Je Jip en Janneke sommetje gaat er vanuit dat er sprake is van een zero sum game. Dat is een vrij klassieke misvatting als het op economische vraagstukken aankomt en is hier zeker niet het geval.quote:Op dinsdag 3 december 2013 15:20 schreef Williambrons het volgende:
[..]
zou je nog op mijn jip en jannekee sommetje willen reageren en eventueel uitleggen, dit snap ik nog niet helemaal
ik snap niet dat mensen wekelijks meer gaan gebruiken alleen omdat een winkel 7 dagen open is in plaats van 6
juist jij bevestigd dat wat ik zocht.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je Jip en Janneke sommetje gaat er vanuit dat er sprake is van een zero sum game. Dat is een vrij klassieke misvatting als het op economische vraagstukken aankomt en is hier zeker niet het geval.
Ik heb vaak genoeg op zondag een koopbehoefte, die ik op maandag niet meer heb.
Als er dus winkels open zijn op zondag, geef ik meer uit.
Jij gaat er vanuit dat de consument altijd een vast bedrag per week besteedt en dit netjes verdeeld over de dagen dat deze winkels open zijn.
Uit onderzoeken naar koopzondagen blijkt ook eigenlijk wel dat er sprake is van omzetstijgingen.
Probleem is wel vaak dat personeel op zondag een flinke extra toeslag betaalt moet worden, waardoor de extra omzet zich lang niet altijd vertaalt in extra winst.
Nee, dat doe ik helemaal niet. Je stelde dat de omzet niet hoger zou zijn. Dat is wel degelijk het geval.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:33 schreef Williambrons het volgende:
[..]
juist jij bevestigd dat wat ik zocht.
waarom gaan we dan perse 7 dagen open als het lang niet zo effectief is.
bronquote:Supermarkteigenaar André van Ek krijgt steun van Marco van der Straten, hoofd communicatie van de Evangelische Omroep (EO).
Kerkgangers in Zeist hebben onlangs in zogeheten wijkbrieven van de Hervormde Gemeente Zeist opgeroepen om supermarkten met koopzondagen te boycotten. C1000-eigenaar Van EK kreeg zelfs een brief waarin de hoop wordt uitgesproken dat Van Ek failliet gaat.
Reden voor Van der Straten om de C1000-eigenaar in een blog te steunen. 'Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn. Dat we precies weten hoe anderen het wel of niet moeten doen, maar het evangelie zelf slechts selectief in praktijk brengen.... En daarom, beste André van Ek, hoop ik zeker níet dat u failliet zult gaan. Ik hoop dat het u goed gaat, zowel zakelijk als in uw persoonlijke leven. En mocht u op zondag eens een keertje naar de kerk willen, dan kom ik graag bij u op de winkel passen', schrijft het hoofd communicatie van de EO.
Hulde voor deze christen.quote:'Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn. Dat we precies weten hoe anderen het wel of niet moeten doen, maar het evangelie zelf slechts selectief in praktijk brengen.... En daarom, beste André van Ek, hoop ik zeker níet dat u failliet zult gaan. Ik hoop dat het u goed gaat, zowel zakelijk als in uw persoonlijke leven. En mocht u op zondag eens een keertje naar de kerk willen, dan kom ik graag bij u op de winkel passen'
Draaikont is het, eerste klas.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Hulde voor deze christen.
Onderbouw dat even, wil je.quote:
Als wij Christenen zo gaan redeneren zoals hij redeneert moeten we het woord 'Godverdomme' ook maar gewoon accepteren. Immers iedereen doet het en het is normaal.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:18 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Onderbouw dat even, wil je.
En nu in het Nederlands?quote:Op woensdag 4 december 2013 15:23 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als wij Christenen zo gaan redeneren zoals hij redeneert moeten we het woord 'Godverdomme' ook maar gewoon accepteren. Immers iedereen doet het en het is normaal.
Als Christenen eens zeggen, we doen er niet aan mee en we zijn tegen het gebruik van het woord en dat doortrekken naar de opening van een winkel op zondag is het opeens dat we intolerant zijn.
Tegen het woord gvd zijn en hier niet aan meedoen = normaal.quote:
Wat een onzin. Het is prima als mensen er voor zichzelf voor kiezen niet te vloeken en niet op zondag te winkelen. Maar er boze brieven over schrijven en publiekelijk oproepen tot een boycot is wel een beetje iets anders.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:26 schreef xzaz het volgende:
[..]
Tegen het woord gvd zijn en hier niet aan meedoen = normaal.
Tegen de opening van zijn van een winkel en hier niet aan meedoen = intolerant. Typisch evangelische gelul in de ruimte.
Ja, want samen een standpunt hebben en dat uitvoeren is totaal van de zotte! Iedereen gewoon je mond houden en accepteren!quote:Op woensdag 4 december 2013 15:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is prima als mensen er voor zichzelf voor kiezen niet te vloeken en niet op zondag te winkelen. Maar er boze brieven over schrijven en publiekelijk oproepen tot een boycot is wel een beetje iets anders.
Wel als je je eigen standpunt opdringt aan anderen ja. Als jij mij probeert te overtuigen dat ik niet moet vloeken irriteert me dat ook, ik maak dat namelijk zelf wel uit.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja, want samen een standpunt hebben en dat uitvoeren is totaal van de zotte! Iedereen gewoon je mond houden en accepteren!
Maar dan mogen hun toch zeggen dat ze daar niet aan mee doen en dat ze het niet fijn vinden. Als ik vloek en tief bij een klein kind in de supermarkt wordt daar hoop ik ook wat van gezegd.quote:Op woensdag 4 december 2013 17:00 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wel als je je eigen standpunt opdringt aan anderen ja. Als jij mij probeert te overtuigen dat ik niet moet vloeken irriteert me dat ook, ik maak dat namelijk zelf wel uit.
Snap je het zo al wat beter?
Hoezo is dat wat anders? Het staat iedereen vrij om dat te doen.quote:Op woensdag 4 december 2013 15:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wat een onzin. Het is prima als mensen er voor zichzelf voor kiezen niet te vloeken en niet op zondag te winkelen. Maar er boze brieven over schrijven en publiekelijk oproepen tot een boycot is wel een beetje iets anders.
Vet van mij: zolang consumenten niet meer betaald krijgen, hebben zo niet meer te besteden en is het dus inderdaad een zero sum game lood om oud ijzer.quote:Op woensdag 4 december 2013 10:31 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je Jip en Janneke sommetje gaat er vanuit dat er sprake is van een zero sum game. Dat is een vrij klassieke misvatting als het op economische vraagstukken aankomt en is hier zeker niet het geval.
Ik heb vaak genoeg op zondag een koopbehoefte, die ik op maandag niet meer heb.
Als er dus winkels open zijn op zondag, geef ik meer uit.
Jij gaat er vanuit dat de consument altijd een vast bedrag per week besteedt en dit netjes verdeeld over de dagen dat deze winkels open zijn.
Uit onderzoeken naar koopzondagen blijkt ook eigenlijk wel dat er sprake is van omzetstijgingen.
Probleem is wel vaak dat personeel op zondag een flinke extra toeslag betaalt moet worden, waardoor de extra omzet zich lang niet altijd vertaalt in extra winst.
Maar het ging hier om uitgaven in de detailhandel.quote:Op zondag 8 december 2013 03:26 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Vet van mij: zolang consumenten niet meer betaald krijgen, hebben zo niet meer te besteden en is het dus inderdaad een zero sum game lood om oud ijzer.
Hopen op andermans persoonlijk leed omdat hij niet 100% aan meneer Van Hells normen en waarden voldoet, vind jij wel een mooie christelijke gedachte?quote:Op woensdag 4 december 2013 14:54 schreef xzaz het volgende:
"'Sorry dat we als christenen vaak zo intolerant zijn"
Christenen vaak intolerant, we zijn zo tolerant als de klere, zijn we een keer niet tolerant wordt er gelijk een topic voor aangemaakt op FOK!.
Dan nog: wat je op zondag besteedt in een winkel die dan open is kun je op maandag niet meer besteden in een andere winkel.quote:Op zondag 8 december 2013 09:42 schreef Monolith het volgende:
[..]
Maar het ging hier om uitgaven in de detailhandel.
Aan sorry zeggen hebben we niks als het gedrag niet verandert.quote:Op zondag 8 december 2013 17:47 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Hopen op andermans persoonlijk leed omdat hij niet 100% aan meneer Van Hells normen en waarden voldoet, vind jij wel een mooie christelijke gedachte?
Het is de vraag of je dat überhaupt zo doen. Uitgeven in detailhandels is niet het enige wat je met je geld kan doen.quote:Op maandag 9 december 2013 00:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dan nog: wat je op zondag besteedt in een winkel die dan open is kun je op maandag niet meer besteden in een andere winkel.
Is die vriendin ook dicht op zondag?quote:En inderdaad: het is zeer de vraag of het wel uit kan.
Ik heb voor een vriendin eens nagerekend of de heisa van een horecaonderneming op pakweg 30 april wel uit kon. Met extra biertenten voor de deur en muziekpodia, waaraan meebetaald moest worden.
De netto winst was niet groter dan in een normaal weekend. De inspanning wel.
Maar ja, je kunt niet achterblijven, of wel?
Dus ik ben sceptisch over de winst voor de winkeliers en vind de consumenten gewoon zeikerds.
Welk leed? Dat hij niet genoeg omzet draait om zondagsopenstelling rendabel te maken? Hoe komt men erbij dat mevrouw de brievenschrijver die winkel failliet wil hebben? Er wordt hier net zo selectief gelezen als meneer de supermarkteigenaar doet. Bij die c1000 zien ze mij in ieder geval niet meer.quote:Op zondag 8 december 2013 17:47 schreef stalybridge het volgende:
[..]
Hopen op andermans persoonlijk leed omdat hij niet 100% aan meneer Van Hells normen en waarden voldoet, vind jij wel een mooie christelijke gedachte?
Hoe dat zo? Lang niet alle kerkgangers houden er net zo'n debiele gedachtengang op na als "mevrouw" van Hell. Veel van die mensen zul je niet op zondag in een winkel zien, maar op de dagen dat ze wel naar de winkels gaan maken ze echt geen onderscheid, zo van "die winkel is open op zondag! Dat is een instrument van Satan!"quote:Op maandag 9 december 2013 08:17 schreef firefly3 het volgende:
Kerkgangers = Het grootste uitschot dat er bestaat
Volgens mij is Christen (TT), enkelvoud.quote:Op maandag 9 december 2013 08:17 schreef firefly3 het volgende:
Kerkgangers = Het grootste uitschot dat er bestaat
Nou ja, ze staat ook niet helemaal alleen, de Pniël-gemeente doet ook mee, maar ook in christelijke hoek krijgen ze verder niet echt veel bijval.quote:Op maandag 9 december 2013 08:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Volgens mij is Christen (TT), enkelvoud.
Leuk gedacht en je hebt best een punt ware het niet dat:quote:Op dinsdag 3 december 2013 12:01 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Kijk, de VVD-directeur van een supermarktketen eet rustig op zondag zijn kaviaar met wat vrinden in de rust van het haardvuur bij de golfclub.
Die hoeft niet te werken verplicht.
De gewone werkman straks echter wel.
De winkeltijdenverordening, de sociale wetgeving op zondagsrust voor arbeiders(gezinnen) in de 19e eeuw enz. enz. zijn er niet voor niets gekomen. Die kwamen er niet voor de "Gristenen" van de Veluwe, maar voor het bescherming van gezinswaarden en maatschappelijke vrede en noodzakelijke rust.
In Duitsland is er strenge zondagssluiting en zelfs zondagsrust op de wegen voor niet-noodzakelijk transport. En is Duitsland daar armer en minder concurrerend door geworden? Eten de mensen daar minder of kopen minder kerstcadeaus? Absoluut NIET.
Voor het totaal van de economie maakt het dus niets uit.
Wel voor de ordening en structuur van de economie. De VVD, D666 en PvdA en GroenLinks (de laatsten vooral om tegen de kerken te trappen) willen een soort Amerikaanse economie met alleen grote Walmarts, McDonald's, MegaMarket. Zonder kleine middenstand, zonder ambachtelijke zelfstandige familiebedrijven.
Die vallen allemaal af in een 24-uurs en zevendaagse ratrace om de economische overwinning. In die zin doet de VVD zelfs aan concurrentievervalsing tegen het Midden- en Kleinbedrijf.....
En wie denk je dat er achter de balie staat bij de bank?quote:Op maandag 9 december 2013 08:31 schreef Spanky78 het volgende:
3. In een tijd waar in veel gezinnen twee personen werken het best handig is, als een bank ook op zondag open is.
Zodat altijd 1 van de twee aan het werk is. Nee, dat is lekker voor je gezin, geeft heel veel stabiliteit en mogelijkheden er als gezin op uit te trekken. Dat is straks niet meer mogelijk, met dank aan de progressievelingen die alleen maar aan geld, geld, geld en consumeren denken.quote:3. In een tijd waar in veel gezinnen twee personen werken het best handig is, als een bank ook op zondag open is.
Ik nietquote:Op maandag 9 december 2013 08:37 schreef xzaz het volgende:
[..]
En wie denk je dat er achter de balie staat bij de bank?
Dat zullen de werkgevers ook zeggen, op zondag kunnen we best gaan werken. Het sociale aspect van het gezin is ook totaal niet meer belangrijk, werken zullen we totdat we er dood bij neer vallen.quote:Op maandag 9 december 2013 08:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik niet
Daar gaat he tniet om. Als iedereen eens wat meer flexibel is, dan kan iedereen zijn vrije tijd hebben en ook genieten van alle diensten en winkels in die tijd. Gelukkig woon ik in een toeristische zone... alles is hier zo ongeveer altijd open...En dat is dus ook niet echt eerlij; dus voor iedereen alles vrij, op ect overlastgevende zaken na.
Nah, we gaan niet meer uren werken. Verder is het verrot prettig als ik later kan beginnen om even de kinderen weg te brengen, of als ik de kinderen eens een keer wat eerder zou kunnen wegbrengen.quote:Op maandag 9 december 2013 08:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Dat zullen de werkgevers ook zeggen, op zondag kunnen we best gaan werken. Het sociale aspect van het gezin is ook totaal niet meer belangrijk, werken zullen we totdat we er dood bij neer vallen.
Ik kan me het goed voorstellen, en juist omdat het zo druk is is zondag een mooie dag om de familie banden te versterken. Of is het zo dat je ze maandag ochtend bij de voorschoolse opvang dumpt om ze om half 7 op te halen bij de NSO.quote:Op maandag 9 december 2013 08:43 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Misschien kun jij het je niet voorstellen, maar het is best druk zo'n jong gezin en een keer naar de stad voor kleding dat is dus gewoon plannen geblazen. Ik erger me kapot aan zogenaamde dienstverleners die hun diensten alleen verlenen onder kantoortijd.
Ophalen doe ik niet om half 7, maar ze moeten wel gebracht worden voordat wij zelf gaan werken...quote:Op maandag 9 december 2013 08:47 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik kan me het goed voorstellen, en juist omdat het zo druk is is zondag een mooie dag om de familie banden te versterken. Of is het zo dat je ze maandag ochtend bij de voorschoolse opvang dumpt om ze om half 7 op te halen bij de NSO.
En het meer of minder werken is niet aan de orde. Als we er 8 werkuren per week bij krijgen moet dit opgevuld worden.
Uhh nee, dat moet je werkgever, school van de kinderen bepalen.quote:Op maandag 9 december 2013 08:52 schreef Spanky78 het volgende:
Wannee rik familiebanden aanhaal wil ik zelf bepalen
En de overheid en de kerk...quote:Op maandag 9 december 2013 08:57 schreef xzaz het volgende:
[..]
Uhh nee, dat moet je werkgever, school van de kinderen bepalen.
Nee een maatschappij waarin geen keuzevrijheid bestaat is lekker wou je zeggenquote:Op maandag 9 december 2013 08:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Zodat altijd 1 van de twee aan het werk is. Nee, dat is lekker voor je gezin, geeft heel veel stabiliteit en mogelijkheden er als gezin op uit te trekken. Dat is straks niet meer mogelijk, met dank aan de progressievelingen die alleen maar aan geld, geld, geld en consumeren denken.
Wat een maatschappij...
Ik weet inderdaad een betere oplossing. Gewoon iedereen laten werken van maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf en 's avonds en in het weekend leggen we de boel stil en moet iedereen verplicht rusten.quote:Op maandag 9 december 2013 08:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Zodat altijd 1 van de twee aan het werk is. Nee, dat is lekker voor je gezin, geeft heel veel stabiliteit en mogelijkheden er als gezin op uit te trekken. Dat is straks niet meer mogelijk, met dank aan de progressievelingen die alleen maar aan geld, geld, geld en consumeren denken.
Wat een maatschappij...
Hartaanval graag ook alleen onder kantooruren.quote:Op maandag 9 december 2013 22:32 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Ik weet inderdaad een betere oplossing. Gewoon iedereen laten werken van maandag tot en met vrijdag van negen tot vijf en 's avonds en in het weekend leggen we de boel stil en moet iedereen verplicht rusten.
Wil je boodschappen doen? Dat doe je maar overdag in je lunchpauze.
Gezellig uit eten? Dat wordt dan een doordeweekse lunch, want 's avonds en in het weekend zijn de restaurants dicht.
Om acht uur het journaal kijken? Een herhaling van het nieuws van vier uur 's middags, want ook de tv-ploeg mag om vijf uur naar huis.
Je bent zelf vrij om minder te werken en dus minder te verdienen. Je man toch ook part-time gaan werken als het allemaal zo zwaar wordt?quote:Op maandag 9 december 2013 08:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Wat een maatschappij...
Dat is waar. Bijvoorbeeld in de kroeg of aan het strand waar je met je gezin naar toe gaat. Hoe dan ook is het slechts een verschuiving van de consumptie, geen groei.quote:Op maandag 9 december 2013 07:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is de vraag of je dat überhaupt zo doen. Uitgeven in detailhandels is niet het enige wat je met je geld kan doen.
Ja, als het me goed herinner wel.quote:[..]
Is die vriendin ook dicht op zondag?
Zelfs consumeren is natuurlijk niet het enige dat je met je geld kan doen.quote:Op dinsdag 10 december 2013 10:54 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat is waar. Bijvoorbeeld in de kroeg of aan het strand waar je met je gezin naar toe gaat. Hoe dan ook is het slechts een verschuiving van de consumptie, geen groei.
Sparen? Levert amper tot geen werkgelegenheid op.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:03 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zelfs consumeren is natuurlijk niet het enige dat je met je geld kan doen.
Daarnaast is er ook nog sprake van een non-zero sum effect in de zin dat meer dagen open meer werkgelegenheid betekent en daarmee meer totale looninkomsten betekent.
Dat is inderdaad nou juist het punt. Wanneer consumenten geld uitgeven in plaats van sparen, dan heeft dat een positief effect op de werkgelegenheid.quote:Op dinsdag 10 december 2013 11:11 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Sparen? Levert amper tot geen werkgelegenheid op.
Er zijn wel wat marktonderzoeken gedaan natuurlijk, zoals bijvoorbeeld onderstaande.quote:Maar als de supermarkt jouw geld krijgt, krijgt de ijscoverkoper aan het strand dat niet.
Ik zou het gewoon wel eens in de praktijk nagerekend willen zien, maar dat is waarschijnlijk niet betrouwbaar te doen. Tot die tijd blijf ik sceptisch over de geschetste voordelen.
Grenzeloos winkelen 2009quote:Uit een onderzoek uit 2009 dat BRO heeft uitgevoerd in opdracht van een aantal gemeenten in Limburg blijkt dat ca. 34% van de uitgaven van Nederlanders op koopzondagen in Limburg kunnen worden bestempeld als extra uitgaven . Dit zijn bestedingen die anders niet zouden zijn gedaan, of die anders terecht zouden zijn gekomen in de horeca of bijvoorbeeld attractieparken. De overige 66% van de uitgaven kunnen worden gezien als verschuiving van uitgaven van de overige weekdagen
naar de zondag.
Moeders met kinderen zijn niet flexibel, dus de werknemers die wel flexibel zijn moet nog flexibeler worden. Omdat de werkgever het liefst een part-timer heeft en dat zijn vaak moeders.quote:Op maandag 9 december 2013 08:38 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ik niet
Daar gaat he tniet om. Als iedereen eens wat meer flexibel is, dan kan iedereen zijn vrije tijd hebben en ook genieten van alle diensten en winkels in die tijd. Gelukkig woon ik in een toeristische zone... alles is hier zo ongeveer altijd open...En dat is dus ook niet echt eerlij; dus voor iedereen alles vrij, op ect overlastgevende zaken na.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |