Over het algemeen is dat inderdaad zo. Daarom zaten ze ook op de havo en het hbo hé? Feiten zijn soms lastig, ik weet het.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:37 schreef Interv het volgende:
[..]
Nee, uit jouw post spreekt maar één ding: havisten en hbo'ers horen niet thuis op het wo.
[..]
Mooi. Welk jaar zit jij eigenlijk dat je deze grootste studie- en levenswijsheden bezit?quote:En daar geloof ik dus niks van, anders waren het geen doorstromers. Het lijkt mij dat je als doorstromer zelfs een voorsprong hebt aangezien je al een studie hebt ervaren en de stof ook al enigszins hebt ervaren.
Ja, joh.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:40 schreef eriksd het volgende:
[..]
Over het algemeen is dat inderdaad zo. Daarom zaten ze ook op de havo en het hbo hé? Feiten zijn soms lastig, ik weet het.
[..]
Mooi. Welk jaar zit jij eigenlijk dat je deze grootste studie- en levenswijsheden bezit?
Iets halen wil niet zeggen dat het de kwaliteit van het onderwijs niet omlaag kan trekken.quote:Op zaterdag 2 november 2013 11:52 schreef Interv het volgende:
[..]
Ja, joh.
Ik zeg niet dat mijn opmerking juist is, maar persoonlijk vind ik het redelijk logisch dat doorstromers een voorsprong kunnen hebben: doorstromers hebben de stof van de studie al (uitgebreid) behandeld, hebben er ervaring mee en weten hoe studeren is. En vwo'ers hebben niet per definitie iets geleerd wat specifiek aansluit de studie, doorstromers wel. Ik geloof dus niet in jullie uitspraken tot ik het zelf eens heb gezien bij medestudenten, op fok lees je ook heel veel mensen die het halen en ook in dit topic lees je dat het niet moeilijk is.
quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:37 schreef DefinitionX het volgende:
Voor ieder die pleit voor minder mensen die een 6 of 7 halen op hbo/wo niveau. Beetje logisch nadenken aub. Een 6 of een 7 bestaat er omdat je die cijfers kunt halen. Als men het niveau met dit soort cijfers naar beneden denkt te halen, waarom bestaan ze er uberhaupt? Kom, laten we ipv een 6 als grens een 8 stellen. Kom nou. Dan hoor je vast mensen zeuren 'bleh bleh je had een bleh bleh een 12 moeten bleh bleh halen'.
Er zit denk ik meer een psychologisch element dan een objectief element aan het feit dat sommige forummers/een aantal/een groepje er tegen op is dat hbo'ers kunnen genieten van een wo studie. Zelfs al moeten ze aan bepaalde eisen voldoen is het niet genoeg.
Besides, iemand die een wo pretstudie studeert en suggereert dat hbo'ers er niet thuishoren, daar kan ik geen y waarde voor vinden als ik de gesuggereerde x waarde voor invul. De functie bestaat op dat punt niet in R, C en welk verzameling stelsel dan ook.
Edit:
Goed, misschien in het onzin-stelsel.
Aangezien je verder niets te beargumenteren hebt ga je nu op de persoon, heel goed.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:56 schreef eriksd het volgende:
Een klas voor 6-jes of een klas vol 8-jes, definition-x ziet geen verschil.
Zelf ook een alternatief traject naar het wo-afgelegd? Zit je überhaupt op het wo?
Ik praat op basis van ervaringen, jij op basis van...wat eigenlijk?quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:09 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Aangezien je verder niets te beargumenteren hebt ga je nu op de persoon, heel goed.
Nee, uitgeloot voor geneeskunde en zit nu op het hlo. Wat voor studie heb jij gedaan? Of welke doe jij nu?
Ik zie heus wel het verschil, maar dat doet er niet toe. Je reacties doen suggereren dat enkel omdat hbo''ers zesjes halen ze niet thuishoren op het wo. Die 6 als grens is gezet omdat je dan voldoende kennis bezit om het tentamen te halen. Dat jij dat nou geen correcte grens vindt wilt nog niet zeggen dat we er gelijk een 8 van moeten maken.
Er zijn ook vwo'ers die een 6 halen op het wo, maar daar horen we niet zulk gebrul over.
Bij niet-technische studies lijkt me dat een redelijke richtlijn; bij technische studies (en in mindere mate bij niet-technische bèta-opleidingen) is de scheidslijn tussen hbo en wo minder duidelijk, en is het in sommige gevallen juist zeer wenselijk dat hbo-ers doorstromen naar het wo, ook voor het wo zelf.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik praat op basis van ervaringen, jij op basis van...wat eigenlijk?
Een hbo'er hoort thuis op het hbo. Daarom is het een hbo'er. Dat er enkelen zijn die goed meekomen op het wo doet daar niets aan af. Kosten-baten in overweging nemende kan je dan beter een overstap zo min mogelijk faciliteren behalve de reguliere routes (volledige wo-bachelor, volledige wo-master, eindexamen op VWO niveau).
Op basis van hoe anderen dergelijke routes met succes hebben doorlopen (er was een grote fok topic hierover). Op basis van alle succesverhalen over de wereld , op basis van nobelprijswinnaars:quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
Ik praat op basis van ervaringen, jij op basis van...wat eigenlijk? .
Zelf heb ik op het wo gezeten. Rechten.
Yeah, right.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:00 schreef eriksd het volgende:
Maargoed, het is allemaal iets te hoog gegrepen voor je.
Het gaat hier juist niet om uitzonderingsgevallen, maar om algemeenheden. Voor een studie als rechten lijkt de situatie me niet al te ingewikkeld. Er is a) sprake van een situatie waar binnen de studie rechten het algemene niveau om te beginnen al aan de lage kant ligt, b) het algemene niveau van instromende hbo-ers lager ligt dan dat van vwo-ers op dezelfde opleiding en c) er geen sprake is van een arbeidsmarktsituatie waar er een bijzondere en onbeantwoorde vraag naar juristen is. Het openstellen van de rechtenstudie voor hbo-ers dient niet echt een doel, maar heeft wel nadelen voor de kwaliteit van de studie.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:27 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Op basis van hoe anderen dergelijke routes met succes hebben doorlopen (er was een grote fok topic hierover). Op basis van alle succesverhalen over de wereld , op basis van nobelprijswinnaars:
Maar wat is een wo pretstudie? Off-topic, maar toch.quote:Op zaterdag 2 november 2013 12:37 schreef DefinitionX het volgende:
Besides, iemand die een wo pretstudie studeert en suggereert dat hbo'ers er niet thuishoren, daar kan ik geen y waarde voor vinden als ik de gesuggereerde x waarde voor invul. De functie bestaat op dat punt niet in R, C en welk verzameling stelsel dan ook.
Ah, de uitzondering op regel als argument. Tsja.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:27 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Op basis van hoe anderen dergelijke routes met succes hebben doorlopen (er was een grote fok topic hierover). Op basis van alle succesverhalen over de wereld , op basis van nobelprijswinnaars:
En zo kan ik tal dingen opnoemen. Je post komt trouwens best misgunnend over. En bij massa studie als rechten verbaast het me niet zo dat je dat soort types bent tegengekomen, maar reken er maar op dat er ook vwo'ers op de studie rechten zijn die het minder doen dan de rest. (Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat er geen zeer intelligente rechten studenten bestaan, want die zijn er wel.)
Nou.....Medici moeten een bepaalde basis beta-kennis hebben. Deze beta kennis is overigens hoger/meer inhoud dan iemand die alfa studie doet (let op, ik bedoel dus dat diegene geen ng/nt heeft gedaan). Dat is ook logisch als je een ng/nt profiel nodig hebt voor een geneeskunde studie.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:42 schreef Interv het volgende:
[..]
Maar wat is een wo pretstudie? Off-topic, maar toch.Geneeskunde wordt door sommige mensen ook bestempeld als een 'makkelijke studie', rechten ook, Tandheelkunde ook, en ga zo maar door. Omdat je zou kunnen stampen of zo, maar ik geloof daar niet zo in. Je moet namelijk weten waar je het over hebt en het lijkt mij dat dat eigenlijk bij iedere studie zo is, zelfs als je op mbo zit.
Vooral niet ingaan op de inhoud van de post en selectief quoten. Chapeau.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:34 schreef Interv het volgende:
[..]
Yeah, right.
Accepteer dat je ongelijk hebt nu met je kortzichtige uitspraken. Verder kunnen we prima on topic blijven en TS het beste wensen - lijkt mij - i.p.v. persoonlijk te worden. En zoals in het topic is aangegeven zijn er heel wat succesverhalen. Uiteraard zijn er mindere verhalen, maar hij komt er vanzelf achter hoe hij het gaat doen als hij de keuze maakt om naar de universiteit te gaan.
Geen zin meer in, het wordt toch alleen maar persoonlijk en bovendien zijn jouw uitspraken kortzichtig.quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:50 schreef eriksd het volgende:
[..]
Vooral niet ingaan op de inhoud van de post en selectief quoten. Chapeau.
Sterkte en succes!quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:53 schreef Interv het volgende:
[..]
Geen zin meer in, het wordt toch alleen maar persoonlijk en bovendien zijn jouw uitspraken kortzichtig.
Ik ga lekker hard studeren, fijn weekend gewenst allemaal.
Wat deed/doe jij dan? Deed/doe jij dit toevallig zelf niet?quote:Op vrijdag 1 november 2013 23:16 schreef Ryon het volgende:
Academisch recht is natuurlijk ook een pretstudie. Doe je tussen het ontbijt en de lunch door.
Wat so what? Als er een grote groep uitvalt, dan is er juist een reden om er limieten aan te zetten. Meer falende studenten in het eerste jaar betekent elk jaar weer een verlaging van de kwaliteit om maar mensen naar het tweede jaar te krijgen(dankjewel, budgetfinanciering). Of moeten we maar vmbo'ers ook rechtstreeks toelaten op het hbo/de universiteit omdat er misschien een iemand tussen zit die het wel kan?quote:Op zaterdag 2 november 2013 01:33 schreef DefinitionX het volgende:
En goed, als het blijkt dat hbo'ers sneller uitvallen, so what? Maak dan ook een analogie tussen de profielen op het vwo. Doen de cm'ers het minder goed dan de em''ers? Goh, laten we dan cm'ers blokkeren van de opleiding rechten.
Ik zeg so what omdat die mensen dan gewoon niet de bachelor verder mogen doen. Op het hbo en op de uni werken ze met punten en je moet dan 48 minimaal halen in het eerste jaar wil je verder gaan met je opleiding. Een 6 betekent dan studiepunten behaald voor het vak waarin je die 6 hebt gehaald.quote:Op zaterdag 2 november 2013 22:45 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Wat so what? Als er een grote groep uitvalt, dan is er juist een reden om er limieten aan te zetten. Meer falende studenten in het eerste jaar betekent elk jaar weer een verlaging van de kwaliteit om maar mensen naar het tweede jaar te krijgen(dankjewel, budgetfinanciering). Of moeten we maar vmbo'ers ook rechtstreeks toelaten op het hbo/de universiteit omdat er misschien een iemand tussen zit die het wel kan?
Dat ontken ik ook niet.quote:Vwo'ers zijn de scholieren die zich hebben gekwalificeerd voor een wo-studie. Daarom heet het ook voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Of je een academisch diploma haalt, dat is niet gezegd.
Nee, ik vind van niet. Er zijn zat technische hbo opleiding die kwa niveau hetzelfde zijn als een wo studie. Dus met die redenering vind ik dat wo'ers ook een 7,5 gemiddeld moeten hebben voor al hun tentamens willen ze blijven. Klopt dus niet.quote:Persoonlijk vind ik dat mensen met een hbo propedeuse mogen doorstromen naar de universiteit, maar wel met deze eisen op z'n minst:
1. Overtuigende cijfers, dus 7,5+ gemiddeld voor de tentamens.
Zelfde verhaal als mijn mening op je eerste punt. Iemand kan 59 punten halen maar om een bepaalde persoonlijke reden een tentamen moeten missen en niet kunnen herkansen. Dat zijn trouwens niet per definitie uitzondering als je op de gehele groep richt.quote:2. Propedeuse binnen een jaar behaald, dus er niet twee jaar.
Dat is voor geneeskunde al jaren zo.quote:3. Aanvullende eisen op vwo-niveau zoals voor een wiskundestudie verplicht wiskunde B en voor een studie geneeskunde biologie, wiskunde, scheikunde en natuurkunde(dit is er al en dat vind ik ook goed).
Het probleem is, dat mensen die de studie niet kunnen halen wel het niveau omlaag halen elk jaar. Dat is ook een van de redenen waarom een e&m'er in beginsel geen geneeskunde kan doen; de meeste e&m'ers daar zouden het dan niet halen.quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:17 schreef DefinitionX het volgende:
Ik zeg so what omdat die mensen dan gewoon niet de bachelor verder mogen doen. Op het hbo en op de uni werken ze met punten en je moet dan 48 minimaal halen in het eerste jaar wil je verder gaan met je opleiding. Een 6 betekent dan studiepunten behaald voor het vak waarin je die 6 hebt gehaald.
Als em'ers het minder goed doen dan ng'ers op een studie rechten, gaan we dan daar ook een limiet op stellen?
De grootste groep studenten aan de universiteit komt van het vwo. Geen wonder dat zij dan ook de grootste groep afvallers vormen. Het gaat ook niet om absolute aantallen maar om relatieve aantallen. Als 3/4 van de hbo'ers afvalt op de universiteit, is dat schrikbarend.quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:17 schreef DefinitionX het volgende:
Er is trouwens nog een grote groep studenten die afhaken van een wo studie om wat voor reden dan ook; cijfers/motivatie/etc. En het zijn gewoon vwo'ers. Veel studenten vallen in het eerste jaar uit meen ik te hebben gelezen.
Noem er een. Juist bij de technische studies is het verschil groot tussen hbo en wo.quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:17 schreef DefinitionX het volgende:
Nee, ik vind van niet. Er zijn zat technische hbo opleiding die kwa niveau hetzelfde zijn als een wo studie. Dus met die redenering vind ik dat wo'ers ook een 7,5 gemiddeld moeten hebben voor al hun tentamens willen ze blijven. Klopt dus niet.
Dat is inderdaad een uitzondering; maar daar kan ook een uitzondering voor gemaakt worden. Als iemand echter een tentamen niet kan halen in 1 jaar(niet geleerd of kan gewoon de stof niet eigen maken), dan verdient die persoon het ook niet om naar de universiteit te gaan. Deze mensen zijn namelijk de zwakkeren en hoewel je altijd wel zwakkere studenten zal houden, moet die groep beperkt worden.quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:17 schreef DefinitionX het volgende:
Zelfde verhaal als mijn mening op je eerste punt. Iemand kan 59 punten halen maar om een bepaalde persoonlijke reden een tentamen moeten missen en niet kunnen herkansen. Dat zijn trouwens niet per definitie uitzondering als je op de gehele groep richt.
Laatste zin overgeslagen? Staat duidelijk: dit is er al en dat vind ik ook goed.quote:Op zaterdag 2 november 2013 23:17 schreef DefinitionX het volgende:
Dat is voor geneeskunde al jaren zo.
quote:Op zaterdag 2 november 2013 13:26 schreef Reya het volgende:
[..]
Bij niet-technische studies lijkt me dat een redelijke richtlijn; bij technische studies (en in mindere mate bij niet-technische bèta-opleidingen) is de scheidslijn tussen hbo en wo minder duidelijk, en is het in sommige gevallen juist zeer wenselijk dat hbo-ers doorstromen naar het wo, ook voor het wo zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |