abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133606016
quote:
Het lijkt een redelijk algemeen thema hier op rp, vreemdgaan. Maar waarom zijn relaties normaal gesproken eigenlijk monogaam? Los van soa's, waarom is het erg als je partner seksuele heeft met een ander. Is het voornamelijk dat we ons bedreigt voelen dat zij ook intiem met iemand anders kan zijn? Leven we in de illusie dat onze partner echt alleen ons aantrekkelijk vind? Ik begrijp niet precies wat het probleem is. Gevoelsmatig zou ik het inderdaad ook kunt vinden als mn vriendin met een ander flikflooit, maar waarom eigenlijk?
R&P / Waarom mag vreemdgaan niet? #2 Waar de discussie verder gaat...

R&P / Waarom mag vreemdgaan niet?

Laatste post uit deel 2:

quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 12:25 schreef Murdera het volgende:

[..]

"vroeger was alles beter" wel. :D
Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.

Ik denk dat het afkeer tegen een vreemdgaande partner is geëvolueerd. Mensen die jaloers werden of boos werden als hun partner met iemand anders rommelde waren succesvoller in hun genen verspreiden dan de mensen die het allemaal oké vond als hun partner even met iemand anders de bed in duikt.

Ik weet dat de mens meer neigt naar een monogame relatie, tenminste sociaal monogaam, dan naar een polygaam paringssysteem. Ik weet nog niet in hoeverre de mens ook seksueel monogaam is. Ik denk dat sommig mensen gemaakt zijn om meerdere partners te hebben, terwijl anderen alleen maar gelukkig kunnen zijn met 1 partner.
pi_133606099
Zo zo, het houd de gemoederen nogal bezig..
“When there is no desire, all things are at peace.”
pi_133606111
Ik heb de eerste topics niet gelezen maar het lijkt mij dat bedoeld word dat de relatievorm monogamie cultuur gebonden is

het schenden van dat onderlinge verdrag wat voor verdrag dan ook, het vreemdgaan dus, zal overal wel als negatief worden ervaren ja
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_133606142
Waarom moet het ook een oorsprong hebben, ik kies er gewoon voor om monogame relaties aan te gaan, lekker belangrijk waar dat vandaan komt.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_133606179
Anticonceptie heeft de seksuele beleving aangetast. Waar seks voorheen duidelijke gevolgen (kroost) had, en reden was voor jaloezie en afkeer jegens polygamie, is dat nu minder duidelijk. Wat blijft is een gevoel. Jaloezie, haat, walging, verdriet. Instinctief misschien? Wellicht te vergelijken met het gevoel van eenzaamheid. Je kan rationeel een mening hebben over je eenzaam zijn, maar het gevoel annuleer je niet zo makkelijk.
pi_133606224
quote:
10s.gif Op maandag 25 november 2013 13:04 schreef PBateman1978 het volgende:
Waarom moet het ook een oorsprong hebben, ik kies er gewoon voor om monogame relaties aan te gaan, lekker belangrijk waar dat vandaan komt.
Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.
pi_133606505
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Dan is het goed. Het heeft natuurlijk de factor gezinscohesie in zich, het bind mensen samen en dan is het makkelijker om orde en structuur aan te brengen in een maatschappij. Nog even los van het voordeel voor eventuele kinderen.
alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133606508
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:00 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Ik wil hier iets bij toevoegen. Hoever is vreemdgaan als taboe een cultuur gebonden iets? Ik denk dat elke cultuur in beginsel tegen vreemdgaan is, maar in de ene cultuur gebeurt het vaker of is het meer geaccepteerd dan de andere.

In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_133606540
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef complicate het volgende:

[..]

In sommige culturen is polygamie bij wet toegestaan. En als men kijkt naar het aantal mensen die vreemdgaan (in monogame relaties) zou je wel kunnen stellen dat mensen die vreemdgaan , polygaam zijn?! Volgens mij is een polygame huwelijk in westerse landen bij wet verboden omdat het een bedreiding is voor de maatschapij.
nee dat kun je niet stellen
vreemdgaan is het schenden van de afspraak monogamie
pokygamie is gewoon een andere afspraak
als er niks geschend word is er dus geen vreemdgaan
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133606567
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 13:17 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

alles wat je hier noemt is een sociaal construct en dus 'verzonnen' en subjectief...
Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meer :? Laat mij jouw objectieve waarheden eens horen dan?
pi_133606700
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 13:18 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

nee dat kun je niet stellen
vreemdgaan is het schenden van de afspraak monogamie
pokygamie is gewoon een andere afspraak
als er niks geschend word is er dus geen vreemdgaan
Ik had het over het feit dat "veel" mensen die monogame relaties aangaan zich niet aan de "afpraak" kunnen houden. En daarom zou het beter zijn voor zulke mensen om polygame (en of open) relaties aan te gaan.
pi_133606743
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:19 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? Verzonnen en subjectief zijn geen geldige reden meer :? Laat mij jouw objectieve waarheden eens horen dan?
ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.
Cohesie is bijvoorbeeld op veel manier te bereiken
wij hebben in onze samenleving het construct gezin bedacht en gedragen ons daarna
maar in een samenleving waarin dat op een heel andere manier is vormgegeven gedragen mensen zich dus op een andere manier met andere normen en waarden

in mijn ogen zijn het dus geen argumenten om monogamie te verkiezen boven andere relatievormen
je verkiest het dan puur en alleen omdat we dat nou eenmaal zo bedacht hebben en koppelt er daarna allerlei andere sociale constructen aan

als ik nu naar een eiland zou gaan en daar een samenleving zou starten met allerlei andere sociale constructen is die niet op eens minder goed

en die constructen zijn natuurlijk ook dynamisch
kijk maar naar het construct gezin en hoe dat nu vorm kan worden gegeven en hoe dat anders is dan 100 jaar geleden

als het dynamisch is kun je volgens mij ook niet spreken over 1 vorm die dus goed is
alleen over de vorm die nu de norm is
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133606809
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 13:25 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

ik bedoelde te zeggen dat je het net zo goed de andere kant op kunt beargumenteren.
Cohesie is bijvoorbeeld op veel manier te bereiken
wij hebben in onze samenleving het construct gezin bedacht en gedragen ons daarna
maar in een samenleving waarin dat op een heel andere manier is vormgegeven gedragen mensen zich dus op een andere manier met andere normen en waarden

in mijn ogen zijn het dus geen argumenten om monogamie te verkiezen boven andere relatievormen
je verkiest het dan puur en alleen omdat we dat nou eenmaal zo bedacht hebben en koppelt er daarna allerlei andere sociale constructen aan

als ik nu naar een eiland zou gaan en daar een samenleving zou starten met allerlei andere sociale constructen is die niet op eens minder goed

en die constructen zijn natuurlijk ook dynamisch
kijk maar naar het construct gezin en hoe dat nu vorm kan worden gegeven en hoe dat anders is dan 100 jaar geleden

als het dynamisch is kun je volgens mij ook niet spreken over 1 vorm die dus goed is
alleen over de vorm die nu de norm is
Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.

Gebaseerd op normen die niet onderdrukken en waarbinnen men zich vrij en veilig voelt.

Zodra we dat gevonden hebben zijn we er!
pi_133606888
Maar dat is dynamisch en er is dus niet 1 vorm voor iedereen voor altijd
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133606901
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:28 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Jawel, maar het is zoeken denk ik naar een construct die werkt en waarbinnen mensen zich prettig kunnen voelen.

Gebaseerd op normen die niet onderdrukken en waarbinnen men zich vrij en veilig voelt.

Zodra we dat gevonden hebben zijn we er!
Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
pi_133606954
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:33 schreef complicate het volgende:

[..]

Polygame relaties/huwelijken zijn volgens mij een bedreiging voor de maatschappij. Denk je dat ook?
waarom :?
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
pi_133607284
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 13:36 schreef rhubarbje het volgende:

[..]

waarom :?
Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderen :? .
pi_133607302
quote:

[..]

Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenleving
pi_133607321
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:32 schreef rhubarbje het volgende:
Maar dat is dynamisch en er is dus niet 1 vorm voor iedereen voor altijd
Dat is inderdaad een Utopie, maar er dicht in de buurt komen zou het ideaal zijn.
pi_133607324
quote:
1s.gif Op maandag 25 november 2013 13:49 schreef Suteibum het volgende:

[..]

Ik denk dat mensen die zo bekrompen zijn als jij een bedreiging zijn voor de samenleving
Ja hoor want ik kan perfect 35 kinderen opvoeden :')
pi_133607368
quote:

[..]

Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.
  maandag 25 november 2013 @ 13:52:34 #22
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133607399
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:48 schreef complicate het volgende:

[..]

Ik zal het kort proberen uit te leggen om te beginnen met : 1 vader, 7 moeders, 35 kinderen :? .
Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
pi_133607462
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Er bestaan voorbehoedsmiddelen. Ik denk niet dat vrouwen zich zomaar door een man laat bezwangeren als ze weten dat die man dat kind niet kan opvoeden.
Ik denk in termen van andere culturen zoals polygamie in de Islam.
pi_133607481
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:52 schreef KingKloon het volgende:

[..]

Neuken? Oh, nee, eerst even je loonstrookje laten zien :') zoiets? :+
  maandag 25 november 2013 @ 13:56:25 #25
414636 KingKloon
The Kloon King
pi_133607508
quote:
0s.gif Op maandag 25 november 2013 13:51 schreef Opnieuw-energie het volgende:

[..]

Nee, niet direct. Maar ik zou er ook weer niet voor gaan pleiten. Als men voor lust en spanning gaat, of erg hedonistisch is kan ik het mij voorstellen, anders niet echt eigenlijk.
inderdaad, ik denk niet dat polygamy een concrete bedreiging zal zijn voor de samenleving. Als iedereen losbandige seks had met elkaar en daar ook mee eens zijn, zouden we nog steeds wakker worden en naar onze school en werk gaan.

Maar gevoelsmatig heb ik het niet niet zo met polygamy. Ergens is het prettig om te denken dat er ooit iemand zal zijn waarvan ik de rest van mijn kan vertrouwen. Ik wil niet dat iemand waarvan ik hou, de volgende dag met een ander bezig is. Ik wil niet delen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')