beetje laat maar ja.
ik zie een hoop tips maar hierbij mijn 10 cent
als je een hoge kwaliteit latex gebruikt, cq een buitenlatex moet je altijd voorstrijk gebruiken omdat je latex anders niet goed hecht.
verdun je voorstrijk 1 op 1 op 1 op 2 met water want je wilt geen glimmende plekken zien na het voorstrijken, daar hecht je latex nl heel slecht op.
als je teveel impregnant oftewel voorstrijk hebt gebruikt krijg je ook last met het rollen van de muren, teveel rollen en je krijgt sporen die niet meer verdwijnen.
gebruik een roller en een blokkwast, met de kwast veeg je druipsporen METEEN weg.
gewone latex (monodek ed) kun je eventueel verdunnen met water voor je eerste laag, 10 tot 20 % is genoeg. je kunt ook voorstrijk ipv water gebruiken.
echter je moet dan snel en nauwkeurig kunnen rollen want de verf zal snel in de muur verdwijnen en voor je het weet heb je randen die je niet meer weg krijgt.
je tweede laag moet echt onverdund erop.
geen goedkope latex gebruiken voor het voorrollen van je muur, je hebt gewoon 2 lagen goede latex nodig voor dekking (JA OOK MET MONOCOAT) en om het later schoon te kunnen houden.
buitenlatex houdt al helemaal niet van een goedkope ondergrond
mijn advies is om gewoon voorstrijk te gebruiken, verdunnen en je krijgt het beste resultaat.
voorstrijk is er puur om de ergste zuiging van het stucwerk eruit te halen.
je moet echter wel enige zuiging overhouden om de hechting goed te krijgen.
diepgrond of fixeer (en lekker makkelijk, dit kun je ook doen met voorstrijk

) is er om de muur te tegelen of te stuccen zonder dat je ondergrond loslaat (fixeren dus)