quote:
Deze had van de speakers eigenlijk het beste totaalplaatje. In eerste instantie stond deze niet in de luisterruimte, wel het grote broertje, de R300.
Ik heb de Monitor Audio silver 1 & 2 gehoord, beiden een mooie klank maar de 1 was erg rommelig bij meerdere instrumenten en de 2 was als monitor gewoon veel te groot. Echt een enorme kast.
Ik heb de Focal Chorus 706 gehoord, deze kon mij gewoon niet bekoren, wel mooi gedetailleerd en strak maar ik miste gewoon wat warmte. De Dynaudio Excite X14 kon mij ook niet bekoren, die klonk gewoon te lief, er zat geen punch in en kon de ruimte ook helemaal niet goed vullen, had ook een erg kleine kast.
De KEF LS50 en Q300. De LS50 daar had de versterker gewoon moeite mee, dat merkte je. Qua klank lijkt hij heel veel op de R100 die ik uiteindelijk gekozen heb maar daar moet je echt meer pit in stoppen wil je er een goed geluid uit krijgen. De Q300 leek wat in het hoog te missen.
Ook nog de B&W 685 en de CM1. De 695 klonk heel aardig en kon mij qua klank en warmte wel bekoren, alleen ik vond de uitvoer een beetje rommelig. De CM1, ik weet niet of het aan de versterker lag of iets anders, maar het hoog leek echt totaal verdwenen ten opzichte van de andere speakers, daar was ik wel van verbaasd.
De Tannoy DC6 en de Precision 6.1. De Precision 6.1 was ontzettend gedetailleerd, maar het leek wel of hij wat in het lage mid en de hoge bas miste. Ik had ook het gevoel dat ik van het hoog van de Precision erg snel moe zou worden. De DC6 deed dat beter, een ontzettend mooi hoog en midden. Tussen deze en mijn uiteindelijke keuze heb ik eigenlijk zitten twijfelen. Qua hoog is deze echt goed, maar in het laag miste ik gewoon iets.
Ik had de KEF R300 gehoord en die vond ik qua klank echt goed. Alleen er ontbrak wat in het strakke, ik vond hem net iets te rommelig. Toen gaf de verkoper aan dat er een R100 model was, die heeft hij in de ruimte gezet en dat was het eigenlijk gelijk. Ik heb deze nog even zitten vergelijken met de andere modellen maar deze beviel mij gewoon het beste qua totaalplaatje. Deze speaker had het hoog, het midden en voldoende laag voor mij. En dat allemaal in een kleine strakke verpakking. Nu nog even hier thuis goed positioneren om het beste er uit te halen en dan genieten