Hoi allemaal,
voor een eindopdracht moeten ik en een partner een partner en ik fictief lesmateriaal ontwikkelen. Wij hebben gekozen voor materiaal over biologie, ziek zijn en alle bijbehorende facetten. Met het doelgroeponderzoek zijn we druk bezig uit te vinden over welke kennis leerlingen in groep 4, 5 en 6 beschikken. Vooralsnog hebben we een uitgebreide Amerikaanse database, maar de data die we over Nederlandse kinderen kunnen vinden is zeer beperkt en komt niet verder dan de richtlijnen van de rijksoverheid voor het primair onderwijs.
Nu hoop ik dat hier een basisschooldocent van groep 4, 5 en/of 6 zit, die mij een antwoord kan geven op mijn vragen. Ik wil namelijk graag weten welke concepten over het 'ziek zijn' leerlingen in deze klassen krijgen. Weten ze wat bacteriën/virussen zijn, of dit nog allemaal heel abstract? Weten ze dat er 'goede' bacteriën zijn? Hebben ze een idee wat vaccinaties inhouden? Hebben ze al enige kennis over hoe ze zichzelf gezond kunnen houden? Dit zijn allemaal punten uit de Amerikaanse database die leerlingen tegen het einde van groep 5/6 kenden. Ik vraag me af of het een beetje vergelijkbaar is, dat zou namelijk wel zo prettig zijn.
Alvast bedankt!