quote:
Spanje . Groter dan Spanjequote:Op woensdag 11 februari 2015 19:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Daar lijkt hij niet op te doelen.
Nee. Spanje vangt in een jaar meer dan NL in tien jaar. De verdeling is daar door de manier van verkopen anders. Dat willen ze aan gaan passen. Ook nu vangt een subtopper overigens substantieel meer dan de Nederlandse en Belgische top.quote:
Op basis van de BNP cijfers van 2013, is de economische potentie van Nederland en België samen groter dan die van Spanje. Verder zou in theorie een sterkere eerste en tweede divisie, meer kijkers trekken en dus ook garant staan voor meer inkomsten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 08:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Nee. Spanje vangt in een jaar meer dan NL in tien jaar. De verdeling is daar door de manier van verkopen anders. Dat willen ze aan gaan passen. Ook nu vangt een subtopper overigens substantieel meer dan de Nederlandse en Belgische top.
Nou. Brussel is toch snel een 125 kilometer van Eindhoven vandaan. Guttegutquote:Op donderdag 12 februari 2015 04:44 schreef Sked het volgende:
Beneliga lost niks op, beleid en tactisch inzicht lost dingen op.
In het meest gunstige geval is het commercieel interessant, maar België heeft ook slechts elf miljoen inwoners en daarbij moet je nog bedenken dat je aanhangers van ploegen verliest die in lagere divisies acteren en ondertussen heb je wel extra reiskosten en de onmogelijkheid voor uitsupporters.
We moeten het in eigen land zoeken, niet in andere landen
BNP zegt niet zo heel veel natuurlijk. Frankrijk heeft een hoger BNP dan de UK en ongeveer het dubbele van Spanje. Australië en Canada hoger dan Spanje. Het BNP is niet één op één te vertalen naar de krachtsverhoudingen in het voetbal.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:30 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Op basis van de BNP cijfers van 2013, is de economische potentie van Nederland en België samen groter dan die van Spanje. Verder zou in theorie een sterkere eerste en tweede divisie, meer kijkers trekken en dus ook garant staan voor meer inkomsten.
Reisafstanden is in mijn ogen ook nog wel te overbruggen, we hebben het over België en Nederland samen. Dat is nog steeds een kleiner oppervlakte dan Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje, Italië, Portugal etc.
Nouja, met voetbal kijken we natuurlijk niet naar de economische potentie maar naar het aantal inwoners. Economie wordt pas belangrijk wanneer relatief weinig mensen geld voor voetbal beschikbaar hebben. Anders waren Braziliaanse en Mexicaanse clubs ook grootmachten.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:30 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Op basis van de BNP cijfers van 2013, is de economische potentie van Nederland en België samen groter dan die van Spanje. Verder zou in theorie een sterkere eerste en tweede divisie, meer kijkers trekken en dus ook garant staan voor meer inkomsten.
Reisafstanden is in mijn ogen ook nog wel te overbruggen, we hebben het over België en Nederland samen. Dat is nog steeds een kleiner oppervlakte dan Duitsland, Frankrijk, Engeland, Spanje, Italië, Portugal etc.
Voor kleinere clubs is voetbal toch local business. Je ziet dat ook bij topklassers en in de Belgische 3e klasse. Die willen helemaal niet promoveren. Katwijk - Quick Boys vinden ze leuker dan FC Emmen - Katwijk en Hoogstraten speelt liever tegen Turnhout en Capellen dan tegen Boussu-Dour of Virton.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:51 schreef Dven het volgende:
En inderdaad, heel zuur voor de Excelsiortjes van de wereld. Maar die hebben toch al geen bestaansrecht. Je moet je eigen ontwikkeling niet af laten hangen van wat provinciaalse sentimenten en wat clubjes die toch maar als lood aan je been hangen. Al is dat een proces dat lange tijd in beslag zal nemen. Eerst maar eens beginnen met een gezamenlijke bekercompetitie.
Voetbal is sowieso local business, op die paar elite clubs, die in NL of BE niet te vinden zijn, na.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:00 schreef Halcon het volgende:
[..]
Voor kleinere clubs is voetbal toch local business. Je ziet dat ook bij topklassers en in de Belgische 3e klasse. Die willen helemaal niet promoveren. Katwijk - Quick Boys vinden ze leuker dan FC Emmen - Katwijk en Hoogstraten speelt liever tegen Turnhout en Capellen dan tegen Boussu-Dour of Virton.
Een paar clubs zitten er net tussenin, clubs als Excelsior, Cambuur en zo. Die zullen dan promoveren en degraderen. Niets mis mee.
dei provinciaalse sentimenten hebben wel stemrecht. Dat heb je gezien bij de kunstgrasdiscussie.quote:
Tja, het gaat niet gebeuren natuurlijk. Ik heb de Eredivisie lang verdedigd, maar moet toch toegeven dat het slechter en slechter wordt (zonder einde in zicht).quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:04 schreef Ajacied422 het volgende:
Ondertussen heeft FOX nog steeds niet de Belgische rechten en blijft er een groot verschil tussen de Nederlandse en Belgische tarieven
Natuurlijk, maar er werd gesproken over economische potentie, niet over huidige inkomstenquote:Op donderdag 12 februari 2015 09:43 schreef Halcon het volgende:
[..]
BNP zegt niet zo heel veel natuurlijk. Frankrijk heeft een hoger BNP dan de UK en ongeveer het dubbele van Spanje. Australië en Canada hoger dan Spanje. Het BNP is niet één op één te vertalen naar de krachtsverhoudingen in het voetbal.
Zelf zou ik een voorstander zijn van een nieuw eerste en tweede niveau. De hoogste divisie zou dan bestaan uit de beste clubs van beide competities en de nieuwe tweede divisie uit de andere clubs(minus degraderende clubs, plus promoverende clubs). De derde divisies zouden dan gewoon nationaal kunnen blijven, net als nu. Voor de supporters en clubs is dat veel beter.quote:De reistafstanden zijn peanuts. Over 400 km moet je als voetbalclub niet zeuren, vind ik. Of Ajax nu naar Kerkrade moet of naar Genk, dat maakt het verschil echt niet.
In de lagere klassen kun je het ook wat meer op regio indelen, dus geen FC Emmen tegen Virton of Volendam tegen Cercle Brugge. Op lager niveau is voetbal toch ook vooral local business.
Niemand heeft gezegd dat het binnen een jaar moet gebeuren.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:14 schreef TheVulture het volgende:
Die BeNeLiga gaat er echt niet komen, ik denk dat dat plan definitief de nek is omgedraaid nu in Nederland begonnen gaat worden met de 2e divisie. Zoiets besluit je niet om dan vlak daarna ineens alles te intergreren met Belgie...
Die deal met MP&Silva is toch niet heel slecht? 60 a 70 mio per jaar en er spelen 16 i.p.v. 18 clubs op het hoogste niveau. Dat geldt tot 2020 dus tot die tijd zal Fox de rechten waarschijnlijk niet kopen. België geeft ook nauwelijks TV-gelden weg aan de 2e klasse. In Nederland doen ze dat volgens mij wel.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:04 schreef Ajacied422 het volgende:
Ondertussen heeft FOX nog steeds niet de Belgische rechten en blijft er een groot verschil tussen de Nederlandse en Belgische tarieven
Sowieso een beetje hoogmoed. Een paar jaar geleden vingen de Belgen nog meer dan de Nederlandersquote:Op donderdag 12 februari 2015 10:17 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die deal met MP&Silva is toch niet heel slecht? 60 a 70 mio per jaar en er spelen 16 i.p.v. 18 clubs op het hoogste niveau. Dat geldt tot 2020 dus tot die tijd zal Fox de rechten waarschijnlijk niet kopen. België geeft ook nauwelijks TV-gelden weg aan de 2e klasse. In Nederland doen ze dat volgens mij wel.
Dat dus. Het hangt van veel factoren af. Pay TV is in de VS bijvoorbeeld iets normaals, in Nederland nog altijd een vies woord. Zo heb je wel meer factoren. In Italië heb je bv. dramatische stadions en veel geld. Dat zal ook niet altijd uitnodigen om te gaan kijken. Dan heb je in veel landen nog andere populaire sporten, etc. BNP zegt me niet veel eigenlijk.quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:09 schreef Lhyanna het volgende:
[..]
Natuurlijk, maar er werd gesproken over economische potentie, niet over huidige inkomsten
Verder heeft een deel ook te maken met de gekte van het land. Engelsen zijn gewoon gek van voetbal. Australiërs en Canadezen hebben andere nationale sporten en dus sowieso niet te vergelijken. En volgens mij is in Frankrijk voetbal ook niet met eenzelfde afstand volksport nummer 1 als hier in Nederland(België durf ik niet te zeggen, daar weet ik te weinig van).
Het BNP en inwonersaantallen verklaren maar een deel van de sponsorinkomsten. Lokale sponsoren zijn bereid meer te bieden, als zij verwachten dat hun eigen afzetmarkt daardoor wordt vergroot. Dit leidt tot meer inkomsten waardoor, waarschijnlijk, het niveau van de clubs omhoog gaat. Dit trekt dan ook weer grotere sponsoren aan, omdat zij denken dat de gehele wereld zit te wachten op een potje voetbal tussen twee grote teams. Het niveau zal dan ook niet gigantisch verbeteren binnen een seizoen.
Ook in het buitenland voeren vele clubs verstandig beleid. Soms krijg je de indruk dat sommige mensen denken dat in Nederland geweldig uitgekiend beleid wordt gevoerd en dat clubs in het buitenland maar wat doen. De waarheid ligt m.i. wat genuanceerder.quote:Verstandig beleid van de topclubs, zou wel het niveau kunnen verhogen binnen 10 jaar. Zodra een BeNeLiga er zou komen, MOET het niveau door hen omhoog gehaald worden. Missen zij de boot door slecht beleid, dan zakt een BeNeLiga verder weg dan beide competities nu doen, omdat er dan geen internationale EN nationale interesse meer is. Mocht de Liga er komen, denk ik echter dat verstand niet gebruikt gaat worden, zoals vaker in het voetbal. Het zal geld smijten worden het eerste seizoen, waardoor clubs meteen in de problemen raken. Dat zou wel echt funest zijn voor het voetbal.
[..]
Ik zou 'n hoogste niveau doen, een gezamenlijke bekercompetitie en onder het hoogste niveau al 2 regionale klassen van bv. 12 clubs. Na een volledig schema zet je de beste 6 van elke reeks bij elkaar en de slechtste 6 en laat je ze nog 'n keer een competitie afwerken.quote:Zelf zou ik een voorstander zijn van een nieuw eerste en tweede niveau. De hoogste divisie zou dan bestaan uit de beste clubs van beide competities en de nieuwe tweede divisie uit de andere clubs(minus degraderende clubs, plus promoverende clubs). De derde divisies zouden dan gewoon nationaal kunnen blijven, net als nu. Voor de supporters en clubs is dat veel beter.
quote:Op donderdag 12 februari 2015 10:19 schreef Dven het volgende:
[..]
Sowieso een beetje hoogmoed. Een paar jaar geleden vingen de Belgen nog meer dan de Nederlanders
Eredivisie krijgt gemiddeld 83,3 miljoen over 12 jaarquote:Ondertussen heeft FOX nog steeds niet de Belgische rechten en blijft er een groot verschil tussen de Nederlandse en Belgische tarieven
Met je eigen ontwikkeling bedoel je in feite de ontwikkeling van de top3 toch? Want dat alles wat daaronder zit nooit meer Europa ingaat neem je ook even niet mee. De arrogantie in deze post is verder sowieso al stuitend.quote:Op donderdag 12 februari 2015 09:51 schreef Dven het volgende:
En inderdaad, heel zuur voor de Excelsiortjes van de wereld. Maar die hebben toch al geen bestaansrecht. Je moet je eigen ontwikkeling niet af laten hangen van wat provinciaalse sentimenten en wat clubjes die toch maar als lood aan je been hangen. Al is dat een proces dat lange tijd in beslag zal nemen. Eerst maar eens beginnen met een gezamenlijke bekercompetitie.
Ja, so what? Waarom zou FC Utrecht Europa in moeten gaan om dan te verliezen van de kampioen van Luxemburg of waarom zou je ADO Den Haag een verliespost moeten aansmeren? Want dat is een voorrondewedstrijdje in Azerbeidzjan nu eenmaal.quote:Op donderdag 12 februari 2015 11:10 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Met je eigen ontwikkeling bedoel je in feite de ontwikkeling van de top3 toch? Want dat alles wat daaronder zit nooit meer Europa ingaat neem je ook even niet mee. De arrogantie in deze post is verder sowieso al stuitend.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |