En dat is nog steeds bullshit. Ik blijf het mooi vinden hoe je dit denkt recht te kunnen praten. Er worden mensen afgewezen op basis van en groep waartoe ze niet behoren. In het ene geval is hij niet blank, in het andere geval niet zwart. Het individuele leed is gelijk. Maar maatschappelijk vind je dit een prima zet. Een maatschappij is een verzameling individuen, maar blijkbaar is er onderscheid te maken op irrelevante factoren.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:00 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Nee, er wordt pas naar maatschappelijk belang gekeken nadat de individuele kwaliteiten zijn beoordeeld.
Ja dat kan inderdaad.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:05 schreef SuperHarregarre het volgende:
Een maatschappij is een verzameling individuen, maar blijkbaar is er onderscheid te maken op irrelevante factoren.
Maar is onwenselijk. Maar goed, ons verschil van mening zit hem erin of we een foute noodoplossing wel of niet accepteren. Daar gaan we toch niet uitkomen.quote:
Alleen hier werd het erg relevant en ook erg negatief uitgelegd, er werd dus wel een waardeoordeel geveld over de huidskleur van de persoon. Bij positieve discriminatie wordt dus geen waardeoordeel geveld. Als de voorkeur wordt gegeven aan een allochtoon wordt niet gezegd dat autochtonen waardeloos zijn, de afkomst zelf is niet relevant wat relevant is, is dat de groep maatschappelijk gezien een achterstand heeft op de arbeidsmarkt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:13 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dus kan er hier ook onderscheid worden gemaakt? Toch?
Jawel, er wordt een waardeoordeel geveld op basis van verkeerde criteria. De criteria waar je naar kijkt bij het solliciteren:quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:16 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Alleen hier werd het erg relevant en ook erg negatief uitgelegd, er werd dus wel een waardeoordeel geveld over de huidskleur van de persoon. Bij positieve discriminatie wordt dus geen waardeoordeel geveld. Als de voorkeur wordt gegeven aan een allochtoon wordt niet gezegd dat autochtonen waardeloos zijn, de afkomst zelf is niet relevant wat relevant is, is dat de groep maatschappelijk gezien een achterstand heeft op de arbeidsmarkt.
Het heeft weinig zin als ik alles blijf herhalen. Statistieken worden overal gebruikt om beleid te maken en dat is hier ook het geval. Als jij vindt dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur voor een vrouw een oordeel is over mannen dan moet je dat zelf weten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:28 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Jawel, er wordt een waardeoordeel geveld op basis van verkeerde criteria. De criteria waar je naar kijkt bij het solliciteren:
-Opleiding
-Ervaring
-Houding
etc.
Dus niet: afkomst e.d.
Maar als een uitsmijter statistieken gebruikt om zijn deurbeleid op aan te passen (lees: bepaalde groepen die vaker problemen maken weigeren) dan is het niet goed zeker?quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:31 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Het heeft weinig zin als ik alles blijf herhalen. Statistieken worden overal gebruikt om beleid te maken en dat is hier ook het geval. Als jij vindt dat bij gelijke geschiktheid de voorkeur voor een vrouw een oordeel is over mannen dan moet je dat zelf weten.
Dat lijkt mij logisch ja want dat is dus een waardeoordeel over een groep mensen zonder te kijken naar het individu. Ik krijg de indruk dat jij niet echt begrijpt wat strafbare discriminatie is.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:35 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Maar als een uitsmijter statistieken gebruikt om zijn deurbeleid op aan te passen (lees: bepaalde groepen die vaker problemen maken weigeren) dan is het niet goed zeker?
Ik krijg de indruk dat jij een heleboel andere zaken niet doorhebt. Zoals dat "positieve" discriminatie helemaal niet bestaat, aangezien er niets positiefs aan is.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:38 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Dat lijkt mij logisch ja want dat is dus een waardeoordeel over een groep mensen zonder te kijken naar het individu. Ik krijg de indruk dat jij niet echt begrijpt wat strafbare discriminatie is.
Helaas is onze overheid van mening dat ze groepen met een achterstand wel extra aandacht moeten geven en zijn bepaalde bedrijven van mening dat een "team" het beste een bepaalde samenstelling kan hebben. Die zien dus wel positieve punten.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:39 schreef Richestorags het volgende:
Zoals dat "positieve" discriminatie helemaal niet bestaat, aangezien er niets positiefs aan is.
Je bedoelt dat de overheid dit oplegt aan bedrijven en dat bedrijven ook vanwege hun imago dit soort initiatieven ondernemen. Natuurlijk kan een gemixed team goed werken, maar dat hoeft niet. En dat moet je zeker niet gaan opleggen via regelgeving e.d. Laat een ieder zichzelf maar in de picture werken.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:57 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Helaas is onze overheid van mening dat ze groepen met een achterstand wel extra aandacht moeten geven en zijn bepaalde bedrijven van mening dat een "team" het beste een bepaalde samenstelling kan hebben. Die zien dus wel positieve punten.
Klopt, het voelt zeker oneerlijk en ten aanzien van de afgewezene is het ook oneerlijk, daarom is het dus zo belangrijk dat voorbeelden als hier worden aangepakt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 14:49 schreef sp3c het volgende:
probleem met positieve discriminatie is dat het ergens iemand negatief discrimineert
als ik alleen Jantjes aanneem omdat ik al genoeg Sjakies heb dan zijn de Sjakies die nog bij me willen werken de lul
Ze leggen het wel op als het gaat om arbeidshandicaps en zo maar verder volgens mij niet. Het is wel (vaak) hun eigen beleid.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:02 schreef sp3c het volgende:
maar doet de overheid dit wel?
volgens mij leggen ze niets op, als er geen negers solliciteren voor je bloemkoolresteaurant dan krijg je geen boetes totdat je er 1 gevonden hebt die je piepers wil jassen ofzo
waar blijkt dat uit dan?quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:04 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze leggen het wel op als het gaat om arbeidshandicaps en zo maar verder volgens mij niet. Het is wel (vaak) hun eigen beleid.
Ze willen nu toch boetes invoeren en in de overleggen met sociale partners zijn er afspraken over gemaakt.quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:08 schreef sp3c het volgende:
[..]
waar blijkt dat uit dan?
enige voorbeeld dat ik ken is dat de dames in het leger minder lang hoeven te lopen tijdens hun eindoefening dan de heren en dat soort dingen
geen idee?quote:Op zaterdag 30 november 2013 15:14 schreef Wespensteek het volgende:
[..]
Ze willen nu toch boetes invoeren en in de overleggen met sociale partners zijn er afspraken over gemaakt.
Mweh, voor bedrijven met honderden of duizenden werknemers kan ik me voorstellen dat dit een acceptabel voorstel is, omdat dat soort bedrijven meestal wel werk hebben wat ook door arbeidsgehandicapten gedaan kan worden. Maar als je een bedrijf van 10 man hebt of zo, dan ben je een stuk afhankelijker en kan zo'n verplicht quotum nadelig uitpakken.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |