abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_136395174
Gewoon een setje kabels van de MM van mn draaitafel naar de versterker en industrieel koperdraad naar mn speakers. Dat heeft me niks gekost, en ik had toch zeker een meter of 25 nodig.
pi_136396233
En zojuist mijn platenspeler binnengekomen op het werk.. :)
pi_136398788
Nice. Heb je al plaatjes ook? Of een verlanglijstje?

Heb zelf net de SACD van Brothers in Arms besteld. Niet een heel spannende keuze maar wel een album dat ik in allerlei variaties (origineel, remaster, vinyl in 2 edities) van voor tot achter ken. Ben wel benieuwd, hoewel ik er uiteraard geen wonderen van verwacht uiteraard.
pi_136399609
Molleman, weet dit toevallig...? Ik heb nu de PM6004 en de ST6003 staan en de 'remote' poort aan de achterkant met 1 ader van een tulp kabel verbonden. De 'out' kant op de versterker naar de 'in' kant op de tuner zodat ik beide met 1 afstandsbediening kan bedienen. Werkt perfect! Maar nu komt straks de DV7600 erbij, die ook weer een remote aansluiting heeft. Moet ik nu gewoon van de 'out' poort op de tuner weer naar de 'in' poort op de DV7600? Gewoon doorlussen dus? De handleiding(en) zijn hier niet heel duidelijk in...
pi_136401407
quote:
14s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:14 schreef Luigi het volgende:
Nice. Heb je al plaatjes ook? Of een verlanglijstje?

Heb zelf net de SACD van Brothers in Arms besteld. Niet een heel spannende keuze maar wel een album dat ik in allerlei variaties (origineel, remaster, vinyl in 2 edities) van voor tot achter ken. Ben wel benieuwd, hoewel ik er uiteraard geen wonderen van verwacht uiteraard.
Nee alleen een paar uit de oude platencollectie van mijn ouders. Verder zal ik helemaal from scratch moeten beginnen. Dus dat wordt de komende tijd platenzaken af gaan, vlooienmarkten en kringlopen. Verschrikkelijk :P

quote:
5s.gif Op donderdag 6 februari 2014 13:37 schreef Luigi het volgende:
Molleman, weet dit toevallig...? Ik heb nu de PM6004 en de ST6003 staan en de 'remote' poort aan de achterkant met 1 ader van een tulp kabel verbonden. De 'out' kant op de versterker naar de 'in' kant op de tuner zodat ik beide met 1 afstandsbediening kan bedienen. Werkt perfect! Maar nu komt straks de DV7600 erbij, die ook weer een remote aansluiting heeft. Moet ik nu gewoon van de 'out' poort op de tuner weer naar de 'in' poort op de DV7600? Gewoon doorlussen dus? De handleiding(en) zijn hier niet heel duidelijk in...
Ik heb werkelijk geen idee. Ik heb de remote tussen de versterker en de CD speler niet eens aangesloten en ik kan beiden al met 1 afstandbediening bedienen. De handleiding was totaal niet duidelijk hierover.

Misschien kun je het eens op het Marantz forum vragen?
pi_136401594
Hm, zonder kabel reageerde de tuner niet op de AB van de versterker... Dacht eigenlijk dat het noodzakelijk was, wat raar dat jouw CD speler het wel zonder kabel doet dan.
pi_136401663
quote:
15s.gif Op donderdag 6 februari 2014 14:33 schreef Luigi het volgende:
Hm, zonder kabel reageerde de tuner niet op de AB van de versterker... Dacht eigenlijk dat het noodzakelijk was, wat raar dat jouw CD speler het wel zonder kabel doet dan.
Ja ik kan met de ab van de CD speler de versterker bedienen en met de ab van de versterker de CD speler. :)
pi_136414050
Pfjew. Dat staat! :D.

Was ff aanpoten maar de DV7600 staat al lekker te snorren. Voor die paar tientjes een fenomenale speler van wat ik er nu zo even snel van hoor en zie. CD geluid is briljant veel beter dan die plastic fantastic Philips die ik had. En ik verbaas me over de upscaling van normaal DVD materiaal. Had even In The Flesh van Roger Waters in de speler gestopt en moeiteloos maakt hij daar heel erg acceptabel 720p van. Bijzonder.

Vlug verder genieten ;).
pi_136428151
Pfjew. Dat staat! :D

Platenspeler is afgesteld. In Den Bosch gisteren nog een leuk winkeltje gevonden ramvol met nieuwe maar ook ontzettend veel oude platen. Ontzettend veel titels waar ik van mijn lang zal ze leven nog niet van gehoord heb. http://delangspeelplaat.nl/ En maar 10 minuten rijden vanaf mijn werk :)

Vaag plaatje voor het opruimen.

Even een paar uurtjes werken en dan vanmiddag gaan luisteren naar nieuwe luidsprekers. :)

Gaaf Luigi, mooi dat je direct verschillen hoort en ziet. Geniet er van :)
pi_136428293
Dat ziet er mooi uit ^O^
Daar ga je ongetwijfeld veel plezier aan beleven
pi_136428595
Dat gaat helemaal goed komen :)
pi_136453649
En het is geworden:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_136461372
Een outsider? Vertel, hoe ben je tot die keus gekomen? Welke heb je nog meer gehoord?
pi_136461384
quote:
7s.gif Op donderdag 6 februari 2014 09:58 schreef Luigi het volgende:
Ik heb de laatste tijd vooral kabels van Klotz, uit de AL serie, die vind ik nog net betaalbaar genoeg en bevallen mij prima qua kwaliteit.

Nog even snel een SACD'tje bestellen bij bol.com, kan ik daar morgen ook eens naar luisteren ;) denk een album dat ik al heb zodat ik goed de verschillen kan beoordelen.
*Oke, dit is eigenlijk een antwoord op je post waarin je vraag om ervaringen met SACD maar ik heb je verkeerde post gequote. Het is nog vroeg :O *

Zelf geen ervaring mee, maar hoor er ook alleen goede dingen over. Je moet het denk ik vergelijken met High Resolution Downloads, die klinken over het algemeen (mits de productie en mastering ook in orde is natuurlijk) ook veel beter dan CD's.

Mocht je eens wat aan willen schaffen, dan zou ik eens bij japanse webwinkels kijken (CD japan bv), daar hebben ze over het algemeen erg veel alternatieven op "normale" albums zoals SACD, SHM en XRCD's, en dat voor redelijk lage prijzen (zelfs met verzendkosten erbovenop). Daarnaast klinken Japanse gemasterde versies van normale CD albums ook vaak vele malen beter dan US/EU masterings (heb zelf wel alleen ervaring met Jazz).

Heb zelf toevallig afgelopen week voor het eerst een SHM CD (Andrew Hill - Grass Roots (Blue Note)) besteld uit Japan. Nu schijnt het idee van SHM CD nogal onzin te zijn (wordt eigenlijk ook alleen in Japan verkocht), maar de nieuwe mastering van deze Blue Note albums voor SHM schijnt echt fenomenaal te zijn en eindelijk de originele oude vinyl persingen te benaderen. En inclusief verzenden was ik slechts ¤14,- kwijt.
pi_136461402
Wat doe je eigenlijk met je dali's, molleman? O-).
pi_136461864
quote:
11s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 07:54 schreef Luigi het volgende:
Een outsider? Vertel, hoe ben je tot die keus gekomen? Welke heb je nog meer gehoord?
Deze had van de speakers eigenlijk het beste totaalplaatje. In eerste instantie stond deze niet in de luisterruimte, wel het grote broertje, de R300.

Ik heb de Monitor Audio silver 1 & 2 gehoord, beiden een mooie klank maar de 1 was erg rommelig bij meerdere instrumenten en de 2 was als monitor gewoon veel te groot. Echt een enorme kast.

Ik heb de Focal Chorus 706 gehoord, deze kon mij gewoon niet bekoren, wel mooi gedetailleerd en strak maar ik miste gewoon wat warmte. De Dynaudio Excite X14 kon mij ook niet bekoren, die klonk gewoon te lief, er zat geen punch in en kon de ruimte ook helemaal niet goed vullen, had ook een erg kleine kast.

De KEF LS50 en Q300. De LS50 daar had de versterker gewoon moeite mee, dat merkte je. Qua klank lijkt hij heel veel op de R100 die ik uiteindelijk gekozen heb maar daar moet je echt meer pit in stoppen wil je er een goed geluid uit krijgen. De Q300 leek wat in het hoog te missen.

Ook nog de B&W 685 en de CM1. De 695 klonk heel aardig en kon mij qua klank en warmte wel bekoren, alleen ik vond de uitvoer een beetje rommelig. De CM1, ik weet niet of het aan de versterker lag of iets anders, maar het hoog leek echt totaal verdwenen ten opzichte van de andere speakers, daar was ik wel van verbaasd.

De Tannoy DC6 en de Precision 6.1. De Precision 6.1 was ontzettend gedetailleerd, maar het leek wel of hij wat in het lage mid en de hoge bas miste. Ik had ook het gevoel dat ik van het hoog van de Precision erg snel moe zou worden. De DC6 deed dat beter, een ontzettend mooi hoog en midden. Tussen deze en mijn uiteindelijke keuze heb ik eigenlijk zitten twijfelen. Qua hoog is deze echt goed, maar in het laag miste ik gewoon iets.

Ik had de KEF R300 gehoord en die vond ik qua klank echt goed. Alleen er ontbrak wat in het strakke, ik vond hem net iets te rommelig. Toen gaf de verkoper aan dat er een R100 model was, die heeft hij in de ruimte gezet en dat was het eigenlijk gelijk. Ik heb deze nog even zitten vergelijken met de andere modellen maar deze beviel mij gewoon het beste qua totaalplaatje. Deze speaker had het hoog, het midden en voldoende laag voor mij. En dat allemaal in een kleine strakke verpakking. Nu nog even hier thuis goed positioneren om het beste er uit te halen en dan genieten :)
pi_136461896
quote:
6s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 08:05 schreef Luigi het volgende:
Wat doe je eigenlijk met je dali's, molleman? O-).
Moet ik nog over nadenken, maar de kans is wel groot dat ze verkocht gaan worden. 1 van de 2 is wel optisch beschadigd. Daarom dat ik ook op zoek ben gegaan naar nieuwe speakers. Technisch zijn ze 100% in orde en klinken geweldig.
pi_136462719
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 februari 2014 09:39 schreef Molleman het volgende:

[..]

Moet ik nog over nadenken, maar de kans is wel groot dat ze verkocht gaan worden. 1 van de 2 is wel optisch beschadigd. Daarom dat ik ook op zoek ben gegaan naar nieuwe speakers. Technisch zijn ze 100% in orde en klinken geweldig.
Als ze voor een zacht prijsje weg mogen heb ik misschien wel interesse :) m'n dm staat open in dat geval!
  zondag 9 februari 2014 @ 17:06:25 #139
37295 Luigi
mario pls
pi_136511738
Lekker, molleman. Alvast veel plezier er mee!

Heb ondertussen zelf 2 SA-CD's geluisterd, de Brothers in Arms die ik besteld had en ik bedacht me opeens dat ik ooit Dark Side of the Moon gekocht had, aangezien die discs toch meestal hybride zijn (normale CD, SACD en SACD 5.1). Ik moet als vinyl freak eerlijk zeggen dat ik het best een mooi formaat vind. Veel dynamiek, klinkt heel verfijnd en door de aandacht voor de mastering klinkt het gewoon goed. Uiteraard is het een redelijk dood medium maar toch leuk om er een keer kennis mee te maken.

Heb iig m'n conussen lekker schoon kunnen blazen met Money for Nothing ;).
pi_136617148
Dit topic begint te voelen als een monoloog, maar ik hou dapper vol ;).

Vandaag komen de Dali's van molleman binnen (als het goed is), ben er erg benieuwd naar. Heb altijd al 'verdenkingen' gehad richting de Tannoys die ik heb (die zijn ook maar zoveelstehands van Marktplaats afgekomen), eens kijken of de Dali's dit kunnen bevestigen.
pi_136619092
Geniet er van Luigi! :)

Zojuist wat nieuwe LP's besteld. Cat Stevens, Curtis Mayfield, Miles Davis, Nina Simone, Bill Withers, Amy Winehouse.

Nu wachten tot de bestelling daar compleet is en ze deze kant op komen. :{

En verder eens wat mogelijkheden zoeken om 2e hands platen te gaan scoren. Dat wordt platenzaken, vlooienmarkten, platenbeurzen, kringloopwinkels en andere plekken af gaan. Verschrikkelijk :P
pi_136619900
Ze zijn binnen, maar dat wist je al ;). Zal vanavond m'n indrukken eens posten.

Ga vanmiddag ook maar eens langs de kringloop denk ik. Moet de kleine even wegbrengen, rij ik gelijk ff langs. Zo af en toe wel leuk om ff te struinen.
pi_136620262
De kringloop hier in de buurt is maar tot 17.30u open. Ik heb het idee als een heleboel winkels hun tijden veranderen zodat werkende mensen er na hun werk nog naartoe zouden kunnen gaan dat die winkels een stuk beter zouden kunnen draaien. 95% van de winkels is niet meer open als ik klaar ben met werken.
pi_136620302
Klopt, ik kan er ook alleen langs op mijn (gelukkig) vrije woensdag.
pi_136620838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 februari 2014 07:14 schreef Molleman het volgende:
Pfjew. Dat staat! :D

Platenspeler is afgesteld. In Den Bosch gisteren nog een leuk winkeltje gevonden ramvol met nieuwe maar ook ontzettend veel oude platen. Ontzettend veel titels waar ik van mijn lang zal ze leven nog niet van gehoord heb.
Ik meen dat maar iets van 15% van alle muziek die ooit op plaat is gezet ook op CD is verschenen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_136636834
Zo, dat zijn fijne speakertjes hoor, die Dali's. Erg blij mee. Klinkt een pak frisser dan de Tannoys die ik hiervoor had, dit geluid bevalt me stukken beter. En ongelooflijk wat een geluid er uit die kleine jongens komt! "They sound big" is een cliché maar oh zo waar in dit geval. Ze klinken erg fris in het hoog, maar zeker niet vermoeiend, heel sterk midden en ach, wat minder in het laag. Maar wat verwacht van zulke kleine speakers. Ik ben ook niet zo'n bas freak verder. Hoewel ik me later wel een upgrade naar de Zensor 3 kan voorstellen bijvoorbeeld.

De PM6004 kan de Zensor 1's perfect aan, ook op lage volumes blijft alles strak en helder, daar lieten de Tannoys echt veel liggen. Die moest je flink open draaien om ze tot hun recht te laten komen. Stereo beeld van de Dali's is ook prima.

Ben er dus erg blij mee molleman ;). Kan er even mee vooruit!

(nu dubben over welk element ik ga kopen... vraag me af de 440MLa niet té wordt in deze setup...)
pi_136650661
Daar kan ik mij heel goed in vinden Luigi. Ik heb het uiteraard met dezelfde versterker gedraaid. Het zijn voor het geld echt heerlijke speakers. Fris in het hoog, zeer sterk in het midden en iets minder in het laag. Zeker wel strak in het laag maar gaat niet echt diep. Daar is de grootte van de behuizing dan ook wel naar. Maar desalniettemin fantastische speakers en voor de beginnende audiofreak die geen heavy bass muziek draait de ideale startersset. Een Marantz PM versterker met Dali Zensor 1 luidsprekers, voor het geld kun je een heel eind vooruit en kun je ook echt genieten van je muziek. En lang kunt genieten, want ze zijn inderdaad alles behalve vermoeiend.

Wanneer je de Zensor 1's nieuw koopt moet je niet schrikken, ze hebben echt wat inspeeltijd nodig. In het begin is het laag namelijk helemaal niet aanwezig. Dat ontwikkelt zich over de inspeeltijd. Daarna zijn het zeer kundige speakers met een geweldig stereobeeld. Je kunt de instrumenten echt goed onderscheiden en plaatsen in de ruimte waar je zit.

Veel plezier er mee Luigi!

De 440MLa kan met deze combinatie echt wel iets te strak over komen ben ik bang. Je zult niet een te analytisch element moeten nemen. Eerder een iets warmer element maar wel een die niet rommelig wordt, de speakers klinken erg goed wanneer ze "duidelijkheid" hebben. Een goede strakke weergave van de instrumenten.
pi_136654103
Dat laatste dacht ik dus ook idd. Wellicht toch eens kijken naar de AT120E, die schijnt een stuk muzikaler te zijn dan de 440MLa. Aan de andere kant, geen idee hoe lang ik deze speakers blijf gebruiken. Denk dat ik toch wel een keer door wil naar bijvoorbeeld de Zensor 3 (even opzoeken hoe die in geluid lijkt op de 1 dus) wil. Ben hier dermate tevreden over dat ik voorlopig nog geen extreme upgrade plannen heb op dat vlak denk ik.

Ik denk dat de combinatie Zensor 3 / AT120E me wel voor lange tijd gelukkig maakt ;).
pi_136805741
Zo, ondertussen een weekendje verder met de Dali's. Veel geluisterd, veel geprobeerd. Heb ze oa op spikes gehad van het weekend (3cm spikes van Conrad, niks fancy maar ook geen rommel) maar dat beviel totaal niet. Het geluid werd erg 'iel' (altijd lastig om geluid te omschrijven), stereo beeld werd rommeling, weet niet wat het was. Kennelijk profiteert de 1 heel erg van de koppeling met het meubel en de vloer. Ze zijn echt heel erg gevoelig voor positionering ook lijkt het. Paar cm naar links of rechts scheelt echt veel.

Ik vind de Zensor 1's echt verbluffend klinken met jazz, bijvoorbeeld. Gisteren met open mond zitten luisteren naar Kind of Blue. Voor stevigere rock komen ze wel iets tekort. Maar toch, en dit is persoonlijke voorkeur, ik heb liever iets meer nadruk op het hoog dan dat gerommel in het laag. Gaat alles zo duister en ongedefinieerd van klinken icm mijn Marantz.

Al met al nog steeds tevreden. Geen speakers voor 10 jaar maar dat was de insteek ook niet.
pi_136843035
quote:
7s.gif Op maandag 17 februari 2014 11:53 schreef Luigi het volgende:
Zo, ondertussen een weekendje verder met de Dali's. Veel geluisterd, veel geprobeerd. Heb ze oa op spikes gehad van het weekend (3cm spikes van Conrad, niks fancy maar ook geen rommel) maar dat beviel totaal niet. Het geluid werd erg 'iel' (altijd lastig om geluid te omschrijven), stereo beeld werd rommeling, weet niet wat het was. Kennelijk profiteert de 1 heel erg van de koppeling met het meubel en de vloer. Ze zijn echt heel erg gevoelig voor positionering ook lijkt het. Paar cm naar links of rechts scheelt echt veel.

Ik vind de Zensor 1's echt verbluffend klinken met jazz, bijvoorbeeld. Gisteren met open mond zitten luisteren naar Kind of Blue. Voor stevigere rock komen ze wel iets tekort. Maar toch, en dit is persoonlijke voorkeur, ik heb liever iets meer nadruk op het hoog dan dat gerommel in het laag. Gaat alles zo duister en ongedefinieerd van klinken icm mijn Marantz.

Al met al nog steeds tevreden. Geen speakers voor 10 jaar maar dat was de insteek ook niet.
Goed om te horen dat je er tevreden mee ben. Kind of blue gaven de speakers inderdaad geniaal weer. Rock zijn ze inderdaad vrij zwak in, al moet ik zeggen dat veel speakers daar moeite mee hebben om dat echt goed weer te geven.

Positionering en ondergrond is behoorlijk belangrijk inderdaad. Ik heb daar ook heel veel moeite mee. Met mijn huidige speakers moet ik er ook nog eens naar gaan kijken. Wat dat is er zoveel mogelijk en bij het veranderen van plaatsing en dergelijke merk je toch een hoop verschil.

Ondertussen weer wat extra naar de R100's kunnen luisteren en ben toch heel blij met de aankoop. Eigenlijk geven ze alle genres wel goed weer. Ondertussen een hoop platen bij kunnen kopen dus de komende tijd lekker genieten. :)

Voor speakers in de toekomst zou ik toch aanraden in de winkel te gaan luisteren Luigi. Ik was dan bijvoorbeeld bij iEar in Tilburg en zij zorgden er gewoon voor dat ik alles op een gelijkwaardige versterker en een gelijkwaardige CD speler heb kunnen beluisteren. Neem je eigen muziek mee en je kunt een weloverwogen keuze maken.

Ikzelf heb dan een Ortofon 2M Red element op mijn Pro-Ject speler zitten maar heb geen idee wat het beter of slechter zou worden met een ander element. Heb geen referentiemateriaal. Eens uitzoeken hoe ik daar achter kan komen. Is namelijk een duur grapje om een categorie hoger dan mijn 2M Red te kopen "gewoon om even te testen".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')