Is dat zo verbazingwekkend?quote:Op zondag 17 november 2013 15:41 schreef complicate het volgende:
Wat zeg je? Kinderen in Afrika gelukkig? Say what
watquote:
Mooi gezegd! Je mag er best wel giganstisch van proevenquote:Op zondag 17 november 2013 15:41 schreef kapiteintje het volgende:
[..]
Het is uiteindelijk een echt 'overgeven' aan jezelf. Het is mij nog niet gelukt, maar ik voel wel dat ik er tegen aan zit. Af en toe mag ik er heel miniscuul van proeven.
Ik ben serieus. Uiteraard heb ik het niet over de kinderen met hongerbuikjes, maar er zit nog zoveel meer tussen.quote:
"Kinderen met hongerbuikjes", klinkt inderdaad heel serieusquote:Op zondag 17 november 2013 15:50 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ik ben serieus. Uiteraard heb ik het niet over de kinderen met hongerbuikjes, maar er zit nog zoveel meer tussen.
Zo zag ik laatst een stukje Afrika. Een grasgroene vallei met een gammel schooltje in het midden. Het zag er bijna magisch uit. Kinderen op hun blote voeten over het gras rennend en met de rug tegen een grote boom in de schaduw aan het luieren. Wat betreft esthetiek: het was jaloersmakend wanneer ik het vergelijk met waartussen ik ben opgegroeid: een grijze massa aan beton, lopend op designerschoentjes.quote:Op zondag 17 november 2013 15:42 schreef Gwywen het volgende:
Wat schoonheid is, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend, kijk maar voor de grap eens naar de terugkerende discussies in het Funda-huizentopic. Ik van mezelf weet dat ik me soms werkelijk leeggezogen kan voelen wanneer ik in een omgeving ben die ik als lelijk ervaar, en me door de omgeving (of het gebrek aan esthetiek) diepongelukkig kan voelen.
Naja, weet je, dan pleur je Afrika toch lekker vol met beton, asfalt en drieduizend merken waspoeder om ze het gevoel van 'vrijheid' en 'welvaart' te geven. Gooi er daarna lekker wat 'status anxiety' tegenaan. Compenseer dat vervolgens met een leger aan psychiaters en pillen en rek dat uitermate 'vrije' bestaan verder tot een jaar of 80/100. Want kwantiteit over kwaliteit, immers.quote:Op zondag 17 november 2013 15:54 schreef complicate het volgende:
"Kinderen met hongerbuikjes", klinkt inderdaad heel serieus .
Persoon die 'bevrijding' nodig heeft , ben je.quote:Op zondag 17 november 2013 15:59 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Naja, weet je, dan pleur je Afrika toch lekker vol met beton, asfalt en drieduizend merken waspoeder om ze het gevoel van 'vrijheid' en 'welvaart' te geven.
Waarvan?quote:Op zondag 17 november 2013 16:02 schreef complicate het volgende:
Persoon die 'bevrijding' nodig heeft , ben je.
Ja, precies wat ik bedoel!quote:Op zondag 17 november 2013 15:55 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zo zag ik laatst een stukje Afrika. Een grasgroene vallei met een gammel schooltje in het midden. Het zag er bijna magisch uit. Kinderen op hun blote voeten over het gras rennend en met de rug tegen een grote boom in de schaduw aan het luieren. Wat betreft esthetiek: het was jaloersmakend wanneer ik het vergelijk met waartussen ik ben opgegroeid: een grijze massa aan beton, lopend op designerschoentjes.
quote:Op zaterdag 16 november 2013 14:50 schreef Krzwl het volgende:
Geef mij maar een huisje ergens in de bergen, wat liefde, muziek en literatuur.
Van jezelfquote:
Het probleem ligt juist in dat aanpassen, techniek past namelijk ook onze wensen aan. En de vraag is in hoeverre dat nodig en/of slim is.quote:Op zondag 17 november 2013 16:09 schreef Gwywen het volgende:
Ja, precies wat ik bedoel!
Welvaart is niet altijd synoniem aan schoonheid, hoezeer de welvarende mens ook in staat is zijn omgeving aan zijn wensen aan te passen. Zo keert het eigenlijk weer terug naar deze opmerking van TS:
Maak er anders een topic over. Over jouw onbegrip van andere personen en jouw behoeften deze te veroordelen.quote:
Wat veel mensen denken is dat Afrika geen land is , maar een continentquote:Op zondag 17 november 2013 16:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Zo ook met dat Afrika. Wat veel mensen niet doorhebben is dat we die maakbaarheid ook op Afrika denken te moeten toe te passen terwijl dat juist meer ellende veroorzaakt dan nodig.
Het is tevens een deel van het universum.quote:Op zondag 17 november 2013 16:15 schreef complicate het volgende:
Wat veel mensen denken is dat Afrika geen land is , maar een continent .
Hoezo een topic over, ik heb begrip voor andere personnen joh.En ik veroordeel niemand: projectie!quote:Op zondag 17 november 2013 16:14 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Maak er anders een topic over. Over jouw onbegrip van andere personen en jouw behoeften deze te veroordelen.
Omdat we het topic aan het verpesten zijn.quote:Op zondag 17 november 2013 16:16 schreef complicate het volgende:
Hoezo een topic over, ik he begrip van andere personnen joh.En ik veroordeel niemand: projectie!
Oké maar statements zoals "Kinderen in Afrika zijn..." en "kinderen met hongerbuikjes..." en dan in combinatie met "gelukkiger" kunnen inderdaad topic vervuilen.quote:Op zondag 17 november 2013 16:17 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Omdat we het topic aan het verpesten zijn.
Idd. Hou het even bij TS z'n probleem.quote:Op zondag 17 november 2013 16:17 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Omdat we het topic aan het verpesten zijn.
Ze hebben natuurlijk wel mooi weer daar.quote:Op zondag 17 november 2013 15:37 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Toch grappig dat er in welvarende landen veel vaker zelfmoord wordt gepleegd dan in Afrika, bijvoorbeeld. Nee, het is de ervaring (en verwachtingen) van de omgeving en jezelf. Mijn ma zei altijd al; die kinderen in Afrika, die zien er zoveel gelukkiger uit dan jij.
Ja ik snap je weerzin tegen generalisaties maar het daarop wijzen is natuurlijk geen negatie vd claim die ik probeerde te maken. Je had het op z'n minst als een (eventueel) terechte nuance kunnen zien.quote:Op zondag 17 november 2013 16:20 schreef complicate het volgende:
Oké maar statements zoals "Kinderen in Afrika zijn..." en "kinderen met hongerbuikjes..." en dan in combinatie met "gelukkiger" kunnen inderdaad topic vervuilen.
Absoluut. Dit doet me denken aan dat verhaal van die rijke vent die een visser tegenkwam die een beetje zat te suffen aan de waterkant met z'n hengel in de hand. Die rijke kerel begon hem uit te leggen dat hij het helemaal verkeerd deed, dat hij met andere technieken veel meer vis kon vangen, en dan een boot, en dan een vloot, en een visfabriek, en stinkend rijk kon worden zodat je nooit meer hoeft te werken -quote:Op zondag 17 november 2013 16:12 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Het probleem ligt juist in dat aanpassen, techniek past namelijk ook onze wensen aan. En de vraag is in hoeverre dat nodig en/of slim is.
Zo ook met dat Afrika. Wat veel mensen niet doorhebben is dat we die maakbaarheid ook op Afrika denken te moeten toe te passen terwijl dat juist meer ellende veroorzaakt dan nodig.
Terechte nuance in een statement zonder enkel nuance. Nee, leer dan niet te generaliseren!quote:Op zondag 17 november 2013 16:22 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ja ik snap je weerzin tegen generalisaties maar het daarop wijzen is natuurlijk geen negatie vd claim die ik probeerde te maken. Je had het op z'n minst als een (eventueel) terechte nuance kunnen zien.
Klopt. Ik heb dat ook met stomme dingen als schoonmaken of tuinwerkzaamheden. Dan ben je gewoon bezig met iets heel simpels en dan stopt het denken gewoon. Heerlijk.quote:Op zondag 17 november 2013 16:24 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Absoluut. Dit doet me denken aan dat verhaal van die rijke vent die een visser tegenkwam die een beetje zat te suffen aan de waterkant met z'n hengel in de hand. Die rijke kerel begon hem uit te leggen dat hij het helemaal verkeerd deed, dat hij met andere technieken veel meer vis kon vangen, en dan een boot, en dan een vloot, en een visfabriek, en stinkend rijk kon worden zodat je nooit meer hoeft te werken -
En dan? vroeg de visser
Dan kun je heerlijk gaan doen wat je wilt, bijvoorbeeld lekker langs de waterkant zitten met je hengel.
(Ik weet niet of ik 'm goed vertel maar de strekking is hopelijk duidelijk).
Voor wat TS betreft: je kunt niet "zomaar" ophouden met piekeren en nadenken over de diepere zaken van het leven. Dat geeft per definitie een onbevredigd gevoel, want kennelijk zit het in je aard en heb je er behoefte aan. Je schrijft zelf meermalen dat je soms wel meegaat in het oppervlakkige leven of contacten met anderen, maar dat het dan wel weer genoeg voor je is. Kennelijk vervul jij daar dus niet je wezenlijke behoeften mee.
Misschien is het een idee om op de een of andere manier dat denken/analyseren richting te geven, in plaats van in cirkels rond te blijven denken.
En soms is iets heel simpels als lichamelijke arbeid ook doeltreffend om de denkspiralen in je hoofd te doorbreken. (Ik ben om die reden heel blij met mijn tuin). Bekwaam je in houtsnijden of doe een opleiding voor smid of zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |