abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133259285
Hier begon het allemaal mee:

quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..

Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat :P
Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:

Toen werd het een discussie die niet meer over het originele onderwerp ging, en daarom open ik dit topic.

Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?

OP door: Whiskers2009

Voor introducerende tekst door TS:
F&L / De stromingen in de Islam II
pi_133264135
Zo... zullen we nu weer s on topic gaan doen hier?

Alvast bedankt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_133264281
Mijn post was toch echt ontopic vriend.
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133264332
En Triggershot ga niet auteurschap claimen van mijn Islam 101 tekstje :( .

Dat is zo'n beetje mijn enige nuttige bijdrage op deze hele site dus...
"But the age of chivalry is gone; that of sophisters, economists, and calculators has succeeded, and the glory of Europe is extinguished forever."- Edmund Burke
pi_133264551
Volgens het schema uit het OP zijn er eigenlijk geen stromingen 'in' de Islam, ze staan er allemaal 'buiten'. :)
In die zin is het wel een mooie schema om je weg weer terug te vinden naar de Islam.
pi_133264573
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 20:41 schreef IPA35 het volgende:
En Triggershot ga niet auteurschap claimen van mijn Islam 101 tekstje :( .

Dat is zo'n beetje mijn enige nuttige bijdrage op deze hele site dus...
Huh?
pi_133264580
En Molurus :(
pi_133264626
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 20:47 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Huh?
Dit had ik erin gezet:

Voor introducerende tekst door TS:
F&L / De stromingen in de Islam II

:P :@
  donderdag 14 november 2013 @ 22:27:23 #9
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_133269227
ik ben wel benieuwd wat dit is

:@
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_133269719
Tsjetsjeens volgens mij. Ik heb het eerder gezien.
pi_133270854
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:39 schreef IPA35 het volgende:
Tsjetsjeens volgens mij. Ik heb het eerder gezien.
En sufi
pi_133272000
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:27 schreef cherrycoke het volgende:

Het zijn 'soefies' (denk ik), hier doen ze aan "dhikr", wat "herinnering" betekent, herinnering aan Allah. Door zich op één punt te richten (Allah), centreren ze zichzelf, stoppen ze de stroom aan gedachten, en komen ze in een soort trance/rust terecht.

De mensen in het filmpje die rondlopen/rennen lijken herhalend "Allah! Allah!" te zeggen, de stilstaande groep mensen in een hoekje zingen herhalend: "Er is geen god, dan Allah".

[ Bericht 0% gewijzigd door Tevik op 16-11-2013 21:03:05 ]
pi_133437503
Kan een Nederlandse moslim niet zijn of haar eigen substroming beginnen vraag ik mij wel eens af. Na de verhuizingen enzo zou dat een hoop problemen schelen, nieuwe routes en alles zodat men efficienter kan werken, kortere lijnen en alles. Het moet ook wel eens gebeuren aangezien zij toch redelijk uit de pas lopen, de Westerse moslims en de moslims uit het Midden Oosten, vooral de mensen na de emigraties van de jaren '60.
pi_133437541
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 23:29 schreef Tevik het volgende:

[..]

Het zijn 'soefies' (denk ik), hier doen ze aan "dhikr", wat "herinnering" betekent, herinnering aan Allah. Door zich op één punt te richten (Allah), centreren ze zichzelf, stoppen ze de stroom aan gedachten, en komen ze in een soort trance/rust terecht.

De mensen in het filmpje die rondlopen/rennen lijken herhalend "Allah! Allah!" te zeggen, de stilstaande groep mensen in een hoekje zingen herhalend: "Er is geen god, dan Allah".
Nou daar moeten ze wel mee oppassen dan voor ze van de verkeerde kant gaan lijken. Ik bedoel, het woord God conflicteert toch echt met Allah, ze zijn niet hetzelfde punt helaas voor moslims.
pi_133442066
Ik denk dat je het allemaal niet goed begrepen hebt.
pi_133442172
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 08:46 schreef loop het volgende:
Kan een Nederlandse moslim niet zijn of haar eigen substroming beginnen vraag ik mij wel eens af. Na de verhuizingen enzo zou dat een hoop problemen schelen, nieuwe routes en alles zodat men efficienter kan werken, kortere lijnen en alles. Het moet ook wel eens gebeuren aangezien zij toch redelijk uit de pas lopen, de Westerse moslims en de moslims uit het Midden Oosten, vooral de mensen na de emigraties van de jaren '60.
Hoe bedoel je, individueel of collectief?
pi_133442213
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 08:50 schreef loop het volgende:

[..]

Nou daar moeten ze wel mee oppassen dan voor ze van de verkeerde kant gaan lijken. Ik bedoel, het woord God conflicteert toch echt met Allah, ze zijn niet hetzelfde punt helaas voor moslims.
Licht toe.
pi_133458385
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 12:25 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Licht toe.
Nou, zoals je wellicht weet wonen er al eeuwen christenen in Nederland die vrijwel alles hebben gebouwd. Zij hebben het voor het zeggen over het woord God en het zou daarom een uniek woord moeten zijn. Zoals Allah de hoogste geestelijke autoriteit vertegenwoordigd voor een moslim zo is God dat voor de Nederlanders en iedereen heeft zo afgesproken dat het twee verschillende woorden zijn. Niet dat de Arabische betekenis van God ooit de overhand zou krijgen.

Het komt volgens mij beiden uit op dezelfde hersencellen, fysiologisch gezien. Dan is het ook prettig als je dan je eigen betekenis terug ziet of herinnert. Niet dat in de atoom met het woord God opeens Allah zit of andersom als je moslims bent.

Nou lijkt het voor mij wel duidelijk en ook voor Nederlanders maar in het buitenland kan het wel verwarrend zijn, voor moslims die dan het westen zien en die het over God hebben terwijl men naar Allah refereert. Zometeen gaan mensen nog denken dat de definitie van God van christenen, die toch in ieder geval 6 eeuwen verder moet zijn significant anders is dan die van moslims. Het zou niet verkeerd zijn als westerse moslims dan een eigen stroming oprichten waarin dat extra duidelijk is.

En dus over dat punt, als een christen dat zou horen zou het feitelijk een andere locatie in het brein zijn waar naar wordt gerefereerd en dan hebben ze het niet meer over hetzelfde wat dan weer tot misverstanden zou kunnen leiden en er zijn al genoeg verwarde mensen in de wereld.
pi_133458736
Ik snap niet zo goed waar je heen wilt. In het Nederland is God gewoon God. In Syrië, waar met Arabisch spreekt, zeggen de christenen ook gewoon Allah.
Wat is je punt nou?
pi_133458945
Lees soera 2 en 3 en alles is denk ik wel duidelijk.
pi_133462660
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:40 schreef loop het volgende:

[..]

Nou, zoals je wellicht weet wonen er al eeuwen christenen in Nederland die vrijwel alles hebben gebouwd. Zij hebben het voor het zeggen over het woord God en het zou daarom een uniek woord moeten zijn. Zoals Allah de hoogste geestelijke autoriteit vertegenwoordigd voor een moslim zo is God dat voor de Nederlanders en iedereen heeft zo afgesproken dat het twee verschillende woorden zijn. Niet dat de Arabische betekenis van God ooit de overhand zou krijgen.

Het komt volgens mij beiden uit op dezelfde hersencellen, fysiologisch gezien. Dan is het ook prettig als je dan je eigen betekenis terug ziet of herinnert. Niet dat in de atoom met het woord God opeens Allah zit of andersom als je moslims bent.

Nou lijkt het voor mij wel duidelijk en ook voor Nederlanders maar in het buitenland kan het wel verwarrend zijn, voor moslims die dan het westen zien en die het over God hebben terwijl men naar Allah refereert. Zometeen gaan mensen nog denken dat de definitie van God van christenen, die toch in ieder geval 6 eeuwen verder moet zijn significant anders is dan die van moslims. Het zou niet verkeerd zijn als westerse moslims dan een eigen stroming oprichten waarin dat extra duidelijk is.

En dus over dat punt, als een christen dat zou horen zou het feitelijk een andere locatie in het brein zijn waar naar wordt gerefereerd en dan hebben ze het niet meer over hetzelfde wat dan weer tot misverstanden zou kunnen leiden en er zijn al genoeg verwarde mensen in de wereld.
Maar dan zou een Midden Oosterse christen die in Nederland woont zijn god niet Allah mogen noemen, maar zou het verplicht zijn gewezen op God om jouw oplossing niet te saboteren, of hoe zie je dat precies voor je?

Overduidelijk is dat christenen en moslims beiden een ander godsbeeld hebben dan elkaar, maar ze beiden wel claimen de god van Abraham aan te bidden en het daar op terugvoeren.

Daarnaast hoe ga je dat combineren met de Protestanten en Katholieken, beiden hebben een anders godsbeeld, maar lezen hetzelfde boek, wie gaat de monopolie daarop winnen, de protestanten die in Nederland in de meerderheid zijn of de katholieken die zich al langer in Nederland bevinden als religieuze stroming?
pi_133462992
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 22:27 schreef cherrycoke het volgende:

Ik krijg hier een heel naar gevoel bij.

Het lijken wel een stel zombie,s.
pi_133464220
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 19:40 schreef loop het volgende:

[..]

Alaykoem Salaam :W
pi_133469511
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 21:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Wat?!

_O-
pi_133469693
quote:
0s.gif Op woensdag 20 november 2013 21:28 schreef Skillsy het volgende:

[..]

NEE FOUT
Alaykom AL-Salam :')
Poll: Ben ik een kwaliteits-user? Ja -- Soms -- Nee -- Ken ik jou...? ------- Tussenstand
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')