abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133250651
Hoi allemaal,
voor een eindopdracht moeten ik en een partner een partner en ik fictief lesmateriaal ontwikkelen. Wij hebben gekozen voor materiaal over biologie, ziek zijn en alle bijbehorende facetten. Met het doelgroeponderzoek zijn we druk bezig uit te vinden over welke kennis leerlingen in groep 4, 5 en 6 beschikken. Vooralsnog hebben we een uitgebreide Amerikaanse database, maar de data die we over Nederlandse kinderen kunnen vinden is zeer beperkt en komt niet verder dan de richtlijnen van de rijksoverheid voor het primair onderwijs.

Nu hoop ik dat hier een basisschooldocent van groep 4, 5 en/of 6 zit, die mij een antwoord kan geven op mijn vragen. Ik wil namelijk graag weten welke concepten over het 'ziek zijn' leerlingen in deze klassen krijgen. Weten ze wat bacteriën/virussen zijn, of dit nog allemaal heel abstract? Weten ze dat er 'goede' bacteriën zijn? Hebben ze een idee wat vaccinaties inhouden? Hebben ze al enige kennis over hoe ze zichzelf gezond kunnen houden? Dit zijn allemaal punten uit de Amerikaanse database die leerlingen tegen het einde van groep 5/6 kenden. Ik vraag me af of het een beetje vergelijkbaar is, dat zou namelijk wel zo prettig zijn.

Alvast bedankt!
pi_133250710
een partner en ik
gr gr
pi_133250826
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:47 schreef Quyxz_ het volgende:
een partner en ik
Goed punt, te snel getypt :D
pi_133251668
Voor welke opleiding is de eindopdracht? Je mag er toch vanuit gaan dat elke basisschool lesgeeft volgens de richtlijnen?
Overigens zegt dat dan natuurlijk nog niks over de werkelijke kennis van de leerlingen.

Mijn neefje en nichtje (groep 6 en 4) weten wel wat van bacterien enzo maar ik weet niet of zij de "norm" zijn.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_133251822
quote:
6s.gif Op donderdag 14 november 2013 13:50 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Goed punt, te snel getypt :D
Bedankt voor deze positieve reactie op mijn ietwat betweterige opmerking. O-)
gr gr
pi_133251859
quote:
3s.gif Op donderdag 14 november 2013 14:15 schreef Deetch het volgende:
Voor welke opleiding is de eindopdracht? Je mag er toch vanuit gaan dat elke basisschool lesgeeft volgens de richtlijnen?
Overigens zegt dat dan natuurlijk nog niks over de werkelijke kennis van de leerlingen.

Mijn neefje en nichtje (groep 6 en 4) weten wel wat van bacterien enzo maar ik weet niet of zij de "norm" zijn.
't is fictief lesmateriaal, voor een communicatievak. Ik geloof ook wel dat scholen les geven volgens de richtlijnen, echter zijn de richtlijnen in Nederland bijzonder vaag. Ik citeer uit Kernpunten primair onderwijs:'De leerlingen leren over de bouw van planten, dieren en mensen en over de vorm en functie van hun onderdelen'... Daar kan ik dus vrij weinig mee.

En ik weet dat er natuurlijk altijd variaties in kennisniveau zijn, maar ik wil graag een gemiddelde weten waar ik enigzins op kan aansluiten!
pi_133256341
-

[ Bericht 100% gewijzigd door PizzaMizza op 14-11-2013 16:48:11 ]
#freefrederike
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')