Voor iedereen. Want internet. En Google. Dat was er vroeger niet.quote:
Je zou toch denken dat meer informatie inhoudt dat je je beter kan wapenen...quote:Op woensdag 11 december 2013 18:20 schreef Klopkoek het volgende:
30 jaar geleden in het informatieloze tijdperk was het een stuk simpeler. Nu, met een hele datamining industrie liggen de machtsverhoudingen wat anders en is het niet zo moeilijk om mensen om de tuin te leiden.
Precies, nu zijn gebruikerservaringen zo even ge-Googled. Heeft me bijvoorbeeld al een aantal keren van een mogelijke overstap van energiemaatschappij behoed.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Je zou toch denken dat meer informatie inhoudt dat je je beter kan wapenen...
Dus jij hebt helemaal geen energieleverancier meer? Bij alle bedrijven op de wereld is er op internet wel iets negatiefs te vinden en in ieder geval vind je 1000x negatieve verhalen tegenover 1 positief verhaal voor 1 bedrijf of product.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:44 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Precies, nu zijn gebruikerservaringen zo even ge-Googled. Heeft me bijvoorbeeld al een aantal keren van een mogelijke overstap van energiemaatschappij behoed.
Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren omdat je door de bomen het bos niet meer ziet.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Jawel, ik zit al jaren bij Essent. Niet omdat die de goedkoopste zijn (volgens mij niet althans), maar omdat ik daar al jarenlang goede ervaringen mee heb. Dat is me ook wat waard.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dus jij hebt helemaal geen energieleverancier meer? Bij alle bedrijven op de wereld is er op internet wel iets negatiefs te vinden en in ieder geval vind je 1000x negatieve verhalen tegenover 1 positief verhaal voor 1 bedrijf of product.
https://www.google.nl/#q=essent+slechte+servicequote:Op woensdag 11 december 2013 20:56 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Jawel, ik zit al jaren bij Essent. Niet omdat die de goedkoopste zijn (volgens mij niet althans), maar omdat ik daar al jarenlang goede ervaringen mee heb. Dat is me ook wat waard.
Klopt, maar ik heb in mijn hele leven nog nooit hoeven te bellen naar hun, dus dat boeit me niet.quote:Veel energiemaatschappijen staan toch veel slechter bekend - met name vanwege hun belabberde serviceniveau,
Je moet ook hun alleen kiezen voor hun bonus en na 1 jaar weer wisselen. Dan is er niks aan de hand. Tarieven zijn niet belangrijk.quote:maar ook vanwege hun misleidende tarieven waarmee ze adverteren - dan denk ik met name aan de Nederlandse Energiemaatschappij, Budgetenergie, en zo zijn er nog een aantal die op het eerste gezicht aantrekkelijke alternatieven lijken, maar bij nadere bestudering helemaal niet voordelig zijn of anderzins een onverstandige keuze als energiemaatschappij (vanwege slecht service-niveau bijvoorbeeld).
Mijn ervaring is dat een uurtje googlen (of minder...) zeer veel bruikbare info oplevert. Maar ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen even goed werkt. Maar minder info meer wetenschap... dat staat voor mijn gevoel echt haaks op elkaar.quote:Op woensdag 11 december 2013 20:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zou eerder het tegenovergestelde beweren omdat je door de bomen het bos niet meer ziet.
30 jaar geleden zag je een leuke krantenadvertentie, kon je op je werk nog wat rondvragen en eens een praatje maken met de buurvrouw.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:20 schreef Klopkoek het volgende:
30 jaar geleden in het informatieloze tijdperk was het een stuk simpeler. Nu, met een hele datamining industrie liggen de machtsverhoudingen wat anders en is het niet zo moeilijk om mensen om de tuin te leiden.
Precies, de manieren waarop worden steeds sluwer. Ik merk het zelf ook dat ik soms opeens denk "maar wacht eens even.... dit wil ik helemaal niet". Ik ben jong en redelijk paranoia.. mijn ouders trappen er in.quote:Op woensdag 11 december 2013 18:20 schreef Klopkoek het volgende:
Ik vind het wel verbazingwekkend dat het dezelfde lieden zijn die normaal gesproken te suprematie van de commerciëlen tegenover PO verdedigen nu hun schouder ophalen en zeggen 'ach, is het gek dat ze op alle mogelijke manieren geld willen verdienen?'.
[..]
Een uur googlen doet de gemiddelde persoon niet, omdat te lang duurt en saai is.quote:Op woensdag 11 december 2013 21:33 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat een uurtje googlen (of minder...) zeer veel bruikbare info oplevert. Maar ik kan mij voorstellen dat het niet voor iedereen even goed werkt. Maar minder info meer wetenschap... dat staat voor mijn gevoel echt haaks op elkaar.
Ten eerste:quote:Op woensdag 11 december 2013 21:44 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
30 jaar geleden zag je een leuke krantenadvertentie, kon je op je werk nog wat rondvragen en eens een praatje maken met de buurvrouw.
Daaruit moest je dan halen of dat bedrijf van die mooie krantenadvertentie echt wel zo'n goede keus voor jouw situatie zou zijn.
Nu Google je even en heb je binnen een paar minuten allerlei gebruikerservaringen en waarderingen op je scherm staan. En die van de concurrenten/alternatieven.
Voor de diensten die door 'sloopdecrisis' worden aangeboden zijn zelfs vergelijkingssites te vinden die voor het gekozen product met een paar muisklikken en het invoeren van een paar simpele gegevens met een hele lijst van mogelijke aanbieders + prijzen + waarderingscijfers komen.
Binnen een paar minuten staat dankzij internet de belangrijkste informatie op een presenteerblaadje. Met even verder klikken kun je een paar seconden later per partij de voorwaarden doorlezen.
Ik snap niet hoe het advies van een willekeurige collega en de ervaring van de buurvrouw waardevoller kunnen zijn dan alle informatie die we nu kunnen krijgen met 30-60 minuten internetten.
Die zal steeds vaker zeggen: ik heb dit gevonden via een vergelijkingssite, waardoor je nog steeds niet weet of dit product nu goed is of niet.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:10 schreef Copycat het volgende:
Je kunt nog steeds met die buurvrouw of collega van gedachten wisselen. En tegelijk een beetje moeite stoppen in eigen research.
Het ging toch om eigen ervaringen delen? Dertig jaar geleden kon hij/zij ook niets zinnigs zeggen over producten/diensten waar hij/zij zelf geen ervaring mee heeft.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:11 schreef sjorsie1982 het volgende:
Die zal steeds vaker zeggen: ik heb dit gevonden via een vergelijkingssite, waardoor je nog steeds niet weet of dit product nu goed is of niet.
Klopt, maar dan zei die persoon dat gewoon en zei dus ook niks. Nu wordt steeds vaker gezegd: dit heb ik op internet gevonden en de recensies waren goed. Of dit product voldeed prima aan mijn wensen volgens internet.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:13 schreef Copycat het volgende:
[..]
Het ging toch om eigen ervaringen delen? Dertig jaar geleden kon hij/zij ook niets zinnigs zeggen over producten/diensten waar hij/zij zelf geen ervaring mee heeft.
Dat zijn juist je mensen die in de problemen komen, het is min of meer gewoon vraag en aanbod, maar het is vooral de vraag of het ethisch verantwoord is om die sociaal zwakkeren ook nog eens een root uit te draaien.quote:Op dinsdag 10 december 2013 14:07 schreef Scorpie het volgende:
Waren er mensen die dit niet door hadden?
Dan moet je ook niet zeiken vind ik.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:04 schreef sjorsie1982 het volgende:
Een uur googlen doet de gemiddelde persoon niet, omdat te lang duurt en saai is.
Ik zeik niet, ik zeg het alleen.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:21 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dan moet je ook niet zeiken vind ik.
Zo werkt ons economisch stelsel toch? Er wordt steeds meer onderzoek gedaan hoe mensen tot beslissingen komen en hoe het koopgedrag van mensen werkt. Dit wordt gebruikt in reclames om mensen doelbewust iets te laten kopen. Is dit ethisch om zo mensen tot het kopen van producten te verleiden door middel van manipulatie van de biologische processen in onze hersenen?quote:Op donderdag 12 december 2013 09:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zijn juist je mensen die in de problemen komen, het is min of meer gewoon vraag en aanbod, maar het is vooral de vraag of het ethisch verantwoord is om die sociaal zwakkeren ook nog eens een root uit te draaien.
Met zeiken doelde ik natuurlijk op de persoon die te lui is om te googlen en daardoor een kat in de zak heeft gekocht.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:23 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik zeik niet, ik zeg het alleen.
Ja.quote:Op donderdag 12 december 2013 09:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
Is dit ethisch om zo mensen tot het kopen van producten te verleiden door middel van manipulatie van de biologische processen in onze hersenen?
Wat een naar mens ben jij.quote:
Weegt niet op tegen de 'wapens' die de andere kant heeft. Internet is één grote bron van manipulatie. Men moet het niet als een neutrale speeltuin zien. Vergelijkingswebsites worden ook als handig instrument door verkopers gezien...quote:Op woensdag 11 december 2013 20:27 schreef DS4 het volgende:
[..]
Mijn god zeg. Die niets aan de hand muziekjes, juiste licht, amberkleurige spiegel. Het is allemaal wat hoor... Niemand krijgt een pistool tegen zijn hoofd, niemand wordt willoos.quote:
Als je verder kijkt dan je neus lang is kijk je er zo doorheen. Het internet kan door overheden al niet onder controle gehouden worden, dus hoe zou een bedrijf dat moeten kunnen?quote:Weegt niet op tegen de 'wapens' die de andere kant heeft. Internet is één grote bron van manipulatie. Men moet het niet als een neutrale speeltuin zien. Vergelijkingswebsites worden ook als handig instrument door verkopers gezien...
Sterker, ik durf te wedden dat dan ook jij weer vooraan staat om te zeggen 'is dat verrassend?' Zoals bij dit draadje.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |