Nee.quote:Op maandag 23 december 2013 23:06 schreef thabit het volgende:
De som is onbegrensd op (1, a), met a willekeurig. Denk je dat de reeks dan nog uniform kan convergeren?
Die eerste formule heet een Taylorreeks. Je moet maar eens opzoeken hoe dat werkt.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:29 schreef LogiteX het volgende:
Hoe berekenen computers de natuurlijke logaritme? Want deze formule
[ afbeelding ]
lijkt alleen voor kleine waarden van x te werken?
Waarschijnlijk wordt er slim gebruik gemaakt van deze regel
[ afbeelding ]
ja dus
Algorithms for calculating the built-in functions
Dat wortel truukje is wel leuk
Nee, dat gaat niet werken. Je kan wel gaan lopen truken met goniometrische identiteiten, maar het makkelijkst is het om het om te schrijven naar complexe e-machten.quote:Op zaterdag 28 december 2013 12:41 schreef DefinitionX het volgende:
Ik kan nu sin(x)^2 en cos(x)^2 integreren. Van welke regel maak je gebruik om sin(of cos)(x)^n, met n>2 op te lossen? Mag je zeggen dat
Integraal sin(x)^6 = integraal sin(x)^3 * integraal sin(x)^3 ?
Geen idee hoe dat moet. Ik zoek wel wat op youtube op.quote:Op zaterdag 28 december 2013 12:48 schreef thabit het volgende:
[..]
Nee, dat gaat niet werken. Je kan wel gaan lopen truken met goniometrische identiteiten, maar het makkelijkst is het om het om te schrijven naar complexe e-machten.
Maar als cos(x) je variabele is, wel.quote:Op zaterdag 28 december 2013 13:37 schreef DefinitionX het volgende:
Hij stelt op een gegeven moment:
u=cos(x)
du=-sin(x)dx
-du=sin(x)dx
En rekent daarmee verder. Maar hij gebruikt regels die ik niet snap. Bij het integraal rekenen van cos(x)^2 zeg ik toch ook niet dat het antwoord ((cos(x)^3)/3) + c is.
Plus a fucking constant.quote:Op zaterdag 28 december 2013 14:13 schreef thenxero het volgende:
[..]
Maar als cos(x) je variabele is, wel.
Je zou bijvoorbeeld gebruik kunnen maken van de techniek van het partieel integreren die ik je hier onlangs nog heb uitgelegd. Dan kun je de volgende recursieve betrekkingen afleiden:quote:Op zaterdag 28 december 2013 12:41 schreef DefinitionX het volgende:
Ik kan nu sin(x)^2 en cos(x)^2 integreren. Van welke regel maak je gebruik om sin(of cos)(x)^n, met n>2 op te lossen?
Nee.quote:Op zaterdag 28 december 2013 15:15 schreef thenxero het volgende:
[..]
Voor het gemak even 0 genomen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.3x2 - 2 = 3
3x2 = 5
x2 = 5/3
x= wortel(5/3) of -wortel(5/3)
Hoe komt men dan aan 1 en -1?
Edit:
Vul 1 in de afgeleiden van f(x) en ook in y=3x-2. Dan krijg je precies hetzelfde. Wilt dat zeggen dat de lijn y=3x-2 gelijk is aan de raaklijn van het punt f(1)?
Edit2:
Nee dat kan niet, want de afgeleiden is een kwadratische functie....
Edit3:
Volgens mij klopt het antwoord wel, dat het C is, maar niet de uitkomsten.
[ Bericht 5% gewijzigd door DefinitionX op 30-12-2013 16:50:42 ]
Dit is af te leiden uit de formule van Stirling.quote:Op maandag 30 december 2013 18:53 schreef gaussie het volgende:
Ik ben bezig met bestuderen van een bepaald bewijs. In grote lijnen kan ik het wel volgen. Maar er wordt vanuit een bepaalde benadering geredeneerd. Waarvan ik niet kan zien hoe deze is afgeleid. het gaat om de volgende benadering: (n!)^1/n is ongeveer gelijk aan n*e^-1. De eerste formule doet me denken aan de meetkundige gemiddelde. Maar hoe dit in relatie staat met n*e^-1 is mij een raadsel. Wie kan me uit de brand helpen?
Ja dat klopt. Ik heb het t gisteren uitgevogeld. Als je de representatie n/(n!)^1/n van e gebruikt dan volgt de benadering vanzelf. Maar bedankt voor het meedenken.quote:Op woensdag 1 januari 2014 17:25 schreef pentarou het volgende:
[..]
Dit is af te leiden uit de formule van Stirling.
Een domein kan je niet bepalen, maar definieer je. Je kunt bijvoorbeeld f(x)=x^2 definiëren op [3,5] of op [-3, oneindig)... zolang f(x) voor alle x in het domein maar goed gedefinieerd is. Bij f(x)=1/x mag bijvoorbeeld 0 niet in het domein zitten, want 1/0 kan niet.quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:57 schreef Senderious het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je het domein kan bepalen bij bijvoorbeeld de onderstaande functie?
y = f(x) = 3 + x^2
Alvast bedankt!
Elke reële waarde van x levert een reële waarde van f(x), dus als het de bedoeling is voor het domein D van f opgevat als reële functie de grootst mogelijke deelverzameling van R te bepalen, dan is D = R. Maar ik heb het idee dat dit niet is wat er wordt gevraagd ...quote:Op donderdag 2 januari 2014 12:57 schreef Senderious het volgende:
Kan iemand mij uitleggen hoe je het domein kan bepalen bij bijvoorbeeld de onderstaande functie?
y = f(x) = 3 + x^2
Alvast bedankt!
Volgens mij wel. De uitleg is vrij gebrekkig in mijn wiskundeboek helaas..quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Elke reële waarde van x levert een reële waarde van f(x), dus als het de bedoeling is voor het domein D van f opgevat als reële functie de grootst mogelijke deelverzameling van R te bepalen, dan is D = R. Maar ik heb het idee dat dit niet is wat er wordt gevraagd ...
Ok. Dat zal dan inderdaad de bedoeling zijn, zoals meestal in schoolboeken. Thenxero heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat het domein van een functie gegeven moet zijn. Maar wat is nu je moeilijkheid?quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:50 schreef Senderious het volgende:
[..]
Volgens mij wel. De uitleg is vrij gebrekkig in mijn wiskundeboek helaas..
Het antwoord luidt als volgt:
Df = R, Bf = [3, ∞]
In de opdracht staat (letterlijk) dat ik het domein moet bepalen, vervolgens een grafiek moet schetsen en ten slotte het bereik van de desbetreffende functie moet bepalen.quote:Op donderdag 2 januari 2014 13:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ok. Dat zal dan inderdaad de bedoeling zijn, zoals meestal in schoolboeken. Thenxero heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat het domein van een functie gegeven moet zijn. Maar wat is nu je moeilijkheid?
Beschouw een functie eens als een black box waar je iets in stopt (namelijk een waarde van x) en waar dan ook weer iets uit komt, namelijk een waarde y = f(x). Dan is het domein van een functie de verzameling van alle mogelijke invoerwaarden, en het bereik is dan de verzameling van alle mogelijke uitvoerwaarden.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:12 schreef Senderious het volgende:
[..]
In de opdracht staat (letterlijk) dat ik het domein moet bepalen, vervolgens een grafiek moet schetsen en ten slotte het bereik van de desbetreffende functie moet bepalen.
Maar ik snap het principe van domeinen niet dus daar begint voor mij de moeilijkheid.
Bedankt voor je uitleg! Dit maakt het een stuk duidelijker. Dus als ik het goed begrijp betekent R dat je voor x elk getal kunt gebruiken?quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Beschouw een functie eens als een black box waar je iets in stopt (namelijk een waarde van x) en waar dan ook weer iets uit komt, namelijk een waarde y = f(x). Dan is het domein van een functie de verzameling van alle mogelijke invoerwaarden, en het bereik is dan de verzameling van alle mogelijke uitvoerwaarden.
Eigenlijk moet het domein zijn gegeven als onderdeel van de definitie van een functie, maar als je alleen een functievoorschrift hebt, zoals f(x) = x² + 3, en de invoer en uitvoer worden verondersteld reële getallen te zijn, dan kiest men als domein gewoonlijk de grootst mogelijke deelverzameling van R. In dit voorbeeld is dan Df = R omdat je voor x elk reëel getal kunt invullen. Maar als je bijvoorbeeld hebt
g(x) = 1/(x − 1)
dan mag je niet x = 1 invullen, want dan krijg je 1/0, en dat heeft geen betekenis, omdat delen door nul niet is gedefinieerd. In dit geval bestaat het (grootst mogelijke) domein van de functie g dus uit alle reële getallen behalve 1, en dat kun je noteren als volgt:
Dg = R\{1}
Ja. De vetgedrukte letter R staat voor de verzameling van alle reële getallen. Zo heb je ook nog andere standaardverzamelingen van getallen. De verzameling van alle gehele getallen bijvoorbeeld wordt aangegeven met Z en de verzameling van alle rationale getallen met Q.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:37 schreef Senderious het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg! Dit maakt het een stuk duidelijker. Dus als ik het goed begrijp betekent R dat je voor x elk getal kunt gebruiken?
Elk reëel getal ja: positief, negatief, nul, breuken en irrationale getallen zoals pi. Het gaat niet om álle getallen, want er zijn ook verzamelingen getallen zoals complexe getallen, die niet in R zitten.quote:Op donderdag 2 januari 2014 15:37 schreef Senderious het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitleg! Dit maakt het een stuk duidelijker. Dus als ik het goed begrijp betekent R dat je voor x elk getal kunt gebruiken?
Je kunt beginnen met te bedenken dat het kwadraat van een reëel getal nooit negatief kan zijn. Dus is x² zeker groter dan of gelijk aan nul. Maar dan is f(x) = x² + 3 zeker groter dan of gelijk aan 3. Getallen kleiner dan 3 kunnen dus in ieder geval niet tot het bereik van deze functie behoren.quote:Op donderdag 2 januari 2014 16:36 schreef Senderious het volgende:
Bedankt thenxero, Riparius en Aardappeltaart! Zou iemand mij ook uit kunnen leggen hoe ik het bereik kan bepalen van desbetreffende functie? f(x) = x² + 3
Nee, dat is iets te makkelijk gedacht.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 22:50 schreef DefinitionX het volgende:
Betekent dat ook dat als je een drievoudig paar moet vormen zoals:
ABC
DCE
FGH
De formule om de verschillende aantal combinaties te berekenen 3^n is?
Baseer je je algemene oplossing nu op één voorbeeld? Wie zegt dat het voor andere aantallen per paar of meerdere paren ook zo gaat?quote:
Als de volgorde van de paren van belang is moet je het nog met q! vermenigvuldigen ja.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:10 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Wat niet duidelijk is is of je de paren van volgorde mag verwisselen. Als dit niet zo is, geldt wat Ensemble zei. Als dat wel zo is, moet je denk ik nog wat met de faculteit van het aantal paren dat je hebt doen: q! (je begint met één paar, de volgende moet één van de paren die overblijven zijn, etc...).
Precies, ik wilde niet óók de allerlaatste stap nog helemaal voorzeggen, maar dat kwam door de 'vind ik' misschien een beetje onzeker over, zie ik nu.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:16 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Als de volgorde van de paren van belang is moet je het nog met q! vermenigvuldigen ja.
Ah, ik dacht inderdaad dat je het niet zeker wist.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:19 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Precies, ik wilde niet óók de allerlaatste stap nog helemaal voorzeggen, maar dat kwam door de 'vind ik' misschien een beetje onzeker over, zie ik nu.
Niet achter elkaar. Zie het zo:quote:Op vrijdag 3 januari 2014 23:10 schreef Aardappeltaart het volgende:
[..]
Baseer je je algemene oplossing nu op één voorbeeld? Wie zegt dat het voor andere aantallen per paar of meerdere paren ook zo gaat?
Als ik het goed begrijp is dit je vraagstuk: Je hebt q paren letters, met n letters per paar. Op hoeveel manieren kan je deze letters achter elkaar zetten, waarbij de letters uit hetzelfde paar bij elkaar blijven?
Al gevonden.quote:Op vrijdag 3 januari 2014 15:52 schreef Diacetylmorfine het volgende:
Ik heb een vraag waarop het antwoord makkelijk zou moeten zijn, maar ik mis hem:
http://fermatslasttheorem(...)rmats-one-proof.html
In de overgang van (5) naar (6) wordt gesteld dat omdat S = 2W² + V², (2W²)² + (V²)² een kwadraat is. Waarom is dat zo? En als bonus, is dit waarom ik niet snap waarom in (7) uit de oplossing voor de Pythagoreïsche drietallen volgt dat het verschil inderdaad een kwadraat is?
Die blogger waar je naar verwijst maakt het allemaal veel te moeilijk door een hoop overbodige variabelen te introduceren waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet, en bovendien kan hij ook niet goed uitleggen. Typisch kwaaltje van een ICTer die naar hartelust variabelen declareert zonder zich af te vragen of die wel nuttig zijn.quote:
Ah, de mensen die bang zijn hun oorspronkelijke variabelen aan te passen. Iedereen houdt toch van een rommelig script? Bedankt voor de link.quote:Op zaterdag 4 januari 2014 22:01 schreef Riparius het volgende:
[..]
Die blogger waar je naar verwijst maakt het allemaal veel te moeilijk door een hoop overbodige variabelen te introduceren waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet, en bovendien kan hij ook niet goed uitleggen. Typisch kwaaltje van een ICTer die naar hartelust variabelen declareert zonder zich af te vragen of die wel nuttig zijn.
De m.i. duidelijkste en meest eenvoudige reconstructie van de gedachtengang van Fermat is gegeven door André Weil, Number Theory: An approach through history from Hammurapi to Legendre, Birkhäuser 1984, p. 76-77, zie hier.
Nee, ik houd helemaal niet van rommelige code of redundante variabelen. Die blogger kent zijn literatuur niet, anders had hij het nooit zo onbeholpen opgeschreven. Hij heeft de Engelse vertaling van de Latijnse tekst van Fermat kennelijk overgenomen uit het boek van Edwards die weer verwijst naar T.L. Heath als bron, maar hij heeft niet de moeite genomen T.L. Heath, Diophantus of Alexandria; a study in the history of Greek algebra, Cambridge University Press, ²1910 te raadplegen, waar het ook glashelder wordt uitgelegd (lees online of download dit boek als PDF of als DjVu).quote:Op zondag 5 januari 2014 17:59 schreef Diacetylmorfine het volgende:
[..]
Ah, de mensen die bang zijn hun oorspronkelijke variabelen aan te passen. Iedereen houdt toch van een rommelig script? Bedankt voor de link.
Dat was ironisch bedoeld, we zitten op een lijn. Je blijft me verbazen met alle kennis en informatie die je ogenschijnlijk met een handomdraai produceert - hoe doe je dat toch?quote:Op zondag 5 januari 2014 18:51 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, ik houd helemaal niet van rommelige code of redundante variabelen. Die blogger kent zijn literatuur niet, anders had hij het nooit zo onbeholpen opgeschreven. Hij heeft de Engelse vertaling van de Latijnse tekst van Fermat kennelijk overgenomen uit het boek van Edwards die weer verwijst naar T.L. Heath als bron, maar hij heeft niet de moeite genomen T.L. Heath, Diophantus of Alexandria; a study in the history of Greek algebra, Cambridge University Press, ²1910 te raadplegen, waar het ook glashelder wordt uitgelegd (lees online of download dit boek als PDF of als DjVu).
De laatste stap begrijp ik niet en als ik hem nareken met mijn rekenmachine lijkt hij ook niet te kloppen. Kan iemand mij uitleggen hoe ze die laatste stap (y/x) komen?quote:U(x,y) = xy1/2
MRS(x,y) = U'x(x,y) / U'y(x,y) = (1/2)x-1/2y1/2 / (1/2)x1/2y-1/2 = Y / X
Dit kan je vinden door ff te spelen met de regels voor machten:quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:13 schreef stephano1990 het volgende:
Een stuk uit een voorbeeld opgave waarmee ik bezig ben:
[..]
De laatste stap begrijp ik niet en als ik hem nareken met mijn rekenmachine lijkt hij ook niet te kloppen. Kan iemand mij uitleggen hoe ze die laatste stap (y/x) komen?
Bedoel je deze stap:quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:13 schreef stephano1990 het volgende:
Een stuk uit een voorbeeld opgave waarmee ik bezig ben:
[..]
De laatste stap begrijp ik niet en als ik hem nareken met mijn rekenmachine lijkt hij ook niet te kloppen. Kan iemand mij uitleggen hoe ze die laatste stap (y/x) komen?
Wow, dat zijn even heel wat stappen die eventjes zijn overgeslagen! XDquote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:25 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
Bedoel je deze stap:
Of het uitrekenen van de afgeleide? (btw, volgens mij ben je de haakjes vergeten in je eerste formule. Het lijkt me dat U(x,y) = (xy)^1/2
Voor een machine komt dit heel nauw. In principe is (xy)^1/2 gelijk aan dit:quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:29 schreef stephano1990 het volgende:
[..]
Wow, dat zijn even heel wat stappen die eventjes zijn overgeslagen! XD
En inderdaad, (xy)^1/2 had tussen haakjes moeten staan!
Thanks!
Ik mag hopen dat je bedoelt U(x,y) = (xy)1/2 anders klopt je partiële afgeleide naar x niet. Verder moet je hiervoor niet je rekenmachine gebruiken, maar rekenregels voor breuken en machten. Vermenigvuldig teller en noemer van je quotiënt eens met x1/2y1/2, wat krijg je dan?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 21:13 schreef stephano1990 het volgende:
Een stuk uit een voorbeeld opgave waarmee ik bezig ben:
[..]
De laatste stap begrijp ik niet en als ik hem nareken met mijn rekenmachine lijkt hij ook niet te kloppen. Kan iemand mij uitleggen hoe ze die laatste stap (y/x) komen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |