abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132772975
Dit is het crowdfundingtopic. Dit zal vooral gaan over het investeren in crowdfunding projecten. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiėle instelling zijn de kosten lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger.

Het grootste crowdfunding platform in Nederland is geldvoorelkaar.nl*. Op de site staat: Aangeboden rendementen liggen tussen de 4% en 11%.

Een ander platform is crowdaboutnow.com. Deze twee platformen zijn de enige twee in Nederland met een officiėle vergunning van de AFM.

Bij de meeste crowdfund platforms moet natuurlijk rekening gehouden worden met het risico dat het crowdfund platform zelf failliet kan gaan. Bij geldvoorelkaar is dit echter minder van belang, aangezien daar de contracten direct afgesloten worden.

Een groter crowdfunding platform is het Amerikaanse lendingclub.com. Hierbij zal het faillissement risico waarschijnlijk wat lager zijn. Een ander voordeel is dat je hier automatisch diversificatie kunt toepassen, met een minimum van $25 per stuk. Dit vermindert je risico aanzienlijk. Echter, voor niet-Amerikanen is het minimale investeringsbedrag $100.000. (Info dankzij user Blik)

Indien je van plan bent in crowdfunding projecten te investeren adviseren we om altijd in meerdere projecten te investeren en geen groot deel van je vermogen te investeren zodat je risico's beperkt blijven.

Overzicht van crowdfunding platforms staat op wikipedia.

Inkomsten uit crowdfunding vallen in vrijwel alle gevallen in box 3. Zie hiervoor ook: WGR / Crowdfunden en de belastingdienst Zeker weten? Bel dan zelf de belastingdienst.

* PM µ als je een mailtje wil als er een nieuw project op geldvoorelkaar staat.

Vorige delen:
pi_132773186
Het is ook meer een hobbyproject maar het hoe en wat maakt me in dit geval niet uit omdat dat bedrag zo laag is. Als het niets wordt kunnen ze dat nog steeds afbetalen.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_132773739
Dat klopt, het komt over als een hobbyprojectje. Maar, wanneer moet eea uitgevoerd worden? Hij is vennoot in een IT bedrijf en zij werkt in de zorg. Daarnaast 2 kinderen waarvan er 1 naar school gaat.

Maar inderdaad, het is een bescheiden bedrag wat gevraagd wordt. Maar toch is het mij teveel een (grote) gok.
pi_132774400
In principe natuurlijk niks mis met iemand die vanuit zijn of haar hobby een onderneming start. Maar om mij te overtuigen zou ik wel meer informatie willen hoe ze dit allemaal gaat realiseren met een baan in de zorg en twee kinderen. :)
pi_132775234
Dat snap ik wel maar stel dat het helemaal niets gaat worden dan kunnen ze en moeten ze gewoon dat geld terug betalen uit het salaris dan maar.

Ik zou er ook niet in ''investeren'' maar wel aan lenen dat is wel een verschil.
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:00:57 #6
412341 mesaana
crowdfunding geinteresseerde
pi_132794457
Even nog over een opmerking in crowdfunding #5:
Ik hou alles bij in een zelf in elkaar geknutseld databaseje + website.
Redenen:
Het geld dat je overgemaakt hebt staat in je statistieken op de site nog heel lang bij "toegezegd".
Ik heb geen idee hoe ze straks gaan aangeven als er geld achter gaat lopen. Misschien alleen per project bij het betaalschema, en dan kun je lang zoeken.
Ik wil snel weten hoeveel geld ik per maand terug krijg, dus dat reken ik dan zelf uit, voordat het betaalschema bekend is.
Ik heb 28 lopende projecten.. best veel om iedere maand helemaal langs te lopen. Nu hoef ik dat alleen aan het begin te doen en alle betalingen dan in te boeken en zie ik precies wat er binnenkomt en uitgaat.

Daarnaast vind ik het leuk!

Overigens zou een excelsheet ook prima werken denk ik.

Hoe doen jullie dat?
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:06:56 #7
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_132794647
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 15:00 schreef mesaana het volgende:
Redenen:
Het geld dat je overgemaakt hebt staat in je statistieken op de site nog heel lang bij "toegezegd".
Ik heb geen idee hoe ze straks gaan aangeven als er geld achter gaat lopen. Misschien alleen per project bij het betaalschema, en dan kun je lang zoeken.
Ik wil snel weten hoeveel geld ik per maand terug krijg, dus dat reken ik dan zelf uit, voordat het betaalschema bekend is.
Ik heb 28 lopende projecten.. best veel om iedere maand helemaal langs te lopen. Nu hoef ik dat alleen aan het begin te doen en alle betalingen dan in te boeken en zie ik precies wat er binnenkomt en uitgaat.

Hoe doen jullie dat?
Ik heb een C# programma geschreven om het bij te houden. Geeft me net wat meer statistieken dan die op geldvoorelkaar staan. Ik heb trouwens wel dat mijn berekening van de maandelijkse terugbetaling bij elk project net een paar cent anders is dan die van geldvoorelkaar. Bij Excel heb ik hetzelfde. Ik gebruik gewoon standaard annuļteit formules. Hebben andere mensen dit ook of doe ik gewoon iets fout ?
Ook geen sig dus
  vrijdag 1 november 2013 @ 15:12:53 #8
62913 Blik
The one and Only!
pi_132794826
quote:
Redenen:

Hoe doen jullie dat?
Ik check mijn.ing op wat er binnenkomt via GVE en dat hou ik bij in een excelletje. Ook hou ik bij tot wanneer de betalingen binnen moeten komen. Sommige projecten lopen t/m augustus 2018
pi_132794918
Qua bedrag hou ik alles bij in een Excel sheet (die bij mij tot op de cent klopt met wat ik bij GvE op de site zie staan, allee effectieve rente wil nog wel eens een klein verschil geven). Op een overzichtsblad staan alle projecten met de maandelijkse aflossing en restant schuld onder elkaar. Zo weet ik altijd hoeveel per maand afgelost moet worden. Alleen de 1e maand moet ik zelf rekening houden met de inhouding van de fee, die wordt in het overzicht niet automatisch meegenomen, bij het tabblad per project wel.

De boekingen zelf op mijn bankrekening hou ik bij in een apart programma (BankTrans). In mijn Excel zet ik een aflossing op gedaan als deze gestort is waardoor het openstaande bedrag in mijn overzicht bijgewerkt wordt.
  vrijdag 1 november 2013 @ 20:46:21 #10
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_132804737
quote:
Redenen:

Hoe doen jullie dat?
Zodra een project helemaal rond is gaat het bij toegezegd weg.

28 projecten is wel veel! Ik heb afgelopen maand 8 betalingen gehad en deze maand moeten het er 9 worden en dan heb ik er nog 2 toegezegd. Dus hopelijk vanaf december 11 per maand.

[ Bericht 7% gewijzigd door AQuila360 op 01-11-2013 22:06:02 ]
pi_132811163
Vorige week heb ik de eerste terugbetaling gehad. Dat wachten duurde best lang (in augustus heb ik me aangemeld en mijn eerste bedrag toegekend). In korte tijd gingen ze ineens allemaal lopen waardoor ik bijna alle terugbetalingen in de laatste week en eerste week van een maand zou moeten ontvangen. Ik heb er nu 9 lopen en 1 toegezegd en er kunnen er nog 1 a 2 bij totdat mijn initiėle budget "op" is. Hopelijk komen er de komende 2 weken wat interessante projecten voorbij zodat ik mijn begin bedrag kan opmaken en daarna de terugbetaling opnieuw kan wegzetten (al is dat geen eis, liever iets langer wachten op iets goeds als overhaast iets waarbij ik toch twijfels heb).
pi_132840205
Hoi allemaal,

Ben nieuw hier, dus ook net aangemeld als nieuwe ForumFokker;-)
Vind wel interessant topic over crowdfunding en ben zeker benieuwd, wat crowdfunding kunnen betekenen voor mij.

Lees ook net, dat ik mij kan aanmelden voor de nieuwe projecten op geldvoorelkaar. Maar ik kan nog niet PM sturen naar u met streepje aan de linkerkant;-). Moet eigenlijk nog 7 dagen wachten. Is er nog andere manier, waarop ik snel kan aanmelden voor de pushmeldingen?

Wel heb ik nog een vraag, richten jullie vooral op crowdfundingsplatforms in Nederland? Of ook in de hele wereld? Want ik weet dat in de Verenigde States al langer bekend met crowdfunding. Zoals met Kickstarter.

Nog fijne avond!

dmssn
pi_132841625
Kan het zijn dat het mailscript plat ligt?
  zondag 3 november 2013 @ 09:24:34 #14
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_132846130
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 23:00 schreef dmssn het volgende:
Hoi allemaal,

Vind wel interessant topic over crowdfunding en ben zeker benieuwd, wat crowdfunding kunnen betekenen voor mij.

Lees ook net, dat ik mij kan aanmelden voor de nieuwe projecten op geldvoorelkaar. Maar ik kan nog niet PM sturen naar u met streepje aan de linkerkant;-). Moet eigenlijk nog 7 dagen wachten. Is er nog andere manier, waarop ik snel kan aanmelden voor de pushmeldingen?

Wel heb ik nog een vraag, richten jullie vooral op crowdfundingsplatforms in Nederland? Of ook in de hele wereld? Want ik weet dat in de Verenigde States al langer bekend met crowdfunding. Zoals met Kickstarter.

Nog fijne avond!

dmssn
Welkom!

In dit topic gaat het eigenlijk alleen over Nederlandse platforms. En dan ook diegene waarmee je een rendement krijgt op je lening en dus niet echt over de kickstarter achtige dingen waarmee je dat niet krijgt.
  zondag 3 november 2013 @ 09:43:42 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_132846295
Hoi. Als ik het goed heb, kun je hier dus geld mee verdienen? Ik zit net eens te loeren op geldvoorelkaar.nl, en het blijkt dat veel mensen 200 euro inleggen. Ik dacht dat het om bedragen van 5000 euro ging of zo.

In wat voor een projecten investeren jullie zoal?
Resistance is futile.
pi_132847746
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 23:00 schreef dmssn het volgende:
Hoi allemaal,

Nog fijne avond!

dmssn
Welkom.

Even een paar dagen wachten en dan kan je PM'en volgens mij ;).
జ్ఞ‌ా
pi_132847749
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 23:46 schreef mrbombastic het volgende:
Kan het zijn dat het mailscript plat ligt?
Wanneer kreeg jij je laatste mail? Script draait nog.
జ్ఞ‌ా
pi_132847974
quote:
2s.gif Op zondag 3 november 2013 09:43 schreef Seven. het volgende:
Hoi. Als ik het goed heb, kun je hier dus geld mee verdienen? Ik zit net eens te loeren op geldvoorelkaar.nl, en het blijkt dat veel mensen 200 euro inleggen. Ik dacht dat het om bedragen van 5000 euro ging of zo.

In wat voor een projecten investeren jullie zoal?
Je kan er gerust 5k in steken maar spreiding is het belangrijkste. En echt geld ermee verdienen doe je niet, het is meer voor vermogensbehoud vanwege inflatie en jaloeziebelasting.
Beneath the gold, the bitter steel
pi_132850186
Hoe zit het met de Belastingdienst? Boven welk bedrag moet je iets aangeven en hoe? :@
dag
pi_132850568
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 13:27 schreef Peter het volgende:
Hoe zit het met de Belastingdienst? Boven welk bedrag moet je iets aangeven en hoe? :@
WGR / Crowdfunden en de belastingdienst
జ్ఞ‌ా
pi_132850769
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 13:27 schreef Peter het volgende:
Alles in box 3
pi_132850807
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 13:46 schreef Kirov het volgende:

[..]

Alles in box 3
De heel investering of alleen uitbetaalde dingen of alleen het rendement?
dag
pi_132852763
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 13:48 schreef Peter het volgende:

[..]

De heel investering of alleen uitbetaalde dingen of alleen het rendement?
Het geld wat je uitgeleend hebt. Rendement kijkt de belastingdienst niet naar.

En natuurlijk ander vermogen wat onder box 3 valt.
pi_132852822
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2013 14:38 schreef Kirov het volgende:

[..]

Het geld wat je uitgeleend hebt. Rendement kijkt de belastingdienst niet naar.

En natuurlijk ander vermogen wat onder box 3 valt.
Als je nog onder een bepaalde grens zit weegt spaargeld e.d. toch niet mee. Boeit voorlopig dus niet voor mij :+.
dag
pi_132858743
quote:
3s.gif Op zondag 3 november 2013 11:25 schreef µ het volgende:

[..]

Wanneer kreeg jij je laatste mail? Script draait nog.
Ik zie nu dat ze vanaf 28 oktober door Gmail als spam gemarkeerd zijn :S.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')