Klopt, technisch kan je ook gewoon mensen met korting en zonder korting laten reizen op de betreffende tijden in 1 rit. Gewoon je software aanpassen.quote:b]Op zondag 10 november 2013 11:18 schreef Aanstootgevend het volgende:[/b]
[..]
[quote]Aangezien je met papieren kaartjes een reis deels zonder (voor 09:00) en deels met (na 09:00) korting kan reizen zonder uit de trein te hoeven stappen is het verplichten in/uit te checken een wijziging in de productvoorwaarden. Dat mag niet zomaar.
Als de NS dat graag wil mogen ze automaten in de trein gaan hangen.
of in ieder geval bij elk station hetzelfde. of bij de ingang, of bij het perron.quote:Op zondag 10 november 2013 10:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar zouden ze sowieso moeten staan.
Dat is waar. Ze zouden ook gewoon op elk perron moeten staan. Maar zelfs dan had deze dame nog twee uur vertraging opgelopen vrees is.quote:Op zondag 10 november 2013 13:13 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
of in ieder geval bij elk station hetzelfde. of bij de ingang, of bij het perron.
nu is het op elk station anders en zoek je je altijd wezeloos.
Hier in Leiden staan ze aan beiden uiteinden van het station, in de poortjes. Makkelijk te zien en je komt er altijd langs. Heb je ook geen excuus.quote:Op zondag 10 november 2013 13:13 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
of in ieder geval bij elk station hetzelfde. of bij de ingang, of bij het perron.
nu is het op elk station anders en zoek je je altijd wezeloos.
Tenzij je van het ene perron naar het andere moet en om welke reden dan ook moet inchecken. .quote:Op zondag 10 november 2013 13:19 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Hier in Leiden staan ze aan beiden uiteinden van het station, in de poortjes. Makkelijk te zien en je komt er altijd langs. Heb je ook geen excuus.
Balie medewerker had haar gewoon een papieren kaartje moeten geven en geen ingewikkeld OV dalurenabonnement.quote:Op zondag 10 november 2013 12:57 schreef Ulx het volgende:
Ik vind dat de NS echt geen fout heeft gemaakt. Zowel de baliemedewerker als de conducteur leggen uit dat ze de kaart even voor die incheckpaal moeten houden houden. Ik kan me echt niet voorstellen dat ze iets anders zouden vertellen.
Dus dat de dame het fout doet is toch echt haar eigen schuld. Ik heb veel meer het idee dat ze of in paniek raakte en daarom maar niets deed. (o, wat een enge ingewikkelde machine. Laat ik maar niks doen, anders ontploft dat paaltje misschien....) of te seniel is om alleen te reizen. Want hoezo krijg je twee uur vertraging als minstens elk half uur een trein gaat?
Het ligt er toch gewoon aan wat zij vroeg? Of is ze seniel of zo?quote:Op zondag 10 november 2013 13:33 schreef macca728 het volgende:
[..]
Balie medewerker had haar gewoon een papieren kaartje moeten geven en geen ingewikkeld OV dalurenabonnement.
Ik ben geen OV-expert, maar waarom zou je tussentijds moeten inchecken en uitchecken?quote:Op zondag 10 november 2013 13:21 schreef Ulx het volgende:
[..]
Tenzij je van het ene perron naar het andere moet en om welke reden dan ook moet inchecken. .
Mensen die van een internationale reis komen en verder willen reizen ?quote:Op zondag 10 november 2013 13:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ben geen OV-expert, maar waarom zou je tussentijds moeten inchecken en uitchecken?
Dan nog, Leiden is een klein station. Het is mogelijk in 2 minuten dat te doen.
Ik had een tijd lang een maandtrajectkaart. Van papier. Maar als ik halverwege dat traject moet overstappen, wat soms gebeurde, moest ik wel weer inchecken. Dat is heel irritant. Vooral als je weinig tijd hebt en het pokkedruk is.quote:Op zondag 10 november 2013 13:37 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ik ben geen OV-expert, maar waarom zou je tussentijds moeten inchecken en uitchecken?
Dan nog, Leiden is een klein station. Het is mogelijk in 2 minuten dat te doen.
Waarom moet je dan ineens weer inchecken?quote:Op zondag 10 november 2013 13:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mensen die van een internationale reis komen en verder willen reizen ?
In Leiden wel, Utrecht niet.
Dat is wel erg onhandig geregeld.quote:Op zondag 10 november 2013 13:40 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik had een tijd lang een maandtrajectkaart. Van papier. Maar als ik halverwege dat traject moet overstappen, wat soms gebeurde, moest ik wel weer inchecken. Dat is heel irritant. Vooral als je weinig tijd hebt en het pokkedruk is.
Helaas niet, ze heeft een bos bloemen en twee dagkaartjes gehad als troost voor het zwartrijden.quote:
Ik ga bv naar Parijs, koop een retour Rotterdam-Parijs maar wil bij thuiskomst overstappen/verder reizen omdat dat handiger is voor mij. Dan zal ik moeten inchecken in Rotterdam.quote:Op zondag 10 november 2013 13:44 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Waarom moet je dan ineens weer inchecken?
De reactie van de ouderbond is ook weer geweldig. Alsof ze haar in Bedum uit de laatste trein hebben gezet en ze er moet overnachten op het bankjequote:Op zondag 10 november 2013 13:45 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Helaas niet, ze heeft een bos bloemen en twee dagkaartjes gehad als troost voor het zwartrijden.
Ah, op die fiets. Nee, dat begrijp ik.quote:Op zondag 10 november 2013 13:46 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ik ga bv naar Parijs, koop een retour Rotterdam-Parijs maar wil bij thuiskomst overstappen/verder reizen omdat dat handiger is voor mij. Dan zal ik moeten inchecken in Rotterdam.
Bij Utrecht zal je daar meer mee te maken hebben.
Eerder op een scootmobiel denk ik.quote:Op zondag 10 november 2013 13:51 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Ah, op die fiets. Nee, dat begrijp ik.
27 dagen vertraging omdat de bus doorreed nadat mevrouw geen vervoersbewijs kon overleggen.quote:Op zondag 10 november 2013 15:26 schreef tong80 het volgende:
[..]
Eerder op een scootmobiel denk ik.
Hoe was haar terugreis ?
Lijkt me geen ramp als je terug naar Rotterdam moet.quote:Op zondag 10 november 2013 15:30 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
27 dagen vertraging omdat de bus doorreed nadat mevrouw geen vervoersbewijs kon overleggen.
Gelden daar andere regels voor dan?quote:De hoogbejaarde vrouw met de bruine ogen en het grijze vlassige haar
Ja. Ze moeten het maar op de rails krijgen.quote:Op zondag 10 november 2013 17:38 schreef DrMabuse het volgende:
[..]
Gelden daar andere regels voor dan?
Ach, ze heeft nu een uurtje in de Starbucks gezeten ofzo. Ook een drama.quote:Op zondag 10 november 2013 13:50 schreef Yreal het volgende:
[..]
De reactie van de ouderbond is ook weer geweldig. Alsof ze haar in Bedum uit de laatste trein hebben gezet en ze er moet overnachten op het bankje
man, als ze het in 6 minuten niet haalt kan ze al bijna meteen in de volgende trein stappenquote:Op zondag 10 november 2013 17:58 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ach, ze heeft nu een uurtje in de Starbucks gezeten ofzo. Ook een drama.
Ik vraag mij nog steeds af hoe ze aan 2 uur vertraging komt. Reed de NS die dag gewoon niet goed ?
Lou reed niet meer.quote:Op zondag 10 november 2013 17:58 schreef Aanstootgevend het volgende:
Reed de NS die dag gewoon niet goed ?
Daarom inderdaad. Al kan het natuurlijk zijn dat precies toen wat treinen uitvielen.quote:Op zondag 10 november 2013 17:59 schreef Yreal het volgende:
[..]
man, als ze het in 6 minuten niet haalt kan ze al bijna meteen in de volgende trein stappen
De Zwarte Piet discussie ligt een beetje op zijn gat.quote:
NS moet conducteurs gewoon de mogelijkheid geven om bij hun alsnog in te checken.quote:Op zondag 10 november 2013 18:02 schreef kingtoppie het volgende:
Waarom gaf de conducteur haar niet gewoon een boete dan?
Hij is ergens zeer coulant geweest haar de optie ''inschecken op het volgende station'' te geven, maar gezien haar leeftijd had hij dat beter niet kunnen doen
Dan heb je ook nooit meer last van zwartrijders.quote:Op zondag 10 november 2013 19:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
NS moet conducteurs gewoon de mogelijkheid geven om bij hun alsnog in te checken.
Dat kan je toch zo doen op hun computertje.
Nee ? Want iedereen kan dan inchecken door de computer te stelen van de conducteur ?quote:Op zondag 10 november 2013 19:20 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan heb je ook nooit meer last van zwartrijders.
Kaarten kopen kan nog steeds bij de conducteur. Tegen wat ze noemen het treintarief. In de volksmond heet dat ook wel een "boete".quote:Op zondag 10 november 2013 19:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ? Want iedereen kan dan inchecken door de computer te stelen van de conducteur ?
Wat een onzin. Je kon eerst toch ook kaartjes kopen bij de conducteur ? Dan moet het ook mogelijk zijn om bij de conducteur in te checken, wel met toestemming dus .
Het is daarnaast technisch vast mogelijk om een aantekening op het apparaat te maken dat je ingecheckt bent door een conducteur ipv een normale incheckzuil. Zodat mensen die keer op keer "vergeten" dat ze moeten inchecken "omdat hen dat nooit verteld is" ook herkenbaar zijn.quote:Op zondag 10 november 2013 19:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee ? Want iedereen kan dan inchecken door de computer te stelen van de conducteur ?
Wat een onzin. Je kon eerst toch ook kaartjes kopen bij de conducteur ? Dan moet het ook mogelijk zijn om bij de conducteur in te checken, wel met toestemming dus .
Maar je begrijpt in elk geval nu dat mensen alleen in noodsituaties zouden moeten kunnen inchecken bij de conducteur.quote:Op zondag 10 november 2013 19:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kaarten kopen kan nog steeds bij de conducteur. Tegen wat ze noemen het treintarief. In de volksmond heet dat ook wel een "boete".
Dus mensen die zwartrijden kunnen gewoon tegen de conducteur zeggen dat het een noodsituatie is en dan mogen ze alsnog inchecken zonder boete? Bedoel je dat?quote:Op zondag 10 november 2013 19:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Maar je begrijpt in elk geval nu dat mensen alleen in noodsituaties zouden moeten kunnen inchecken bij de conducteur.
En je zegt het zelf, ze hadden mevrouw ook die boete kunnen geven, dan had ze gewoon door kunnen reizen en achteraf aan kunnen vechten.
Verder heb ik liever dat ze overlastveroorzakers eens de trein uitzetten, zet deze conducteur maar eens in op probleemlijnen, kijken of hij nog zo stoer is.
Nee natuurlijk niet, als er een storing is van de lezers bv op een station. Niet elk station heeft 20 paaltjes staan.quote:Op zondag 10 november 2013 19:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus mensen die zwartrijden kunnen gewoon tegen de conducteur zeggen dat het een noodsituatie is en dan mogen ze alsnog inchecken zonder boete? Bedoel je dat?
Ik vond het maar een hoop gezeur om niets, maar als ze in de Starbucks heeft moeten zitten is het alsnog onvergefelijk.quote:Op zondag 10 november 2013 17:58 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ach, ze heeft nu een uurtje in de Starbucks gezeten ofzo. Ook een drama.
Ik vraag mij nog steeds af hoe ze aan 2 uur vertraging komt. Reed de NS die dag gewoon niet goed ?
Daarom zet je er een tellertje bij. Iemand die 5x per week een noodsituatie heeft wordt al snel een tikje ongeloofwaardig.quote:Op zondag 10 november 2013 19:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus mensen die zwartrijden kunnen gewoon tegen de conducteur zeggen dat het een noodsituatie is en dan mogen ze alsnog inchecken zonder boete? Bedoel je dat?
Dan zeg je toch gewoon dat die kaartlezer ineens "ongeldige kaart" aangaf? En je had geen tijd om een andere paal te zoeken.quote:Op zondag 10 november 2013 19:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Nee natuurlijk niet, als er een storing is van de lezers bv op een station. Niet elk station heeft 20 paaltjes staan.
Of voor gevallen als deze.
Ik mis een mondige conducteur in de 2e-kamer.quote:Op zondag 10 november 2013 20:21 schreef Ulx het volgende:
Ik zie de discussies al ontstaan die de conducteur dan moet aangaan.
Voel je vrij om over Romeo G. te beginnen. Geenstijl doet dat alquote:Op zondag 10 november 2013 18:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Zwarte Piet discussie ligt een beetje op zijn gat.
Wie is dat nu weer?quote:Op zondag 10 november 2013 21:48 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Voel je vrij om over Romeo G. te beginnen. Geenstijl doet dat al
Als je een internationale reis maakt, dan kies je toch gewoon van te voren je eindbestemming? Als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar Leiden wilt, dan is het nogal vreemd om een kaartje te kopen tot aan Den haag HS, daar de trein uitstappen om te inchecken en vervolgens weer de volgende trein te nemen. Koop dan gelijk een kaartje naar Leiden.quote:Op zondag 10 november 2013 13:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Mensen die van een internationale reis komen en verder willen reizen ?
In Leiden wel, Utrecht niet.
Jij wel, maar toeristen niet.quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als je een internationale reis maakt, dan kies je toch gewoon van te voren je eindbestemming? Als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar Leiden wilt, dan is het nogal vreemd om een kaartje te kopen tot aan Den haag HS, daar de trein uitstappen om te inchecken en vervolgens weer de volgende trein te nemen. Koop dan gelijk een kaartje naar Leiden.
Kan niet altijd. Als de vervoerder (Thalys, NS Hispeed, CNL, etc.) niet stopt op dat station kun je vaak geen kaartje kopen.quote:Op zondag 10 november 2013 22:32 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Als je een internationale reis maakt, dan kies je toch gewoon van te voren je eindbestemming? Als je bijvoorbeeld van Antwerpen naar Leiden wilt, dan is het nogal vreemd om een kaartje te kopen tot aan Den haag HS, daar de trein uitstappen om te inchecken en vervolgens weer de volgende trein te nemen. Koop dan gelijk een kaartje naar Leiden.
Toeristen hebben sowieso geen OV-chipkaart, dus mochten ze de verkeerde eindbestemming hebben, dan moeten ze alsnog de trein uit om een kaartje te kopen.quote:
Lastig, want dan kan binnenkort niet meer. En waarom zouden ze geen chipkaart hebben ? Ik heb ook Oyster card bv.quote:Op zondag 10 november 2013 22:36 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Toeristen hebben sowieso geen OV-chipkaart, dus mochten ze de verkeerde eindbestemming hebben, dan moeten ze alsnog de trein uit om een kaartje te kopen.
Via Hi Speed kun je alle stations selecteren. Ik heb net nog even gekeken en het is mogelijk om een kaartje te kopen van Utrecht Lunetten naar Parijs met de Thalys. Je moet alleen een paar keer overstappen, maar dat zit allemaal in dat kaartje.quote:Op zondag 10 november 2013 22:35 schreef Ulx het volgende:
[..]
Kan niet altijd. Als de vervoerder (Thalys, NS Hispeed, CNL, etc.) niet stopt op dat station kun je vaak geen kaartje kopen.
Toeristen volgen straks gewoon dezelfde procedure als nu. Alleen komt er straks een wegwerpchipkaart i.p.v. het huidige papieren kaartje uit de machine. Heb dit zelf al mogen testen en werkt prima.quote:Op zondag 10 november 2013 22:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Lastig, want dan kan binnenkort niet meer. En waarom zouden ze geen chipkaart hebben ? Ik heb ook Oyster card bv.
Ja journalisten vragen te weinig tegenwoordig, dat is zeker.quote:Op zondag 10 november 2013 23:02 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Toeristen volgen straks gewoon dezelfde procedure als nu. Alleen komt er straks een wegwerpchipkaart i.p.v. het huidige papieren kaartje uit de machine. Heb dit zelf al mogen testen en werkt prima.
Het verhaal dat nu in de OP staat is trouwens al veel genuanceerder dan de verhalen van een paar dagen terug. Mevrouw is vergeten in te checken en wordt gevraagd dat alsnog te doen. Dan heb ik voor een paar weken geleden ook nog gehad. De conducteur heeft mij toen ook gevraagd of ik in Gouda de trein uit wilde om alsnog in te checken, vond dit geen probleem en heb een trein later genomen. Lijkt mij een prima en nette oplossing.
Heb ook nog steeds geen verklaring gelezen voor de twee uur vertraging.
Ik ben wel nieuwsgierig vanaf welk station mevrouw is vertrokken, want volgens mij zijn alle stations in Rotterdam voorzien van poortjes. Blijkbaar reist mevrouw ook nooit met de tram/metro/bus, want in Rotterdam is de OV-chipkaart al een jaar of vijf de standaard.
Vind het persoonlijk een beetje een merkwaardig verhaal en als ik de journalist was had ik nog wel een paar vragen.
Wellicht omdat de persoon bij het loket haar de pas aanraadde. Tenminste, die indruk wordt gewekt met de volgende passage:quote:Op zondag 10 november 2013 07:09 schreef kirsten. het volgende:
[..]
Waarom ging ze dan niet gewoon naar de dus 'bekende' kaartjesautomaat en kocht ze daar dan niet gewoon een ticket?
En het lijkt me sowieso niet aannemelijk dat de vrouw zo'n ov-chipkaart kocht om even lekker dwars te doen, lijkt me onwetendheid wellicht i.c.m. verkeerd advies van de NS-medewerker.quote:Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje. Dat werd niet de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart. Veldmeijer: 'De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis. Een zorg minder, dacht ik.'
Niet iedereen is op de hoogte van alles. Beetje makkelijk altijd om op basis van jouw eigen belevingswereld uitspraken te doen over wat de ander wel en niet zou hebben moeten meekrijgen. Los daarvan heeft deze vrouw zich blijkbaar laten informeren door de NS-medewerker (of in ieder geval de 'loketbediende, ik neem even aan dat dit iemand van de NS was). Deze vrouw heeft dus wel degelijk geprobeerd zichzelf van te voren te laten voorlichten.quote:Mijn oma reist gemiddeld 1x in de 20 jaar met de trein. Maar toen zij laatst ging, vroeg ze toch even of ze ergens nog iets moest doen met dat pasje. Ze had namelijk nogal wat heisa gehoord over 'inchecken'. Je bent wel wereldvreemd als je dat soort dingen niet meekrijgt hoor. Neemt verder niet weg dat het gewoon triest voor die vrouw is, maar niet per se door iemand anders zijn toedoen.
Bovendien ben je wel een tjappie van een dochter als je je moeder het niet even uitlegt. Medische ingreep of niet, praten kon ze blijkbaar wel![]()
Hoe ging ze eigenlijk naar huis? Woont ze naast het station dat ze geen OV hoeft te gebruiken? Want dan had ze wel geweten hoe de OV kaart werkt.quote:'De loketbediende legde de gebruiksvoorwaarden uit en registreerde me voor dinsdagmorgen. In de veronderstelling dat daarmee alles geregeld was, keerde ik terug naar huis. Een zorg minder, dacht ik.'
met de ouderen taxi ?quote:Op zondag 10 november 2013 23:17 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoe ging ze eigenlijk naar huis? Woont ze naast het station dat ze geen OV hoeft te gebruiken? Want dan had ze wel geweten hoe de OV kaart werkt.
Volgens mij was haar oude papieren voordeelurenkaart verlopen. Waarom zou je anders naar de balie gaan om een nieuwe te kopen/nemen? Mevrouw wilde deze op eigen initiatief verlengen, althans dat maak ik op uit de OP:quote:Op zondag 10 november 2013 23:06 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja journalisten vragen te weinig tegenwoordig, dat is zeker.
Dat mevrouw de bus/tram enz nooit neemt lijkt me best logisch, want ouderen hebben taxivervoer.
Ik zou wel willen weten waarom er een Daluren abonnement is aangesmeerd, als ze maar paar keer reist met de trein.
Enige servicepunt in Rotterdam is op Rotterdam Centraal. Mevrouw is daar naar de balie gegaan om haar abonnement te verlengen. Papieren voordeeluren kaartje kan niet meer en mevrouw moet noodgedwongen overstappen op de OV-chipkaart. Blijkbaar is er in de uitleg ergens iets misgegaan of verkeerd begrepen.quote:Omdat ze niets aan het toeval wilde overlaten, kocht ze een dag voor de beladen treinreis alvast een kaartje. Dat werd niet de oude vertrouwde voordeelurenkaart, maar een nieuw abonnement gekoppeld aan een ov-chipkaart.
Uit de OP maak ik op dat haar oude voordeelurenkaartje moest worden verlengd. Dus moest ze aan de chipkaart, of moest dat op haar chipkaart worden gezet (als ze die al had) omdat de papieren variant niet meer bestaat. Maar dan wist ze al hoe die dingen werken.quote:Op zondag 10 november 2013 23:21 schreef macca728 het volgende:
[..]
met de ouderen taxi ?
een OV chipkaart zou ze inderdaad niet gehad hebben, anders hoef je geen kaartje te kopen.
Veel ouderen boven de 80 hebben geen OV chipkaart hoor, misschien moeilijk te begrijpen voor je....
Papieren voordeelurenkaart is al jaren niet meer in gebruik, als je verlengde kreeg je automatisch OV chipkaart met voordeelurenabonnement erop, al zeker 5 jaar denk ik.quote:Op zondag 10 november 2013 23:34 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Volgens mij was haar oude papieren voordeelurenkaart verlopen. Waarom zou je anders naar de balie gaan om een nieuwe te kopen/nemen? Mevrouw wilde deze op eigen initiatief verlengen, althans dat maak ik op uit de OP:
[..]
Enige servicepunt in Rotterdam is op Rotterdam Centraal. Mevrouw is daar naar de balie gegaan om haar abonnement te verlengen. Papieren voordeeluren kaartje kan niet meer en mevrouw moet noodgedwongen overstappen op de OV-chipkaart. Blijkbaar is er in de uitleg ergens iets misgegaan of verkeerd begrepen.
Begin steeds meer vragen te krijgen betreffende dit verhaal.
- Hoe kan mevrouw de rij met poortjes hebben gemist?
- Heeft mevrouw in de laatste vijf jaar geen gebruik gemaakt van het OV in Rotterdam?
- Blijkbaar heeft mevrouw al een langere tijd een voordeelurenabonnement, hoe kan het dan zijn dat mevrouw de spelregels omtrent de OV-chipkaart niet kent? (gebrekkige informatie??)
- Hoe is mevrouw vervoerd tussen woning en Rotterdam Centraal
Jammer dat er geen journalist hier wat verder induikt, want het is nu een heel oppervlakkig en eenzijdig verhaal. Met een paar extra vragen zou het een veel duidelijker en objectiever verhaal kunnen worden.
Dan weet je dus wat je moet doen met die kaart.quote:Op zondag 10 november 2013 23:38 schreef macca728 het volgende:
[..]
Papieren voordeelurenkaart is al jaren niet meer in gebruik, als je verlengde kreeg je automatisch OV chipkaart, al zeker 5 jaar denk ik.
Even voor de NS, mocht dat nog niet gedaan zijn. Maar ik heb trouwens ook al geactiveerde OV kaarten gekocht, het hoeft niet per sé nodig te zijn. Dat maakt ook niet uit.quote:Mevrouw wist het ws wel, daarom ging ze naar de balie. Met OV chipkaart in de trein reizen werkt anders, want je moet activeren.
Dat is een aanname en dat weet je niet.quote:Mevrouw heeft zeer ws goedkoop taxivervoer voor ouderen, want boven de 80.
Jouw kennis is blijkbaar ook zeer gebrekkig.quote:Op zondag 10 november 2013 23:42 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan weet je dus wat je moet doen met die kaart.
[..]
Even voor de NS, mocht dat nog niet gedaan zijn. Maar ik heb trouwens ook al geactiveerde OV kaarten gekocht, het hoeft niet per sé nodig te zijn. Dat maakt ook niet uit.
[..]
Dat is een aanname en dat weet je niet.
Servicebalie van de NS op Den Haag CS.quote:Op zondag 10 november 2013 23:48 schreef macca728 het volgende:
Volgens NS zelf moet je altijd eerst activeren, Als jij het beter weet dan NS prima.
Waar heb je die gekocht ?
Ha, dus NS heeft die geactiveerd voor jou. Net als bij mevrouw, die was ook bij de servicebalie, in Rotterdam.quote:Op zondag 10 november 2013 23:51 schreef Ulx het volgende:
[..]
Servicebalie van de NS op Den Haag CS.
Dat zal. Maar ik zag ze niets doen. En ze zeiden dat ik moest inchecken voor vertrek. En uitchecken na aankomst.quote:Op maandag 11 november 2013 00:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ha, dus NS heeft die geactiveerd voor jou. Net als bij mevrouw, die was ook bij de servicebalie, in Rotterdam.
Faalt als een malle? 99% van de mensen begreep na één of een paar keer reizen wel hoe het werkt. En ja, er zitten wel wat zwakke punten in, en die moet men verbeteren. Maar zo ingewikkeld is het allemaal niet. Dat nu een bejaarde vrouw het fout deed wil nog niet zeggen dat het systeem totaal niet werkt.quote:Op maandag 11 november 2013 02:25 schreef trancethrust het volgende:
Gaat er meer om dat het huidig systeem faalt als een malle.
Ik vind het prima dat de conducteur haar heeft gematst. Echt geen probleem daarmee, Maar ga daarna niet piepen als je overdag op het drukste station van Nederland niemand kunt vinden of durft aan te spreken om hulp te vragen met inchecken. Ze is niet in Appingendam uitt de laatste trein gezet waarna ze de nacht in de regen op straat kon doorbrengen. Kom op zeg.quote:Op maandag 11 november 2013 04:48 schreef Vice. het volgende:
'Met tranen in haar ogen' vertelde ze haar verhaal aan de media. Walgelijk geschreven artikel.Ze hadden haar gewoon een boete moeten geven, ze zijn nog coulant met haar geweest.
Dan moeten ze binnenkort alsnog inchecken want anders blijven die poortjes dicht.quote:Op maandag 11 november 2013 10:26 schreef koffiegast het volgende:
Ik vind dat bejaarden 80+ sowieso gratis met het openbaar vervoer mogen. Dat zorgt ervoor dat ze ook wat makkelijker rond kunnen reizen en niet thuisbeetje rondhangen. Dat zou de beenderen ook wat goed doen.
De rijkste bevolkingsgroep gratis laten reizen, wat een onzin weerquote:Op maandag 11 november 2013 10:26 schreef koffiegast het volgende:
Ik vind dat bejaarden 80+ sowieso gratis met het openbaar vervoer mogen. Dat zorgt ervoor dat ze ook wat makkelijker rond kunnen reizen en niet thuisbeetje rondhangen. Dat zou de beenderen ook wat goed doen.
Oh, nu zijn het niet ineens de babyboomers meer die de rijkste bevolkingsgroep zijn, maar de 80-plussers?quote:Op maandag 11 november 2013 10:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
De rijkste bevolkingsgroep gratis laten reizen, wat een onzin weer
Maak het OV maar helemaal gratis, kennelijk kan dat al voor ¤ 100,= pp (prijs van de Ov-studentenkaart), dus dat moet belastingtechnisch wel geregeld kunnen worden, zijn we van een hoop gezeik af, en lossen we het gros van de fileproblemen op.quote:Op maandag 11 november 2013 10:30 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dan moeten ze binnenkort alsnog inchecken want anders blijven die poortjes dicht.
Helaas willen de OV bedrijven dan nog steeds een verdeelsleutel weten om het belastinggeld in hun zakjes te laten belanden. Wat zoals het met de strippenkaart ging kan echt niet meer. Ofzo.quote:Op maandag 11 november 2013 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maak het OV maar helemaal gratis, kennelijk kan dat al voor ¤ 100,= pp (prijs van de Ov-studentenkaart), dus dat moet belastingtechnisch wel geregeld kunnen worden, zijn we van een hoop gezeik af, en lossen we het gros van de fileproblemen op.
Wie eerste klas wil reizen kan dat tegen bijbetaling doen.
Ja, die marktwerking in het OV..... ook zo'n geweldig planquote:Op maandag 11 november 2013 10:48 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Helaas willen de OV bedrijven dan nog steeds een verdeelsleutel weten om het belastinggeld in hun zakjes te laten belanden. Wat zoals het met de strippenkaart ging kan echt niet meer. Ofzo.
Dat is natuurlijk niet gratis, dat betalen jij en ik en alle andere belastingbetalers.quote:Op maandag 11 november 2013 10:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maak het OV maar helemaal gratis, kennelijk kan dat al voor ¤ 100,= pp
Dat wordt er ook bedoeld met die 100 euro.quote:Op maandag 11 november 2013 11:08 schreef Luigi het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk niet gratis, dat betalen jij en ik en alle andere belastingbetalers.
Omdat één bejaarde niet weet in te checken?quote:
Zeg ik dat? Ik zeg dat dit een symptoom is. Ik zie dat er geen onderzoek geweest naar hoe vaak er fouten worden gemaakt met chipkaarten die tot een claim leiden bij vervoerders. Ik vermoed dat dat er schrikbarend veel zijn, en dat dat alleen de fouten zijn waarvoor mensen de moeite hebben genomen een claim in te dienen. Veel mensen zijn te lam dat de doen zelfs voor bedragen rond de 10 euro (`had ik toch juist moeten uitchecken?').quote:Op maandag 11 november 2013 10:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Faalt als een malle? 99% van de mensen begreep na één of een paar keer reizen wel hoe het werkt. En ja, er zitten wel wat zwakke punten in, en die moet men verbeteren. Maar zo ingewikkeld is het allemaal niet. Dat nu een bejaarde vrouw het fout deed wil nog niet zeggen dat het systeem totaal niet werkt.
...
Als je zelf een fout maakt met uitchecken en je claimt niet moet je het systeem niet de schuld geven. Dat slaat nergens op. Dat men denkt dat die bejaarde dame een seniel oud besje is die het niet allemaal op een rijtje heeft is één ding, maar denken dat heel nederland daar last van heeft is iets anders.quote:Op maandag 11 november 2013 13:45 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Zeg ik dat? Ik zeg dat dit een symptoom is. Ik zie dat er geen onderzoek geweest naar hoe vaak er fouten worden gemaakt met chipkaarten die tot een claim leiden bij vervoerders. Ik vermoed dat dat er schrikbarend veel zijn, en dat dat alleen de fouten zijn waarvoor mensen de moeite hebben genomen een claim in te dienen. Veel mensen zijn te lam dat de doen zelfs voor bedragen rond de 10 euro (`had ik toch juist moeten uitchecken?').
Het huidige systeem nodigt fouten erg makkelijk uit. Daarom acht ik dat het kneiterhard faalt. Voorbeelden:quote:Op maandag 11 november 2013 13:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je zelf een fout maakt met uitchecken en je claimt niet moet je het systeem niet de schuld geven.
Je moet een proberen te lezen wat mensen schrijven, in plaats van wat je ook doet om tot bovenstaande leipheid te komen.quote:Dat slaat nergens op. Dat men denkt dat die bejaarde dame een seniel oud besje is die het niet allemaal op een rijtje heeft is één ding, maar denken dat heel nederland daar last van heeft is iets anders.
Dat is inderdaad vervelend. Hoewel vijf minuten voor een overstap normaal voldoende moet zijn.quote:Op maandag 11 november 2013 14:17 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Het huidige systeem nodigt fouten erg makkelijk uit. Daarom acht ik dat het kneiterhard faalt. Voorbeelden:
*Van Duiven naar Utrecht moet je op Arnhem weer uit- en in-checken met een overstap van 5 minuten als er geen vertraging is. Weinig tijd, veel mensen rond een schamele 4 poortjes, veel gebliep, een foutmelding van de poortjes is zo onopgemerkt.
Vergelijk met de oude situatie waarin 1 kaartje genoeg was voor verschillende vervoerders.
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen.quote:*Geen poortjes bij toegang tot stations. Kijk je uit iemand te ontmoeten of raak je net afgeleid na het uitstappen (telefoon, stationsweirdo, mooie vrouwen) dan is die check-out zo ook weer eens gemist.
Vergelijk met de oude situatie waar check-out niet nodig was.
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen.quote:*Of je checkt uit bij de verkeerde paal. In welke trein zat ik nu net?
Vergelijk met de oude situatie waar check-out niet nodig was en het geen zak uitmaakte met welke vervoerder je onderweg was (tenzij ICE, Thalys, maar die fouten zijn een stuk minder snel gemaakt).
Ook dat doet de reiziger zelf. Als jij twintig seconden voordat de trein wegrijdt bij de stempelautomaat staat en je hebt geen kaartjes meer heb je hetzelfde probleem.quote:*Je hebt een afspraak, checkt in, ziet dat je niet genoeg saldo hebt. Afspraak missen of doen alsof je die foutmelding niet gehoord hebt?
Vergelijk met de oude situatie waarin je in je portomonnee kon kijken hoeveel 5-retourkaarten je nog overhad, of kon zien hoeveel strippen er nog onbestempeld waren op je strippenkaart.
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen. Niemand verplicht je zonder op te letten door een station te rennen.quote:*Je hebt een afspraak gedurende de spits, en loopt druk langs de paal waar je in-checkt. Naast een tiental andere palen met honderden mensen voor en achter je mis je een foutmelding ook wel eens oprecht, naast dat mensen het mogelijk expres missen (zie boven).
Vergelijk met de oude situatie waarin mensen met een abbo helemaal niet in hoefden te checken, en incidentele reizigers de enige waren die een kaartje moesten halen.
Geen idee. Dat is nu nog niet het geval.quote:*Je hebt bezoek uit het buitenland en je neemt de beste mensen mee in het Nederlandse OV. Nu kun je nog kaartjes kopen met korting zodat ze op jouw pas kunnen meereizen. Oh maar wacht, die kaartjes verdwijnen. Moet ik mijn beste gasten nu de volle 100% laten betalen of wat?
Op een stamkaart van een oud sterrenabonnement voor kinderen staat ook een pasfoto. Was het in de tijd van het papieren kaartje illegaal? Verder weet je nog niet hoe men dat gaat oplossen.quote:*Ik ga mijn kinderen geen persoonlijke chipkaart geven. Lijkt me niet eens legaal. Nu kan ik nog losse kaartjes kopen voor kinderen, met korting als die met mij meereizen. Oh maar wacht, ...
Wel twee vrouwen onderhouden maar je hebt geen zin een paar euri meer te lappen voor een treinkaartje? Kan er wel een bosje bloemen af?quote:*Ik ga morgen naar mijn minnares op bezoek en laat mijn auto thuis zodat mijn vrouw, leasebedrijf en buren niets doorhebben, en pak de trein. Ik doe dit elke week en reis graag met korting. Oh maar wacht, straks zijn er geen kaartjes meer en moet ik de reis op mijn chipkaart laden. Waarvan iedereen de reisgeschiedenis in kan zien. Anonieme chipkaart? Geen korting.
Verzin een smoes dat je gewoon in de stad van je minnares moet zijn. Veel minder gedoe. Je kunt gewoon open kaart spelen en niemand stelt ineens vragen als je zegt dat je daar was.quote:Plus je check-in/check-out gedrag wordt dan nog steeds opgeslagen. Immers, hoe kun je anders restitutie krijgen voor fouten die wel of niet jouw eigen schuld waren?
Vergelijk met de oude situatie waarbij vreemdgaan met hulp van de OV een stuk veiliger was.
So what? Dat is mijn issue niet.quote:* Die kaart is 2 weken na introductie al gehacked, wat oneindig gratis reizen mogelijk maakt. Vergelijk met de oude situatie waarbij niemand claimde dat kaartjes invoeren voor minder zwartrijden zorgt.
Natuurlijk wel. Je kunt die kaart toch niet aan een persoon koppelen?quote:Vooralsnog is het enige antwoord daarop het vergelijken van saldo met geldtransacties (i.e., pinnen) naar die kaart toe, voor zowel persoonlijke als anonieme kaarten. Weinig privacy. Bovendien is een anonieme kaart plus transacties checken niet meer anoniem.
Vergelijk met de oude situatie waar de NS helemaal niet zo'n centraal datapunt had.
Conclusie: Je zoekt naar redenen om te kunnen zeuren.quote:Samenvatting: ja, dit huidige systeem faalt nog harder dan Sarah Palin.
[..]
Wat een goed argument.quote:Je moet een proberen te lezen wat mensen schrijven, in plaats van wat je ook doet om tot bovenstaande leipheid te komen.
Nee want er zijn geen 100.000 klachten geweest over de OV chipkaart en de werking ervan.quote:Op maandag 11 november 2013 13:49 schreef Ulx het volgende:
[..]
Als je zelf een fout maakt met uitchecken en je claimt niet moet je het systeem niet de schuld geven. Dat slaat nergens op. Dat men denkt dat die bejaarde dame een seniel oud besje is die het niet allemaal op een rijtje heeft is één ding, maar denken dat heel nederland daar last van heeft is iets anders.
Ja bij ons is de RET gaan rijden, nou je zou denken dat ze net buiten Rotterdam de weg kennen.quote:Op maandag 11 november 2013 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die marktwerking in het OV..... ook zo'n geweldig plan
Iedere twee jaar een andere maatschappij die het busvervoer in de stad op zich neemt, alle chauffeurs van de eerste maatschappij ontslagen en deels met geluk weer aan de slag bij het nieuwe bedrijf, tegen een lager loon uiteraard.... nieuwe bussen, en weer een ander bedrijf waar je een kortingskaart moet kopen.
Het verhaal gemist van het meisje van 17 ? Goed die was 70 jaar jonger maar die werd er ook uitgezet in Den Haag.quote:Op maandag 11 november 2013 00:33 schreef Mortaxx het volgende:
Wat een artikel![]()
Als ze zestig jaar jonger was geweest had ze een boete gehad. Maar nee bij bejaarden wordt zoals altijd coulant gedaan. Iets minder dan gewoonlijk en meteen is het een mensonterend drama.
Ja, dat ikjij nou overheidsbemoeienis nodig hebt om je treinreis zonder problemen te maken is niet mijn probleem. Ik ben iemand die meer van de eigen verantwoordelijkheid is.quote:Op maandag 11 november 2013 15:55 schreef macca728 het volgende:
[..]
Echt uit jouw antwoorden blijkt zoveel man.
Verdwalen op station Hollands Spoor. Ik vind het knap dat je dat voor elkaar weet te krijgen.quote:Op maandag 11 november 2013 15:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het verhaal gemist van het meisje van 17 ? Goed die was 70 jaar jonger maar die werd er ook uitgezet in Den Haag.
En toen kon ze de weg niet meer vinden in die enge stad.....
Welke overheidsbemoeienis praat je over ? Over de OV chipkaart ?quote:Op maandag 11 november 2013 16:01 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja, dat ikjij nou overheidsbemoeienis nodig hebt om je treinreis zonder problemen te maken is niet mijn probleem. Ik ben iemand die meer van de eigen verantwoordelijkheid is.
Helaas, verkeerd gegokt.quote:Op maandag 11 november 2013 16:03 schreef Ulx het volgende:
[..]
Verdwalen op station Hollands Spoor. Ik vind het knap dat je dat voor elkaar weet te krijgen.
Wat gaat er mis dan? Check in voor je vertrekt. Check uit als je aankomt. Wissel je van vervoerder doe je dat ook. Wat is daar nou moeilijk aan? Je kunt overal folders met informatie halen hoe dat werkt. Toen men het invoerde stonden er overal mensen die informatie konden geven.quote:Op maandag 11 november 2013 16:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Welke overheidsbemoeienis praat je over ? Over de OV chipkaart ?
Ik kan me prima redden hoor ondanks de OV chipkaart. Maar ga niet zeggen dat de uitvoering goed is, ga dan serieus eens in een ander land met OV.
Prima toch dat ze gematst is? Maar wat heeft verdwalen te maken met het naar een incheckpunt lopen en weer terug naar de trein? Waarom doen mensen daar uren over of verdwalen ze in de stad? En waarom is het de fout van de NS als die mensen dat voor elkaar weten te krijgen?quote:Op maandag 11 november 2013 16:05 schreef macca728 het volgende:
[..]
Helaas, verkeerd gegokt.
Ik gaf alleen maar aan dat jongeren er net zo goed uitgezet worden zonder boete. Maar dat punt ontging je ook.
Aahhh ben je al zo oud ?? Oh ja dat was erg man, af en toe was de inkt op, dan kon je niet stempelen. Vreselijke tijden.quote:Op maandag 11 november 2013 16:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat gaat er mis dan? Check in voor je vertrekt. Check uit als je aankomt. Wissel je van vervoerder doe je dat ook. Wat is daar nou moeilijk aan? Je kunt overal folders met informatie halen hoe dat werkt. Toen men het invoerde stonden er overal mensen die informatie konden geven.
Toen men de strippenkaart invoerde kwamen de mensen jaren later nog met keurig aan stukken geknipte kaartjes bij de buschauffeur en gaven hem twee losse strippen. Dat was pas een drama bij de invoering.
Ik zeg niet dat de gebruiker geen fouten maakt. Ik zeg dat het de gebruikers erg gemakkelijk gemaakt wordt fouten te maken. Volstrekt onnodig en gebruikt door vervoerders als extra bron van inkomen. In alle opzichten onwenselijk, zo niet compleet achterlijk.quote:Op maandag 11 november 2013 15:04 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dat is inderdaad vervelend. Hoewel vijf minuten voor een overstap normaal voldoende moet zijn.
[..]
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen.
[..]
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen.
[..]
Ook dat doet de reiziger zelf. Als jij twintig seconden voordat de trein wegrijdt bij de stempelautomaat staat en je hebt geen kaartjes meer heb je hetzelfde probleem.
[..]
Dat is een fout van de gebruiker. Je mag je verstand gebruiken. Daar is niets op tegen. Niemand verplicht je zonder op te letten door een station te rennen.
[..]
Geen idee. Dat is nu nog niet het geval.
[..]
Op een stamkaart van een oud sterrenabonnement voor kinderen staat ook een pasfoto. Was het in de tijd van het papieren kaartje illegaal? Verder weet je nog niet hoe men dat gaat oplossen.
[..]
Wel twee vrouwen onderhouden maar je hebt geen zin een paar euri meer te lappen voor een treinkaartje? Kan er wel een bosje bloemen af?
[..]
Verzin een smoes dat je gewoon in de stad van je minnares moet zijn. Veel minder gedoe. Je kunt gewoon open kaart spelen en niemand stelt ineens vragen als je zegt dat je daar was.
[..]
So what? Dat is mijn issue niet.
[..]
Natuurlijk wel. Je kunt die kaart toch niet aan een persoon koppelen?
[..]
Conclusie: Je zoekt naar redenen om te kunnen zeuren.
[..]
Wat een goed argument.
Ik vind het meevallen. De voorlichting over de chipkaart was gewoon goed. Er is overal informatie te vinden. Je kunt het altijd even vragen aan mensen met een uniform van een verdoerden aan. Als je dan nog dingen fout doet omdat je bij het zien van een informatiefolder al met de handen in de lucht rondjes gaat rennen terwijl je "Aaaaaargh wat moeilijk, wat ingewikkeld, help help!" roept en de folder dan maar ongelezen in een hoek gooit ben je natuurlijk zelf fout bezig.quote:Op maandag 11 november 2013 16:21 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat de gebruiker geen fouten maakt. Ik zeg dat het de gebruikers erg gemakkelijk gemaakt wordt fouten te maken. Volstrekt onnodig en gebruikt door vervoerders als extra bron van inkomen. In alle opzichten onwenselijk, zo niet compleet achterlijk.
Wie zegt dat men dat niet doet? D'r zijn al voorstellen voor gedaan. Je verwacht toch niet dat men een weekje nadat een gebruiker iets fout doet er meteen een oplossing kan worden ingevoerd? En dat is niet blind opkomen voor een systeem. Ik heb zelfs in deze twee topics genoeg kritiek geuit over wat makkelijker kan.quote:Blind opkomen voor dit systeem omdat het prima functioneert als iedereen zich er perfect aan houdt is naief. Systemen moeten verbeterd worden juist omdat niemand perfect functioneert.
Hahaha ik lig in een deuk, een weekje nadat een gebruiker iets fout doet.quote:Op maandag 11 november 2013 16:28 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik vind het meevallen. De voorlichting over de chipkaart was gewoon goed. Er is overal informatie te vinden. Je kunt het altijd even vragen aan mensen met een uniform van een verdoerden aan. Als je dan nog dingen fout doet omdat je bij het zien van een informatiefolder al met de handen in de lucht rondjes gaat rennen terwijl je "Aaaaaargh wat moeilijk, wat ingewikkeld, help help!" roept en de folder dan maar ongelezen in een hoek gooit ben je natuurlijk zelf fout bezig.
[..]
Wie zegt dat men dat niet doet? D'r zijn al voorstellen voor gedaan. Je verwacht toch niet dat men een weekje nadat een gebruiker iets fout doet er meteen een oplossing kan worden ingevoerd? En dat is niet blind opkomen voor een systeem. Ik heb zelfs in deze twee topics genoeg kritiek geuit over wat makkelijker kan.
Dit systeem moddert al jarenlang zo rond. Dat gedoe met kinderen/meereizen op OV chipkaarten kwam vrijwel aan het begin al aan de orde, bijvoorbeeld. Poorten waren sinds het begin noodzakelijk geacht voor het slagen van dit systeem, maar die zijn wegbezuinigd om nooit terug te komen. In/uit checken voor verschillende vervoeders is alleen nuttig voor meer inkomsten van de grootste vervoerders (NS), en is een strikte achteruitgang van de algehele gebruikersvriendelijkheid en kost Prorail en Translink alleen extra resources.quote:Op maandag 11 november 2013 16:28 schreef Ulx het volgende:
...
Wie zegt dat men dat niet doet? D'r zijn al voorstellen voor gedaan. Je verwacht toch niet dat men een weekje nadat een gebruiker iets fout doet er meteen een oplossing kan worden ingevoerd? En dat is niet blind opkomen voor een systeem. Ik heb zelfs in deze twee topics genoeg kritiek geuit over wat makkelijker kan.
Een incident. Heb meegemaakt dat een bejaarde die niet had ingecheckt geen boete kreeg. Een paar stoelen verder stak een twintiger toen exact hetzelfde verhaal af. En kreeg een boetequote:Op maandag 11 november 2013 15:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het verhaal gemist van het meisje van 17 ? Goed die was 70 jaar jonger maar die werd er ook uitgezet in Den Haag.
En een conducteur loopt het risico op een enorme ruzie. Want als de ene reiziger geen boete krijgt en de andere die ernaast zit wel, kan ik me voorstellen dat de laatste behoorlijk pissig gaat worden.quote:Op maandag 11 november 2013 16:50 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Een incident. Heb meegemaakt dat een bejaarde die niet had ingecheckt geen boete kreeg. Een paar stoelen verder stak een twintiger toen exact hetzelfde verhaal af. En kreeg een boete
Bejaarden betalen al bijna niets en komen overal mee weg. Hulde aan deze condoekoe
Dat was dat meisje dat een kaartje voor de trein de andere kant op had & op 15 minuten afstand van het station waar ze eruit werd gezet woonde, toch ?quote:Op maandag 11 november 2013 15:59 schreef macca728 het volgende:
[..]
Des te treuriger dat de overige 3 brieven het met de oude vrouw eens zijn.quote:
Ja, absoluut. Mevrouw heeft het ook steeds over vernederend en dat ze behandeld is als een crimineel. Vraag mij echt af hoe ze hierbij komt. Als de conducteur je netjes verzoekt om uit te stappen en in te checken, dan lijkt mij dat heel netjes opgelost. En dan ook nog die passage: "De conducteur handelde fout". Nee, de conducteur handelde heel erg netjes, op het moment dat de conducteur het treinkaartje + 35 euro toeslag had gerekend was het land ook weer te klein.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:38 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Des te treuriger dat de overige 3 brieven het met de oude vrouw eens zijn.
het is mijn brief. Ik ben benieuwd of ik morgen reacties terug hebquote:Op dinsdag 12 november 2013 13:38 schreef kalinhos het volgende:
[..]
Des te treuriger dat de overige 3 brieven het met de oude vrouw eens zijn.
Je moet als gratis reizende student niet zo'n grote mond hebben tegen de mensen die dit land hebben opgebouwd. De jeugd van tegenwoordig heeft geen respect meer voor de oude van dagen.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:41 schreef Yreal het volgende:
[..]
het is mijn brief. Ik ben benieuwd of ik morgen reacties terug heb
Daar word ik altijd zo moe van. Alsof ze de keus hadden: Het land opbouwen of het land niet opbouwen en blijven leven in complete armoede. Ja, bejaarden van nu hebben het land opgebouwd voor de huidige generatie, maar dat was gewoon meer omdat ze geen keus hadden ipv een nobel doel voor ogen hadden.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:52 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Je moet als gratis reizende student niet zo'n grote mond hebben tegen de mensen die dit land hebben opgebouwd.
Dezelfde mensen (babyboomers voornamelijk) maken het nu ook kapot door niet mee te gaan met nieuwe technologie, vasthouden aan oude standpunten en vooral door argumenten te gebruiken als 'ik heb dit land opgebouwd, dus zo'. Dat is hetzelfde als dat je african americans hebt die geld eisen omdat paar 100 jaar geleden een voorouder mogelijk slaaf zou zijn en benadeeld zijn.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:52 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Je moet als gratis reizende student niet zo'n grote mond hebben tegen de mensen die dit land hebben opgebouwd. De jeugd van tegenwoordig heeft geen respect meer voor de oude van dagen.
Zal waarschijnlijk hier op neer komen
mijn kaart is naar het verkeerde adres gestuurd, hún fout, ik heb het drie keer doorgegeven, daarna zou ik een nieuwe krijgen, die is gewoon niet opgestuurd, (hele gesprek was niet genoteerd waarin dat toegezegd werd enzo) kon even duren, dus na een aantal weken even gebeld of t wel goed was gegaan. Nee mevrouw, er is niets opgestuurd, ik doe het nu meteen, maar dan moet u wel betalen, want het is twee dagen na de termijn van drie maanden waarin je een vermissing moet doorgeven. Ofzo.quote:Op maandag 11 november 2013 16:08 schreef Ulx het volgende:
[..]
Wat gaat er mis dan? Check in voor je vertrekt. Check uit als je aankomt. Wissel je van vervoerder doe je dat ook. Wat is daar nou moeilijk aan? Je kunt overal folders met informatie halen hoe dat werkt. Toen men het invoerde stonden er overal mensen die informatie konden geven.
Toen men de strippenkaart invoerde kwamen de mensen jaren later nog met keurig aan stukken geknipte kaartjes bij de buschauffeur en gaven hem twee losse strippen. Dat was pas een drama bij de invoering.
• als gezin een incidenteel uitstapje (kort ritje van bv 9,00 retour) maken wordt ook een dure grap als je geen papieren kaartjes meer kan kopen. Vader+moeder en 2 kinderen moeten voor 30 euro chipkaarten kopen, dan moet er minstens 4x20 euro saldo op gezet worden en na de heenreis moet er weer minstens 4x5 saldo extra opgezet worden om terug te kunnen reizen. 130 euro voor een treinrit van 36 euro.quote:Op maandag 11 november 2013 14:17 schreef trancethrust het volgende:
[..]
Het huidige systeem nodigt fouten erg makkelijk uit. Daarom acht ik dat het kneiterhard faalt. Voorbeelden:
*Van Duiven naar Utrecht moet je op Arnhem weer uit- en in-checken met een overstap van 5 minuten als er geen vertraging is. Weinig tijd, veel mensen rond een schamele 4 poortjes, veel gebliep, een foutmelding van de poortjes is zo onopgemerkt.
Vergelijk met de oude situatie waarin 1 kaartje genoeg was voor verschillende vervoerders.
*Geen poortjes bij toegang tot stations. Kijk je uit iemand te ontmoeten of raak je net afgeleid na het uitstappen (telefoon, stationsweirdo, mooie vrouwen) dan is die check-out zo ook weer eens gemist.
Vergelijk met de oude situatie waar check-out niet nodig was.
*Of je checkt uit bij de verkeerde paal. In welke trein zat ik nu net?
Vergelijk met de oude situatie waar check-out niet nodig was en het geen zak uitmaakte met welke vervoerder je onderweg was (tenzij ICE, Thalys, maar die fouten zijn een stuk minder snel gemaakt).
*Je hebt een afspraak, checkt in, ziet dat je niet genoeg saldo hebt. Afspraak missen of doen alsof je die foutmelding niet gehoord hebt?
Vergelijk met de oude situatie waarin je in je portomonnee kon kijken hoeveel 5-retourkaarten je nog overhad, of kon zien hoeveel strippen er nog onbestempeld waren op je strippenkaart.
*Je hebt een afspraak gedurende de spits, en loopt druk langs de paal waar je in-checkt. Naast een tiental andere palen met honderden mensen voor en achter je mis je een foutmelding ook wel eens oprecht, naast dat mensen het mogelijk expres missen (zie boven).
Vergelijk met de oude situatie waarin mensen met een abbo helemaal niet in hoefden te checken, en incidentele reizigers de enige waren die een kaartje moesten halen.
*Je hebt bezoek uit het buitenland en je neemt de beste mensen mee in het Nederlandse OV. Nu kun je nog kaartjes kopen met korting zodat ze op jouw pas kunnen meereizen. Oh maar wacht, die kaartjes verdwijnen. Moet ik mijn beste gasten nu de volle 100% laten betalen of wat?
*Ik ga mijn kinderen geen persoonlijke chipkaart geven. Lijkt me niet eens legaal. Nu kan ik nog losse kaartjes kopen voor kinderen, met korting als die met mij meereizen. Oh maar wacht, ...
*Ik ga morgen naar mijn minnares op bezoek en laat mijn auto thuis zodat mijn vrouw, leasebedrijf en buren niets doorhebben, en pak de trein. Ik doe dit elke week en reis graag met korting. Oh maar wacht, straks zijn er geen kaartjes meer en moet ik de reis op mijn chipkaart laden. Waarvan iedereen de reisgeschiedenis in kan zien. Anonieme chipkaart? Geen korting.
Plus je check-in/check-out gedrag wordt dan nog steeds opgeslagen. Immers, hoe kun je anders restitutie krijgen voor fouten die wel of niet jouw eigen schuld waren?
Vergelijk met de oude situatie waarbij vreemdgaan met hulp van de OV een stuk veiliger was.
* Die kaart is 2 weken na introductie al gehacked, wat oneindig gratis reizen mogelijk maakt. Vergelijk met de oude situatie waarbij niemand claimde dat kaartjes invoeren voor minder zwartrijden zorgt.
Vooralsnog is het enige antwoord daarop het vergelijken van saldo met geldtransacties (i.e., pinnen) naar die kaart toe, voor zowel persoonlijke als anonieme kaarten. Weinig privacy. Bovendien is een anonieme kaart plus transacties checken niet meer anoniem.
Vergelijk met de oude situatie waar de NS helemaal niet zo'n centraal datapunt had.
Samenvatting: ja, dit huidige systeem faalt nog harder dan Sarah Palin.
[..]
Je moet een proberen te lezen wat mensen schrijven, in plaats van wat je ook doet om tot bovenstaande leipheid te komen.
De verdeelsleutel voor OV geld tussen de verschillende vervoerders.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:46 schreef Loohcs het volgende:
Vraag me oprecht af voor welk probleem de chipkaart een oplossing zou moeten zijn.
Dat is inderdaad de enige conclusie. Bizar dat dat voor menigeen voldoende is. Het huidige systeem faalt omdat er geen tegengewicht voor bedrijfsinteresses zijn, wat nu net precies een van de bestaansredenen van een overheid is.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:49 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
De verdeelsleutel voor OV geld tussen de verschillende vervoerders.
De kaart is er voor hen, niet voor de reiziger.
Het verhaal is zeker raar, omdat mevrouw bij de balie kwam met een papieren voordeelurenkaart, die zijn al jaren niet meer in gebruik, dus waarom de NS medewerker niet gewoon een kaartje heeft verkocht is voor mij een raadsel. Wat moet ze met een ingewikkelde DalUrenabonnement voor die 2x dat ze met de trein reist.quote:Op dinsdag 12 november 2013 14:02 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Ja, absoluut. Mevrouw heeft het ook steeds over vernederend en dat ze behandeld is als een crimineel. Vraag mij echt af hoe ze hierbij komt. Als de conducteur je netjes verzoekt om uit te stappen en in te checken, dan lijkt mij dat heel netjes opgelost. En dan ook nog die passage: "De conducteur handelde fout". Nee, de conducteur handelde heel erg netjes, op het moment dat de conducteur het treinkaartje + 35 euro toeslag had gerekend was het land ook weer te klein.
Ik vind het gewoon een heel raar verhaal. Mevrouw heeft een voordeelurenabonnement, volgens de tekst is deze gekoppeld aan haar kaart, en dus moet ze een persoonlijke OV-chipkaart hebben. Ze wilde een treinkaartje kopen, ze ging naar het loket en daar kwam ze erachter dat kortingskaartjes niet meer te koop zijn en dat ze voor korting een OV-chipkaart dient te gebruiken. Een persoonlijke OV-chipkaart moet je aanvragen en daar duurt om en nabij 1 week. Dan moet mevrouw al een persoonlijke OV-chipkaart hebben gehad. En waarom zou je een persoonlijke OV-chipkaart aanvragen als je nooit reist of wat dan ook? En waarom heeft mevrouw een voordeelurenabonnement?
Wat een draak van een journalist, want dit verhaal is nog veel verder uit te diepen. En ik heb het idee dat het verhaal in werkelijkheid iets anders in elkaar steekt dan in dit nieuwsbericht geschetst, maar dat blijft helaas gissen.
Ja idd. En het lijkt me overigens dat de ns-mevrouw haar toch ook een papieren kaartje zonder datum had kunnen verkopen. Dan had ze dat even in een gele stempel-paal moeten stoppen voordat ze de trein instapte en was ze ook klaar geweest.quote:Op dinsdag 12 november 2013 16:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het verhaal is zeker raar, omdat mevrouw bij de balie kwam met een papieren voordeelurenkaart, die zijn al jaren niet meer in gebruik, dus waarom de NS medewerker niet gewoon een kaartje heeft verkocht is voor mij een raadsel. Wat moet ze met een ingewikkelde DalUrenabonnement voor die 2x dat ze met de trein reist.
Ja die vond ik persoonlijk veel dommer. Mensen doen alsof alleen ouderen problemen met de OV chipkaart hebben, maar de meeste jongeren snappen hem helemaal niet.quote:Op dinsdag 12 november 2013 13:06 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Dat was dat meisje dat een kaartje voor de trein de andere kant op had & op 15 minuten afstand van het station waar ze eruit werd gezet woonde, toch ?
In dit specifieke geval had ik de indruk dat ze het prima snapte maar gewoon doelbewust grijs reed.quote:Op dinsdag 12 november 2013 16:10 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ja die vond ik persoonlijk veel dommer. Mensen doen alsof alleen ouderen problemen met de OV chipkaart hebben, maar de meeste jongeren snappen hem helemaal niet.
Dan ga je weinig met oude mensen om. Ze snapt de OV chipkaart ws wel, maar de baliemedewerker heeft haar ws in de war gebracht met het verhaal dat ze geregistreerd was voor morgen. Daarmee werd wellicht het activeren van de OV chipkaart bedoeld.quote:Op dinsdag 12 november 2013 16:18 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
In dit specifieke geval had ik de indruk dat ze het prima snapte maar gewoon doelbewust grijs reed.
Ik bedoelde de jongedame van het geval eerder.quote:Op dinsdag 12 november 2013 16:24 schreef macca728 het volgende:
[..]
Dan ga je weinig met oude mensen om.
Ha ja dat denk ik ookquote:Op dinsdag 12 november 2013 16:25 schreef Aanstootgevend het volgende:
[..]
Ik bedoelde de jongedame van het geval eerder.
Voor hetzelfde geld werd het haar gevraagd. Dat weet je niet.quote:Op dinsdag 12 november 2013 16:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het verhaal is zeker raar, omdat mevrouw bij de balie kwam met een papieren voordeelurenkaart, die zijn al jaren niet meer in gebruik, dus waarom de NS medewerker niet gewoon een kaartje heeft verkocht is voor mij een raadsel. Wat moet ze met een ingewikkelde DalUrenabonnement voor die 2x dat ze met de trein reist.
Als ik kijk naar de manier waarop het artikel is geschreven, wilde hij hoe dan ook een zielig verhaal over een hulpeloos oud dametje hebben. Bibberende stem, tranen in haar bruine ogen, handenwringend.quote:Op zondag 10 november 2013 23:02 schreef RichardHammond het volgende:
[..]
Vind het persoonlijk een beetje een merkwaardig verhaal en als ik de journalist was had ik nog wel een paar vragen.
Om de 8-10 jaar en het contract wordt door de nieuwe vervoerder overgenomen. Automatisch aan de slag bij het nieuwe bedrijf tegen dezelfde voorwaarden. En na 10 jaar zijn bussen wel aan vervanging toe. Kijk maar naar Utrecht, daar moesten ze de vervanging een paar jaar uitstellen, die dingen werden bij wijze van spreke met ductape bij elkaar gehouden.quote:Op maandag 11 november 2013 11:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, die marktwerking in het OV..... ook zo'n geweldig plan
Iedere twee jaar een andere maatschappij die het busvervoer in de stad op zich neemt, alle chauffeurs van de eerste maatschappij ontslagen en deels met geluk weer aan de slag bij het nieuwe bedrijf, tegen een lager loon uiteraard.... nieuwe bussen, en weer een ander bedrijf waar je een kortingskaart moet kopen.
Nope, in- en uitchecken op hetzelfde station binnen een uur kost je niks.quote:Op dinsdag 12 november 2013 15:26 schreef JaniesBrownie het volgende:
[..]
Nu moest ik dus idd weg, maar t kost gewoon n euro ofzo om in en uit te checken op 1 perron binnen 10 seconden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |