abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132653017
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 10:36 schreef Keep_Walking het volgende:
Even serieus mensen, probeer met een echte mening te komen en niet alleen maar grapjes te maken.
Niemand is zwakker of sterker dan een ander. Er zitten verschillen tussen hoeveel bagage iemand heeft en hoe groot zijn of haar uitdagingen in het leven zijn. Je kunt niet meten of weten waarmee iemand belast is dus zelfs al presteert iemand minder (deze mate van presteren valt al niet te bepalen of meten want hoe bepaal wat je voor een ander welke prestaties het meest waard zijn?) zou je hoeveel last iemand draagt (en dat kan door generaties heen opgebouwd zijn) daar tegenover 'moeten' zetten.

Een theoretisch iemand die zwak is en geen last/bagage heeft en die hetzelfde of een beetje meer doet dan iemand die sterker is maar veel grotere last heeft en daardoor in beslag gelegd wordt zou dan eigenlijk de zwakkere van de 2 zijn maar omdat het daarbij gaat om dingen die je niet kan zien of meten valt er niks over te zeggen.

Daarnaast verward men in de Westerse wereld sterk vaak met hard zijn terwijl hard zijn iets is wat je doet om je angst niet te hoeven voelen. Iemand die maatschappelijk gezien veel presteert vanuit een angst minder dan perfect te zijn omdat er dan eventueel kritiek kan volgen (wat eigenlijk inhoudt dat het gaat om een angst geraakt te worden op de eigen innerlijke negativiteit) wordt ook gezien als sterk terwijl het gedrag is wat gemotiveerd wordt uit angst.
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_132653057
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:18 schreef blondetrien het volgende:
De confrontatie niet aan (durven) gaan met anderen, of in veel gevallen zelfs met jezelf, komt op mij soms zwak over.
Om confrontatie aan te gaan moet je toch eerst inzicht krijgen dat er iets niet goed gaat?
Je kan toch geen confrontatie aangaan met iets dat je niet inziet of waarvan je de gevolgen van niet kunt schatten (om een of andere redenen) ?
Zoals een alcoholist, die een "zwakte" heeft voor alcohol, maar zolang hij het niet beseft (geestelijk) dat het zwak is om zijn "problemen" op die manier aan te pakken, dan kan je toch nooit confrotatie aangaan? of wel?
1) No love without freedom, no freedom without love
2) Dansen is mijn grootste passie
3) "Simplicity is the keynote of all true elegance" , Coco Chanel
pi_132653106
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:10 schreef SEMTEX het volgende:
Opgeven wanneer je het nog niet echt geprobeerd hebt vind ik zwak. Voornamelijk omdat ik vroeger zelf zo ben geweest. Ik denk dat zwakheid ook vaak voorkomt uit angst. Iets niet durven, denken dat je het niet kunt.
Even heel simpel gesteld: dan geef je af op een deel van jezelf wat je in anderen terug ziet, niet meer dan projectie omdat je het nog niet op hebt kunnen brengen om dit deel van jezelf te accepteren, is dat dan zwak van jou of van hen? Stel je zag jezelf niet zo, je was daar niet meer negatief over; zou je hen dan nog als zwak zien? Zolang je geen begrip of compassie voor dat deel van jezelf hebt kan je het ook niet voor anderen opbrengen; is dat dan ook niet zwakte? Als je niet slaagt in het kunnen accepteren van iets? Of vast zitten in een negatief zijn erover? Angst om met die gewoonte te breken? Ook zwak?
Kijk eens om je heen en vraag je af; wat voor probleem heb je hier en nu werkelijk?
Kan iemand jou het gevoel geven dat je een boom bent? Geloof dan ook niet dat een ander je het gevoel kan geven dat je niet goed bent zoals je bent.
pi_132653138
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:28 schreef complicate het volgende:

[..]

Om confrontatie aan te gaan moet je toch eerst inzicht krijgen dat er iets niet goed gaat?
Je kan toch geen confrontatie aangaan met iets dat je niet inziet of waarvan je de gevolgen van niet kunt schatten (om een of andere redenen) ?
Zoals een alcoholist, die een "zwakte" heeft voor alcohol, maar zolang hij het niet beseft (geestelijk) dat het zwak is om zijn "problemen" op die manier aan te pakken, dan kan je toch nooit confrotatie aangaan? of wel?
Daarom ook "soms", niet "altijd" of "meestal".
pi_132653188
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:31 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Daarom ook "soms", niet "altijd" of "meestal".
:? maar ok.
pi_132653326
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:32 schreef complicate het volgende:

[..]

:? maar ok.
Ik ben het met je eens, maar er zijn wel degelijk mensen die zich ten volle bewust zijn van gedrag dat een negatief effect heeft op henzelf of hun omgeving. Als je dat weet, maar er niks aan veranderd (vanuit angst of een andere emotie die je blokkeert) .. het niet eens probeert en maar laat gaan... Sorry, dan vind ik dat zwak. Bij mezelf, en bij anderen.

Dan is het nog de vraag of "zwak" per se een negatief ding moet zijn natuurlijk, of gewoon menselijk.
pi_132653404
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:30 schreef Canillas het volgende:

[..]

Even heel simpel gesteld: dan geef je af op een deel van jezelf wat je in anderen terug ziet, niet meer dan projectie omdat je het nog niet op hebt kunnen brengen om dit deel van jezelf te accepteren, is dat dan zwak van jou of van hen? Stel je zag jezelf niet zo, je was daar niet meer negatief over; zou je hen dan nog als zwak zien? Zolang je geen begrip of compassie voor dat deel van jezelf hebt kan je het ook niet voor anderen opbrengen; is dat dan ook niet zwakte? Als je niet slaagt in het kunnen accepteren van iets? Of vast zitten in een negatief zijn erover? Angst om met die gewoonte te breken? Ook zwak?
Naar mijn mening is dat niet zwak. Maar eerder :het moeilijk hebben om iets te verwerken. En dat heeft iedereen wel eens zoals met liefdesverdriet ect. Maar hoe snel of traag iemand iets verwerkt hangt van veel facetten (opvoeding, cultuur, mate van zelfontwikkeling, inzicht, ect.) af. Maar daarom is een persoon niet per definitie "zwak" of "sterk."
pi_132653425
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:35 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens, maar er zijn wel degelijk mensen die zich ten volle bewust zijn van gedrag dat een negatief effect heeft op henzelf of hun omgeving. Als je dat weet, maar er niks aan veranderd (vanuit angst of een andere emotie die je blokkeert) .. het niet eens probeert en maar laat gaan... Sorry, dan vind ik dat zwak. Bij mezelf, en bij anderen.

Dan is het nog de vraag of "zwak" per se een negatief ding moet zijn natuurlijk, of gewoon menselijk.
Zwak zijn is menselijk, maar niet altijd wenselijk :P

Zwak zijn leidt tot veel negativiteit en dat is jammer, maar meestal wel te repareren (mits er een wil is om te leren).
pi_132653544
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:35 schreef blondetrien het volgende:

[..]

Inderdaad, zwak zijn hoort ergens wel bij elk individu in de tijd, fase en ruimte. Geen enkel mens is alleen maar "continu" zwak of sterk. Daar ben ik mee ook eens ;).
  maandag 28 oktober 2013 @ 13:41:41 #60
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_132653548
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:30 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ik heb juist heel veel compassie voor mensen die voortdurend angstig zijn, omdat ik precies weet hoe ze zich voelen, alleen blijf ik het wel zien als 'zwakte'. Je kunt ervoor kiezen je angsten niet meer uit de weg te gaan en ze aan te pakken. Iemand die daar dus niet voor kiest, zou ik inderdaad zwak vinden. Ik zag laatst ook iemand op tv met extreme OCD / smetvrees. Ze liet haar leven en zelfs haar relaties er compleet door bepalen. Terwijl ik geloof dat achter zulke angsten altijd een trauma ligt wat op de een of andere manier, door goede hulpverlening, aangepakt kan worden.

Ik stel het misschien hard, maar je hoeft niet je hele leven te blijven hangen in je trauma of angst. Ervoor kiezen er niets aan te doen en voor de makkelijke weg te kiezen, vind ik inderdaad zwak.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_132653559
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:27 schreef Canillas het volgende:

[..]

Niemand is zwakker of sterker dan een ander. Er zitten verschillen tussen hoeveel bagage iemand heeft en hoe groot zijn of haar uitdagingen in het leven zijn. Je kunt niet meten of weten waarmee iemand belast is dus zelfs al presteert iemand minder (deze mate van presteren valt al niet te bepalen of meten want hoe bepaal wat je voor een ander welke prestaties het meest waard zijn?) zou je hoeveel last iemand draagt (en dat kan door generaties heen opgebouwd zijn) daar tegenover 'moeten' zetten.

Een theoretisch iemand die zwak is en geen last/bagage heeft en die hetzelfde of een beetje meer doet dan iemand die sterker is maar veel grotere last heeft en daardoor in beslag gelegd wordt zou dan eigenlijk de zwakkere van de 2 zijn maar omdat het daarbij gaat om dingen die je niet kan zien of meten valt er niks over te zeggen.

Daarnaast verward men in de Westerse wereld sterk vaak met hard zijn terwijl hard zijn iets is wat je doet om je angst niet te hoeven voelen. Iemand die maatschappelijk gezien veel presteert vanuit een angst minder dan perfect te zijn omdat er dan eventueel kritiek kan volgen (wat eigenlijk inhoudt dat het gaat om een angst geraakt te worden op de eigen innerlijke negativiteit) wordt ook gezien als sterk terwijl het gedrag is wat gemotiveerd wordt uit angst.
Dit, Mensen die een ander zwak noemen, doen dat vaak om hunzelf een beter gevoel te geven.

Iemand kan anti-depressiva slikken omdat hij jarenlang mishandeld is door zijn schizofrene moeder en dan zal iemand hier die persoon zwak vinden terwijl hij nooit zoiets heeft meegemaakt.

Ik denk dat de enige manier dat iemand zwak is, is als iemand dat van zichzelf denkt.
nay
pi_132653585
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:37 schreef complicate het volgende:
Naar mijn mening is dat niet zwak. Maar eerder :het moeilijk hebben om iets te verwerken. En dat heeft iedereen wel eens zoals met liefdesverdriet ect. Maar hoe snel of traag iemand iets verwerkt hangt van veel facetten (opvoeding, cultuur, mate van zelfontwikkeling, inzicht, ect.) af. Maar daarom is een persoon niet per definitie "zwak" of "sterk."
Ja dat is vind ik ook een beetje het punt, stel iemand heeft het moeilijk en je noemt diegene zwak, een tijd later heeft diegene geleerd om met zichzelf om te gaan en dan zou diegene opeens sterk zijn. Als een zwak iemand ken leren sterk te zijn dan zit dat sterk zijn er al in, het moet alleen nog gevoed worden, of dat gebeurt of niet zegt dat niet zoveel over wat iemand 'is'.

Daarnaast is het waanzin om iemand te zien als zwak of sterk, alles en iedereen is precies zoals het is, op het moment dat je zegt ''ik vind....'' heb je het niet meer over diegene maar over jezelf die er iets van aan het vinden is en dat vinden vertelt ook weer wat over wie je zelf bent.
  maandag 28 oktober 2013 @ 13:43:41 #63
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_132653632
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:41 schreef TomAdorson het volgende:
Iemand kan anti-depressiva slikken omdat hij jarenlang mishandeld is door zijn schizofrene moeder en dan zal iemand hier die persoon zwak vinden terwijl hij nooit zoiets heeft meegemaakt.
Hij kan er ook voor kiezen zijn demonen aan te pakken met therapie ipv zich te laten verdoven door AD. Niemand zou zijn hele leven lang AD moeten hoeven slikken.
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_132653647
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:42 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ja dat is vind ik ook een beetje het punt, stel iemand heeft het moeilijk en je noemt diegene zwak, een tijd later heeft diegene geleerd om met zichzelf om te gaan en dan zou diegene opeens sterk zijn. Als een zwak iemand ken leren sterk te zijn dan zit dat sterk zijn er al in, het moet alleen nog gevoed worden, of dat gebeurt of niet zegt dat niet zoveel over wat iemand 'is'.

Daarnaast is het waanzin om iemand te zien als zwak of sterk, alles en iedereen is precies zoals het is, op het moment dat je zegt ''ik vind....'' heb je het niet meer over diegene maar over jezelf die er iets van aan het vinden is en dat vinden vertelt ook weer wat over wie je zelf bent.
Exact :Y we zitten opdezelfde golflengte!
pi_132653677
quote:
4s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Hij kan er ook voor kiezen zijn demonen aan te pakken met therapie ipv zich te laten verdoven door AD. Niemand zou zijn hele leven lang AD moeten hoeven slikken.
Echt niemand??? :P
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:42 schreef Canillas het volgende:

[..]

Een veelgebruikte methode voor mij om iemand beter te leren kennen btw :P
pi_132653758
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:41 schreef SEMTEX het volgende:
Ik heb juist heel veel compassie voor mensen die voortdurend angstig zijn, omdat ik precies weet hoe ze zich voelen, alleen blijf ik het wel zien als 'zwakte'. Je kunt ervoor kiezen je angsten niet meer uit de weg te gaan en ze aan te pakken. Iemand die daar dus niet voor kiest, zou ik inderdaad zwak vinden. Ik zag laatst ook iemand op tv met extreme OCD / smetvrees. Ze liet haar leven en zelfs haar relaties er compleet door bepalen. Terwijl ik geloof dat achter zulke angsten altijd een trauma ligt wat op de een of andere manier, door goede hulpverlening, aangepakt kan worden.

Ik stel het misschien hard, maar je hoeft niet je hele leven te blijven hangen in je trauma of angst. Ervoor kiezen er niets aan te doen en voor de makkelijke weg te kiezen, vind ik inderdaad zwak.
Ben het met je eens alleen geloof ik nooit dat ik kan weten met wat voor drempels iemand zit, hoe verlammend dat kan werken, dus hoe kan ik erover zeggen wat diegene zou moeten of kunnen doen? Ik ben diegene niet en alles wat ik ervan zou vinden is dan mijn eigen invulling die weer wat over mij zegt.

Ik begrijp wel de reactie van zoiets zien en een gevoel van hebben van ''ga aub hier iets aan doen!!'' juist als je het herkend, die reactie heb ik ook maar weet daarbij wel dat dat mijn reactie is en dat staat los van diegene :)
pi_132653847
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:46 schreef Canillas het volgende:

[..]

Ben het met je eens alleen geloof ik nooit dat ik kan weten met wat voor drempels iemand zit, hoe verlammend dat kan werken, dus hoe kan ik erover zeggen wat diegene zou moeten of kunnen doen? Ik ben diegene niet en alles wat ik ervan zou vinden is dan mijn eigen invulling die weer wat over mij zegt.

Ik begrijp wel de reactie van zoiets zien en een gevoel van hebben van ''ga aub hier iets aan doen!!'' juist als je het herkend, die reactie heb ik ook maar weet daarbij wel dat dat mijn reactie is en dat staat los van diegene :)
Klopt, meestal gaat het meer om projectie. Meeste dingen die mensen zeggen/doen willen veel meer zeggen over hunzelf dan over de persoon tegen wie ze het zeggen ;)
pi_132654012
quote:
4s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:43 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Denk jij dat mensen die AD slikken geen therapie erbij volgen?

En mensen die bijvoorbeeld de rest van hun leven anti-psychotica moet slikken, zijn die ook zwak?
nay
  maandag 28 oktober 2013 @ 13:55:02 #69
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_132654100
quote:
1s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:52 schreef TomAdorson het volgende:

[..]

Denk jij dat mensen die AD slikken geen therapie erbij volgen?

En mensen die bijvoorbeeld de rest van hun leven anti-psychotica moet slikken, zijn die ook zwak?
Nee, want antipsychotica is een totaal ander verhaal. Maar dat is ook appels met peren vergelijken he :) Iemand die schizofreen is, kan daar weinig aan doen. Die heb ik ook nergens zwak genoemd.
  † In Memoriam † maandag 28 oktober 2013 @ 13:57:22 #70
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_132654212
Als iemand telkens zeurt over iets maar er niks aan veranderen wil.
Wanneer iemand maar niet uit de comfortzone durft/wil stappen, ook niet heel even.
:')
  maandag 28 oktober 2013 @ 14:06:56 #71
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_132654590
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Nee, want antipsychotica is een totaal ander verhaal. Maar dat is ook appels met peren vergelijken he :) Iemand die schizofreen is, kan daar weinig aan doen. Die heb ik ook nergens zwak genoemd.
Ja, oke, maar iemand die anti-depressiva slikt omdat zij schizofreen is, dus zij is depressief omdat zij schizofreen is, is zij ook zwak? Want die heb je ook natuurlijk.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_132654678
Voorbeeld van projecteren van "zwaktes" van anderen:

Zoals ik eerder zei dus over mijn moeder die fysiek en emotioneel mishandeld werd door mijn vader.
Ik heb heel mijn jeugd bezig geweest met hun te helpen om hun "zwaktes" te overwinnen en ze te sturen naar psy enzo. zodat ze "sterk" zouden worden. Zodat dus mijn vader beter met mijn moeder zou moeten communiceren in plaats van haar te slaan én dat mijn moeder beter voor haarzelf zou opkomen in plaats van te aanvaarden dat mijn vader haar mag slaan of emotioneel mishandelen. Afijn...

Maar het gevaar was dat ik niet geschikt was om te beoordelen of ze wel zwak waren, laat staan beoordelen dat ze sterk moesten worden. Wat was het gevolg van dat allemaal: mijzelf verloren en hen de schuld gegeven van alles wat fout liep in mijn jeugd door hun "gedrag"
(= projectie: was DIKKE fout van mij!

Wat heb ik dan gedaan sinds vorig jaar ?
Gestopt met projectie en slachtofferrol te spelen: niet meer kijken naar hun gedrag maar naar mijn gedrag in het verleden en nu.
Dus mijzelf helpen in plaats van dat te projecteren op hun.
Wat heb ik uit die toestand geleerd: voor ik een ander wil helpen of beoordelen, moet ik eerst mijzelf helpen of hulp zoeken. ;)
Het leven is een leerschool, niet waar... ;)
pi_132654689
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 13:55 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Natuurlijk waar, maar in het geval van die jongen die AD slikt omdat hij mishandelt werd vind ik het niet zwak als hij dat in combinatie met therapie doet en met het doel on ooit zonder te kunnen.
nay
  maandag 28 oktober 2013 @ 14:12:40 #74
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_132654764
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2013 14:06 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ja, oke, maar iemand die anti-depressiva slikt omdat zij schizofreen is, dus zij is depressief omdat zij schizofreen is, is zij ook zwak? Want die heb je ook natuurlijk.
Als iemand medicatie slikt omdat-ie een chemische onbalans in zijn hoofd heeft: nee, dat vind ik niet zwak. Wel als iemand problemen heeft en weigert er iets aan te doen.
pi_132654836
quote:
2s.gif Op maandag 28 oktober 2013 14:12 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Als iemand medicatie slikt omdat-ie een chemische onbalans in zijn hoofd heeft: nee, dat vind ik niet zwak. Wel als iemand problemen heeft en weigert er iets aan te doen.
Dan mogen hieruit concluderen dat je dat wel doet: je problemen aanvaarden en er iets aan doen...en dat je daarom "sterk" bent :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')