Ik weet dat we nog een week moeten wachten maar ik maak toch deze topic al aan. Ik hoop dat zoveel mogelijk Fokkers gaan kijken en dat we na de uitzending een zinnige discussie kunnen hebben over wat ons geld nou eigenlijk precies is en waar het vandaan komt. De trailer ziet er veelbelovend uit.quote:Je kijk op de financiële wereld zal nooit meer hetzelfde zijn
De documentaire Radar Extra: De Schuldvraag vertelt je alles wat je altijd al wilde weten over geld en schuld, maar nooit durfde te vragen. Exclusieve interviews en verhelderende animaties leggen moeilijke economische begrippen voor iedereen begrijpelijk uit. Tegelijk biedt deze speciale dubbelaflevering van Radar verrassende inzichten die je kijk op de financiële wereld voorgoed zullen veranderen.
Online première: unicum in Nederland
Radar Extra: De Schuldvraag wordt uitgezonden op maandag 23 en maandag 30 december. Een week eerder zullen beide delen van de documentaire echter ook al integraal op deze website te zien zijn - een unicum voor een journalistiek programma in Nederland. Vanaf dat moment kun je fragmenten uit de reportages en de animaties ook zelf delen met vrienden.
Ik denk dat maar weinig mensen snappen hoe geld werkt en wat geld is. Incl. de media. Het is een goede zaak dat nu eindelijk ook de PO aandacht gaat besteden aan deze zaak. Ik weet zeker dat het voor de programmamakers net zo'n openbaring is geweest als dat het voor veel kijkers zal zijn.quote:Op maandag 9 december 2013 12:44 schreef Ultimate_Original het volgende:
Interessant. Ligt het aan mij of worden zelfs de media nu kritisch op de huidige gang van zaken?
Ik weet ook bar weinig over de economie, dus ik ga sowieso kijken. Goed dat men probeert om de mensen op hun eigen niveau te laten leren over complexe materie als geld.quote:Op maandag 9 december 2013 12:52 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Ik denk dat maar weinig mensen snappen hoe geld werkt en wat geld is. Incl. de media. Het is een goede zaak dat nu eindelijk ook de PO aandacht gaat besteden aan deze zaak. Ik weet zeker dat het voor de programmamakers net zo'n openbaring is geweest als dat het voor veel kijkers zal zijn.
Het nare met "geld" is, dat hoe meer je het denkt te begrijpen, hoe minder je er van snapt...quote:Op maandag 9 december 2013 13:08 schreef Ultimate_Original het volgende:
[..]
Ik weet ook bar weinig over de economie, dus ik ga sowieso kijken. Goed dat men probeert om de mensen op hun eigen niveau te laten leren over complexe materie als geld.
Ik ben al lang blij als mensen het woord 'schuld' niet te pas en te onpas gebruiken.quote:Op maandag 9 december 2013 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het nare met "geld" is, dat hoe meer je het denkt te begrijpen, hoe minder je er van snapt...
Een mooie definitie dus voor een falend systeemquote:Op maandag 9 december 2013 13:11 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het nare met "geld" is, dat hoe meer je het denkt te begrijpen, hoe minder je er van snapt...
Iemand zei me ooit dat als je het niet meer snapt, je het aardig begint te begrijpen...quote:Op maandag 9 december 2013 13:12 schreef Ultimate_Original het volgende:
[..]
Een mooie definitie dus voor een falend systeem.
Weten dat je niets weet is het begin van echte wijsheidquote:Op maandag 9 december 2013 13:18 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Iemand zei me ooit dat als je het niet meer snapt, je het aardig begint te begrijpen...
Ik vraag me ook af of ze überhaupt over securitisaties e.d. gaan beginnen of dit voor het gemak achterwege laten.quote:Op maandag 9 december 2013 13:51 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ik hoop niet dat er fabeltjes naar voren komen dat banken maar onbeperkt geld bijdrukken zoals het filmpje money as debt beweerd.
Nee, ik heb het idee dat het meer een aflevering wordt dat mensen wakker schud dat bv een hypotheek ook een schuld is die moet worden afgelost.quote:Op maandag 9 december 2013 13:54 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Ik vraag me ook af of ze überhaupt over securitisaties e.d. gaan beginnen of dit voor het gemak achterwege laten.
Dat zou mooi zijn, maar als ik de trailer kijk lijkt het daar niet op.quote:Op maandag 9 december 2013 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, ik heb het idee dat het meer een aflevering wordt dat mensen wakker schud dat bv een hypotheek ook een schuld is die moet worden afgelost.
De dag na de uitzending zullen wel weer vele nutteloze discussies gevoerd worden omdat mensen nu denken het te snappenquote:Op maandag 9 december 2013 13:56 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee, ik heb het idee dat het meer een aflevering wordt dat mensen wakker schud dat bv een hypotheek ook een schuld is die moet worden afgelost.
Nou dat weet ik niet.quote:Op maandag 9 december 2013 13:56 schreef robin007bond het volgende:
[..]
Dat zou mooi zijn, maar als ik de trailer kijk lijkt het daar niet op.
Het komt op mij heel erg sensationeel over.
Wat ik erg passend vond was een artikel wat ik las over ons geldsysteem.quote:Op maandag 9 december 2013 13:12 schreef Ultimate_Original het volgende:
[..]
Een mooie definitie dus voor een falend systeem.
Geld is een handige tool, door mensen uitgevonden om het leven wat makkelijker en aangenamer te maken. Maar zoals altijd met die 'handige tools' zijn we daarin doorgeslagen, het is ons leven gaan beheersen en maakt de zaken alleen maar lastiger ipv makkelijker.quote:Op maandag 9 december 2013 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wat ik erg passend vond was een artikel wat ik las over ons geldsysteem.
De vele religieuze boeken die er in omloop zijn hebben het ook vaak over geld en hoe je er mee moet omgaan.
Als je nu al deze "regels" van wijze mensen in het verleden bij elkaar optelt en in een rijtje zet en ons financieel stelsel ernaast, dan zie je dat ons financieel stelsel precies werkt waar er al vroeger voor is gewaarschuwd.
De koran verbiedt bv rente en in de bijbel is er elke 50 jaar een grote kwijtschelding om de kloof tussen arm en rijk te verkleinen. Zo zijn er tal van voorbeelden in deze oude geschriften terug te vinden.
Filosofen hebben ook vele uitspraken gedaan over geld. Ik ben even de naam kwijt van de filosoof die zei dat je met geld geen geld kunt/mag verdienen.
off-topic:
Ik hoop dat het niet van dit niveau wordt, want dat is te huilen hoe dom er gepraat wordt.
http://www.trosradar.nl/u(...)pen-kan-geld-kosten/
Nou volgens mij is geld een tussenmiddel in ruilhandel en het heeft niks te maken met het makkelijker en aangenamer maken van het leven.quote:Op maandag 9 december 2013 14:36 schreef Ultimate_Original het volgende:
[..]
Geld is een handige tool, door mensen uitgevonden om het leven wat makkelijker en aangenamer te maken. Maar zoals altijd met die 'handige tools' zijn we daarin doorgeslagen, het is ons leven gaan beheersen en maakt de zaken alleen maar lastiger ipv makkelijker.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |