abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:46:53 #76
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_132584995
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 12:37 schreef iekepieke het volgende:
Enfin ik ga even gesprek met mijn ouders hoe we dit gaan oplossen. Miss elk jaar een klein bedrag storten o.i.d..
Ik vind het fascinerende van dit hele verhaal dat je in gemeenschap van goederen is getrouwd. Dat houdt dus in, dat je ouders niet zomaar een cadeautje kunnen geven aan jou.

Een mogelijke oplossing, is dat ze je iets niet-courants geven. Bijv. een sportauto, of een vakantie die jij altijd al graag wilde maken, maar je vrouw niet.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_132585038
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:46 schreef Hallmark het volgende:

[..]

Ik vind het fascinerende van dit hele verhaal dat je in gemeenschap van goederen is getrouwd. Dat houdt dus in, dat je ouders niet zomaar een cadeautje kunnen geven aan jou.

Dat kan dus wel.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 16:52:42 #78
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132585150
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 13:52 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Maar bij een schenking kunnen ze (volgens mij) wel als voorwaarde stellen dat dat buiten de huwelijkse voorwaarden valt.
Maakt sowieso niet uit als ie herroepelijk is
pi_132585201
Het is trouwens heel simpel op te lossen door in de schenkingsovereenkomst iets dergelijks op te nemen, de vrouw van TS hoeft hier niet voor te tekenen.

quote:
Het geschonken bedrag alsmede al hetgeen uit het geschonken bedrag wordt verkregen, alsmede de vruchten daarvan of de goederen die daarvoor in de plaats zijn gekomen, zullen niet vallen in enige gemeenschap van goederen waarin ondergetekende sub 2 is gehuwd of mocht huwen en zullen niet vallen in enige gemeenschap op grond van een geregistreerd partnerschap, noch zullen worden betrokken in enig deelgenootschap of verrekenbeding ter zake van een huwelijk of geregistreerd partnerschap.
pi_132585581
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 16:54 schreef Wokkel het volgende:
Het is trouwens heel simpel op te lossen door in de schenkingsovereenkomst iets dergelijks op te nemen, de vrouw van TS hoeft hier niet voor te tekenen.

[..]

Als dat getekend werd zou ik meteen scheiding aanvragen. Het is een principieel punt wat mij betreft gemeenschap van goederen of niet meer getrouwd. Een scheiding is al lastig genoeg en als je dat overweegt omdat het niet goed gaat wil je niet ook nog eens de shit van zo'n schenking erbij hebben. Bij elkaar moeten blijven omdat de scheiding niet te betalen is lijkt mij helemaal een ramp.
  zaterdag 26 oktober 2013 @ 17:23:28 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132586043
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 17:07 schreef Wespensteek het volgende:

[..]

Als dat getekend werd zou ik meteen scheiding aanvragen. Het is een principieel punt wat mij betreft gemeenschap van goederen of niet meer getrouwd. Een scheiding is al lastig genoeg en als je dat overweegt omdat het niet goed gaat wil je niet ook nog eens de shit van zo'n schenking erbij hebben. Bij elkaar moeten blijven omdat de scheiding niet te betalen is lijkt mij helemaal een ramp.
Dat gaat me te ver. Maar ik kan me wel heel goed voorstellen dat het voor de partner uitmaakt waar het geld aan uitgegeven wordt. Voor de aflossing van de gezamenlijke hypotheek is dan gewoon niet handig.
The love you take is equal to the love you make.
pi_132586983
In dat stuk staat ook: ..." alsmede de vruchten daarvan of de goederen die daarvoor in de plaats zijn gekomen".... , dat zou betekenen dat de hele gemeenschap van goederen weg is volgens mij want het rentevoordeel is gevolg van de extra aflossing. Daarnaast maakt het de verhouding tussen beide partners erg scheef want als de vrouw een scheiding aanvraagt zijn de financiële gevolgen voor haar een stuk vervelender dan de gevolgen voor de man en de man profiteert wel volledig van schenkingen van de ouders van de vrouw.

Het geld terugvragen is al erg ongelukkig als het inderdaad tot een scheiding komt want het maakt de scheiding erg gecompliceerd maar met zo'n voorwaarde zou ik de hele schenking zonder meer weigeren en ook niet accepteren dat mijn partner hem dan wel aanvaard.
pi_132596227
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 17:57 schreef Wespensteek het volgende:
Het geld terugvragen is al erg ongelukkig als het inderdaad tot een scheiding komt want het maakt de scheiding erg gecompliceerd maar met zo'n voorwaarde zou ik de hele schenking zonder meer weigeren en ook niet accepteren dat mijn partner hem dan wel aanvaard.
Partner moet niet moeilijk doen, Jullie gaan immers toch nooit uit elkaar. ;-)
Geld accepteren en als het tot een scheiding komt, dan willen de ouders hun geld terug. Net als de bank zijn geld terug wil als jullie huis verkopen ivm een scheiding.
Deze regeling maakt een scheiding niet moeilijker dan een andere scheiding.

En +/-80 euro netto in de maand is toch +/-960 euro per jaar. Dat is ook weer een paar weekendjes weg van de andere ouders.

Dus het grote bedrag van 20.000 is moeilijk te vergelijken met wat de andere ouders geven.
Dat moet je ook niet doen, de schenking als los ding zien en lekker aanpakken. Zonde van het geld als je het niet doet.
Straks hebben die ouders nog een soortgelijke clausule in hun testament staan voor die "1miljoen" gaan ze die dan ook weigeren op emotionele gronden of gaan jullie er samen van genieten?
pi_132600344
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 13:48 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja, true. Je kan je ook afvragen hoe de vrouw er zelf in staat. Het kan ook verdacht zijn dat zij zo'n probleempunt maakt. Als zíj zo'n vertrouwen in het huwelijk heeft, kan ze blindelings tekenen, omdat een scheiding toch nooit zal gebeuren ;) Quod nonnie...
Een huwelijk bestaat uit twee mensen hè. ;)
Als ze nu tekent en TS besluit over een jaar de scheiding aan te vragen, zit zij met een schuld van 10.000 euro richting haar schoonouders. Ik zou als ik haar was ook niet tekenen nee.
pi_132600981
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 14:05 schreef Forbry het volgende:
Jeetje, wil je ouders niet beledigen, maar wat een belachelijke constructie. Ik zou ook passen (ongeacht aan welke kant ik stond) :{w .
Ja dit dus.
Er zijn verschillende betere oplossingen te bedenken als je ouders van 20k af willen.
Ik zou het iig nooit accepteren op deze voorwaarden. Geeft wel aan dat je ouders er totaal geen vertrouwen in hebben dat jullie bij elkaar blijven.

Dan kunnen ze nog beter een deel van de hypotheek overnemen oid. Dan hebben ze nog meer zekerheid waar het geld heen gaat.

Overigens bevestigd dit topic wel dat ik de juiste keuze heb gemaakt om een huis op 1 salaris te kopen. Daarmee voorkom je dit gezeik :P
  zondag 27 oktober 2013 @ 00:04:31 #86
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132601152
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 23:58 schreef nicknicknickname het volgende:

[..]

Ja dit dus.
Er zijn verschillende betere oplossingen te bedenken als je ouders van 20k af willen.
Ik zou het iig nooit accepteren op deze voorwaarden. Geeft wel aan dat je ouders er totaal geen vertrouwen in hebben dat jullie bij elkaar blijven.
Nou nou, dat hoeft natuurlijk niet, het kan ook zijn dat ze nog meer kinderen hebben die ook 20k krijgen en die niet allemaal al 17 jaar getrouwd zijn.
Dan zou ik ook voor al m'n kinderen dezelfde voorwaarden aan de schenking koppelen, en deze buiten iedere gemeenschap van goederen laten vallen.
quote:
Dan kunnen ze nog beter een deel van de hypotheek overnemen oid. Dan hebben ze nog meer zekerheid waar het geld heen gaat.

Overigens bevestigd dit topic wel dat ik de juiste keuze heb gemaakt om een huis op 1 salaris te kopen. Daarmee voorkom je dit gezeik :P
Want als jij in gemeenschap van goederen getrouwd bent en je ouders schenken je geld wat je in je hypotheek stort dan heeft het geen effect?

Dat je huis op 1 salaris gekocht is wil niet zeggen dat je ook de enige eigenaar van de woning bent.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_132601460
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 00:04 schreef Leandra het volgende:

[..]

Want als jij in gemeenschap van goederen getrouwd bent en je ouders schenken je geld wat je in je hypotheek stort dan heeft het geen effect?

Dat je huis op 1 salaris gekocht is wil niet zeggen dat je ook de enige eigenaar van de woning bent.
Natuurlijk heeft dat wel effect. Maar als ze dat geld kunnen missen krijg je het toch wel een keer. Denk dat je het beter in 1x kunt krijgen dan een aflossing op je hypotheek. Daar merk je vrij weinig van toch?

En nee het wilt niet zeggen dat je de enige eigenaar bent. Het is maar net hoe je het laat opschrijven allemaal.
pi_132603030
Grappig om te zien dat er toch 2 kampen zijn :)..

Ter verdediging van mijn vrouw..
Bij ons, mijn vrouw en ik, is het niet zozeer wat er gebeurd ALS er een scheiding zal plaatsvinden. Er is volndoende overwaarde op het nieuwe huis, dat niemand met een restschuld komt te zitten. (Geld van mijn ouders boeit ze zoals gezegd niet. Vind de trouble eromheen veel lastiger.)

Tis meer zo dat haar ouders zonder problemen kleinere schenkingen doen zonder erbij na te denken wat er mee gebeurd. Daar komt bij dat haar ouders dik 20 jaar jonger zijn dan mijn ouders. Deze staan er wat " makkelijker in" en is schenken van evt grotere giften (NOG) niet aan de orde. Derhalve willen we dus voorkomen dat we "contstant" contracjes aan het opstellen zijn, van wie wat gegeven heeft en waar ligt hierbij de grens??.....Zeker omdat we juist in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Ter verdediging van mijn ouders,
Zijn dus al van oudere leeftijd (met wat levenservaring op dit gebied zeg maar). Met niets begonnen en met hard werken en met weinig tevreden, wat vermogen opgebouwd. Dus als ze wat willen schenken met evt een voorwaarde dan respecteer ik dat, maar wil niet zeggen dat ik het ook aanneem. Kom er dus achter dan het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Tevens willen ze graag zoveel mogelijk met " een warme hand schenken". Belasting betalen we al genoeg!

Verder is onze relatie perfect op rit, evenals en mijn/haar relatie met (schoon)ouders. Das dus niet het probleem. Na 17 jaar mag er dus ook een stukje vertrouwen zijn :)..

Zoals ik nu voor sta zie ik de volgende 3 optie's
1) Laat het geld storten mijn kinderrekening (voor opname dienen we allebei te tekenen), nadeel fiscaal niet zo gunstig
2) laat elk jaar een klein bedrag storten, zonder clausule, is fiscaal ook niet gunstig.
3) total bedarg accepteren maar alleen dan als er cluasule getekend hoeft te worden (verdiend mijn voorkeur :-p )
4) nog in te vullen ..
pi_132603403
quote:
6s.gif Op zondag 27 oktober 2013 01:13 schreef iekepieke het volgende:
edit werkt niet ??

3) total bedrag accepteren maar alleen dan als er geen clausule getekend hoeft te worden (verdiend mijn voorkeur :-p )
4) nog in te vullen ..

zondag 27 oktober 2013 @ 07:41:32 #90
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132607614
Ze hoeft sowieso niet te tekenen, als je ouders het op jouw rekening storten onder de vermelding "uitsluitingsclausule" dan voldoet dat al, dan is het jouw geld, en niet jullie geld.
Als ze het op jullie rekening storten is het een ander verhaal ;)

Maar als jullie 17 jaar getrouwd zijn zullen jullie boven de 40 zijn, dus schenken te behoeve van de aankoop van een huis is de enige manier om dat te doen zonder schenkbelasting te betalen.
Anders is het beperkt tot ¤ 5.000 per jaar.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zondag 27 oktober 2013 @ 07:47:09 #91
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132607643
7 jaar getrouwd.
  zondag 27 oktober 2013 @ 09:08:31 #92
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_132608143
Sorry, ik zie het, 17 jaar samen.... dan zouden ze idd nog makkelijk onder de 40 kunnen zijn en zijn ze minder beperkt qua (eenmalige) schenking boven die ¤ 5.000.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_132610254
quote:
6s.gif Op zondag 27 oktober 2013 01:13 schreef iekepieke het volgende:
Grappig om te zien dat er toch 2 kampen zijn :)..

Ter verdediging van mijn vrouw..
Bij ons, mijn vrouw en ik, is het niet zozeer wat er gebeurd ALS er een scheiding zal plaatsvinden. Er is volndoende overwaarde op het nieuwe huis, dat niemand met een restschuld komt te zitten. (Geld van mijn ouders boeit ze zoals gezegd niet. Vind de trouble eromheen veel lastiger.)

Tis meer zo dat haar ouders zonder problemen kleinere schenkingen doen zonder erbij na te denken wat er mee gebeurd. Daar komt bij dat haar ouders dik 20 jaar jonger zijn dan mijn ouders. Deze staan er wat " makkelijker in" en is schenken van evt grotere giften (NOG) niet aan de orde. Derhalve willen we dus voorkomen dat we "contstant" contracjes aan het opstellen zijn, van wie wat gegeven heeft en waar ligt hierbij de grens??.....Zeker omdat we juist in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Ter verdediging van mijn ouders,
Zijn dus al van oudere leeftijd (met wat levenservaring op dit gebied zeg maar). Met niets begonnen en met hard werken en met weinig tevreden, wat vermogen opgebouwd. Dus als ze wat willen schenken met evt een voorwaarde dan respecteer ik dat, maar wil niet zeggen dat ik het ook aanneem. Kom er dus achter dan het allemaal niet zo vanzelfsprekend is. Tevens willen ze graag zoveel mogelijk met " een warme hand schenken". Belasting betalen we al genoeg!

Verder is onze relatie perfect op rit, evenals en mijn/haar relatie met (schoon)ouders. Das dus niet het probleem. Na 17 jaar mag er dus ook een stukje vertrouwen zijn :)..

Zoals ik nu voor sta zie ik de volgende 3 optie's
1) Laat het geld storten mijn kinderrekening (voor opname dienen we allebei te tekenen), nadeel fiscaal niet zo gunstig
2) laat elk jaar een klein bedrag storten, zonder clausule, is fiscaal ook niet gunstig.
3) total bedarg accepteren maar alleen dan als er cluasule getekend hoeft te worden (verdiend mijn voorkeur :-p )
4) nog in te vullen ..
Volgens mij krijgen jullie, bij scheiding, te maken met het terug moeten betalen van de schenking en wel een extra overwaarde, die je dus moet financieren zonder recht op hypotheekrenteaftrek als jullie de helft van het huis willen kopen of een ander huis willen kopen. Bij een scheiding gaat deze gift onder voorwaarden dus extra belastinggeld (in de vorm van minder aftrek) kosten.
  † In Memoriam † zondag 27 oktober 2013 @ 11:08:42 #94
37843 lady-wrb
kortaf
pi_132610340
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 06:45 schreef gargamel het volgende:
Als je ouders er voorwaarden aan gaan stellen dan is er geen sprake van een gift. Een gift is vrijblijvend, daar horen geen voorwaarden aan te zitten.
Ik begrijp haar weigering wel, en als ik in hetzelfde schuitje zou zitten, had ik het geld ook niet willen hebben. Haar ouders doen van alles en vragen daar niets voor terug, de jouwe stellen voorwaarden.
Anders gezegd: haar ouders vinden het leuk als jullie gelukkig zijn en willen daar in delen. De jouwe hebben er een stuk minder vertrouwen in. Zij willen iig hun investering terug als het niet gaat werken.
ja zo zie ik het ook.
  zondag 27 oktober 2013 @ 11:27:29 #95
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_132610789
Wat haar ouders doen is hun keuze. Dat verplicht haar schoonouders nergens toe. Alleen kleven er nogal nadelen aan een 'schenking' onder deze voorwaarden. En dat geeft haar m.i. het recht om het op die manier niet te willen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lienekien op 27-10-2013 15:14:26 ]
  zondag 27 oktober 2013 @ 13:58:25 #96
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_132615668
Optie 4 = Laat je ouders het geld zelf houden om leuke dingen mee te doen. Kennelijk voelen zij zich niet zo fijn bij een onvoorwaardelijke schenking.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_132616002
Optie 5: Bespreek de nadelen met jouw ouders, bespreek de emotionele bezwaren met jouw ouders. Vraag hoe ze de terugbetaling zien als het tot een scheiding komt: welke termijn en vanaf welk moment, rente vergoeding in tussentijd? Als dan de wensen van jouw ouders en de gevolgen duidelijk zijn maak je een keus of je het accepteert of niet.
  zondag 27 oktober 2013 @ 14:12:57 #98
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_132616265
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:07 schreef Wespensteek het volgende:
Optie 5: Bespreek de nadelen met jouw ouders, bespreek de emotionele bezwaren met jouw ouders. Vraag hoe ze de terugbetaling zien als het tot een scheiding komt: welke termijn en vanaf welk moment, rente vergoeding in tussentijd? Als dan de wensen van jouw ouders en de gevolgen duidelijk zijn maak je een keus of je het accepteert of niet.
Dat klinkt goed. Het komt op mij over dat je ouders het geld zelf eigenlijk ook niet zo goed kunnen missen. En dat met name omdat ze het echt terug willen als er sprake is van een scheiding.
Als het alleen maar gaat om de wens dat het voor jou is en niet voor je vrouw, dan zou het logischer zijn als ze het aan jou schenken en dat jullie regelen dat deze schenking onder huwelijkse voorwaarden wordt opgenomen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_132616463
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 14:12 schreef livelink het volgende:

[..]

Dat klinkt goed. Het komt op mij over dat je ouders het geld zelf eigenlijk ook niet zo goed kunnen missen. En dat met name omdat ze het echt terug willen als er sprake is van een scheiding.
Als het alleen maar gaat om de wens dat het voor jou is en niet voor je vrouw, dan zou het logischer zijn als ze het aan jou schenken en dat jullie regelen dat deze schenking onder huwelijkse voorwaarden wordt opgenomen.
Dat is ook de normale gang van zaken, zoals die bijvoorbeeld in de voorbeeld schenkingsaktes* wordt gehanteerd. Het komt op mij over dat de ouders van TS niet goed op de hoogte zijn van de (on)mogelijkheden bij het schenken van grote bedragen. Waar het feitelijk natuurlijk om gaat is dat het geld bij de zoon blijft als er ooit een scheiding is.

Zie http://www.consumentenbon(...)d-schenken-aan-kind/
Uitsluitingsclausule 2.
pi_132618634
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2013 14:05 schreef Forbry het volgende:
Jeetje, wil je ouders niet beledigen, maar wat een belachelijke constructie. Ik zou ook passen (ongeacht aan welke kant ik stond) :{w .
Helemaal mee eens. Ik kan me de bezwaren van de vrouw van TS ook goed voorstellen. Joh, als het niet lekker voelt. Fuck it. Nooit op die manier een hoop persoonlijke problemen op je nek halen. Let wel, dit verhaal kan een hoop ruzie veroorzaken. Bij mij gaat het er trouwens niet in dat jouw ouders zich tegen hun schoondochter die ze al 17 jaar hebben en moeder van hun kleinkinderen nog zo bewust in willen dekken. Ik weet niet hoe je ouders zijn TS, maar hoewel jij zegt dat hert helemaal goed is tussen hen zou ik niet zo 1-2-3 genoegen mee nemen, want iets zit er echt niet lekker.

Volgens mij heb ik je nog steeds niet zien reageren op die suggestie dat bij scheiding het bedrag direct naar de kinderen gaat. Stel ze dat voor en als ze dat niet willen bedank ze vriendelijk voor deze spanning veroorzakende geste aan jou en kies voor je vrouw, want die heeft echt een heel goed punt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')