abonnement Unibet Coolblue
pi_133646588
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 november 2013 16:43 schreef MaximusTG het volgende:
Dat is toch gewoon toepassen van de logaritme-rekenregels?

namelijk deze:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
en deze
[ afbeelding ]
Thanks. Maar wat gebeurt er met hoofdletter pi dan? Waarom is het ineens een sigma aan de rechterkant?
Nevermind, dat is die derde rekenregel. Altijd een zwakte van mij geweest, logaritmes.

[ Bericht 4% gewijzigd door Banaanensuiker op 26-11-2013 17:07:31 ]
  † In Memoriam † dinsdag 26 november 2013 @ 17:08:10 #77
91830 MaximusTG
pi_133646756
In feite staat er in de eerste log:

\log(\frac{i^2}{i+1} * \frac{i^2}{i+1} * \frac{i^2}{i+1} *  ... * \frac{i^2}{i+1})

toch?

Nou, dat kan je dus ook schrijven als een som van losse logs;

\sum_{t=1}^{100}log(\frac{i^2}{i+1})

Dat kan je dan weer opsplitsen, maar volgens mij moet dat dan duidelijk zijn toch?
pi_133646881
Of een wat algemenere regel: log( \prod_{n=1}^k a_n)=\sum_{n=1}^k log(a_n) (a_n > 0 \forall n \in \mathbb{N})
pi_133646986
Thanks guys.
  zaterdag 30 november 2013 @ 18:44:04 #80
396554 Spinosaurus
Spinosaurus aegyptiacus
pi_133779333
Hallo allemaal. Ik snap iets niet bij een opdracht van wiskunde. Het gaat om opdracht 33.
''De top van de grafiek van fp(x) = px^2 + (p - 4)x + 3 ligt op de lijn y = x + 9
Bereken p en de bijbehorende extreme waarde.

Bij de uitwerking staat er p * ( etc etc. *Zie het rode vakje op het plaatje* En dan na het = teken staat de p * er niet meer aan het begin, nergens zelfs. Ik vraag me af wat er met die p * is gedaan?
Plaatje met het antwoord uitgewerkt:
Learn how to eat in the jungle full of hyenas
pi_133783546
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 18:44 schreef Spinosaurus het volgende:
Hallo allemaal. Ik snap iets niet bij een opdracht van wiskunde. Het gaat om opdracht 33.
''De top van de grafiek van fp(x) = px^2 + (p - 4)x + 3 ligt op de lijn y = x + 9
Bereken p en de bijbehorende extreme waarde.

Bij de uitwerking staat er p * ( etc etc. *Zie het rode vakje op het plaatje* En dan na het = teken staat de p * er niet meer aan het begin, nergens zelfs. Ik vraag me af wat er met die p * is gedaan?
Plaatje met het antwoord uitgewerkt:
[ afbeelding ]
Je struikelt over een stukje brugklasalgebra:

p \cdot (-\frac{p-4}{2p})^2 = \frac{(p-4)^2}{4p}

Als je

-\frac{p-4}{2p}

kwadrateert, dan heb je

\frac{(p-4)^2}{4p^2}

en als je deze breuk nog met p vermenigvuldigt, dan verdwijnt één van de twee factoren p uit de noemer en heb je dus inderdaad

\frac{(p-4)^2}{4p}

De uitwerking kan trouwens veel eenvoudiger als je weet dat de grafiek van

f(x) = ax^2 + bx + c

een parabool is met als top het punt met de coördinaten

(-\frac {b}{2a} \quad ; \quad -\frac{\mathrm D}{4a})

waarbij

{\mathrm D} = b^2 - 4ac

de discriminant is van de kwadratische veelterm.
  zaterdag 30 november 2013 @ 21:22:44 #82
396554 Spinosaurus
Spinosaurus aegyptiacus
pi_133784618
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 20:54 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je struikelt over een stukje brugklasalgebra:

p \cdot (-\frac{p-4}{2p})^2 = \frac{(p-4)^2}{4p}

Als je

-\frac{p-4}{2p}

kwadrateert, dan heb je

\frac{(p-4)^2}{4p^2}

en als je deze breuk nog met p vermenigvuldigt, dan verdwijnt één van de twee factoren p uit de noemer en heb je dus inderdaad

\frac{(p-4)^2}{4p}

De uitwerking kan trouwens veel eenvoudiger als je weet dat de grafiek van

f(x) = ax^2 + bx + c

een parabool is met als top het punt met de coördinaten

(-\frac {b}{2a} \quad ; \quad -\frac{\mathrm D}{4a})

waarbij

{\mathrm D} = b^2 - 4ac

de discriminant is van de kwadratische veelterm.
Hmm bedankt voor je uitleg maar ik snap niet waarom je (p-4)^2 / 4p^2 vermenigvuldigt met p en dan die factor van p verdwijnt en er dus 4p komt te staan. ik weet dat p ook p/1 is...
Learn how to eat in the jungle full of hyenas
pi_133784882
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:22 schreef Spinosaurus het volgende:

[..]

Hmm bedankt voor je uitleg maar ik snap niet waarom je (p-4)^2 / 4p^2 vermenigvuldigt met p en dan die factor van p verdwijnt en er dus 4p komt te staan. ik weet dat p ook p/1 is...
Je hebt kennelijk nooit leren rekenen met breuken. Na vermenigvuldiging met p = p/1 hebben teller en noemer van de resulterende breuk een factor p gemeen, en kun je de breuk dus vereenvoudigen door teller en noemer van de breuk door p te delen. Daardoor verdwijnt de factor p weer uit de teller en verdwijnt tevens één van de beide factoren p uit de noemer.
  zaterdag 30 november 2013 @ 21:41:25 #84
396554 Spinosaurus
Spinosaurus aegyptiacus
pi_133785385
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:29 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je hebt kennelijk nooit leren rekenen met breuken. Na vermenigvuldiging met p = p/1 hebben teller en noemer van de resulterende breuk een factor p gemeen, en kun je de breuk dus vereenvoudigen door teller en noemer van de breuk door p te delen. Daardoor verdwijnt de factor p weer uit de teller en verdwijnt tevens één van de beide factoren p uit de noemer.
:')
Dus als ik het goed begrepen heb vermenigvuldig je gewoon de hele breuk met p en deel je het daarna door p zodat je de oorspronkelijke breuk weer terug hebt gekregen en je van de p * voor de breuk kwijt bent?

Edit: wacht wat ik net zei klopt sowieso niet.
Learn how to eat in the jungle full of hyenas
pi_133785660
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2013 21:41 schreef Spinosaurus het volgende:

[..]

:')
Dus als ik het goed begrepen heb vermenigvuldig je gewoon de hele breuk met p en deel je het daarna door p zodat je de oorspronkelijke breuk weer terug hebt gekregen en je van de p * voor de breuk kwijt bent?
Nou nee, je verwoordt het niet goed. Ik schijf het even uit met wat meer tussenstappen:

p \cdot (-\frac{p-4}{2p})^2 = p \cdot \frac{(p-4)^2}{(2p)^2} = \frac{p}{1} \cdot \frac{(p-4)^2}{4 \cdot p \cdot p} = \frac{p \cdot (p-4)^2}{4 \cdot p \cdot p} = \frac{(p-4)^2}{4 \cdot p}
  Moderator / Redactie Sport zondag 1 december 2013 @ 15:40:31 #86
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_133806482
Ik heb een vraagje over het bewijzen van stellingen, wat mijn grote zwakte is bij de wiskunde. Een paar weken geleden had ik hier een SE over, wat ik dus compleet heb verpest.

Meestal als ik een bewijs zie kom ik er gewoon helemaal niet uit, ik probeer van alles maar mis gewoon de laatste stap om het bewijs op te lossen. Aan het begrip van de stof ligt het niet, zodra ik hoor hoe het moet kan ik het met gemak opnieuw maken.

Heeft iemand hier een tip hoe ik die bewijzen kan oplossen op mijn aankomende herkansing?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_133809778
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2013 15:40 schreef Nattekat het volgende:
Ik heb een vraagje over het bewijzen van stellingen, wat mijn grote zwakte is bij de wiskunde. Een paar weken geleden had ik hier een SE over, wat ik dus compleet heb verpest.

Meestal als ik een bewijs zie kom ik er gewoon helemaal niet uit, ik probeer van alles maar mis gewoon de laatste stap om het bewijs op te lossen. Aan het begrip van de stof ligt het niet, zodra ik hoor hoe het moet kan ik het met gemak opnieuw maken.

Heeft iemand hier een tip hoe ik die bewijzen kan oplossen op mijn aankomende herkansing?
Meer oefenen.
pi_133843534
Ik ben druk aan mijn profielwerkstuk misleidende statistiek bezig, maar ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn MathType trial verlopen is. Heeft er iemand misschien een goed alternatief of oplossing voor me? Dat zou geweldig zijn!
pi_133848481
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 15:24 schreef Aardappeltaart het volgende:
Ik ben druk aan mijn profielwerkstuk misleidende statistiek bezig, maar ik loop nu tegen het probleem aan dat mijn MathType trial verlopen is. Heeft er iemand misschien een goed alternatief of oplossing voor me? Dat zou geweldig zijn!
Sharelatex.com

Het kost je wat moeite om latex syntax te leren, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Je kan er ook tegelijkertijd aan werken met een PWS-partner. Je hoeft niks te installeren. Je hebt toegang op iedere PC. Wat wil je nog meer :) . Ik heb niet eens Word of een LaTeX editor op mijn computer :P .
pi_133854541
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 18:01 schreef thenxero het volgende:
Sharelatex.com
Dankjewel! Maar de Syntax leren heb ik geen tijd/zin in nu. Ik vond MathType fijn omdat ik dan (a) een fijnere en betere vergelijkingseditor in Word heb, met wat vooraf ingestelde formules en (b) het kan converteren voor hier op Fok! Ben nu toch al in Word bezig, omdat ik daar automatische bronnen en inhoudsopgave kan doen.

In ieder geval, in het kader van mijn profielwerkstuk. Ik kwam de centrale limietstelling tegen. Is het bewijs hiervan te begrijpen en is er ergens helder iets over te vinden? Het ligt een een beetje buiten mijn onderwerp (misleidende statistiek), maar 'k dacht eraan om het als appendix op te nemen ofzoiets.
pi_133859173
Als men aan dit denkt:

quote:
• Afgeleiden van rationale functies (met graad van teller en noemer ten hoogste 4),
irrationale functies van de vorm 
 met     
reële getallen, en van goniometrische, exponentiële en logaritmische functies met
beperkte moeilijkheidsgraad.
• Verloop van de in a) vermelde types van functies:
 domein
 tekenverloop
 stijgen en dalen
 extrema
 asymptotisch gedrag
 buigpunten
• Gebruik van de eerste en tweede afgeleide om deze kenmerken te onderzoeken.
• Bepaalde en onbepaalde integralen van veeltermfuncties, goniometrische functies,
exponentiële en logaritmische functies
• Berekenen van oppervlakte aan de hand van een bepaalde integraal
Doe ik er dan verstandig aan om de regels van l'hopital te kennen?
pi_133859555
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 22:01 schreef DefinitionX het volgende:
Als men aan dit denkt:

[..]

Doe ik er dan verstandig aan om de regels van l'hopital te kennen?
Nee. De Regel van l'Hospital zegt iets over de limiet van een quotiënt van functies in bepaalde gevallen.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_133859940
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:34 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

In ieder geval, in het kader van mijn profielwerkstuk. Ik kwam de centrale limietstelling tegen. Is het bewijs hiervan te begrijpen en is er ergens helder iets over te vinden? Het ligt een een beetje buiten mijn onderwerp (misleidende statistiek), maar 'k dacht eraan om het als appendix op te nemen ofzoiets.
Lijkt me vrij pittig voor een profielwerkstuk. Probeer eerst maar eens de precieze formulering van de stelling te begrijpen.
pi_133861421
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 20:34 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Dankjewel! Maar de Syntax leren heb ik geen tijd/zin in nu. Ik vond MathType fijn omdat ik dan (a) een fijnere en betere vergelijkingseditor in Word heb, met wat vooraf ingestelde formules en (b) het kan converteren voor hier op Fok! Ben nu toch al in Word bezig, omdat ik daar automatische bronnen en inhoudsopgave kan doen.

In ieder geval, in het kader van mijn profielwerkstuk. Ik kwam de centrale limietstelling tegen. Is het bewijs hiervan te begrijpen en is er ergens helder iets over te vinden? Het ligt een een beetje buiten mijn onderwerp (misleidende statistiek), maar 'k dacht eraan om het als appendix op te nemen ofzoiets.
In LaTeX heb je ook een automatische inhoudsopgave en functies om met bronnen om te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat je er geen tijd voor hebt. Voordat je het goed onder de knie hebt ben je wel even bezig, maar als je later iets met wiskunde gaat doen zal je er wel veel profijt van hebben.

Wat betreft de CLT, dat is inderdaad lastig met alleen middelbare-schoolkennis. Voor de meest simpele versie van de CLT heb je volgens mij al de karakteristieke functie van een normale verdeling en een Taylorbenaderingen nodig. Aan de andere kant, als je wel de juiste voorkennis hebt dan is het bewijs vrij eenvoudig.
pi_133862591
quote:
2s.gif Op maandag 2 december 2013 22:11 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Nee. De Regel van l'Hospital zegt iets over de limiet van een quotiënt van functies in bepaalde gevallen.
Dankje!
pi_133879754
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 22:19 schreef thabit het volgende:

[..]

Lijkt me vrij pittig voor een profielwerkstuk. Probeer eerst maar eens de precieze formulering van de stelling te begrijpen.
Die formulering, daar ben ik natuurlijk óók naar op zoek. Heeft iemand een heldere pagina of dictaat dat hierover gaat? Het is meer uit interesse dan om het daadwerkelijk een belangrijk onderdeel te laten zijn. Misschien neem ik het op in een appendix.

quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2013 22:52 schreef thenxero het volgende:

[..]

In LaTeX heb je ook een automatische inhoudsopgave en functies om met bronnen om te gaan. Maar ik kan me voorstellen dat je er geen tijd voor hebt. Voordat je het goed onder de knie hebt ben je wel even bezig, maar als je later iets met wiskunde gaat doen zal je er wel veel profijt van hebben.

Wat betreft de CLT, dat is inderdaad lastig met alleen middelbare-schoolkennis. Voor de meest simpele versie van de CLT heb je volgens mij al de karakteristieke functie van een normale verdeling en een Taylorbenaderingen nodig. Aan de andere kant, als je wel de juiste voorkennis hebt dan is het bewijs vrij eenvoudig.
Later iets met wiskunde zit er wel in (studie), maar voor dat profielwerkstuk heb ik nu gewoon geen tijd ervoor om het te leren. Alles in Word staat nét zo goed afgesteld. Misschien dat ik me er erna eens in ga verdiepen, bedankt voor de tip!

Klinkt ingewikkeld, maar wel interessant! Van Taylorreeksen heb ik al wel wat gehoord en de functie voor de normale verdeling in termen van mu, sigma en x heb ik al. Ik ben wel bereid om de kennis wat uit te bereiden, uit interesse. Dan gaat mijn begeleider misschien niet huilen dat mijn profielwerkstuk te weinig wiskunde bevat. Hij houdt niet zo van statistiek, dus mijn onderwerp is geweldig gekozen!
  dinsdag 3 december 2013 @ 19:30:07 #97
368331 Miraculously
A chi vuole, non mancano modi.
pi_133885029
Ik heb onderstaand figuur (versimpelde weergave v/d werkelijkheid):


En ik heb een formule gekregen om de hoek β te berekenen, namelijk:
\arccos\frac{c^2-b^2-(d+e)^2-o^2}{-2b\sqrt{(d+e)^2+o^2}}

Deze heb ik vereenvoudigd tot (aangezien in dit geval geldt dat de lengte e nul is):
\arccos\frac{b^2-c^2+d^2+o^2}{2b\sqrt{d^2+o^2}}

Maar nu vraag ik mij af waarom deze formule klopt, ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd maar ik kom er telkens niet uit..
Iemand die mij een stap de goede richting in kan sturen?
pi_133888182
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 16:44 schreef Aardappeltaart het volgende:

[..]

Die formulering, daar ben ik natuurlijk óók naar op zoek. Heeft iemand een heldere pagina of dictaat dat hierover gaat? Het is meer uit interesse dan om het daadwerkelijk een belangrijk onderdeel te laten zijn. Misschien neem ik het op in een appendix.

[..]

Later iets met wiskunde zit er wel in (studie), maar voor dat profielwerkstuk heb ik nu gewoon geen tijd ervoor om het te leren. Alles in Word staat nét zo goed afgesteld. Misschien dat ik me er erna eens in ga verdiepen, bedankt voor de tip!

Klinkt ingewikkeld, maar wel interessant! Van Taylorreeksen heb ik al wel wat gehoord en de functie voor de normale verdeling in termen van mu, sigma en x heb ik al. Ik ben wel bereid om de kennis wat uit te bereiden, uit interesse. Dan gaat mijn begeleider misschien niet huilen dat mijn profielwerkstuk te weinig wiskunde bevat. Hij houdt niet zo van statistiek, dus mijn onderwerp is geweldig gekozen!
Ik denk dat jij de kansdichtheidsfunctie (probability density function, pdf) bedoelt van de normale verdeling. Een karakteristieke functie is weer wat anders. Het is de verwachtingswaarde van een e-macht van de stochast (zie Wikipedia). Er is een stelling die zegt dat iedere verdeling een unieke karakteristieke functie heeft. Als je dus kan bewijzen dat de karakteristieke functie van de gestandaardiseerde stochasten (dus schuiven en schalen van de verdeling zodat gemiddelde 0 wordt en standaard deviatie 1) convergeert naar de karakteristieke functie van de standaard normale verdeling, dan bewijs je daarmee dus de CLT.

Als je het echt interessant vindt kan je hier zo'n beetje je hele PWS over schrijven. Het is niet iets wat je even in een half A4tje kunt uitleggen als je zonder voorkennis begint.
pi_133888356
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 20:50 schreef thenxero het volgende:

[..]

Ik denk dat jij de kansdichtheidsfunctie (probability density function, pdf) bedoelt van de normale verdeling. Een karakteristieke functie is weer wat anders. Het is de verwachtingswaarde van een e-macht van de stochast (zie Wikipedia). Er is een stelling die zegt dat iedere verdeling een unieke karakteristieke functie heeft. Als je dus kan bewijzen dat de karakteristieke functie van de gestandaardiseerde stochasten (dus schuiven en schalen van de verdeling zodat gemiddelde 0 wordt en standaard deviatie 1) convergeert naar de karakteristieke functie van de standaard normale verdeling, dan bewijs je daarmee dus de CLT.

Als je het echt interessant vindt kan je hier zo'n beetje je hele PWS over schrijven. Het is niet iets wat je even in een half A4tje kunt uitleggen als je zonder voorkennis begint.
Inderdaad interessant, maar als het zo uitgebreid wordt, laat ik het opnemen ervan maar achterwege. Dankjewel! Ik moet al op gaan passen dat het niet té dik gaat worden. Heeft iemand ergens een goeie bron over de CLT? Ik moet er toch naar gaan verwijzen (reden dat metingen van grootheden, gebaseerd op veel variabelen, normaal verdeeld zijn), zonder het zelf helemaal te begrijpen en te bewijzen dan maar. Lijkt me ook interessant om te lezen.

Zojuist mezelf ingeschreven voor Wiskunde aan de UU. Hoera!
pi_133889450
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2013 19:30 schreef Miraculously het volgende:
Ik heb onderstaand figuur (versimpelde weergave v/d werkelijkheid):
[ afbeelding ]

En ik heb een formule gekregen om de hoek β te berekenen, namelijk:
\arccos\frac{c^2-b^2-(d+e)^2-o^2}{-2b\sqrt{(d+e)^2+o^2}}

Deze heb ik vereenvoudigd tot (aangezien in dit geval geldt dat de lengte e nul is):
\arccos\frac{b^2-c^2+d^2+o^2}{2b\sqrt{d^2+o^2}}

Maar nu vraag ik mij af waarom deze formule klopt, ik heb zelf al een aantal dingen geprobeerd maar ik kom er telkens niet uit..
Je formule klopt niet, die heb je kennelijk verkeerd overgenomen: daar waar je o hebt staan moet a staan.
quote:
Iemand die mij een stap de goede richting in kan sturen?
Heel eenvoudig: pas de cosinusregel toe in je scheefhoekige driehoek en gebruik de stelling van Pythagoras voor de hypotenusa van de rechthoekige driehoek, dan heb je

c2 = b2 + (a2 + d2) - 2b·√(a2 + d2)·cos β
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')