Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks.
>> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia.
Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je van harte welkom heten:
ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, Grootste AnsaldoBredaFanBoy van de Lage Landen. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Voor al uw TGV-Bar-rijtuig vouchers. DriekOplopers, doet goede dingen namens en voor de reiziger. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Parijskenner en liefhebber van kleine spoorlanden Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, onheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Ireyon, de Baas van Roosendaal, die het wel weet. Peterselieman, PSM voor intimi, vooral uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. Voor de treinnummerfetishisten: gaarne bij het treinnummer ook vertrektijden en afgelegde route vermelden. Bij bezwaar: www.somda.nl.
>> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen over de HSL-Zuid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Intercity's Den Haag - Brussel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Afkortingen en treinserienummers
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zie ook dit filmpje voor onze mening over afkortingen:
>> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
>> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn;
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.>> Achter de schermen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 05-12-2013 13:24:35 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op woensdag 4 december 2013 22:41 schreef b2py het volgende: Er werd voor die RLN bepaling al geen 25kV voorbereidde bovenleidingmasten etc geplaatst bij vernieuwingen. Alleen bij nieuwbouw projecten.
I know, maar 25kV-voorbereid bouwen is dus inmiddels niet meer van toepassing.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Het echte voordeel van 25 kV t.o.v. 3 kV is dat je nog meer vermogen in een bovenleidingsgroep kunt hebben en ook makkelijker terug kunt leveren. Echter is het wel zo.. De eerste stap van 1,5 kV naar 3 kV is een grote omdat veel actuele beperkingen worden weggenomen terwijl 25 kV alleen maar "nog beter" is en niet meer dan dat.
Daarentegen zijn de ombouwkosten van 25 kV wel veel hoger omdat het hele netwerk van de juiste isolatieafstanden voorzien moet worden. Juist bij kunstwerken is dat vaak lastig en daardoor erg duur.
In de IT-wereld zijn veel bedrijven aan het overstappen van Cisco (25KV) naar HP (3KV) omdat die 5% extra performance de 100% aan prijsverhoging niet kan verantwoorden.
Hogere efficiëncy, internationale corridors 25kV, we leggen nu overal 25kV voorbereidde bovenleidingsystemen aan.
Voor internationale corridors is overal ERTMS invoeren belangrijker, er zijn multicourate locs zat tegenwoordig. Of die bovenleiding voor 25kV is voorbereid is niet van belang, in beide gevallen is die ook te gebruiken voor 3kV.
Multicourante locs zijn duurder waardoor algehele kosten voor treinvervoer stijgen en concurrentiepositie met weg- en watertransport verslechterd. Vicieuze cirkel omhoog -> steeds minder cargo. Slecht voor de economie. En de BR is voor niks aangelegd. Chapeau.
Op woensdag 4 december 2013 22:56 schreef DeaDLocK2K het volgende: In de IT-wereld zijn veel bedrijven aan het overstappen van Cisco (25KV) naar HP (3KV) omdat die 5% extra performance de 100% aan prijsverhoging niet kan verantwoorden.
Als mensen dit soort vergelijkingen gaan trekken ga ik altijd denken "Hey. Die kan het niet winnen"
Op woensdag 4 december 2013 23:17 schreef b2py het volgende: Multicourante locs zijn duurder waardoor algehele kosten voor treinvervoer stijgen en concurrentiepositie met weg- en watertransport verslechterd. Vicieuze cirkel omhoog -> steeds minder cargo. Slecht voor de economie. En de BR is voor niks aangelegd. Chapeau.
Als je zo redeneert kan er beter het Duitse systeem ingevoerd worden, want het meeste grensoverschrijdende verkeer vanuit Nederland gaat toch naar Duitsland.
Ken je dat verhaal van Harrie Klorkestein (overigens een anagram van Klein Orkest, en met reden maar dat terzijde)? Heeft na een scheiding een discussie over voogdij, en van wie het kind dan is en zo. En dan kan ie het niet winnen, komt de Vergelijking. "As ik een knaak in een sigarettenautomaat duw. Van wie is dat pakje sigaretten dan? Van die automaat? Of van mèn? Van mèn dus."
Over windowsmeldingen gesproken trouwens, de jaarlagen beginnen zich in mijn fotocollectie ook aardig af te tekenen. Zeist, 22 december 2003. Er is een bericht over onderhoud gestuurd naar alle computers in het bedrijf. ALLE computers.
Overigens was roken in de trein ook toen al nergens meer toegestaan.
Ken je dat verhaal van Harrie Klorkestein (overigens een anagram van Klein Orkest, en met reden maar dat terzijde)? Heeft na een scheiding een discussie over voogdij, en van wie het kind dan is en zo. En dan kan ie het niet winnen, komt de Vergelijking. "As ik een knaak in een sigarettenautomaat duw. Van wie is dat pakje sigaretten dan? Van die auitomaat? Of van mèn? Van mèn dus."
Ja dat ken ik, maar ik weet niet zeker of ik de vergelijking snap.
Op woensdag 4 december 2013 23:46 schreef J.B. het volgende: De conclusie is in ieder geval dat, met de.kennis van nu, 1.5 kV DC verrekte kut is in vergelijking met andere systemen:)
Op woensdag 4 december 2013 23:46 schreef J.B. het volgende: De conclusie is in ieder geval dat, met de kennis van nu, 1.5 kV DC verrekte kut is in vergelijking met andere systemen
Op woensdag 4 december 2013 22:52 schreef Mr_Klaasje het volgende: Het echte voordeel van 25 kV t.o.v. 3 kV is dat je nog meer vermogen in een bovenleidingsgroep kunt hebben en ook makkelijker terug kunt leveren. Echter is het wel zo.. De eerste stap van 1,5 kV naar 3 kV is een grote omdat veel actuele beperkingen worden weggenomen terwijl 25 kV alleen maar "nog beter" is en niet meer dan dat.
Daarentegen zijn de ombouwkosten van 25 kV wel veel hoger omdat het hele netwerk van de juiste isolatieafstanden voorzien moet worden. Juist bij kunstwerken is dat vaak lastig en daardoor erg duur.
precies, 25 kV is dan ook niet echt realistisch, maar 3kV kan een mooi alternatief zijn. Ben benieuwd wanneer het op de politieke agenda komt
Als je zo redeneert kan er beter het Duitse systeem ingevoerd worden, want het meeste grensoverschrijdende verkeer vanuit Nederland gaat toch naar Duitsland.
Betuweroute is al 25kV.
Overigens ook vandaag minder Fyra en BNL door beperkingen in materieelinzet. Prognose is onbekend.