abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_133259266
Op FOK! zijn er nogal wat koffieliefhebbers. Zo heeft de Nespresso een eigen topic en is er zelfs een slowchattopic voor de liefhebbers van koffie. Eerder schreven we al over de Senseo.

http://frontpage.fok.nl/review/485/1 en http://frontpage.fok.nl/review/6476/-Hot-Chocolate-en-Espresso.html en http://frontpage.fok.nl/review/3843

Na de introductie van een nieuw koffieconcept van Nestlé, de Dolce Gusto, is het tijd voor een review. De redactie van de Frontpage schreef de volgende review over dit apparaat.


Decennia lang bestond de Nederlandse koffiewereld uit weinig meer dan het conventionele koffiezetapparaat met de doodgewone filterkoffie. Heel Nederland zette een doodgewoon 'bakkie pleur' en er zat maar weinig variatie in de koffieconsumptie. Pas eind jaren tachtig, begin jaren negentig, werden de wat meer exotische koffiesmaken populair in allerlei uitgaans- en horecagelegenheden. Met de komst van de Senseo werd de 'saaie' traditie radicaal overboord gegooid. Met meer dan 10 miljoen verkochte exemplaren is het apparaat de absolute nummer één in de koffiemarkt; de padjes vliegen de winkel uit en er komen nog steeds allerlei nieuwe smaakvariaties voor de Senseo op de markt. Voor andere fabrikanten is de opmars van de Senseo een teken geweest dat de Nederlandse markt rijp is voor allerhande nieuwe koffieconcepten. Zo timmert Nestlé met espressomerk Nespresso (What Else?) al jaren aan de weg in het duurdere segment en supermarktconcern Ahold probeerde de Senseo te lijf te gaan met de PuC. Met wisselend succes overigens, want de PuC is stilletjes weer verdwenen van de markt. Alleen de Nespresso wint nog steeds aan populariteit, ondanks de hoge aanschafprijs van het apparaat en de relatief dure cupjes (rond de 30 cent per kopje). Voor het moederconcern Nestlé in ieder geval het teken dat de Nederlandse markt wel in is voor een nieuw apparaat. Ze introduceren een nieuw koffieconcept: De Dolce Gusto.

081021_18642_DolceGusto112.JPG


De Dolce Gusto is een beetje een vreemde vogel in de koffiewereld. Het apparaat lijkt allereerst niet echt op zijn concurrenten. De vormgeving lijkt nog het meest op een soort kip of andere vogel. Ook in de reclamespotjes, die Nestlé uitzendt, wordt het apparaat als een soort dier neergezet, dat door een stel kuikentjes (de verschillende kopjes koffie) wordt achtervolgd. Daarnaast werkt het apparaat behoorlijk anders dan de grote concurrenten Senseo en Nespresso en lijkt het meer op de PuC van Ahold. De koffie wordt met redelijk grote cups in het apparaat geplaatst en sommige smaken worden vergezeld met een cup met melkpoeder. Per smaak (er zijn er vijf) moet er minstens een cup in het apparaat worden geplaatst, eventueel gevolgd door een tweede cup met melkpoeder. Bij een Café Macchiato doe je bijvoorbeeld eerst de cup met melk in het apparaat en daarna pas de koffie. Het bereiden van een Macchiato duurt ongeveer 45 seconden zodra het apparaat klaar is voor gebruik (een opwarmtijd van ongeveer een minuut). Normaal wordt in reclamespotjes een ideaalbeeld geschetst; de cappucino heeft altijd een flinke laag melkschuim en qua opbouw ziet de koffie er schitterend uit. Jammer genoeg is dan het resultaat thuis behoorlijk teleurstellend. Bij de Dolce Gusto is hier echter geen sprake van! Het schuim is behoorlijk stevig en ook qua uiterlijk ziet de koffie er geweldig uit. Het meest belangrijke is natuurlijk de smaak en die doet absoluut niet onder voor de professionele apparaten.

081022_18642_kopjesgusto.JPG


Het design van het apparaat zal veel mensen bevallen. De Dolce Gusto is wel wat aan de grote kant, zeker in vergelijking met zijn concurrenten, en neemt door de bolle vorm meer ruimte in dan eigenlijk nodig zou zijn. Daarnaast ziet het apparaat er bijzonder gelikt uit, maar voelen sommige onderdelen niet erg sterk aan; dat geldt met name voor de verstelbare kophouder en het dekseltje van het waterreservoir. Toch zijn dat slechts details, in het algemeen oogt het apparaat solide en gebruiksvriendelijk.
Doordat je verschillende formaten koffie klaar kunt maken (een kleine espresso of een grote latté) is het erg handig dat je de standaard -waar je je kopje op zet- kunt verstellen. Je voorkomt hiermee gespetter en het resultaat ziet er ook netter uit. Door het ontwerp wordt het apparaat -in tegenstelling tot de padhouder bij de Senseo- nauwelijks vies. Daarnaast kun je het apparaat in één keer voorzien van ruim een liter water, zodat je het reservoir niet continu hoeft bij te vullen. Qua bediening is het overigens wel onhandig dat je zelf moet bepalen wanneer het apparaat klaar is met de bereiding; je moet erg opletten dat je koffie niet te waterig of juist te sterk wordt.

081021_18642_dg_maschinen_neu.jpg


Bij aanschaf van de Dolce Gusto (verkrijgbaar in zwart, wit, zilver en rood), krijg je een proefverpakking met zestien cups in verschillende smaken, een glas om Latté in te maken en een 'gewoon' koffiekopje met schotel. Ook krijg je een soort klein afvalcontainertje voor de gebruikte cups. De meegeleverde gebruiksaanwijzing is wat warrig, maar het apparaat werkt intuïtief genoeg om snel je eerste kop koffie te kunnen zetten. Er zijn allerlei accessoires verkrijgbaar voor de Dolce Gusto (zoals Nestlé dat ook beschikbaar heeft voor de high-end Nespresso), zoals kopjes, schoteltjes en een beperkt aantal aanvullende onderdelen. De Dolce Gusto is verkrijgbaar vanaf 129 euro en is daarmee veel duurder dan de goedkope versie van de Senseo. Echter, Senseo zit ook niet stil en heeft een variant ontwikkeld waarmee ook melk opgeschuimd kan worden; deze kost rond de 179 euro en is dus juist duurder dan de Dolce Gusto.

081021_18642_B000IWJ8EY_4.jpg


De prijs is voor een 'gewoon bakkie pleur' aan de hoge kant en is vergelijkbaar met de koffie van de Nespresso, zo'n 30 cent per kopje. De smaken waarbij ook een cupje melk nodig is zitten zelfs rond de 60 cent per kop. Dat is een flink bedrag, maar het eindresultaat is zowel qua presentatie als smaak goed vergelijkbaar met hetgeen je in menig horecagelegenheid krijgt voorgeschoteld voor twee of drie euro. De Dolce Gusto is daarmee zeker geen apparaat om voor je hele verjaardagsvisite drie kopjes koffie te zetten, maar wel om eens lekker van te genieten. De Dolce Gusto zal zijn plek op de Nederlandse koffiemarkt moeten veroveren (zeker omdat de cups niet bij de Albert Heijn te koop zijn), maar voor de liefhebber van de cappuccino, macchiato en dergelijke is het apparaat zeker een must-have.

Fabrikant: Krups Adviesprijs: 129 euro
pi_133259376
Ik heb de machine gekocht met die 50 euro retour actie. O+ Uiteindelijk maar 2.50 voor de machine betalen. O+ Had alleen een senseo, dus dit is een hele verbetering. Wel een stuk duurder, maar aangezien wij geen grote koffiedrinkers zijn maar juist van de lekkere variaties houden maakt dat niet zoveel uit.

quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 17:23 schreef remcosw het volgende:
Indien iemand een machinecode heeft, ik zou er erg blij mee zijn!
FHF / [GEZ] Dolce Gusto machinecodes
Ik gebruik de machinecode voor 50 euro retour, geen zin om daarmee risico te lopen.
pi_133259479
Ik heb meteen 7 smaken gekocht, wilde eerst de ijskoffie ook halen, maar dat leek me niet zo bijzonder omdat de machine niet koelt. Iemand er ervaring mee?
  donderdag 14 november 2013 @ 18:49:52 #4
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_133259650
quote:
14s.gif Op donderdag 14 november 2013 18:44 schreef Myraela het volgende:
Ik heb meteen 7 smaken gekocht, wilde eerst de ijskoffie ook halen, maar dat leek me niet zo bijzonder omdat de machine niet koelt. Iemand er ervaring mee?
Ik gebruik het in combinatie met vanille ijs :9 Dan is het heerlijk!
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_133259817
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 18:49 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ik gebruik het in combinatie met vanille ijs :9 Dan is het heerlijk!
Dan is alles lekker. :9
pi_133417780
Ik heb sinds kort ook een Colce Gusto machine en heb sindsdien mijn Senseo niet meer aangeraakt O+

De grande intenso vind ik echt heel erg lekker als 'normaal' bakje. De chocochino is echt fantastisch en de latte machiato unsweetened ook. Ik vind de normale cappuchino alleen te zoet en ik ben bang dat ik dat ook van de andere cappuchino's en latte machiato's ga vinden, suiker in koffie vind ik maar vies. Iemand tips voor smaken? :)
pi_133420969
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2013 18:14 schreef VGA4xZoom het volgende:
Ik heb sinds kort ook een Colce Gusto machine en heb sindsdien mijn Senseo niet meer aangeraakt O+

De grande intenso vind ik echt heel erg lekker als 'normaal' bakje. De chocochino is echt fantastisch en de latte machiato unsweetened ook. Ik vind de normale cappuchino alleen te zoet en ik ben bang dat ik dat ook van de andere cappuchino's en latte machiato's ga vinden, suiker in koffie vind ik maar vies. Iemand tips voor smaken? :)
De cappuccino is er toch ook ongezoet? Volgens mij heb ik die altijd.
pi_133421909
Er is wel een light versie zover ik weet maar deze gebruikt alleen magere melk en is volgens de beschrijving nogsteeds gezoet.

Ik heb een vriend in Japan zover gekregen om de Green Tea Latte voor mij te kopen. Zijn er hier ook mensen die die al eens hebben gehad? (of andere dolce gusto thee :) )
pi_133424131
Je hebt gelijk inderdaad, er staat op de verpakking bij de ingrediënten geen suiker (of zoetstof), alleen magere melkpoeder en gebrande koffie. Ik zie op de site dat er in de gewone cappuccino wel suiker zit, dus ik denk dat het wel minder zoet is.
Ik vond in ieder geval de gewone cappuccino altijd vrij zoet en hierbij valt me dat niet op :)
pi_133488433
Vandaag ook mijn dolce gusto ontvangen. Ik wilde hem al een tijdje en met mijn verjaardag in aantocht een leuk verjaardagscadeau. Toen zag ik de actie van dg en het ding bij bol voor 60 euro en wist ik niet hoe snel ik moest bestellen!
Nog ff met de dg klantenservice geveld om te verifieren dat het geen fout was (nee mevrouw, u krijgt echt 50 euro terug) en nu staat ie een dag later te pronken in mijn keuken.

Maarrrrrrr.... Ik heb dus de piccolo, handmatig. Hoe gebruik ik hem?! Beter gezegd, hoe weet ik hoeveel water ik erin moet doen en wanneer het genoeg is?
Voorbeeld : bij -insert smaak- staat doe voor het ene cupje 100ml en voor het andere cupje ook 100ml. Kan ik dan in het waterresevoir gewoon 100ml doen of is dat te weinig voor de machine?
/noob :@
pi_133490983
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 17:22 schreef Mvr.Poes het volgende:
Vandaag ook mijn dolce gusto ontvangen. Ik wilde hem al een tijdje en met mijn verjaardag in aantocht een leuk verjaardagscadeau. Toen zag ik de actie van dg en het ding bij bol voor 60 euro en wist ik niet hoe snel ik moest bestellen!
Nog ff met de dg klantenservice geveld om te verifieren dat het geen fout was (nee mevrouw, u krijgt echt 50 euro terug) en nu staat ie een dag later te pronken in mijn keuken.

Maarrrrrrr.... Ik heb dus de piccolo, handmatig. Hoe gebruik ik hem?! Beter gezegd, hoe weet ik hoeveel water ik erin moet doen en wanneer het genoeg is?
Voorbeeld : bij -insert smaak- staat doe voor het ene cupje 100ml en voor het andere cupje ook 100ml. Kan ik dan in het waterresevoir gewoon 100ml doen of is dat te weinig voor de machine?
/noob :@
Ik heb er één met streepjes, dus ik weet het niet precies, maar kun je niet opmeten hoeveel ml er in je normale kopjes gaat, zodat je weet waar je moet stoppen? Ik denk dat er nog wel water in de machine en in de cup achter blijft, dus dat gewoon 100ml erin gooien niet werkt.
pi_133567947
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2013 17:22 schreef Mvr.Poes het volgende:
Vandaag ook mijn dolce gusto ontvangen. Ik wilde hem al een tijdje en met mijn verjaardag in aantocht een leuk verjaardagscadeau. Toen zag ik de actie van dg en het ding bij bol voor 60 euro en wist ik niet hoe snel ik moest bestellen!
Nog ff met de dg klantenservice geveld om te verifieren dat het geen fout was (nee mevrouw, u krijgt echt 50 euro terug) en nu staat ie een dag later te pronken in mijn keuken.

Maarrrrrrr.... Ik heb dus de piccolo, handmatig. Hoe gebruik ik hem?! Beter gezegd, hoe weet ik hoeveel water ik erin moet doen en wanneer het genoeg is?
Voorbeeld : bij -insert smaak- staat doe voor het ene cupje 100ml en voor het andere cupje ook 100ml. Kan ik dan in het waterresevoir gewoon 100ml doen of is dat te weinig voor de machine?
/noob :@
Dat gaat helaas niet.
Met een maatbeker 100ml opmeten en dan met de hand uitzetten. Ook zijn er Dolce Gusto Timer apps voor android, welke precies goed werken na keuze van de smaak!
  zondag 24 november 2013 @ 10:54:09 #13
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_133567981
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:50 schreef remcosw het volgende:

[..]

Dat gaat helaas niet.
Met een maatbeker 100ml opmeten en dan met de hand uitzetten. Ook zijn er Dolce Gusto Timer apps voor android, welke precies goed werken na keuze van de smaak!
En na een tijdje weet je wel wanneer je moet stoppen :Y
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_133568022
De Staples nalopen kan trouwens ook geen kwaad, de KP1002 stond daar voor ¤36 inc., wat je dus na cashback ¤-14 kost! :)
Bij dolce-gusto.nl na aanmaken account is de tweede doos cups gratis, 2 doosjes voor ¤4,99 inc. verzenden dus! :)

Nog steeds op zoek naar machinecodes, mocht iemand deze nog hebben.. Deze zijn in Nederland niets waard, maar ga een weekendje naar Duitsland! FHF / [GEZ] Dolce Gusto machinecodes
pi_133568135
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:57 schreef remcosw het volgende:
De Staples nalopen kan trouwens ook geen kwaad, de KP1002 stond daar voor ¤36 inc., wat je dus na cashback ¤-14 kost! :)
Bij dolce-gusto.nl na aanmaken account is de tweede doos cups gratis, 2 doosjes voor ¤4,99 inc. verzenden dus! :)

Nog steeds op zoek naar machinecodes, mocht iemand deze nog hebben.. Deze zijn in Nederland niets waard, maar ga een weekendje naar Duitsland! FHF / [GEZ] Dolce Gusto machinecodes
Bij dat aanmaken van het account krijg ik telkens een foutmelding op die code. Moet die geactiveerd worden na verzending oid? Want dan zou het kunnen dat ik te snel ben. Of weet niemand dat?
pi_133568176
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 11:08 schreef Puala het volgende:

[..]

Bij dat aanmaken van het account krijg ik telkens een foutmelding op die code. Moet die geactiveerd worden na verzending oid? Want dan zou het kunnen dat ik te snel ben. Of weet niemand dat?
Die registratiecode is helemaal niet nodig in Nederland, dat is het leuke. Je kan deze gewoon overslaan en toch de korting krijgen. In Duitsland is de code wel nodig (dus ik kan ze goed gebruiken). Probeer het eens zonder registratiecode.
pi_133568181
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 11:11 schreef remcosw het volgende:

[..]

Die registratiecode is helemaal niet nodig in Nederland, dat is het leuke. Je kan deze gewoon overslaan en toch de korting krijgen. In Duitsland is de code wel nodig (dus ik kan ze goed gebruiken). Probeer het eens zonder registratiecode.
Nou, we twijfelen nog of we deze houden of voor de automatische gaan. Dus ik kijk nog even wat ik doe ;)
pi_133683685
5 doosjes voor een tientje 9,96 besteld incl. gratis verzending! via de webshop van DG! :9
(5=4, 5 euro korting nieuw account en nog een 5 euro couponcode).

In principe kan je dus gewoon steeds een nieuw account aanmaken en dan heb je minimaal 2 doosjes voor 5 euro inclusief gratis verzending... als je er 10 wilt kost het je dus 25 euro ipv 50 met 5 accounts. Gmail werkt een punt(.) teken tussen elke letter voor het @ teken gewoon als 'nieuw' mailadres. pietjepuk@ of pietje.puk@ of p.ietjepuk@ of pie.tjepuk@ ... etc.

Actie van 5=4 is nog tot vrijdag geldig, maar vorige keer was de actie al een dag eerder stopgezet... dus voorkom teleurstelling en bestel nu nog. Wel veel smaakjes uitverkocht zie ik... is altijd als er een actie is (populair of gewoon bewust weet ik niet, hoop het eerste).
pi_133701242
quote:
0s.gif Op zondag 24 november 2013 10:50 schreef remcosw het volgende:

[..]

Dat gaat helaas niet.
Met een maatbeker 100ml opmeten en dan met de hand uitzetten. Ook zijn er Dolce Gusto Timer apps voor android, welke precies goed werken na keuze van de smaak!
Bedankt iedereen voor de antwoorden. Ik heb van het weekend mijn eerste kopje gezet en eerst met een maatbeker water in het glas gedaan en gekeken tot waar het kwam en dan de machine stopgezet. Ging behoorlijk goed moet ik zeggen!

Bii de mediamarkt stonden ze hem van het weekend te demonstreren en toen vertelde de demonstratrice ook dat je vingers een streepje zijn dus dat je met je vingers kon meten (vertel ik het zo een beetje duidelijk?)

Die app lijkt me ook superhandig!

Maar echt, wat een ontzettend lekkere koffie! In het proefpakketje zat chocochino, ik was helemaal verkocht. Nog nooit zo iets lekkers gedronken. Is echt favoriet. De volgende dag een cappuccino gemaakt, ook heel lekker maar ik ben persoonlijk toch meer van de smaakjes.
Bij de mediamarkt een latte machiato geprobeerd en die was ook erg lekker. Gelijk een doosje latte machiato vanilla meegenomen.

@remcosw, wat kan je met die machinecodes? Mijne heb ik nl gebruikt voor het apparaat te registreren. Of bedoel je de codes aan de binnenkant van het doosje? Die wil ik je nl best geven.
  donderdag 28 november 2013 @ 10:21:59 #20
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_133703691
Mvr. Poes. Ik kan je dan ook zeker de Mocha variant aanbevelen. Koffie en chocolade O+ Standbeeld voor de uitvinder hiervan _O_
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_133703768
Truc voor 5 doosjes 10 euro is je verjaardag invullen op je profiel en je krijgt 5 euro coupon via de mail.. en laat die toevallig net morgen of overmorgen zijn ;)... Actie 4=5 is wel geldig tot en met morgen dus wel snel zijn... Anders is 5 doosjes voor 15 euro (3 per doosje) ook niet duur. Duitsland betaal ik op zijn goedkoopst 3,80 per doosje. Hier in de winkel rond de 5.
pi_133703816
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneu, al je trucjes om maar zo goedkoop mogelijk aan je doosjes te komen. Meerdere accounts, je verjaardag verzinnen. :') Triest.
pi_133703857
quote:
7s.gif Op donderdag 28 november 2013 10:27 schreef Myraela het volgende:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje sneu, al je trucjes om maar zo goedkoop mogelijk aan je doosjes te komen. Meerdere accounts, je verjaardag verzinnen. :') Triest.
Je moet toch wat als de koffie normaal nooit in de aanbieding gaat. Leuk dat ie in de supermarkt te koop is maar ik heb nog nooit echt een goede actie gezien... betaal jij liever 5 euro per doosje terwijl je weet dat het ook voor 3 euro kan? Je moest een weten hoeveel winst ze op die cupjes maken. Dan is 3 euro haast nog teveel.
pi_133707427
Nou met die verjaardag was niet gelukt (had ik ook al ingevuld en met een nieuw account kreeg ik geen mail) maar desondanks toch 5 doosjes voor 15 euro weten te bestellen!
Vijf euro korting voor nieuw account, actie van 5=4 en geen verzendkosten.
Is 3 euro het doosje, wat ik heel erg netjes vind!

Heb besteld :

- Mocha
- Ice cappuccino
- Icetea lemon
- Chai tea latte
- Chocochino

Chai tea latte en ice cappuccino stonden al een tijdje op mijn verlanglijstje en waren ook een groot deel van de redenen om het ding aan te schaffen.

Had graag nog marakesh tea willen proberen en choco caramel maar die waren helaas al uitverkocht.

Heb al helemaal zin in het weekend, dan drinken we weer een bakje dolce gusto c_/ (alleen in het weekend, dan blijft het leuk, vooral voor de knip)
pi_133736244
quote:
7s.gif Op donderdag 14 november 2013 18:40 schreef Myraela het volgende:
Ik heb de machine gekocht met die 50 euro retour actie. O+ Uiteindelijk maar 2.50 voor de machine betalen. O+ Had alleen een senseo, dus dit is een hele verbetering. Wel een stuk duurder, maar aangezien wij geen grote koffiedrinkers zijn maar juist van de lekkere variaties houden maakt dat niet zoveel uit.

[..]

Ik gebruik de machinecode voor 50 euro retour, geen zin om daarmee risico te lopen.
Waar heb je die van jou gekocht? :9
Of course life's a bitch. If it was a slut, it would be easy.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')