abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132472170
Hoi,

Ik zit met een vraag. Mijn partner en ik werken allebei. Ik 90 uur per maand voor een stichting in de zorg en mijn partner full time voor een andere organisatie. We hebben 3 jonge kinderen en daarom moeten we een hoop schuiven in diensten om er voor de kids te zijn. Brengen en ophalen school etc. Nu komt het regelmatig voor dat we dezelfde tijden moeten werken. De afgelopen jaren is het goed gelukt om alle diensten te ruilen met collega's. Dan draaide een collega mijn dienst en ik op een andere dag de dienst van mijn collega. Zo helpen we elkaar op het werk en kunnen we ons privé leven goed combineren met de werktijden.

Nu sinds kort heeft onze Locatiemanager bedacht dat als je een dienst ruilt met iemand en die persoon wordt ziek dat je dan je oorspronkelijke dienst alsnog mag komen draaien. Een collega van mij en ik hadden geruild, zij deed mijn vrijdagavond tot 24 uur en ik haar zaterdag dag dienst. Ik werd ziek en mijn collega moest mijn vrijdagavond en haar zaterdag ochtend draaien...
Dat vind ik gek. Ook wordt het voor mij lastig, want de kans dat ik ruil met een collega die evt ziek wordt is zeer aanwezig, dan moet ik alsnog komen werken en voor mijn kinderen zorgen tegelijk...lijkt me vrij onmogelijk. Iemand enig idee of mijn manager dit kan verlangen van ons? Zijn hier regels en wetten voor?

Alvast bedankt.

[ Bericht 0% gewijzigd door vraagje1111 op 23-10-2013 16:20:56 ]
pi_132472439
Duhh is logisch toch.
Als je wil ruilen, prima.
Als iemand ziekt wordt is jouw probleem, niet van het bedrijf.

Zal lekker worden!
Zo kan ik zogenaamd mijn vrijdag ruilen voor zaterdag, terwijl ik zaterdag een feestje heb en me dan zogenaamd ziekmeld!
Heeft mijn collega toch haar uren gemaakt, en ik lekker een vrije dag!
Mensen zijn gewoon niet te vertrouwen.
5 Ferrari's op videoband!
pi_132472522
Dus neem dit risico en zeur niet, of plan je privé afspreken beter/anders.
5 Ferrari's op videoband!
  woensdag 23 oktober 2013 @ 13:51:57 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_132472527
Wat ik mis in dit verhaal is de regeling als iemand ziek wordt bij niet-geruilde diensten. Alleen dan kan ik een goed idee vormen over de redelijkheid.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_132472989
Als iemand zich ziek meldt bij ons wordt er aan alle collega's gevraagd wie deze dienst wil draaien. We lossen die diensten zelf op.
pi_132472997
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 13:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Duhh is logisch toch.

Zal lekker worden!
Zo kan ik zogenaamd mijn vrijdag ruilen voor zaterdag, terwijl ik zaterdag een feestje heb en me dan zogenaamd ziekmeld!
Een collega die ziek wordt is in eerste instantie gewoon het probleem van het bedrijf, ook als er geruild is. Aangezien de manager zich flexibel opstelt t.a.v. ruilen mag hij dat andersom ook verwachten van zijn personeel. Het is geven en nemen, maar verplichten is niet oke.

Ik neem overigens aan dat TS de geruilde dienst ook vooraf mededeelt aan de manager, zodat hij kan zien dat het dienstrooster gewoon ingevuld is.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_132474484
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 13:49 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Duhh is logisch toch.

Zal lekker worden!
Dan kan je je toch ook gewoon ziekmelden voor je oorspronkelijke werkdag. Hoef je ook niet ingewikkeld te doen.

Dit is voor de werkgever gewoon een makkelijke manier om ziekmeldingen op te lossen als het om bezetting gaat. Of het mag, geen idee.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 14:48:27 #8
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_132474569
Gezien de mogelijkheid dat je dan een dubbele dienst kan draaien, lijkt het me dat het tegen de arbeidstijden indruist. Los van het feit dat je als werkgever geen employee 16 uur achtereen aan het werk wil hebben met het oog op fouten.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Elk jaar Towel Day!(2)](3)
Dommage arachide-fromage
pi_132475389
Wat wil de werkgever precies dat je doet als je collega ziek wordt?
Alsnog je eigen dienst én de dienst van de collega draaien?
Of alleen je eigen dienst draaien waarna de dienst van de collega het probleem voor de werkgever is?

Het eerste lijkt me niet redelijk, de werknemer zou dan meer werk moeten doen.
En in het tweede geval is er geen verschil tussen jouw dienst laten vervallen of wanneer er niet geruild zou zijn, er komt dan sowieso 1 dienst te vervallen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 15:41:51 #10
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_132476488
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 14:05 schreef vraagje1111 het volgende:
Als iemand zich ziek meldt bij ons wordt er aan alle collega's gevraagd wie deze dienst wil draaien. We lossen die diensten zelf op.
Het lijkt me dat ditzelfde net zo goed kan gelden voor de diensten die geruild zijn.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_132478338
De diensten die geruild worden worden verandert in het rooster. Het is duidelijk zichtbaar vooraf dat deze diensten geruild zijn. Fijn dat een aantal mensen het ook raar vinden deze situatie, maar ik vraag niet om begrip. Ik wil heel graag de discussie met mijn manager aangaan, opkomen voor mijn en mijn collega's belangen en heb daarvoor harde feiten op papier nodig. Een cao of zoiets. Het cao van ons bedrijf zegt hier niks over.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 16:35:20 #12
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_132478717
Kijk dan eens in de arbeidstijdenwet (http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/geldigheidsdatum_23-10-2013), met name naar hoofdstuk 5 (arbeids- en rusttijden):

2.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende:

a. 12 uren per dienst;
b. 60 uren per week, en
c. gemiddeld 48 uren per week in elke periode van 16 aaneengesloten weken.

3.De werkgever organiseert de arbeid zodanig, dat de werknemer van 18 jaar of ouder ten hoogste arbeid verricht gedurende gemiddeld 55 uren per week in elke periode van 4 aaneengesloten weken.
We used to hate people - Now we just make fun of them - It's more effective that way
Dommage arachide-fromage
pi_132478843
dank je mark, maar ik wil graag weten of je werkgever je kan verplichten om je eigen oorspronkelijke dienst te komen werken als je hem al geruild hebt met een ander
  woensdag 23 oktober 2013 @ 16:42:11 #14
1124 Mark
Awesome dad from hell
pi_132479045
Dat hangt m.i. dus ook af van de vraag wanneer je nog meer werkt, je werkgever moet zich aan de wet houden.
Als er genoeg tijd tussen zit, en ze hebben niemand anders, dan zou het best wel eens mogen.
Dommage arachide-fromage
pi_132480062
Uit de teksten van Mark blijkt duidelijk dat de werkgever verantwoordelijk is voor het organiseren van de werkuren. Daarnaast lijkt het mij best toegestaan, mits binnen de werktijden, dat iemand die geruild heeft toch ook zijn oorspronkelijke dienst werkt. Als je echter kijkt naar het standaard regelen op deze wijze dan denk ik niet dat het mag. Personeel ruilt niet voor niets van dienst dus de kans is groot dat het personeel juist die dienst niet kan werken. Voor de werkgever maakt het niet uit of hij een vervanger moet regelen voor een geruilde dienst of een "normale" dienst. In mijn ogen is het standaard toepassen van deze regel onredelijk en dat zou je van een goed werkgever niet verwachten, de werkgever verplicht je dan om te werken op momenten waarvan hij weet dat het niet uit komt.

Als je echt een wettekst of CAO wilt zien waarin dit geregeld is dan denk ik dat je die niet zult vinden.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:29:04 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132480748
Bekend 'probleem' dat niet is vastgelegd in wetgeving of enige CAO. Het enige dat vaststaat, is dat je werkgever je niet mag dwingen tijden te werken die in strijd zijn met de arbeidstijdenwet, maar het is afhankelijk van je CAO hoe dat precies zit en ik weet dat je in de zorg eens per week een rustperiode van 8 uur mag hebben. Vrijdag tot 24 en zaterdag vanaf 8 mag dan dus.
Dat je diensten überhaupt mag ruilen, is een gunst van je werkgever; hij hoeft daar helemaal niet in toe te stemmen. Jij lost jouw (prive) probleem op door een dienst om te ruilen, maar als die ander dan ziek wordt maak je eigenlijk van jouw probleem het probleem van de werkgever. Logisch dat die de bal teruglegt bij jou, en als je zelf niet kan moet je maar iemand anders zoeken om mee te ruilen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132480769
PS De redelijkheid van de arbeidstijden is wel in de (arbeidstijden) wet geregeld:

Artikel 4:1 (ATW)

1. De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers. Het beleid terzake van arbeids- en rusttijden wordt gevoerd in samenhang met het arbeidsomstandighedenbeleid, bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet.
  woensdag 23 oktober 2013 @ 17:32:15 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_132480834
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:29 schreef Wespensteek het volgende:
PS De redelijkheid van de arbeidstijden is wel in de (arbeidstijden) wet geregeld:

Artikel 4:1 (ATW)

1. De werkgever voert een zo goed mogelijk beleid terzake van arbeids- en rusttijden van de werknemers, en houdt daarbij, voor zover dat redelijkerwijs van hem gevergd kan worden, rekening met de persoonlijke omstandigheden van die werknemers. Het beleid terzake van arbeids- en rusttijden wordt gevoerd in samenhang met het arbeidsomstandighedenbeleid, bedoeld in de Arbeidsomstandighedenwet.
Dat gaat over het maken van roosters. Niet over het oplossen van last-minute-problemen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_132480987
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 17:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat gaat over het maken van roosters. Niet over het oplossen van last-minute-problemen.
Nee het gaat over een standaard verplichting een dienst te werken die je geruild hebt als de ander ziek is geworden. Dat is dan geen incident maar deel van het beleid.
pi_132481882
De situatie is als volgt: dat de werkgever het toestaat om diensten te ruilen, is een gunst. Wordt er iemand ziek, dan legt de werkgever logischerwijs het balletje weer terug.

Gaat werknemer moeilijk doen tegen de werkgever omdat er volgens de regels niet gewerkt mag worden, dan trekt werkgever de toestemming om onderling diensten te ruilen gewoon weer in. En daar wordt iedereen slechter van.
Disclaimer: Reacties die door deze user gemaakt worden zijn niet noodzakelijk mijn echte mening.
pi_132507748
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 18:10 schreef Maax het volgende:
De situatie is als volgt: dat de werkgever het toestaat om diensten te ruilen, is een gunst.
Hoe kom je aan die wijsheid? Of bedenk je dat zelf? Gek is dat iedereen iets anders zegt hier...
  donderdag 24 oktober 2013 @ 11:41:14 #22
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_132507918
Als je dat gewoon regelt met degene die het rooster maakt, dan ben je toch ook van je 'verantwoordelijkheid' voor die dienst af?
pi_132508433
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2013 11:35 schreef vraagje1111 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan die wijsheid? Of bedenk je dat zelf? Gek is dat iedereen iets anders zegt hier...
Welkom bij FOK!
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')