abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134058353
Hier verder dan maar..
pi_134059757
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 19:47 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
als de geschriften niet zouden bestaan zouden we er wrs niets vanaf weten.
En wat heb je nu aan die kennis?
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_134064273
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:09 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Oké nog een keer.

De OT ( oude testament) beschrijven innerlijke rollen. Het beschrijft hoe iemand Israel kan worden ( verlangen naar de Schepper). Avraham was zo iemand, hij bestudeerde het Heelal en gaf het startsein. Adam, bevond zich in een staat (eretz) Israel , een staat die ook wel Azilut genoemd. Een andere wereld een Hogere wereld. Deze mensen bevonden zich in zowel het aardse, onze wereld, als in een Hogere wereld. Dit beschrijven zij met voorwerpen uit deze wereld.

Hetzelfde met Moshe ( Mozes) Hij beschrijft zijn egoisme ( het woord Egypte wordt hiervoor gebruikt) Hij moest zijn egoisme corrigeren. De zee die open ging was zijn ego ( links zijn intellect, rechts zijn geloof) uiteindelijk mocht het "volk' wel Israël in ( het Hogere wereld) . Maar dit betekent niet dat er andere mensen zijn. Het gaat om Moshe ( Mozes) zelf.

Dit is wat ze in al hun heilige boeken beschreven hebben, zoals de Mishna, de Talmud, Het Boek van Zohar, de Tanakh en andere

Je leest nu de Bijbel letterlijk , het letterlijk lezen is normaal, die wordt ook geaccepteerd ( door de mensen ) maar ook door het Jodendom en Christendom.
Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.

[ Bericht 1% gewijzigd door ikwilkennisopdoen op 08-12-2013 22:24:32 ]
pi_134067649
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 22:14 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Maar dat is alleen vanuit jouw perspectief, geen vaststaand feit zoals je het brengt. Maarja wel leuk om het ook vanuit jouw richting te lezen.
Dat doet iedereen.

Het huidige Jodendom zegt ook maar iets vanuit hun perspectief. Christendom zegt ook iets vanuit hun perspectief. Evenals Islam en welk ander religie

Ook jij zegt dingen vanuit je eigen perspectief dat is heel normaal.

Enigiste verschil is dat Kabbala geen religie is.
pi_134074619
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 17:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je daarmee bedoelt dat het een emergent verschijnsel is dat voortkomt uit een structuur zoals de hersenen, dan zou dat zomaar kunnen kloppen. ;)
Ja dat bedoel ik ermee, en de hersenen hebben voedsel/energie nodig om te kunnen werken.
pi_134074712
quote:
7s.gif Op zondag 8 december 2013 19:10 schreef Triggershot het volgende:
Je praat volgens mij behoorlijk volgens je eigen perspectief, ipv de meerdere lezingen over Abraham in de godsdiensten mee te nemen in je conclusie, in de Islam is hij bijvoorbeeld meer dan wat jij hier neerzet.
Kan je daar wat meer over vertellen? Ben je zelf moslim en waarom?
Hoe kijk jij tegen het Brahmanisme aan? zie jij dit ook als een religie die zijn oorsprong bij de geschriften van Abraham heeft?
pi_134077988
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 20:23 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:
Hier verder dan maar..
Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.

Dit stukje heb ik uit je antwoord geknipt kennsizoeker.

Wij denken anders. Iedere handeling wordt in lichaam en geest opgeslagen. Tijdens sterven komt deze karmische energie los op een nauwkeurig beschreven manier.
Het is dit restbewustzijn wat eigenlijk een mix is van alles wat je hebt gedaan en gedacht en je karakterkleur die JIJ hebt gecultiveerd die een stuk na het sterven op BASIS van deze eigenschappen een reincarnatie zoekt. Hierom zal een Amerikaan vaak een god worden. Een bankdirecteur een halfgod, een pedofiel wordt een hongerende (Afrikaan wellicht) een begerige wordt een mens en een domme wordt een dier.
Alweer causaliteit, je hebt je eigen toekomst in je eigen hand. Dat denken wij Boeddhisten, er zijn eigenlijk geen hogere machten die ons leven bepalen,. Wij zijn autonoom en zelfstandig.
de meest vrije mensen wellicht.
Wij jammeren ook niet als we kanker krijgen. We weten dat er (karmische) oorzaken voor zijn.
Maar hier gaan we de hardheid van boeddhisme aanraken en de meeste mensen worden hier erg bang van.
En ik denk dat zelfs een schepper of het oerbewustzijn of het licht of hoe je het dan ook noemt aan de wet van causaliteit moet gehoorzamen.
wel wil ik nog opmerken dat veel mensen denken dat wiskunde en aardse natuurwetten overal gelden maar dat dit slechts geldt voor de grofstoffelijke wereld en dat om deze reden de wet van causaliteit in een nog onzichtbaarder wereld wellicht ook niet meer geldig is?
Ikblijfmaarsteedsweerterugkomen???
pi_134090553
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 12:56 schreef Nietvandezewereld het volgende:

[..]

Wie zorgt dat het bewustzijn overgaat in een andere gedaante want dat doet het bewustzijn niet uit zichzelf als het een hele negatieve gedaante is, tenminste.. dat lijkt me een vreemde gedachte. Er moet ook altijd een bestuurder/opzichter zijn anders vervalt het allemaal in chaos.

Dit stukje heb ik uit je antwoord geknipt kennsizoeker.

Wij denken anders. Iedere handeling wordt in lichaam en geest opgeslagen. Tijdens sterven komt deze karmische energie los op een nauwkeurig beschreven manier.
Het is dit restbewustzijn wat eigenlijk een mix is van alles wat je hebt gedaan en gedacht en je karakterkleur die JIJ hebt gecultiveerd die een stuk na het sterven op BASIS van deze eigenschappen een reincarnatie zoekt. Hierom zal een Amerikaan vaak een god worden. Een bankdirecteur een halfgod, een pedofiel wordt een hongerende (Afrikaan wellicht) een begerige wordt een mens en een domme wordt een dier.
Alweer causaliteit, je hebt je eigen toekomst in je eigen hand. Dat denken wij Boeddhisten, er zijn eigenlijk geen hogere machten die ons leven bepalen,. Wij zijn autonoom en zelfstandig.
de meest vrije mensen wellicht.
Wij jammeren ook niet als we kanker krijgen. We weten dat er (karmische) oorzaken voor zijn.
Maar hier gaan we de hardheid van boeddhisme aanraken en de meeste mensen worden hier erg bang van.
En ik denk dat zelfs een schepper of het oerbewustzijn of het licht of hoe je het dan ook noemt aan de wet van causaliteit moet gehoorzamen.
wel wil ik nog opmerken dat veel mensen denken dat wiskunde en aardse natuurwetten overal gelden maar dat dit slechts geldt voor de grofstoffelijke wereld en dat om deze reden de wet van causaliteit in een nog onzichtbaarder wereld wellicht ook niet meer geldig is?
Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?

Dat iets hard overkomt betekent niet dat het de waarheid niet is, de waarheid kan soms hard zijn.
Was je het trouwens wel eens met dit stukje wat ik stuurde;

De hersenen besturen ons bewustzijn tijdens dit leven, en die moeten weer gevoed worden met energie door voedsel, op die manier blijft t weer chemie maar hetgeen onze hersenen stuurt en ons unieke persoonlijkheden brengt zou misschien ons bewustzijn kunnen zijn dat na de dood voortbestaat.

En wat is dan het antwoord dat de programmeur buiten of boven het syteem van zijn creatie staat, dus dat God niet aan deze wetten onderworpen hoeft te zijn, zeker als je hem losdenkt van de stoffelijke wereld? Hoezo moet hij daaraan onderworpen zijn dan?

Heb je misschien een paar voorbeelden wat het bestaan van reincarnatie voor jou aannemelijk maakt? Misschien kan ik van daaruit weer verder onderzoeken.
Ik heb ook nog niet helemaal uit je antwoord begrepen wie of wat de reincarnatie bestuurd, hieruit lees ik dat het bewustzijn op basis van dit leven zelf zijn nieuwe gedaante zal zoeken?
Ik geloof wel dat we ons eigen leven in de hand hebben maar t systeem van wedergeboorte en karma moet tog door iemand beoordeeld worden? Boeddha leert wel wat goed en fout is maar hoe komt het dat deze dingen op basis van intentie goed of fout zijn want wie beoordeeld dat of heeft dat in eerste instantie ingevoerd?
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid mensen en dieren die toeneemt, moeten dit bijna wel zielen van goden zijn, kunnen er ook nieuwe zielen ontstaan en hoe zijn de eerste zielen ontstaan?

Dit soort vragen komen als eerst in mijn hoofd op als ik de scheppende, oordelende en besturende kracht van reincarnatie wegdenk, dat lijkt mij tot nu toe zeer onwaarscheinlijk maar misschien kan jij het verduidelijken, ookal begrijp ik dat het moeilijk is uit te leggen.
pi_134115081
quote:
0s.gif Op maandag 9 december 2013 19:32 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Hoezo word een Amerikaan een god dan en een bankdirecteur een halfgod? Ik kan er wel inkomen dat misdadigers etc. (weet niet of iedere pedofiel dat is) in een volgend leven het slechte terug gekaatst zullen krijgen maar Amerikanen en bankdirecteuren zijn tog ook niet perse ''goed''?

Dat iets hard overkomt betekent niet dat het de waarheid niet is, de waarheid kan soms hard zijn.
Was je het trouwens wel eens met dit stukje wat ik stuurde;

De hersenen besturen ons bewustzijn tijdens dit leven, en die moeten weer gevoed worden met energie door voedsel, op die manier blijft t weer chemie maar hetgeen onze hersenen stuurt en ons unieke persoonlijkheden brengt zou misschien ons bewustzijn kunnen zijn dat na de dood voortbestaat.

En wat is dan het antwoord dat de programmeur buiten of boven het syteem van zijn creatie staat, dus dat God niet aan deze wetten onderworpen hoeft te zijn, zeker als je hem losdenkt van de stoffelijke wereld? Hoezo moet hij daaraan onderworpen zijn dan?

Heb je misschien een paar voorbeelden wat het bestaan van reincarnatie voor jou aannemelijk maakt? Misschien kan ik van daaruit weer verder onderzoeken.
Ik heb ook nog niet helemaal uit je antwoord begrepen wie of wat de reincarnatie bestuurd, hieruit lees ik dat het bewustzijn op basis van dit leven zelf zijn nieuwe gedaante zal zoeken?
Ik geloof wel dat we ons eigen leven in de hand hebben maar t systeem van wedergeboorte en karma moet tog door iemand beoordeeld worden? Boeddha leert wel wat goed en fout is maar hoe komt het dat deze dingen op basis van intentie goed of fout zijn want wie beoordeeld dat of heeft dat in eerste instantie ingevoerd?
En als je bijvoorbeeld kijkt naar de hoeveelheid mensen en dieren die toeneemt, moeten dit bijna wel zielen van goden zijn, kunnen er ook nieuwe zielen ontstaan en hoe zijn de eerste zielen ontstaan?

Dit soort vragen komen als eerst in mijn hoofd op als ik de scheppende, oordelende en besturende kracht van reincarnatie wegdenk, dat lijkt mij tot nu toe zeer onwaarscheinlijk maar misschien kan jij het verduidelijken, ookal begrijp ik dat het moeilijk is uit te leggen.
Hoi weer.

Uh als we naar de hoofdeigenschappen van een amerikaan kijken zien we: een gevoel van superioriteit (overmatige trots) En een 9bijna) gevoel van onsterfelijkheid.
deze 2 eigenschappen zijn de hoofdeigenschappen van goden volgens onze leer.
Hoe wij mensen onze geest cultiveren bepaalt de keuze van onze geest voor de volgende vorm van leven die we aannemen. Boeddha zelf is volgens overlevering ook miljarden jaren een god geweest.
Let op..ik zeg hier niet van dat dit waar is of wat ik er persoonlijk van denk. Ik distantieer me niet vanwege vertrouwen in deze leer, maar onderschrijf het niet vanwege geen kennis bij mij aanwezig.
De hoofdemoties van mensen in de financiële wereld kenmerken zich door afgunst , jaloezie, bezitsdrang en ellebogenwerk. Gelijk de halfgoden zo dus het vervolg.
Goed of slecht zijn mag je denk ik zelf invullen. Wij boeddhisten worden liever geen god omdat de onsterfelijkheid een vergissing is volgens de wet van causaliteit (en ervaring van boeddha) en nog meer vanwege de trots die verblindend is voor de goden en de onwetendheid ten aanzien van het leed wat "de wil" in de wereld brengt. Het is gods wil is per definitie een recept voor leed-brengende zaken. Mens zijn is voor een boeddhist de beste kans om iets aan je leven te hebben. Wij hebben de scherpe geest . Dus een god is bij ons welkom voor een kop koffie, dan scheiden onze wegen zich , de hoop uitsprekend dat god ook hard aan de studie gaat. Dat geldt uiteraard ook voor Allah.
Het uitoefenen van je wil moet met aandacht en weloverwogen gebeuren anders kun je zomaar een oorlog beginnen.
Bijna helemaal eens met dat stukje over hersenen. Hersenen besturen bewustzijn zei je...ja beïnvloeden denk ik voor zeker. Aansturen..de voeding die chemie oplevert doet dat. Wij boeddhisten denken dus dat het subtielste laagje ook je chemie kan beïnvloeden.
Dit is denk ik het moeilijkste en tegelijkertijd het belangrijkste stukje waar wetenschap en boeddhisme uit moeten zien te komen. Boeddhisme heeft in mijn optiek erg sterke logisch beredeneerde argumenten en sterke experimenten.
Wetenschap heeft feiten maar lijkt niet te zien dat er aanvulling mogelijk is op deze feiten.
Wij denken dat dit is omdat wetenschap zich de beperking van het meetbare heeft opgelegd.
Maar ook op het gebied van spiegelneuronen ( dank je Molurus) komt wetenschap steeds verder en dit is prachtig om te zien.

En als ik ergens zeg dat wanneer bewustzijn enkel uit chemie voortkomt dat dan de conclusie is dat we eigenlijk niks eigens hebben en eigenlijk geen beslissing nemen maar slechts chemische machines zijn..ontmenselijkt dus...dan zeggen velen...ja dat is logisch. Ik ben niet bang om een chemische machine te zijn want dat gaat betekenen volgens mij en bovenstaande redenering dat ik werkelijk alles mag doen zonder remmingen of gevolgen want wat ik ook denk te beslissen..het is slechts chemie. Het gevoel iemand te zijn is dan een illusie. Ik hoef dan ook slechts de chemie van de rechter te bespelen om onder straf uit te komen.
Bring it on zou ik haast zeggen.
Wetenschap houdt zich angstvallig stil voor zover ik kan overzien.
Maar boeddha leert ons dat er subtiel bewustzijn bestaat en heeft leraren die dit uit kunnen leggen...Veel beter dan ik. Na een gedegen uitleg heeft het zin om het af te wijzen of te overwegen. Voor dat je zulke uitleg tot je hebt genomen kun je enkel prematuur reageren.
Okee wat je laatste set vragen betreft kan ik er enkele beantwoorden... de kijk op bewustzijn van Matthieu Ricard zal ik opzoeken ..speciaal voor jou. De tekst waarin hij beredeneert dat we een bewustzijnstroom zijn.
Nee het systeem van karma en reincarnatie wordt volgens onze leraar niet bestuurd.
Laat het idee van afhankelijk zijn van een buiten staande entiteit maar los. Wij boeddhisten nemen volledig de verantwoordelijkheid voor ons leven. Onze ziektes, onze plek van geboorte etc etc.
Allemaal eigen schuld dikke bult.
Ok je wordt geboren met je karakter waarvan wij denken dat het restanten van neigingen zijn uit je vorige leven gecombineerd wellicht met genetica van je ouders.
Als je een hatelijk mannetje bent , wordt of blijft , gelijk Adolf, dan heb je je geestkleur niet echt positief veranderd. Moet je helemaal zelf weten want de gevolgen komen uit je zelf en zijn voor jezelf. Je sterft en je bewustzijn gaat ongeveer als een unix systeem shutdown...eerst
het element aarde wat vermindert..dit houdt in dat je spieren en botten zwakker worden...dan water.;..je vochtige systemen worden droger...dan vuur; je temperatuur daalt tijdens het sterven, dan als laatste de winden of wel de energiebanen sluiten zich en als laatste gaat je hartchakra( die een dubbele knoop heeft om je tijdens leven te beschermen) open en je rest-bewustzijn gemengd met je sporen van je daden en emoties verlaat je lichaam ik meen 12 vingerbreedtes boven je natuurlijke haargrens... bij sommigen die sterven oefenen (pohwa) zie je daar dan ook een klein druppeltje bloed. Dit restbewustzijn houdt eerst vast aan haar gehechtheid aan het juist verlaten leven. Dit is de reden dat alle religies een lichaam 3 dagen met rust laten. Na verloop van tijd went dit bewustzijn aan de nieuwe staat van zijn. ( ws heb je een mentaal lichaam als in je droom...jijzelf op 18 jarige leeftijd) echter geen grofstoffelijke beperking..ongetrainde geesten en dat zijn alle niet-boeddhisten, weten niet hier mee om te gaan en de geest wappert dan ook alle kanten en verschijningen op. Allemaal heel mentaal dit. Ok vervolgens kun je in het Tib, Dodenboek exact lezen welke visioenen je te zien krijgt en jouw geestkleur die JIJ hebt gecultiveerd gaat ergens een visioen( is een wereld) binnen. Misschien houd je in dit leven van de warme gloed van een rosse buurt, of houd je meer van ijzig blauwe koude van de noordpool. Jij bent de baas. In deze tussenstaat "bardo"genaamd heb je een unieke kans om naar helder licht te gaan. (ws hetzelfde heldere licht waar de lezers van Pim van Lommel het over hebben of waar de neurologische professor bij Ivo Niehe aankomende vrijdag verslag van gaat doen) dan stap je uit de kringloop van wording. Ja er komt ook een moment van oordelen. Bij de christen komt er (door haar inprenting een christelijk figuur op de schouder zitten( mentaal grapje) bij de moslim wellicht Mohammed en dit is dan weer de reden dat mensen die schijnbaar stierven dit zo stellig weten te melden. Ze hebben gelijk; het komt echter uit hun aardse geest. Wij Boeddhisten hebben zo een mentaal grapje niet en zullen over onszelf oordelen. Net zoals de anderen dus enkel zonder illusie . Vissers en jagers hebben het hier bijzonder moeilijk want ze hebben wel erg veel wezens gedood.
Maar goed je eigen "restant geest" krijgt als er nog karmische neigingen in je zitten zoals behoefte aan seks, succes wreedheid of wat dan ook weer behoefte aan een gedaante ..als god halfgod geest mens of dier . Mens is het best vanwege de scherpe geest die zich kan richten en focussen en trainen. Want dat we weer gaan sterven is evident. Dan wanneer 2 mensen de liefde doen kan het zijn dat bewustzijn en sperma en ovum te samen een kindje veroorzaken.
uuuuhhh wie zou zich hiermee moeten bemoeien? Goden? Die zitten in hetzelfde schuitje.
Nu...dit is hoe ik je in het kort het Tibetaanse dodenboek uit kan leggen. Eigenlijk is het nodig dat een gestudeerde Lama mij dit eerst nog toelicht zodat ik in de nuance de zaken echt ga begrijpen. er zijn al wel aardig wat professoren geweest die dit deden ..Evans Wentz heette 1 van de eersten dacht ik.
Karma is een hamer die op je teen valt als je hem boven je teen loslaat. Zit geen god of bedoeler bij. Op een kort tijdsbestek is het je volkomen duidelijk..In een langer bestek als opvolging van levens is het denk ik ook goed te begrijpen. Wanneer je denkt dat karma in 1 leven moet werken is vaak aantoonbaar dat het niet werkt. Een moordenaar kan ongestraft sterven.
Dan zal ik nu dus in de boeken moeten..ik weet al welk boek om de verhandeling op te zoeken en dan mag ik alleen maar hopen dat het me lukt om in te korten . Anders type ik een paar pagina's voor je.

ow of een programmeur boven wetten staat?

Nou, wij denken niet aan een createur. Wel denken wij dat wiskundige en natuurkundige wetten zich slechts kunnen laten gelden in de grofstoffelijke wereld . Natuurkunde verliest zijn kracht al in de droom wereld. Maar ja, ik besef dat de droomwereld nog behoefte heeft aan een grofstoffelijk lichaam dus daar is wel degelijk nog een verbinding. Wij denken dus niet aan een god maar eerder aan de term "geest" die je dus uit Sanskriet zou moeten vertalen als ongeveer latente potentie .Ik heb geen zicht op de wetten waar dit aan zou moeten gehoorzamen. Echt niet..gaat me te ver.
Ik denk dat er binnen de 4 belangrijkste scholen in Tibet wellicht een plausibel antwoord voorhanden is? Maar causaliteit staat bij ons echt boven de createur gedachte als het gaat om termen van waarschijnlijkheid.
Tot zover dan maar.

Ow, I am back....
ASantal zielen: er zijn geen zielen...an-atman is de tegengestelde idee van atman of ziel. een diep niet grovestof afhankelijk stukje van je bewustzijn gaat over. Dit kan in 6 werelden of rijken reïncarneren..goden halfgoden affijn het hele rijtje. Buiten het feit dat je miljarden jaren of veeeel meer niet hoeft te reïncarneren kun je ook net zolang een god zijn (want die denken niet voor niets dat ze onsterfelijk zijn) Dus aantallen op aarde tellen is een beetje onzinnig denken we.
Hoe dit bewustzijn of deze versplinterde bewustzijnen ontstonden? Kweetniet. Wel aardig vindt ik het om op te merken dat vele bewustzijnen een verbinding zoeken..ook of juist hier op aarde) en dat religie eigenlijk "herverbinden" betekent.

Ow nog een stukje over goed en fout dan maar.

Gisteren de Dalai lama: we zoeken in de uiterlijke wereld heel goed uit wat goed en fout voor ons is. Prachtig fruit kan giftig zijn en ander fruit weer weldadig. We vinden het heel gewoon om hier een kennisbank over aan te leggen en deze te gebruiken. Dit kan ook in je mind. Sommige gedachtes of toestanden van je geest zijn slecht, zorgen voor hoge bloeddruk en maagkrampen..de rest kun je zelf bedenken. Meestal zijn dit dingen als woede en haat en afgunst . De Dalai lama zegt dat mensen hem vragen of ie een geheim tibetaans middeltje gebruikt. Omdat hij steeds gezonder lijkt te worden. Hij antwoordt toch echt dat dit volgens hem komt omdat hij zich zijn geestelijke kalmte en evenwichtigheid door niks of niemand laat afnemen. Boeddha vult aan ( dit wordt door wetenschap dacht ik inmiddels ook onderkend) dat iedere handeling een spoor of opslag nalaat in je lichaam. De handeling van het verkrachten en slachten van een jong kind schijnt ongunstige sporen achter te laten die dan ook weer vrij komen tijdens en net na het stervensproces en je weder geboorte beïnvloeden. Slecht voor JEZELF derhalve.
Dat is dan gelijk de reden waarom een boeddhist geen dieren doodt. Als het moet laten we dit door moslims doen. Die doden graag en gemakkelijk.
Zo, nu hoop ik bijna alles een beetje beantwoord te hebben. Beetje random zeker?

En voel je volkomen vrij om het allemaal onzin te vinden hoor.
Dat kan aan de feiten liggen of aan mijn uitleg. Ik ben maar een student in dezen.
  dinsdag 10 december 2013 @ 14:22:45 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_134115805
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 13:58 schreef Nietvandezewereld het volgende:
De handeling van het verkrachten en slachten van een jong kind schijnt ongunstige sporen achter te laten die dan ook weer vrij komen tijdens en net na het stervensproces en je weder geboorte beïnvloeden. Slecht voor JEZELF derhalve.
En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?
pi_134116187
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:22 schreef hoatzin het volgende:

[..]

En hoe ontkom je daar dan aan? Ik bedoel, als slechte eigenschappen cumulatief werken dan gaat het er steeds slechter voor je uitzien?
Omdat je in deze theorie dus sporen in je lijf achterlaat en uiteindelijk over je zelf oordeelt zul je aan het werk moeten. Inzien dat wat je deed niet bijster slim was. Je houding door nadenken veranderen waarna je gedrag verandert en met een prettige motivatie zal ik maar zeggen de rest van je leven wat betere dingen doen? Alweer de vraag, hebben we bewustzijn en kunnen we zelf iets beslissen? Of zijn we slechts chemie en tsja wat dan Hoatzin? Wat denk jij?
Maar om nog even op je vraag terug te komen. Ja wij (ik zeg maar steeds wij zolang ik het met boeddha eens lijk te zijn) denken dat wanneer je blijft moorden en dergelijke dat dit inderdaad cumulatief werkt en je een ongunstige wedergeboorte voor je zelf bewerkstelligt. Maar gelukkig is er nog de leer omtrent de relativiteit van leed die ongeveer als volgt gaat.
Lijden gebeurt in jouw hoofd of een hoofd zeg maar. Het is van tijdelijke dus van voorbijgaande aard. Na het lijden is het weg.
Dus? haha lekker niet belangrijk
Omdat we niet in nihilisme willen vervallen beseffen we heus wel dat op het moment zelf lijden zeer reëel is. Dus moet lijden voorkomen worden als het even kan.
Het is wat hè? Als Boeddha het helemaal mis had, dan was het enkel al door de schoonheid en complexiteit van het verhaal iets waard.
Dat denk ik Hoatzin. Ik moet even met de vrouw erop uit. Dus tot later.
Ga je kijken naar Ivo Niehe ? Vrijdag? Weet je waar ik op doel? Neuroscience meneer die zegt iets meegemaakt te hebben?
Eerst Ajax woensdag.
pi_134121931
Waarom wordt er alleen over deze tijdelijke goden/demonen gesproken en niet over de ultieme energiebron? Waarom zou dit wezen uberhaupt drinken? (omdat je het had over koffie drinken) Het is namelijk het enige wezen dat geen energie toevoer nodig zou moeten hebben en dus onafhankelijk is. Hoe kan deze bron geboren worden uit ''eerdere'' bronnen of sperma als hij al de ultieme en eerste bron is? Sperma en koffie zijn trouwens ook iets van deze wereld en niet van de geestelijke omdat jij ze zelf steeds gescheiden wilt houden. Het is voor een mens ook niet mogelijk een te hoge energie bron te benaderen zonder te sterven.

Als jij bijvoorbeeld aangeeft dat Allah aan de studie moet zullen moslims meteen zeggen dat jij aan de studie moet omdat jij Hem dan niet in kennis omvat.
Wat als Gods wil de enige maatstaaf van dat goede is? Om los te komen uit de wedergeboorte moet men goede karma krijgen maar wie heeft besloten wat goed is? Boeddha leert dat alles wat je uit verlangens doet zorgt voor slechte karma maar maakt het verlangen naar een knuffel (dus lichamlijk contact dat vermeden moet worden) of eten met kruiden(wat ook vermeden moet worden) ons niet menselijk? Daar doe je verder ook niemand kwaad mee zolang dit ook op een gezond niveau gedaan word.
Eigenlijk moet je zelfs helemaal vrij zijn van negatieve karma om die verlossing te bereiken. Ik geloof persoonlijk dat helemaal niemand ooit volledig zonder negatieve karma kan bestaan, op zijn minst minimaal maar volgens Boeddha kun je dan niet verlost worden.

Ook als goden, halfgoden, mensen en dieren de enige wezens zijn en mensen het best kunnen loskomen uit wedergeboorte, hoe dan verder als het wereldse vergaat, al het wereldse is immer vergankelijk? En hoe is het wereldse in eerste istantie ontstaan? Boeddha ging uit van een constant universum maar dit is ook in tegenspraak met de wetenschap.

Uit het Suttapitaka (wel een vertaling) ben ik niet veel wijzer geworden en word naar mijn idee eerder uitgegaan dat reincarnatie al een feit is dan dat de mogelijkheden worden besproken.
Het verhaal dat het bewustzijn het lichaam verlaat en drie dagen zoveel centimeter boven de haargrens blijft is volgens Boeddhisten zo maar hoe kan dit worden aangetoond? dat is onmogelijk en daarom is dat allemaal een onderdeel van geloof, om dit soort zaken te geloven moet men eerst geloven dat dit de juiste leer is.

Het lichaam begint na het sterven ongeveer binnen drie dagen te rotten, ik denk dat het daarom volgens alle religies binnen die drie dagen begraven of gecremeerd moet zijn maar dat het minimaal drie dagen moet duren heb ik nooit in welke religie ook gelezen?
Waarom zou er een christelijk figuur op de schouder van een christen zitten? Of Mohammed op die van een moslim? Waar heb je dat gelezen?

Ik geloof zelf trouwens niet in (bijna) dood ervaringen waarbij mensen een soort licht zien van de volgende wereld, het is ook al wetenschappelijk onderbouwd waarom mensen dit vlak voor hun dood denken mee te maken, het komt idd uit zichzelf en is alleen bij Christenen of mensen die geen duidelijke kennis van een eigen religie hebben het geval. Heb ook nog nooit gehoord van een mannetje op de schouder die er dan bij komt.

Ik vind de stelling dat moslims graag doden een beetje apart, het lijkt een beetje op een aanval omdat hun geloof op een andere manier niet weerlegd kan worden? Of iemand graag moord, reist, slaapt etc. verschilt zoiezo per persoon en zit in een individu en niet in iemands overtuiging.
Volgens de Abrahams religies moeten er rekening gehouden worden met het welzijn van dieren etc. en moeten ze in 1 keer geslacht worden dus geen bot mes, langzaam het bloed aftappen en dat soort zaken. Het vlees mag niet worden versplit maar moet gebruikt worden om te eten, medicijn en kleding van te maken of te offeren. In de Islam is er vergeleken met de andere Abrahams religies zelfs nog een uitzondering op dat offeren en dat is dat wanneer vlees gegeten word dit het offeren is en dat verbanden van geen enkel nut is en dus ook verspilling.

Het eten ven vlees en vis is gezond en sommigen zijn van mening dat ons lichaam niet zonder kan. Nu zijn er vervangers voor maar die zijn/waren niet altijd beschikbaar.

Om mensen te voeden is er tog ook niks mis met vissen en jagen? Zoals het tegenwoordig gaat begrijp ik dat het ''fout'' is maar als een dier volgens jou de verlossing niet kan bereiken, dan is het tog zelfs beter als ie weer verder kan?

Ik zeg niet dat de leer van Boeddha niets waard is, is wel de moeite waard en zeker om een betere controle over jezelf en de omgang met anderen te krijgen maar het lijkt een ultieme Schepper niet te kunnen weerleggen, alleen de wat simpelere goden.

Wat betreft Karma, daar geloof ik ook in en dat we dit zelf in de hand hebben. Maar bij reincarnatie gaat het voor mij tegen alle logica in om te zeggen dat wij dit zelf in de hand hebben.

Voor de duidelijkheid ben ik Atheistisch opgevoed dus is het niet zo dat ik aan het geloven in een God ben vastgeklampt vanuit gewoonte of iets dergelijks. Het is dus niet dat het loslaten van het idee van een God zomaar op gevoel gaat want voor mij heeft het met beredenering te maken.
pi_134148829
quote:
Het lichaam begint na het sterven ongeveer binnen drie dagen te rotten, ik denk dat het daarom volgens alle religies binnen die drie dagen begraven of gecremeerd moet zijn maar dat het minimaal drie dagen moet duren heb ik nooit in welke religie ook gelezen?
In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.
Bij zo goed als allemaal gaat dat in de geloofsvorm om de ziel die nog weg moet gaan, die dus die 3 dagen er nog is en wel wat gezelschap kan gebruiken(in mijn traditie is het bv vrij normaal om voor te lezen, muziek te maken, dingen die het persoon kon waarderen en die helpen een positieve sfeer te creeeren). Maar ik denk dat er een nogal aardse grond achter zit, door min. 3 dagen te wachten wist je zeker dat iemand echt dood was, aan het eind van die 3 dagen merk je de ontbinding wel op, de kans dat iemand toch nog stiekem opstaat is dan wel weg. Dood was niet altijd zo makkelijk met zekerheid vast te stellen, zelfs nu staan er nog heel af en toe mensen op die doodverklaard zijn.
Daarnaast is het een mooi rouwproces voor de nabestaanden.

Maar ook in deze moderne tijd is het helemaal niet zo gewoon om binnen 3 dagen iemand te begraven/cremeren. Er moet een hoop geregeld worden, meestal is binnen 3 dagen veelste snel om alles geregeld te krijgen. Ik meen dat het er in de praktijk op neerkomt dat het max 10 dagen mag duren, uit mijn hoofd, 6/7 werkdagen?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_134150808
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 14:05 schreef erodome het volgende:

[..]

In eigenlijk bijna alle oude traditie's is het de norm om pas na 3 dagen te begraven/cremeren, 3 dagen een wake houden was/is een vrij normaal verschijnsel.
Bij zo goed als allemaal gaat dat in de geloofsvorm om de ziel die nog weg moet gaan, die dus die 3 dagen er nog is en wel wat gezelschap kan gebruiken(in mijn traditie is het bv vrij normaal om voor te lezen, muziek te maken, dingen die het persoon kon waarderen en die helpen een positieve sfeer te creeeren). Maar ik denk dat er een nogal aardse grond achter zit, door min. 3 dagen te wachten wist je zeker dat iemand echt dood was, aan het eind van die 3 dagen merk je de ontbinding wel op, de kans dat iemand toch nog stiekem opstaat is dan wel weg. Dood was niet altijd zo makkelijk met zekerheid vast te stellen, zelfs nu staan er nog heel af en toe mensen op die doodverklaard zijn.
Daarnaast is het een mooi rouwproces voor de nabestaanden.

Maar ook in deze moderne tijd is het helemaal niet zo gewoon om binnen 3 dagen iemand te begraven/cremeren. Er moet een hoop geregeld worden, meestal is binnen 3 dagen veelste snel om alles geregeld te krijgen. Ik meen dat het er in de praktijk op neerkomt dat het max 10 dagen mag duren, uit mijn hoofd, 6/7 werkdagen?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood

Zie: Putrefactie

Een traditie is iets anders dan een religie, Nievandezewereld zei letterlijk dat alle religies de doden 3 dagen laten rusten maar volgens welke religie moet het lichaam 3 dagen bewaard worden? nooit tegengekomen tot nu toe.
In het Jodendom, de Islam, de Aboriginals en bijvoorbeeld veel Indiaanse stammen moest het lichaam zo snel mogelijk na het overlijden begraven worden. In het Hindoeisme wachten ze 10 dagen omdat men 10 dagen moet rouwen voor de crematie kan plaatsvinden, heeft verder ook niets met 3 dagen te maken. Daarvoor krijgt het lichaam wel al een rituele behandeling om het enigsinds rein te houden.
In het oude Egypte duurde het soms meer dan 70 dagen tot de begrafenis plaatsvond omdat het lichaam eerst nog gemummificeerd moest worden en in een natrium zoutbad moest, dit werd vermoedelijk ook zo snel mogelijk na het overlijden gedaan. De grieken deden het binnen 1 dag en in de meeste oosterse landen tegenwoordig ook nog steeds het liefst binnen 24 uur en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Er zijn voor jouw religie tog geen geschreven bronnen en ook geen algemene overeenstemming, als je een individueel geloof hebt waar baseer je die drie dagen dan op?

Dat lichamen hier tegenwoordig zo lang bewaard worden komt denk ik omdat alles hier altijd zo lang moet duren mbt aanvragen, betalingen en registraties.
pi_134152097
Ik denk dat het erg afhangt van het klimaat hoe men met de doden omging, in warme gebieden gaat het allemaal wat sneller dan in koudere gebieden. Binnen 24 uur mag hier niet trouwens, 36 uur is het minimum.

Zoals gezegd is in mijn traditie een wake van 3 dagen de norm, we hebben geen vaste geloofsboeken, maar we hebben wel bronnen(soms wat beperkt, maar soms niet zo beperkt). Dat is idd geen wet, het is niet verplicht, maar het is wel de norm, de normale gang van zaken.
De drie dagen komen vanuit een hele oude traditie, waarin het getal 3 heilig is, de 3 fasen van het leven, de 3 fasen van de maan, de drie-eenheid van de goden, ga zo maar door. Er wordt geloofd dat de ziel nog bij het lichaam taalt/kan talen, na 3 dagen is dat wel klaar.
Vanuit traditie was je de dode, je balsemt de dode, je waakt bij de dode en na 3 dagen begraaf je de dode.

Het binnen 3 dagen is geen algemeen iets, dat er verder vele verschillende rituelen zijn weet ik.
Dat stukje over putrefactie is grappig, maar wij laten onze doden over het algemeen niet zomaar rondslingeren, er wordt wel gewassen en met olieen e.d. gewerkt om de boel netjes te houden.
Mijn vader werd na 4 dagen gecremeerd(geen religie erachter ofzo) en die zag er nog prima uit op dag 4, geheel respectabel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_134153334
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 15:34 schreef erodome het volgende:
Ik denk dat het erg afhangt van het klimaat hoe men met de doden omging, in warme gebieden gaat het allemaal wat sneller dan in koudere gebieden. Binnen 24 uur mag hier niet trouwens, 36 uur is het minimum.

Zoals gezegd is in mijn traditie een wake van 3 dagen de norm, we hebben geen vaste geloofsboeken, maar we hebben wel bronnen(soms wat beperkt, maar soms niet zo beperkt). Dat is idd geen wet, het is niet verplicht, maar het is wel de norm, de normale gang van zaken.
De drie dagen komen vanuit een hele oude traditie, waarin het getal 3 heilig is, de 3 fasen van het leven, de 3 fasen van de maan, de drie-eenheid van de goden, ga zo maar door. Er wordt geloofd dat de ziel nog bij het lichaam taalt/kan talen, na 3 dagen is dat wel klaar.
Vanuit traditie was je de dode, je balsemt de dode, je waakt bij de dode en na 3 dagen begraaf je de dode.

Het binnen 3 dagen is geen algemeen iets, dat er verder vele verschillende rituelen zijn weet ik.
Dat stukje over putrefactie is grappig, maar wij laten onze doden over het algemeen niet zomaar rondslingeren, er wordt wel gewassen en met olieen e.d. gewerkt om de boel netjes te houden.
Mijn vader werd na 4 dagen gecremeerd(geen religie erachter ofzo) en die zag er nog prima uit op dag 4, geheel respectabel.
Dus als het geen algemeen iets is kan al niet meer gezegd worden dat alle religies dit doen tog? en daarom zei ik tegen Nietvandezewereld dat dat niet zo is.
Als het al gedaan word is dat zoals bij jou vanuit inheemse gewoontes waarbij idd het getal 3 een soort magische betekenis heeft. Maarja bijna alle inheemse religies hebben dat met het getal 3 en kennen een drie-eenheid maar lang niet bij allemaal worden ze minimaal 3 dagen met rust gelaten, Het wassen en olieen is ookal een voorbereiding op het begraven/cremeren en een onderdeel van het proces, het lichaam word dan niet met rust gelaten. In het Hindoeisme word zoals k aangaf het lichaam ook behandeld tijdens die 10 rouw dagen, anders is het niet mogelijk. Als het lichaam verwaarloosd word gebeurd hetzelfde als wanneer je het laat rondslingeren.
pi_134154221
Als we de sidra Wajechi lezen vertelt het ons dat de Egyptenaren 70 dagen om het verlies van Yaakov rouwden en dat Josef en zijn broers 7 dagen om hem rouwden voordat hij in de grot van Machpela werd begraven.

De joodse begrafenisgebruiken en rouwriten zijn sinds de bijbelse tijd veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Een voorbeeld: hoewel het ballsemen van een dood lichaam om ontbondiong te voorlomen in de tijd van Yaajov en Josef werd geaccepteerd waren de joodse autoroiteiten uit een latere perioden tegen dit gebruik. Daarvoor werd een aantal redenen gegeven. Ten eerste:

Balemenen schort de lewqaja (begrafenis) op. De joodse traditie gaf (denk ik uit bezorgheid voor de gezondheoid van de gemeenschap )de voorkeur aan om onmioddelijk begraven. Sommige verklaarders opperen sowieso dat het voorschrift om onmiddellijk te begraven mogelijlk is afgeleid uit G'ds opmerking tegen Adam: "Stof ben je en tot stof zul je weerkeren" (Beresjit 3:19 is dit te lezen) en van de opdracht om iemand die is terechtgesteld niet te laten hangen maar dezelfde dag nog te begraven.

Ten tweede: balsemen voorkomt het natuurlijke verbal van het lichaam en is eigenlijk een ontheiliging van de licjaam. In de Joodse traditie wordt het menselijk lichaam beschoiuwd als een heilig omhulsel voor de ziel. Het moet daarom met respect en zonder enige verminking of onnatuurlijk ingrijpen in het ontbindingsproces worden begraven.

Ten derde: men was ook tegen valsemen omdat de persoon die rouwt de werkelijkheid van de dood moet accepteren en balsemen belemmert dit. Rabbijn M. Lamm zegt het zo uit: " de kinst van de balsemer is de kunt van de totale ontkenning. Balsemen probeert een illusie te crieeren en maakt het (uiteraard waaron de mate waarin het balsemen slaagt) de persoon die rout selfst moeilijker om het verdriet te boven te komen"

De visie van het Jodendom is de voorschrift dat het lichaam mlet weerkeren tot stof waarvan het gemaakt werd. Daarom wordt balsemen in het huidige Jodendom vermeden tenzij de wet of de omstandigheden het vereisen bvb : het vervoeren van de lijk voor begrafenis in een ander land

Begraven is door de Joden meest gepraktiseerde methode om het lichaam op te ruimen en is in feite de enige methode die de traditie liever heeft. Sowieso is duidelijk dat de Joden in de oudheid andere methhoden (zoals het plaatsen in grotten) prakitiseerden. Hoewel crematie als het plaatsen in een mausoleum worden geaccepteerd door het LJG is begraven de norm binnnen het Jodendom. In orthodoxe kringen is cremeren dus verboden ( zie aantal jaar geleden waar een crematie center in Israel werd aangevallen door ultra orthodoxe joden)

Onder de verklaarders uit de oudheid is uiteraard een disccussie geweest over de vraag of Josef zijn vader Yaakov wel of niet had moeten laten balsemen. Rabbi Jehoeda HaNasi meende zelfs dat Josef een ernstige fout had begaan en dat zijn leven vroegtijdig eindigde omdat hij zijn vader bij diens dood niet eerde.

Andere rabbijnen stellen dat Josef zijn vader eerde door zijn instructies om hem in "eretz Israel" bij zijn familioe te begraven uitvoerde. Door gem te balsemen maakten zij zijn lichaam reisvaardig zodat het kon worden meegenomen op de lange reis van Gosjhen naar Chewron.

Hoewel de joodse traditie tegen b alsemen is en tegen iedere opschorting van de lewaja bleef er ruimte voor speciale omstandigheden.

De Joodse traditie schrijft verschillende rouwperioden voor na de dood van een naaste familielid. Deze rouwperioden veerschillen in zwaarte. (Voor de geinteresseerden) zijn deze:

Aweloet : de naam heeft betrekking op de gehele rouwperiode
Aninoet: de periode tussen het sterven en de lewaja (begrafenis)
Sijwa: de 7 dagen van rouw die volgen op de lewaja . Rouwenden worden dan aangemoedigd om tijdens deze dagen thuis te blijven ( met uitzondering van de Sjabbat he of de joodse feestdagen voor het gebed) De eerste 3 dagen van de sjiwaperiode worden beschouwd als de meest intensieve.
Sjelosjim: de periode van 30 dagen ( de sjiwa incluis) is wanneer het nromale leven langzaam weer zijn gang gaat krijgen en degenen die rouwen hun dagelijkse bezigheden terugkeren terwijl ze wel een aantal aspecten van het rouwen in acht blijven nemen. In deze periode moet men vreugdevolle sociale gebeurtenissen vermijden!!

De eerste 11 maanden= de periode dat iemand die rouwt kaddisj zegt voor een ouder.

Zo gaat het een beetje binnen het Jodendom.
pi_134154323
Sjezus sorry voor de spelfouten maar heb het op mijn mobiel getypt
pi_134154942
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 16:36 schreef Skillsy het volgende:
Als we de sidra Wajechi lezen vertelt het ons dat de Egyptenaren 70 dagen om het verlies van Yaakov rouwden en dat Josef en zijn broers 7 dagen om hem rouwden voordat hij in de grot van Machpela werd begraven.

De joodse begrafenisgebruiken en rouwriten zijn sinds de bijbelse tijd veranderd en tot ontwikkeling gebracht. Een voorbeeld: hoewel het ballsemen van een dood lichaam om ontbondiong te voorlomen in de tijd van Yaajov en Josef werd geaccepteerd waren de joodse autoroiteiten uit een latere perioden tegen dit gebruik. Daarvoor werd een aantal redenen gegeven. Ten eerste:

Balemenen schort de lewqaja (begrafenis) op. De joodse traditie gaf (denk ik uit bezorgheid voor de gezondheoid van de gemeenschap )de voorkeur aan om onmioddelijk begraven. Sommige verklaarders opperen sowieso dat het voorschrift om onmiddellijk te begraven mogelijlk is afgeleid uit G'ds opmerking tegen Adam: "Stof ben je en tot stof zul je weerkeren" (Beresjit 3:19 is dit te lezen) en van de opdracht om iemand die is terechtgesteld niet te laten hangen maar dezelfde dag nog te begraven.

Ten tweede: balsemen voorkomt het natuurlijke verbal van het lichaam en is eigenlijk een ontheiliging van de licjaam. In de Joodse traditie wordt het menselijk lichaam beschoiuwd als een heilig omhulsel voor de ziel. Het moet daarom met respect en zonder enige verminking of onnatuurlijk ingrijpen in het ontbindingsproces worden begraven.

Ten derde: men was ook tegen valsemen omdat de persoon die rouwt de werkelijkheid van de dood moet accepteren en balsemen belemmert dit. Rabbijn M. Lamm zegt het zo uit: " de kinst van de balsemer is de kunt van de totale ontkenning. Balsemen probeert een illusie te crieeren en maakt het (uiteraard waaron de mate waarin het balsemen slaagt) de persoon die rout selfst moeilijker om het verdriet te boven te komen"

De visie van het Jodendom is de voorschrift dat het lichaam mlet weerkeren tot stof waarvan het gemaakt werd. Daarom wordt balsemen in het huidige Jodendom vermeden tenzij de wet of de omstandigheden het vereisen bvb : het vervoeren van de lijk voor begrafenis in een ander land

Begraven is door de Joden meest gepraktiseerde methode om het lichaam op te ruimen en is in feite de enige methode die de traditie liever heeft. Sowieso is duidelijk dat de Joden in de oudheid andere methhoden (zoals het plaatsen in grotten) prakitiseerden. Hoewel crematie als het plaatsen in een mausoleum worden geaccepteerd door het LJG is begraven de norm binnnen het Jodendom. In orthodoxe kringen is cremeren dus verboden ( zie aantal jaar geleden waar een crematie center in Israel werd aangevallen door ultra orthodoxe joden)

Onder de verklaarders uit de oudheid is uiteraard een disccussie geweest over de vraag of Josef zijn vader Yaakov wel of niet had moeten laten balsemen. Rabbi Jehoeda HaNasi meende zelfs dat Josef een ernstige fout had begaan en dat zijn leven vroegtijdig eindigde omdat hij zijn vader bij diens dood niet eerde.

Andere rabbijnen stellen dat Josef zijn vader eerde door zijn instructies om hem in "eretz Israel" bij zijn familioe te begraven uitvoerde. Door gem te balsemen maakten zij zijn lichaam reisvaardig zodat het kon worden meegenomen op de lange reis van Gosjhen naar Chewron.

Hoewel de joodse traditie tegen b alsemen is en tegen iedere opschorting van de lewaja bleef er ruimte voor speciale omstandigheden.

De Joodse traditie schrijft verschillende rouwperioden voor na de dood van een naaste familielid. Deze rouwperioden veerschillen in zwaarte. (Voor de geinteresseerden) zijn deze:

Aweloet : de naam heeft betrekking op de gehele rouwperiode
Aninoet: de periode tussen het sterven en de lewaja (begrafenis)
Sijwa: de 7 dagen van rouw die volgen op de lewaja . Rouwenden worden dan aangemoedigd om tijdens deze dagen thuis te blijven ( met uitzondering van de Sjabbat he of de joodse feestdagen voor het gebed) De eerste 3 dagen van de sjiwaperiode worden beschouwd als de meest intensieve.
Sjelosjim: de periode van 30 dagen ( de sjiwa incluis) is wanneer het nromale leven langzaam weer zijn gang gaat krijgen en degenen die rouwen hun dagelijkse bezigheden terugkeren terwijl ze wel een aantal aspecten van het rouwen in acht blijven nemen. In deze periode moet men vreugdevolle sociale gebeurtenissen vermijden!!

De eerste 11 maanden= de periode dat iemand die rouwt kaddisj zegt voor een ouder.

Zo gaat het een beetje binnen het Jodendom.
Oke bedankt, dat was een lange maar ook informatieve reactie ^O^
Kheb hier int verleden wel eens over gelezen maar herhalen = onthouden zeggen ze he.

Had trouwens niet verwacht dat jij het woord Jezus op zown manier zou gebruiken.. wat zit er achter?
pi_134155474
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 16:54 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

Had trouwens niet verwacht dat jij het woord Jezus op zown manier zou gebruiken.. wat zit er achter?
leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editen :P

En watte? Jezus zoon? Waarachter?
pi_134155790
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 17:11 schreef Skillsy het volgende:

[..]

leuk dat je mijn post vol spelfouten ook quote hé, nou dan hoef ik het niet meer te editen :P

En watte? Jezus zoon? Waarachter?
Nou en!

quote:
15s.gif Op woensdag 11 december 2013 16:39 schreef Skillsy het volgende:
Sjezus sorry voor de spelfouten maar heb het op mijn mobiel getypt
Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?
pi_134156949
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 17:21 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

Nou en!
Het is wel lachwekkend

quote:
Ik bedoelde dit..sommigen vatten t op als onnodig en neerbuigend, past dit dan wel bij je overtuiging?
Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn leven

Erg? Nee joh
pi_134157460
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 17:57 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Het is wel lachwekkend

[..]

Welke overtuiging? Nou ik zeg vaak gvd als ik mijzelf stoot. Tja dan hoor je mijn moeder ''Hela!" roepen en dan zeg ik sorry uiteraard. Maar ik zeg vaak Jezus Christus of gvd in mijn leven

Erg? Nee joh
De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?

En: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken.

Voor jou en mij misschien niet perse erg maar wellicht voor anderen wel, ik geloof wel dat het zoiezo beter is om te zwijgen dan mensen (onbewust) te kwetsen.
pi_134157910
quote:
0s.gif Op woensdag 11 december 2013 18:19 schreef ikwilkennisopdoen het volgende:

[..]

De overtuiging om respectvol tegenover de medemens te zijn?

En: Gij zult den naam des HEEREN uws Gods niet ijdellijk gebruiken.

Voor jou en mij misschien niet perse erg maar wellicht voor anderen wel, ik geloof wel dat het zoiezo beter is om te zwijgen dan mensen (onbewust) te kwetsen.
Voor mensen kan het heel erg zijn klopt. Mensen hoeven niet te zwijgen.
pi_134157944
Mensen moeten dan ook leren zich niet zo snel gekwetst te voelen door wat andere mensen zeggen. Maak je het jezelf alleen maar moeilijk mee.
Conscience do cost.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')