abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133636756
NIEUWE OLDTIMER REGELING 2014

Voor benzineautos, motoren, bussen en vrachtautos komt er een aangepaste regeling: voertuigen van jaargang 1987 en ouder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar met een maximum van 120 euro per jaar, onder voorwaarde dat er in de winter (december tot en met februari) geen gebruik van de openbare weg wordt gemaakt. Zij kunnen er ook voor kiezen om het voertuig te schorsen.

De nieuwe oldtimer regeling (vanaf 01-01-2014) is als volgt:



En verder

- Het kwarttarief geldt voor 9 maanden rijden, met een stalling in dec/jan/feb. Het tarief is max ¤ 120 voor personenauto's en bedrijfsauto's, voor motoren is dit ¤ 30
- Ook op straat parkeren is gebruik maken van de openbare weg
- In 2014 beginnen de auto's van bouwjaar 1974, vanaf de dag dat ze op kenteken zijn gezet, vrij te vallen
- Schorsing blijft altijd een optie als de auto niet op de openbare weg komt, maar niet als er al sprake is van een kwarttarief in hetzelfde kalenderjaar
- Voor een kampeerauto die aan de hiervoor gestelde eisen voldoet blijft het huidige drie maanden tarief bestaan
- De huidige evenementenregeling blijft bestaan

De regeling is definitief door de tweede kamer. Enkel de eerste kamer dient nog toestemming te geven. Er komt geen uitstel of nieuwe overgangsregeling voor Diesel/LPG. Hier de passage m.b.t. oldimers in het debat over amandementen op het Belastingplan 2014 op maandag 18 november 2013:

Amendement Klein inzake de oldtimervrijstelling (Kamerstuk 33 752, nr. 49) Bron

Strekking: Uitstel tot 1 januari 2015 van de wijzigingen in het Belastingplan 2014 wat betreft de beperking van de vrijstelling MRB voor oldtimers.
Kanttekeningen: Het voorstel zoals opgenomen in het Belastingplan 2014 is een adequaat compromis dat op verzoek van uw Kamer, op basis van een door uw Kamer verleend mandaat en in nauw overleg met de oldtimerbranche is overeengekomen. Een jaar uitstel wijzigt de structurele gevolgen voor bijvoorbeeld diesel- en LPG-oldtimers niet maar kost wel ¤ 123 miljoen in 2014. Het amendement voorziet niet in een dekking. Het jaar 2014 kent overigens enkele versoepelingen. Zo mag bijvoorbeeld in de maanden januari en februari van 2014 nog onbeperkt gebruik worden gemaakt van de weg.
Oordeel: Ontraden.


[ Bericht 0% gewijzigd door Nucky op 26-11-2013 12:08:17 ]
pi_133637242
Er is nog niks definitief, de eerste kamer moet het nog beoordelen. Hoe succesvol dat is is uiteraard een tweede.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_133637976
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 09:49 schreef Nucky het volgende:
Leuk maar treurig artikel in de Kampioen van deze maand:

http://www.anwb.nl/kampio(...)n-oldtimer-bezitters
Die laatste is uit 1955, dus die heeft niet echt een probleem wel?
pi_133638002
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 10:40 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Gevaarlijke zware vervuilende auto's die belastingvrij rondrijden... Ik kan er geen medelijden mee hebben als ze meer mogen gaan betalen, of een andere hobby mogen gaan zoeken.

En ondertussen scheldt de gemiddelde Nederlander op de gemiddelde Amerikaan omdat ze daar iets meer olie verbruiken dan wij!
Ga lekker in je Prius lelijk zitten zijn. Of op een stuk tofu knauwen. Milieuhippie :').
pi_133638317
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:26 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
Er is nog niks definitief, de eerste kamer moet het nog beoordelen. Hoe succesvol dat is is uiteraard een tweede.
Daar heb je gelijk in hoor. Ik zie hier alleen geen kabinet voor gaan vallen. Zou wel mooi zijn trouwens. Ook even in de OP aangepast.
pi_133638385
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:53 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Die laatste is uit 1955, dus die heeft niet echt een probleem wel?
Goeie! Dat zou wel heel stom zijn van de ANWB.
pi_133640808
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:54 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ga lekker in je Prius lelijk zitten zijn. Of op een stuk tofu knauwen. Milieuhippie :').
Het gaat er niet om wat mooi is of niet, maar dat dat die oude meuk voor onnodige vervuiling en gezondheidklachten zorgen.
pi_133640858
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 09:49 schreef Nucky het volgende:
Leuk maar treurig artikel in de Kampioen van deze maand:

http://www.anwb.nl/kampio(...)n-oldtimer-bezitters
De Kampioen? Dat is toch dat bejaardenblaadje van de ANWB vol met advertenties voor rollators en trapliften?
pi_133640973
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:33 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat mooi is of niet, maar dat dat die oude meuk voor onnodige vervuiling en gezondheidklachten zorgen.
Nee, idd, de persoonlijke smaak van mensen is totaal niet belangrijk, de mening van milieuhippies zonder enig onderbouwend argument wel :Y.
pi_133641043
quote:
15s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:39 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Nee, idd, de persoonlijke smaak van mensen is totaal niet belangrijk, de mening van milieuhippies zonder enig onderbouwend argument wel :Y.
De eerste HAP na 6 minuten, da's niet slecht..

Overigens hebben die 'milieuhippies' wel degelijk een onderbouwd punt als het gaat om de hoeveelheid troep die uit een individuele auto komt. Dat heeft weinig te maken met iets abstracts als CO2, maar meer met CO, NOx en roet en daarvan is men het wel eens dat het inderdaad schadelijk is. Alleen is het aantal km's dat alle oldtimers bij elkaar maken zo gering dat het geen factor van betekenis is en daarmee rationeel gezien niet heel relevant voor de discussie.
pi_133641275
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De eerste HAP na 6 minuten, da's niet slecht..

Overigens hebben die 'milieuhippies' wel degelijk een onderbouwd punt als het gaat om de hoeveelheid troep die uit een individuele auto komt. Dat heeft weinig te maken met iets abstracts als CO2, maar meer met CO, NOx en roet en daarvan is men het wel eens dat het inderdaad schadelijk is. Alleen is het aantal km's dat alle oldtimers bij elkaar maken zo gering dat het geen factor van betekenis is en daarmee rationeel gezien niet heel relevant voor de discussie.
Je laatste zin ontkracht de eerste ;).
pi_133641764
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:41 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

De eerste HAP na 6 minuten, da's niet slecht..

Overigens hebben die 'milieuhippies' wel degelijk een onderbouwd punt als het gaat om de hoeveelheid troep die uit een individuele auto komt. Dat heeft weinig te maken met iets abstracts als CO2, maar meer met CO, NOx en roet en daarvan is men het wel eens dat het inderdaad schadelijk is. Alleen is het aantal km's dat alle oldtimers bij elkaar maken zo gering dat het geen factor van betekenis is en daarmee rationeel gezien niet heel relevant voor de discussie.
Het maken van een Prius is milieuvriendelijk?
History became legend, legend became myth.
pi_133644545
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:08 schreef valek het volgende:

[..]

Het maken van een Prius is milieuvriendelijk?
Mwoah... oO<
PRIUS OUTDOES HUMMER IN ENVIRONMENTAL DAMAGE
http://www.ncpa.org/sub/dpd/index.php?Article_ID=14304

PRIUS OUTDOES HUMMER IN ENVIRONMENTAL DAMAGE

March 14, 2007

The Toyota Prius, the flagship car for the environmentally conscious, is the source of some of the worst pollution in North America, and takes more combined energy to produce than a Hummer, says the Recorder.

Consider:

The nickel contained in the Prius' battery is mined and smelted at a plant in Ontario that has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the 'dead zone' around the plant to test moon rovers.
Dubbed the Superstack, the factory has spread sulfur dioxide across northern Ontario, becoming every environmentalist's nightmare.
Acid rain around the area was so bad it destroyed all the plants and the soil slid down off the hillside, according to Canadian Greenpeace energy-coordinator David Martin.
After leaving the plant, the nickel travels to Europe, China, Japan and United States, a hardly environmentally sound round the world trip for a single battery.
But that isn't even the worst part, says the Record. According to a study by CNW Marketing, the total combined energy to produce a Prius (consisting of electrical, fuel, transportation, materials and hundreds of other factors over the expected lifetime), is greater than what it takes to produce a Hummer:

The Prius costs an average of $3.25 per mile driven over a lifetime of 100,000 miles -- the expected lifespan of the Hybrid.
The Hummer, on the other hand, costs a more fiscal $1.95 per mile to put on the road over an expected lifetime of 300,000 miles.
That means the Hummer will last three times longer than a Prius and use almost 50 percent less combined energy doing it.
Source: Chris Demorro, "Prius Outdoes Hummer in Environmental Damage," The Recorder, March 7, 2007.
Dit is een Signature....
pi_133645112
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 15:51 schreef virl3 het volgende:

[..]

Mwoah... oO<
PRIUS OUTDOES HUMMER IN ENVIRONMENTAL DAMAGE
http://www.ncpa.org/sub/dpd/index.php?Article_ID=14304

PRIUS OUTDOES HUMMER IN ENVIRONMENTAL DAMAGE

March 14, 2007

The Toyota Prius, the flagship car for the environmentally conscious, is the source of some of the worst pollution in North America, and takes more combined energy to produce than a Hummer, says the Recorder.

Consider:

The nickel contained in the Prius' battery is mined and smelted at a plant in Ontario that has caused so much environmental damage to the surrounding environment that NASA has used the 'dead zone' around the plant to test moon rovers.
Dubbed the Superstack, the factory has spread sulfur dioxide across northern Ontario, becoming every environmentalist's nightmare.
Acid rain around the area was so bad it destroyed all the plants and the soil slid down off the hillside, according to Canadian Greenpeace energy-coordinator David Martin.
After leaving the plant, the nickel travels to Europe, China, Japan and United States, a hardly environmentally sound round the world trip for a single battery.
But that isn't even the worst part, says the Record. According to a study by CNW Marketing, the total combined energy to produce a Prius (consisting of electrical, fuel, transportation, materials and hundreds of other factors over the expected lifetime), is greater than what it takes to produce a Hummer:

The Prius costs an average of $3.25 per mile driven over a lifetime of 100,000 miles -- the expected lifespan of the Hybrid.
The Hummer, on the other hand, costs a more fiscal $1.95 per mile to put on the road over an expected lifetime of 300,000 miles.
That means the Hummer will last three times longer than a Prius and use almost 50 percent less combined energy doing it.
Source: Chris Demorro, "Prius Outdoes Hummer in Environmental Damage," The Recorder, March 7, 2007.
- het is inderdaad zo dat het productieproces van de eerste generatie Prius meer belastend was voor het milieu dan van een reguliere auto.
- bij nieuwe, experimentele producten komt het vaker voor dat er eerst (op bepaalde terreinen) een stapje terug gedaan moet worden voordat er vooruitgang geboekt kan worden (waarmee ik niet wil zeggen dat dit automatisch voor de Prius geldt).
- inmiddels is dit door Toyota enorm verbeterd.
- ik vind het niet fair van dit onderzoek om uit te gaan van een levensduur van 100.000 mile van een Prius vs. 300.000 mile voor een Hummer. Er is geen aanleiding om aan te nemen dat een Prius minder lang mee zou gaan dan een Hummer / een andere auto. Wellicht dat op een gegeven moment accu's vervangen moeten worden: dat moet uiteraard wel meegenomen worden in de berekening.
pi_133645122
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 14:08 schreef valek het volgende:

[..]

Het maken van een Prius is milieuvriendelijk?
Inmiddels wel (zie hierboven).
pi_133647679
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:11 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Inmiddels wel (zie hierboven).
Ok.. Ze gaan voorruit, maar toch accu's zijn niet leuk. Ze moeten een beetje vaart maken met CO2 naar methanol link zodat wij dat in onze oldtimers kunnen mikken om heel errug millieu vriendelijk rond te karren, en wel belastingvrij om een beetje ontopic te blijven .. :Y
Dit is een Signature....
pi_133652295
quote:
4s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:53 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Die laatste is uit 1955, dus die heeft niet echt een probleem wel?
Ze doen graag huilie, beetje schraal dus. :P "Boehoe hij doet 1 op 2 op LPG!" Dan moet je leren afstellen, en niemand heeft hen verplicht om op LPG te rijden. Want als ze écht zo weinig rijden (max 1k per jaar, right), dan boeit 't toch amper of dat ding op benzine of LPG loopt? :P
pi_133653012
Ik vond die met die Jeep al hilarisch. Wilden ze met het ding op vakantie naar Italië, was de LPG "zo duur geworden" dat ze er maar vanaf zagen. Ik bedoel, mijn 244 liep met caravan ook 1 op 5, daar ga ik toch ook niet over huilen?
pi_133657539
Nee die mensen rijden écht niet uit economische motieven hoor! :')
pi_133657878
quote:
14s.gif Op dinsdag 26 november 2013 20:25 schreef r8v2 het volgende:
Ik vond die met die Jeep al hilarisch. Wilden ze met het ding op vakantie naar Italië, was de LPG "zo duur geworden" dat ze er maar vanaf zagen. Ik bedoel, mijn 244 liep met caravan ook 1 op 5, daar ga ik toch ook niet over huilen?
dat weet je toch als je zo'n ding koopt? :')
wat een ''liefhebbers'' :r

die vent met die 1955'er snap ik best dat hij niet als liefhebber gezien word. maar waarschijnlijk is hij de grootste liefhebber van allemaal.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:25:19 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_133684258
heb de papieren voor omkeuren voertuig met beperkte snelheid klaar liggen ;) 45km is genoeg in de stad. waarom? is legaal lekker regering pesten.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:28:53 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_133684407
quote:
13s.gif Op dinsdag 26 november 2013 11:54 schreef r8v2 het volgende:

[..]

Ga lekker in je Prius lelijk zitten zijn. Of op een stuk tofu knauwen. Milieuhippie :').
pi_133684455
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2013 19:25 schreef T42 het volgende:
heb de papieren voor omkeuren voertuig met beperkte snelheid klaar liggen ;) 45km is genoeg in de stad. waarom? is legaal lekker regering pesten.
Ja goed man :') dan is dat de volgende regeling die om zeep wordt geholpen door misbruikers.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:29:48 #24
53151 T42
Pinball Wizard
pi_133684458
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 13:33 schreef CarbonC het volgende:

[..]

Het gaat er niet om wat mooi is of niet, maar dat dat die oude meuk voor onnodige vervuiling en gezondheidklachten zorgen.
sure... als milieu zo belangrijk was in denhaag was alle brandstof al neutraal.
  woensdag 27 november 2013 @ 19:30:57 #25
53151 T42
Pinball Wizard
pi_133684519
quote:
14s.gif Op woensdag 27 november 2013 19:29 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ja goed man :') dan is dat de volgende regeling die om zeep wordt geholpen door misbruikers.
welk misbruik? bedrijfs/boodschappen voertuig word het dan ;) doet(deed) hij nu ook 350km per jaar...

maar dan heb ik geen apk, geen belasting, geen kentekenplaat, alleen WA verzekering. en over 8 jaar draaien we het terug ;)

http://omkeuren.nl/auto.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')