abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133824474
ik wil in mijn nieuwe huis alles gaan verven, en ben begonnen met de deuren. Bij de verfboer acryl verf gekocht omdat deze niet verkleurd, en gisteren meteen begonnen met een deur.

Deur ontvet, gescheurd en met een 'acryl' roller de deur proberen te verven, wat uiteindelijk resulteerde in een 'klein drama'. Met zonlicht zijn enkele banen zichtbaar, en het sinaasappeleffect is enorm aanwezig.

Ik twijfel om nu toch alkyd verf te gaan kopen, maar ja, dan vergeeld het dus sneller.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb overigens een RAL9010 kleur.
BlaBlaBla
pi_133824658
Ik geloof dat je met dat soort verf voor het beste resultaat het 2x moet doen. maar helemaal hardop zeggen durf ik niet :@
Hearing voices from afar, Join the madness when the curtain falls.
We are the ones, To ignite the darkened skies.
pi_133824674
Lekker alkyd, hier was acryl (per ongeluk genomen overigens) veel sneller geel dan alkyd. Alkyd verwerkt ook veel beter.
pi_133825259
Alkyd en een Primer kopen
Alles kaal schuren (nooit met alkyd over acryl schilderen)
Primer laag aanbrengen
Afschilderen met alkyd

Alkyd verkleurd overigens niet sneller dan acryl.
pi_133826410
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:33 schreef madam-april het volgende:
Alkyd en een Primer kopen
Alles kaal schuren (nooit met alkyd over acryl schilderen)
Primer laag aanbrengen
Afschilderen met alkyd

Alkyd verkleurd overigens niet sneller dan acryl.
Overal lees ik dat acryl minder snel verkleurd dan alkyd, iig als het weinig zonlicht krijgt.
BlaBlaBla
pi_133826655
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:55 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Overal lees ik dat acryl minder snel verkleurd dan alkyd, iig als het weinig zonlicht krijgt.
Mijn vriend is al jaren schilder en volgens hem is het niet zo.
pi_133827313
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:59 schreef madam-april het volgende:

[..]

Mijn vriend is al jaren schilder en volgens hem is het niet zo.
Dat kan wel zo zijn, maar ik kan nergens een bron vinden waaruit blijkt dat het jouw vriend gelijk heeft.

http://www.klusidee.nl/welke-verf/
BlaBlaBla
pi_133827947
Ik hoorde ook van iedereen dat alkyd sneller vergeelt dan acryl, inclusief meerdere schilders. In de verfspeciaal hadden ze echter kleine paneeltjes die ze 2 jaar geleden wit geschilderd hadden met alkyd en acryl van verschillende merken, waar de alkyd van Sikkens (Finura Satin) het minst vergeelde. Die zit nu dus hier op alle deuren en kozijnen.
pi_133828586
Volgens mij is acryl olie verf ? die vergeeld veel sneller waar geen zon(licht) bij komt
Wij hebben nu overal watergedragen verf (alkyd ?) en na een half jaar nog geen verschil gezien met gedeeltes van de vensterbank waar geen zon komt en waar wel zon komt.
Alleen hoogglans watergedragen verf is wel doffer als hoogglans olieverf
pi_133828692
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 23:39 schreef Sorella het volgende:
Volgens mij is acryl olie verf ? die vergeeld veel sneller waar geen zon(licht) bij komt
Wij hebben nu overal watergedragen verf (alkyd ?) en na een half jaar nog geen verschil gezien met gedeeltes van de vensterbank waar geen zon komt en waar wel zon komt.
Alleen hoogglans watergedragen verf is wel doffer als hoogglans olieverf
Andersom. Acryl = water, alkyd = oplosmiddel
It's funny
But not ha-ha funny.
pi_133828765
Dank, ik haal die twee altijd door elkaar.

Alkyd wordt dus geel als er geen zon(licht) bij komt en acryl verf (nog) niet, ik zie tenminste nog geen verschil na een half jaar.
pi_133849769
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:20 schreef Soldier2000 het volgende:
Met zonlicht zijn enkele banen zichtbaar, en het sinaasappeleffect is enorm aanwezig.
.
Dat sinaasappelhuideffect kan je met alkydverf ook krijgen. Meestal is de oorzaak te snel een te dunne laag rollen waardoor je belletjes in de verf rolt.

Remedie is:
1. Verf goed roeren,
2. Voldoende laagdikte opbrengen met een kwalitatief goede roller,
3. De tijd nemen om de verf in voldoende dikte aan te brengen (eerst op de roller).

En in 3. zit 'm nou net de clou bij acrylverf: die droogt relatief snel waardoor je behoorlijk vlot moet werken. Denk dat als je (veel) meer ervaring met (alkyd)schilderen hebt, je acrylverfwerk ook beter wordt.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 02-12-2013 20:07:13 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133849793
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:23 schreef pl4kkie het volgende:
Ik geloof dat je met dat soort verf voor het beste resultaat het 2x moet doen. maar helemaal hardop zeggen durf ik niet :@
Dat mag je hardop zeggen, want zeker bij een dunne verflaag, zijn twee lagen noodzakelijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_133850517
Acryl of alkyd maakt met verwerken niks uit als je ervaren bent, voldoende verf gebruiken ik gebruik altijd de goedkope schuimrollers die'met een vachtje vind ik niks.
Een deur verf ik in een keer, eerste keer doe ik van boven naar onder met wederom genoeg verf.
Daarna rol ik hem naar met de zelfde roller zonder verf van links naar recht en werk zo van boven naar onderen.
De derde keer wederom zonder verf van boven naar onderen, als je het zo doet kun je in een laag klaar zijn met een resultaat wat als gespoten lijkt.
Tijd per deurkant ongeveer een half uur.
pi_133853145
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 19:04 schreef 2014 het volgende:
Acryl of alkyd maakt met verwerken niks uit als je ervaren bent, voldoende verf gebruiken ik gebruik altijd de goedkope schuimrollers die'met een vachtje vind ik niks.
Een deur verf ik in een keer, eerste keer doe ik van boven naar onder met wederom genoeg verf.
Daarna rol ik hem naar met de zelfde roller zonder verf van links naar recht en werk zo van boven naar onderen.
De derde keer wederom zonder verf van boven naar onderen, als je het zo doet kun je in een laag klaar zijn met een resultaat wat als gespoten lijkt.
Tijd per deurkant ongeveer een half uur.
Heb je wel ooit met acryl geverfd? Met jouw wijze kun je echt geen deur verven met acryl verf, die verf droogt meteen op.
BlaBlaBla
pi_133853705
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:04 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Heb je wel ooit met acryl geverfd? Met jouw wijze kun je echt geen deur verven met acryl verf, die verf droogt meteen op.
Ja maar alleen met de high solid versie.
pi_133935036
Nog meer tips? :)
BlaBlaBla
pi_133935274
Gebruik je een goede roller? Niet snel willen gaan en drukken op de roller en kruislings opzetten.. eerst horizontaal en dan verticaal uitrollen
pi_133936402
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 09:24 schreef Nico987 het volgende:
Gebruik je een goede roller? Niet snel willen gaan en drukken op de roller en kruislings opzetten.. eerst horizontaal en dan verticaal uitrollen
Ik heb eigenlijk een paar goede tutorial filmpjes nodig waarin dit is voorgedaan. Dan weet ik ook beter hoeveel ik kan aanbrengen, met wat voor vlakken ik kan werken etc. :)

*Is het eigenlijk nodig om deuren, plinten, kozijnen te voorzien met grondverf, voordat je erop gaat verven? Of mag je gewoon over de oude geschuurde verflaag verven?
BlaBlaBla
pi_133936465
De basis is gewoon echt goed materiaal, met een roller van 2 euro wordt het gewoon niet mooi..

Ik zou het horizontaal ca 30/40cm opzetten, en verticaal uitstrijken, wel snel genoeg doen zodat je vervolgens geen tig vierkanten op je deur krijgt.

Als je een sinaasappel huidje krijgt druk je te hard, eigenlijk mag je geen druk zetten op de roller.

Goede grond verf helpt natuurlijk ook! Je mag over de oude laag heen, maar vaak vloeit de verf beter dicht als het is gegrond..

Ik zelf verdun de verf altijd iets, voor binnen verf is dat geen probleem, en ook de mindere verf zoals die troep van Flexa etc vloeit mooi dicht. ik werk zelf wel altijd met alkyd verf, dus weet niet hoe dat bij acryl werkt. En heel goed roeren helpt dan weer, en de verf vooraf op een warme plek zetten, ik had ze bij de verbouwing standaard op een radiator staan.
pi_134024590
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:19 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Ik heb eigenlijk een paar goede tutorial filmpjes nodig waarin dit is voorgedaan. Dan weet ik ook beter hoeveel ik kan aanbrengen, met wat voor vlakken ik kan werken etc. :)

*Is het eigenlijk nodig om deuren, plinten, kozijnen te voorzien met grondverf, voordat je erop gaat verven? Of mag je gewoon over de oude geschuurde verflaag verven?
Belangrijk is dat je ALTIJD je werkt goed opschuurt en ontvet. Als er nog een goede gehechte verflaag op zit, is gronden niet nodig en kan je meteen aflakken.

quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:22 schreef Nico987 het volgende:
De basis is gewoon echt goed materiaal, met een roller van 2 euro wordt het gewoon niet mooi..

Ik zelf verdun de verf altijd iets, voor binnen verf is dat geen probleem, en ook de mindere verf zoals die troep van Flexa etc vloeit mooi dicht. ik werk zelf wel altijd met alkyd verf, dus weet niet hoe dat bij acryl werkt. En heel goed roeren helpt dan weer, en de verf vooraf op een warme plek zetten, ik had ze bij de verbouwing standaard op een radiator staan.

Ben ik het niet mee eens. Ik gebruik gewoon de rollertjes van de Action en mijn werk ziet er echt goed uit.

Maar ik weet ook dat de meeste mensen de fout in gaan bij het voorbereiden van het werk. Er wordt te vaak niet voldoende geschuurd en niet goed ontvet. En dat is je BASIS, ben ik van mening. Niet zo zeer je materiaal.

Ik gebruik aklyd voor buiten (van de zomer alle kozijnen en deuren buiten gedaan, 14 kozijnen, 6 raamdelen en 4 deuren *O* )
en acryl voor binnen. En de resultaten zijn vergelijkbaar. Ik kies voor acryl binnen, omdat ik dan gewoonweg veel meer in kortere tijd kan doen en de verfspullen en ikzelf zijn makkelijker schoon te krijgen.
pi_134106417
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 22:20 schreef Soldier2000 het volgende:
ik wil in mijn nieuwe huis alles gaan verven, en ben begonnen met de deuren. Bij de verfboer acryl verf gekocht omdat deze niet verkleurd, en gisteren meteen begonnen met een deur.

Deur ontvet, gescheurd en met een 'acryl' roller de deur proberen te verven, wat uiteindelijk resulteerde in een 'klein drama'. Met zonlicht zijn enkele banen zichtbaar, en het sinaasappeleffect is enorm aanwezig.

Ik twijfel om nu toch alkyd verf te gaan kopen, maar ja, dan vergeeld het dus sneller.

Wat kan ik het beste doen? Ik heb overigens een RAL9010 kleur.
Voor het hout (Deuren en kozijnen):
Ik had bij de bouwmarkt Flexaverf gekocht (strak in de lak)
Dit is niet op waterbasis maar oliebasis (ik haal dat acryl alkyd altijd door elkaar en bovendien staat het ook niet op het verfpotje)
Het is voor binnen en buiten en ik heb echt geen klachten. Histor zal ook wel goed zijn denk ik, en Sigma etc zal misschien nog beter zijn, maar ik wilde niet te wild met geld gaan strooien :).
Anyway
Je moet wel de juiste kwasten en lakrollers hebben.
Lakrollers bij de bouwmarkt zijn ook perfect (voor de deuren).
Alleen de kwasten bij de verfboer gehaald. Van die speciale universele ronde dimago patentkwasten. Ging echt perfect daarmee. Helaas 2 keer verven, beter 2 x dun dan 1x dik. I know, want ik vond 1x dik vet lelijk worden, dus alles opnieuw geschuurd. Dus niet gescheurd :)
Ik had grondverf moeten gebruiken, maar so what. Resultaat telt. Een andere deur heb ik wel 1st grondverf gedaan en tsja, dan hoef je 1 laag kleurverf aan te brengen, maar het blijven 2 lagen. Tenzij het hout echt al het verf opzuigt.

Ontvetten heb ik niet al te veel aandacht aan besteed en het schuren van de deuren ook niet. Kozijnen heb ik wel lopen schuren. (Deuren had ik ook nieuw gekocht...bij de bouwmarkt ja, een prikkie, waarom sowieso huurhuisdeuren nemen?)

En een sinaasappelhuidje op je deur? Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen, je hebt toch geen latexverf gebruikt?
En zichtbare banen ligt ook aan je verftechniek. Je moet echt van links naar rechts blijven verven en dan weer van onder naar boven (wel bovenin beginnen). Wanneer je voor de laatste keer over een gedeelte gaat, moet je echt heel zachtjes eroverheen gaan met die roller. Sowieso niet hard rollen.
pi_134106443
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 december 2013 19:53 schreef JantinaGr het volgende:
Maar ik weet ook dat de meeste mensen de fout in gaan bij het voorbereiden van het werk. Er wordt te vaak niet voldoende geschuurd en niet goed ontvet. En dat is je BASIS, ben ik van mening. Niet zo zeer je materiaal.
Ja het is de basis, voorbereiding is belangrijk, maar sommige mensen kunnen ook overdrijven. Verftechnieken zijn net zo belangrijk. Verf goed verdelen, etc. Anders heb je nog niks aan je voorbereiding.
pi_134106525
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2013 10:19 schreef Soldier2000 het volgende:

Alles mag, maarja, je loopt een risico :)
Hoe meer voorbereiding, des te meer kans je er langer van kan gaan genieten.
Mijn nieuwe deuren hadden al een grondverf laagje, en tsja it really really makes a difference. 1x verven was genoeg, behalve aan de zijkanten waar geen grondverf zat.

Mijn kozijnen waren donkerbruin en zonder grondverf gedaan. No problem. Alleen was een 2e keer verven echt nodig. Meestal zijn die kozijnen ook van een hardere houtsoort. Ik heb ook vurenhout en andere minder hardere houtsoorten geverfd. Nou die lijken verf te drinken, waardoor ik paar plankjes 5x heb lopen verven. Tsja, toen had het me tijd en geld gespaard als ik grondverf had gebruikt. Dat scheelt echt, want hetzelfde hout waarvan ik het ene plankje 5x liep te verven, hoefde het andere plankje maar 1x grondverf en 1x gewone verf.

En voor hout moet je altijd verf op oliebasis hebben, op de verpakking staat dan altijd dat je terpentine nodig hebt om het uit je kwasten te krijgen (of van je huid)

En Plinten? Zo, jij hebt er zin in! Je kan ook kant-en-klare latten/plinten kopen bij de bouwmarkten kopen. Vind je dat niet mooi? Ja dan adviseer ik voor dat standaard plint-hout echt grondverf.

En hoe meer je van de oude geschuurde verflaag weg haalt des te beter. Niks mag ook maar los lijken te zitten.
pi_134109076
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 01:42 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Voor het hout (Deuren en kozijnen):
Ik had bij de bouwmarkt Flexaverf gekocht (strak in de lak)
Dit is niet op waterbasis maar oliebasis (ik haal dat acryl alkyd altijd door elkaar en bovendien staat het ook niet op het verfpotje)
Het is voor binnen en buiten en ik heb echt geen klachten. Histor zal ook wel goed zijn denk ik, en Sigma etc zal misschien nog beter zijn, maar ik wilde niet te wild met geld gaan strooien :).
Anyway
Je moet wel de juiste kwasten en lakrollers hebben.
Lakrollers bij de bouwmarkt zijn ook perfect (voor de deuren).
Alleen de kwasten bij de verfboer gehaald. Van die speciale universele ronde dimago patentkwasten. Ging echt perfect daarmee. Helaas 2 keer verven, beter 2 x dun dan 1x dik. I know, want ik vond 1x dik vet lelijk worden, dus alles opnieuw geschuurd. Dus niet gescheurd :)
Ik had grondverf moeten gebruiken, maar so what. Resultaat telt. Een andere deur heb ik wel 1st grondverf gedaan en tsja, dan hoef je 1 laag kleurverf aan te brengen, maar het blijven 2 lagen. Tenzij het hout echt al het verf opzuigt.

Ontvetten heb ik niet al te veel aandacht aan besteed en het schuren van de deuren ook niet. Kozijnen heb ik wel lopen schuren. (Deuren had ik ook nieuw gekocht...bij de bouwmarkt ja, een prikkie, waarom sowieso huurhuisdeuren nemen?)

En een sinaasappelhuidje op je deur? Ik zou niet weten hoe je dat voor elkaar moet krijgen, je hebt toch geen latexverf gebruikt?
En zichtbare banen ligt ook aan je verftechniek. Je moet echt van links naar rechts blijven verven en dan weer van onder naar boven (wel bovenin beginnen). Wanneer je voor de laatste keer over een gedeelte gaat, moet je echt heel zachtjes eroverheen gaan met die roller. Sowieso niet hard rollen.
Thanks voor je reactie, maar verven met Alkyd is geen probleem, met Acryl wel, en aan je reactie te lezen heb je nog niet met Acryl gewerkt.

Waarom huurhuisdeuren nemen, omdat het een huurhuis is?
BlaBlaBla
pi_134116098
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 10:03 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Thanks voor je reactie, maar verven met Alkyd is geen probleem, met Acryl wel, en aan je reactie te lezen heb je nog niet met Acryl gewerkt.

Waarom huurhuisdeuren nemen, omdat het een huurhuis is?
Ik heb mijn leidingen geverfd met acryl. Was ook geen probleem.
Maar ik zie gewoon niet in waarom je hout met acryl zou willen verven.

Huurhuisdeuren zijn voor mij de goedkoopste lelijkste deuren. Misschien heb je wel mooie deuren. Maar mijn punt was meer dat wanneer je oude deuren hebt, je kan afvragen of een nieuwe kopen niet beter is. Ik had eerst lopen oefenen op de oude huurhuisdeuren in mijn koopwoning en de verfbanen waren echt overduidelijk zichtbaar. Heb ik dan binnen een dag goed leren erven, of zat het materiaal mij ook tegen waar die oude huurhuisdeuren van gemaakt zijn?
pi_134118670
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 14:34 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:

[..]

Ik heb mijn leidingen geverfd met acryl. Was ook geen probleem.
Maar ik zie gewoon niet in waarom je hout met acryl zou willen verven.

Huurhuisdeuren zijn voor mij de goedkoopste lelijkste deuren. Misschien heb je wel mooie deuren. Maar mijn punt was meer dat wanneer je oude deuren hebt, je kan afvragen of een nieuwe kopen niet beter is. Ik had eerst lopen oefenen op de oude huurhuisdeuren in mijn koopwoning en de verfbanen waren echt overduidelijk zichtbaar. Heb ik dan binnen een dag goed leren erven, of zat het materiaal mij ook tegen waar die oude huurhuisdeuren van gemaakt zijn?
Omdat Acryl niet verkleurd, en Alkyd wel.

Idd huurhuisdeuren zijn ontzettend lelijk, misschien dat ik ze ooit allemaal vervang, maar omdat ik op dit moment genoeg kosten heb, laat ik ze nog mooi hangen :)
BlaBlaBla
pi_134187657
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 december 2013 15:59 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Omdat Acryl niet verkleurd, en Alkyd wel.

Idd huurhuisdeuren zijn ontzettend lelijk, misschien dat ik ze ooit allemaal vervang, maar omdat ik op dit moment genoeg kosten heb, laat ik ze nog mooi hangen :)
Ehm, ik zie de verkleuring echt niet.
  woensdag 30 juli 2014 @ 16:17:25 #29
76542 jack4ya
bê-ê-êh
pi_142887121
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 23:23 schreef Dr..Evil het volgende:
Ik hoorde ook van iedereen dat alkyd sneller vergeelt dan acryl, inclusief meerdere schilders. In de verfspeciaal hadden ze echter kleine paneeltjes die ze 2 jaar geleden wit geschilderd hadden met alkyd en acryl van verschillende merken, waar de alkyd van Sikkens (Finura Satin) het minst vergeelde. Die zit nu dus hier op alle deuren en kozijnen.
Vraagje... hingen de paneeltjes in 'het donker' of niet?

Want dat de Satura "kan vergelen" lijkt me een understatement:

[ Bericht 13% gewijzigd door jack4ya op 30-07-2014 16:27:15 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')