abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133772792
Vrijdag -out of the blue- kreeg ik een mailtje om kwart voor 5 dat ik ben ontslagen.

Kort daarvoor had ik een telefoontje gehad dat er een probleem was met een systeem dat ik had gerepareerd. De problemen met dat systeem zijn ontstaan doordat ik bepaalde transportbeschermingen niet zou hebben aangebracht. Echter weet ik 100% zeker dat ik dit wel heb gedaan. Het zou ten eerste nooit in me opkomen een systeem zonder deze beschermingen te versturen - ik hamer er altijd bij collega's op dat ze hierop moeten letten. Ten tweede kan ik het me specifiek herinneren, omdat het een iets ouder model was, waarbij dit allemaal net iets anders was. Hoe paranoia het ook klinkt, ik ben er van overtuigd dat deze hele zaak in scene is gezet om mij eruit te werken.

Twee andere collega's zijn ook onlangs op staande voet ontslagen. Na een brief van hun advocaat bleek dit niet zomaar te kunnen en mogen ze hun contract uitdienen (tot april). Via via heb ik te horen gekregen dat ze onze hele vestiging willen sluiten, een goed motief dus om mij op zo'n achterbakse wijze goedkoop eruit te werken.

In het mailtje staat dat ik maandagochtend om 9 uur op kantoor moet komen om alles formeel af te handelen. Dit geeft mij geen tijd om advies in te winnen en is ongetwijfeld een bewuste keuze. Sta ik in mijn recht om deze afspraak te verzetten zodat ik mij fatsoenlijk kan voorbereiden? Ik heb nog 17 vrije dagen voor dit jaar, dus ik kan vrij nemen zodat ik naar UWV/juridisch loket kan gaan. En is het verstandig om iemand mee te nemen naar dit ontslagsgesprek? Ik ben op dit moment nogal paranoia, en straks is het hun woord tegen het mijne.
pi_133772835
quote:
Sta ik in mijn recht om deze afspraak te verzetten zodat ik mij fatsoenlijk kan voorbereiden?
Tuurlijk. Het ergste wat ze kunnen doen is je ontslaan en dat hebben ze al gedaan :D!!

sorry flauw grapje :@ :')
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  zaterdag 30 november 2013 @ 13:42:12 #3
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_133772902
Gewoon gaan, en weigeren ook maar iets te ondertekenen, of op enige manier in te stemmen met het ontslag.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_133772907
Wel gaan, zeggen dat je het er niet mee eens bent en vooral nergens voor tekenen en aangeven dat je beschikbaar bent voor werk als ze dat willen.
pi_133772925
Wat een misselijke en onpersoonlijke manier zeg om iemand te ontslaan.

Geef maandagmorgen anders gewoon aan dat je ziek bent.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_133773012
Ga maar heen, neem een recorder mee, zet die op tafel en zet hem aan. Zeg dat je het gesprek gaat opnemen omdat je nog geen tijd hebt gehad om juridisch advies in te winnen. Vervolgens zeg je geen woord behalve dat je een reactie geeft op hun verhaal nadat je juridisch advies hebt gehad en nodigt hun uit hun verhaal te doen. Tot slot kun je vragen of jouw nog te kiezen advocaat hun direct mag factureren of dat jij het later van hun terug gaat krijgen.
pi_133773124
http://www.ontslag.nl/wer(...)ontslagen-worden%3F-

Interessante link. Een keer een fout maken is sowieso geen reden voor ontslag op staande voet tenzij je ernstig verwijtbaar gedrag hebt vertoond.

Ga vooral je vrije dagen hier niet aan opofferen, kan je je beter ziek melden. Die vrije dagen moeten ze je gewoon uit gaan betalen straks.
pi_133773188
Klein detail, het is een (nederlandse vestiging van) een russisch bedrijf. Mijn voordeel is dat ze weinig verstand hebben van hoe dingen in nederland werken. Mijn nadeel is dat ze allemaal gestoord zijn, god weet wat ze verder nog gaan doen, op dit moment zie ik ze tot alles in staat.
pi_133773232
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:51 schreef Alfje het volgende:
http://www.ontslag.nl/wer(...)ontslagen-worden%3F-

Interessante link. Een keer een fout maken is sowieso geen reden voor ontslag op staande voet tenzij je ernstig verwijtbaar gedrag hebt vertoond.

Ga vooral je vrije dagen hier niet aan opofferen, kan je je beter ziek melden. Die vrije dagen moeten ze je gewoon uit gaan betalen straks.
Tnx, die link klinkt wel positief, ik heb niks gedaan in de trant van diefstal.
pi_133773264
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:55 schreef Byte_Me het volgende:
Klein detail, het is een (nederlandse vestiging van) een russisch bedrijf. Mijn voordeel is dat ze weinig verstand hebben van hoe dingen in nederland werken. Mijn nadeel is dat ze allemaal gestoord zijn, god weet wat ze verder nog gaan doen, op dit moment zie ik ze tot alles in staat.
Klein detail, laat je nu niet negatief uit over het bedrijf en ga er niet vanuit dat ze niet weten hoe het werkt. Zorg dat je zelf jouw zaken goed voor elkaar hebt (dus je blijft gewoon jouw werk doen) en ga er maar vanuit dat zij dat ook hebben want dan ben je het beste voorbereid. Als ze dan fouten maken is dat alleen in jouw voordeel.
pi_133773306
Meteen zoveel mogelijk aan dossier-aanleg doen. Verder lijkt me nogal relevant of je op staande voet bent ontslagen. Mailtjes bewaren dus, ook zoveel mogelijk over die 'fout' en hoe die ontdekt zou zijn en heo daarop gereageerd is. Hun poging het formeel te regelen is er waarschijnlijk eentje om het anders in te pakken aangezien de vereisten voor rechtsgeldig ontslag op staande voet nogal zwaar zijn.

Ik zou in ieder geval voorzichtig zijn met handelingen die de aard van het ontslag bevestigen dan wel tegenspreken. Als jij al ontslagen bent, hoef je natuurlijk niet op kantoor te verschijnen. Mensen die een juridische kwestie in de minne willen schikken spreken gezamenlijk een tijd en datum af. Je ontbieden op kantoor getuigt van een gezagsrelatie die voortvloeit uit een arbeidsovereenkomst, en dan zou je dus nog niet ontslagen zijn.

Verder is het geloof ik nogal belangrijk om vast te houden aan herstel van de arbeidsrelatie, ook als je geld wil. Dus in het algemeen, ga nergens mee akkoord, stem nergens mee in, ook niet mondeling.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_133773370
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 13:36 schreef Byte_Me het volgende:
Via via heb ik te horen gekregen dat ze onze hele vestiging willen sluiten, een goed motief dus om mij op zo'n achterbakse wijze goedkoop eruit te werken.
Dat klopt denk ik niet want als ze het bedrijf/de vestiging sluiten is het meestal veel goedkoper om je te ontslaan dan wat ze nu lijken te doen.
pi_133773525
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:03 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Dat klopt denk ik niet want als ze het bedrijf/de vestiging sluiten is het meestal veel goedkoper om je te ontslaan dan wat ze nu lijken te doen.
Niet als ze het op een ontslag overeenkomst willen gooien.
pi_133773567
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:10 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Niet als ze het op een ontslag overeenkomst willen gooien.
Maar dat zal in de meeste gevallen niet lukken.
pi_133773615
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:
Verder is het geloof ik nogal belangrijk om vast te houden aan herstel van de arbeidsrelatie, ook als je geld wil. Dus in het algemeen, ga nergens mee akkoord, stem nergens mee in, ook niet mondeling.
Dit. Hoe moeilijk het ook is.. zeg niets toe, geef geen mening tijdens dat gesprek. Aanhoren en zeggen dat je het met je advocaat wilt bespreken. Dat zou je antwoord moeten zijn op alles wat ze zeggen. Verder een aantal malen verklaren dat je je beschikbaar houdt voor arbeid. Zeggen ze niet dat je niet meer mag komen dan moet je zelfs gewoon aan het werk.

Wat stond er eigenlijk letterlijk in die ontslag mail?
pi_133773631
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:11 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Maar dat zal in de meeste gevallen niet lukken.
Soms is het gunstig daar wel voor te gaan als de voorwaarden erg gunstig zijn.
pi_133773643
absoluut nergens voor tekenen of akkoord mee gaan, ook niet mondeling.
No Guts, No Glory
pi_133773748
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:14 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Soms is het gunstig daar wel voor te gaan als de voorwaarden erg gunstig zijn.
Soms komt er een man langs die veel mensen cadeautjes brengt, toevallig binnenkort weer. Vaak blijkt dat in de praktijk toch anders te zijn en is wat mooi lijkt toch minder fraai.
pi_133773803
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:14 schreef nuget het volgende:
absoluut nergens voor tekenen of akkoord mee gaan, ook niet mondeling.
mooi herhaalt, chapeau.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_133773831
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:18 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Soms komt er een man langs die veel mensen cadeautjes brengt, toevallig binnenkort weer. Vaak blijkt dat in de praktijk toch anders te zijn en is wat mooi lijkt toch minder fraai.
Klopt. Het eerste bod is altijd te laag. Van belang hierin is te weten wat je er in een rechtszaak uit zou kunnen slepen. Pas als de overeenkomst beter is dan dat is het zinvol akkoord te gaan. Maar daar gaan dan vaak wel weken aan onderhandelen aan vooraf. Met de nieuwe regels is het ook verstandig te trachten het ontslag over oud en nieuw heen te tillen.
pi_133773956
Rechtsbijstand?

Maandag gaan, zeggen dat je alles ter kennisgeving neemt en nergens akkoord mee gaat. Dat je je beschikbaar houdt voor werkzaamheden en het gesprek opnemen. Ben je in de gelegenheid om een persoon mee te nemen? Zeker doen!

Laat je niet gek maken door smerige spelletjes die er gespeeld worden. Houd je hoofd koel.

En inderdaad dossieropbouw en bewijsvoering voor jezelf verzamelen, zoveel als mogelijk.

Ontslaan kunnen ze je echt niet zo maar ;)

Heb vorig jaar in een soortgelijke situatie gezeten en ik kan je vertellen dat de tegenpartij bijna failliet aan me is gegaan. Die dachten mij ook een hak te kunnen zetten maar thank god dat ik rechtsbijstand heb. Flikken ze geen tweede keer meer.
pi_133773959
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:22 schreef Ouder1 het volgende:
Met de nieuwe regels is het ook verstandig te trachten het ontslag over oud en nieuw heen te tillen.
Daar ben ik niet van overtuigd. Een netjes onderbouwd ontslag volgend jaar of een volstrekt belachelijk ontslag op staande voet nu? We weten gewoon veel te weinig, wat voor arbeidscontract, wat stond er in de mail enz enz. Maar in mijn ogen moet TS dat privé houden en gewoon zelf naar een advocaat stappen. Voor het gesprek maandag zijn er al goede tips gegeven en als TS nog vragen heeft horen we dat denk ik wel.
pi_133773963
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. Het eerste bod is altijd te laag. Van belang hierin is te weten wat je er in een rechtszaak uit zou kunnen slepen. Pas als de overeenkomst beter is dan dat is het zinvol akkoord te gaan. Maar daar gaan dan vaak wel weken aan onderhandelen aan vooraf. Met de nieuwe regels is het ook verstandig te trachten het ontslag over oud en nieuw heen te tillen.
Ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt mij dat elk bod wat de werkgever doet altijd ruim lager is dan wat je er zelf uit kunt slepen tijdens een rechtszaak.
pi_133774073
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:28 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Daar ben ik niet van overtuigd. Een netjes onderbouwd ontslag volgend jaar of een volstrekt belachelijk ontslag op staande voet nu? We weten gewoon veel te weinig, wat voor arbeidscontract, wat stond er in de mail enz enz. Maar in mijn ogen moet TS dat privé houden en gewoon zelf naar een advocaat stappen. Voor het gesprek maandag zijn er al goede tips gegeven en als TS nog vragen heeft horen we dat denk ik wel.
ik heb een vast contract. Eerst een jaarcontract gekregen, toen een contract voor 3 jaar, zelfde functie, inmiddels 3 jaar en 3 maanden onafgebroken in dienst.

Ik heb helaas een concurrentiebeding in mijn contract. Hopelijk kan ik daar onderuit na dit ontslag, dan heb ik zo een nieuwe baan.

O ja, geen rechtsbijstand :')
Was het wel van plan af te sluiten afgelopen maanden, maar helaas nog niet aan toegekomen.
pi_133774122
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 14:34 schreef Byte_Me het volgende:
Ik heb helaas een concurrentiebeding in mijn contract
Als je wordt ontslagen is dat probleem bijna 100% zeker weg, je moet wel erg verwijtbaar zijn geweest wil dat stand houden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')