Vorige delen:quote:Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
bronquote:Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
Je vergeet dat deze andere overheden ook weer aparte belastingen heffen.quote:Op maandag 21 oktober 2013 19:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je vergeet dat niet alleen het rijk maar ook andere overheden (veel) geld uitgeven aan infrastructuur.
Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:25 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je vergeet dat deze andere overheden ook weer aparte belastingen heffen.
OZB. Daar worden ook de straten van betaald.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?
OZB is niet speciaal gereserveerd voor infrastructuur.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
OZB. Daar worden ook de straten van betaald.
Wat dacht je van parkeergelden?quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 11:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?
Ken nogal wat gemeenten waar je overal gratis kunt parkeren.quote:
Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ken nogal wat gemeenten waar je overal gratis kunt parkeren.
Gefeliciteerd.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.
Lees mijn vraag nog eens en bedenk dan of je antwoord geeft op die vraag .quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:11 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
OZB. Daar worden ook de straten van betaald.
Lees mijn vraag nog eens en vraag je dan af of je antwoord bij die vraag past . En hoe doen de gemeenten zonder parkeergelden het dan?quote:
Puur als inkomstenbron is zelden het geval. Meestal zit er ook een reguleringsargument bij.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.
Hier worden parkeergelden gebruikt om het exploitatietekort van de parkeergarage te dekken. Lijkt mij een legitieme keuze.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Puur als inkomstenbron is zelden het geval. Meestal zit er ook een reguleringsargument bij.
De meeste gemeenten hebben de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als belastingen waarvan de opbrengsten voor een specifiek doel bestemd zijn. Verder gaan opbrengsten normaal gesproken naar de algemene middelen.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:36 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Hier worden parkeergelden gebruikt om het exploitatietekort van de parkeergarage te dekken. Lijkt mij een legitieme keuze.
Ik was even het juiste woord kwijt, dus het was even googlen, maar je hebt inderdaad belasting en heffingen (volgens http://www.rijksoverheid.(...)ntelijke-belastingen) waar het verschil in zit. Een heffing is ook wel een bestemmingsheffingquote:Op dinsdag 22 oktober 2013 13:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De meeste gemeenten hebben de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als belastingen waarvan de opbrengsten voor een specifiek doel bestemd zijn. Verder gaan opbrengsten normaal gesproken naar de algemene middelen.
Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ik was even het juiste woord kwijt, dus het was even googlen, maar je hebt inderdaad belasting en heffingen (volgens http://www.rijksoverheid.(...)ntelijke-belastingen) waar het verschil in zit. Een heffing is ook wel een bestemmingsheffing
Een belasting is vrij te besteden een heffing is gekoppeld aan een doel. Sommige belastingen zoals de hondenbelasting wekken de schijn ook gekoppeld te zijn, maar dan had men het dus heffing moeten noemen. Een belasting is een bijdrage aan het gemeentelijk bestuur zonder dat daar een concrete tegenprestatie tegenover staat. Het is de burger zelf trouwens die de belasting int. Als je, als liberaal of liberatarisch gestemd burger, vindt dat je te veel OZB betaalt in je gemeente zul je dat moeten uitvechten met je medebewoners van de gemeente.
Het is dus niet zo dat van de OZB (vroeger was dat o.a de stratenbelasting) elke cent ook direct in de stenen gaat zitten.
Dat wordt gesteld op basis van de rijksbegroting, waarbij er niet wordt gekeken naar welke bedragen provincies en gemeenten nog uitgeven aan het wegennet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.
Ja, maar dat belastingen vrij te besteden zijn en niet gekoppeld worden is juist een groot goed. Vormt praktisch de basis van een effectief werkend bestuur. De burger heeft twee keer er zeggenschap over. Ten eerste bij het vaststellen van de belasting (gaat per wet) en bij het opmaken van de begroting.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.
In een Libertarische maatschappij is dat niet mogelijk. Daar betaalt alleen de gebruiker van een dienst en voor niet meer dan hij er gebruik van maakt.
En op dat punt haalde je dus bakzeil.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.
Klopt en dan wordt wat complexere infrastructuur dus ook onmogelijk . Immers daar was de discussie een afgeleide van. Immers iedereen met enig belang kan de aanleg van een nieuwe weg, vliegveld, haven of wat dan ook eenvoudig tegenhouden. Anders zou geweld gebruikt moeten worden.quote:In een Libertarische maatschappij is dat niet mogelijk. Daar betaalt alleen de gebruiker van een dienst en voor niet meer dan hij er gebruik van maakt.
We beginnen even opnieuw. De automobilist betaalt 21,5 miljard per jaar voor zijn mobiliteit en de overheid geeft daarvan 8 miljard uit aan infrastructuur. Dat gaat zo jaar in jaar uit. De automobilist zal nooit die ¤30000 voor een nieuwe weg hoeven te betalen simpelweg omdat hij al 3 keer teveel betaald zoals het nu gaat.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:06 schreef Ryon het volgende:
[..]
Ja, maar dat belastingen vrij te besteden zijn en niet gekoppeld worden is juist een groot goed. Vormt praktisch de basis van een effectief werkend bestuur. De burger heeft twee keer er zeggenschap over. Ten eerste bij het vaststellen van de belasting (gaat per wet) en bij het opmaken van de begroting.
Daarnaast is het ook gewoon praktisch. Zou elke belasting gekoppeld worden dan zou een automobilist (ik noem maar wat) plotsklaps een rekening krijgen van 30.000 euro. Om het geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe weg aan te leggen ergens in Groningen. Nu kan men een dergelijke investering voorschieten uit de algemene middelen en de weg in Groningen afschrijven over meerdere jaren.
Wat ook veruit de handigste optie is aangezien het profijt van infrastructuur zeer duidelijk aanwezig is maar vaak niet direct valt toe te rekenen aan een bepaalde profiteur. Eigenlijk het omgekeerde van de discussie hier over luchtvervuiling (ook al zo'n open eindje).quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:06 schreef Ryon het volgende:
Daarnaast is het ook gewoon praktisch. Zou elke belasting gekoppeld worden dan zou een automobilist (ik noem maar wat) plotsklaps een rekening krijgen van 30.000 euro. Om het geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe weg aan te leggen ergens in Groningen. Nu kan men een dergelijke investering voorschieten uit de algemene middelen en de weg in Groningen afschrijven over meerdere jaren.
En dat klopt dus al niet.quote:Op dinsdag 22 oktober 2013 15:27 schreef Paper_Tiger het volgende:
[..]
We beginnen even opnieuw. De automobilist betaalt 21,5 miljard per jaar voor zijn mobiliteit en de overheid geeft daarvan 8 miljard uit aan infrastructuur.
De ANWB heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven die nu gekoppeld zijn aan het wegverkeer. Daarbij is gekeken naar de begrotingen van het rijk, de provincie en gemeentes. Vervolgens is berekend hoeveel de automobilist per kilometer aan belasting betaalt en hoeveel de overheid uitgeeft per automobilist per kilometer.quote:
O?quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |