abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_132436060
Oorspronkelijke OP:

quote:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:
VN onderzoekt Zwarte Piet

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Het bericht:
quote:
Het Nederlandse Sinterklaasfeest is momenteel onderwerp van een onderzoek van de Verenigde Naties. Een mensenrechtencommissie probeert uit te zoeken of Zwarte Piet een 'racistisch stereotype' is. Dat schrijft NRC.

Het onderzoek werd gestart nadat vier mensenrechtenrapporteurs van de VN informatie hadden ontvangen over Zwarte Piet. Volgens die informatie is Zwarte Piet 'in de kern racistisch'. De rapporteurs stuurden als reactie op de informatie begin dit jaar een brief aan Nederland waarin gesteld dat het Sinterklaasfeest niet opgenomen kan worden op de UNESCO-lijst voor immaterieel erfgoed zolang ‘betrokken gemeenschappen’ er hun goedkeuring niet aan hebben gegeven.

Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden. De VN zal deze 'betrokken groepen' horen over de kwestie Zwarte Piet. De verwachting is dat deze groepen sterk afwijzend tegenover Zwarte Piet staan en mogelijk zelfs een financiële genoegdoening zullen eisen wegens geleden immateriële schade.

De discussie over Zwarte Piet is sinds enige jaren een jaarlijks terugkerend ritueel geworden, maar dit jaar woedt de discussie feller dan ooit. Gisteren lieten Sinterklaasorganisaties al weten zich in januari te gaan beraden op het toekomstige uiterlijk van Zwarte Piet. Dat leidde tot een paar positieve reacties, maar ook tot verbijstering en zelfs woede.
quote:
Dit jaar kan wel eens het laatste jaar zijn waarin Sinterklaas wordt gevierd. De Verenigde Naties willen namelijk niet alleen Zwarte Piet verbieden, maar het volledige Sinterklaasfeest.

Professor Verene Shepherd van de VN doet namelijk onderzoek naar ons Snieklaasfeest. Als hoofd van deze onderzoekscommissie bezoekt zij dit jaar ons land om het feest mee te maken. Als het aan haar ligt, zal het echter de laatste keer zijn dat de goedheiligman zijn verjaardag viert.

Het VN-onderzoek is nog lang niet afgerond, maar toch wil Shepherd al haar conclusies trekken. "De werkgroep kan niet begrijpen waarom Nederlanders niet inzien dat dit een terugkeer naar de slavernij is en dat in de 21ste eeuw dit feest moet stoppen", aldus de professor.

Niemand minder dan Mark Rutte zal het feest een halt moeten toeroepen. "De premier heeft de macht om dit te veranderen en om zijn invloed uit te oefenen op de groep die deze gewoonte in stand houdt."
VN wil Sintfeest volledig verbieden

[ Bericht 18% gewijzigd door Danny op 22-10-2013 16:18:12 ]
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:10:24 #2
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436082
Deze mag er dan ook meteen bij in de OP:

http://www.nu.nl/binnenla(...)interklaasfeest.html
pi_132436088
Wat een achterlijke discussie, man man man waar zijn we mee bezig met z'n allen..
pi_132436097
Ik ben benieuwd welke wetten en begrotingsmaatregelen er allemaal doorheen gedrukt worden terwijl heel Nederland bezig is met Swarte Piet. :')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:10:47 #5
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436098
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:08 schreef Scorpie het volgende:

[..]

We hebben al meermalen ontkracht dat ZP op dit moment enige tekens van slavernij in zich heeft. Sterker nog, de algehele geaccepteerde consensus is dat ZP een knecht is en geen slavernij verleden heeft. ZP is namelijk al veel ouder dan 150 jaar, maar daar gaan de tegenstanders even selectief doorheen en pikken slechts een marginaal onderdeel van de geschiedenis eruit.

Als dan de voorstanders dit aankaarten roept Friek_ weer keihard 'racisme!!!' en begint het hele riedeltje weer vooraan; want blijkbaar is het alleen aan de tegenstanders om de geschiedenis op te rakelen en niet aan de voorstanders. Hypocriet much?
Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?

Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132436124
even mijzelf kopieren:

WTF is dit voor idiote psycho praat?Sinterklaasfeest en Zwarte Pieten zijn racistisch? _O-

Ik ben een in Centraal-Afrika(RD Congo) geboren "Nederlander"(bijna een NL paspoort),woont sinds half Januari 1995 in Nederland.

Ik heb nog nooit gedoe gehad met Sinterklaasfeest of Zwarte Pieten(vrouwen met grote tieten in die pakken :9) in al die jaren,maar het is volgens mij krankzinning om te zeggen dat het racisme is. 8)7
pi_132436146
Wordt tijd dat de overheid zich eens uitlaat hierover en met een statement komt.
pi_132436171
quote:
aldus de Jamaicaanse Shepherd. ''Als ik, als zwart persoon, in Nederland zou wonen, zou ik bezwaar hebben.''

Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van maken :{ . Laat al die kanjerlanden zich lekker met hun eigen politiek bemoeien of zo :W .
blablablabla
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:12:42 #9
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132436172
Wat betreft een eerdere opmerking om op de barricades te gaan:

Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132436173
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef pablo1989 het volgende:
Wordt tijd dat de overheid zich eens uitlaat hierover en met een statement komt.
Worden we extra hard genaaid door Rutte _O-
pi_132436183
quote:
12s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:10 schreef Ryon het volgende:

[..]

Als heel Turkije van mening is dat de Armeense genocide nooit heeft plaatsgevonden, heeft de Armeense genocide dan ook nooit echt plaatsgevonden?
Hear hear!
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_132436184
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:50 schreef Ulx het volgende:
13s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 13:26 schreef shifto het volgende:

Wut? :')

Ingrijpen bij Syrie ho maar, maar wel tijd en geld om sinterklaas te onderzoeken?

Kan iemand het mij zo uitleggen dat ik dit snap? :')
Ingrijpen in Syrie doet men om dezelfde reden als het Sinterklaasfeest aanvallen, namelijk organisatie bevolking (het is overal hetzelfde) Want door een tiranieke president in het zadel te laten ontstaat er nog meer woede (Syrie ligt politiek anders dan je denkt, want als Assad verdwijnt na al die chaos slaat de volgende president of een politiek leider daar een politieke slag uit, nog meer macht, want kan al die woedende burgers op de hand krijgen), door Sinterklaas aan te vallen ontstaat er woede. Stijgende emoties in massa's mensen betekent hun organisatie, omdat miljoenen kwaad/emotioneel worden op hetzelfde onderwerp, gaan zich er massaal (overgrote meerderheid) tegen verzetten.
  Admin dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:13:15 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_132436191
Verlies deze niet uit het oog:
quote:
Die 'betrokken gemeenschappen' zijn groepen als Zwarte Piet is Racisme en de Surinaamse commissie voor herstelbetalingen. Die laatste groep eist geld van Nederland vanwege het slavernijverleden.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_132436196
quote:

[..]

Daarnaast reageerde ik op dat de Holocaust vergelijking wel degelijk hout snijdt als men even de tijd neemt om zich te verdiepen in het argument dat werd aangedragen.
Nee, dat argument snijdt geen hout omdat de slavernij geen genocide was. Maar ik weet het, dat is allemaal erg lastig, zulke moeilijke concepten kan niet iedereen begrijpen.
pi_132436200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Worden we extra hard genaaid door Rutte _O-
Dat zou inderdaad geniaal zijn.
pi_132436204
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.

FUCK LOGIC!

fwp alles.
pi_132436254
quote:
Zelfs al zou je gelijk hebben, de hele Holocaust vergelijking is emotioneel veel te zwaar beladen om gebruikt te worden in een discussie. Je vermoord eigenlijk gelijk de hele discussie indien je zulk zwaar geschut moet gebruiken om een punt te maken.

Om daarnaast maar even niet te spreken over de feitelijke verschillen tussen een massale genocide en slavernij an sich, maar das een hele andere discussie.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2013 16:15:34 ]
pi_132436264
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef yvonne het volgende:
Verlies deze niet uit het oog:

[..]

Dat is helemaal idioot :r
pi_132436266
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:13 schreef Emm16 het volgende:
Mijn FB zit nu vol met verontwaardigde mensen die vinden dat het suikerfeest en offerfeest ook geschrapt moet worden.

FUCK LOGIC!

fwp alles.
Wat is je facebook dan kan ik ff kijken
pi_132436278
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:

Dat hoeft niet eens. Ik zit rustig achter mijn computer en ik kijk met enig leedvermaak hoe de voorstanders van de Zwarte Piet eendrachtig de traditie om zeep helpen. Er was niet meer dan een vaag protest nodig van een kerel om de hele lawine in gang te zetten.
Vermaak nog wel. Ga je nou serieus beweren dat je deze polarisatie die het allemaal teweeg heeft gebracht leuk vindt? :')
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:15:56 #21
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_132436303
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden

Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.

Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
En de horigen in Rusland dan ? En die in de rest van Europa in de middeleeuwen ? En de mensen die gedeporteerd werden naar Amerika en Australië en de Indianen die verjaagd en uitgemoord werden en zo kun je nog wel ff doorgaan.
In Amerika werden eerst slaven van eigen bodem gebruikt maar die gingen te snel dood. Dáár hoor je dan weer niks over. Er is zoveel ellende geweest in het verleden.
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_132436330
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Elan het volgende:

[..]

Nee stomme hoer, dan zou je er juist geen punt van maken :{ . Laat al die kanjerlanden zich lekker met hun eigen politiek bemoeien of zo :W .
VN is geen land.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_132436345
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:12 schreef Ryon het volgende:

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die VN miep. Als nou blijkt dat het geen racisme is zijn we er de eerstkomende 30 jaar vanaf.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:17:26 #24
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_132436357
Ik moet ineens hieraan denken:

Overall beste user 2022 dinsdag 22 oktober 2013 @ 16:17:39 #25
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_132436367
quote:
10s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 16:05 schreef Ryon het volgende:

[..]

Lees: http://www.vice.com/nl/re(...)et-slavernijverleden

Het is geen Godwin. De opmerking wordt gemaakt omdat Nederlanders denken dat de holocaust het grootste leed is wat de wereld ooit is aangedaan. Men stelt dat het kinderspel is in vergelijking met slavernij. Zoals een verwijzing naar de holocaust pijn doet voor de Nederlanders wiens grootouders daar last van hadden, zo doet een verwijzing naar de slavernij pijn voor de mensen wiens voorouders last hadden van de slavernij.

Heel simpel en begrijpelijk argument. Maar gaat de meeste Nederlanders toch nog even boven de pet.
Onzin. Die bolle heeft zijn huiswerk niet gedaan.

De slaven werden door zwarte of arabische afrikanen gevangen en aan de europeanen verkocht. Slaven die niet werden verkocht werden voor zwarte meesters in Afrika aan het werk gezet waar ze een veel grotere kans hadden het loodje te leggen en het ieder geval veel slechter hadden dan op een kolonie van een europees land.

Je kon als slaaf beter worden verkocht aan een europeaan en worden verscheept naar de West, dan had je veel meer kans en zeker een beter leven.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')