NWS doet er ook wat aardige scheppen strooigoed overheen.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:12 schreef sp3c het volgende:
maar ok, het houd heel digitaal Nederland al weken/maanden bezig
Geenstijl heeft de tijd van het jaar enzo maar verder is er eigenlijk niets aan de hand en ik zie sint en piet ook echt niet verdwijnen binnen 10 jaar
De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:15 schreef sp3c het volgende:
NWS doet nergens scheppen overheen, we bieden een platform waar mensen over dingen in discussie kunnen gaan en vooralsnog doen die mensen dat vrij netjes
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingenquote:Op woensdag 13 november 2013 21:16 schreef Copycat het volgende:
[..]
De users op NWS dan. Met 38 pietentopics.
Joh!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:18 schreef sp3c het volgende:
mja je zit nu eenmaal op een discussieforum om in discussie te gaan over dingen
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaarquote:Op woensdag 13 november 2013 21:20 schreef Copycat het volgende:
[..]
Joh!
Het is imo alleen een nogal relatief hoog aantal topics voor een onderwerp dat over een paar weken weer een jaartje in de kast verdwijnt. That's all.
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
De media loopt ermee weg. Joepie!quote:Op woensdag 13 november 2013 21:21 schreef Jian het volgende:
Het internet staat er vol mee, er verschijnen artikelen en columns in zowat alle kranten en dat meerdere malen per week, er zijn meningen te horen op vrijwel alle radiozenders en programma's te zien op zowel commerciële als publieke televisie, waaronder vanavond ook weer 2 x, waaronder P&W, maar voor de rest speelt het allemaal niet zo.......... mwah!
Imo vooral ook veel opgezochte commotie.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:22 schreef sp3c het volgende:
het is wat veel idd maar er is ook wat veel commotie over dit jaar
Druk maken, wat is druk maken, maar er wordt wel over gesproken en dat is natuurlijk helemaal niet zo raar, want ik zei het hier als eens;quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef sp3c het volgende:
[..]
ken jij in persoonlijke kring mensen die zich er echt druk over maken?
Fijn dat je er blij mee bent.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:23 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
De media loopt ermee weg. Joepie!
quote:Empathie
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien. Vervolgens worden er argumenten gebruikt als blanke vla, het Suikerfeest en de helpers van de Kerstman en wordt er toch vooral verzocht om je met iets belangrijkers bezig te gaan houden.
Als klap op de vuurpijl mogen de tegenstanders als ze het niet willen vieren oprotten naar hun eigen land. Als hun eigen land vervolgens gewoon Nederland blijkt te zijn dan gaan ze maar naar het land van hun voorouders terug of naar donker Afrika, want "Hoe zouden jullie het vinden als we in jouw land komen en je cultuur zouden afpakken/verpesten?" Ik hoop dat niemand de ironie ontgaat van het in een adem noemen van voorouders, eigen land, donker Afrika en cultuur afpakken/verpesten.
Trots
Dan zijn er ook altijd een paar die vinden dat zij er niks aan kunnen doen wat hun voorouders hebben gedaan en er ook niet voor verantwoordelijk zijn. Daar is verder geen speld tussen te krijgen. Niemand die nu leeft draagt daar persoonlijk ook maar enige verantwoordelijkheid voor, maar als we dat nou eens op een iets hoger level bekijken en er niet persoonlijk naar kijken, maar als Nederland zijnde?
Als Nederland hebben we zoveel om trots op te zijn. Rembrandt, Vermeer en Johan Cruyff om maar een paar voorbeelden te noemen. Maar in hoeverre zijn we hier dan wel verantwoordelijk voor? We hebben zelf de Nachtwacht toch niet geschilderd of een doelpunt gemaakt of zelfs maar een voorzet gegeven? Waarom dan wel trots zijn op de goede dingen, maar niet even achter je oren krabben over de schaduwkant van onze geschiedenis?
Nederland was een van de laatste europese landen die de slavernij heeft afgeschaft en het bekendste Nederlandse woord ter wereld is "apartheid". Is het dan misschien niet verstandig om even te kijken naar de vorm waarin we nu Sinterklaas vieren i.p.v. heel demonstratief onze vingers in de oren te steken en keihard LA LA LA LA LA te gaan zingen?
Jeugdsentiment
Aan de andere kant valt er ook veel te zeggen voor het argument dat er om empathie wordt gevraagd, maar door in te zetten met "Zwarte Piet is Racisme" of je als voorzitster van een onderzoeksgroep van de VN bij voorbaat al uit te laten met teksten als "Waarom hebben jullie eigenlijk 2 Sante Clauses nodig?" er weinig gevoel voor empathie wordt getoond. De liefde voor Zwarte Piet wordt heel gemakkelijk afgedaan als jeugdsentiment en een hele bevolkingsgroep die het alleen maar als een leuk kinderfeest ziet en ervaart wordt weggezet als racistisch. Dat is in ieder geval hoe het wordt ervaren. En geloof me er is echt helemaal niemand in Nederland die zich bij de intocht van Sinterklaas op de kade genoeglijk in z’n handen staat te wrijven met het idee "Zo en dan gaan we nu weer eens even lekker 2 weken slavernijtje spelen". Die associatie is er gewoon niet….
Ik snap ook wel dat een actie en/of Facebook pagina met de naam "Wij vinden Zwarte Piet niet zo leuk en zijn van mening dat er een aantal minder prettige en racistisch getinte elementen aan vastkleven dus zouden jullie het misschien een keer willen overwegen om dat een klein beetje aan te passen?" waarschijnlijk niet veel zoden aan de dijk had gezet, maar net zoals het bij sommigen pijn doet om voor zwarte piet uitgemaakt te worden is het ook niet leuk om bij iets waar je zoveel plezier aan hebt beleefd, fijne herinneringen aan hebt, van generatie op generatie hebt gevierd en geen enkel kwaad in ziet te worden gelinkt aan zoiets naars als racisme.
Samenleving
Voor iedereen in Nederland die het Sinterklaasfeest vol overgave viert is Zwarte Piet een held die plezier en cadeautjes komt brengen. Kinderen willen Zwarte Piet zijn en niet Sinterklaas en tegelijkertijd is er ook een hele grote groep die zich er gewoon heel erg onprettig bij voelt. Tot voor kort was ik er heilig van overtuigd dat we in een beschaafde samenleving woonden. Dat beschaafde kunnen we inmiddels voor een groot deel wel al naar het rijk der fabelen verwijzen als je de reacties bekijkt die er hier en daar gespuid worden, maar een samenleving is het nog steeds. We zullen het dus ook samen moeten doen.
De oplossing
Volgens mij zit de crux in het feit dat beide kanten geen begrip voor elkaar proberen op te brengen en het in veel gevallen al vrij snel verzandt in respectloze en hatelijke opmerkingen. Ik sta zelf in het leven met de opvatting dat een gebeurtenis op zich geen betekenis heeft en dat jouw reactie op die gebeurtenis bepaalt wat de uitkomst is. De enige manier om die uitkomst dus te beïnvloeden is door je reactie. Op de gebeurtenis heb je geen invloed, maar op je reactie des te meer.
Zou het nou zo'n ramp zijn als we straks op het Sinterklaasjournaal te zien krijgen dat een boef de pakjesboot op wilde blazen, maar per ongeluk een verfbom heeft gebruikt en dat alle Pieten nu zilver zijn? Ik weet zeker dat als ik daarna tegen me dochter begin over Zwarte Piet dat ze me direct zal corrigeren door te zeggen: "Papa het is geen Zwarte Piet meer hoor. Het is nu Zilver Piet." Zou de intentie van het vieren van het Sinterklaasfeest daarmee ook maar enigszins veranderen? Ik denk het niet.
Maar waarom iets veranderen wat goed is? Als je dit gaat veranderen impliceer je dat het fout was en dat wil er bij mij niet in.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
wil je er misschien over praten?quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef anonymoussie het volgende:
[..]
Ik zat er echt op te wachten.
Lekker gespannen allemaal.
Een woord dat ik keer op keer zie terugkeren in deze hele discussie is het woord "empathie". De voorstanders van het behouden van Zwarte Piet in de vorm zoals we hem nu kennen walsen volledig over de gevoelens en argumenten heen van degenen die graag wat dingen veranderd zouden willen zien.quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
Column van Jerry Arens, ik heb de eerste helft eraf geknipt omdat het erg lang is, maar dit stuk somt voor mij wel zo'n beetje alles op wat ik er over te zeggen heb.
[..]
beetje een flauw verhaal vind ikquote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 13 november 2013 21:33 schreef Unquote het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |