abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_133103671
Een toch al beladen treinreis naar haar dochter in Zwolle is voor een hoogbejaarde vrouw uit Rotterdam uitgedraaid op een schokkende ervaring. Een overijverige conducteur zette Dini Veldmeijer (89) dinsdag uit de trein, omdat ze niet had ingecheckt met haar gloednieuwe ov-chipkaart.

Het is dat haar vriend (85) deze krant tipte, want Veldmeijer zelf wil niets liever dan het 'treindrama' zo snel mogelijk vergeten. 'Zoiets gaat je niet in de koude kleren zitten. Ik ben behandeld als een crimineel. Dat ik dit op mijn leeftijd nog moet meemaken,' zegt ze drie dagen na dato met bibberende stem en handenwringend in haar appartement in een seniorenflat in de Rotterdamse deelgemeente IJsselmonde.

De hoogbejaarde vrouw met de bruine ogen en het grijze vlassige haar was 'op van de zenuwen' voor het bezoek aan haar dochter (50). Die onderging een ernstige medische ingreep waarover haar moeder niet wil uitweiden. 'Het was voor het eerst dat we elkaar weer zouden zien,' zegt Veldmeijer met tranen in de ogen.

Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje. Dat werd niet de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart. Veldmeijer: 'De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis. Een zorg minder, dacht ik.'

Een lelijke misvatting, want dinsdagmorgen in de trein van 09.49 uur naar Zwolle constateerde een conducteur dat Veldmeijer niet had ingecheckt .De schrik sloeg de Rotterdamse om het hart, zegt ze terugblikkend. 'Ik legde uit dat niemand mij iets had verteld over inchecken en vroeg of hij me geen stempeltje kon geven, maar de conducteur, een 50-plusser, was onverbiddelijk.'

Op Utrecht Centraal, het eerstvolgende station, dwong de conducteur haar uit te stappen en in te checken. 'U heeft 6 minuten de tijd om heen en terug te komen. Dat haalt u makkelijk mevrouw, riep hij me nakijkend.' Met een hoofd als een boei door de vernederende ervaring in een volle coupé en geschrokken zocht Veldmeijer haar weg naar een incheckpoortje. Bij terugkomst was haar trein vertrokken. 'Ik ben nog kwiek en was graag heen en weer gerend, maar dat mag ik niet omdat ik last heb van hartkloppingen waartegen ik ook pilletjes slik,' zegt de vrouw met tranen in de ogen. Met een vertraging van zo'n 2 uur kwam ze uiteindelijk aan in Zwolle, waar haar dochter al die tijd in de auto had zitten wachten.

Seniorenclub ANBO vindt de gang van zaken ongehoord. 'De NS mag kwetsbare mensen niet zomaar achterlaten op het perron. Leg tenminste uit hoe zo'n chipkaart werkt en zorg dat ze veilig thuiskomen,' zegt woordvoerster Renée de Vries verontwaardigd. Ze moet denken aan een soortgelijk incident in april. Toen werd een bejaarde vrouw (70) 's avonds laat uit de trein gezet op station Sloterdijk omdat ze de incheckpaal niet had kunnen vinden.

In januari werd een 16-jarig meisje in Den Haag 's avonds laat uit de trein gezet omdat ze geen geldig kaartje had, waarna ze geen vervoer meer had en de politie haar naar huis moest brengen. De ouderenbond ontvangt regelmatig klachten van leden over de ov-chipkaart. 'De meest voorkomende gaan over incheckproblemen bij een reis met verschillende vervoerders,' aldus de zegsvrouwe.

http://www.ad.nl/ad/nl/55(...)de-trein-gezet.dhtml

Deel 2 dan maar.
pi_133103723
quote:
b]Op zondag 10 november 2013 11:18 schreef Aanstootgevend het volgende:[/b]

[..]

[quote]Aangezien je met papieren kaartjes een reis deels zonder (voor 09:00) en deels met (na 09:00) korting kan reizen zonder uit de trein te hoeven stappen is het verplichten in/uit te checken een wijziging in de productvoorwaarden. Dat mag niet zomaar.
Als de NS dat graag wil mogen ze automaten in de trein gaan hangen.
Klopt, technisch kan je ook gewoon mensen met korting en zonder korting laten reizen op de betreffende tijden in 1 rit. Gewoon je software aanpassen.

Afschaffen van papieren kaartjes moet je ook niet willen als NS, je kan de poortjes ook openen met papieren kaartjes als je dat instelt. Dat is veel klantvriendelijker, voor ouderen, toeristen bv.
pi_133104234
Regels gelden niet voor die dinosaurus, zeker?
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Overall beste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 12:57:24 #4
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_133106020
Ik vind dat de NS echt geen fout heeft gemaakt. Zowel de baliemedewerker als de conducteur leggen uit dat ze de kaart even voor die incheckpaal moeten houden houden. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze iets anders zouden vertellen.
Dus dat de dame het fout doet is toch echt haar eigen schuld. Ik heb veel meer het idee dat ze of in paniek raakte en daarom maar niets deed. (o, wat een enge ingewikkelde machine. Laat ik maar niks doen, anders ontploft dat paaltje misschien....) of te seniel is om alleen te reizen. Want hoezo krijg je twee uur vertraging als minstens elk half uur een trein gaat?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_133106424
quote:
1s.gif Op zondag 10 november 2013 10:48 schreef Leandra het volgende:

[..]

Daar zouden ze sowieso moeten staan.
of in ieder geval bij elk station hetzelfde. of bij de ingang, of bij het perron.

nu is het op elk station anders en zoek je je altijd wezeloos.
There are only 151 Pokémon.
  Overall beste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 13:16:23 #6
3928 Ulx
pi_133106508
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:13 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

of in ieder geval bij elk station hetzelfde. of bij de ingang, of bij het perron.

Dat is waar. Ze zouden ook gewoon op elk perron moeten staan. Maar zelfs dan had deze dame nog twee uur vertraging opgelopen vrees is.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  zondag 10 november 2013 @ 13:19:40 #7
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133106582
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:13 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

Hier in Leiden staan ze aan beiden uiteinden van het station, in de poortjes. Makkelijk te zien en je komt er altijd langs. Heb je ook geen excuus.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Overall beste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 13:21:12 #8
3928 Ulx
pi_133106628
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 13:19 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Hier in Leiden staan ze aan beiden uiteinden van het station, in de poortjes. Makkelijk te zien en je komt er altijd langs. Heb je ook geen excuus.
Tenzij je van het ene perron naar het andere moet en om welke reden dan ook moet inchecken. .
pi_133106959
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 12:57 schreef Ulx het volgende:
Ik vind dat de NS echt geen fout heeft gemaakt. Zowel de baliemedewerker als de conducteur leggen uit dat ze de kaart even voor die incheckpaal moeten houden houden. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze iets anders zouden vertellen.
Dus dat de dame het fout doet is toch echt haar eigen schuld. Ik heb veel meer het idee dat ze of in paniek raakte en daarom maar niets deed. (o, wat een enge ingewikkelde machine. Laat ik maar niks doen, anders ontploft dat paaltje misschien....) of te seniel is om alleen te reizen. Want hoezo krijg je twee uur vertraging als minstens elk half uur een trein gaat?
Balie medewerker had haar gewoon een papieren kaartje moeten geven en geen ingewikkeld OV dalurenabonnement.
  Overall beste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 13:36:56 #10
3928 Ulx
pi_133107051
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Balie medewerker had haar gewoon een papieren kaartje moeten geven en geen ingewikkeld OV dalurenabonnement.
Het ligt er toch gewoon aan wat zij vroeg? Of is ze seniel of zo?
  zondag 10 november 2013 @ 13:37:53 #11
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133107087
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:21 schreef Ulx het volgende:

[..]

Tenzij je van het ene perron naar het andere moet en om welke reden dan ook moet inchecken. .
Ik ben geen OV-expert, maar waarom zou je tussentijds moeten inchecken en uitchecken?

Dan nog, Leiden is een klein station. Het is mogelijk in 2 minuten dat te doen.
pi_133107115
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 13:37 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik ben geen OV-expert, maar waarom zou je tussentijds moeten inchecken en uitchecken?

Mensen die van een internationale reis komen en verder willen reizen ?
In Leiden wel, Utrecht niet.
  Overall beste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 13:40:08 #13
3928 Ulx
pi_133107165
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 13:37 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ik had een tijd lang een maandtrajectkaart. Van papier. Maar als ik halverwege dat traject moet overstappen, wat soms gebeurde, moest ik wel weer inchecken. Dat is heel irritant. Vooral als je weinig tijd hebt en het pokkedruk is.
pi_133107240
Gerechtigheid _O_ _O_
  zondag 10 november 2013 @ 13:44:45 #15
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133107314
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:38 schreef macca728 het volgende:

[..]

Mensen die van een internationale reis komen en verder willen reizen ?
In Leiden wel, Utrecht niet.
Waarom moet je dan ineens weer inchecken?

quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:40 schreef Ulx het volgende:

[..]

Ik had een tijd lang een maandtrajectkaart. Van papier. Maar als ik halverwege dat traject moet overstappen, wat soms gebeurde, moest ik wel weer inchecken. Dat is heel irritant. Vooral als je weinig tijd hebt en het pokkedruk is.
Dat is wel erg onhandig geregeld.
  zondag 10 november 2013 @ 13:45:25 #16
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_133107332
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:42 schreef Yreal het volgende:
Gerechtigheid _O_ _O_
Helaas niet, ze heeft een bos bloemen en twee dagkaartjes gehad als troost voor het zwartrijden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_133107366
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 13:44 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Waarom moet je dan ineens weer inchecken?

Ik ga bv naar Parijs, koop een retour Rotterdam-Parijs maar wil bij thuiskomst overstappen/verder reizen omdat dat handiger is voor mij. Dan zal ik moeten inchecken in Rotterdam.

Bij Utrecht zal je daar meer mee te maken hebben.
pi_133107475
quote:
9s.gif Op zondag 10 november 2013 13:45 schreef MichaelScott het volgende:

[..]

Helaas niet, ze heeft een bos bloemen en twee dagkaartjes gehad als troost voor het zwartrijden.
De reactie van de ouderbond is ook weer geweldig. Alsof ze haar in Bedum uit de laatste trein hebben gezet en ze er moet overnachten op het bankje _O-
  zondag 10 november 2013 @ 13:51:24 #19
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133107508
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

Ik ga bv naar Parijs, koop een retour Rotterdam-Parijs maar wil bij thuiskomst overstappen/verder reizen omdat dat handiger is voor mij. Dan zal ik moeten inchecken in Rotterdam.

Bij Utrecht zal je daar meer mee te maken hebben.
Ah, op die fiets. Nee, dat begrijp ik.
  Trouwste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 15:26:43 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_133110436
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 13:51 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Ah, op die fiets. Nee, dat begrijp ik.
Eerder op een scootmobiel denk ik.

Hoe was haar terugreis ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zondag 10 november 2013 @ 15:30:07 #21
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_133110541
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 15:26 schreef tong80 het volgende:

[..]

Eerder op een scootmobiel denk ik.

Hoe was haar terugreis ?

27 dagen vertraging omdat de bus doorreed nadat mevrouw geen vervoersbewijs kon overleggen.
  Trouwste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 15:33:37 #22
7889 tong80
Spleenheup
pi_133110657
quote:
99s.gif Op zondag 10 november 2013 15:30 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

27 dagen vertraging omdat de bus doorreed nadat mevrouw geen vervoersbewijs kon overleggen.
Lijkt me geen ramp als je terug naar Rotterdam moet.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_133115514
quote:
De hoogbejaarde vrouw met de bruine ogen en het grijze vlassige haar
Gelden daar andere regels voor dan?
  Trouwste user 2022 zondag 10 november 2013 @ 17:47:50 #24
7889 tong80
Spleenheup
pi_133115969
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 17:38 schreef DrMabuse het volgende:

[..]

Gelden daar andere regels voor dan?
Ja. Ze moeten het maar op de rails krijgen.

pi_133116379
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2013 13:50 schreef Yreal het volgende:

[..]

De reactie van de ouderbond is ook weer geweldig. Alsof ze haar in Bedum uit de laatste trein hebben gezet en ze er moet overnachten op het bankje _O-
Ach, ze heeft nu een uurtje in de Starbucks gezeten ofzo. Ook een drama.
Ik vraag mij nog steeds af hoe ze aan 2 uur vertraging komt. Reed de NS die dag gewoon niet goed ?
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')