Steeds meer mannen gooien hun hypermoderne scheermesjes weg en bekeren zich tot het klassieke scheermes, ook wel het krabbertje genoemd. Een klassiek scheermes beschikt over een mesje, dat tussen twee metalen plaatjes zit geklemd. Een klassiek scheermes maakt het dagelijkse scheerritueel tot een waar genot, mits goed gedaan natuurlijk. Scheren met een klassiek scheermes vergt enige oefening en duurt iets langer dan het scheren met een modern scheermesje, maar de resultaten zijn het zeker waard. Voordelen van een klassiek scheermes
Als er van die mooie, strak vormgegeven, moderne scheermessen van Gillette verkrijgbaar zijn, waarom zou je dan overstappen op een krabbertje? Het zal je nog verbazen hoeveel voordelen er zitten aan een klassiek scheermes!
• Een modern scheermesje bestaat uit 3, 4 of soms zelfs 5 kleine mesjes. Daardoor worden de baardharen eerst opgetild en vervolgens afgeschoren. De kans op ingegroeide baardharen is groter, dan wanneer je een scheermesje met een enkel mes gebruikt, zoals een krabbertje.
• Doordat het klassieke scheermesje maar één mesje heeft, is de kans op huidirritaties veel minder dan bij een modern scheermes waar er vijf mesjes tegelijk over de huid worden geschraapt.
• Losse scheermesjes voor een klassiek scheermes zijn een stuk goedkoper dan mesjes voor een modern scheermes. Je kunt dus heel wat kosten besparen!
Verschillende types klassiek scheermes
Er zijn twee types klassieke scheermessen.
Bij de meest traditionele versie moet je om het mesje te vervangen, eerst het handvat van de houder af draaien. Vervolgens plaats je een nieuw mesje tussen de metalen plaatjes, alvorens het handvat weer vast te draaien. Doe dit wel voorzichtig!
De andere is een vlindermesje, ook wel Twist To Open (TTO) genoemd. Door de vlindersluiting wordt het een stuk makkelijker om je mesje te vervangen. Je draait simpelweg aan de handgreep en de houder klapt vanzelf open, zodat je het mesje kunt vervangen. Onderhoud klassiek scheermes
Ook bij een klassiek scheermesje is het van belang dat je regelmatig het mesje vervangt. Hoe vaak je dit moet doen, is afhankelijk van:
• hoe dik je baardgroei is
• hoe vaak je je scheert
• welk scheerproduct je gebruikt
Je kunt ervan uitgaan dat je gemiddeld vijf scheerbeurten met hetzelfde mesje kunt doen. Toch is het vanwege de hygiëne het beste om na elke scheerbeurt je mesje te vervangen. Gebruik hiervoor de Double Edge Scheermesjes van Derby of Merkur. Deze gangbare mesjes passen in ieder klassiek scheermes. Gelukkig zijn deze mesjes niet al te duur: je bent sowieso goedkoper uit dan wanneer je met een modern scheermesje scheert!
Alles over het open scheermes.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op dinsdag 3 december 2013 21:11 schreef IPA35 het volgende: Is er echt een merkbaar verschil qua scheren door de andere taalsoort? Die dingen zit binnen drie dagen roest op heb ik begrepen.
Qua scheren durf ik het niet te zeggen, maar het klopt inderdaad dat de ene staalsoort gevoeliger voor onderhoud is dan de andere. Ik heb laatst wel ergens gelezen, dat carbon staal wel merkbaar anders scheert dan bijvoorbeeld zilver staal.
Qua scheren durf ik het niet te zeggen, maar het klopt inderdaad dat de ene staalsoort gevoeliger voor onderhoud is dan de andere. Ik heb laatst wel ergens gelezen, dat carbon staal wel merkbaar anders scheert dan bijvoorbeeld zilver staal.
Een koolstofstaal mes kan bv scherper geslepen worden dan een roestvaststaal mes. Moleculen ed. maar hoeft dit niet langer te zijn. Er zal ook wel een verschil zijn waarmee ze geslepen worden.
Weer op een "koopfrenzy" gegaan. Ging kleren kopen, kwam terug met een nieuwe borstel, aluinstick en Old Spice Lagoon aftershave(bijna nergens te vinden).
Dit is de borstel
Alles bij elkaar was ik net zoveel kwijt als dat ik in Nederland alleen voor de borstel kwijt zou zijn (~18 euro).
Ik heb nu echt teveel scheerspullen
I just warped whoop whoop! Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende: Drinky is een baas
Op woensdag 4 december 2013 15:25 schreef Drinky het volgende: Weer op een "koopfrenzy" gegaan. Ging kleren kopen, kwam terug met een nieuwe borstel, aluinstick en Old Spice Lagoon aftershave(bijna nergens te vinden).
Muller drogisterij. Maar niet alle Mullers hebben zo'n groot assortiment als die bij mijn appartement. Ze hebben van goedkope badger(7 euro voor instap badger brush + houder) tot de duurste HJM borstels(kwaliteitje, maar ga er geen 20 euro voor neerleggen).
Old spice lagoon(vind het persoonlijk echt een lekker geurtje), is bijna nergens te verkrijgen, ook hier niet.
I just warped whoop whoop! Op dinsdag 27 juli 2010 04:05 schreef Righteous het volgende: Drinky is een baas
Ieder mes heeft een eigen karakter. De hoeken waaronder geslepen worden zijn ook anders bij verschillende typen. Maar een goed scherp mes scheert toch wel, RVS, Zilver, Koolstof, maakt weinig uit.
Een koolstofmes kan idd sneller roesten, scheelt ook erg hoe het mes gebruikt wordt. Een drupje olie is nooit verkeerd om je mes in ruste te beschermen. Ook RVS kan oxideren op een snede. Ik ken mensen die zure handen hebben en als die een stuk staal vastpakken er morgen al oxidatie optreed, terwijl anderen nergens last van hebben.
Simpelste verschil is, RVS/Zilver is harde en moeilijker te slijpen maar blijft langer scherp. koolstofstaal is makkelijker te slijpen en onderhouden maar word sneller bot. Maar alles relatief naar gebruik en stugheid van de haren.
Gaat hier om DE mesjes. Die ga je toch niet insmeren met olie?
Die Captain dingen zijn wel goed aangeschreven maar onvindbaar.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
Bedoelde dat ik "beetje dom was" haalde 2 fora door elkaar, never mind me dus
Ja, daar ben je met jouw projecten best wel actief, maar hier lezen we er niks meer over. Ik denk dat meerdere hier ook geïnteresseerd zijn in wat je maakt. In ieder geval ik!
Hehe, geen probleem. Dat is de ellende als je op 4 of 5 fora zit her en der haha
Maar hier wat mesjes;
Een paar scheerklare messen. Linksonder in de keukenrol en het mes daarboven zijn voor een klant. Heb hem afgedekt omdat het eindresultaat nog even geheim moet blijven voor die klant Het mes daarboven krijgt ivoor kleurige papier micarta handvatten. De rest is of in afwachting van handvatten of moet nog metaaltechnisch gerestaureerd worden., ofwel, work in progress
Heb nog een paar meer messen liggen, maar liggen niet thuis nu. Hellaas alleen maar crappy telefoonpicjes vooralsnog. Zaken die klaar zijn gaan mooi in de studio voor goede foto's straks
Op woensdag 4 december 2013 23:11 schreef Shaggy8675 het volgende: Zal denk ik het licht zijn. Gebruik een simpele Samsung telefoon met zo'n LED flits ding, werkt maar half. Hout is mooi donker in het echt.
Dan is het hetzelfde ja. Zal door de flits zijn. Mooi ding inderdaad.
Na een lange tijd interesse gehad te hebben in klassiek scheren, en het volgen van deze topicreeks heb ik afgelopen week toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Op internet een Bluebeard Shavette gekocht, de Kruidvat ingelopen voor wat Vergulde Hand en een kwast en thuis na een douchebeurt de eerste poging tot scheren gedaan.
Ondanks dat ik de lastige plekjes, en wat vergeten plukjes af moest maken met mijn oude vertrouwde cassette viel het me niet af. Het lather maken van de zeep ging in het begin wat moeizaam, maar na wat spelen met de verhouding zeep/water en borstelen op de huid zat er uiteindelijk toch een lekkere laag op het gezicht.
Ik moet zeggen dat ik ook met cassettes altijd de tijd al nam voor een scheerbeurt, maar het inzepen met de kwast en nu nog pielen met het mes heb ik als zeer prettig en ontspannend ervaren. Echt even een momentje van rust.
Naast de shavette heb ik ook een echte straight op de kop weten te tikken, Een Dovo #300 Waffen Schmied waar ik op internet verder niet veel informatie over kan vinden, maar die ik voor 4 tientjes niet kon laten liggen . Iemand die mij meer kan vertellen over dit mes, staalsoort e.d?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nu wachten totdat er weer genoeg haar op de kin zit om het nog een keer te proberen, en ondertussen rustig op zoek naar scheer- en spanriem, en waarschijnlijk ook een betere kwast. Verder wil ik iedereen de bijdraagt aan dit topic bedanken voor alle informatie die er tot op heden te vinden is, dit heeft mij de stap op klassiek te gaan scheren in ieder geval een stuk kleiner gemaakt!
..en ondertussen rustig op zoek naar scheer- en spanriem, en waarschijnlijk ook een betere kwast.
Mocht je willen gaan voor een nieuwe scheerriem, kan ik messenwinkel.eu aanraden. Daar heb ik mijn riem ook vandaan, en voor deze prijs kan je hem in Nederland niet vinden. Ik weet niet precies wat voor kwast je momenteel hebt, maar een goede varkensharen kwast zijn al te vinden voor circa ¤15,-
Mocht je toch gelijk voor iets beters willen gaan, raad ik je een badger aan.
Kan je trouwens wat meer vertellen over die Bluebeard Shavette. Ik wil namelijk binnenkort ook een shavette aan gaan schaffen.
Thiers-Issard messen zijn trouwens ook hele mooie messen.
Het is hier in NL wel te koop, afhankelijk van de maat etc. Niet overdreven duur. Vergelijkbaar met G10. Bewerking is gewoon met schuren, slijpen, zagen etc.
Interessante hobby heb je. Verkoop je die messen vooral, of spaar je ze meer?
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
Dit mes is niet van mij. Ben ik aan het herstellen voor iemand, nieuwe handvatten. Ik vind het leuk er mee bezig te zijn. Heb er een aantal liggen. Verkoop eventueel wel als ik centen nodig heb voor nieuwe projecten, of er echt iemand interesse in heeft.
Op donderdag 5 december 2013 22:04 schreef Shaggy8675 het volgende: Dit mes is niet van mij. Ben ik aan het herstellen voor iemand, nieuwe handvatten. Ik vind het leuk er mee bezig te zijn. Heb er een aantal liggen. Verkoop eventueel wel als ik centen nodig heb voor nieuwe projecten, of er echt iemand interesse in heeft.
Maak je zelf ook hele nieuwe messen?
Op zaterdag 7 december 2013 20:22 schreef JeffreyXL het volgende: Open mes incl starters pakket (god know what that means) voor kerst gevragen ben benieuwd. Time to shave like a gentleman.
Waar en wat voor iets? Of laat je degene die het voor je koopt uitzoeken? (even goed regelen dat je een scheerklaar mes krijgt namelijk)
Prima spul. Veel sites/shops leveren de messen niet scheerklaar. Moet je gewoon ff op letten. Scheelt je een domper. Mail ze even of ze hem scheerklaar leveren. Staat er niet bij namelijk.
Prima Veel sites/shops leveren de messen niet scheerklaar. Moet je gewoon ff op letten. Scheelt je een domper. Mail ze even of ze hem scheerklaar leveren. Staat er niet bij namelijk.
Ook is hij uitverkocht zie ik nu
Thanks for the tip. Hmm nja voldoende webshops online.
Ziet er leuk uit altijd die messen. Alleen het onderhoud staat me tegen.
http://www.syfy.com/tinman/oz/ “The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
Op woensdag 30 oktober 2013 19:27 schreef Drinky het volgende: Heeft iemand hier ervaring met Balea scheercreme? Die kost per tube ook geen drol, blijkbaar een of ander Duits huismerk?
Best grappig dat DE enthousiasten hier in Hongarije de Vergulde Hand e.d. kennen.
Ja ik heb de Balea Men scheercreme ervaring en ik bleef maar problemen houden om voldoende scheerschuim ermee op te kloppen met een scheerkwast en de oorzaak heb ik uiteindelijk gelegd bij het feit dat het een brushless scheercreme is en ik gebruik hem nu ook zo.
Maar als je in de DM Drogisterij komt kun je ook voor 85 cent een tube Palmolive classic scheercreme meenemen, naar mijn mening is dat een betere scheercreme dan de Balea Men, want de geur van Balea Men vind ik ook niet zo geweldig.
Volgens mij zijn er trouwens geen andere drogisterijen in Duitsland die van een huismerk scheercremes hebben.
Maar op mijn weblog heb ik een artikel geschreven waar je alle informatie vind wat voor scheercrèmes je lokaal in Duitsland kan vinden en bij welke winkels je moet zijn.
En ik heb ook geprobeerd het verschil tussen de drogisterijen uit te leggen, zo kun je de ASB van de Rossmann drogisterij, Isana Men ASB goedkoper krijgen als je de aanbieding in de gaten houdt, want Rossmann geeft vaker 20% korting op een bepaald eigenmerk zoals Isana en een hele tijd terug was dat ook het geval en koste zo'n asb flesje ¤ 1,99 en het is gewoon goed spul ruikt beter dan de Balea Men ASB.
Klein stukje testscheren met het Bakkus productiemes, rechtstreeks uit de verpakking. Scheert ok. Als ie even een keer echt goed geslepen word is het qua scheren niet eens zo'n verkeerd mes. Ligt lekker in de hand, stabiel en zwaar. Hou ik wel van
Op vrijdag 13 december 2013 00:02 schreef Shaggy8675 het volgende: Klein stukje testscheren met het Bakkus productiemes, rechtstreeks uit de verpakking. Scheert ok. Als ie even een keer echt goed geslepen word is het qua scheren niet eens zo'n verkeerd mes. Ligt lekker in de hand, stabiel en zwaar. Hou ik wel van