abonnement Unibet Coolblue
pi_132406147


Uit OP #1:
quote:
Waar je over het Libertarisme kunt discussiëren. Naar aanleiding van vele topics die veranderen in Libertarisme discussies lijkt me dit een ideaal topic om over zaken te praten waar Libertariërs en Statisten van mening verschillen. Of zoals sommige FOK-Logica. 'Being libertarian: preaching peace, liberty and prosperity and people still think you're worse than Hitler.'
Laten we het wel zoveel mogelijk inhoudelijk houden in plaats van ad hominem te reageren.
Vorige delen:
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #1
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #2
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #3
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #4
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #5
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #6
POL / Het Grote Libertarisme Topic. #7
POL / Het Grote Libertarisme Topic #8
POL / Het Grote Libertarisme Topic #9
POL / Het Grote Libertarisme Topic #10
POL / Het Grote Libertarisme Topic #11
POL / Het Grote Libertarisme Topic #12
POL / Het Grote Libertarisme Topic #13
POL / Het Grote Libertarisme Topic #14
POL / Het Grote Libertarisme Topic #15

Mind you, er is een verschil tussen anarcho-kapitalisme en minarchisme (twee stromingen binnen het libertarisme):
quote:
Anarcho-capitalism advocates abolishing the state. Minarchism has been variously defined by sources. In the strictest sense, it is the political philosophy which maintains that the state is necessary and that its only legitimate function is the protection of individuals from aggression, theft, breach of contract, and fraud, and the only legitimate governmental institutions are the military, police, and courts. In the broadest sense, it also includes fire departments, prisons, the executive, and legislatures as legitimate government functions.[4][5][6] Minarchist states are called night watchman states.
bron

Wat is libertarisme?

Veelgestelde vragen over Libertarisme

Murray Rothbards boek For A New Liberty - A New Libertarian Manifesto is een aanrader om meer te weten te komen over de libertarische visie. Dit boek is gratis online beschikbaar op de website van het Ludwig von Mises Institute.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132426460
quote:
2s.gif Op maandag 21 oktober 2013 19:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je vergeet dat niet alleen het rijk maar ook andere overheden (veel) geld uitgeven aan infrastructuur.
Je vergeet dat deze andere overheden ook weer aparte belastingen heffen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_132426960
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:25 schreef raptorix het volgende:

[..]

Je vergeet dat deze andere overheden ook weer aparte belastingen heffen.
Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 12:11:06 #4
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132427851
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?
OZB. Daar worden ook de straten van betaald.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132428019
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

OZB. Daar worden ook de straten van betaald.
OZB is niet speciaal gereserveerd voor infrastructuur.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132428115
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 11:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Welke belasting heft een gemeente dan specifiek voor het onderhoud van wegen voor auto's?
Wat dacht je van parkeergelden?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_132428138
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat dacht je van parkeergelden?
Ken nogal wat gemeenten waar je overal gratis kunt parkeren.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132428171
quote:
15s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:19 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Ken nogal wat gemeenten waar je overal gratis kunt parkeren.
Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_132428215
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.
Gefeliciteerd.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132429635
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:11 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

OZB. Daar worden ook de straten van betaald.
Lees mijn vraag nog eens en bedenk dan of je antwoord geeft op die vraag :).
pi_132429656
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Wat dacht je van parkeergelden?
Lees mijn vraag nog eens en vraag je dan af of je antwoord bij die vraag past ;). En hoe doen de gemeenten zonder parkeergelden het dan?
pi_132429676
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 12:20 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ken er ook nogal waar het puur als inkomstenbron word gehanteerd.
Puur als inkomstenbron is zelden het geval. Meestal zit er ook een reguleringsargument bij.
pi_132430312
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Puur als inkomstenbron is zelden het geval. Meestal zit er ook een reguleringsargument bij.
Hier worden parkeergelden gebruikt om het exploitatietekort van de parkeergarage te dekken. Lijkt mij een legitieme keuze.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_132430516
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:36 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Hier worden parkeergelden gebruikt om het exploitatietekort van de parkeergarage te dekken. Lijkt mij een legitieme keuze.
De meeste gemeenten hebben de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als belastingen waarvan de opbrengsten voor een specifiek doel bestemd zijn. Verder gaan opbrengsten normaal gesproken naar de algemene middelen.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 14:14:14 #15
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132431723
quote:
2s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 13:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De meeste gemeenten hebben de afvalstoffenheffing en de rioolheffing als belastingen waarvan de opbrengsten voor een specifiek doel bestemd zijn. Verder gaan opbrengsten normaal gesproken naar de algemene middelen.
Ik was even het juiste woord kwijt, dus het was even googlen, maar je hebt inderdaad belasting en heffingen (volgens http://www.rijksoverheid.(...)ntelijke-belastingen) waar het verschil in zit. Een heffing is ook wel een bestemmingsheffing

Een belasting is vrij te besteden een heffing is gekoppeld aan een doel. Sommige belastingen zoals de hondenbelasting wekken de schijn ook gekoppeld te zijn, maar dan had men het dus heffing moeten noemen. Een belasting is een bijdrage aan het gemeentelijk bestuur zonder dat daar een concrete tegenprestatie tegenover staat. Het is de burger zelf trouwens die de belasting int. Als je, als liberaal of liberatarisch gestemd burger, vindt dat je te veel OZB betaalt in je gemeente zul je dat moeten uitvechten met je medebewoners van de gemeente.

Het is dus niet zo dat van de OZB (vroeger was dat o.a de stratenbelasting) elke cent ook direct in de stenen gaat zitten.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:02:08 #16
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132433438
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 14:14 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ik was even het juiste woord kwijt, dus het was even googlen, maar je hebt inderdaad belasting en heffingen (volgens http://www.rijksoverheid.(...)ntelijke-belastingen) waar het verschil in zit. Een heffing is ook wel een bestemmingsheffing

Een belasting is vrij te besteden een heffing is gekoppeld aan een doel. Sommige belastingen zoals de hondenbelasting wekken de schijn ook gekoppeld te zijn, maar dan had men het dus heffing moeten noemen. Een belasting is een bijdrage aan het gemeentelijk bestuur zonder dat daar een concrete tegenprestatie tegenover staat. Het is de burger zelf trouwens die de belasting int. Als je, als liberaal of liberatarisch gestemd burger, vindt dat je te veel OZB betaalt in je gemeente zul je dat moeten uitvechten met je medebewoners van de gemeente.

Het is dus niet zo dat van de OZB (vroeger was dat o.a de stratenbelasting) elke cent ook direct in de stenen gaat zitten.
Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.

In een Libertarische maatschappij is dat niet mogelijk. Daar betaalt alleen de gebruiker van een dienst en voor niet meer dan hij er gebruik van maakt.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132433593
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.

Dat wordt gesteld op basis van de rijksbegroting, waarbij er niet wordt gekeken naar welke bedragen provincies en gemeenten nog uitgeven aan het wegennet.
in a crowd you lose humanity
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:06:30 #18
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_132433612
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.

In een Libertarische maatschappij is dat niet mogelijk. Daar betaalt alleen de gebruiker van een dienst en voor niet meer dan hij er gebruik van maakt.
Ja, maar dat belastingen vrij te besteden zijn en niet gekoppeld worden is juist een groot goed. Vormt praktisch de basis van een effectief werkend bestuur. De burger heeft twee keer er zeggenschap over. Ten eerste bij het vaststellen van de belasting (gaat per wet) en bij het opmaken van de begroting.

Daarnaast is het ook gewoon praktisch. Zou elke belasting gekoppeld worden dan zou een automobilist (ik noem maar wat) plotsklaps een rekening krijgen van 30.000 euro. Om het geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe weg aan te leggen ergens in Groningen. Nu kan men een dergelijke investering voorschieten uit de algemene middelen en de weg in Groningen afschrijven over meerdere jaren.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
pi_132434418
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:02 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Dat is wat hier dan ook wordt beargumenteerd. Je betaald allerhande belastingen op je automobiliteit maar slechts een fractie ervan wordt ook aan dat doel besteed.
En op dat punt haalde je dus bakzeil.
quote:
In een Libertarische maatschappij is dat niet mogelijk. Daar betaalt alleen de gebruiker van een dienst en voor niet meer dan hij er gebruik van maakt.
Klopt en dan wordt wat complexere infrastructuur dus ook onmogelijk :). Immers daar was de discussie een afgeleide van. Immers iedereen met enig belang kan de aanleg van een nieuwe weg, vliegveld, haven of wat dan ook eenvoudig tegenhouden. Anders zou geweld gebruikt moeten worden.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:27:45 #20
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132434461
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:06 schreef Ryon het volgende:

[..]

Ja, maar dat belastingen vrij te besteden zijn en niet gekoppeld worden is juist een groot goed. Vormt praktisch de basis van een effectief werkend bestuur. De burger heeft twee keer er zeggenschap over. Ten eerste bij het vaststellen van de belasting (gaat per wet) en bij het opmaken van de begroting.

Daarnaast is het ook gewoon praktisch. Zou elke belasting gekoppeld worden dan zou een automobilist (ik noem maar wat) plotsklaps een rekening krijgen van 30.000 euro. Om het geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe weg aan te leggen ergens in Groningen. Nu kan men een dergelijke investering voorschieten uit de algemene middelen en de weg in Groningen afschrijven over meerdere jaren.
We beginnen even opnieuw. De automobilist betaalt 21,5 miljard per jaar voor zijn mobiliteit en de overheid geeft daarvan 8 miljard uit aan infrastructuur. Dat gaat zo jaar in jaar uit. De automobilist zal nooit die ¤30000 voor een nieuwe weg hoeven te betalen simpelweg omdat hij al 3 keer teveel betaald zoals het nu gaat.

Wegen worden aangelegd en onderhouden door private partijen. Laat die partijen ook de wegen exploiteren dan kost autorijden een derde van nu als ze net zo inefficiënt werken als ambtenaren en misschien nog wel de helft daarvan als ze wel efficiënt werken.

De overheid is alleen maar een hinder daar waar het mobiliteit betreft (met de meeste andere zaken overigens ook)
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132434480
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:06 schreef Ryon het volgende:

Daarnaast is het ook gewoon praktisch. Zou elke belasting gekoppeld worden dan zou een automobilist (ik noem maar wat) plotsklaps een rekening krijgen van 30.000 euro. Om het geld bij elkaar te verzamelen om een nieuwe weg aan te leggen ergens in Groningen. Nu kan men een dergelijke investering voorschieten uit de algemene middelen en de weg in Groningen afschrijven over meerdere jaren.
Wat ook veruit de handigste optie is aangezien het profijt van infrastructuur zeer duidelijk aanwezig is maar vaak niet direct valt toe te rekenen aan een bepaalde profiteur. Eigenlijk het omgekeerde van de discussie hier over luchtvervuiling (ook al zo'n open eindje).
pi_132434506
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:27 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

We beginnen even opnieuw. De automobilist betaalt 21,5 miljard per jaar voor zijn mobiliteit en de overheid geeft daarvan 8 miljard uit aan infrastructuur.
En dat klopt dus al niet.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:30:27 #23
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132434568
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:28 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En dat klopt dus al niet.
De ANWB heeft een onderzoek laten uitvoeren naar de verhouding tussen inkomsten en uitgaven die nu gekoppeld zijn aan het wegverkeer. Daarbij is gekeken naar de begrotingen van het rijk, de provincie en gemeentes. Vervolgens is berekend hoeveel de automobilist per kilometer aan belasting betaalt en hoeveel de overheid uitgeeft per automobilist per kilometer.

In 2013 ontvangt de overheid 21,5 miljard euro aan inkomsten via het wegverkeer. Dit bedrag is als volgt opgebouwd:

Aan directe autobelastingen ontvangt de overheid circa 14 miljard, waaronder:
•de aanschafbelasting (BPM 1,2 miljard)
•de wegenbelasting (MRB 5 miljard)
•en de opbrengst uit accijnzen (7,8 miljard).

Daarnaast ontvangt de overheid in 2013 nog circa 7 miljard euro aan andere belastingen via de automobilist, waaronder;
•inkomstenbelasting auto-van-de-zaak (bijna 2 miljard)
•BTW over brandstof en accijnzen (bijna 2 miljard)
•BTW over verkoop auto’s, reparatie en onderhoud (1,6 miljard)
•Verkeersboetes (bijna 1 miljard)
•Assurantiebelasting op autoverzekeringen (460 miljoen)

In 2013 geeft de overheid circa 8 miljard euro uit aan het wegverkeer, onder meer aan de volgende posten:

Aanleg en onderhoud wegen rijk, provincie en gemeente (6 miljard)
Bijdrage rijk aan infrastructuur via brede doeluitkering (540 miljoen)
Verkeersmaatregelen, bv verkeersborden en stoplichten (470 miljoen)
Milieumaatregelen voor klimaat, luchtkwaliteit en inspectie (120 miljoen)
Ambtenaren (940 miljoen)
Verkeersveiligheid (40 miljoen)
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_132434630
Nu haal je alweer zaken door elkaar.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 15:33:25 #25
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_132434692
quote:
7s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 15:31 schreef 99.999 het volgende:
Nu haal je alweer zaken door elkaar.
O?
a man convinced against his will is of the same opinion still
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')