En onkruidquote:Op donderdag 7 november 2013 01:11 schreef minilot het volgende:
Verder: in een oud rijtjeshuis met uitbouw in de tuin zitten veel meer spinnen dan in een flat op zes hoog!

Ik denk teveel toeslag? Want de rest regelt je werk en aangifte is getalletjes overnemen.quote:Op donderdag 7 november 2013 00:04 schreef PdeHoog het volgende:
Wat is er in vredesnaam gebeurdVerkeerde aangifte gedaan? Teveel toeslag gehad

's ochtends tot half 9, daarna van 9 tot half 12. Dan van 2 tot 4, van half 6 tot half 7, van 8 tot 10 en van 11 tot net. Maar iets van 7 uur wakker geweest de hele dag.
 's ochtends tot half 9, daarna van 9 tot half 12. Dan van 2 tot 4, van half 6 tot half 7, van 8 tot 10 en van 11 tot net. Maar iets van 7 uur wakker geweest de hele dag.  Maar ik voel me wel alweer een stuk beter.
 Maar ik voel me wel alweer een stuk beter.  

Dat zijn wel van die lullige dingen, want dat je teveel krijgt heb je niet door en ineens zo'n klap terug betalen kan hard inslaan.quote:Op donderdag 7 november 2013 07:44 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Ik denk teveel toeslag? Want de rest regelt je werk en aangifte is getalletjes overnemen.

Het is lullig, maar aan de andere kant ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van die toeslag. Als je inkomsten verandert, dan is het een kwestie van opnieuw indienen van je toeslagquote:Op donderdag 7 november 2013 08:11 schreef Myraela het volgende:
[..]
Dat zijn wel van die lullige dingen, want dat je teveel krijgt heb je niet door en ineens zo'n klap terug betalen kan hard inslaan.
 .
.

Dit systeem werkt volgens mij echt nietquote:Op donderdag 7 november 2013 08:03 schreef Vork het volgende:
O dat gaat snel hoor. Huur- en zorgtoeslag worden berekend over een jaarinkomen. Dus het kan zijn dat je het aan het begin van het jaar keihard huurtoeslag nodig hebt wegens bijvoorbeeld gebrek aan werk en later in het jaar een baan krijgt, waardoor je uiteindelijk in z'n totaliteit boven de jaarinkomensgrens van de toeslagen komt (en dat gaat al snel, want zo hoog is die grens helemaal niet). Dan kun je dus alles wat je maandenlang hebt gekregen en nodig had terug gaan betalen.
 Mensen moeten terug betalen terwijl ze het in het begin van het jaar echt wel nodig hadden
 Mensen moeten terug betalen terwijl ze het in het begin van het jaar echt wel nodig hadden  Volgens mij zijn er zo heel veel Nederlanders met hoge schulden bij de belastingdienst.
 Volgens mij zijn er zo heel veel Nederlanders met hoge schulden bij de belastingdienst.

Het systeem zou beter werken als ze de inkomsten e.d. van iemand direct gebruiken zoals je bij de aangifte inkomsten belasting hebt. Helaas is dat in de praktijk niet aan elkaar te koppelen (o.a. door verouderde software e.d). Ze zijn er mee bezig wat ik weet maar dat gaat nog erg lang duren...quote:Op donderdag 7 november 2013 09:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit systeem werkt volgens mij echt nietMensen moeten terug betalen terwijl ze het in het begin van het jaar echt wel nodig hadden
Volgens mij zijn er zo heel veel Nederlanders met hoge schulden bij de belastingdienst.

En daarbij is het bij de belastingdienst een puinhoopquote:Op donderdag 7 november 2013 09:07 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit systeem werkt volgens mij echt nietMensen moeten terug betalen terwijl ze het in het begin van het jaar echt wel nodig hadden

Ik herinner me oa nog een bizar verhaal van Bluezzquote:Op donderdag 7 november 2013 09:10 schreef borisz het volgende:
En daarbij is het bij de belastingdienst een puinhoop
 Dus ja, ik kan niet anders concluderen dan dat dat klopt.
 Dus ja, ik kan niet anders concluderen dan dat dat klopt.

. Een goed draaiende B'dienst levert wel miljarden op
. Een goed draaiende B'dienst levert wel miljarden op 

Die bezuinigingen bij de belastingdienst kosten alleen maar geld, maar ja als je nog steeds werkt met boekhouders die het vertikken om te redeneren vanuit de relatie tussen de programmakosten en de "grote geldstroom" wordt dat ook nooit beter.quote:Op donderdag 7 november 2013 09:21 schreef borisz het volgende:
Daarbij moest de B'dienst ook bezuinigingen. Dat heeft het op orde brengen van de B'dienst niet geholpen.. Een goed draaiende B'dienst levert wel miljarden op
Maar ja dat geldt ook voor het bedrijfsleven

Ja, dan kun je wel doen, maar dan geef je alsnog op wat je denk in het hele jaar te gaan verdienen. dat is te berekenen en als je erboven zit dan kun je uiteindelijk dus alsnog die maanden huurtoeslag die je eerst wel hebt gekregen gaan terugbetalen. Overigens kun je wel wijzigingen doorgeven, maar zij kunnen er nog gerust tot 3 maanden voor uittrekken om het her te berekenen en te veranderen. Niet echt een handig systeem (net als het UWV trouwens, die zijn net zo goed rijkelijk laat met het toekennen van ww uitkeringen om maar eens wat te noemen. Ik ben zo optijd als mogelijk geweest en ze doen er rustig twee maanden over voordat zij ook weten waar ik recht op heb).quote:Op donderdag 7 november 2013 08:55 schreef Anthraxx het volgende:
Het is lullig, maar aan de andere kant ben je zelf verantwoordelijk voor het aanvragen van die toeslag. Als je inkomsten verandert, dan is het een kwestie van opnieuw indienen van je toeslag.

Hoe zou het beter kunnen dan?quote:Op donderdag 7 november 2013 09:43 schreef Vork het volgende:
[..]
Ja, dan kun je wel doen, maar dan geef je alsnog op wat je denk in het hele jaar te gaan verdienen. dat is te berekenen en als je erboven zit dan kun je uiteindelijk dus alsnog die maanden huurtoeslag die je eerst wel hebt gekregen gaan terugbetalen. Overigens kun je wel wijzigingen doorgeven, maar zij kunnen er nog gerust tot 3 maanden voor uittrekken om het her te berekenen en te veranderen. Niet echt een handig systeem (net als het UWV trouwens, die zijn net zo goed rijkelijk laat met het toekennen van ww uitkeringen om maar eens wat te noemen. Ik ben zo optijd als mogelijk geweest en ze doen er rustig twee maanden over voordat zij ook weten waar ik recht op heb).
Het is bij dat soort instanties dus van groot belang dat je dit soort gedonder op kunt vangen met spaargeld en laat dat nou juist het lastige zijn bij mensen die van dergelijke regelingen gebruiken moeten maken. Er valt weinig te sparen met weinig geld.

De puinhoop is in ieder geval de laatste 10 jaar al hetzelfde. Bezuinigingen of niet. Leuker en makkelijker zijn twee woorden die absoluut niet op de belastingdienst slaan.quote:Op donderdag 7 november 2013 09:21 schreef borisz het volgende:
Daarbij moest de B'dienst ook bezuinigingen.

Ik zou niet weten waarom het drie maanden duurt om een wijziging door te voeren aangaande de huurtoeslag. Wat kan er veranderen? Andere gezinssamenstelling, andere huur, ander huis, ander inkomen. Allemaal zaken die je zonder enige vorm van bewijs (dat zoeken ze achteraf wel uit) door kunt geven. In feite krijg je een voorschot op dat waar je uiteindelijk recht op hebt op basis van gegevens die je naar eigen inzicht, eer en geweten doorgeeft. Dat is volgens mij gewoon niet meer dan dataverwerking. Zou nog zelfs helemaal automatisch kunnen.quote:

Dat.quote:Op donderdag 7 november 2013 09:49 schreef Vork het volgende:
Maar wat me het meeste stoort aan het hele systeem is dat het op basis van jaarinkomen gaat, terwijl de doelgroep grotendeels van maand tot maand leeft. Niet omdat ze dat willen, maar omdat het nu eenmaal niet anders gaat.

Dereguleren. Er wordt veel geroepen over de organisaties die uit moeten voeren (en dat is zeker niet altijd onterecht), maar als je kijkt hoe belachelijk omslachtig en complex veel wetgeving is moet je je afvragen of daar niet veel meer winst te halen is.quote:

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |