelijk beter dan je vrienden. Wat kan jou het nou verrotten wat je vrienden van je vakantie vinden en wat ze zelf liever doen met hun leven?

Maar antwoord op je vraag:

Met een ijsbreker door het poolgebied varen.
Fossielen opgraven in Montana.
Taalreis door Japan maken.
Tyfus veel zuipen in Alanya want all-inclusive.

Dus FMLYHM
pi_134141798
Sowieso de naam "backpacken".

Noem het gewoon "op vakantie gaan", scheer je baard weg en doe geen bril zonder glazen op. Als je dan ook nog eens je houthakkersoverhemd wegdoet klinkt het al veel minder hipster en hebben er veel minder mensen moeite mee dat je zonodig naar de andere kant van de wereld moet.
pi_134141801
Zelf ben ik in 2006 geweest. Maand geleden brachten we mijn zusje weg naar schiphol, die ging met zo'n groep naar Sydney maar het publiek is wel veranderd zeg :')

Toen ik ging waren het nog voornamelijk hoger opgeleiden die zich echt hadden voorbereid en ook daadwerkelijk geïnteresseerd waren in nieuwe culturen/landen en wat afwisten van de geschiedenis en politieke situatie en geografie van zo'n land..

Maar die groep die onlangs op schiphol stond waren echt alleen maar technomeisjes, chicks met hoge hakken :') , met glitterende D&G truitjes die net van de kappersopleiding komen maar nog niet willen werken. De meesten hadden überhaupt niet eens een backpack maar zo'n rolkoffer, vermoedelijk vol met make up bij zich...
pi_134141830
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:44 schreef Mister_Bojangles het volgende:
maar ''mijn'' generatie backpackers
:')
pi_134141880
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:46 schreef Deshain het volgende:
Bijna een terechte klacht tot je weer duidelijk laat merken waarom iedereen haat op die PABO-kutjes, je voelt jezelf duidelijk beter dan je vrienden. Wat kan jou het nou verrotten wat je vrienden van je vakantie vinden en wat ze zelf liever doen met hun leven?

Maar antwoord op je vraag:

Met een ijsbreker door het poolgebied varen.
Fossielen opgraven in Montana.
Taalreis door Japan maken.
Tyfus veel zuipen in Alanya want all-inclusive.

Dus FMLYHM
Moah niet beter, want nadat ik terugkwam ben ik precies hetzelfde gaan leven zoals zij. Ook vind ik niet dat ik nu een wijzer mens ben ofzo omdat ik een jaar heb gereisd, maar ik weet wel dat hun wereld ophoudt buiten de deuren van het cooldown cafe. En daardoor vind ik mezelf niet beter, maar vind het wel jammer dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
pi_134141896
De klacht is natuurlijk mensen die zich beter voelen dan anderen door de manier waar op ze vakanties doorbrengen. Iets wat de TS ook doet op het eind van de OP en zich dus automatisch onder de groep schaart waar alle klachten over gaan.

Onterechte klacht.
pi_134141904
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:52 schreef Badger. het volgende:
maar ik weet wel dat hun wereld ophoudt buiten de deuren van het cooldown cafe.
Sorry man, ik zou andere vrienden zoeken...
pi_134141919
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:48 schreef Socios het volgende:
Sowieso de naam "backpacken".

Noem het gewoon "op vakantie gaan", scheer je baard weg en doe geen bril zonder glazen op. Als je dan ook nog eens je houthakkersoverhemd wegdoet klinkt het al veel minder hipster en hebben er veel minder mensen moeite mee dat je zonodig naar de andere kant van de wereld moet.
Hier moet ik je wel gelijk in geven. Voor 9 van de 10 ''backpackers'' heeft een backpack geen enkel praktisch nut. Die lopen hooguit van het hostel naar de bus, dan kun je natuurlijk beter een rolkoffertje hebben..
  woensdag 11 december 2013 @ 09:55:23 #17
241330 A-mineur
Zware akkoorden.
pi_134141954
Ik hoef niet naar de andere kant van de wereld om te wandelen (wat ik graag doe) met een tas vol zooi bij (wat ik dus niet graag doe). Waarom trek je het eigenlijk aan dat mensen er op haten, je hebt er toch geen last van?
To doom or not to doom
pi_134141957
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:44 schreef Mister_Bojangles het volgende:
In zekere zin snap ik de afkeer wel een beetje tegenwoordig ; De foto's zijn ook altijd hetzelfde. Foto met een corona en een kerstmuts op bondi beach, foto bij het opera house, foto met een kangaroo, foto van tijdens het snorkelen bij great barrier reef, en verder alleen maar uitgaansfoto's, foto's van festivals etc... Dat vind ik wel echt de meest oppervlakkige manier waarop je zo'n reis kunt invullen..

Prima natuurlijk dat feesten, maar ''mijn'' generatie backpackers ging ook nog de outback in, of een paar dagen hiken in the middle of nowhere. Die backpacktrutjes van tegenwoordig zoeken alleen nog maar hostels met zwembad op en lopen een beetje populair te doen daar.. Ga dan lekker naar Kos ofzo.
Ik zie niet hoe die omschrijving slechter is dan de zoveelste dronken vakantiefoto's op een Spaans strand? :P
pi_134141961
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:52 schreef hoink581 het volgende:
De klacht is natuurlijk mensen die zich beter voelen dan anderen door de manier waar op ze vakanties doorbrengen. Iets wat de TS ook doet op het eind van de OP en zich dus automatisch onder de groep schaart waar alle klachten over gaan.

Onterechte klacht.
Dat is de klacht niet :')
  woensdag 11 december 2013 @ 09:55:58 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134141966
Heel Australië wordt draaiend gehouden op verwende Europese jongeren die het spaargeld van moeders daar stuk komt slaan en voor een appel en een ei in strandtenten gaat werken om 'levenservaring' op te doen.

Zonder die jongeren zou het daar nu een derdewereld land zijn. Ontwikkelingshulp in optima forma ^O^.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134141985
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:55 schreef Badger. het volgende:

[..]

Dat is de klacht niet :')
Dat is een betere klacht dan jouw preken voor eigen parochie OP.
pi_134142045
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:55 schreef Ryon het volgende:
Heel Australië wordt draaiend gehouden op verwende Europese jongeren die het spaargeld van moeders daar stuk komt slaan en voor een appel en een ei in strandtenten gaat werken om 'levenservaring' op te doen.

Zonder die jongeren zou het daar nu een derdewereld land zijn. Ontwikkelingshulp in optima forma ^O^.
Backpack-haters verzinnen er dan meestal zelf maar bij dat backpackers gaan om 'wijzer te worden', en maken dit idee vervolgens belachelijk, terwijl de meeste backpackers helemaal niet met dat idee op reis gaan. Die gaan gewoon om een paar maanden te chillen, beetje op het strand te hangen, gewoon een lange vakantie inderdaad.

Als je het gaat hebben over ''levenservaring, wijzer worden, jezelf leren kennen'', dan is het inderdaad makkelijk schieten op backpacken..
  woensdag 11 december 2013 @ 10:09:08 #23
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_134142189
Binnenkort ga ik ook weer op reis met een backpack :) Ik kies voor de bp omdat ik dit veel handiger vind als zo'n koffer.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:09:34 #24
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_134142192
Terechte klacht wel.

Je moet alleen niet vragen hoe de vakantie naar Australië was.
''Zucht, het was geen vakantie, het was een reis.''
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_134142211
Helemaal niets mis mee joh dat backpacken. Je leert er geen kut van, het is soms best oncomfortabel (sliep in de achterbak van een stationwagen een paar maanden lang) , maar op de een of andere manier voelt alles leuker en interessanter wanneer het ver weg van huis is :P

Mensen die erop haten kunnen het meestal zelf niet betalen.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:11:12 #26
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134142231
A ja. Nu hebben wij het dus gewoon over verwende pubers die nog niet weten wat zij willen studeren en maar zes maanden op vakantie gaan. Van het geld dat zij zogenaamd gespaard hebben door in de schoolvakanties bij de AH te werken, maar stiekem gewoon van de spaarrekening komt van oma.

Nee, dat maakt de hele bedoening al een stuk indrukwekkender.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_134142232
Backpacken _O_

Je hele leven in Nederland spenderen :')
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
pi_134142294
De aversie tegen backpacken hier op FOK! ligt meer aan het feit dat backpacken over het algemeen op een andere locatie dan de zolderkamer gebeurt.
pi_134142300
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:11 schreef Ryon het volgende:
A ja. Nu hebben wij het dus gewoon over verwende pubers die nog niet weten wat zij willen studeren en maar zes maanden op vakantie gaan. Van het geld dat zij zogenaamd gespaard hebben door in de schoolvakanties bij de AH te werken, maar stiekem gewoon van de spaarrekening komt van oma.

Nee, dat maakt de hele bedoening al een stuk indrukwekkender.
Jij vindt alleen alles wat zich binnen de muren van de toko afspeelt indrukwekkend volgens mij.
pi_134142307
Ik ga altijd op vakantie met een backpack, maar heb het werkelijk nog nooit backpacken genoemd. Ook niet die behoefte gehad. Snap het ook niet echt.

Je gaat dus op vakantie naar Australië, een lange tijd. Good for you...
pi_134142366
Viese barebacker
N A P O L I
C A M P A N I A
pi_134142387
Veel zieliger wordt het niet.

Zijn echt de allerlaagsten uit de samenleving, uitschot.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_134142404
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:52 schreef Badger. het volgende:

[..]

Moah niet beter, want nadat ik terugkwam ben ik precies hetzelfde gaan leven zoals zij. Ook vind ik niet dat ik nu een wijzer mens ben ofzo omdat ik een jaar heb gereisd, maar ik weet wel dat hun wereld ophoudt buiten de deuren van het cooldown cafe. En daardoor vind ik mezelf niet beter, maar vind het wel jammer dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is.
En wat is er mis met "niet verder kijken dan je neus lang is"? Er zijn nou eenmaal mensen die graag lekker thuis zitten en 's avonds graag in het café rondhangen. Misschien willen deze mensen (ja, ik ben er toevallig zo eentje.) wel helemaal niet op reis. Mijn laatste vakantie was naar Terschelling, ik hoef echt niet te backpacken om een fijne vakantie te hebben. Laat de wereld van de niet-backpackende mensen maar lekker ophouden bij het café. Want zo oppervlakkig en wereldvreemd zijn wij. ;)
  woensdag 11 december 2013 @ 10:19:13 #34
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_134142405
quote:
99s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:14 schreef stbabylon het volgende:
Ik ga altijd op vakantie met een backpack, maar heb het werkelijk nog nooit backpacken genoemd. Ook niet die behoefte gehad. Snap het ook niet echt.

Je gaat dus op vakantie naar Australië, een lange tijd. Good for you...
Precies. Ik kies voor de backpack omdat ik die handiger vind, niet omdat ik zogenaamd een bepaald soort reiziger ben.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_134142413
Niets mis met backpacken. Ook niet met thuisblijven.
pi_134142421
Ze stinken want ze kunnen nergens douchen en hun kleren wassen :r
5 Ferrari's op videoband!
pi_134142448
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:19 schreef Saruna het volgende:

[..]

En wat is er mis met "niet verder kijken dan je neus lang is"? Er zijn nou eenmaal mensen die graag lekker thuis zitten en 's avonds graag in het café rondhangen. Misschien willen deze mensen (ja, ik ben er toevallig zo eentje.) wel helemaal niet op reis. Mijn laatste vakantie was naar Terschelling, ik hoef echt niet te backpacken om een fijne vakantie te hebben. Laat de wereld van de niet-backpackende mensen maar lekker ophouden bij het café. Want zo oppervlakkig en wereldvreemd zijn wij. ;)
Geen probleem, maar ga dan niet ridiculiseren dat sommige mensen dit wel doen.
pi_134142473
TS heeft tijdens zijn reis andere mannen zitten pijpen.
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_134142484
Zal eerlijk bekennen dat ik een beetje jaloers ben op je. Dat je dat durft. Ik zou zelf ook wel willen backpacken, maar niet alleen. Ik zou met iemand willen gaan die de weg een beetje kent, helaas ken ik niemand die zoiets zou willen doen, ken ook niemand met ervaring ;(

Maar backpackers haten snap ik niet echt, niemand heeft er last van.
pi_134142568
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:21 schreef Badger. het volgende:

[..]

Geen probleem, maar ga dan niet ridiculiseren dat sommige mensen dit wel doen.
Heb je ergens gelezen dat ik dat heb geschreven?
pi_134142592
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:25 schreef Saruna het volgende:

[..]

Heb je ergens gelezen dat ik dat heb geschreven?
Nee, maar juist daar gaat de klacht over. Mensen die zelf iets niet doen, maar wel ridiculiseren dat anderen dit wel doen.
pi_134142707
Je huiskamer of Facebook-profiel is niet compleet zonder een foto van je hurkende zelf bij een derdewereldkind met ongewassen haar en gaten in zijn T-shirt. Je moet je horizon verbreden en jezelf tegenkomen om tot een betere versie van jezelf te komen—dat willen lifestylemagazines en Montessorischolen ons tenminste door de strot duwen. Ik heb ook dat rondje Afrika/Zuidoost Azië gedaan, en het enige dat ik ervan heb geleerd is dat backpackers vooral doen alsof ze wat leren. Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om te denken dat je een beter mens wordt van het bezoeken van arme landen alsof het toeristische attracties zijn, behalve dan een over het paard getrokken Westerling? En waarom blijven deze mensen ons vertellen dat we moeten reizen voor onze eigen ontwikkeling?

Een van de soorten backpackers die zichzelf een beter mens vindt dan jij, is de bekrompen, diepzinnige hippie, die van hostel naar hostel gaat om bier te drinken op de binnenplaatsjes. Daar vuurt hij of zij vaste vragenlijstjes op andere reizigers af. Waar kom je-, hoe lang ben je-, waar ga je-, waar was je-, -vandaan, -hier, -naartoe, -als laatst? Terwijl je bezig bent met het voor de negentiende keer beantwoorden van dit riedeltje persen ze hun eigen avonturen tussen je verhalen door. Avonturen die ze buiten de reisgidsen om hebben beleefd, want ze haten de reisgidsen, want reisgidsen zijn een vorm van onderdrukking, kijk maar naar de film Zeitgeist. Je knikt maar gewoon met je hoofd terwijl je je wegdromend afvraagt of de dreadlock en de Indiase pofbroek misschien het anti-onderdrukkingstenue vormen, want ze dragen het allemaal. Ondertussen kijk je om je heen, op zoek naar een Duitse exchange student, die je in bed hoopt te lullen met verhalen over je beroving.

De tweede soort is de Maaike, de burgertrut of het door liefdesverdriet gepijnigde meisje, dat naar Tibet gaat om drie weken haar mond te houden in een klooster. Dat doet haar spirituele dingen realiseren, maar dat boeit verder niet: zolang ze achteraf maar vaak genoeg kan vertellen dat ze drie weken lang niets heeft gezegd. Ook geeft de Maaike zo’n 1.400 euro aan ouderlijk geld aan een vrijwilligerswerkorganisatie, en maakt zij daar mensen blij met haar moederlijke aanwezigheid. Vervolgens wordt de Maaike tot haar vijfendertigste nooit meer echt verliefd omdat de mannen aan een uitgebreid eisenpakket moeten voldoen, en zowel avontuurlijk, grappig, knap, ambitieus als reislustig moeten zijn. Ambitieus zijn en maanden niets anders doen dan je laten 'inspireren' door tuktukchauffeurs, vastgeketende tijgers aaien en de Lonely Planet niet lezen gaat niet samen, Maaike.

Een echte sloppenwijk! Nu snap ik wie ik ben.

De derde soort backpacker is de rusteloze nomade en verslaafd aan het nieuwe. Deze is al zo lang weg, soms wel jaren, dat hij geen plek meer heeft om thuis te noemen. Ze komen bijvoorbeeld uit Georgië en presteren het om in een supermarkt in Kudelstaart nieuwigheid op te snuiven omdat ze na tien jaar rondtrekken geen benul meer hebben van wat de moeite waard is. Erg veel last heb je niet van deze mensen, want hun EQ is door de oppervlakkige gesprekken van de afgelopen jaren zo afgestompt dat ze niet veel meer kunnen dan “Yeah” en “Amazing” mompelen, met het enthousiasme van iemand die een leverworst bestelt bij De Over-Datum Slager. Ze hebben geen ziel, want ze hebben geen innerlijke of letterlijke plek om hun herinneringen te bewaren.

De clichématige diepzinnigheid die de backpackers rondstrooien kan ik onderhand ook uit mijn sok rollen. Je moet binnen drie vragen een bruggetje hebben geslagen naar de zin van het leven, wat voor backpackers bijna een geïnstitutionaliseerde religie is. Als je hun vrijheidsregels breekt dan ben je meteen een kapitalist die een hekel heeft aan gezelligheid rondom een kampvuur met zielvolle douchebagzangers, die naast hun backpack een gitaar meezeulen, omdat ze de kans om erop te spelen niet willen laten schieten. Geen ukelele: een gitaar. Dan doe je niet eens alsof je wilt leren van je reis—dan ben je je reis aan het leren hoe vet jij bent.

Echte neushoorns! Weer een stapje dichter bij de zin van het leven.

Hou op met zeggen dat we wijzer worden van reizen. Reizen is niets anders dan met een groepje toevallige gemaksvrienden een toeristische rails afgaan die ons van attractie naar attractie brengt. We nemen foto’s van uitzichten, tempels, neushoorns, oude schakende mannetjes en zielige kindertjes omdat we die thuis niet hebben. Op zich niks mis mee. Maar volgens de backpackersbijbel staan deze kiekjes gelijk aan experience points voor onze spirituele groei. En dat is onzin. Het zijn nepervaringen. We misbruiken het land als onze persoonlijke, niet bestaande spirituele safari. We reizen door het land en kieken minderjarige armbandverkopers en neushoorns omdat zij ons op de een of andere manier tot betere personen maken. Moeten maken. En we vertellen anderen ook dat ze weg moeten, want als maar genoeg mensen geloven dat een reiziger meer is dan een toerist, dan geloven wij er zelf ook in.

http://m.vice.com/nl/read(...)orizon-helemaal-niet
pi_134142760
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:32 schreef kikoooooo het volgende:
Je huiskamer of Facebook-profiel is niet compleet zonder een foto van je hurkende zelf bij een derdewereldkind met ongewassen haar en gaten in zijn T-shirt. Je moet je horizon verbreden en jezelf tegenkomen om tot een betere versie van jezelf te komen—dat willen lifestylemagazines en Montessorischolen ons tenminste door de strot duwen. Ik heb ook dat rondje Afrika/Zuidoost Azië gedaan, en het enige dat ik ervan heb geleerd is dat backpackers vooral doen alsof ze wat leren. Wie haalt het in godsnaam in zijn hoofd om te denken dat je een beter mens wordt van het bezoeken van arme landen alsof het toeristische attracties zijn, behalve dan een over het paard getrokken Westerling? En waarom blijven deze mensen ons vertellen dat we moeten reizen voor onze eigen ontwikkeling?

Een van de soorten backpackers die zichzelf een beter mens vindt dan jij, is de bekrompen, diepzinnige hippie, die van hostel naar hostel gaat om bier te drinken op de binnenplaatsjes. Daar vuurt hij of zij vaste vragenlijstjes op andere reizigers af. Waar kom je-, hoe lang ben je-, waar ga je-, waar was je-, -vandaan, -hier, -naartoe, -als laatst? Terwijl je bezig bent met het voor de negentiende keer beantwoorden van dit riedeltje persen ze hun eigen avonturen tussen je verhalen door. Avonturen die ze buiten de reisgidsen om hebben beleefd, want ze haten de reisgidsen, want reisgidsen zijn een vorm van onderdrukking, kijk maar naar de film Zeitgeist. Je knikt maar gewoon met je hoofd terwijl je je wegdromend afvraagt of de dreadlock en de Indiase pofbroek misschien het anti-onderdrukkingstenue vormen, want ze dragen het allemaal. Ondertussen kijk je om je heen, op zoek naar een Duitse exchange student, die je in bed hoopt te lullen met verhalen over je beroving.

De tweede soort is de Maaike, de burgertrut of het door liefdesverdriet gepijnigde meisje, dat naar Tibet gaat om drie weken haar mond te houden in een klooster. Dat doet haar spirituele dingen realiseren, maar dat boeit verder niet: zolang ze achteraf maar vaak genoeg kan vertellen dat ze drie weken lang niets heeft gezegd. Ook geeft de Maaike zo’n 1.400 euro aan ouderlijk geld aan een vrijwilligerswerkorganisatie, en maakt zij daar mensen blij met haar moederlijke aanwezigheid. Vervolgens wordt de Maaike tot haar vijfendertigste nooit meer echt verliefd omdat de mannen aan een uitgebreid eisenpakket moeten voldoen, en zowel avontuurlijk, grappig, knap, ambitieus als reislustig moeten zijn. Ambitieus zijn en maanden niets anders doen dan je laten 'inspireren' door tuktukchauffeurs, vastgeketende tijgers aaien en de Lonely Planet niet lezen gaat niet samen, Maaike.

De derde soort backpacker is de rusteloze nomade en verslaafd aan het nieuwe. Deze is al zo lang weg, soms wel jaren, dat hij geen plek meer heeft om thuis te noemen. Ze komen bijvoorbeeld uit Georgië en presteren het om in een supermarkt in Kudelstaart nieuwigheid op te snuiven omdat ze na tien jaar rondtrekken geen benul meer hebben van wat de moeite waard is. Erg veel last heb je niet van deze mensen, want hun EQ is door de oppervlakkige gesprekken van de afgelopen jaren zo afgestompt dat ze niet veel meer kunnen dan “Yeah” en “Amazing” mompelen, met het enthousiasme van iemand die een leverworst bestelt bij De Over-Datum Slager. Ze hebben geen ziel, want ze hebben geen innerlijke of letterlijke plek om hun herinneringen te bewaren.

De clichématige diepzinnigheid die de backpackers rondstrooien kan ik onderhand ook uit mijn sok rollen. Je moet binnen drie vragen een bruggetje hebben geslagen naar de zin van het leven, wat voor backpackers bijna een geïnstitutionaliseerde religie is. Als je hun vrijheidsregels breekt dan ben je meteen een kapitalist die een hekel heeft aan gezelligheid rondom een kampvuur met zielvolle douchebagzangers, die naast hun backpack een gitaar meezeulen, omdat ze de kans om erop te spelen niet willen laten schieten. Geen ukelele: een gitaar. Dan doe je niet eens alsof je wilt leren van je reis—dan ben je je reis aan het leren hoe vet jij bent.

Hou op met zeggen dat we wijzer worden van reizen. Reizen is niets anders dan met een groepje toevallige gemaksvrienden een toeristische rails afgaan die ons van attractie naar attractie brengt. We nemen foto’s van uitzichten, tempels, neushoorns, oude schakende mannetjes en zielige kindertjes omdat we die thuis niet hebben. Op zich niks mis mee. Maar volgens de backpackersbijbel staan deze kiekjes gelijk aan experience points voor onze spirituele groei. En dat is onzin. Het zijn nepervaringen. We misbruiken het land als onze persoonlijke, niet bestaande spirituele safari. We reizen door het land en kieken minderjarige armbandverkopers en neushoorns omdat zij ons op de een of andere manier tot betere personen maken. Moeten maken. En we vertellen anderen ook dat ze weg moeten, want als maar genoeg mensen geloven dat een reiziger meer is dan een toerist, dan geloven wij er zelf ook in.

Er zijn veel meer mensen die zich helemaal niet wijs voelen door het reizen, maar die gewoon gaan omdat ze het leuk vinden.

Door jaloerse thuisblijvers wordt dan maar zo'n tekst geschreven.

Wil niet zeggen dat het nooit van toepassing is, zelf ook ooit een klacht over Afrikameisjes met negertjes op hun arm geschreven. Je moet niet diepzinnig gaan doen over iets dat helemaal niet diepzinnig is.

Neemt niet weg dat je per definitie maar moet gaan zitten zaniken over mensen die gaan reizen.
pi_134142904
Mag iedereen toch lekker zelf weten wat voor vakantie 'ie doet?
  woensdag 11 december 2013 @ 10:41:00 #45
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134142931
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:26 schreef Badger. het volgende:

[..]

Nee, maar juist daar gaat de klacht over. Mensen die zelf iets niet doen, maar wel ridiculiseren dat anderen dit wel doen.
Ach, dat is ook prima. De typische burgerlul die niet verder komt dan zijn hbo cursus bedrijfskunde, een bijbaantje bij pepperminds en oprecht denkt dat Ajax - Barcelona een van de mooiste momenten van zijn leven was hebben wij in deze samenleving ook nodig. Dat die verder niet van de zolderkamer afkomt houdt hem ook lekker van de straat.

Natuurlijk stelt dat hele backpacken geen ene fuck voor, althans een stuk minder dan dat je op 18 jarige leeftijd zelf denkt. Maar daar is ook weer niets mis mee, je moet het niet groter of kleiner maken dan het is. Ik kan het ook iedereen aanraden om even een jaartje bier te gaan drinken in een zonnig land na de middelbare school i.p.v meteen door te stomen naar de onderwijsfabrieken waar het al vol zit met kleurloze tieners en twintigers.

De ervaringen die je op doet zijn niet echt uniek meer te noemen, maar wel gewoon lekker geijkt. Als rasconformist kan ik daar alleen maar heel gelukkig van worden.
--
pi_134143030
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:26 schreef Badger. het volgende:

[..]

Dat snap ik, maar jij doet hetzelfde over mensen die thuisblijven. Alsof iedereen die niet gaat backpacken op de manier waarop jij het hebt gedaan het verkeerd doet. En alsof iedereen die niet op reis gaat backpackers afzeikt.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:46:27 #47
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_134143066
Ik weet het niet.

Het is vaak alle aandacht die ze op zich vestigen en al die verslagen op die websites.
Fijn dat je nu in Australië bent, maar ga dan niet hier ook nog eens alle aandacht opeisen.
Op een gegeven moment weten we het allemaal wel dat je weg bent.

Voor de rest interesseert het me geen zier wat iedereen doet.
  woensdag 11 december 2013 @ 10:48:35 #48
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_134143120
quote:

_O_

De vice rebel! Heerlijk, wat een type is dat. Middenklasse jongeren die zichzelf bewuster en open minder vinden dan al die andere middenklasse jongeren die exact hetzelfde doen als hij maar dan net niet goed. Type dat mekkert dat Sziget te commercieel is geworden en te veel net niet volk aantrekt maar er toch gewoon heengaat om zogenaamd dat ene obscure kutbandje te zien. Mensen die zo weinig in touch zijn met hun eigen identiteit dat zij de massa als een serieuze bedreiging voor hun eigen zijn beschouwen.
--
pi_134143230
Het interesseert mij persoonlijk geen hol wat iedereen doet voor zijn vakantie. Ga je de hele vakantie op je kont op het strand liggen? Prima hoor. Of ga je liever backpacken: een jaar geld sparen om dan ergens anders rond te banjeren met minder dan wat je thuis hebt. Mij best.

En het is zo mensen dingen leren op reis. Je ziet tenslotte wat. Of je nou leert dat je van de lokale sletjes alleen maar jeuk krijgt of dat je gevoelig voor buitenlands eten bent, je het liefst op een Nederlandse camping staat met Franse Bauer drnaast, je leert sowieso iets.

Maar ga het me alsjeblieft niet ongevraagd vertellen zeg. Pleur lekker op met je reisverslagen of met je verplicht foto's kijken ( :r ). Als ik het interessant vindt vraag ik er wel naar.

Dat standaard beoordelen van andermans (of je eigen) vakanties.
Oh.
pi_134143300
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:53 schreef Nat-Water het volgende:
Maar ga het me alsjeblieft niet ongevraagd vertellen zeg. Pleur lekker op met je reisverslagen of met je verplicht foto's kijken ( ). Als ik het interessant vindt vraag ik er wel naar.
Typisch. Iemand volgen op facebook of ergens anders. Maar als ze iets te melden hebben dan is het
niet goed.

Of komen ze thuis bij je langs met hun reisverslag in de hand?
pi_134143368
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:55 schreef Godtje het volgende:

[..]

Typisch. Iemand volgen op facebook of ergens anders. Maar als ze iets te melden hebben dan is het
niet goed.

Ik heb geen Facebook ;). Sowieso ben ik niet kapot van social media. En wat er gebeurt is dat mensen inderdaad letterlijk met een USB stick langskomen, of je de link van hun reisdagboek doormailen :')
Oh.
pi_134143410
#&%@#%^ smerige kuthippies
pi_134143435
Niets mis met backpackers. Ik lach ze alleen wel uit als ze doen alsof ze 'wild backpacken' terwijl ze met hun macbook pro, dure zonnebril en ipad bij de hand alleen maar de bekendste hotspots opzoeken en na 8en niet meer zonder begeleiding hun wifi-connected hostel uitkomen.....
pi_134143513
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:58 schreef Nat-Water het volgende:
En wat er gebeurt is dat mensen inderdaad letterlijk met een USB stick langskomen
Dat zijn de vrienden die jij hebt uitgezocht. Nieuwe vrienden zoeken als ze niet bevallen?
pi_134143560
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:03 schreef Godtje het volgende:

[..]

Dat zijn de vrienden die jij hebt uitgezocht. Nieuwe vrienden zoeken als ze niet bevallen?
Ik zal het even aan m'n familie doorgeven :)
Oh.
  woensdag 11 december 2013 @ 11:12:03 #56
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_134143739
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:55 schreef Godtje het volgende:

[..]

niet goed.

Dit. _O_
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_134143814
Heel hip gaan backpacken met de centen van pa en ma. Stoer man.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_134143840
Ik kom die haat eigenlijk nooit zo tegen. Behalve hier dan :').
pi_134143849
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:39 schreef niels0 het volgende:
Mag iedereen toch lekker zelf weten wat voor vakantie 'ie doet?
NEIN!!!!!!!!!!
  woensdag 11 december 2013 @ 11:18:37 #60
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_134143929
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:15 schreef boekenplank. het volgende:
Ik kom die haat eigenlijk nooit zo tegen. Behalve hier dan :').
Jarlours die msnen hier
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_134143998
quote:
14s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:15 schreef .PRISM het volgende:

[..]

NEIN!!!!!!!!!!
Rustig maar. Eind Januari ga ik naar Duitsland, OberAllgäu. Nach dem schnee. :Y
pi_134144034
Ik kijk gewoon Erica op Reis en Scam City, ik kom dus overal. Een echte wereldburger met mayo.
pi_134144164
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:22 schreef Nober het volgende:
Ik kijk gewoon Erica op Reis en Scam City, ik kom dus overal. Een echte wereldburger met mayo.
Dat scam city is zo kk slecht en nep :')
pi_134144305
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:28 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Dat scam city is zo kk slecht en nep :')
Tsjechië, toen hij met de taxi in een of andere bar werd gedropt en pas mocht vertrekken nadat hij een flink bedrag had betaald was nep?

Brazilië, toen hij op het strand lag en zijn spullen werden gestolen via een afleidingsmanoeuvre was nep?

Enzovoorts.
pi_134144327
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Tsjechië, toen hij met de taxi in een of andere bar werd gedropt en pas mocht vertrekken nadat hij een flink bedrag had betaald was nep?

Brazilië, toen hij op het strand lag en zijn spullen werden gestolen via een afleidingsmanoeuvre was nep?

Enzovoorts.
Alle programma's op NGC en Discovery zijn scripted man. Misschien dat er soms wat echt is, maar jij gelooft serieus dat iemand die naar 20 steden op vakantie gaat in ELKE stad minstens 8 keer gescammed wordt? :')
pi_134144349
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:35 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Alle programma's op NGC en Discovery zijn scripted man. Misschien dat er soms wat echt is, maar jij gelooft serieus dat iemand die naar 20 steden op vakantie gaat in ELKE stad minstens 8 keer gescammed wordt? :')
Alles wat gefilmd wordt en uitgezonden wordt op TV is nep, dat weet toch iedereen.
Oh.
pi_134144359
Hoi TS,

Tof dat je hier tijd voor hebt :) Hier wordt echter hard gewerkt, 7/7. Geen tijd, altijd gehaast.

Time is money,

Gr. Gr.

Fushia2
  woensdag 11 december 2013 @ 11:37:22 #68
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_134144376
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:34 schreef Nober het volgende:

[..]

Enzovoorts.
Bizar dat het hem zo vaak overkomt zeg. Mij in jaren aan reistijd nog nooit overkomen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_134144407
Kga over een tijdje voor minimaal een jaar weg, HIP!
Wir tanzen im viereck
Wir tanzen konzentriert
pi_134144450
quote:
2s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:35 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:37 schreef Dven het volgende:

[..]

Bizar dat het hem zo vaak overkomt zeg. Mij in jaren aan reistijd nog nooit overkomen.
Hij zoekt het dan ook wel op.
  woensdag 11 december 2013 @ 11:43:09 #71
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_134144505
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:40 schreef Nober het volgende:

[..]

[..]

Hij zoekt het dan ook wel op.
Ik heb maanden lang in parkjes en op stranden van de grotere steden in Europa geslapen. Nooit wat voorgevallen. Ik woon nu in Bulgarije en lift dikwijls door het land, of het nu dag of nacht is. Nooit wat voorgevallen. Ik blijf het dus bijzonder vinden dat het hem binnen een paar weken wel veelvuldig lukt.
pi_134144797
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:53 schreef Nat-Water het volgende:
Het interesseert mij persoonlijk geen hol wat iedereen doet voor zijn vakantie. Ga je de hele vakantie op je kont op het strand liggen? Prima hoor. Of ga je liever backpacken: een jaar geld sparen om dan ergens anders rond te banjeren met minder dan wat je thuis hebt. Mij best.

En het is zo mensen dingen leren op reis. Je ziet tenslotte wat. Of je nou leert dat je van de lokale sletjes alleen maar jeuk krijgt of dat je gevoelig voor buitenlands eten bent, je het liefst op een Nederlandse camping staat met Franse Bauer drnaast, je leert sowieso iets.

Maar ga het me alsjeblieft niet ongevraagd vertellen zeg. Pleur lekker op met je reisverslagen of met je verplicht foto's kijken ( :r ). Als ik het interessant vindt vraag ik er wel naar.

Dat standaard beoordelen van andermans (of je eigen) vakanties.
Mooie middenmoot van dit topic. Sluit ik me daarom volledig bij aan.

Heel mooi als je de tijd en geld hebt om zo'n leuk reisje te maken :) , maar geen enkele reden om je beter te voelen dan mensen die deze tijd anders gebruikt hebben. Als je het gevoel hebt dat je je tijd beter hebt gebruikt dan iemand die een half jaar lang op zijn zolderkamer heeft zitten blowen en aan zijn pik heeft zitten trekken, tot daar aan toe. Verder dan dat wordt het vervelend.
Soms
  woensdag 11 december 2013 @ 12:15:09 #73
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_134145491
Mensen gaan toch graag naar mooie gebieden omdat het mooi is? Ik erger me alleen aan Nederlanders als ze vervelend zijn net zoals ik me erger aan mensen van andere nationaliteiten als ze vervelend zijn.

Als ik op reis ga dan ga ik ook naar plekken waar veel mensen komen omdat er iets moois te zien moet zijn.
reset
pi_134146132
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 11:43 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik heb maanden lang in parkjes en op stranden van de grotere steden in Europa geslapen. Nooit wat voorgevallen. Ik woon nu in Bulgarije en lift dikwijls door het land, of het nu dag of nacht is. Nooit wat voorgevallen. Ik blijf het dus bijzonder vinden dat het hem binnen een paar weken wel veelvuldig lukt.
dus het bestaat niet omdat jij het nog nooit hebt meegemaakt..
jaja..
pi_134146160
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:37 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

jaja..
dus het komt overal en altijd voor omdat het op TV is geweest..
jaja...
Oh.
pi_134146298
quote:
Je huiskamer of Facebook-profiel is niet compleet zonder....

wel grappig stukje, als je aan het reizen bent loopt er inderdaad ook altijd wel ergens een zuur typetje rond, die geen idee heeft waarom ie daar is. die alles en iedereen maar vervelend vindt, maar toch doorgaat omdat ie dus dacht dat ie zichzelf zou gaan vinden. helaas viel het tegen, en vond ie alleen maar een versie van zichzelf waar iedereen een helkel aan heeft.

uiteindelijk geeft ie het dan op en blijft de rest van zn leven een vervelend zuur typetje, die zure stukjes gaat schrijven over anderen die wel zichzelf weten te ontplooien door zich los te maken van hun vertrouwde omgeving.
pi_134146344
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

wel grappig stukje, als je aan het reizen bent loopt er inderdaad ook altijd wel ergens een zuur typetje rond, die geen idee heeft waarom ie daar is. die alles en iedereen maar vervelend vindt, maar toch doorgaat omdat ie dus dacht dat ie zichzelf zou gaan vinden. helaas viel het tegen, en vond ie alleen maar een versie van zichzelf waar iedereen een helkel aan heeft.

uiteindelijk geeft ie het dan op en blijft de rest van zn leven een vervelend zuur typetje, die zure stukjes gaat schrijven over anderen die wel zichzelf weten te ontplooien door zich los te maken van hun vertrouwde omgeving.
Je herkende jezelf in het stukje en gaat nu boos om je heenslaan? :')
pi_134146392
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:46 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Je herkende jezelf in het stukje en gaat nu boos om je heenslaan? :')
jij herkent jezelf in mijn stukje?
  woensdag 11 december 2013 @ 12:57:44 #79
16918 flipsen
Argentinie-specialist!
pi_134146645
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:15 schreef Individual het volgende:
Mensen gaan toch graag naar mooie gebieden omdat het mooi is? Ik erger me alleen aan Nederlanders als ze vervelend zijn net zoals ik me erger aan mensen van andere nationaliteiten als ze vervelend zijn.

Als ik op reis ga dan ga ik ook naar plekken waar veel mensen komen omdat er iets moois te zien moet zijn.
Kuddedier! En zeker ook met het geld van je pa en ma :')
Ik hou me bezig met het organiseren van reizen naar Argentinie, Chili en Peru voor Tipica Reizen.
  woensdag 11 december 2013 @ 13:00:52 #80
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_134146743
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:57 schreef flipsen het volgende:

[..]

Kuddedier! En zeker ook met het geld van je pa en ma :')
Als pa&ma me een frikandelmenu aanbieden op een warm en zonnig Australisch strand zeg ik niet nee. ^O^
reset
  woensdag 11 december 2013 @ 13:11:25 #81
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_134147068
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:37 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

jaja..
Als jij dat uit mijn tekst denkt te halen dan moet je dat vooral blijven denken.
pi_134147096
Ik ben lekker naar Amerika geweest.

Kom haten dan.
*O* *O* *O* *O* POEPTOPIC!!! *O* *O* *O* *O*
pi_134147121
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:48 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

jij herkent jezelf in mijn stukje?
Nee, want ik schrijf geen columns.
pi_134147159
Wat ik leer op reis houd ik lekker voor mezelf, maar ik vertel wel wanneer het maar kan over mijn Indiana Jones-esque avonturen.
pi_134147193
quote:
16s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:12 schreef Spuitkak het volgende:

[ afbeelding ]

Kom haten dan.
Nee, je hebt een plaatje van internet gekopieerd en op FOK! gepost. Wel vergelijkbaar.
Oh.
pi_134147230
quote:
16s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:12 schreef Spuitkak het volgende:

[ afbeelding ]

Kom haten dan.
Ik ook.
pi_134148029
quote:
1s.gif Op woensdag 11 december 2013 13:12 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee, want ik schrijf geen columns.
ik heb geen dreads.
pi_134148404
Ik neem gewoon wat LSD en ga op reis door mezelf *)
  woensdag 11 december 2013 @ 13:59:10 #89
318352 Raap
Maakt dingen mee
pi_134148584
als niet-backpacker heb je inderdaad maar een treurig bestaan
leuk
pi_134149447
De echte backpackers gaan dood of verliezen een teen. Into the wild, dat was een echte backpacker.
Die backpackers van tegenwoordig hebben alles verzekerd en zijn voorzien van de nieuwste telefoons met GPS, geld tekort dan maakt mama wel wat over. :')

Toen ik nog jong was ging ik met 100 gulden en een open ticket naar Griekenland zonder daar zekerheden te hebben, had geen woonruimte of werk geregeld maar alles is goedgekomen, 2 maanden gewerkt,lol gehad, pak slaag gehad en wat van het land en de vrouwen gezien. Zeer geslaagd. Ook mindere dagen gehad en dan sliep ik in een van de vele onafgebouwde hotels.
pi_134149512
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:09 schreef controlaltdelete het volgende:
de bp
:')
pi_134155743
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:32 schreef Badger. het volgende:

Maar wat doen deze mensen zelf vaak? Een beetje bij een studentenvereniging zitten, beetje hangen op de universiteit, beetje voetballen, beetje uitgaan, op vakantie naar Ibiza jaar in jaar uit, een beetje prominent doen.

5 Jaar geleden heb ik zelf ook zo'n reis gemaakt, en de meeste van mijn vrienden zeiden : Veel plezier, maar zelf zal ik zoiets eigenlijk niet hoeven. Vermoedelijk zijn zij het soort mensen dat hier op het forum lopen te zeiken op backpacken. Maar wat hebben die vrienden dan gedaan? Elke week uit in het cooldown cafe, al drie dagen vantevoren jezelf verheugen op AC Milan - Ajax, in het weekend met je vriendin een filmpje kijken op de bank, lekker op een terrasje zitten in schubbekutteveen..
Is toch prima als ze daar gelukkig mee zijn?
pi_134157492
In tegenstelling tot TS vind ik het wel degelijk een bekrompen gedachte om altijd maar in het (uitgaans)leventje rondom je geboorteplaats te verblijven, op je 23e kinderen te krijgen en samen te gaan wonen, fulltime te gaan werken om op 20 december op je Facebook te plaatsen dat je eindelijk bijna een weekje kerstvakantie hebt.

Ik zal anderen nooit ongevraagd vermoeien met mijn reisavonturen (''Ja in Japan waar ik laatst was doen ze het heel anders, veel beter, ik heb daar zoveel meegemaakt en gezien dat ik er een wijzer mens van ben geworden *kots*''), Ik vind mezelf niet beter dan die andere mensen, want zelf schiet ik op andere vlakken weer tekort. Zo heb ik amper spaarcenten en kan ik voorlopig nog geen eigen huis kopen, terwijl mijn neef die 23 is en al vanaf zijn 16e als tuinman werkt dit wel kan..

Maar zo veel mensen uit mijn geboortedorp die daar gewoon altijd maar een beetje blijven hangen. Tot in de eeuwigheid op zondagochtend bij de lokale voetbalclub op het veld staan om 10 uur 's ochtends, keihard werken om in de zomer steevast een weekje naar Bodrum te gaan. Een vriendje of vriendinnetje krijgen uit dezelfde woonplaats, of een dorpje eromheen. Nooit iets gezien van de wereld, maar ook totaal niet weten wat er zich überhaupt afspeelt in de rest van de wereld, behalve als het in hart van Nederland is geweest.
pi_134158577
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:17 schreef Aiciu het volgende:
Viese barebacker
Ja wie gaat er nou barebacken down under, terechten klagd
pi_134159879
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:20 schreef perezoso het volgende:
De echte backpackers gaan dood of verliezen een teen. Into the wild, dat was een echte backpacker.
Die backpackers van tegenwoordig hebben alles verzekerd en zijn voorzien van de nieuwste telefoons met GPS, geld tekort dan maakt mama wel wat over. :')

Toen ik nog jong was ging ik met 100 gulden en een open ticket naar Griekenland zonder daar zekerheden te hebben, had geen woonruimte of werk geregeld maar alles is goedgekomen, 2 maanden gewerkt,lol gehad, pak slaag gehad en wat van het land en de vrouwen gezien. Zeer geslaagd. Ook mindere dagen gehad en dan sliep ik in een van de vele onafgebouwde hotels.
echte backpackers gaan lopen naar griekenland zonder geld en zonder baggage. en dansen op straat voor geld.
pi_134160065
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:20 schreef Blastoise het volgende:
In tegenstelling tot TS vind ik het wel degelijk een bekrompen gedachte om altijd maar in het (uitgaans)leventje rondom je geboorteplaats te verblijven, op je 23e kinderen te krijgen en samen te gaan wonen, fulltime te gaan werken om op 20 december op je Facebook te plaatsen dat je eindelijk bijna een weekje kerstvakantie hebt.

Ik zal anderen nooit ongevraagd vermoeien met mijn reisavonturen (''Ja in Japan waar ik laatst was doen ze het heel anders, veel beter, ik heb daar zoveel meegemaakt en gezien dat ik er een wijzer mens van ben geworden *kots*''), Ik vind mezelf niet beter dan die andere mensen, want zelf schiet ik op andere vlakken weer tekort. Zo heb ik amper spaarcenten en kan ik voorlopig nog geen eigen huis kopen, terwijl mijn neef die 23 is en al vanaf zijn 16e als tuinman werkt dit wel kan..

Maar zo veel mensen uit mijn geboortedorp die daar gewoon altijd maar een beetje blijven hangen. Tot in de eeuwigheid op zondagochtend bij de lokale voetbalclub op het veld staan om 10 uur 's ochtends, keihard werken om in de zomer steevast een weekje naar Bodrum te gaan. Een vriendje of vriendinnetje krijgen uit dezelfde woonplaats, of een dorpje eromheen. Nooit iets gezien van de wereld, maar ook totaal niet weten wat er zich überhaupt afspeelt in de rest van de wereld, behalve als het in hart van Nederland is geweest.
ik vertel atijd wel mn reisavonturen aan iedereen. ik moet ook hun kantoor- en baby avonturen aanhoren, toch.. dan zie je mensen ook niet denken, ojee zal ik wel wat vertellen, anders vinden ze me misschien wel een vervelende office/ baby packer.
pi_134161162
Geen hekel aan backpackers an sich, idd wel aan de 'kijk mij nou' houding die gewoon wat vaker voor lijkt te komen onder die groep. Alsof ze continu moeten bewijzen dat ze wat voorstellen / beter zijn dan anderen. Doe vooral waar je zin in hebt maar val mij er niet ongevraagd mee lastig.
pi_134161624
Het afzeiken komt ook een beetje door hun houding nadat ze weer terug zijn. Misschien is het jaloezie, misschien is het simpelweg irritant. Verschilt per situatie.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_134163267
quote:

Geschreven door een zolderkamerautist dit _O-
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_134163325
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 12:44 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

_O_
  woensdag 11 december 2013 @ 20:50:56 #101
333374 Lithia
Too serious
pi_134163506
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 20:47 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Geschreven door een zolderkamerautist dit _O-
Hij is echt in iedere topic aanwezig als het om topics als deze gaat. Zit echt diep.
Op dinsdag 13 november 2012 21:54 schreef tong80 het volgende:
Ik laat je kreunen en smeken naar genade als ik je achterlangs neem.
:P
pi_134171213
goed topic
pi_134178406
Ik lees soms als ik me verveel (en veel gezeik aan mn kop heb) wel eens random reisverslagen van mensen die op reis gaan op waarbenjij.nu..

Veel van die verslagen gaan inderdaad over Australië, en het leuke is dat 9 van de 10 reizen precies hetzelfde gaan.

Ze gaan met Australian Backpackers, ze ontmoeten op Schiphol en de groep is heel leuk. Dan gaan ze vliegen, en hebben ze op de stopover in Bangkok een heel fijn hotel en hebben al gauw de eerste biertjes opengetrokken. Daarna door naar Sydney, en wat gaaf om er ''dan toch echt'' te zijn.. Gday mate, no worries. Superlatieven schieten te kort. Film kijken op het grootste buitenscherm ter wereld, bankpasje activeren in de mooiste bank ter wereld. Dolfijnen zien zwemmen van de meest zeldzame dolfijnensoort ter wereld..

Daarna gaan BBQen, en op die barbecue lag krokodil en emoe, maar het smaakte allemaal gewoon naar kip haha. Daarna nog uitgeweest met ''de groep'' naar een barretje, waar een livebandje speelde. Echt de beste die je ooit gehoord hebt, etc etc..

Volgens mij is het allemaal zo slecht nog niet bedoeld. Natuurlijk is het enorm lekker naïef allemaal, maar de meeste van dat soort backpackers voelen zich heus niet zo wijs. Ze denken wel (even) dat ze speciaal zijn, maar dat is vooral omdat ze zelf iets doen waar ze heel erg druk mee bezig zijn geweest lange tijd...
pi_134178427
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 01:11 schreef TommyVercetti het volgende:
Ik lees soms als ik me verveel (en veel gezeik aan mn kop heb) wel eens random reisverslagen van mensen die op reis gaan op waarbenjij.nu..

Veel van die verslagen gaan inderdaad over Australië, en het leuke is dat 9 van de 10 reizen precies hetzelfde gaan.

Ze gaan met Australian Backpackers, ze ontmoeten op Schiphol en de groep is heel leuk. Dan gaan ze vliegen, en hebben ze op de stopover in Bangkok een heel fijn hotel en hebben al gauw de eerste biertjes opengetrokken. Daarna door naar Sydney, en wat gaaf om er ''dan toch echt'' te zijn.. Gday mate, no worries. Superlatieven schieten te kort. Film kijken op het grootste buitenscherm ter wereld, bankpasje activeren in de mooiste bank ter wereld. Dolfijnen zien zwemmen van de meest zeldzame dolfijnensoort ter wereld..

Daarna gaan BBQen, en op die barbecue lag krokodil en emoe, maar het smaakte allemaal gewoon naar kip haha. Daarna nog uitgeweest met ''de groep'' naar een barretje, waar een livebandje speelde. Echt de beste die je ooit gehoord hebt, etc etc..

Volgens mij is het allemaal zo slecht nog niet bedoeld. Natuurlijk is het enorm lekker naïef allemaal, maar de meeste van dat soort backpackers voelen zich heus niet zo wijs. Ze denken wel (even) dat ze speciaal zijn, maar dat is vooral omdat ze zelf iets doen waar ze heel erg druk mee bezig zijn geweest lange tijd...
Je moet niet zo veel lezen met je fantasierijk innerlijk :')
pi_134178756
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:39 schreef Nat-Water het volgende:
Je backpackt toch omdat je het zelf leuk vindt en niet vanwege wat andere mensen ervan vinden. Toch?
Dus wat maakt het jou dan uit.
Waar haal je vandaan dat TS het doet omdat anderen het niet leuk vinden? |:(

TS geeft alleen zijn mening over het geklaag / het afkraken van backpackers.
Krekker is de bom!
pi_134178816
quote:

Dat is dan weer bekrompen van jou. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften. Ik moet er niet aan denken niks van de wereld gezien te hebben, maar ik ben dan ook nieuwsgierig van aard, vooral naar andere culturen.

Maar er zijn ook genoeg mensen die zich helemaal niet prettig voelen in een andere omgeving. Die genieten bijvoorbeeld het meest van lekker veilig thuis zitten. Moeten ze vooral doen dan, zou ik zeggen.
Krekker is de bom!
pi_134179453
Ach, je kunt het de thuisblijvers ook niet kwalijk nemen. Voordat ik lange tijd wegging om te reizen, wist ik ook niet wat me te wachten stond. Ik had gehoord dat zoiets gaaf was en goed kon zijn voor je ontwikkeling, maar om heel eerlijk te zijn had ik geen flauw idee wat me te wachten stond. Ik was ook niet super enthousiast van tevoren. Ik dacht gewoon van "het gaat vast wel leuk zijn".

En dan kom je daar aan en dan ben je daar en je hebt gewoon een fucking vette tijd en t heeft al mijn verwachtingen overtroffen en ik ben er ook nog door veranderd als persoon. Moet ik nu me nu schuldig voelen omdat ik de meest geweldige ervaring van mn leven heb gehad? Dacht het niet :')
pi_134179490
quote:
4s.gif Op donderdag 12 december 2013 03:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ach, je kunt het de thuisblijvers ook niet kwalijk nemen. Voordat ik lange tijd wegging om te reizen, wist ik ook niet wat me te wachten stond. Ik had gehoord dat zoiets gaaf was en goed kon zijn voor je ontwikkeling, maar om heel eerlijk te zijn had ik geen flauw idee wat me te wachten stond. Ik was ook niet super enthousiast van tevoren. Ik dacht gewoon van "het gaat vast wel leuk zijn".

En dan kom je daar aan en dan ben je daar en je hebt gewoon een fucking vette tijd en t heeft al mijn verwachtingen overtroffen en ik ben er ook nog door veranderd als persoon. Moet ik nu me nu schuldig voelen omdat ik de meest geweldige ervaring van mn leven heb gehad? Dacht het niet :')
^O^
  donderdag 12 december 2013 @ 06:16:05 #109
207884 Heremeteit
alweer een poort
pi_134179629
quote:

Had je maar moeten werken in Japan. Met een beetje opleiding heb je je neef binnen no time "ingehaald".

Meer OT: ik kijk op iedereen neer die in een hostel verblijft en doet alsof 'ie dat leuk vindt. Vaak zijn dat wel backpackers. Prima als je geen geld hebt, dan heb ik alleen medelijden, maar types die doen alsof ze het leuk vinden om in de bedbugs en viezigheid te zitten, verdienen ook niet beter.
pi_134179636
quote:
1s.gif Op donderdag 12 december 2013 06:16 schreef Heremeteit het volgende:

[..]

Had je maar moeten werken in Japan. Met een beetje opleiding heb je je neef binnen no time "ingehaald".

Meer OT: ik kijk op iedereen neer die in een hostel verblijft en doet alsof 'ie dat leuk vindt. Vaak zijn dat wel backpackers. Prima als je geen geld hebt, dan heb ik alleen medelijden, maar types die doen alsof ze het leuk vinden om in de bedbugs en viezigheid te zitten, verdienen ook niet beter.
Wat een onzin :') meeste mensen komen daar voor de plek en de omgeving, niet voor het hostel.. waarom zou je dan het dubbele betalen als je 9 vd 10 keer een degelijk hostel kan vinden.
  donderdag 12 december 2013 @ 07:35:47 #111
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_134179871
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 10:22 schreef Banaan_ het volgende:
Zal eerlijk bekennen dat ik een beetje jaloers ben op je. Dat je dat durft. Ik zou zelf ook wel willen backpacken, maar niet alleen. Ik zou met iemand willen gaan die de weg een beetje kent, helaas ken ik niemand die zoiets zou willen doen, ken ook niemand met ervaring ;(

Maar backpackers haten snap ik niet echt, niemand heeft er last van.
Is het anders niet een idee om een dakloze dood te trappen?
pi_134181077
quote:

[..]

Ik heb hostels zelf juist altijd als heel gezellig ervaren. Sowieso hing onder de reizigers altijd een open, tolerante, vriendelijke sfeer, en in de gemeenschappelijke ruimte was het in vrijwel elk hostel altijd gezellig. Beetje ouwehoeren, biertje drinken, filmpje kijken, spelletje spelen.. Dat vond ik echt een openbaring vooral ten aanzien van hier in NL, in Amsterdam bijvoorbeeld waar ik woon. Iedereen vindt wat van elkaar. Corporale mensen vinden zichzelf te goed voor de rest, dan heb je de roeistudenten die zichzelf ook stoer voelen omdat ze in de zwaar 8 zitten, dan heb je nog weer studenten die in een of andere commissie zitten en zich daardoor weer wijs voelen..

Dat gevoel had ik daar totaal niet. Iedereen ging met iedereen om, geen schreeuwerds die aandacht zitten te vragen, geen opgefokte popi jopi's zoals je in Salou hebt, en meestal waren de kamers nog best wel heel erg prima eigenlijk..
  donderdag 12 december 2013 @ 09:29:29 #113
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_134181097
quote:
7s.gif Op donderdag 12 december 2013 06:19 schreef andreas612 het volgende:

[..]

Wat een onzin :') meeste mensen komen daar voor de plek en de omgeving, niet voor het hostel.. waarom zou je dan het dubbele betalen als je 9 vd 10 keer een degelijk hostel kan vinden.
Een hostel is een heel sociale omgeving met een common room waar je met mede reizigers praat, feestjes heb en dingen gaat ondernemen. Je hebt goede (80%) en slechte hostels (15%), maar je hebt ook de heel bijzondere speciale hostels (5%) waar de ervaring zo veel meer waard is dan 'gewoon een hotel'.

Voor zakenreizen zit ik altijd in een 4* of 5* hotel, maar als het een beetje meezit als ik prive reis een mooie hostel. De afgelopen jaren meer in hotels en appartementen gezeten omdat er geen hostels beschikbaar waren waar ik heen ging.. ;(

Van de Marriots, Hiltons, Best Westerns, etc kan ik er weinig herinneren, maar de goede hostels des te meer. :)
reset
pi_134191147
backpackers hebben geld bij zich
  donderdag 12 december 2013 @ 15:41:55 #115
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_134191314
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 09:29 schreef Individual het volgende:

[..]

Een hostel is een heel sociale omgeving met een common room waar je met mede reizigers praat, feestjes heb en dingen gaat ondernemen. Je hebt goede (80%) en slechte hostels (15%), maar je hebt ook de heel bijzondere speciale hostels (5%) waar de ervaring zo veel meer waard is dan 'gewoon een hotel'.

Voor zakenreizen zit ik altijd in een 4* of 5* hotel, maar als het een beetje meezit als ik prive reis een mooie hostel. De afgelopen jaren meer in hotels en appartementen gezeten omdat er geen hostels beschikbaar waren waar ik heen ging.. ;(

Van de Marriots, Hiltons, Best Westerns, etc kan ik er weinig herinneren, maar de goede hostels des te meer. :)
Helemaal mee eens, kan geen Best Western of Marriot meer zien :r

Heb ook met kantoor afgesproken dat ik zelf mijn hostel uit mag kiezen O+
pi_134191696
quote:
7s.gif Op woensdag 11 december 2013 09:38 schreef boem-dikkie het volgende:
Mensen die het niet meer zo tof vinden omdat iedereen het doet moet je sowieso niet serieus nemen.
pi_134191844
Zo'n terechte klacht. Van die mensen die een of ander verzonnen "ik wil mezelf leren kennen"-stereotype gebruiken als excuus om hun zolderkamer niet af te hoeven komen :')
Wtf, omdat er een paar hipsters zo praten, is direct iedereen zo? En al was het zo, waarom zou dat een reden zijn om zelf niet te reizen op je eigen manier?
pi_134191941
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 01:44 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Dat is dan weer bekrompen van jou. Niet iedereen heeft dezelfde behoeften. Ik moet er niet aan denken niks van de wereld gezien te hebben, maar ik ben dan ook nieuwsgierig van aard, vooral naar andere culturen.

Maar er zijn ook genoeg mensen die zich helemaal niet prettig voelen in een andere omgeving. Die genieten bijvoorbeeld het meest van lekker veilig thuis zitten. Moeten ze vooral doen dan, zou ik zeggen.
Toch denk ik dat het voor niemand z'n ontwikkeling kwaad kan om eens buiten je landsgrenzen te komen.Een keer zien dat Nederland niet de wereld is. Zeker voor kinderen is dat goed. Dat hoeft niet perse een wilde reis van een jaar door heel Azië te zijn, maar een vakantie naar Zuid-Frankrijk of een stedentrip naar Praag is daar ook al heel goed voor.
pi_134191974
quote:
4s.gif Op donderdag 12 december 2013 03:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:

^O^

Wel respect dat je gewoon ging, ondanks dat je eigenlijk niet eens verwachtte dat het geweldig zou zijn. Dat geeft wel aan dat je niet bang bent om uit je comfort zone te komen.
pi_134192240
quote:

[..]

Hostels zijn juist vaak heel gezellig. Niemand vindt de viezigheid leuk, maar wel het feit dat het daar heel erg makkelijk is nieuwe mensen te leren kennen. Ik ga best vaak in mn eentje op reis en dan is het juist gezellig om met iemand samen te eten.
For most of history, Anonymous was a woman.
pi_134193597
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:11 schreef -Buttercup het volgende:

[..]

Hostels zijn juist vaak heel gezellig. Niemand vindt de viezigheid leuk, maar wel het feit dat het daar heel erg makkelijk is nieuwe mensen te leren kennen. Ik ga best vaak in mn eentje op reis en dan is het juist gezellig om met iemand samen te eten.
Daarvoor hoef je niet naar een hostel. Ik heb zelf een half jaartje in een klein hotel gewoond en in de binnenplaats was het heel normaal dat iedereen met elkaar sprak. Ben dan ook vaak met andere gasten ergens wat wezen eten.
ROBODEMONS..................|:(
pi_134193642
quote:
0s.gif Op donderdag 12 december 2013 16:49 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Daarvoor hoef je niet naar een hostel. Ik heb zelf een half jaartje in een klein hotel gewoond en in de binnenplaats was het heel normaal dat iedereen met elkaar sprak. Ben dan ook vaak met andere gasten ergens wat wezen eten.
Nee, het hoeft niet in een hostel. Maar het kan wel heel makkelijk. Ik ga ook vaak couchsurfen, is nog een optie. Ik begrijp alleen dat mensen hostels wél heel leuk vinden, ondanks de viezigheid.
For most of history, Anonymous was a woman.
  woensdag 15 april 2015 @ 22:50:32 #123
230320 schoolstudent
Gezegend met kortpittig kapsel
pi_151727685
quote:

TVP waard deze. Kon zo geschreven zijn door een Fok!ker. _O_
  donderdag 16 april 2015 @ 17:25:20 #124
312215 Näsenbar
State of the Art.
pi_151747219
Komen er ook nog foto's van wereldverbeteraars in Nepal met platgespoten tijgers in dit topic?
Denk aan het milieu voordat u deze post print.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')