abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132766548
Hi,

Ik heb uitgebreid gekeken op internet over mensen die van HBO naar een universiteit gingen, maar ik zou toch graag vragen stellen.
Ik ben een eerstejaars student HBO-Rechten en ik zit eraan te denken om Rechten te gaan studeren, omdat ik advocaat zou willen worden. Zijn er studenten die nu Rechten studeren, en die ook eerst een propedeuse gehaald hebben op een HBO opleiding? Ik heb gelezen dat heel veel mensen die dit proberen het niet halen. Komt dat omdat het niveau hoger ligt, of is het leerwerk voor sommigen te veel? Ik heb begrpen dat de universitaire opleiding meer leerwerk bevat en minder groepsprojecten. Aan motivatie zal het voor mij niet liggen en ik heb geen moeite om veel stof in mijn eentje te leren.
pi_132770393
quote:
Aan motivatie zal het voor mij niet liggen en ik heb geen moeite om veel stof in mijn eentje te leren.
Dan haal je het wel. Vrienden van me komen ook van het hbo af en zitten nu in de masterfase op het wo. Hebben ook hun bachelor gehaald op de uni.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_132800381
Hallo Jesse,

Zelf studeer ik nu op de universiteit en ik heb hiervoor Fiscaal Recht en Economie gedaan. Ik wilde graag na die hbo-opleiding, master Fiscaal Recht doen. Jammer genoeg is dat niet meer een optie. De universiteiten bij mij in de buurt (Leidenuniv, EUR, UU etc) bieden geen master Fiscaal Recht meer aan, daarom heb ik besloten om dit jaar naar de universiteit (Leiden) te gaan.

Dit schooljaar, 2013-2014, is het laatste jaar dat je automatisch wordt toegelaten tot de universiteit. Volgend jaar gaan de universiteiten zelf selecteren en zelf de eisen stellen.

De eerste toetsen zijn achter de rug (ik zit in het eerste jaar trouwens). Het is veel en je moet alles bijhouden. Doe je dat niet, dan val je door de mand. Aangezien jij genoeg motivatie hebt, zal het wel goed komen, maar onderschat het niet. Het is niet alleen maar stampen. Je moet het ook kunnen toepassen op duizend verschillende casussen. Daarnaast is het belangrijk dat je elke week de voorgeschreven stof leest en de hoofd-en bijzaken onderscheidt.

En inderdaad, er vallen elk jaar weer heel veel hbo'ers af. Dat heeft mij niet tegengehouden om alsnog naar de universiteit te gaan.
pi_132801918
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:37 schreef black-soldier het volgende:

Dit schooljaar, 2013-2014, is het laatste jaar dat je automatisch wordt toegelaten tot de universiteit. Volgend jaar gaan de universiteiten zelf selecteren en zelf de eisen stellen.

Bedankt voor de informatie! Ik wist dat het zou veranderen, maar ik wist niet dat het al volgend jaar verandert. Dan hoop ik dat het nog zal lukken.
pi_132802141
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 17:53 schreef Jessethedevilhughes het volgende:
Hi,

Ik heb uitgebreid gekeken op internet over mensen die van HBO naar een universiteit gingen, maar ik zou toch graag vragen stellen.
Ik ben een eerstejaars student HBO-Rechten en ik zit eraan te denken om Rechten te gaan studeren, omdat ik advocaat zou willen worden. Zijn er studenten die nu Rechten studeren, en die ook eerst een propedeuse gehaald hebben op een HBO opleiding? Ik heb gelezen dat heel veel mensen die dit proberen het niet halen. Komt dat omdat het niveau hoger ligt, of is het leerwerk voor sommigen te veel? Ik heb begrpen dat de universitaire opleiding meer leerwerk bevat en minder groepsprojecten. Aan motivatie zal het voor mij niet liggen en ik heb geen moeite om veel stof in mijn eentje te leren.
Gewoon gaan. Als je het op het hbo kan, lukt het op het wo ook wel. Het gaat harder en het is moeilijker, maar heel schokkend is het zeker niet.
pi_132802157
In before gebash op rechten !
  vrijdag 1 november 2013 @ 19:58:09 #7
357290 Unares
is lekker bezig
pi_132803066
Ben zelf ook via HBO-rechten doorgestroomd naar de Uni. In mijn beleving is het verschil niet denderend. Ik heb het juist als een enorme pré ervaren dat het aantal groepsopdrachten en dergelijke minder wordt, omdat dat het alleen maar moeilijker maakt om je punten te halen i.v.m. ongemotiveerde groepsleden.

Mijn advies is zeker doen als je de kans krijgt. Ik heb m'n HBO propedeuse niet eens met denderende cijfers behaald, maar het gaat op de Uni zeer lekker en ga binnenkort m'n bachelor afronden.

Rechten is gewoon een kwestie van bijhouden. Wanneer je er voldoende tijd in steekt is het prima te doen.

Zeker gezien de perspectieven voor je toekomst zou ik zo snel mogelijk van HBO-rechten af gaan en de uni in!
pi_132803262
Gewoon doen.
Generaal?? Pardon??
pi_132807022
quote:
Bedankt voor de informatie! Ik wist dat het zou veranderen, maar ik wist niet dat het al volgend jaar verandert. Dan hoop ik dat het nog zal lukken.
Geen dank !

quote:
Mijn advies is zeker doen als je de kans krijgt. Ik heb m'n HBO propedeuse niet eens met denderende cijfers behaald,
Ik stond een 7,3 gemiddeld voor mijn hbo-p en de universiteit is toch wel een ander niveau. En rechten biedt goede baanperspectieven, zeker als je Fiscaal gaat doen.
  vrijdag 1 november 2013 @ 22:35:48 #10
357290 Unares
is lekker bezig
pi_132809138
Natuurlijk is het een ander niveau, maar echt heel verschillend is het niet vind ik. Ik doe zelf Fiscaal en ik ben niet onder de indruk in ieder geval.
pi_132810018
quote:
Natuurlijk is het een ander niveau, maar echt heel verschillend is het niet vind ik. Ik doe zelf Fiscaal en ik ben niet onder de indruk in ieder geval.
Ah oké. Aan welke instelling studeer je ? In Leiden is het studeren voor mijn gevoel en ook wel voor velen die in Leiden zitten, wel van een hoog niveau.
  vrijdag 1 november 2013 @ 23:16:01 #12
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132810912
Academisch recht is natuurlijk ook een pretstudie. Doe je tussen het ontbijt en de lunch door.

Voor je toekomstperspectief is een academische bachelor + master wel een vereiste. Eigenlijk is hbo recht een studie die de plank een klein beetje mis heeft geslagen. Daarnaast is het vervelende dat je met alleen het halen van een (academisch) diploma er ook niet bent. Het is een competitieve studie dus op academisch niveau moet je ook mee zien te kunnen komen met de betere studenten, zeker als je ambitie in de advocatuur ligt. Een zes of een zeven halen is eigenlijk niet heel erg goed.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132814855
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 18:37 schreef black-soldier het volgende:
Bron aub, want ik geloof het niet. Dat word al tijden gebruld, maar niets van waar tot nu toe.

Voor de opleiding rechten is een hbo rechten propedeuse meer dan voldoende vind ik persoonlijk.

Voor een beta studie natuurkunde vind ik naast een hbo-p, wiskunde B en natuurkunde op vwo niveau wel logisch.

Daarbij voor een studie wiskunde enkel wiskunde B ook (icm met een hbo-p), maar als je ook fysica krijgt, wat ik meen te hebben gelezen, dan ook natuurkunde erbij.

Je kunt altijd een colloquium doctum afleggen aan een universteit. Dus het hele afschaffen van de route hbo-p->wo bachelor vind ik behalve stupide ook onbeschoft en echt iets voor een partij als de VVD.

SP/Pvda aan de macht, hell yeah. :p
pi_132815006
quote:
Bron aub, want ik geloof het niet. Dat word al tijden gebruld, maar niets van waar tot nu toe.

Voor de opleiding rechten is een hbo rechten propedeuse meer dan voldoende vind ik persoonlijk.

Voor een beta studie natuurkunde vind ik naast een hbo-p, wiskunde B en natuurkunde op vwo niveau wel logisch.

Daarbij voor een studie wiskunde enkel wiskunde B ook (icm met een hbo-p), maar als je ook fysica krijgt, wat ik meen te hebben gelezen, dan ook natuurkunde erbij.

Je kunt altijd een colloquium doctum afleggen aan een universteit. Dus het hele afschaffen van de route hbo-p->wo bachelor vind ik behalve stupide ook onbeschoft en echt iets voor een partij als de VVD.

quote:
Niet langer met hbo-propedeuse naar universiteit
Havisten worden niet langer automatisch toegelaten tot de universiteit als ze hun hbo-propedeuse hebben behaald. Deze studenten zouden te vaak uitvallen. De universiteiten mogen nu zelf bepalen of ze hbo’ers met een propedeuse toelaten of niet.
http://profielen.hr.nl/2013/nieuwe-wet-krijgt-veel-bijval/

quote:
2. Met een hbo-propedeuse word je niet meer rechtstreeks toegelaten op de universiteit. De onderwijsinstelling kan op basis van je hbo-propedeuse wel een toelatingsbeschikking afgeven.
http://www.duo.nl/particu(...)ropleidingseisen.asp

Bronnen genoeg? :)
pi_132815267
Nou, niets veranderd dus. Voor rechten kun je gewoon met een hbo p inloten. Voor geneeskunde verandert er niets omdat je daarvoor al aan naderende eisen moest voldoen.

Voor de beta studies zie ik wel nadere beta eisen, maar die waren er ook al. Bij de TU delft meen ik dat 1-2 jaar geleden te hebben gezien.

Ook zie je bijvoorbeeld opleidingen als Nederlands en Wiskunde niet tussen dat lijstje staan. Daar kun je dus ook gewoon met een hbo p meeloten.

VWO is inderdaad ideaal, maar wees geen stakker en geef die mensen die graag in de universiteitsbanken willen zitten heerlijk leren gewoon hun plek.

En goed, als het blijkt dat hbo'ers sneller uitvallen, so what? Maak dan ook een analogie tussen de profielen op het vwo. Doen de cm'ers het minder goed dan de em''ers? Goh, laten we dan cm'ers blokkeren van de opleiding rechten.

Slaat toch nergens op.
pi_132816177
Gewoon doen. Ben met mijn hbo-p van een communicatie studie :') naar een beta studie aan de uni gegaan. In de zomer vwo wis-b en natuurkunde gehaald. Had op het hbo een 8 gemiddeld en dat is nu op de universiteit hetzelfde (vergelijk je de cijfers van de eerste periode hbo-p met universiteit dan ligt het laatste zelfs hoger). Moet ik er wel bij zeggen dat ik er meer voor doe (avondje van te voren beginnen is er voor mij niet meer bij) en gemotiveerder ben. Dat laatste bleek niet zo moeilijk aangezien ik nu het idee heb echt iets te leren.
  zaterdag 2 november 2013 @ 10:44:58 #17
165633 eriksd
The grand facade...
pi_132818103
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 22:35 schreef Unares het volgende:
Een academische leeromgeving is natuurlijk bedoeld om het jezelf zo moeilijk mogelijk te maken. Als jij sec de voorgeschreven stof leest, een voldoende haalt en doorgaat naar het volgende vak val je weer door de mand als je enigszins op niveau wil werken.

quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 21:44 schreef black-soldier het volgende:

[..]

Geen dank !

[..]

Ik stond een 7,3 gemiddeld voor mijn hbo-p en de universiteit is toch wel een ander niveau. En rechten biedt goede baanperspectieven, zeker als je Fiscaal gaat doen.
Werkelijk?
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  zaterdag 2 november 2013 @ 10:47:08 #18
165633 eriksd
The grand facade...
pi_132818126
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 01:19 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

:')

Aan het eind van de rit zijn hbo'ers gewoon de zwakke broeders. Halen het niveau omlaag, komen over het algemeen niet mee en zelfs al halen ze tentamens, je blijft merken dat het inhoudelijk van een ander kaliber is. Maakt niets uit, maar dat eeuwige "probeer het gewoon" is oorzaak van de lage kwaliteit van het onderwijs.
Bis bis bis
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_132818424
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 10:47 schreef eriksd het volgende:

[..]

:')

Aan het eind van de rit zijn hbo'ers gewoon de zwakke broeders. Halen het niveau omlaag, komen over het algemeen niet mee en zelfs al halen ze tentamens, je blijft merken dat het inhoudelijk van een ander kaliber is. Maakt niets uit, maar dat eeuwige "probeer het gewoon" is oorzaak van de lage kwaliteit van het onderwijs.
Mijn god. Bij jouw studie is/was dat blijkbaar zo, maar er zijn genoeg uitzonderingen. Mensen met een vwo diploma hebben niet altijd meer kennis of capaciteiten dan iemand met een hbo P, het ligt gewoon aan de situatie en de studie. Je doet net alsof enkel vwo goed genoeg is om een wo studie te voltooien: onzin.

Het enige rare aan dit topic vind ik dat TS eerste jaar student is. Het kan nog alle kanten op, dus waarom denkt hij nu al dat hij zijn P überhaupt gaat/kan halen.
  zaterdag 2 november 2013 @ 11:14:19 #20
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132818513
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:08 schreef Interv het volgende:

[..]

Mijn god. Bij jouw studie is/was dat blijkbaar zo, maar er zijn genoeg uitzonderingen. Mensen met een vwo diploma hebben niet altijd meer kennis of capaciteiten dan iemand met een hbo P, het ligt gewoon aan de situatie en de studie. Je doet net alsof enkel vwo goed genoeg is om een wo studie te voltooien: onzin.
Nee, dat is niet wat Eriksd zegt. Het gaat erom dat de toestroom van (relatief veel) zwakkere studenten (havisten) de kwaliteit van het onderwijs naar beneden haalt, dat er ook een paar capabele studenten bij zitten maakt in dat opzicht weinig uit, het gaat om de grote massa. Ook academisch onderwijs past zich uiteindelijk aan op de vraag vanuit studenten.

Natuurlijk is het leuk dat steeds een grotere groep studenten een diploma binnen kan tikken met een zesje of een zeven, maar dan krijg je dus diploma inflatie. Waar je ooit met een zes gemiddeld aangetoond had op academisch werk- en denkniveau te zitten, heb je inmiddels al een acht nodig.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 2 november 2013 @ 11:15:38 #21
165633 eriksd
The grand facade...
pi_132818540
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:08 schreef Interv het volgende:

[..]

Le-zen. Probeer het eens.
Bis bis bis
pi_132818810
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:14 schreef Ryon het volgende:
dat er ook een paar capabele studenten bij zitten maakt in dat opzicht weinig uit, het gaat om de grote massa.
Neuh, dit zegt hij nergens. Enkel dat het altijd de zwakkeren zijn en al halen ze tentamens, toch merk je dat deze types inhoudelijk 'minder' zijn.
  zaterdag 2 november 2013 @ 11:32:13 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132818838
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:30 schreef Interv het volgende:

[..]

Neuh, dit zegt hij nergens. Enkel dat het altijd de zwakkeren zijn en al halen ze tentamens, toch merk je dat deze types inhoudelijk 'minder' zijn.
Door de mangel genomen wel. Ja, ongetwijfeld dat er op het vwo ook klaptosti's zitten, maar de grootste lichten zijn niet de doorstromers.
--
  zaterdag 2 november 2013 @ 11:34:30 #24
165633 eriksd
The grand facade...
pi_132818892
quote:
13s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:30 schreef Interv het volgende:

[..]

Snap je het nuanceverschil tussen "over het algemeen" en "altijd"? Jij legt mij woorden in de mond die ik helemaal niet gebruik om je gebrek aan leesvaardigheid te verhullen. :W

quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

Door de mangel genomen wel. Ja, ongetwijfeld dat er op het vwo ook klaptosti's zitten, maar de grootste lichten zijn niet de doorstromers.
En dit is natuurlijk een terechte constatering. Anders waren ze over het algemeen niet naar de havo en het hbo gegaan, nietwaar?
Bis bis bis
pi_132818938
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:34 schreef eriksd het volgende:
Snap je het nuanceverschil tussen "over het algemeen" en "altijd"? Jij legt mij woorden in de mond die ik helemaal niet gebruik om je gebrek aan leesvaardigheid te verhullen. :W
Nee, uit jouw post spreekt maar één ding: havisten en hbo'ers horen niet thuis op het wo.

quote:
15s.gif Op zaterdag 2 november 2013 11:32 schreef Ryon het volgende:

[..]

En daar geloof ik dus niks van, anders waren het geen doorstromers. Het lijkt mij dat je als doorstromer zelfs een voorsprong hebt aangezien je al een studie hebt ervaren en de stof ook al enigszins hebt ervaren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')