quote:
Op maandag 9 december 2013 19:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:[..]
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?
Dat iets hard overkomt betekent niet dat het de waarheid niet is, de waarheid kan soms hard zijn.
Was je het trouwens wel eens met dit stukje wat ik stuurde;
De hersenen besturen ons bewustzijn tijdens dit leven, en die moeten weer gevoed worden met energie door voedsel, op die manier blijft t weer chemie maar hetgeen onze hersenen stuurt en ons unieke persoonlijkheden brengt zou misschien ons bewustzijn kunnen zijn dat na de dood voortbestaat.
En wat is dan het antwoord dat de programmeur buiten of boven het syteem van zijn creatie staat, dus dat God niet aan deze wetten onderworpen hoeft te zijn, zeker als je hem losdenkt van de stoffelijke wereld? Hoezo moet hij daaraan onderworpen zijn dan?
Heb je misschien een paar voorbeelden wat het bestaan van reincarnatie voor jou aannemelijk maakt? Misschien kan ik van daaruit weer verder onderzoeken.
Ik heb ook nog niet helemaal uit je antwoord begrepen wie of wat de reincarnatie bestuurd, hieruit lees ik dat het bewustzijn op basis van dit leven zelf zijn nieuwe gedaante zal zoeken?
Ik geloof wel dat we ons eigen leven in de hand hebben maar t systeem van wedergeboorte en karma moet tog door iemand beoordeeld worden? Boeddha leert wel wat goed en fout is maar hoe komt het dat deze dingen op basis van intentie goed of fout zijn want wie beoordeeld dat of heeft dat in eerste instantie ingevoerd?
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid mensen en dieren die toeneemt, moeten dit bijna wel zielen van goden zijn, kunnen er ook nieuwe zielen ontstaan en hoe zijn de eerste zielen ontstaan?
Dit soort vragen komen als eerst in mijn hoofd op als ik de scheppende, oordelende en besturende kracht van reincarnatie wegdenk, dat lijkt mij tot nu toe zeer onwaarscheinlijk maar misschien kan jij het verduidelijken, ookal begrijp ik dat het moeilijk is uit te leggen.
Hoi weer.
Uh als we naar de hoofdeigenschappen van een amerikaan kijken zien we: een gevoel van superioriteit (overmatige trots) En een 9bijna) gevoel van onsterfelijkheid.
deze 2 eigenschappen zijn de hoofdeigenschappen van goden volgens onze leer.
Hoe wij mensen onze geest cultiveren bepaalt de keuze van onze geest voor de volgende vorm van leven die we aannemen. Boeddha zelf is volgens overlevering ook miljarden jaren een god geweest.
Let op..ik zeg hier niet van dat dit waar is of wat ik er persoonlijk van denk. Ik distantieer me niet vanwege vertrouwen in deze leer, maar onderschrijf het niet vanwege geen kennis bij mij aanwezig.
De hoofdemoties van mensen in de financiële wereld kenmerken zich door afgunst , jaloezie, bezitsdrang en ellebogenwerk. Gelijk de halfgoden zo dus het vervolg.
Goed of slecht zijn mag je denk ik zelf invullen. Wij boeddhisten worden liever geen god omdat de onsterfelijkheid een vergissing is volgens de wet van causaliteit (en ervaring van boeddha) en nog meer vanwege de trots die verblindend is voor de goden en de onwetendheid ten aanzien van het leed wat "de wil" in de wereld brengt. Het is gods wil is per definitie een recept voor leed-brengende zaken. Mens zijn is voor een boeddhist de beste kans om iets aan je leven te hebben. Wij hebben de scherpe geest . Dus een god is bij ons welkom voor een kop koffie, dan scheiden onze wegen zich , de hoop uitsprekend dat god ook hard aan de studie gaat. Dat geldt uiteraard ook voor Allah.
Het uitoefenen van je wil moet met aandacht en weloverwogen gebeuren anders kun je zomaar een oorlog beginnen.
Bijna helemaal eens met dat stukje over hersenen. Hersenen besturen bewustzijn zei je...ja beïnvloeden denk ik voor zeker. Aansturen..de voeding die chemie oplevert doet dat. Wij boeddhisten denken dus dat het subtielste laagje ook je chemie kan beïnvloeden.
Dit is denk ik het moeilijkste en tegelijkertijd het belangrijkste stukje waar wetenschap en boeddhisme uit moeten zien te komen. Boeddhisme heeft in mijn optiek erg sterke logisch beredeneerde argumenten en sterke experimenten.
Wetenschap heeft feiten maar lijkt niet te zien dat er aanvulling mogelijk is op deze feiten.
Wij denken dat dit is omdat wetenschap zich de beperking van het meetbare heeft opgelegd.
Maar ook op het gebied van spiegelneuronen ( dank je Molurus) komt wetenschap steeds verder en dit is prachtig om te zien.
En als ik ergens zeg dat wanneer bewustzijn enkel uit chemie voortkomt dat dan de conclusie is dat we eigenlijk niks eigens hebben en eigenlijk geen beslissing nemen maar slechts chemische machines zijn..ontmenselijkt dus...dan zeggen velen...ja dat is logisch. Ik ben niet bang om een chemische machine te zijn want dat gaat betekenen volgens mij en bovenstaande redenering dat ik werkelijk alles mag doen zonder remmingen of gevolgen want wat ik ook denk te beslissen..het is slechts chemie. Het gevoel iemand te zijn is dan een illusie. Ik hoef dan ook slechts de chemie van de rechter te bespelen om onder straf uit te komen.
Bring it on zou ik haast zeggen.
Wetenschap houdt zich angstvallig stil voor zover ik kan overzien.
Maar boeddha leert ons dat er subtiel bewustzijn bestaat en heeft leraren die dit uit kunnen leggen...Veel beter dan ik. Na een gedegen uitleg heeft het zin om het af te wijzen of te overwegen. Voor dat je zulke uitleg tot je hebt genomen kun je enkel prematuur reageren.
Okee wat je laatste set vragen betreft kan ik er enkele beantwoorden... de kijk op bewustzijn van Matthieu Ricard zal ik opzoeken ..speciaal voor jou. De tekst waarin hij beredeneert dat we een bewustzijnstroom zijn.
Nee het systeem van karma en reincarnatie wordt volgens onze leraar niet bestuurd.
Laat het idee van afhankelijk zijn van een buiten staande entiteit maar los. Wij boeddhisten nemen volledig de verantwoordelijkheid voor ons leven. Onze ziektes, onze plek van geboorte etc etc.
Allemaal eigen schuld dikke bult.
Ok je wordt geboren met je karakter waarvan wij denken dat het restanten van neigingen zijn uit je vorige leven gecombineerd wellicht met genetica van je ouders.
Als je een hatelijk mannetje bent , wordt of blijft , gelijk Adolf, dan heb je je geestkleur niet echt positief veranderd. Moet je helemaal zelf weten want de gevolgen komen uit je zelf en zijn voor jezelf. Je sterft en je bewustzijn gaat ongeveer als een unix systeem shutdown...eerst
het element aarde wat vermindert..dit houdt in dat je spieren en botten zwakker worden...dan water.;..je vochtige systemen worden droger...dan vuur; je temperatuur daalt tijdens het sterven, dan als laatste de winden of wel de energiebanen sluiten zich en als laatste gaat je hartchakra( die een dubbele knoop heeft om je tijdens leven te beschermen) open en je rest-bewustzijn gemengd met je sporen van je daden en emoties verlaat je lichaam ik meen 12 vingerbreedtes boven je natuurlijke haargrens... bij sommigen die sterven oefenen (pohwa) zie je daar dan ook een klein druppeltje bloed. Dit restbewustzijn houdt eerst vast aan haar gehechtheid aan het juist verlaten leven. Dit is de reden dat alle religies een lichaam 3 dagen met rust laten. Na verloop van tijd went dit bewustzijn aan de nieuwe staat van zijn. ( ws heb je een mentaal lichaam als in je droom...jijzelf op 18 jarige leeftijd) echter geen grofstoffelijke beperking..ongetrainde geesten en dat zijn alle niet-boeddhisten, weten niet hier mee om te gaan en de geest wappert dan ook alle kanten en verschijningen op. Allemaal heel mentaal dit. Ok vervolgens kun je in het Tib, Dodenboek exact lezen welke visioenen je te zien krijgt en jouw geestkleur die JIJ hebt gecultiveerd gaat ergens een visioen( is een wereld) binnen. Misschien houd je in dit leven van de warme gloed van een rosse buurt, of houd je meer van ijzig blauwe koude van de noordpool. Jij bent de baas. In deze tussenstaat "bardo"genaamd heb je een unieke kans om naar helder licht te gaan. (ws hetzelfde heldere licht waar de lezers van Pim van Lommel het over hebben of waar de neurologische professor bij Ivo Niehe aankomende vrijdag verslag van gaat doen) dan stap je uit de kringloop van wording. Ja er komt ook een moment van oordelen. Bij de christen komt er (door haar inprenting een christelijk figuur op de schouder zitten( mentaal grapje) bij de moslim wellicht Mohammed en dit is dan weer de reden dat mensen die schijnbaar stierven dit zo stellig weten te melden. Ze hebben gelijk; het komt echter uit hun aardse geest. Wij Boeddhisten hebben zo een mentaal grapje niet en zullen over onszelf oordelen. Net zoals de anderen dus enkel zonder illusie . Vissers en jagers hebben het hier bijzonder moeilijk want ze hebben wel erg veel wezens gedood.
Maar goed je eigen "restant geest" krijgt als er nog karmische neigingen in je zitten zoals behoefte aan seks, succes wreedheid of wat dan ook weer behoefte aan een gedaante ..als god halfgod geest mens of dier . Mens is het best vanwege de scherpe geest die zich kan richten en focussen en trainen. Want dat we weer gaan sterven is evident. Dan wanneer 2 mensen de liefde doen kan het zijn dat bewustzijn en sperma en ovum te samen een kindje veroorzaken.
uuuuhhh wie zou zich hiermee moeten bemoeien? Goden? Die zitten in hetzelfde schuitje.
Nu...dit is hoe ik je in het kort het Tibetaanse dodenboek uit kan leggen. Eigenlijk is het nodig dat een gestudeerde Lama mij dit eerst nog toelicht zodat ik in de nuance de zaken echt ga begrijpen. er zijn al wel aardig wat professoren geweest die dit deden ..Evans Wentz heette 1 van de eersten dacht ik.
Karma is een hamer die op je teen valt als je hem boven je teen loslaat. Zit geen god of bedoeler bij. Op een kort tijdsbestek is het je volkomen duidelijk..In een langer bestek als opvolging van levens is het denk ik ook goed te begrijpen. Wanneer je denkt dat karma in 1 leven moet werken is vaak aantoonbaar dat het niet werkt. Een moordenaar kan ongestraft sterven.
Dan zal ik nu dus in de boeken moeten..ik weet al welk boek om de verhandeling op te zoeken en dan mag ik alleen maar hopen dat het me lukt om in te korten . Anders type ik een paar pagina's voor je.
ow of een programmeur boven wetten staat?
Nou, wij denken niet aan een createur. Wel denken wij dat wiskundige en natuurkundige wetten zich slechts kunnen laten gelden in de grofstoffelijke wereld . Natuurkunde verliest zijn kracht al in de droom wereld. Maar ja, ik besef dat de droomwereld nog behoefte heeft aan een grofstoffelijk lichaam dus daar is wel degelijk nog een verbinding. Wij denken dus niet aan een god maar eerder aan de term "geest" die je dus uit Sanskriet zou moeten vertalen als ongeveer latente potentie .Ik heb geen zicht op de wetten waar dit aan zou moeten gehoorzamen. Echt niet..gaat me te ver.
Ik denk dat er binnen de 4 belangrijkste scholen in Tibet wellicht een plausibel antwoord voorhanden is? Maar causaliteit staat bij ons echt boven de createur gedachte als het gaat om termen van waarschijnlijkheid.
Tot zover dan maar.
Ow, I am back....
ASantal zielen: er zijn geen zielen...an-atman is de tegengestelde idee van atman of ziel. een diep niet grovestof afhankelijk stukje van je bewustzijn gaat over. Dit kan in 6 werelden of rijken reïncarneren..goden halfgoden affijn het hele rijtje. Buiten het feit dat je miljarden jaren of veeeel meer niet hoeft te reïncarneren kun je ook net zolang een god zijn (want die denken niet voor niets dat ze onsterfelijk zijn) Dus aantallen op aarde tellen is een beetje onzinnig denken we.
Hoe dit bewustzijn of deze versplinterde bewustzijnen ontstonden? Kweetniet. Wel aardig vindt ik het om op te merken dat vele bewustzijnen een verbinding zoeken..ook of juist hier op aarde) en dat religie eigenlijk "herverbinden" betekent.
Ow nog een stukje over goed en fout dan maar.
Gisteren de Dalai lama: we zoeken in de uiterlijke wereld heel goed uit wat goed en fout voor ons is. Prachtig fruit kan giftig zijn en ander fruit weer weldadig. We vinden het heel gewoon om hier een kennisbank over aan te leggen en deze te gebruiken. Dit kan ook in je mind. Sommige gedachtes of toestanden van je geest zijn slecht, zorgen voor hoge bloeddruk en maagkrampen..de rest kun je zelf bedenken. Meestal zijn dit dingen als woede en haat en afgunst . De Dalai lama zegt dat mensen hem vragen of ie een geheim tibetaans middeltje gebruikt. Omdat hij steeds gezonder lijkt te worden. Hij antwoordt toch echt dat dit volgens hem komt omdat hij zich zijn geestelijke kalmte en evenwichtigheid door niks of niemand laat afnemen. Boeddha vult aan ( dit wordt door wetenschap dacht ik inmiddels ook onderkend) dat iedere handeling een spoor of opslag nalaat in je lichaam. De handeling van het verkrachten en slachten van een jong kind schijnt ongunstige sporen achter te laten die dan ook weer vrij komen tijdens en net na het stervensproces en je weder geboorte beïnvloeden. Slecht voor JEZELF derhalve.
Dat is dan gelijk de reden waarom een boeddhist geen dieren doodt. Als het moet laten we dit door moslims doen. Die doden graag en gemakkelijk.
Zo, nu hoop ik bijna alles een beetje beantwoord te hebben. Beetje random zeker?
En voel je volkomen vrij om het allemaal onzin te vinden hoor.
Dat kan aan de feiten liggen of aan mijn uitleg. Ik ben maar een student in dezen.