abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133968907
quote:
In Zuid-Afrika is oud-president Nelson Mandela overleden. Hij is 95 jaar geworden. Zijn dood werd bekendgemaakt door president Zuma.

De hele dag waren er al geruchten dat de gezondheid van de oud-president sterk achteruit ging. Zijn familie kwam bij elkaar in het huis van Mandela in Johannesburg.

Afgelopen zomer ging het ook al slecht met Mandela. Hij werd in juni opgenomen met longklachten.

Mandela was het boegbeeld van de strijd tegen de apartheid. Als advocaat verzet hij zich in eerste instantie geweldloos tegen de racistische wetten van de blanken.

Na het bloedbad in Sharpeville in 1960 komt hij tot de conclusie dat gewapende strijd nodig is. Zijn beweging, het ANC, wordt verboden en in 1962 wordt Mandela tot levenslang veroordeeld. Hij zit bijna dertig jaar vast, onder meer op Robbeneiland voor de kust van Kaapstad.

Aan het eind van de jaren 80 begint het apartheidssysteem te wankelen. De blanke president De Klerk laat Mandela in 1990 vrij.

Drie jaar later krijgen Mandela en De Klerk de Nobelprijs voor de Vrede. In 1994 wordt Mandela de eerste zwarte president van Zuid-Afrika, een functie die hij vijf jaar lang bekleedt.

Hij oogst veel bewondering voor de manier waarop hij blank en zwart met elkaar probeert te verzoenen, en de zwarte bevolkingsgroepen onderling.

Na zijn presidentschap zet Mandela zich onder meer in voor de strijd tegen aids en bemiddelt hij bij conflicten. Mandela had groot gezag en gold als iemand die boven de partijen stond, waardoor hij voor bijna alle partijen aanvaardbaar was als bemiddelaar.

NOS
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:01:02 #2
111528 Viajero
Who dares wins
pi_133968955
Rus in vrede Madiba
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
pi_133968970
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:01 schreef Viajero het volgende:
Rus in vrede Madiba
T was n Afrikaan
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:03:48 #4
104871 remlof
Europees federalist
pi_133969003
Ghandi en Martin Luther King heb ik niet meegemaakt, maar Mandela was ook een hele grote. Net als Gorbatsjov trouwens.
pi_133969005
Rusd in vrede mag ook, het was geen purist. :6
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:04:42 #6
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_133969017
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:01 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

T was n Afrikaan
En degene die jij kwoot zei het op z'n Afrikaans ;)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_133969020
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:03 schreef remlof het volgende:
Ghandi en Martin Luther King heb ik niet meegemaakt, maar Mandela was ook een hele grote. Net als Gorbatsjov trouwens.
Rabin.
I´m back.
pi_133969058
quote:
Helmut Kohl, vind ik er ook wel bij kunnen.
En op verre afstand, doch de vaderlandse top, Joop den Uyl, maar dat is mijn voorkeur.
het pseudoniem zelfst.naamw.Uitspraak: [psødo'nim, ps½ydo'nim] Verbuigingen: pseudoniem|en (meerv.) verzonnen naam die je gebruikt om je echte naam geheim te houden.
usericoon; Mata Hari, pseudoniem van Margaretha Geertruida (Griet) Zelle
pi_133969087
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:06 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

[..]

En op verre afstand, doch de vaderlandse top, Joop den Uyl, maar dat is mijn voorkeur.
:Y

[ Bericht 5% gewijzigd door Misty_eyes op 07-12-2013 19:27:05 ]
pi_133969096
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:06 schreef P.S._Eudoniem het volgende:

[..]

Wij hebben niet van dat soort grootheden opgeleverd, conflicten daarvoor zijn we te pragmatisch, we gedogen liever, dus we hoeven eigenlijk nooit te verzoenen...
Maar Yitzak Rabin vond ik wel een grootheid, blijft echt doodzonde dat deze man vermoord werd.
I´m back.
pi_133969110
quote:
6s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:04 schreef Dagoduck het volgende:

[..]

En degene die jij kwoot zei het op z'n Afrikaans ;)
Haha
pi_133969118
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:08 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Vergeet Pimmetje niet, die mag in dit rijtje der Groten zeker niet ontbreken. :Y
Welnee, Pim was een splijtzwam. Een Olifant in de porseleinkast.
I´m back.
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:10:49 #13
3185 Adelante
To let it go now
pi_133969133
Madiba ;(
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_133969141
quote:
17s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:10 schreef Adelante het volgende:
Madiba ;(
Zijn knikkernaam idd.
I´m back.
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:11:49 #15
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_133969146
Mandela was de George Washington van Africa, welke in verval kwam door de Nigerianen en zijn eigen ANC is parallel aan de Amerikaanse business in de afgelopen jaren door Democrats/Republican en nu komt de originele fundering van de Afrikaanse ontwikkeling weer terug. In de VS komt er een alternatief via Ron Paul.
The best firms advertise the least...
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:12:28 #16
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_133969162
Mandela was zonder twijfel de grootste.

Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_133969168
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:11 schreef edcetera het volgende:
Mandela was de George Washington van Africa, welke in verval kwam door de Nigerianen en zijn eigen ANC is parallel aan de Amerikaanse business in de afgelopen jaren door Democrats/Republican en nu komt de originele fundering van de Afrikaanse ontwikkeling weer terug. In de VS komt er een alternatief via Ron Paul.
Die weldra ook 95 is.
I´m back.
pi_133969197
MJ, MLK, MA, MJ,.. Oud of dood.

Wat houden we over? Lil John? Obama?
pi_133969198
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:11 schreef edcetera het volgende:
. In de VS komt er een alternatief via Ron Paul.
Ron Paul zal nooit genoeg fundraisers bij elkaar kunnen krijgen om daadwerkelijk een serieuze gooi naar het presidentschap te doen.
pi_133969349
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:14 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Ron Paul zal nooit genoeg fundraisers bij elkaar kunnen krijgen om daadwerkelijk een serieuze gooi naar het presidentschap te doen.
Paul Thiel.
I´m back.
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:27:32 #21
17121 Rica
Mais, je rêve!
pi_133969419
quote:
Gorbatsjov is in dit rijtje heel betrekkelijk vind ik. Voor veel Russen is hij zeker geen held en veel houden hem redelijk terecht medeverantwoordelijk voor de rampjaren en economische pluderingen in de jaren 90.
Don't try and blame me for your games
Your games are death
My world is light, the angels fill my eyes
With every breath
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:30:23 #22
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_133969455
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:08 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Vergeet Pimmetje niet, die mag in dit rijtje der Groten zeker niet ontbreken. :Y
Hmm, je kunt hem niet vergelijken met iemand, die zo'n invloed heeft gehad wereldwijd, maar een lokale Mandela in een verwend land, dat zich niet met de leefomstandigheden in Zuid Afrika te vergelijken valt heb je gelijk.

Hij is te vergelijken met Mandela lokaal en wat opvolgende partijen/ politici, die de gedachtegangen van een held hijacken/misbruiken en een griezelige draai eraan geven.

Zuid Afrika is ons voorland (of we voorkomen dat ;) )

Nederland is nauwer verbonden met Zuid Afrika (blanken zij oud-Nederlanders) als we denken en daar kunnen we ons voordeel uit halen zowel voor ons land als Zuid Afrika :)
pi_133969516
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:27 schreef Rica het volgende:

[..]

Gorbatsjov is in dit rijtje heel betrekkelijk vind ik. Voor veel Russen is hij zeker geen held en veel houden hem redelijk terecht medeverantwoordelijk voor de rampjaren en economische pluderingen in de jaren 90.
Klopt idd wel, iedere burger van de Sovjetunie besefte maar al te zeer dat het systeem al zo corrupt en failliet was geworden dat die management by speech van Gorbie met de in het Westen razend populaire termen als glasnost en perestrojka alleen maar kon uitlokken dat men nog meer eigen gebrouwen aardappelwodka achteroversloeg...
I´m back.
  vrijdag 6 december 2013 @ 01:39:24 #24
70017 edcetera
...en nog veel meer
pi_133969555
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:14 schreef Misty_eyes het volgende:

[..]

Misschien nog niet via support op de nationale TV (ABC,CNN,xxNBC,FOX etc) maar op internet heeft hij een grote populairiteit. Het is wel idd de vraag hoe ver hij ermee komt. Met de groeiende onrust en teleurstelling in Obama EN geen verbetering te verwachten zelfs met de conservatieve Republicans en de steeds meer gepubliceerde "CRASH" kan er nog wel iets gebeuren in de VS.
pi_133969566
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 december 2013 01:30 schreef edcetera het volgende:

[..]

Hmm, je kunt hem niet vergelijken met iemand, die zo'n invloed heeft gehad wereldwijd, maar een lokale Mandela in een verwend land, dat zich niet met de leefomstandigheden in Zuid Afrika te vergelijken valt heb je gelijk.
Nederland een verwend land...? Je bedoelt natuurlijk gewoon een land met een hoge levensstandaard. :Y
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')