R&P / Waarom mag vreemdgaan niet? #2 Waar de discussie verder gaat...quote:Het lijkt een redelijk algemeen thema hier op rp, vreemdgaan. Maar waarom zijn relaties normaal gesproken eigenlijk monogaam? Los van soa's, waarom is het erg als je partner seksuele heeft met een ander. Is het voornamelijk dat we ons bedreigt voelen dat zij ook intiem met iemand anders kan zijn? Leven we in de illusie dat onze partner echt alleen ons aantrekkelijk vind? Ik begrijp niet precies wat het probleem is. Gevoelsmatig zou ik het inderdaad ook kunt vinden als mn vriendin met een ander flikflooit, maar waarom eigenlijk?
Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.quote:
Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.quote:Op maandag 25 november 2013 13:04 schreef PBateman1978 het volgende:
Waarom moet het ook een oorsprong hebben, ik kies er gewoon voor om monogame relaties aan te gaan, lekker belangrijk waar dat vandaan komt.
alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...quote:Op maandag 25 november 2013 13:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.
In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.quote:Op maandag 25 november 2013 13:00 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.
nee dat kun je niet stellenquote:Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef complicate het volgende:
[..]
In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.
Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meerquote:Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...
Ik had het over het feit dat "veel" mensen die monogame relaties aangaan zich niet aan de "afpraak" kunnen houden. En daarom zou het beter zijn voor zulke mensen om polygame (en of open) relaties aan te gaan.quote:Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
nee dat kun je niet stellen
vreemdgaan is het schenden van de afspraak monogamie
pokygamie is gewoon een andere afspraak
als er niks geschend word is er dus geen vreemdgaan
ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.quote:Op maandag 25 november 2013 13:19 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meerLaat mij jouw objectieve waarheden eens horen dan?
Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.quote:Op maandag 25 november 2013 13:25 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.
Cohesie is bijvoorbeeld op veel manier te bereiken
wij hebben in onze samenleving het construct gezin bedacht en gedragen ons daarna
maar in een samenleving waarin dat op een heel andere manier is vormgegeven gedragen mensen zich dus op een andere manier met andere normen en waarden
in mijn ogen zijn het dus geen argumenten om monogamie te verkiezen boven andere relatievormen
je verkiest het dan puur en alleen omdat we dat nou eenmaal zo bedacht hebben en koppelt er daarna allerlei andere sociale constructen aan
als ik nu naar een eiland zou gaan en daar een samenleving zou starten met allerlei andere sociale constructen is die niet op eens minder goed
en die constructen zijn natuurlijk ook dynamisch
kijk maar naar het construct gezin en hoe dat nu vorm kan worden gegeven en hoe dat anders is dan 100 jaar geleden
als het dynamisch is kun je volgens mij ook niet spreken over 1 vorm die dus goed is
alleen over de vorm die nu de norm is
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?quote:Op maandag 25 november 2013 13:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.
Gebaseerd op normen die niet onderdrukken en waarbinnen men zich vrij en veilig voelt.
Zodra we dat gevonden hebben zijn we er!
waaromquote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderenquote:
Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenlevingquote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
Dat is inderdaad een Utopie, maar er dicht in de buurt komen zou het ideaal zijn.quote:Op maandag 25 november 2013 13:32 schreef rhubarbje het volgende:
Maar dat is dynamisch en er is dus niet 1 vorm voor iedereen voor altijd
Ja hoor want ik kan perfect 35 kinderen opvoedenquote:Op maandag 25 november 2013 13:49 schreef Suteibum het volgende:
[..]
Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenleving
Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.quote:Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.quote:Op maandag 25 november 2013 13:48 schreef complicate het volgende:
[..]
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderen.
Ik denk in termen van andere culturen zoals polygamie in de Islam.quote:Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
Neuken? Oh, nee, eerst even je loonstrookje laten zienquote:Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:
[..]
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
inderdaad, ik denk niet dat polygamy een concrete bedreiging zal zijn voor de samenleving. Als iedereen losbandige seks had met elkaar en daar ook mee eens zijn, zouden we nog steeds wakker worden en naar onze school en werk gaan.quote:Op maandag 25 november 2013 13:51 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |