abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 6 december 2013 @ 09:16:25 #1
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_133971903
Meestal kijk ik niet naar RTL Late Night maar aangezien ik vandaag naar TVoH keek bleef ik even plakken. Een van de gasten is Linda de Mol die komt om 'reclame' te maken voor een nieuw goed doel wat zij heeft opgericht. Zij wil een kleine bijdrage leveren aan de bestrijding van armoede in Nederland. Zij gaf aan in de gaten te hebben dat haar kinderen behoorlijk geprivilligeerd opgroeien: riante woning in Het Gooi, hockyclub, opleiding van kinderen financieren, goed netwerk voor een stage etc.
Uit een onderzoekje van de Kinderombudsman is gebleken dat ongeveer 1 op de 9 kinderen in Nederland opgroeien in armoede: ze gaan zonder ontbijt naar school (niet vrijwillig! ;)), ze krijgen niet dagelijks een warme maaltijd, ze vieren thuis geen sinterklaas (geen geld voor), ze worden ziek gemeld voor school op hun verjaardag aangezien de ouder(s) geen traktatie kan/kunnen betalen. In het bijzonder komen arme inwoners van Nederland in de problemen wanneer ze onverwacht een extra rekening krijgen, bijv. voor de eigen bijdrage van de ziektekostenverzekering. Een oudere man gaf aan geen verjaardagscadeaus te kunnen kopen voor zijn kleinkinderen.

Kortom, armoede bestaat in Nederland. Het is niet van dezelfde orde als armoede in een ontwikkelingsland maar het is net zo goed schrijnend, niet alleen omwille van wat ze tekort komen maar ook aangezien kinderen die hier in armoede opgroeien en mensen die hier in armoede leven omringd worden door mensen (die de overgrote meerderheid vormen) die wel van alles hebben en krijgen wat voor hen niet is weggelegd. Het wordt je dus de hele tijd ingewreven, ook al is dat in veel gevallen hopelijk niet de bedoeling. Het valt mij op dat sinds Balkenende I armoedebestrijding een stiefkindje is geworden in de Nederlandse politiek. Soms is dat gebaseerd op inhoudelijke argumenten maar vaak is het louter gebaseerd op rechtse onderbuikgevoelens. Ik stel dat armoedebestrijding weer een speerpunt van beleid zou moeten worden. Politieke partijen, links en rechts, conservatief en progressief, moeten hier weer meer aandacht aan besteden.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  vrijdag 6 december 2013 @ 09:19:38 #2
379943 Paper_Tiger
pi_133971949
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 18:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De mensen in Afrika die een uur moeten lopen voor schoon drinkwater zijn ook zeikers en verdienen niet beter?

Het is een extremer voorbeeld maar komt op hetzelfde neer.
Grappig dat je dat als voorbeeld noemt. Een oom van mijn vriendin heeft voor de UvA 4 jaar in Kenia gezeten voor een waterproject en kwam met een Keniaanse vrouw thuis. Die verveelde zich hier te pletter omdat ze niets om handen had. Als je water moest hebben kwam het uit de kraan was haar klacht. In Kenia was ze de hele dag bezig om haar kostje bij elkaar te scharrelen.

Geeft dus maar aan dat de zaken vanuit perspectief gezien moeten worden en dat niet alles wat jij als armoede ziet door die mensen zelf als armoede wordt ervaren. Nederlandse armen zijn vooral verwend.
pi_133971988
Armoede in Nederland :')
D'r zit hier godverdomme niemand onder de armoede grens
-XOXO-
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:11:47 #4
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_133972756
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 09:22 schreef datismijnmening het volgende:
dit dus. Veel mensen zijn ook gewoon incapabel hun financiën fatsoenlijk te regelen. Regel daar maar hulp voor zou ik zeggen.
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_133972805
quote:
Maar je kunt zoals in de OP al staat armoede niet vergelijken met bijvoorbeeld armoede in Afrika,

Dus er is wel degelijk armoede.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_133972807
quote:
De armoedegrens die het SCP aanhoudt is dat je niet op vakantie kan.
Ik vind die 1,2 miljoen zelfs nog weinig als je dit als grens aanhoudt.
Tevens is de grens dat niet al je kinderen op sport kunnen qua geld. Dit is ook te absurd voor woorden. Stel dat iemand 3 kinderen heeft dan is dat al ruim 100 euro per maand en dan reken ik de tijd die je elke zaterdag kwijt bent niet eens mee.

Een gezin in wassenaar waarbij je kind niet op hockey kan wordt ook al als arm gezien.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:20:33 #7
379943 Paper_Tiger
pi_133972896
Het erge is dat als je met ideeën komt om kosten te drukken ze beledigd zijn.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:23:05 #8
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_133972942
Ik ben het met je eens hoor maar zet je maar schrap de armoede zal alleen maar gaan stijgen in NL. Maar natuurlijk krijg je op Fok weer van die onnozele reacties dat dit allemaal hun eigen schuld is tot ze eens zelf chronisch ziek worden of hun baan verliezen en een groot deel van hun inkomsten verliezen en niet fatsoenlijk meer rond kunnen komen.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_133972979
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:23 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik ben het met je eens hoor maar zet je maar schrap de armoede zal alleen maar gaan stijgen in NL.
Dat mag ook best eens.
quote:
Maar natuurlijk krijg je op Fok weer van die onnozele reacties dat dit allemaal hun eigen schuld is tot ze eens zelf chronisch ziek worden of hun baan verliezen en je een groot deel van je inkomsten verliest en je niet fatsoenlijk meer rond kunt komen.
Fatsoenlijk rondkomen kan iedereen tenzij je in de goede periode verplichtingen bent aangegaan, zoals bv leningen.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:29:23 #10
189978 controlaltdelete
pi_133973057
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat mag ook best eens.

[..]

Fatsoenlijk rondkomen kan iedereen tenzij je in de goede periode verplichtingen bent aangegaan, zoals bv leningen.
Ook weer zo'n dooddoener.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:31:51 #11
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_133973090
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat mag ook best eens.

[..]

Niet in alle gevallen, of je moet kinderen ook als die verplichtingen zien die je in goede tijden bent aangegaan :P
pi_133973154
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:31 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Niet in alle gevallen, of je moet kinderen ook als die verplichtingen zien die je in goede tijden bent aangegaan :P
ja tuurlijk.

- kinderen
- leningen, dus ook een hypotheek
- levensstijl die je niet wilt verliezen
- abonnementen die je niet kan stoppen ivm dat ze eerst een jaar moeten lopen

Eigenlijk alles...
Van een bijstand met alle toeslagen en subsidies kan je als alleenstaande prima rondkomen hoor.
Ik heb zelf met 2 personen van 70% van het minimumloon moeten rondkomen en kon nog sparen.

Als het zover is dan schrijf je al je uitgaven op en ga je schrappen. Je streept alles door behalve woonkosten, voedsel en kleren (die je haalt bij de kringloopwinkel)
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:36:28 #13
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_133973172
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ja tuurlijk.

- kinderen

Eigenlijk alles...
Van een bijstand met alle toeslagen en subsidies kan je als alleenstaande prima rondkomen hoor.
Ik heb zelf met 2 personen van 70% van het minimumloon moeten rondkomen en kon nog sparen.
Je hebt ook wel een punt hoor maar als nu kinderen hebt en je verliest je baan of beide partners verliezen hun baan dan heb je wel een probleem en dat kun je ze niet altijd aanrekenen.
pi_133973185
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:36 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Je hebt ook wel een punt hoor maar als nu kinderen hebt en je verliest je baan of beide partners verliezen hun baan dan heb je wel een probleem en dat kun je ze niet altijd aanrekenen.
Ik reken toch niemand iets aan...
Bij verlies van baan is het tijdelijk, omdat er altijd wel weer een tijd komt dat je weer werk vindt. Behalve als je 50+ bent en je bent opgeleid en hebt ervaring in iets wat niet schaars is (=alles behalve techniek).

Met kinderen krijg je iig nog een vergoeding namelijk kinderbijslag (=ruim voldoende voor de kinderkleding) en kindgebondenbudget (=genoeg voor het eten voor de kinderen).

Mobiele telefoon, internet, sport, kleren uit een winkel, etxc. dat kan je allemaal schrappen.
Houd je geld over (wat zo is) dan kan je van die luxe dingen weer kopen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:46:19 #15
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_133973312
Bij armoede denk ik eerder aan de vaste lasten betalen (geen internet, abonnementen, tijdschriften, sportbijdrage, mobieltjes etc) en dan al amper tot geen geld meer hebben voor de boodschappen, laat staan voor kleding e.d.

Daar ken ik wel een aantal gevallen van, maar de meeste die zichzelf onder die noemer plaatsen of daaronder vallen hebben gewoon een mooie TV, snel internet, nieuwe mobiel, gaan geregeld ergens een hapje eten of kopen dure merkkleding en komen dan eind van de maand tot de conclusie dat er geen geld meer is voor een fatsoenlijke avondmaaltijd. :+
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:47:58 #16
189978 controlaltdelete
pi_133973343
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

ja tuurlijk.

- kinderen

Eigenlijk alles...

Als het zover is dan schrijf je al je uitgaven op en ga je schrappen. Je streept alles door behalve woonkosten, voedsel en kleren (die je haalt bij de kringloopwinkel)
Tja dan stellen al die mensen die niet of moeilijk rondkomen zich vast aan, al die oudjes met een karig aow'tje die op een houtje moeten bijten, mensen in de bijstand die onverzekerd rondlopen omdat het niet meer betaalbaar is ook allemaal aanstellerij en eigen schuld natuurlijk.
pi_133973549
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:47 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Tja dan stellen al die mensen die niet of moeilijk rondkomen zich vast aan, al die oudjes met een karig aow'tje die op een houtje moeten bijten, mensen in de bijstand die onverzekerd rondlopen omdat het niet meer betaalbaar is ook allemaal aanstellerij en eigen schuld natuurlijk.
Nee hoor, ze stellen zich niet aan. Uiteraard is het vervelend dat je welvaart moet inleveren of mensen om je heen ziet die het beter hebben.
En zoals ik al schreef: je kan het mensen niet aanrekenen dat ze in goed tijd verplichtingen zijn aangegaan die in de slechte tijd niet meer betaalbaar zijn.
Maar dat is wel grotendeels de reden (uitzonderingen daargelaten, die nu gaan komen als reactie op wat ik nu schrijf).

Moeilijk rondkomen betekent dat je dus eigenlijk meer dingen wilt kopen dan dat je kan. Want anders was het niet moeilijk.
Nogmaals ik heb jaren lang van 70% van het minimumloon moeten rondkomen met 2 personen met toeslagen erbij. Ik had het niet moeilijk omdat ik gewoon ben gaan schrappen op mijn uitgavenlijstje, totdat ik geld over had. Dat ben ik gaan sparen en dat heb ik uitgegeven aan luxe, zoals internet.
  vrijdag 6 december 2013 @ 10:58:48 #18
379943 Paper_Tiger
pi_133973567
Daarom dus als je jong bent zo snel mogelijk je hypotheek afbetalen en geen schulden maken voor consumptie. Dan kan je later in je leven rondkomen van een grijpstuiver.
pi_133973590
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:58 schreef Paper_Tiger het volgende:
Daarom dus als je jong bent zo snel mogelijk je hypotheek afbetalen en geen schulden maken voor consumptie. Dan kan je later in je leven rondkomen van een grijpstuiver.
Dit en als je het later niet moeilijk krijg ga je vaker op vakantie.
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:00:14 #20
379943 Paper_Tiger
pi_133973598
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Nee hoor, ze stellen zich niet aan. Uiteraard is het vervelend dat je welvaart moet inleveren of mensen om je heen ziet die het beter hebben.
En zoals ik al schreef: je kan het mensen niet aanrekenen dat ze in goed tijd verplichtingen zijn aangegaan die in de slechte tijd niet meer betaalbaar zijn.
Maar dat is wel grotendeels de reden (uitzonderingen daargelaten, die nu gaan komen als reactie op wat ik nu schrijf).

Moeilijk rondkomen betekent dat je dus eigenlijk meer dingen wilt kopen dan dat je kan. Want anders was het niet moeilijk.
Nogmaals ik heb jaren lang van 70% van het minimumloon moeten rondkomen met 2 personen met toeslagen erbij. Ik had het niet moeilijk omdat ik gewoon ben gaan schrappen op mijn uitgavenlijstje, totdat ik geld over had. Dat ben ik gaan sparen en dat heb ik uitgegeven aan luxe, zoals internet.
Die instelling zouden meer mensen moeten hebben.
pi_133973607
quote:
14s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Die instelling zouden meer mensen moeten hebben.
dan is het leven zo saai.
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:00:55 #22
379943 Paper_Tiger
pi_133973610
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:59 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dit en als je het later niet moeilijk krijg ga je vaker op vakantie.
Of zorgt ervoor dat je kinderen een makkelijkere start in het leven krijgen.
  vrijdag 6 december 2013 @ 11:01:17 #23
189978 controlaltdelete
pi_133973620
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Maw: Als je nu in een uitkeringssituatie terecht komt kun je daar makkelijk van leven als je verder geen bijzondere financiele verplichtingen hebt?
Klijnsma is vast blij met je :)
pi_133973623
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:00 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Of zorgt ervoor dat je kinderen een makkelijkere start in het leven krijgen.
Die dan niet de waarde van geld meekrijgen zeker?
pi_133973637
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 11:01 schreef controlaltdelete het volgende:

[..]

Maw: Als je nu in een uitkeringssituatie terecht komt kun je daar makkelijk van leven als je verder geen bijzondere financiele verplichtingen hebt?
Klijnsma is vast blij met je :)
Ja en ik ben het bewijs daarvan want ik ben van minder rondgekomen.
Een paar dagen geleden zag ik een vrouw met 2 kinderen op TV die van 80 euro p/w moet rondkomen.
Eitje dacht ik bij mezelf.... Met 3 personen kan je daar prima van rondkomen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')