Hoe vaak moet ik zeggen dat dit geen troll is? Waarom zou ik me anders zo druk maken over dat verplichte college?quote:Op woensdag 13 november 2013 08:34 schreef hoink581 het volgende:
Ik hoop dat je deze troll topics maakt voor je eigen vermaak, om zo de kneuzenkermis dat jij een leven noemt interessant te houden.
Dat eigenlijk wel inderdaad. Mijn familie is christelijk, heel zuinig en stemt SP. Dit is mijn manier van anders zijn.quote:Op woensdag 13 november 2013 10:27 schreef doppelgänger het volgende:
TS zet zich af tegen Nederlandse zuinigheid, dus het tegenovergestelde is je diep in de schulden steken?Niemand misgunt je een vakantie of dure spullen, maar als je zo'n goed (studenten)baantje hebt waarom heb je dan een duo schuld en moet je "Nog één maandje bijlenen" ?
Vliegtickets en drank? iPad? Frambozen in november? "ik ben al 2 maanden niet in het buitenland geweest."?
Gast, als dit serieus is en geen troll dan kan je beter gaan werken aan je discipline. Ga een cursus volgen bij Nibud "omgaan met geld", is vrij kort 6x2 uur ofzoiets.
Zie het als een goed voornemen voor het nieuwe jaar.
Wel lief dat je zo positief reageert! Op zich heb ik niet zoveel vaste lasten. Ongeveer 40 euro per maand. Ik koop echter te veel luxe dingen. Zoals nu Beijing.quote:Op woensdag 13 november 2013 10:54 schreef Ouder1 het volgende:
Nou nou nou.. Jullie vallen Roadtrip wel erg aan. Persoonlijk vind ik het alleen maar een stap in de goede richting dat hij opmerkt dat hij verkeerd bezig is en nu om hulp vraagt hoe hij zijn problemen het beste aan kan pakken.
Dus ik zal hem gewoon antwoord geven op zijn vraag:
Beste Roadtrip,
financiële verantwoordelijkheid moet je ook leren. Goed dat je hebt opgemerkt dat het nu niet goed gaat en je er iets aan moet gaan doen.
Begin eens met een financieel jaaroverzicht. Wat zijn je vaste lasten per jaar? Denk daarbij ook aan je studie kosten die je straks in september weer zult moeten betalen. Voor dit jaar kan je het beste een overzicht maken tot en met je studiekosten van het volgende leerjaar.
- huur
- indien van toepassing g/w/l
- verzekeringen
- belastingen
- lidmaatschappen
- telefoonkosten
- reiskosten
- internet
- afbetaling eventuele leningen
- schoolgeld
- kosten voor je studie (boeken e.d.)
- alles wat je het afgelopen jaar op je bankafschriften aan vaste lasten kan terug vinden
- denk ook aan je eigen risico bij je zorgverzekering
Zet dit om naar een bedrag per maand tot en met je volgende studie betaling van het volgende leerjaar.
Neem dat lijstje eens mee naar bijvoorbeeld je ouders om te laten bekijken of je iets vergeten bent.
Zet dit dan naast je inkomen. Heb je een wisselend inkomen, neem dan het minimum. Bekijk of je wel alle subsidies en regelingen gebruikt waar je voor in aanmerking kunt komen.
Als het goed is houd je elke maand geld over. Deel dat bedrag op in weken. Neem dat bedrag aan het begin van de week contant op en spendeer niet meer die week dan je contant op zak hebt. Houd je over aan het eind van die week, trek dat bedrag dan af van hetgeen je opneemt voor de volgende week.. Zo kan je sparen. Bekijk elke maand op je rekening of je 'op schema' bent of dat er meer op staat dan voor je schema nodig is (kijk dan wel of je maandelijkse vaste lasten er al af zijn!). Het eventuele 'over' maak je dan over naar een spaarrekening. Globaal dien je een buffer achter de hand te hebben van 1,5 maandinkomen.
Voor grote uitgaven zoals een winterport vakantie moet je uitgaan van wat je op die spaarrekening hebt staan. Liefst het meer dan die 1,5 maandinkomen. Wel kan je dan je 'leefgeld' van die periode meetellen, maar vergeet niet dat je daar ook extra kosten gaat krijgen zoals eten en drinken; een vakantie kost meer dan het boekbedrag.
Je kunt je leefgeld ook automatisch overstorten naar een tweede betaalrekening (kost wel geld). Zet daar dan wel een ¤0.- krediet op dat je daar niet rood op mag staan. Nadeel is dan wel dat je minder overzicht hebt.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Ga er dan niet heen.quote:Op woensdag 13 november 2013 11:52 schreef Roadtrip het volgende:
Ik koop echter te veel luxe dingen. Zoals nu Beijing.
Maar ik wil het heel graag...quote:
Is dat ook je huur? Je verzekering? Je college/school geld? Je boeken?quote:Op woensdag 13 november 2013 11:52 schreef Roadtrip het volgende:
Wel lief dat je zo positief reageert! Op zich heb ik niet zoveel vaste lasten. Ongeveer 40 euro per maand. Ik koop echter te veel luxe dingen. Zoals nu Beijing.
Feit is dat je in de rest van je leven ook nog heel veel dingen tegen zult komen die je heel graag wilt maar gewoon niet kunnen om welke reden dan ook.quote:
Boeken wel. Collegeld komt er idd nog bij. Dat is een goede.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:08 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Is dat ook je huur? Je verzekering? Je college/school geld? Je boeken?
Of maak je nu alles op en sta je straks in september voor een heel groot probleem?
Ik kan het nu doen ten koste van 1 vrije dag.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:10 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Feit is dat je in de rest van je leven ook nog heel veel dingen tegen zult komen die je heel graag wilt maar gewoon niet kunnen om welke reden dan ook.
Waarom nu zo'n dure reis en straks op de blaren zitten i.p.v. nu zuinig doen en straks onbezorgd die reis kunnen maken?
En je huur en je zorgverzekering? Je maakt mij niet wijs dat die je samen nog geen ¤40.- p.m. kosten. Maak dat overzicht nu eens! Volgens mij zei je net dat je een huur hebt van ¤200.- en nu zeg je dat je maar ¤40.- p.m. aan vaste lasten hebt???quote:Op woensdag 13 november 2013 12:17 schreef Roadtrip het volgende:
[..]
Boeken wel. Collegeld komt er idd nog bij. Dat is een goede.
Volgend jaar vast ook wel.quote:Ik kan het nu doen ten koste van 1 vrije dag.
Dit. Of 't is wel een enorme randdebielquote:Op woensdag 13 november 2013 12:27 schreef Stevenzenl het volgende:
Godverdomme dat er nog serieus mensen zijn die de troll gaan feeden ook eh.
Je wilt niet weten hoeveel jongeren 0 financieel inzicht hebben. Resultaat van ouders die alles maar voor hen betaalden en hen klakkeloos uit de shit hielpen als ze schulden maakten of niet rond kwamen.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:29 schreef iScream. het volgende:
[..]
Dit. Of 't is wel een enorme randdebiel
Sorry hoor, maar als je 2000-3000 per maand uitgeeft en totaal geen weet hebt van je uitgaven ben je gewoon een ontiegelijke randdebiel, heeft niks met ouders te maken.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel jongeren 0 financieel inzicht hebben. Resultaat van ouders die alles maar voor hen betaalden en hen klakkeloos uit de shit hielpen als ze schulden maakten of niet rond kwamen.
quote:Jongeren zitten dieper in de schulden
Nederlandse jongeren staan gemiddeld 1050 euro in het rood, zo meldt het AD vanmorgen. Op steeds grotere schaal steken jongeren zich in de schulden. Een paar honderdduizend jongeren in Nederland hebben last van betalingsachterstanden, zo laten grote incassobureaus weten.
In een jaar tijd is het aantal 18- tot 25-jarigen met schulden bij incassobureau Lindorff met 17 procent opgelopen. Een jaar geleden waren het er 68.000, nu alweer 80.000. 11 procent van alle jongeren die problemen hebben met betalen zit in een langdurig schuldsaneringstraject.
Het mobieltje slurpt het meeste geld op, zo laat Schuldhulpverlening weten. Deze is onderdeel van de basisuitrusting van jongeren, die alleen genoegen nemen met het beste model. De huur en ziektekosten zijn nauwelijks op te brengen voor veel jongeren.
Hoeveel topics lees je hier wel niet over jongeren en geld problemen?quote:Op woensdag 13 november 2013 12:32 schreef iScream. het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar als je 2000-3000 per maand uitgeeft en totaal geen weet hebt van je uitgaven ben je gewoon een ontiegelijke randdebiel, heeft niks met ouders te maken.
Tsja op een forum lees je natuurlijk alleen de negatieve verhalenquote:Op woensdag 13 november 2013 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoeveel topics lees je hier wel niet over jongeren en geld problemen?
- Die dame die een huis wilde kopen waar veel aan verbouwd moest worden en de vraag stelde waar ze nķg meer kon lenen?
- Die knul die vond dat hij met ¤800.- (of zo iets) vrij te besteden geld te weinig had omdat hij het noodzakelijk vond 2 dure sporten te bedrijven, veel kilometers te maken met een dure auto, dure kleding te kunnen kopen en elk weekeind uit te gaan?
Echt.. ze zijn te veel verwend en willen hebben wat ze willen zonder te sparen en wel NU en niet volgend jaar of het jaar daarop.
Dit was bij mij niet het geval. Ik kreeg relatief weinig van mijn ouders.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:31 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Je wilt niet weten hoeveel jongeren 0 financieel inzicht hebben. Resultaat van ouders die alles maar voor hen betaalden en hen klakkeloos uit de shit hielpen als ze schulden maakten of niet rond kwamen.
Dus, de gemiddelde ouderen hebben meer schulden. Denk aan een hypotheek. En so what, geld moet rollen.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:34 schreef Ouder1 het volgende:
http://www.spitsnieuws.nl(...)-diep-in-de-schulden
[..]
Want er zijn geen ouderen die veel uitgeven? Daarom is iemand die voor zijn eigen geld werkt per definitie niet verwend.quote:Op woensdag 13 november 2013 12:38 schreef Ouder1 het volgende:
[..]
Hoeveel topics lees je hier wel niet over jongeren en geld problemen?
- Die dame die een huis wilde kopen waar veel aan verbouwd moest worden en de vraag stelde waar ze nķg meer kon lenen?
- Die knul die vond dat hij met ¤800.- (of zo iets) vrij te besteden geld te weinig had omdat hij het noodzakelijk vond 2 dure sporten te bedrijven, veel kilometers te maken met een dure auto, dure kleding te kunnen kopen en elk weekeind uit te gaan?
Echt.. ze zijn te veel verwend en willen hebben wat ze willen zonder te sparen en wel NU en niet volgend jaar of het jaar daarop.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |