Voor mensen die dat interessant vinden, ik kreeg van meerder mensen (o.a. Kyara) de tip om
"Mensenkinderen!" te lezen. Het is écht een heel leuk en interessant boek!
Voorbeeldje: je hebt drie ontwikkelingsschillen, de groene schil, de oranje en de rode. Als een kind iets onder de knie heeft, bijvoorbeeld twee blokjes op elkaar stapelen, dan is het stapelen van blokjes de groene schil. Als je hem uit wilt dagen doe je voor hoe je drie of vier blokjes op elkaar stapelt, en dan wordt het kind uitgedaagd (de oranje schil). Als je echter een enorme toren bouwt van 30 blokjes, dan wordt het kind ontmoedigd en zal hij weglopen bij de blokjes. Dat is de rode schil.
Wij hebben het nu elke dag wel een keer over de schil

Dan zegt mijn vriend "F, kleed je je even uit?" En dan zeg ik "NEEEEEE pas nou op! Rode schil alert!".

Oke, misschien niet het beste voorbeeld. Maar het is echt interessant. Ook met volgordes van leren, manieren waarop, etc. Echt tof.
Zo schijnen er ook kdv's te zijn met een wcpot midden in de klas. Want als je bekenden iets ziet doen, dan ben je sneller geneigd om het zelf ook te doen. Dat geldt ook voor kinderen. Vandaar dat ze om je supersaaie zwarte telefoon die uit staat te bemachtigen, toch ineens supersnel gaan kruipen!