Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ein Zug der Hamburger Hochbahn in Großhansdorf (Kreis Stormarn) gegen einen umgestürzten Baum gefahren und entgleist. Die Retter holten sechs Menschen aus dem Zug der U1, wie ein Polizeisprecher sagte. Einer von ihnen sei leicht verletzt gewesen.
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Zeer mooie TT. Toch één van de meesterwerken van Drs. P , een kenner van kwaliteit, dat is Dr_Flash zeker toebehorend.
Mooie 'discussie' aan het eind van vorig topic. Ik kan mij zeker in jullie standpunten vinden. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik het persoonlijk als machinist - waar ik verantwoording draag voor het leven van vele reizigers - het prettig vind dat mijn werkgever niet gaat rijden in extreme weersomstandigheden.
Dat er reizigers gedupeerd worden is uiteraard vervelend, immers is je core-business het zo veilig en comfortabel vervoeren van reizigers van punt A naar punt B. Dat staat vast. Als een vervoerder beslist dat het niet laten rijden noodzakelijk is door omstandigheden is dat een goed recht van het vervoersbedrijf. Dit zal men ook niet zomaar beslissen. Daar worden inderdaad afwegingen gemaakt. Wellicht niet zo zwart-wit zoals ik ze voorbij heb zien komen in vorig topic, maar daar valt inderdaad wel wat voor te zeggen. Vandaag had het (achteraf gezien) best mogelijk geweest om de dienstregeling voort te zetten. Echter is dit achteraf praten, en zoals het gezegde luidt, is dit makkelijk praten.
Toch is en blijft het een feit dat niet de vervoerder, maar Prorail beslist of men de baanvakken buiten dienst zet. Uiteraard gaat dit (naar mag ik hopen) in samenspraak met de diverse vervoerders.
Zoals ik al eerder zei: Wanneer men wilt gaan wijzen na vandaag, zal men moeten wijzen naar Prorail. De vervoerders kunnen wel willen rijden, maar Prorail beslist.
Toen ik om half 4 op Winschoten was kreeg ik een pittige onweers- en hagelbui over mij heen met extreem pittige wind. Dit was ook zo weer voorbij, en naar mijn mening kon men prima weer gaan schouwen en rijden. Dit meldde ik ook bij mijn werkgever en die deelden mijn mening. Echter moest men wachten op het 'groene licht' van de spoorwegbeheerder. Zonder toestemming mag men niet rijden.
Ik denk dat als dit voorkomen dient te worden, dat Prorail zich achter de oren moet krabben over hoe snel ze dingen buiten dienst nemen, en hoe snel het treinverkeer weer opgestart kan worden. De vervoerders hebben hier een mogelijkheid om dat aan te kaarten en te kijken naar oplossingen.
Feit blijft, dat het beter kon. En de ene vervoerder pakt het beter op dan de ander. Dat is bedrijfsvoering.
Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.
Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops
Hangt er vanaf hoeveel tijd je ervoor wilt uittrekken.
Amsterdam - Warschau - Moskou doe je in 'slechts' 39 uur, Moskou - Omsk doe je in 'slechts' 42 uur. Totaal 'slechts' 81 uur onderweg zijn. De trein van Moskou naar Omsk maakt wel een paar bizar lange tussenstops
Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven. Zo gauw dat duidelijk werd maar het boemeltje naar Almere Centrum gepakt (met +28, maar goed, dat was niet mijn +28). Daar de Intercity naar Lelystad kunnen nemen. Deze intercity maakte een stop te Almere Oostvaarders, maar dat was nergens terug te vinden (en Parkwijk/Buiten stonden ook nog vol met reizigers). Uiteindelijk zelf met +30 thuisgekomen, niet verkeerd met sein- en wisselstoring én TSB (voor Fles ).
Ze hebben vanochtend de dienstregeling wel redelijk op orde, heb ik de indruk. Netjes .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende: Gistermiddag vroeg op weg gegaan. Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven.
Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
Op vrijdag 6 december 2013 08:00 schreef Litpho het volgende: Op station Almere Buiten blijkt dat er weer een of andere intercity-fetisjist voor treindienstleider speelt, want de ene na de andere Sprinter wordt opgeheven
Doe es normaal. Treindienstleiders bepalen niet welke treinen worden opgeheven.
Mijn excuses.
Feit is wel dat het niet netjes is om drie sprinters achter elkaar uit te laten vallen (drie keer een half uur extra wachttijd) terwijl de intercity's blijven langsrazen (met een slordige 80km/u, maar toch). Ook reizigers op kleine stations willen naar huis.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
Op vrijdag 6 december 2013 08:13 schreef Dr_Flash het volgende: ICE met een hoop stickerlijm op weg naar Duitsland. Zou Ireyon zijn prijswinnende foto eindelijk verwijderd zijn?
Mij is toen verteld dat die trein nog geen maand later een kusje van een goederentrein bij Zevenaar kreeg?
Bijvoorbeeld ja. Het materieel van die tegentrein is met +37 uit Rotterdam vertrokken, die vertraging is vrijwel geheel doorgegeven aan de 969.
In Breda heeft een Fyra 25 minuten voor z'n kering. Van die 25 minuten is 5 minuten nodig om de trein leeg te krijgen en naar het opstelterreintje te rijden en 10 minuten voor de daadwerkelijke kering. Als die trein aan het perron was gekeerd, dan had er zo'n 15 minuten van de vertraging afgeschaafd kunnen worden.
De treindienstleider in Breda heeft daar het laatste woord over, en er is een nieuwe lichting die daar gewoon niet aan meewerken.
In de regio Amsterdam - Almere zijn voldoende en soms kwalitatief betere verbindingen dan de trein.
De regio Almere-Lelystad ook? .
Maar goed, als ik de bus had willen nemen was ik ook naar Almere Centrum gereisd en had ik daar ipv. de intercity naar Lelystad de 159 van Connexxion genomen. Had gekund (en had ik ook gedaan als de intercity's er ook mee waren opgehouden).
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato