abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132458543
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
VN onderzoekt Zwarte Piet
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

quote:
VN-onderzoeker wil af van de Sint

Het hoofd van de werkgroep van de VN die onderzoek doet naar Zwarte Piet, vindt dat het Sinterklaasfeest in Nederland moet worden afgeschaft. In een interview met het programma EenVandaag zegt Verene Shepherd dat ze het een terugkeer vindt naar de slavernij.

Shepherd komt uit Jamaica. "Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik me er tegen verzetten", aldus Shepherd. Ze vindt het beledigend. "Wij gaan toch ook niet de straat op en zeggen; dit is hoe alle blanke mensen eruit zien."

Oproep aan Rutte
Ze roept premier Rutte in het interview op om een einde te maken aan het Sinterklaasfeest. "De premier kan invloed uitoefenen op de groeperingen die de gewoonte in stand houden", aldus Shepherd. Wat haar betreft houden we het in Nederland bij de kerstman. "Waarom moeten er twee Santa Clauses zijn. Wat is er mis met één Santa Claus."

In het kader van het onderzoek bezoekt de werkgroep binnenkort Nederland om het Sinterklaasfeest mee te maken. Shepherd benadrukt dat het om haar persoonlijke mening gaat en dat ze nader onderzoek zal doen.
quote:
Kamer mengt zich in debat Sint

Een Kamerdelegatie die op bezoek is bij de Verenigde Naties in New York, wil een gesprek met de Jamaicaanse VN-functionaris Verene Shepherd, die gezegd heeft Nederland afmoet van het Sinterklaasfeest. In een interview met EenVandaag zegt ze dat ze het feest beschouwt als een terugkeer naar de tijden van de slavernij.

Shepherd is het hoofd van de VN-werkgroep die onderzoek doet naar de Nederlandse traditie. Zij zegt dat ze op persoonlijke titel spreekt, nog voor de werkgroep aan het werk is gegaan.

Opheldering
Het CDA-Kamerlid Madeleine van Toorenburg, die deel uitmaakt van de Kamerdelegatie, zei in het Radio 1 Journaal dat ze geschrokken is van de uitspraak en dat ze die ook "een beetje bizar" vindt.

Van Toorenburg vindt dat Shepherd als voorzitter van de werkgroep niet met zulke uitspraken vooruit mag lopen op het werk van haar commissie. Het afschaffen van het Sinterklaasfeest vindt ze een onzinnige opmerking.

Overigens is het onduidelijk of Shepherd op dit moment in New York is, en of de Kamerdelegatie haar te spreken krijgt.

Oproep
Shepherd doet in het interview een oproep aan premier Rutte om een eind te maken aan het Sinterklaasfeest. Wat haar betreft houdt Nederland het bij de kerstman.

Nog voor de huidige discussie over Sinterklaas en Zwarte Piet losbarstte, schreef 'Hoofdpiet' Erik van Muiswinkel in een opiniërend stuk over het Sinterklaasfeest "dat het wel vaststaat dat zwarte piet een vrolijk relikwie is uit racistische tijden".

Voor Van Muiswinkel is het afschaffen van het Sinterklaasfeest of van Zwarte Piet geen optie, maar wat hem betreft mag Piet wat minder zwart en wat minder knecht worden.
pi_132458558
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef gelly het volgende:

[..]

Zouden de Serven dat ook hebben gezegd toen ze Sbrenica binnen vielen ?
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat zegt Iran vast ook over de sancties. Het gaat om de bemoeienis met óns feestje
Heeft dat iets met cultuur te maken?
Een zinnig woord is nimmer zinnig zonder woorden eromheen.
Een zinnige zin is dus ook nooit helemaal alleen.
pi_132458615
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:28 schreef De_Nater het volgende:

[..]

[..]

Dat vonden zij wel.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:30:07 #4
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132458640
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:28 schreef De_Nater het volgende:

[..]

[..]

Ja, zeker heeft de situatie in Iran met de daar heersende cultuur te maken. Echter ook met mensenrechten.

Net als dit met mensenrechten te maken heeft. De VN krijgt meerdere meldingen over racisme, dus die onderzoeken dat. Lijkt me een goede zaak.

Dat zo'n incompetent vrouwspersoon dat onderzoek vernaggeld daargelaten
Laffe huichelaar
pi_132458641
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:29 schreef gelly het volgende:

[..]

Dat vonden zij wel.
Gaan we nu serieus genocide vergelijken met een onschuldig kinderfeest?
pi_132458671
Ik borduur enkel voort op de roep dat de VN zich niet moet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. Volgens mij is dat juist waar de VN voor opgericht is.
pi_132458707
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:01 schreef Isee het volgende:
Het belachelijk van de hele discussie is dat een paar medelanders weer eens een keer de racisme kaart moeten trekken aangezien ze zich niet gerespecteerd voelen en meer tolerantie willen.
Ik moet zeggen dat ik de reacties van de sommige voorstanders even belachelijk vind.

Van alles en nog wat wordt erbij gehaald.

- Sommigen weten op de een of andere manier moslims erbij te betrekken en moslims de schuld te geven.
- Anderen beginnen al te schuimbekken op het moment dat iemand ook maar even niet hard genoeg meeschreeuwt dat Zwarte Piet moet blijven.
- Weer anderen zien het als reden om meteen even lekker hun frustraties te uiten over zwarten of buitenlanders in het algemeen, dit terwijl volgens mij zelfs de meerderheid van de zwarten aan heeft gegeven helemaal geen problemen te hebben met de Zwarte Piet en het daarnaast sowieso een relatief kleine groep zwarten en autochtonen is die kritiek heeft op de Zwarte Piet.

Nee, ik zie een discussie die door een hoop schreeuwlelijkerds op ongelofelijk achterlijke onbeschofte wijze wordt gevoerd.
Krekker is de bom!
pi_132458716
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef -0- het volgende:

[..]

Gaan we nu serieus genocide vergelijken met een onschuldig kinderfeest?
Men vindt het dus niet onschuldig. Of dat terecht is... tsja.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:31:50 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_132458720
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef gelly het volgende:
Ik borduur enkel voort op de roep dat de VN zich niet moet bemoeien met binnenlandse aangelegenheden. Volgens mij is dat juist waar de VN voor opgericht is.
uhm ja, op het moment dat er mensenlevens op het spel staan, ben ik dat absoluut met je eens...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_132458771
quote:
9s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:27 schreef timmmmm het volgende:
Dat zegt Iran vast ook over de sancties. Het gaat om de bemoeienis met óns feestje
Laten we eerst even wachten op een resolutie van de VN-Veiligheidsraad over Sinterklaas (zie je het voor je? :') ), dan pas is de situatie vergelijkbaar. De VN-Veiligheidsraad heeft zich namelijk wel negatief over het atoomprogramma van Iran uitgesproken.
pi_132458778
Maar, even gesteld dat zwarte piet een fenomeen is uit een racistisch verleden (wat zeer te betwijfelen is), moeten we dan juist niet Sinterklaas met zwarte piet blijven vieren als een reminder dat het ooit verkeerd was en dat het nooit meer zo mag lopen? Veldslagen worden toch ook nagespeeld om de gedachte eraan levend te houden?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:33:49 #12
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132458805
Overigens natuurlijk ook te zot voor woorden dat zo'n dame van een VN-commissie 'voor haar beurt spreekt'.

Ik bedoel, als jou gevraagd is iets te onderzoeken: doe dan eerst een degelijk onderzoek en weerhoud je voor die tijd van enig commentaar en probeer ook daadwerkelijk jouw eigen mening niet het onderzoek te laten beïnvloeden.

Ik weet verder niet in hoeverre haar woorden uit hun verband zijn gerukt door de sensatiegeile media. Maar wat ik las sloeg in ieder geval nergens op. Verdiep je eerst in de materie.
Krekker is de bom!
pi_132458848
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:30 schreef gelly het volgende:
Lees je even in in de zaak, dan zul je zien dat bij Iran er sprake is van meerdere resoluties van de VN-Veiligheidsraad. Bij Sinterklaas ontbreken die nog.
pi_132458856
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef KreKkeR het volgende:
Ik weet verder niet in hoeverre haar woorden uit hun verband zijn gerukt door de sensatiegeile media.
Niet. Het betrof letterlijk de tekst uit een telefoongesprek van 1vandaag. Je kan het terugluisteren via uitzending gemist; het begint na ongeveer 3 minuten.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1375156
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:35:21 #15
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132458862
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef De_Nater het volgende:
Maar, even gesteld dat zwarte piet een fenomeen is uit een racistisch verleden (wat zeer te betwijfelen is),

Nu ja, het is een feit dat zwarte piet alleen maar zwart is om kindjes bang te maken

quote:
moeten we dan juist niet Sinterklaas met zwarte piet blijven vieren als een reminder dat het ooit verkeerd was en dat het nooit meer zo mag lopen? Veldslagen worden toch ook nagespeeld om de gedachte eraan levend te houden?
Mooi lulverhaal.

Zwarte piet moet gewoon zwarte piet blijven omdat traditie. Maar je moet het niet mooier gaan maken dan het is
Laffe huichelaar
pi_132458906
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef KreKkeR het volgende:
Overigens natuurlijk ook te zot voor woorden dat zo'n dame van een VN-commissie 'voor haar beurt spreekt'.

Ik bedoel, als jou gevraagd is iets te onderzoeken: doe dan eerst een degelijk onderzoek en weerhoud je voor die tijd van enig commentaar en probeer ook daadwerkelijk jouw eigen mening niet het onderzoek te laten beïnvloeden.

Ik weet verder niet in hoeverre haar woorden uit hun verband zijn gerukt door de sensatiegeile media. Maar wat ik las sloeg in ieder geval nergens op. Verdiep je eerst in de materie.
Ik heb niet de indruk dat ze geinteresseerd is in Sinterklaas buiten met een omweg herstelbetalingen voor slavernij op de kaart zetten. Ik kan me voorstellen dat daar alle negatieve publiciteit juist in haar voordeel kan werken. Het blijft wel onprofessioneel natuurlijk.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:36:45 #17
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132458924
quote:
14s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:33 schreef De_Nater het volgende:
Maar, even gesteld dat zwarte piet een fenomeen is uit een racistisch verleden (wat zeer te betwijfelen is), moeten we dan juist niet Sinterklaas met zwarte piet blijven vieren als een reminder dat het ooit verkeerd was en dat het nooit meer zo mag lopen? Veldslagen worden toch ook nagespeeld om de gedachte eraan levend te houden?
Dat het huidige uiterlijk v/d Zwarte Piet is geïnspireerd door de karikatuur van de neger in een het pak van een page, dat is redelijk duidelijk hoor. Of de gedachte erachter ook bewust negatief/racistisch was, of dat het simpelweg kwam door de koloniale tijdgeest of wat anders, dat staat niet zwart op wit ergens geschreven.

En ja, je zou het kunnen behouden ter nagedachtenis, maar aan de andere kant doen we dat niet met alle nare zaken uit het verleden, sommige 'verbannen' we ook. Subjectieve kwestie over hoe je daarmee om wil gaan.
Krekker is de bom!
pi_132458963
quote:
6s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:32 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Laten we eerst even wachten op een resolutie van de VN-Veiligheidsraad over Sinterklaas (zie je het voor je? :') ), dan pas is de situatie vergelijkbaar. De VN-Veiligheidsraad heeft zich namelijk wel negatief over het atoomprogramma van Iran uitgesproken.
No-fly-zone boven Nederland. Op 5 december geen Sinterklaasfeest, maar Mark Rutte die vanuit een gebombardeerd torentje loopt te raaskallen dat alle vijandelijke machten zwijnen en honden zijn.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:38:09 #19
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132458978
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:35 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nu ja, het is een feit dat zwarte piet alleen maar zwart is om kindjes bang te maken

Waarbij je vergeet dat Zwarte Piet niet alleen zwart is, maar ook krullend haar heeft en rode lippen. De grote oorbellen die hij ook vaak had beginnen nu geloof ik wat meer uit te raken.
Krekker is de bom!
pi_132459027
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Waarbij je vergeet dat Zwarte Piet niet alleen zwart is, maar ook krullend haar heeft en rode lippen. De grote oorbellen die hij ook vaak had beginnen nu geloof ik wat meer uit te raken.
In het boekje van Schenkman uit 1850 was Zwarte Piet er niet om de kinderen bang te maken. Hij droeg ook geen grote oorbellen en had ook geen rode lippen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 23:39:33 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:39:31 #21
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_132459037
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:38 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Nou, nou, een neger met krullend haar, als dat geen nieuws is
Laffe huichelaar
pi_132459062
quote:

[..]

[..]

Een feit?

Over de herkomst van Zwarte Piet wordt veel geschreven, maar weinig onderzoek gedaan. Vaststaat dat de knecht die later de naam Zwarte Piet kreeg, pas in 1850 is geïntroduceerd. Voor die tijd had de folkloristische Sinterklaas in Nederland voor zover bekend geen helper. Desondanks circuleren er voor die helper van Sinterklaas diverse volkswetenschappelijke verklaringen:
hij zou oorspronkelijk een schoorsteenveger zijn, en van het roet zwart zijn geworden;
hij zou een Ethiopische zwarte slaaf Piter zijn die door de heilige Nicolaas op een slavenmarkt in Myra werd vrijgekocht;
hij zou oorspronkelijk een demon zijn geweest die door de heilige gedwongen werd goede daden te verrichten;
hij zou een voorchristelijke godheid zijn die zich moest onderwerpen aan de christelijke sint;
hij zou de bedwongen satan zijn, plaatsvervanger van de overwonnen Wodan, of diens helper Nörvi, de zwarte vader des nachts, die ook een roe droeg (als vruchtbaarheidssymbool);
hij zou afstammen van de zwarte raven Huginn en Muninn, die Odin vergezelden;[7]
hij zou afstammen van berserkers, die het lichaam zwart verfden en dierenhuiden droegen.

De dikgedrukte interpretatie is er eentje waar zelfs Quinsy blij mee zou moeten zijn.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:40:22 #23
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_132459075
Breaking news: Syrië en Noord-Korea hebben hun zorg uitgesproken over de onrust in Nederland. Ze roepen de VN op een vredesmacht te sturen. :{

:P ;)
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:41:17 #24
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_132459108
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 23:39 schreef Igen het volgende:

[..]

[..]

In het boekje van Schenkman uit 1850 was Zwarte Piet er niet om de kinderen bang te maken. Hij droeg ook geen grote oorbellen en had ook geen rode lippen.
Klopt. En in zijn boekje was het een (vrij normaal getekende) neger en later heeft men deze neger bij het spelen voor Zwarte Piet invulling gegeven op basis van de karikatuur de neger.
Krekker is de bom!
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 23:41:24 #25
261030 Heufd
schouders, knie en teen.
pi_132459119
Wat is er eigenlijk op tegen dat Zwarte Piet in plaats van helemaal zwart een paar zwarte strepen op zijn gezicht krijgt? Lijkt mij een prima oplossing.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')